Élet és Irodalom, 2001. július-december (45. évfolyam, 27-52. szám)

2001-08-10 / 32. szám - Kiss Viktor: „Dimenziótlan” társadalom. Orbán Viktor globális magyar modellje • publicisztika (5. oldal)

Akik Tony Blairt a marketingnek hí­vott köpönyegforgatás nagymesteré­nek tekintik, nagyot tévednek. Már­pedig a „blairizmus-irigység” éppen ebben az értelemben lett a magyar belpolitika pszichológiai karaktere. A modern marketingtechnikák teljes félreértelmezése azt gondolni, hogy azok már önmagukban meghozhat­ják a sikert, csak megfelelő arányban kell őket összekeverni egy boszor­kánykonyhában. Imigyen pedig a választási kampányok megtervezése is csupán ebbe az irányba mozdult el, a megfelelő elegyhez kitalálni a megfelelő személyeket, jelszavakat, arcokat és álarcokat. A játék azon­ban véget ért, mégpedig azzal a fur­csa eredménnyel, hogy senkiből sem lett Tony Blair. Ezek a politikusok - Blair, Berlus­coni, egyetemben Orbánnal - ugyanis nem csupán álarcok, ha­nem nagyon is valódi arcok. Valódi válaszok korunk talán legnagyobb politikai kihívására. Ezt a választ ugyan lehet elutasítani, de letagadni semmiképpen. Természetesen letagadhatatlan, hogy vannak bizonyos közös jegyek e három (illetve ide szokták még venni Schrödert és Clintont is) politi­kus személyiségében. De a válasznak korántsem maga a személyiség a lé­nyege, a személyiség csupán alkal­massá teszi őket arra, hogy éppen ők jelenítsék meg magát a megoldást. Az olasz, a brit, a magyar, illetve részben a német és az amerikai poli­tikai társadalom válságjelenségéről beszélünk, arról, ami ezekben az or­szágokban közös (és nincs ilyen mértékben jelen mondjuk Spanyol­­országban vagy Franciaországban). Bár nagyon eltérő okokból, de ezekben az országokban törés fi­gyelhető meg a politikum és a társa­dalom eddigi kapcsolatában. Ahogy az olaszoknál a korrupcióba és vál­ságba süllyedő pártrendszer (ahol eltűnik a régi kommunista-keresz­tény szubkulturális szembenállás is), Angliában a klasszikus osztályjegye­ket viselő társadalom feloldódása a középosztály fogyasztói társadalmá­ban, ugyanúgy idehaza is megvan­nak ennek a törésnek a jelei. Ez a törés pedig már egyáltalán nem fogható a rendszerváltás előtti időszakra, a törés a rendszerváltás után keletkezett. Egy olyan politikai dualitás mentén szerveződő politi­kai kultúra kezdte minálunk meg­vetni a lábát, amely egyértelműen liberálisok és konzervatívok kultu­rális szembenállására épült, miköz­ben volt ennek a rendszernek két közös alapaxiómája, amelyet egyik oldal sem vont kétségbe, kvázi ezzel teremtették meg gazdasági-ontoló­giai értelemben is a kapcsolatot a társadalommal. Vagy legalábbis ez­zel vélték megteremteni. A liberális és konzervatív szekértábor között lényegében nem volt különbség ab­ban, hogy a kiépülő piacgazdaság­nak szociális jellegűnek kell lennie, illetve hogy a rendszer legitimitása a korábbi rendszerben végzett el­lenzéki tevékenység lesz. Az új ha­talmi elit - a dualitás mindkét olda­lán - azzal a morális alappal kért ál­dozatokat a társadalomtól, hogy ezekhez az áldozatokhoz ő is hű ma­rad, ehhez pedig elegendő hitelt je­lent, hogy már a nyolcvanas évek közepétől hasonló nézeteket vallott. 