Élet és Irodalom, 1997. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1997-03-21 / 12. szám - B. Gáspár Judit: Aszex. Meta-szexológiai szöveggyűjtemény • könyvkritika • A szex. Szociológia és társadalomtörténet. Szöveggyűjtemény I. (Új Mandátum Könyvkiadó, 1996.) (14. oldal) - Turai Tamás: Rémálom - rémvaló • könyvkritika • Ménes Attila: Nyugati utcai rémtörténetek (József Attila Kör-Balassi Kiadó, 1996.) (14. oldal) - Sulyok Gabriella: rajza • kép (14. oldal) - G. István László: A külső meditáció versei • könyvkritika • Horkay Hörcher Ferenc: Fényudvar (Seneca, 1996.) (14. oldal)

B. GÁSPÁR JUDIT: Aszex Meta-szexológiai szöveggyűjtemény ■ A­szex. Szociológia és társada­lomtörténet. Szöveggyűjtemény 1. Új Mandátum Könyvkiadó, 1996. 275 oldal, 580 Ft. Válogatta és szerkesztette Tóth László Heroikus munkát végezhetett Tóth László, aki áttekintve az utolsó tíz év angol nyelvű társadalomtudo­mányi folyóiratait, és úgy találva, hogy bennük „a harmadik leggyak­rabban előforduló téma (...) a szexu­alitás problémaköre”, a művelt ma­gyar közönséggel is meg kívánta is­mertetni a bennük föllelt, új menta­litás szellemi termékeit. Érzékelhető­en a legszínvonalasabb és jórészt a legelvontabb elméleti írásokból válo­gatott és tematikailag is reprezenta­tív merítésre törekedett. Széles abla­kot kívánt tárni egy végtelennek bi­zonyuló „diskurzusra a diskurzusról” (ez tárgyunk mai gurujának, Fou­­cault-nak is központi terminus tech­­nicusa), melyet a művelt Nyugat évti­zedek óta egyre sűrűbb és szélesebb áradatban ont e nálunk még pikáns­nak számító téma körül. Nem kétsé-Γ­­­ges, hogy a beáradó többé-kevésbé friss levegő, mint az szokásos, nálunk is fel fogja pezsdíteni az elméleti el­mék elméleti tevékenységét. Mert ne tévedjünk, a szexualitásról e tanul­mányokban vajmi kevés szó esik. (Talán nem is igazán lehet róla be­szélni, legalábbis a diszkurzív logika módszerével nem.) Annál több kriti­kai diskurzust (értsd: ideológiakriti­kát) találunk a szexualitásról folyó diskurzusról mint hatalmi ágensről. Van itt társadalomelméleti, szerep­elméleti, diszciplináris, nominális­­deskriptív szociológiai, teoretizáló­­deduktív (a kulturálist, a funkciona­­listát, az ideografikust leváltani vá­gyó), társadalomtörténeti, gazda­ságtörténeti megközelítés bősége­sen és nívósan. Még a szex-mozgal­mi indíttatásukat jól-rosszul leplező írások is teoretizáló tudományos köntösbe öltözködnek. Üdítő kivé­tel Carl Wittman Meleg kiáltványa. A dallam egységes: az emberi sze­xualitást torzítja a mindenkori poli­tikai és gazdasági hatalom, mely az élet legbanálisabb szféráit is mani­pulálni törekszik, hogy, a viselkedés szabályozásával működtesse a fenn­álló struktúrát. Újdonságot az a gondolat nyújt, mely szerint a mo­dern és posztmodern ipari társada­lomban épp a felvilágosultnak és felvilágosítónak feltüntetett szexoló­­gia és medicina, a legmodernebb jogelmélet és -gyakorlat, a felszaba­dító nemi mozgalmak váltak a hatal­mi diskurzus legfontosabb terepei­vé. Elfogulatlannak tűnő tudomá­nyos „igazságok”, feminista és más emancipatorikus elméletek befolyá­solják manipulatív módon szexuális önképünket s ezáltal szexuális fo­gyasztásunkat és viselkedésünket. Semmi nem választja el a „társada­lom alaposan kidolgozott liberaliz­musát az ebből táplálkozó, társadal­mat romboló perverz autoerotikus önkizsákmányolástól” (Laqueur: A szexuális vágy és a piacgazdaság...). A diagnózis meggyőző, bár kissé túl általános. A terápia célja pedig: „a szexusban is megélhető és meg­élendő emberi potenciál” fejleszté­se az önmegvalósításunk útjában ál­ló hatalmi tényezőkkel szemben. Nem téved, aki az­­ új szavakban az elidegenedés és nembeliség konflik­tusának jól ismert marxizáló dalla­mait véli felcsendülni. Az embernek az az érzése, hogy a szexualitásról folytatott ilyen fajta diskurzus a hatalom