Élet és Irodalom, 1997. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1997-05-30 / 22. szám - Márton László: Az igei állítmány • könyvkritika • Simon Balázs: Makdír (Liget Műhely Alapítvány, 1997.) (12. oldal)

A HÉT KÖNYVEI Ebben a rovatban lehetőleg minél több könyvújdonság megjelenéséről szeretnék beszámolni, ezért kérjük a kiadókat, a megjelenés hetében értesítsék szerkesztőségünket kiadványaikról (azaz adják meg egy gé­pelt lapon az alábbiak mintájára a fontosabb adatokat) és küldjenek recenziós példányt is. Köszönjük az írók Boltjának (Bp. VI. Andrássy út 45.) a lista elkészíté­séhez nyújtott segítségét. Összeállította: Pálfi Csilla. Költészet Baranyi Ferenc: Könyörgés apátiáért Mikszáth Kiadó, 165 old., 495 Ft Bényei József: Kékszakállú elégiái Felsőmagyarország Kiadó, 123 old., 400 Ft Ted Hughes: Varjú. A Varjú életéből és dalaiból Ford.: Báthori Csaba Orpheusz Kiadói Kft., 101 old., 498 Ft Kerék Imre: Átváltozások - versfordítások - A szerző kiadása, 85 old., ár nélkül Nyilas Attila: Részesülés Bittner Dóra rajzaival Argumentum Kiadó, 80 old., 280 Ft Rapai Ágnes: Zadarnál a tenger Orpheusz Kiadói Kft., 87 old., 498 Ft Elbeszélő próza Fehér Miklós: Álomvárás Neprológus Kiadó, 102 old., ár nélkül Hász Róbert: Diogenész kertje Tiszatáj Alapítvány, 221 old., 580 Ft Hermann Hesse: Knulp Ford.: Dohy Gábor és Hudáky Rita Cartafilus Kiadó, 138 old., 900 Ft Illyés Terézia: Morzsák Illusztráció: Illyés Terézia Bíró family kiadása, 40 old., 31 ceruza­rajz, ár nélkül Jókai Mór: Dekameron Gyűjteményes Díszkiadás 97. kötet Unikornis Kiadó, 366 old., 1250 Ft Láng Zsolt: Bestiárium Transylvaniae Az ég madarai Jelenkor Kiadó-Pécs, 240 old., 920 Ft Ifjúsági irodalom Elisabeth Feuer: Elveszett nyár Ford.: Dezsényi Katalin Magyar Könyvklub, 214 old., 850 Ft Christopher Gravett: Várak Ford.: Makovecz Benjamin Park Kiadó, 64 old, 1500 Ft Kanizsa József: Sej, haj búzaszár (Gyermekversek) Krúdy Gyula Irodalmi Kör, 104 old., 398 Ft Lázár Ervin: Bab Berci kalandjai Illusztrálta: Réber László Osiris Kiadó, 121 old., 780 Ft Karl May: Winnetou és Old Shatterhand Ford.: Kelemen Pál Karl May eredeti szövege alapján készült rövidített kiadás Pestalozzi Kiadó-Erlangen, 142 old., 1200 Ft Steve Parker: Az emberi test Ford.: Káldos Zsolt Holló és Társa Kiadó, 128 old., színes il­lusztrációkkal, 2390 Ft Piroska és a farkas és más mesék Ford.: Ballér Piroska Juventus Kiadó, 48 old., színes illusztrá­ciókkal, 798 Ft Walter Scott nyomán: Ivanhoe Feldolgozta: Maria Danesi Ford.: Varga Judit Juventus Kiadó, 48 old., 758 Ft Szabó Magda: Álarcosbál Magyar Ifjúsági Remekírók Unikornis Kiadó, 239 old., 850 Ft Tanulmány Éhe a szónak? Irodalom és irodalomtanítás az ezredvé­gen Szerkesztette: Péter Ágnes, Sarbu Ala­dár, Szalay Krisztina Eötvös József Kiadó, 272 old., 1363 Ft Láng Gusztáv: A lázadás közjátéka Daida-tanulmányok Isis-könyek Savaria University Press Kiadó, 148 old., 560 Ft Péter László: Tömörkény világa Lord Kiadó, 211 old., 580 Ft Interjú Kikli Tivadar: Szegedi portrék az ezred­végről I. Szerzői kiadás, 170 old., ár nélkül Irodalomtörténet Az irodalom elméletei III. Ford.: Beck András, Hetesi István, Szige­ti Csaba Sorozatszerk.: Thomka Beáta Jelenkor Kiadó-Pécs, 176 old., 720 Ft