Élet és Irodalom, 1997. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)
1997-05-30 / 22. szám - Márton László: Az igei állítmány • könyvkritika • Simon Balázs: Makdír (Liget Műhely Alapítvány, 1997.) (12. oldal)
A HÉT KÖNYVEI Ebben a rovatban lehetőleg minél több könyvújdonság megjelenéséről szeretnék beszámolni, ezért kérjük a kiadókat, a megjelenés hetében értesítsék szerkesztőségünket kiadványaikról (azaz adják meg egy gépelt lapon az alábbiak mintájára a fontosabb adatokat) és küldjenek recenziós példányt is. Köszönjük az írók Boltjának (Bp. VI. Andrássy út 45.) a lista elkészítéséhez nyújtott segítségét. Összeállította: Pálfi Csilla. Költészet Baranyi Ferenc: Könyörgés apátiáért Mikszáth Kiadó, 165 old., 495 Ft Bényei József: Kékszakállú elégiái Felsőmagyarország Kiadó, 123 old., 400 Ft Ted Hughes: Varjú. A Varjú életéből és dalaiból Ford.: Báthori Csaba Orpheusz Kiadói Kft., 101 old., 498 Ft Kerék Imre: Átváltozások - versfordítások - A szerző kiadása, 85 old., ár nélkül Nyilas Attila: Részesülés Bittner Dóra rajzaival Argumentum Kiadó, 80 old., 280 Ft Rapai Ágnes: Zadarnál a tenger Orpheusz Kiadói Kft., 87 old., 498 Ft Elbeszélő próza Fehér Miklós: Álomvárás Neprológus Kiadó, 102 old., ár nélkül Hász Róbert: Diogenész kertje Tiszatáj Alapítvány, 221 old., 580 Ft Hermann Hesse: Knulp Ford.: Dohy Gábor és Hudáky Rita Cartafilus Kiadó, 138 old., 900 Ft Illyés Terézia: Morzsák Illusztráció: Illyés Terézia Bíró family kiadása, 40 old., 31 ceruzarajz, ár nélkül Jókai Mór: Dekameron Gyűjteményes Díszkiadás 97. kötet Unikornis Kiadó, 366 old., 1250 Ft Láng Zsolt: Bestiárium Transylvaniae Az ég madarai Jelenkor Kiadó-Pécs, 240 old., 920 Ft Ifjúsági irodalom Elisabeth Feuer: Elveszett nyár Ford.: Dezsényi Katalin Magyar Könyvklub, 214 old., 850 Ft Christopher Gravett: Várak Ford.: Makovecz Benjamin Park Kiadó, 64 old, 1500 Ft Kanizsa József: Sej, haj búzaszár (Gyermekversek) Krúdy Gyula Irodalmi Kör, 104 old., 398 Ft Lázár Ervin: Bab Berci kalandjai Illusztrálta: Réber László Osiris Kiadó, 121 old., 780 Ft Karl May: Winnetou és Old Shatterhand Ford.: Kelemen Pál Karl May eredeti szövege alapján készült rövidített kiadás Pestalozzi Kiadó-Erlangen, 142 old., 1200 Ft Steve Parker: Az emberi test Ford.: Káldos Zsolt Holló és Társa Kiadó, 128 old., színes illusztrációkkal, 2390 Ft Piroska és a farkas és más mesék Ford.: Ballér Piroska Juventus Kiadó, 48 old., színes illusztrációkkal, 798 Ft Walter Scott nyomán: Ivanhoe Feldolgozta: Maria Danesi Ford.: Varga Judit Juventus Kiadó, 48 old., 758 Ft Szabó Magda: Álarcosbál Magyar Ifjúsági Remekírók Unikornis Kiadó, 239 old., 850 Ft Tanulmány Éhe a szónak? Irodalom és irodalomtanítás az ezredvégen Szerkesztette: Péter Ágnes, Sarbu Aladár, Szalay Krisztina Eötvös József Kiadó, 272 old., 1363 Ft Láng Gusztáv: A lázadás közjátéka Daida-tanulmányok Isis-könyek Savaria University Press Kiadó, 148 old., 560 Ft Péter László: Tömörkény világa Lord Kiadó, 211 old., 580 Ft Interjú Kikli Tivadar: Szegedi portrék az ezredvégről I. Szerzői kiadás, 170 old., ár nélkül Irodalomtörténet Az irodalom elméletei III. Ford.: Beck András, Hetesi István, Szigeti Csaba Sorozatszerk.: Thomka Beáta Jelenkor