eszközévé deg­radált szexualitással szemben a hata­lom elleni harc eszközévé degradált szexualitást kívánja állítani, kiragad­va így az emberi élet személyességé­ből és teljességéből. Fontos figyel­meztetésekkel szolgál önmagunkról, de autoritárius eszközökkel harcol autoritás ellen. Ismerős. A recenzens kíváncsian várja a szöveggyűjtemény második kötetét. Mindazonáltal reméli, hogy az em­berek közti szexuális vágyakozás és tevékenykedés addig is többé-kevés­bé zavartalanul folyik. TÚRÁS TAMÁS: Rémálom — rémvaló ■ Ménes Attila: Nyugati utcai rémtörténetek. József Attila Kör—Balassi Kiadó, 1996. 106 oldal, 290 Ft Ménes Attila Nyugati utcai rémtör­ténetek című, a JAK sorozatában megjelent könyve korrekt, biztonsá­gos, a várakozásoknak minden tekin­tetben megfelelő első kötet lehetne, ha nem előzte volna már meg a Szép­­halom Könyvműhely gondozásában a szerző két másik kötete, amelyek he­lyenként olyan brutálisan jók, másfe­lől olyannyira másfélék, hogy aki nem olvasta őket, az az új könyv alap­ján aligha tud teljes képet alkotni a szerző tehetségének karakteréről, aki viszont olvasta ezeket is, az könnyen lehet, hogy a könyv egyik-másik egyébként irodalmi értékű jellemző­jét is hajlamos lesz ezek után inkább hibának látni. Annak ellenére, hogy ez a két ciklusba rendezett 23 rövid történet — egyik sem hosszabb hat oldalnál — éppúgy az expresszív ví­zió és a szociografikus háttérrajz fe­szültségével él, ahogy a Képzelt testek (1992) és a Gyógyulófél (1994) no­vellái is, még ha a címben jelölt mű­faji önmeghatározás a különbséget is nyomban elárulja, tudniillik hogy az új kötet alaphangja az előzőekkel összehasonlítva inkább az irónia. A korai írások legjobbjai elsősorban az életrajzi hitelesség fikciójával hatot­tak; egyes megszállt tudatokon belül időztek, egymáshoz képest is önálló, egyénített nyelven, első személyben szólaltak meg, és a bensőségesség egyszerre nyomasztó és részegítő at­moszférája, az őszinteség mint forma volt jellemző rájuk. A Nyugati utcai rémtörténetek ezzel szemben inkább a tudattartalmak kivetítéseként hat(nak), inkább tárgyiasítanak, mintsem megidéznek. Az uralkodó elbeszélésmód harmadik személyű, a novellák erőteljes (és ironikus) műfa­ji konvencionalitással megírt, hang­súlyozottan „mű” jellegű szövegek, amelyek, irónia ide, fekete humor oda, valóban rémtörténetek. A horrornak egyetlen alaptémája van, ami persze nem a megsemmisü­lés, hanem az őrület. Izgalom, szo­rongás, merő rettegés ezt nem meg­előzi, csak követi, a mű valójában nem igényel más fenyegetést, más transzcendenciát, bármiről szólhat, aminek lélektani „húzása” van, ahol a mentális biztonság van kockára vet­ve. Megcélzott hatás és megcélzott szempár, delejező és defejezett közös munkájának a gyümölcse ez is, mint afféle módosult tudatállapot, lehet belakható és meghitt, a megnevezet­teknél sokkal árnyaltabb, sokkal kifi­nomultabb érzelmek és indulatok modulációjának helye, lehet kimon­dottan fülledt és meleg, akár egy gyermekkori lázálom, és akkor már félni sem kell tőle, csak jelen lenni benne, figyelni, nézni. ,A gyermek szerencsére nem láthatta, amint az anyja végül az ágyra rogy, tagjai, mintha önálló életre kelnének, rán­gatóztak, és száját sűrű, fehér hab lepte el. Egész mást látott a gyerek ezen az estén a félhomályos szobá­ban. A sarokban térdelt egy nálánál magasabb szennyeshalom tövében. A mosallan ruhák közt észrevette anyja pongyoláját, és nagyanyja blúzait.” (Gábrielné betegsége.) A szorongás mint tudatmódosító technika, olyan összefüggésekre és konstrukciókra nyitja meg a képzelet szemét, ame­lyek a józan ész számára nem létez­nek. Távlatai beláthatatlanok, világa maga a fantasztikum. Egyként oszto­zik benne az I. jelű ciklus minimalis­­ta prózája, a parlag szürrealizmusa, és a II. videoklip­ mesevilága: „Már nem erre és nem arra: egy harma­dikra, a