1995-ig - mint ez ma már egyér­telmű - ez a szisztéma viszonylag zökkenőmentesen működött. Ha a két domináns pártnak az MDF-et és az SZDSZ-t tekintjük, akkor ezek mindenkori súlyától eltekintve is ál­líthatjuk, hogy az összes többi párt is hozzájuk igazodott. Ennek volt köszönhető az az abszurd helyzet, hogy mind a Fidesz, mind a szocia­listák (a Charta kapcsán) a szabad demokraták mögé-mellé álltak ak­kor is, amikor akár négyszer na­gyobb támogatottságot élveztek a li­berálisoknál. És korántsem véletlen, hogy a Fidesznek egyetlen árulást nem tudott megbocsátani a közvéle­mény (akkor), éppen amikor az MDF-fel csalta meg az SZDSZ-t. Az MSZP-SZDSZ-koalíció idősza­kában azután az imént vázolt politi­kai rendszernek mindkét alapja fel­számolódott. Az MDF fémjelezte elit­csoport által még az új rendszer első négy évében eljátszott „könnyű álom” (ugye emlékszünk még erre?) ígérete, amely miatt megbüntették a választásokon (tudniillik akkor fo­gadjuk el, hogy itt kulturális szem­benállásról van szó, ha ennek a kon­­kurálásnak a mi mindennapjainkra is pozitív hatása van), az SZDSZ által újra semmivé vált, így a két nagy rendszerváltó kultúra-irányultság­­modernizációs alternatíva stb. egy­aránt lejáratódott. A másik pedig a kiegyezés a kádári elitekkel, amit azonban semmiképpen sem varrha­tunk a liberálisok nyakába, hiszen az MDF és a jobboldal ugyancsak meg­találta a maga „jó kommunistáit”. Az „űr”, melybe a Fidesz benyo­mulhatott, korántsem vezethető te­hát le olyan egyszerűen, hogy az MDF veresége után a jobboldalnak szüksége volt egy új integráló erőre. Orbán Viktor soha nem lehetett vol­na olyan sikeres, ha egy kiépült poli­­tikai társadalom állt volna vele szem­ben. Az üres marketingstratégiákat semmiképpen sem lehetett volna si­kerre vinni egy olyan nyilvánosság­gal szemben, amely alapot érez arra, hogy egy (akár csak politikai) közös­ség nevében erkölcsi ítéletet hozzon az újdondászok felett. Pláne, ha ezek a stratégiák nem is teljesen üresek. * Ahhoz, hogy Orbán Viktor politiká­­ját megértsük, meg kell értenünk a kihívást, amelyre válaszként meg­született. A globalizáció kihívása ugyanis teljesen új feltételeket te­remtett, s a politika szereplői közül néhányan ha nem is tudatosították magát a kihívást, mindenképpen érzékelték a megváltozott körülmé­nyeket. Orbán Viktor politikájának ellentmondásossága - egyetemben például Tony Blairrel - ebből az irányból ragadható meg igazán. Egyrészről remekül érzékeli, hogy a hagyományos politika légüres tér­ben mozog és mindennapi gyakor­latával leleplezi önámítását, misze­rint a nemzetállami politika kerete maga a nemzetállam maradhat. Ami már régen nem igaz, gondol­junk csak a neoliberális nemzeti po­litikák valódi kudarcára, mint a ki­­kacsintgatás eddigi legsikeresebbi­­kére. (Talán ezért van, hogy a leg­több elemző, így Navracsics Tibor vagy Szigetvári Viktor is félreérti a helyzetet és a blairizmust a teh­eriz­­musra adott válasznak tekinti.) Másrészről azonban Orbán Viktor politikája - ezzel az elavultan is mo­dern fogalommal élve - végletesen reakciós. A szélsőjobboldal totális el­zárkózással, kirekesztéssel és mili­­táns politikával próbálja helyreállíta­ni a nemzetet mint politikai kategó­riát. A Fidesz egy új, a saját képére formált nemzetfogalommal operál. Nem véletlen, hogy a Fidesz-kor­­mányzat legfontosabb intézményé­vé az Országimázs Központ válik. Orbán Viktor szemében a nemzet a globalizálódott politika olyan sze­replője, amely versenyre kel a mul­tinacionális vállalatokkal, mintegy nagyvállalatként funkcionál maga is. Az üzlet közte és más vállalatok között köttetik, így válik evidensen Magyarország Orbán Viktor „tulaj­donává”, a Fidesz kommunikációja pedig „vállalati marketinggé”. A belső kommunikáción túl a vállalat­­szervezés is így felülről, egyfajta cél­szerűség szempontjából halad. Fi­gyeljük meg: a Fidesz retorikájában még a család sem kulturális-érzelmi princípium, hanem a gazdaság, a nemzet (mint vállalat) alapegysége. Ahhoz pedig, hogy