Kiadó-Pécs, 176 old., 720 Ft Nyelvészet Rácz János: Kétszáz magyar szőlőnév Magyar Nyelvtudományi Társaság, 144 old., 380 Ft Kultúrtörténet Kapitány Ágnes-Kapitány Gábor: Kultúrák talákozása — Kultúraváltás Savaria University Press, 223 old., 480 Ft Philipp Vandenberg: Priamosz kincse Hogyan találta meg Tróját Heinrich Schliemann? Ford.: Stépán Gábor Magyar Könyvklub, 457 old., 1490 Ft Kemstok Károly írásaiból A kutató művészettől a Vallomásig 1911- 1939 Gyűjtötte és közreadta: Bodri Ferenc Magánkiadás, 168 old., 345 Ft Történelem H. Szabó Lajos: Történelmi emlékhelyek Pápán és környékén Szerzői kiadás, 218 old., 800 Ft Nagy Szülejmán udvari emberének magyar krónikája A Tarih-i Ungurus és kritikája Ford. és a bevezető tanulmányt írta: Hazai György Akadémiai Kiadó, 227 old., 990 Ft Vallás Jacques Duquesne: A názáreti Jézus Ford. Sebestyén Márta, Zala Szilárd Magyar Könyvklub, 297 old., 1090 Ft Eckhart Mester: A nemes ember kereszténysége Ford.: Kádár Imre és Balázs Béla Camelot Kiadó, 64 old., 430 Ft Művészet König Frigyes: Orbis Pictus Művészeti téranalízisek Enciklopédia Kiadó, 111 old., színes és fekete-fehér illusztrációk, 3500 Ft Pápa Szerk.: Farkas Aranka Fotók: Szelényi Károly F. Szelényi Ház Művészeti és Kiadói Bt., 35 old., 56 színes oldal, 599 Ft Alberto Siliotti: Királyok völgye Théba templomai és temetői Ford.: Szabó Réka Gabo Kiadó, 168 old., színes illusztrációkkal, 3400 Ft Természetadomány Garami László-Garami Lászlóné: Zöld utakon Védett természeti értékeink útikalauz Mezőgazda Kiadó, 426 old., 1980 Ft Agárdi Péter: A kultúra sorsa Magyarországon 1985-1996 Új Mandátum Kiadó, 120 old., 690 Ft Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába Osiris Kiadó, 662 old., 2400 Ft Bánlaky Pál: Művelődési házak kofamérlegen Új Mandátum Kiadó, 48 old., 150 Ft Hidy Péter: Válaszok az UNESCO kérdéseire Új Mandátum Kiadó, 40 old., 150 Ft Kreatív sokszínűség A Kultúra és Fejlődés Világbizottságának jelentése Felelős szerkesztő: Gábor Luca Osiris Kiadó-Magyar UNESCO Bizottság, 299 old., 980 Ft Örkény Antal: Hétköznapok igazsága Igazságossági felfogások egy nemzetközi összehasonlítás tükrében Új Mandátum Kiadó, 294 old., 980 Ft Életmód Dr. Thomas David: Őserdők patikája Az életminőség javítása rák és immungyengeség esetén Ford.: Rónaszegi Éva Akadémiai Kiadó, 160 old. színes és fekete-fehér illusztrációkkal, 1904 Ft Ferencsik István: A légzés gyógyító hatása Biográf Kiadó, 96 old., 248 Ft Dr. Oetker: Kínai ízek Ford.: Török Irén Grafo Kiadó, 126 old., 750 Ft Sport Papp Márió: 100 híres ember 100 sakkjátszmája Palatínus-könyvek Kft., 305 old, 1200 Ft Műszaki Fred Milson: A kerékpár Ford.: Saád Judit, Nagy Sándor, Schlosser Tamás Magyar Könyvklub, 168 old., 1850 Ft Művészettörténet Társadalomtudomány MÁRTON LÁSZLÓ: Az igei állítmány ■ Simon Balázs: Makdír. Liget Műhely Alapítvány, 1997. 