Élet és Irodalom, 1996. január-június (40. évfolyam, 1-26. szám)

1996-02-09 / 6. szám - Kardos G. György: Beszéljük meg! • rádiókritika (16. oldal) - Bakács Tibor Settenkedő: Filmzsemle • filmkritika (16. oldal) - Halbauer Ede: Xerox • kép (16. oldal) - A művészet születésnapja • Szkárosi rögresszív (16. oldal)

KARDOS G. GYÖRGY: Rádió Beszéljük meg! Ködös téli délutánokon, ami­kor magányosan ülök a szobám­ban - a feleségem fáradtan jön haza a munkából, a gyerekkel meg nem beszélek, mert egyest kapott matekból -, néha alig bí­rom türtőztetni magam, hogy ne hívjam fel a Rádió Beszéljük meg! című műsorát. A minap pél­dául megpróbáltam - zimankós délután volt, reggel óta szitált a hó és méla bú ült a lelkemen -, de nem jutottam vonalhoz, és így enyhe irigységgel hallgattam azo­kat a szerencséseket, akiknek si­került kapcsolatba kerülni Bolgár Györggyel, a műsor mindentudó, rokonszenves vezetőjével. Igaz, a feladott lecke aznap nem is na­gyon érdekelt, az MDF-ben kiala­kult válságról kellett elmét futtat­ni, jobban szerettem volna, ha ar­ról esik szó, hogy lehet-e önzet­len barátság férfi és nő között és viszont. Persze - hiszen ezért va­gyunk intelligens emberek — min­denhez hozzá lehet szólni, és én is tudtam volna mondani valamit. A lényeg úgysem az, amit én mondok, hanem ahogy válaszol rá egy okos, türelmes, megértő férfi a vonal másik végén, akinek minden mondatából sugárzik, hogy komolyan veszi a hozzászó­lásokat, fontosnak tartja a haza és az emberiség szempontjából. A hozzászóló pedig azzal a felemelő érzéssel búcsúzik el a stúdiótól, hogy jelentős lépéssel vitte előre a haladás és az ország fejlődésé­nek ügyét. A műsor vezetője meg­lepő gyorsasággal reagál a véle­ményekre, például ebben a mű­sorban is egy ízben azonnal he­lyeselt az elhangzott kényes meg­jegyzésre, miszerint minden dip­lomata egyúttal kém is. „Igen, ez így van ” - mondta, de utána rög­tön - minden figyelmeztetés nél­kül - kiigazította magát: „Illetve dehogy van így. Isten ments, hogy így legyen. ” És ezt is milyen kedvesen mondta! Látszott, hogy nagyon odafigyel. Azt hiszem, ez a tökéletes em­pátia, ez a megnyugtató meleg bariton hang az, amiért annyian szeretnének részt venni a műsor­ban. Az emberek többsége szo­morú és magányos, a hitvesük fá­radtan jön haza a munkából, a gyerek egyeseket kap az iskolá­ban, s ha közeledik a melegfront, fájnak az ízületei. Rengeteg pa­nasza van, de nincs, aki meghall­gatná. Bolgár György az egyet­len, aki együtt érez vele, mégha némely szeszélyes kijelentéssel nem is ért egészen egyet. Például azzal, hogy Boross Péter jobbol­dali, Szabó Iván viszont liberális. Szabó beviszi az országot Európá­ba, Lezsák meg kiviszi. Lezsák nyitni akar a Torgyán felé, de Für Lajos hű maradt Antall Jó­zsef eszméihez. Antall József na­gyon okos ember volt, őket na­gyon kell tisztelni. Boross Péter is sokat tett, hogy itt tartunk a demokráciában. Kür Lajos keblé­ben magyar szív dobog. Szabó Iván pedig igazi úriember, őtet is nagyon kell tisztelni. Bolgár György tárgyilagosan igazította el, egészítette ki a sok­szor szélsőséges hozzászólásokat. Talán csak akkor - de