lássuk, a párhu­zam egyáltalán nem a valóságtól el­rugaszkodott, térjünk vissza az Or­bán-, Blair-, Berlusconi-féle politika közös feltételeinek kérdésköréhez. A másik nagyon fontos jellemzője az Orbán-, Blair-, Berlusconi-féle politikai stratégiának, hogy önmaga kívánja megteremteni az új politikai társadalmat, természetesen csupán virtuális és az addiginál is elidege­­nedettebb formában. Ezt pedig - ezzel a taktikával - csupán a cent­rumból lehet. Korántsem véletlen, hogy hasonló politikai vákuumhely­zetben Haider vagy Le Pen (utóbbi nem vette észre, hogy nincs vá­kuum) egyáltalán nem hasonló vá­laszokat fogalmaznak meg. És mivel ez a politika csupán a centrumból lehet sikeres, Orbán nem fog Csur­­kával összeállni, miközben osztrák „tapasztalat” szerint Orbán kudarca megerősítheti Csurkát. Ennek azonban vajmi kevés esélye van jelenleg, hiszen Orbán nagyon jól halad. Saját szempontjából érthe­tően véli úgy, hogy a jövő tétje, hogy lehetősége lesz-e befejezni nagy mű­vét, az immár nem egydimenziós, hanem a dimenziótlan társadalmat. Nem véletlenül használhatjuk ezen a helyen Marcuse megfogal­mazását. Az egydimenziós társada­lomról adott leírása, amelyben ugye a nagy ellenfél árnyékában a saját oldal teljes homogenizálása, így mindkét oldalon a valódi alternatí­vák ellehetetlenítése áll, az orbáni­­blak­i, Berlusconi-féle társadalom­­képben egy olyan társadalommal cserélődik fel, amely egyértelműen elveszíti mindenfajta politikai-kultu­rális jellegét. Nem lehet nem észre­venni, hogy a „polg. reál­” kultúrája mögött, ami ugye a Bánk bánok és Széchenyi-filmek hosszú sorát szüli majd, a felszámolódó „régi” politi­kai társadalom iránt még elkötele­zett értelmiség elhallgattatásán túl csupán egyetlen dolog van. A pénz. A jövő évi választások tétje, hogy a Fidesznek sikerül-e kiépítenie a totá­lis burzsoá társadalmat, amelyben a politikai társadalom fölszámolódik azáltal, hogy a gazdasági érdekek szolgálólányává változik át. A Fidesz számára összefonódik a politika és a gazdaság, egyiken keresztül vezet a másikhoz az út és viszont. A dimenziótlan társadalom azon­ban - és ez a legnagyobb veszélye - képesnek látszik a társadalom döntő része számára életstratégiával és „er­­kölcsiséggel” szolgálni. Irányzatai közül nem csak az Anthony Giddens nevével fémjelzett változat veszi ko­molyan azon ígéretét, hogy a hagyo­mányos etatista baloldal és piacpárti jobboldal ellentétét a politika meg­szüntetésében oldja fel. A modell szerint mindenkinek legjobb tudása szerint kell bekapcsolódnia a társa­dalomba és a piacgazdaságba, meg kell tennie kötelességét, és ha ezután sem sikerül elérnie célját, akkor az állam kisegíti őt a következő nekiru­gaszkodásig. A baloldaliságból a szo­ciális érzékenység megőrződik ugyan, de csak annyiban, amennyi­ben az még nem jelenti, hogy a poli­tika a gazdasággal szemben lépjen fel. A szociálpolitika ugyanolyan ré­sze a gazdaságnak, mint mondjuk a tőkés vállalkozás vagy a bérmunka. Idehaza ebből is sok félreértés szár­mazik. Például sokan a kádári etatiz­­mus visszatérésének tartották, hogy a Fidesz-kormány újra az állam­­kincstárba fizetteti a nyugdíjforinto­kat és felszámolni igyekszik a piaci alapon működő nyugdíjrendszert. Holott csupán arról van szó, hogy ehhez a modellhez legalább akkora anyagi fedezet szükséges, mint a haj­dani jóléti társadalomhoz. Mondhatnánk akkor, hogy eset­leg ebben foglalható össze, amit a Fidesz átvett a blairizmusból, ugyanakkor ez is félreértés lenne. A Fidesz ezt nem átvette, hanem a magyar fejlődés közös vonásaiból ugyanazokat a következtetéseket vonta