Nyelvészet Rácz János: Kétszáz magyar szőlőnév Magyar Nyelvtudományi Társaság, 144 old., 380 Ft Kultúrtörténet Kapitány Ágnes-Kapitány Gábor: Kultú­rák talákozása — Kultúraváltás Savaria University Press, 223 old., 480 Ft Philipp Vandenberg: Priamosz kincse Hogyan találta meg Tróját Heinrich Schliemann? Ford.: Stépán Gábor Magyar Könyvklub, 457 old., 1490 Ft Kemstok Károly írásaiból A kutató művészettől a Vallomásig 1911- 1939 Gyűjtötte és közreadta: Bodri Ferenc Magánkiadás, 168 old., 345 Ft Történelem H. Szabó Lajos: Történelmi emlékhe­lyek Pápán és környékén Szerzői kiadás, 218 old., 800 Ft Nagy Szülejmán udvari emberének ma­gyar krónikája A Tarih-i Ungurus és kritikája Ford. és a bevezető tanulmányt írta: Ha­zai György Akadémiai Kiadó, 227 old., 990 Ft Vallás Jacques Duquesne: A názáreti Jézus Ford. Sebestyén Márta, Zala Szilárd Magyar Könyvklub, 297 old., 1090 Ft Eckhart Mester: A nemes ember keresz­ténysége Ford.: Kádár Imre és Balázs Béla Camelot Kiadó, 64 old., 430 Ft Művészet König Frigyes: Orbis Pictus Művészeti téranalízisek Enciklopédia Kiadó, 111 old., színes és fekete-fehér illusztrációk, 3500 Ft Pápa Szerk.: Farkas Aranka Fotók: Szelényi Károly F. Szelényi Ház Művészeti és Kiadói Bt., 35 old., 56 színes oldal, 599 Ft Alberto Siliotti: Királyok völgye Théba templomai és temetői Ford.: Szabó Réka Gabo Kiadó, 168 old., színes illusztráci­ókkal, 3400 Ft Természetadomány Garami László-Garami Lászlóné: Zöld utakon Védett természeti értékeink útikalauz Mezőgazda Kiadó, 426 old., 1980 Ft Agárdi Péter: A kultúra sorsa Magyaror­szágon 1985-1996 Új Mandátum Kiadó, 120 old., 690 Ft Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológi­ába Osiris Kiadó, 662 old., 2400 Ft Bánlaky Pál: Művelődési házak kofamér­legen Új Mandátum Kiadó, 48 old., 150 Ft Hidy Péter: Válaszok az UNESCO kér­déseire Új Mandátum Kiadó, 40 old., 150 Ft Kreatív sokszínűség A Kultúra és Fejlődés Világbizottságának jelentése Felelős szerkesztő: Gábor Luca Osiris Kiadó-Magyar UNESCO Bizott­ság, 299 old., 980 Ft Örkény Antal: Hétköznapok igazsága Igazságossági felfogások egy nemzetközi összehasonlítás tükrében Új Mandátum Kiadó, 294 old., 980 Ft Életmód Dr. Thomas David: Őserdők patikája Az életminőség javítása rák és immun­gyengeség esetén Ford.: Rónaszegi Éva Akadémiai Kiadó, 160 old. színes és­ fe­­kete-fehér illusztrációkkal, 1904 Ft Ferencsik István: A légzés gyógyító hatá­sa Biográf Kiadó, 96 old., 248 Ft Dr. Oetker: Kínai ízek Ford.: Török Irén Grafo Kiadó, 126 old., 750 Ft Sport Papp Márió: 100 híres ember 100 sakk­játszmája Palatínus-könyvek Kft., 305 old, 1200 Ft Műszaki Fred Milson: A kerékpár Ford.: Saád Judit, Nagy Sándor, Schlos­ser Tamás Magyar Könyvklub, 168 old., 1850 Ft Művészettörténet T­ársadalomtudomány MÁRTON LÁSZLÓ: Az igei állítmány ■ Simon Balázs: Makdír. Liget Műhely Alapítvány, 1997. 