lehet, hogy én figyeltem meg rosszul - bizonytalanodott el, amikor a Lezsákról volt szó, hogy mennyi esélye van a Lezsáknak, és hogy egyáltalán van-e esélye. Ha én vezetem a műsort, biztos, hogy igen határozottan válaszoltam volna, amit persze Bolgár György nem engedhet meg ma­gának, mert hát ő egy finom, ta­pintatos ember, őtet is nagyon kell tisztelni. Igaz, hogy a válaszomban én is csak egy tanmesét mondtam vol­na el. A boldogult antivilágban, a Ma­gyar utcai rosszhírű házak egyik kapualjában tanyázott egy sánta és púpos kéjnő. Valaki egyszer megkérdezte tőle, hogyan tud boldogulni ebben az óriási kon­kurenciában? Mert hát úgy gon­dolta, hogy ezzel a külsővel nem lehetnek esélyei. Mire a hölgy így válaszolt: „Nézze uram, ebben az utcában esténként nyolcvan lány­ra jut háromszáz kuncsaft. De ha közöttük csak negyven perverz van, az mind hozzám jön. ” A nyolcvanas évek eleje óta műkö­dik Québecben A HELY, a LE LIEU, amely a kísérleti, avantgarde, alter­natív, kortárs művészet talán legtar­tósabb és leggazdagabb formákban dolgozó fóruma lett az elmúlt hosszú évek során. Tevékenységük leglényege éppen az intézményes al­­ternatívitás: az elpiacosodott, bürok­ratikus és csoportérdekek mentén felosztott, adminisztrative szűk látó­körűen szabályozott és szellemileg korlátozott intézményes kultúrán kí­vül, annak határáig visszamerészked­ve próbálnak nemcsak HELYET, de TERET is teremteni a kialkudott, ki­méricskélt, tekintélyelvű, személyes és anyagi érdekek motiválta művé­szeti életbe beilleszkedni nem kívá­nó kreativitás, illetve az azt képviselő művészek, gondolatok, folyamatok számára. Kitartó, áldozatos (némelyikük­nek talán életét is felszippantó) munkájuk­­ az intézményesült go­nosz számára talán nem kifejezetten örvendetes módon - meglehetős eredményeket produkált. Irányadó alakjaik, elsősorban is Richard Mar­tel, Alain-Martin Richard, Guy Lious Durand, Pierre Monat, Mona Des­­gagné, Pierre-André Arcand, Jean- Yves Fréchettes és természetesen még sok más társuk tevékenysége nyomán a Le Lieu nemcsak helyt ad vagy előmozdít, de szervez és lebo­nyolít kiállításokat, helyi, regionális, országos és nemzetközi fesztiválo­kat, művészeti akciókat, emellett nyomtatott és hangkiadványokat publikál. Utóbbiak között említsük meg például a Manoeuvres című nemzetközi projekt nyomán publi­kált katalógust, a Performance au­ in Canada 1970-1990 című mo­nográfiát (Alain-Martin Richard és Clive Robertson kiemelkedő mun­kája), a Polyphonix fesztivál és az Oralités konferencia alkalmából ki­adott Oralités című tanulmány- és mű­katalógust - de legfőképpen az INTER című, nemcsak rangos, ha­nem egyedülállóan szép és színvo­nalas művészeti folyóiratot, amely a legjelentősebbek között tartandó számon a világban. Az Inter a nem­zetközi művészeti élet számos régió­ját derítette és tárta fel mind műfaji, mind földrajzi értelemben, így 1991-ben egy magyar számot is pub­likált, amely a hazai avantgarde és alternatív kultúráról adott meglehe­tősen tágas körképet. A hangkiadvá­nyok között emlékezetes az Inter ’87 kazetta, amely a világ hangmű­vészetének szentelt tág teret, az Im­me­dia