televalóságra szegeződik a tekintetem.” (A felhő ajándéka). A rémtörténetek iróniája végül is a szimuláció szimulálásának iróniá­ja, amely a látomást leválasztja a sze­mélyről, és különféle elbeszélői ha­gyományok konvencióinak és kliséi­nek a felhasználásával extrém, ab­szurd és absztrakt mitologémaként jeleníti meg: „óvatosan végigbotor­kált a sikátoron (egy sikátorban bo­torkálni kell, ahogy egy sugárúton szélvészként rohanni, vagy a főutcán sétálni kell, hiszen a haladás mi­kéntjét, ahogy ő jól tudta, az utca fajtája határozza meg).” (Fanto­masz). Ebből azután több minden következik. Egyrészt ezzel függ össze a kötet vitathatatlan formabiz­tonsága, másrészt a konvencionali­­tás a beszédmódnak egy kialakult közmegegyezés szempontjait köl­csönzi, jelen esetben egyfajta művi személytelenséggel ruházza fel, ami az elbeszélést olykor közhelyessé, mechanikussá vagy mesterkéltté te­szi. A korábbi írások személyessége nagyobb írói kockázatvállalást jelen­tett, kezdetlegesebb volt és nyer­sebb, a megfelelési szempontokat mellőző motiváció ugyanakkor nemcsak az erőteljes kifejezésmód­nak kedvezett, hanem a nyelvhelyes­ségi hibák számára (itt például ilye­nek: „... mégis úgy határozott, hogy teljesen megváltoztatta a külsejét...” /92/) ugyancsak toleránsabb stilisz­tikai környezetet biztosított, mint az iróniával ugyan, de mégiscsak normativitásra törekvő, és ezáltal kritikusabb olvasói attitűdöt kiváltó elbeszélésmód. Nem véletlen, hogy a kötet legjobb írásai azok (Patkány­fogó, Parapszeudo, Piruett, Dzsi­­hád, Esetleges), amelyek irónia és személyesség számára a legszaba­dabb játéklehetőséget kínálják. És ezek aztán nemcsak valamihez képest, hanem csakugyan jók. ÉLET ÉS|·_______________________________________ IRODALOMI 14 G. ISTVÁN LÁSZLÓ: A külső meditáció versei ■ Horkay Horcher Ferenc: Fényudvar. Seneca, 1996. 80 oldal, 480 Ft „Mindig is így történt, ami­­ velem esett: kiválaszt, kiválasz­tom” (Bőrének reszketése). Ez a sor nem csupán élettapaszta­lati summázat , hanem egy­ben Horkay Horcher Ferenc versvilágának reflexív irányelve is: olvasói recept vagy — ami még különösebb — a szövegek saját olvasói tapasztalata. Hogy rábólinthassunk. Igen, ez a köl­tészet Nemes Nagy Ágnestől, az észlelés tanítómesterétől meg­tanulta a „téli fákat”. Illetve a kijelentő mondatok dallam­szervezésében áttranszponálva megtanulta a tanulhatatlan téli fák tanulható észlelésjegyeit le­­kottázni. A köteten végigvonu­ló kijelentő mondatok ugyanis miközben módszeresen észle­lik, ami kívül történik, súlyozat­­lan és egymáshoz kísértetiesen hasonló koppanásukkal lassan­ként elmélyítik bennünk az életfelszín szokványképeit, hogy a „fáradtság”, ami az is­merős dallamképet mindig új­ra és újra látva elfog, „ahogy múlik az idő, gyomrunkban alászállhasson”, és átadja a he­lyét valami külső meditációnak, amiben otthonosság és szoron­gás egyszerre van jelen. Külső meditációra invitál a kötet, mert maga is azt teszi: a törté­nés és a cselekvés határterüle­tén, az „árnyék és fény határán felbomló színeivel” a reflexiót beoltja a tárgyba, a tárgyat szét­lazítja a reflexióban, s ezzel a meditáció rítusát kifelé vetíti, úgy, hogy a kiválasztott tárgy, élethelyzet, életjelenség maga válik a meditáció középpontjá­vá, maga „választja ki”, ami tör­ténik vele és velünk. Nagyon nehéz ezt megcsinál­ni. A meditáció belső fénye a külső tárgyak élességén mindig fénytörést szenved, s ezért a meditációt szinte soronként kell újraindítani, mondaton­ként új lendülettel, kínos mo­notóniával kitéve a pontot. Ta­lán a tárgyak csak ilyen szaka­szosan tudnak lélegezni — és ettől a mindig­ újraindítástól lesz mozgófilmszerű az állókép is, kap valami ideges remegést a leírás nyugalma: „Mindent úgy írni le, ahogyan volt”. A mikrorealizmus azonban a tárgyak külső meditációjában feloldva a volt-ból lenné-t