Élet és Irodalom, 1999. január-június (43. évfolyam, 1-25. szám)

1999-01-15 / 2. szám - Mucsányi Marianna: Süket felek. A parlamenti nyilvánosság átalakulása (3. oldal)

MUCSÁNYI MARIANNA: A Fidesz-Magyar Polgári Párt és az általa vezetett koalíció lételeme a kampány. Az Orbán-kormány mű­ködését médiaeseményekre, politi­kai akciókra, üzenetekké egyszerűsí­tett programpontokra építette. (Vi­tathatók azok az elemzések, melyek szerint nincs stratégiája a kabinet­nek - úgy tűnik, épp önmaga felépí­tése az, ami meghatározza cseleke­detei nagy részét.) Az önkormányza­ti választásokig, ha hibákkal is, de meggyőzően működött a fideszes marketing, amely nem csupán tálal­ta az Orbán Viktor vezette koalíció politikáját, hanem alakította, és ma is alakítja azt. A harmadik megnyert - helyható­sági - választás után annyiban válto­zott a kép, hogy a kampány helyébe a kampányszerű, akcionista hata­lomgyakorlási technika lépett. A vá­lasztási hadjárat forgatókönyvei vál­tozatlanok maradtak, csupán azzal egészültek ki, hogy a koalíció vezető pártja „használni” kezdte a kor­mányt és a törvényhozást is, de míg a T. Ház falain kívül sikert ért el, a parlamenti nyilvánosságot nem tud­ta uralni. A botrányokat vagy akár a politikailag csendes, rövid periódu­sokat valamilyen, a kabinetülésről kiszivárgott információval vagy egy­­egy „égetően sürgős” kormánydön­téssel, bejelentéssel törte meg a Fi­desz - ami azonban legkésőbb a kö­vetkező napirend előtti ellenzéki felszólalásban rendre lelepleződött. Az akcionista fideszes politizálás­nak - amely a közbeszéd tematizálá­­sával, médiaesemények szervezésével ragadta magához a kezdeményezést - az elmúlt fél évben a parlamenti nyilvánosság uralása jelentette a leg­nagyobb gondot. Az állandósult kam­pány , amely elvonta ugyan a figyel­met a költségvetési vitáról és a válasz­tási ígéretek szertefoszlásáról­­ az Or­szággyűlésben megmutatta az üzene­tekre építő kommunikáció gyenge pontjait, legfőképpen azt, hogy nem mindegy, fogpasztát vagy politikát, il­letve politikusokat „árulnak-e” a piá­­rosok. Kiderült, hogy a fideszes stra­tégia csak abban az esetben működik jól, ha egyoldalú a kommunikáció, ha tervezett, ki, mikor, miről, mit mond, és kevésbé hatékony olyan szi­tuációkban, amikor a címzettnek le­hetősége van válaszolni. A II. Fidesz meghatározó politiku­sait a lehető legritkábban szerepelte­ti többszereplős kommunikációs helyzetekben. Orbán Viktor a parla­mentben már csak abban az esetben válaszol kellemetlen ellenzéki kérdé­sekre, ha az elkerülhetetlen, legtöbb­ször Stumpf István, Torgyán József vagy Dávid Ibolya helyettesíti őt. A legszemléletesebb példa erre a Torgyán-család tagjainak állami tiszt­ségekbe helyezése után kirobbant botrány nyilvánosságbeli „kezelése”. Torgyán Józsefen kívül a kabinet lé­nyegében nem reagált a kinevezési gyakorlatot firtató megjegyzésekre. Az őszi ülésszakon a Fidesz nem­csak a kisgazda elnököt­­ és rajta ke­resztül pártját -, hanem az MDF el­nöki posztjára esélyes Dávid Ibolyát is golyófogónak használta. Az igaz­ságügyminiszter volt az, aki - ha egyáltalán a kormány elszánta ma­gát a reagálásra - válaszolt az ellen­zéki kérdésekre. Igaz, gyakran csak a házszabály felolvasásával vagy azzal a magyarázattal, hogy az adott kér­dés miért is nem hangozhatott el napirend előtti felszólalásként. Az akcionista politizálás és az ellenzék új szerepet elfogadni nem tudó ma­gatartása végül olyan állóháborúhoz vezetett a parlamentben, amely a (A szerző a Világgazdaság társa­dalompolitikai rovatának vezetője) résztvevők mindegyikére rossz fényt vetett, ám a Fidesz imidzsét tépázta meg leginkább. A koalíció legerősebb pártjának kí­sérlete a parlamenti nyilvánosság uralására csupán az előző ciklusban elfogadott ellenzéki-kormánypárti megszólalási arányt borította fel, de nem helyezte kezdeményező szerep­be a Fideszt. Ma már bevett gyakorlat a T. Házban, hogy a napirend előtti felszólalásokra szánt időkereten fele­fele arányban osztoznak ellenzéki és koalíciós politikusok. Utóbbiak épp­úgy nem tartják be a házszabályt, mint ellenzéki