71 ol­dal, 420 Ft Ha van értelme az önbeteljesítő prófécia és az önmegszólító verstí­pus kontaminációjának, akkor Si­mon Balázs újabb versei az önbe­teljesítő verstípushoz tartoznak. Versei már az első néhány sorban kijelölik önmaguk célját, és a vers-­ beli történés lényege éppen az, hogy mire a hosszú versmondat, egyszersmind a viszonylag rövid vers végbemegy (hiszen Simon Ba­lázs versei legtöbbször egyetlen mondatból állnak), a vers által ki­tűzött cél ne csak visszamenőleg egyértelműnek, hanem beteljesü­­lőnek is bizonyuljon. Első két kötetében ez a folyamat sokirányú és bonyolult volt. Simon Balázs nagy mitológiai és kultúrhis­­tóriai kelléktárral dolgozott, ám kezdettől fogva világosan jelezte, hogy kincseit - metaforikusan szól­va - nem kiállítási tárgyaknak, ha­nem váltságdíjnak szánja. Letűnt vi­lágokat, azok hőseit jelenvalóvá tenni, az életre keltett jelenvalósá­gok között átjárást teremteni, legin­kább antik típusú poétikai fogoly-Márton László 1959-ben született, Budapesten él, szabadításként képzelhető el; Or­pheusz óta vannak rá példák. Csak­hogy ilyen esetekben a váltságdíj mindig kevésnek bizonyul: az alak­mások felvonultatása és felajánlása után (az első két kötet szereplőinek figurális transzformációit egyfajta áldozatként tudom értelmezni) a teremtett költői világ a megélt éle­tet is abszorbeálja, jóval nagyobb mértékben, mint Simon Balázs más utakat választó nemzedéktársainál; és mivel a megélt élet felszívódott a teremtett világban, az első két kö­tet, a Minerva baglyát faggatom mégis (1992) és a Nimród (1994) után fennállt az a veszély, hogy a költői teljesítmény koncentráltsága ellenére a költői világ, néhány értő olvasót leszámítva, nem lesz­ átélhe­tő, és az az élet, amely ezt a nagyra törő költészetet elevenné teszi és hi­telesíti, csak kevesektől fog észrevétetni. A harmadik kötet, a Lectisternium (1996) meggyőzően tanúsítja, hogy a recepciós nehézségek nagyrészt mondvacsináltak, és hogy igazi, ele­ven arc az, amit sokan hajlamosak voltak maszknak hinni. Amit az első két kötet nagyszabású kompozíciók­ban tűzött ki célul, azt a harmadik kötet az egyes verseken belül hajtja végre: a megelevenítés tizenöt-húsz sorokon belül zajlik, felgyorsul és határozottan le is egyszerűsödik, mi­közben a mögötte álló költői szán­dék gazdagabbá és bonyolultabbá vált. A Lectisternium verseiben dol­gozta ki Simon Balázs azt a vers­mondatot, amelyet a negyedik kö­tetben, a most megjelenő Makdír­­ban teljes biztonsággal kezel: felvil­lant egy mozzanatot, majd, mintegy belülről építkezve, kitágítja (a Lectisterniumban többnyire átviszi a valóság egy másik, történetileg meghatározott síkjára), egyszers­mind lélekkel ruházza fel, illetve lé­legezni hagyja, oly módon, hogy mi­re kifogy a mondat lélegzete, a vers eljut a végpontjáig, vagyis beteljesíti önmagát. A Makdír verseire nem jellemző a mitológiai vagy historikus meghatá­rozottság: a költő ezúttal egészen hétköznapi, olykor kimondottan ba­nális elemekből építkezik, ám ezek éppúgy (vagy még inkább) maguk­ba szívják, magukba sűrítik a világte­remtés rétegzettségét, mint a koráb­bi, fennköltebb mozzanatok. Simon Balázs új verseinek feszültségét az időrétegek közt feszülő ellentét ad­ja. Van a versnek egy külső ideje (az az idő, amíg az alany eljut az igei ál­lítmányig, amíg végigolvassuk azt az egy vagy két tucat sort, ami a vers fo­netikai és grafikai teste), ez szembe­kerül a mozzanatos belső idővel (ki­jelölődik egy tárgy, amivel történik valami, legtöbbször apró dolog, vagy a beszélő rámutat egy lehető­ségre, ami nem valósult meg, eset­leg értelmezni kezd egy ismeretlen