és lett volná-t csinál; a regisztrálandó, ami reflexív meditációjában ma­gát regisztrálná, erőlködő jelen­idejében saját „emlékét”-emlékhi­­ányát és „ígéretét” idézi, feltételes múlttá, jövővé olvasztja a múltat és a jelent. Van valami egyszerre fájdalmas és vigasztaló, otthonos és szorongást keltő abban, ahogy a „mindent úgy írni le, a­­ogy volt”-ból... ahogy lenne majd és ... ahogy lett volna már lesz. Ebben a többszörösen meg­csavart meditatív térben kell elképzelnünk a kötetből ki­­bomló történetet. Az életrajzi színterek (polgári lakás-enteri­őr pianinóval és lámpafénnyel, vízpartok és séták, villamos, busz, hőség, télvégi lépcsőtető olvadó hóval és fáradt kilátás­sal, csónakház, poros nyárfaso­rok, mediterrán városkép ha­rangzúgással, hegyvidéki nya­ralás) és életképek (vadászat, játék, hétköznapi feszültségek, álmok, egyedüllét, sirályszár­nyalás, családi idill kisgyermek­kel, nyomasztó és mégis végig­élvezhető reggelik) könyörte­lenül végigvezetnek egy élet múzeumán, kiállítják azt, ami kiállíthatatlan — élettárlatot tartanak, miközben a meditá­ció egyneműsítő „fényudvará­ban” rögtön variatívá és omlé­­konnyá teszik azt, ami egyszeri és élesen kimetszett, azaz a ma­­kám-elv belső rendjében lét­­modellé tesznek egy életmo­­dellt. Minden jó költészet ezt csinálja, így poétizálja át az esendő életanyagot. Ez az át­­poétizálódás azonban mint va­lamiféle veszteség sejtelme su­­galmazódik. Törvényszerű és épp ezért vigaszt nyújtó veszte­ségé, amely a sokféleségből egyféleséget teremt, de valami szorongó „hideg helyet” is hagy a „tárgyak közt” — a ver­sek állandó ontológiai feszült­séget, hogy tudniillik nehéz az életbennmaradást létbenmara­­dásra váltani, hagy egy „hideg helyet”, ahol az átpoétizált lét bármikor és újra életté záród­hat. Ez a „hideg hely” klauszt­­rofób pont a szellős versek kö­zött, a periféria vágya, amit nem lehet a nagy költészet vágytalanságával gondolkodás nélkül elcserélni. Ez a „hideg hely” teszi felidézhetővé a szö­vegeket, ebben a hideg térben kapnak szorongatóan önálló kontúrt az esetlegességek, az ismerős tájak, emiatt emléke­zünk és emiatt van hiányérze­tünk — emiatt érezzük néha úgy, hogy a „tánc” mellett a „táncos” is „vigaszt nyújthat”. A szövegek alapindulatrajzát, a tárgy külső meditációjának szakaszos-monoton alapindu­­lat-variációját néha átszínezik másfajta indulatok: A Helyek, ahová többé és a Végigsétálni az őszi sétányon központozás nélküli cseppfolyóssága az első esetben elmossa a szöveget, a másodikban viszont (talán a fő­névi igenevek meditációerősítő monotóniájában) másfajta, ugyanolyan érvényes grammati­kai modellt talál az összes szö­vegre jellemző külső meditáci­ónak. A Köveket dobáltam a vízbe pedig a többi szöveg kö­zéptávfutásához képest rövidtá­von folytatja az egyneműsítő meditációt, s ezzel haikusze­­rűbbé, imagistábbá szervezi át a verset. A versek a külső meditáció egyneműsítését legtöbbször megcsinálják, néha azonban a filmszerű életszemle nem tud egybeolvadni a reflexióval — ilyenkor a szöveg görgető pró­­zaisága is kicsit versszerűtlen­­né válik, az életmodellből nem lesz létmodell, s a „hideg hely” nem zárja vissza a lét egyneműsítésén átesett életet, hanem kizárja magából; csak tárgyakat látunk és oda­biggyesztett reflexiót, s nem indul meg bennünk a meditá­ció (Mámort kívánó érzékeid­del). Ha viszont megindul (s majdnem mindenütt megindul — Nyújt vigaszt, a teljes Gye­­rekistenek-ciklus; Belefordult a kés; Könnyű, messzehangzó sí­rás; Bőrének reszketése; Haj­nali fénye kialszik; Elhúzott végjáték; Beleúszik a hűvös pil­lanatba stb.), akkor szorongá­sunkat és megvigasztalódásun­­kat egyszerre érezzük, s a szö­vegek meghoszabításában — mintegy a versek belső fényé­nek udvarában — visszhangoz­ni kezd bennünk ez a későn megszólaló, de már elvéthetet­­len vershang. 1997. MÁRCIUS 21.

Next