társaik, és lényegében eltekintenek attól, hogy csak a „nem­zet egészét érintő”, „különös jelentő­ségű”, „halaszthatatlan” ügyben kér­jenek szót. Csak néhány példa, ki, miért tartotta fontosnak, hogy a par­lamentben napirend előtt kormány­­pártiként felszólaljon. Varga István (MDF) azért, hogy elmondja: a kor­mány „bebizonyította, hogy a köz­pénzek elherdálásának megakadá­lyozásával, a gazdaság növekedési pá­lyára állításával, a jövő évi költségve­tésben a közterhek csökkentésével több marad a polgárnak”, Lezsák Sándor (MDF) azért, hogy kérje az óvónők felvételét a korkedvezmé­nyes nyugdíjra jogosultak körébe, Domokos László (Fidesz) pedig azért, hogy tájékoztassa a kétmillió kisvállalkozót arról, mennyire fonto­sak a nagypolitikának. A napirend előtti, kormánypárti felszólalásokra nem is válaszokat fo­galmaztak meg a miniszterek, állam­titkárok; többségük még grammati­kai eszközökkel sem érzékeltette, hogy parlamenti vita folyna, csupán kiegészítették az addig elhangzotta­kat. A szövegek stílusa, a visszatérő szókapcsolatok, az egymásra épülő információk arra utalnak, hogy az esetek többségében a kérdést és a választ nyilvánvalóan ugyanaz a sze­mély írta. Az előzetes parlamenti statisztikák szerint az interpellációk és kérdések műfaját is magukénak érzik a kormánypárti politikusok: az előző ciklus hasonló időszakával összehasonlítva kiderül, hogy míg 1994-ben 17, addig 1998-ban 77 kormánypárti felszólaló élt az ellen­zék eszközével, faggatta saját minisz­terét, miniszterelnökét. A kormánypárti politikusok szöve­geinek többsége ismétlés volt, már bevezetett témákat tűztek napirend­re (Postabank, Tocsik-ügy, közpén­zek herdálásának megakadályozása), illetve felsorolták az előző ciklusban bekövetkezett károkat. (Utóbbit az abszurditásig fokozták a fideszesek azzal, hogy minden jövőbeni politi­kai kellemellenségért az előző kor­mányt tették felelőssé: Mátrai Mária frakcióigazgató napirend előtti hoz­zászólásának „spontán” tréfájára, mi­szerint a következő négy év költség­­vetési szigoráért az előző négy év közpénzeket herdáló politikája a fe­lelős, Varga Mihály pénzügyminisz­tériumi államtitkár komolyan vála­szolt.) A legnagyobb kormánypárt politikusai az Orbán Viktor által meghirdetett „egyenes beszéddel” ellentétben gyakran éltek olyan nyelvi eszközökkel, amelyek homá­lyossá tették mondandójukat, csak utalásokat, kérdéseket, sejtetéseket tartalmaztak - főként arra vonatko­zóan, hogy mi minden történt eb­ben az országban 1994 és 1998 kö­zött -, de a közvélemény előtt isme­retlen, új ügyekkel nem álltak elő. V­­.­t közben az ellenzék vezető pártja, az MSZP kísérletet sem tett arra, hogy kezdeményezőként lép­jen fel a parlamenti nyilvánosság­ban. Nem sikerült tematizálnia a parlamenti diskurzust, nem tudott új arcokat bevezetni és úgy tűnik, eddig hozzá sem látott a fidesze­­sekkel egyenrangú ellenfelek kivá­lasztásához. Ha egy-egy politiku­suknak sikerült is a média érdeklő­désére számot tartó ügyet találnia, nem tervezte meg annak nyilvános­ságbeli kezelését, és főképpen nem jelent meg vele valamennyi parla­menti fórumon. Gyakran élt vi­szont - igaz, közvetett módon - a címkézés eszközével, amikor meg ugyan nem nevezte, de egyértel­műen azonosítható tulajdonságok­kal írta le ellenfelét: a demokrácia ellenségeiről, hatalommániás meg­szállottakról beszélt. (Ennek leg­szemléletesebb példája volt, ami­kor Kiss Péter a Gömbös-kormány­hoz hasonlította a jelenlegi kabi­netet, de ez eredetileg nem a T. Házban, hanem egy vidéki fóru­mon hangzott el.) A belső párthar­cokkal küzdő MSZP az őszi ülés­szak idején sem tulajdonított kellő fontosságot politikája megtervezé­sének, kivárásra rendezkedett be, arra számított, hogy az ellenfél hi­bázik. Politikusainak többsége nem találta meg a személyiségének megfelelő ellenzéki szerepet, mon­dandója tálalásához továbbra is az előző ciklusban megszokott, a kor­mánypártokra jellemző techniká­kat alkalmazta. Ez az ellenzéki ma­gatartás találkozott a fideszes akcionista politizálással és vezetett a parlamenti állóháborúhoz. Ennek „köszönhetően” a parla­menti nyilvánosság nyílt és kevésbé nyílt zsarolásoktól, fenyegetésektől, üzenetváltásoktól volt hangos az el­múlt hét hónapban.