71 oldal, 420 Ft Ha van értelme az önbeteljesítő prófécia és az önmegszólító verstípus kontaminációjának, akkor Simon Balázs újabb versei az önbeteljesítő verstípushoz tartoznak. Versei már az első néhány sorban kijelölik önmaguk célját, és a vers- beli történés lényege éppen az, hogy mire a hosszú versmondat, egyszersmind a viszonylag rövid vers végbemegy (hiszen Simon Balázs versei legtöbbször egyetlen mondatból állnak), a vers által kitűzött cél ne csak visszamenőleg egyértelműnek, hanem beteljesülőnek is bizonyuljon. Első két kötetében ez a folyamat sokirányú és bonyolult volt. Simon Balázs nagy mitológiai és kultúrhistóriai kelléktárral dolgozott, ám kezdettől fogva világosan jelezte, hogy kincseit - metaforikusan szólva - nem kiállítási tárgyaknak, hanem váltságdíjnak szánja. Letűnt világokat, azok hőseit jelenvalóvá tenni, az életre keltett jelenvalóságok között átjárást teremteni, leginkább antik típusú poétikai fogoly-Márton László 1959-ben született, Budapesten él, szabadításként képzelhető el; Orpheusz óta vannak rá példák. Csakhogy ilyen esetekben a váltságdíj mindig kevésnek bizonyul: az alakmások felvonultatása és felajánlása után (az első két kötet szereplőinek figurális transzformációit egyfajta áldozatként tudom értelmezni) a teremtett költői világ a megélt életet is abszorbeálja, jóval nagyobb mértékben, mint Simon Balázs más utakat választó nemzedéktársainál; és mivel a megélt élet felszívódott a teremtett világban, az első két kötet, a Minerva baglyát faggatom mégis (1992) és a Nimród (1994) után fennállt az a veszély, hogy a költői teljesítmény koncentráltsága ellenére a költői világ, néhány értő olvasót leszámítva, nem lesz átélhető, és az az élet, amely ezt a nagyra törő költészetet elevenné teszi és hitelesíti, csak kevesektől fog észrevétetni. A harmadik kötet, a Lectisternium (1996) meggyőzően tanúsítja, hogy a recepciós nehézségek nagyrészt mondvacsináltak, és hogy igazi, eleven arc az, amit sokan hajlamosak voltak maszknak hinni. Amit az első két kötet nagyszabású kompozíciókban tűzött ki célul, azt a harmadik kötet az egyes verseken belül hajtja végre: a megelevenítés tizenöt-húsz sorokon belül zajlik, felgyorsul és határozottan le is egyszerűsödik, miközben a mögötte álló költői szándék gazdagabbá és bonyolultabbá vált. A Lectisternium verseiben dolgozta ki Simon Balázs azt a versmondatot, amelyet a negyedik kötetben, a most megjelenő Makdírban teljes biztonsággal kezel: felvillant egy mozzanatot, majd, mintegy belülről építkezve, kitágítja (a Lectisterniumban többnyire átviszi a valóság egy másik, történetileg meghatározott síkjára), egyszersmind lélekkel ruházza fel, illetve lélegezni hagyja, oly módon, hogy mire kifogy a mondat lélegzete, a vers eljut a végpontjáig, vagyis beteljesíti önmagát. A Makdír verseire nem jellemző a mitológiai vagy historikus meghatározottság: a költő ezúttal egészen hétköznapi, olykor kimondottan banális elemekből építkezik, ám ezek éppúgy (vagy még inkább) magukba szívják, magukba sűrítik a világteremtés rétegzettségét, mint a korábbi, fennköltebb mozzanatok. Simon Balázs új verseinek feszültségét az időrétegek közt feszülő ellentét adja. Van a versnek egy külső ideje (az az idő, amíg az alany eljut az igei állítmányig, amíg végigolvassuk azt az egy vagy két tucat sort, ami a vers fonetikai és grafikai teste), ez szembekerül a mozzanatos belső idővel (kijelölődik egy tárgy, amivel történik valami, legtöbbször apró dolog, vagy a beszélő rámutat egy lehetőségre, ami nem valósult meg, esetleg értelmezni kezd egy