Concerto vagy a Neoson (g) Cabaret című kazetták, amelyek egy-egy fesztivál hangeseményeit tet­ték közzé. Nos, ez utóbbiak száma és minő­sége gazdagodott egy új kiad­vánnyal, melynek címe magyarul: A művészet 1.000.033-ik születés­napja (eredetiben 1 000 033e An­­niversaire de l’Art - Art’s Birth­day). A cédé egészének szellemét a nemrég elhunyt, irányadó művész, Robert Fillion határozza meg, aki a network, a hálózat elméletét és gyakorlatát dolgozta ki a művészet terén. Ez utóbbi lényege éppen az alternatívitás és a minőségi, nem­piaci szemlélet. A művészet nem eladásokban, mennyiségekben, anyagi értékekben létezik, hanem KAPCSOLATOKBAN, szellemiek­ben és emberiekben. A művészek műveik, gondolataik, konceptusaik cseréjével tartják ébren a művészet szellemét és gyakorlatát. Nem egy adott helyen vannak számszerűen sokan, hanem az egész világon. Vonzáskörükbe lépnek újabb és újabb művészek, művészetpárto­lók, szimpatizánsok, önzetlen szel­lemre és érdekmentes kommuni­kációra vágyó emberek. Ők alkot­ják a HÁLÓZATOT. Robert Fillion január 17-ét a mű­vészet születésnapjává kívánta nyil­vánítani, s bár nem egy Filliou-vers vagy -szöveg szólal meg felvételről a cédén, a lemezen hallható szá­mos - időben 1 percre, illetve fél percre korlátozott - zenei és hang­­omázs neki és az időtlen művészet születésnapjának szól. A teljesség igénye nélkül említhetők Pierre- André Arcand, Richard Martel, Hank Bull, Nathalie Derome, Alain Gibertie vagy a magyar születésű Monty Cantsin irányította Puppet Government munkái, ugyanígy Yves Sheriff, Guy és Denis Belley,­­ Michel Binet, Christof Migone, Jean- Claude Saint-Hilaire, Benoit Fatea­­ux, Steve Montambault vagy Jo­celyn Robert művei. Figyelemkeltő technikai nóvuma a cédének, hogy teljes időtartama 1 óra és 38 má­sodperc. Szerkezeti érdekessége pedig az a nem mellékes tény, hogy a lemezt záró Fillion-szöveg előtt utolsónak egy 9 perc 99 másodperces (!) hangkivonat szólal meg a művészet - figyelem! - 1.000.032-ik, vagyis egy évvel korábbi születésnapja alkalmá­ból tartott szeánszból, amelyet figye­lemfelhívó módon nem jelentékte­lenebb személyiségeknek szenteltek akkor, mint John Cage, Brian Eno és Andy Warhol. Cage, Eno, Warhol, Fillion - nem rossz, és nem egyszerű névsor. De hát választásainkban mutatkozik meg a szellemünk és az erkölcsünk. A két dolog a világon, ami megfizet­hetetlen. A művészet születésnapja ÉLET ÉS­ B­IRODALOM 16 BAKÁCS TIBOR SETTENKEDŐ: Mozi­film Filmzsemle Ülünk független (leginkább tisz­tes jövedelemtől) filmes barátaim­mal a menzán (a tömegétkeztetés­ el­háríthatatlan nosztalgiája) s köztük Bolloók Csabával, kinek filmje szin­tén szerepel a Szemlén. Lelkesen tö­mi magába a lencsefőzelék kinézetű innovációs tápanyagot. Bízik a jövő­ben, most lesz az áttörés. Fölrob­bantják a fiatalok ezt a mauzóleu­mot, amit magyar filmnek hívnak. A körülöttem ülök sziszegnek. Csak ne­hogy a sok törmelék maga alá temes­se azokat, akik miatt a bontás törté­nik. Csaba hinni akar mindenáron, sorolja az érveit: fiatal szemle­igazga­tó (Horváth György), fiatal zsűri (Szederkényi Juli), becsületes kriti­kus (Bikácsy