­­„Ha valamelyi­künk kellemetlen kérdést tesz fel, megfenyegetik, sőt feljelentik” - mondta Kovács László. „Bennünket fenyegetnek önök felelősségre vonás­sal (...) bízom abban, hogy Magyaror­szág meg tudja védeni magát azoktól a vezetőktől, akik azt hiszik, hogy a történelem velük kezdődött” - így az ex-miniszterelnök Horn Gyula, „...ön kíván fenyegetni minket, amikor azt állítja, hogy bárki is fenyegetné a je­lenlegi ellenzéket” - válaszolt Torgyán József. Ő volt az, aki néhány nappal korábban az ellenzéki bírála­tokról megjegyezte: „Mi ígérjük önöknek, végképp eltöröljük a bolse­vista múltat! De természetesen nem fogunk megfeledkezni azokról sem, akik most itt hétről hétre felállnak, becsületes embereket megrágalmaz­nak...”. Az elmúlt fél évben ez a nyel­vezet határozta meg, hogy a közvéle­mény mit gondol a politikáról.) A szövegekből mindeközben eltűnt a politikai diskurzus lényege, az értel­mes vita, a felek elbeszéltek egymás mellett, keresték a helyüket az új struktúrában. Az őszi ülésszak egyik legfontosabb témájává a pártok egy­máshoz való viszonyának meghatáro­zása és a szerepek újraosztása vált. Ez­zel együtt szinte valamennyi parla­menti szövegben feltűnt a tíz éve „gyártott” demokratikus-antidemok­­ratikus címkék kiosztása feletti vita, folytatódott az ellenfél-ellenség defi­niálása, és a politikai küzdőtérről való kiszorítása. Utóbbira mindkét nagy párt tett kísérletet. A Fidesz és az MSZP egyaránt politikai ellenségnek tekintette a másikat, egyik oldalon a tökéletesen jó, hozzáértő, szaktudás­sal rendelkező, a másikon a tökélete­sen rossz, dilettáns, az alvilággal üzle­telő és attól függő politikusokkal. Volt azonban egy alapvető kü­lönbség a parlamentben vitázó felek között. Az MSZP-nek nem volt vesz­tenivalója, megítélését nem rontot­ta, hogy a kormánypárti képviselők sokadszor is felemlegették botrá­nyos ügyeiket. A parlamenti állóhá­ború a Fidesz­nek ártott igazán, ú­gy tűnik, a pártok közötti vi­szony rendezését a Fidesz a három­hetes parlamenti munkarend beve­zetésével kívánja megoldani, így ké­szül megszabadulni az állandó el­lenzéki támadástól, és igyekszik to­vábbra is a politika irányítói poszt­ján maradni. Akcionista hatalom­gyakorlási technikájának a jelenlegi rendszernél sokkal inkább megfelel a tervezett ülésrend. A háromheten­te tartandó plenáris üléseket egy hét bizottsági munka, majd hét, a választókerületekben töltendő nap követné. (Igaz, választókerülete csak 176 képviselőnek van, a többiek lé­nyegében szabadságra mehetnek.) A kormány csak kéthetente tanács­kozna, akkor, amikor a parlament nem. Ebben a munkarendben a Fi­desz - az elmúlt fél év tapasztalatai alapján biztos lehet benne - egyelő­re verhetetlen lesz: a kabinetülése­ken megfogalmazott üzenetei kont­roll nélkül juthatnak el a címzettek­hez. (Hogy tudatosan-e vagy sem, de a háromhetes ciklus egybeesik azzal a kommunikációs alaptétellel, mely szerint egy üzenet eljuttatásá­hoz, emlékezetbe véséséhez a szöve­get az első, a második, az ötödik, a tizedik és a huszadik napon kell megismételni.) A Fidesz terveit - ma úgy tűnik - csupán az államap­parátus keresztezheti, amely az el­múlt tíz évben önálló és talán lege­rősebb lobbiként befolyásolta a jog­alkotást. Az ellenzéket és a médiát egyaránt érzékenyen érintheti a vál­tozás, előbbit a parlament ellenőrző szerepének egyértelmű csökkenése, utóbbit munkamódszerei miatt. Az SZDSZ-nek a parlamenti nyilvános­ság jelentette és jelenti ma is a leg­fontosabb fórumot, az MSZP-nél pe­dig még jó ideig eltart, míg kitalálja magát, felépíti politikusait, és egy médiastratégia alapján utaztatja őket lakossági fórumról nagygyűlés­re. A jövőben az ellenzéknek - ha egyáltalán hozzá akar férni a nyilvá­nossághoz­­ egy-egy parlamenti fel­szólalásnál, melyet eddig másnap az újságban is olvashatott mindenki, többet kell kitalálnia. Süket felek A parlamenti nyilvánosság átalakulása 1999. JANUÁR 15. [ÉLET ÉS|# B­IRODALOM

Next