ismeretlen szót, pl. „adamasz” vagy a köteteimet adó „makdír”), ám ezt a mozzanatot szétfeszíti a sors mint formai szervezőelem: a pillanatnak vége szakad ugyan, de a szó szoros értelmében szakad a vége. A köznapi, kézzelfogható tárgy egy mondaton belül emblémává jegecesedik, az elmulasztott lehetőség (pl. egy ajándék átadása) egy szenvedéstörténetnek válik részévé; az ismeretlen szó pedig, miközben szótári jelentései tetszés szerinti pontossággal megadhatók, olyasmire irányul. „Amit csak képzelt anyag mondhat ki” - vagyis a megszólaló költő minden erejét megfeszíti, hogy titkát - amely, mint kiderül, többszörösen megszenvedett titok - egyre jobban megközelítse, mégse kelljen kimondania. Nem áll szándékomban felstilizálni sors és költészet egységét, annyit azonban meg kell jegyeznem, hogy az első két kötetben felajánlott váltságdíjak nem bizonyultak elegendőnek, és hogy nemcsak nyelvi vagy kompozícióbeli, hanem életrajzi oka is van annak, hogy a harmadik kötet, a Lectisternium a pálya első szakaszának lezárójaként még innen van azon a határvonalon, amelyet a Makdír maga mögött hagyott. Nem vagyok illetékes rá, hogy elmondjam, mi történt vagy mik történtek Simon Balázzsal, arról azonban ajánlatos tudomást venni, amit maga a verseskötet mond el. A Makdír három ciklusra tagolódik; az első kettő egy-egy megpróbáltatásról szól, a harmadik, rövidebb, kódaszerű ciklus részint lezárja és összefoglalja a kötetet, részint visszautal a korábbi kötetek motívumaira, és mintegy utólag igazolja őket: a régi alakmások rákopírozódnak a köznapiságból kifejlő új szenvedéstörténetre. Ugyanakkor Simon Balázstól kevés dolog áll távolabb, mint a lírai élménybeszámoló: nemhogy nem emeli be költészetébe viselt és elviselt dolgait, hanem ellenkezőleg, kiszakítja őket az élményszerűségből, és a magasabb lét, az általa teremtett költői világ önzőformáivá teszi őket. Ha élményről volna szó, akkor azt lehetne mondani, hogy az első ciklus meghatározó élménye a közvetlen életveszély, a második ciklusé a közvetlen gyász, és ez két, önmagában véve helytálló kijelentés; csakhogy ez a két megpróbáltatás is - ha másért nem, időbeli egybeesés miatt - egymásra rajzolódik, és ily módon abban az egyszerű eszközökkel megragadott, ám bonyolult és mélyreható viszonyrendszerben, amely a Makdírból kiolvasható, élet és halál a szemünk láttára válik azonossá a költészettel. A fent említett azonosság létrejöttét (amely a vers belső idejének kitágulásával együtt zajlik) elemzésekkel lehetne pontosan kimutatni; ezúttal csak utalhatok az első ciklusból Az öltözőben című versre, a második ciklusból a „mint”-versekre (Mint Ixion és Mint Parmenidész); ugyanakkor a létrejövésnek nincs vége, az azonosság nem birtokolható, de rögzíthető, létrejöttének pillanatával együtt. Ez történik, maradandó érvénnyel, a Makdír verseiben, és ezt mondja ki (miközben, ismeretlen és értelmezésre szoruló szó lévén, el is hallgatja) a kötet rejtélyes címe, amely maga is az igei állítmányok egyike, egyszersmind a kötet verseiben szereplő összes igei állítmány összefoglalása. Következő számunkban könyvheti melléklet a teljes könyvheti listával és a részletes dedikálási programmal életesl. IRODALOM 1997. MÁJUS 30.