szót, pl. „adamasz” vagy a kötetei­met adó „makdír”), ám ezt a mozza­natot szétfeszíti a sors mint formai szervezőelem: a pillanatnak vége szakad ugyan, de a szó szoros értel­mében szakad a vége. A köznapi, kézzelfogható tárgy egy mondaton belül emblémává jegecesedik, az el­mulasztott lehetőség (pl. egy aján­dék átadása) egy szenvedéstörténet­nek válik részévé; az ismeretlen szó pedig, miközben szótári jelentései tetszés szerinti pontossággal megad­hatók, olyasmire irányul. „Amit csak képzelt anyag mondhat ki” - vagyis a megszólaló költő minden erejét megfeszíti, hogy titkát - amely, mint kiderül, többszörösen megszenve­dett titok - egyre jobban megközelít­se, mégse kelljen kimondania. Nem áll szándékomban felstilizál­ni sors és költészet egységét, annyit azonban meg kell jegyeznem, hogy az első két kötetben felajánlott vált­ságdíjak nem bizonyultak elegendő­nek, és hogy nemcsak nyelvi vagy kompozícióbeli, hanem életrajzi oka is van annak, hogy a harmadik kötet, a Lectisternium a pálya első szakaszának lezárójaként még innen van azon a határvonalon, amelyet a Makdír maga mögött hagyott. Nem vagyok illetékes rá, hogy elmond­jam, mi történt vagy mik történtek Simon Balázzsal, arról azonban ajánlatos tudomást venni, amit ma­ga a verseskötet mond el. A Makdír három ciklusra tagolódik; az első kettő egy-egy megpróbáltatásról szól, a harmadik, rövidebb, kódasz­­erű ciklus részint lezárja és összefog­lalja a kötetet, részint visszautal a korábbi kötetek motívumaira, és mintegy utólag igazolja őket: a régi alakmások rákopírozódnak a közna­­piságból kifejlő új szenvedéstörté­netre. Ugyanakkor Simon Balázstól kevés dolog áll távolabb, mint a lírai élménybeszámoló: nemhogy nem emeli be költészetébe viselt és elvi­selt dolgait, hanem ellenkezőleg, ki­szakítja őket az élményszerűségből, és a magasabb lét, az általa terem­tett költői világ önzőformáivá teszi őket. Ha élményről volna szó, akkor azt lehetne mondani, hogy az első ciklus meghatározó élménye a köz­vetlen életveszély, a második ciklusé a közvetlen gyász, és ez két, önma­gában véve helytálló kijelentés; csak­hogy ez a két megpróbáltatás is - ha másért nem, időbeli egybeesés miatt - egymásra rajzolódik, és ily módon abban az egyszerű eszközökkel meg­ragadott, ám bonyolult és mélyreha­tó viszonyrendszerben, amely a Makdírból kiolvasható, élet és halál a szemünk láttára válik azonossá a költészettel. A fent említett azonosság létrejöt­tét (amely a vers belső idejének kitá­gulásával együtt zajlik) elemzések­kel lehetne pontosan kimutatni; ez­úttal csak utalhatok az első ciklus­ból Az öltözőben című versre, a má­sodik ciklusból a „mint”-versekre (Mint Ixion és Mint Parmenidész); ugyanakkor a létrejövésnek nincs vége, az azonosság nem birtokolha­tó, de rögzíthető, létrejöttének pil­lanatával együtt. Ez történik, mara­dandó érvénnyel, a Makdír versei­ben, és ezt mondja ki (miközben, is­meretlen és értelmezésre szoruló szó lévén, el is hallgatja) a kötet rej­télyes címe, amely maga is az igei ál­lítmányok egyike, egyszersmind a kötet verseiben szereplő összes igei állítmány összefoglalása. Következő számunkban könyvheti melléklet a teljes könyvheti listával és a részletes dedikálási programmal élet­esl. IRODALOM 1997. MÁJUS 30.

Next