Gergely), menstreamen kívüli filmesek (Ács Miklós, Közgáz Vizuális Brigád, Fekete Ibolya). So­káig csendben lapátolom levesem. Hát az biztos, hogy tavaly a zsűri el­nöke olyan ember volt, aki már sem­mit nem látott a mozi sötétjében a szemén ülő szürkehályogtól. Tavaly még Kézdi-Kovács Zsolték naftalinba mártott csapata zabálta föl a lazacos szendvicset a hivatalos megnyitón. Tavaly még Mészáros Márta magza­tát kellett végigszenvedni (bocs, Márta most is, de talán cseperedett valamit az a magzat). Tavaly még András Ferenc bukott meg szakmai értelemben, de akkorát, hogy csodá­lom bátorságát, nem változtatott ne­vet. Tavaly a mélypont ünnepén el­kezdett bizakodni az ember, mert végre lecsúsztunk a vizuális árok leg­mélyére. Sajnos, paranoiás vagyok. Nem túl eredeti megfigyelésem sze­rint azok, akik azt hiszik, hogy az árok vizenyős alján állnak, nem ve­szik észre a följebb állókból kihulló salakanyagot, mely lassú dermedésé­vel hazudja nekik az elrugaszkodás lehetőségét. E szemle mindenképp az úgynevezett „low budgetesek” elő­retörését hozza. Tudok olyan pro­dukcióról, nem is egyről, ahol a fil­mes a saját anyagi erejét fektette be a produkcióba. Természetesen meg is látszik; videó, kézből, natúrhang­­gal, baráti érzelmekből színészkez­dőkkel. Leszámítva a szegénység cif­ra nyomorúságát kompenzáló fantá­­ziadússágot, azért ezek a mozik soha nem vehetik fel a versenyt az olyan típusú művekkel, ahol krán sínen fut a kamera, panther emeli a ma­gasba, s ahol lámpák erdeje világítja meg a sztár arcát. Az egészen más kérdés, hogy a költségvetésből gyár­tott, nagy stúdiókban, átmosott pén­zekből legyártott filmek közel sem hoznak annyi szellemi izgalmat, mint ezek a partizánfilmek. Vagyis ugyanaz történik a filmvonalon, ami a magyar társadalomban: totálisan elszegényedett állampolgárok zseni­ális túlélési technikákkal próbálják értelmesen földolgozni a holnapot, míg velük szemben - leginkább bűncselekmény szagú üzleti trük­kökkel - már birtokban vannak tör­vényen kívüli kevesek. Emiatt röhög­nek a markukba, s hihetetlen dema­gógiával adnak interjúkat. A Hu­­szonhetedik Magyar Filmszemle ak­kor lenne egy új élet kezdete, ha­­ lenne független magyar filmkri­tikaírás,­­ ha lennének olyan kuratóriu­mok, amelyek politikai befolyásolt­ság nélkül döntenek, nem beszélve a baráti lekötelezettségekből szár­mazó viszontszívességekről, - ha a nagy stúdiók élén erkölcsi­leg feddhetetlen vezetők állnának, - ha létezne filmtörvény, amely támogatná a hazai filmgyártást, - ha a közszolgálati televízió nem érezné magát államnak az állam keblén belül, - ha lenne szakmai bukás, miután évekig nem csinálhatna filmet az, ki minden évben jelentkezik tehetség­­telenségének bizonyítékával, - ha lenne a művészfilmeknek előzsűrijük, (bár félő, hogy ez ve­szélybe sodorná a szemle megren­dezését), - ha a zsűriben lenne külföldi il­letőségű filmes-kritikus (nehezebb vele megértetni a fontos szempon­tokat) . Tudnék még mondani közel öt­ven szempontot, ami változtathatna hazai filmes állapotainkon, de ki­nek lenne ez jó? A nézőnek? Hisz az már rég nincs a mozikban. Halbauer Ede: Xerox 1996. FEBRUÁR 9.

Next