le, mint brit párja. (Tulajdon­képpen az „átvette-nem vette át” vi­ta egészét akadémikusnak tartjuk történelmi értelemben. Az „orbániz­­mus” nem koppintás.) * Miután megvizsgáltuk az Orbán-, Blair-, Berlusconi-féle politika köz­vetlen feltételeit, majd a kihívást, amelyre válaszként megszülettek, illetőleg közös jegyeiket, rá kell tér­nünk legfontosabb állításunkra: ezek a politikák mindezek ellenére is sajátos, nemzeti politikák. Hogy ez mennyire így van, láthatjuk, ha figyelmes szemlélődés után megál­lapítjuk, hogy Orbán Viktor milyen hihetetlen mértékben magyar je­lenség. A dimenziótlan társadalom ugyanis nemcsak a piacnak és a globalizációnak enged a lehető leg­nagyobb szabad teret, de sajnos a korrupciónak és a sajátos kultúr- és ideológiamocsoknak is. Ez pedig még az általunk említett, viszonylag fejlett politikai kultúrával rendelke­ző országokban is hatalmas kihívást jelent azok számára, akik az „új kö­zép” híveinek vallják magukat. Ugyanakkor nekik még mindig marad egy titkos fegyverük. Bár a hagyományos politikai társadalom fölszámolódik, a nyilvánosság sem­miképpen, ez pedig bizonyos mérté­kig kontrollt jelent a hatalmon lévő új pártoknak. A Fideszt nyugati „testvérpártjaitól” éppen pofátlansá­gának hihetetlen mértéke különböz­teti meg. Orbán Viktor ugyanis na­gyon jól tudja, hogy nálunk a „füg­getlen-kritikai” nyilvánosság még annyira sem működik, mint a fejlett nyugati demokráciákban. Sőt, maga a politikai közgondolkodás nem is hisz benne, hogy létezhet ilyen. Ezért azután a Fidesz társadalom­­képének „erkölcsisége” ezen a pon­ton semmisül meg véglegesen. Ameddig ugyanis a társadalomra kényszeríti a tökéletes kapitalista társadalmat, ahol mindenkinek be kell kapcsolódnia a versenybe, és ha erre ma nem képes, meg kell ígér­nie, hogy holnap képes lesz rá (per­sze ez - még egyszer hangsúlyozzuk - a multik és a globalizáció irányító­inak érdeke is­, addig maga a Fi­desz mint politikai elit éppen magát menti fel a kötelező szolgálat alól. De a Fidesz politikájának még csak nem is ez a legfőbb jellemzője. Sajátosan magyar jellegét az ország sajátos helyzete adja. Egyrészről említettük már, hogy az orbáni­blak­i, Berlusconi-féle politika a sa­ját képére kívánja formálni a politi­ka világát, összhangban a globalizá­ció kihívásaira adott válasszal. De mi ez a saját kép a Fidesz esetében? A válasz a Fidesz genezisében kere­sendő. Ahogy Sípos Balázs tanul­mányában megfogalmazza, a Fidesz politikájának legfőbb bázisa a Ká­dár-rendszer „kispolgárságának” „Fidesz-korú vagy annál is fiatalabb gyermekei”. Akik nem elégedettek szüleik fogyasztói szokásaival, világ­látásával, és egyáltalán: kudarcnak tartják azok addigi életét. „Magukat különbnek tartják és elutasítják mind szüleik szokásait, mind értékeit és útmu­tatását” (Mozgó Világ, 2001. július). Valóban, éppen ez a teljes elutasí­tás és szembenállás a korábbi politi­kai társadalmakkal tette alkalmassá a Fideszt arra, hogy a „belgák párt­jából” olyan párttá váljék, amely hi­hetetlenül csúf játékot tud űzni a „hagyományos jobboldallal”. Kövér László rendszeresen hergeli a jobb­oldali szavazóbázist, sokan éppen ezt tartják a párt programja lényegé­nek, pedig éppen ez „csupán kom­munikáció”, még ha lényeges is. Másrészről az orbáni „nemzeti szimbólumtervezés” sokkalta több, mint ennek a játéknak a része. Tulaj­donképpen a Fidesz sajátos jellegé­nek a kulcsa. Ha Orbán Magyaror­szága valóban hatalmas holding a vi­lágpiacon, akkor meg kell felelnie a jól menedzselhető vállalat legfonto­sabb követelményének: az egységes arculatnak és szerkezetnek-szerve­­zetnek. Előbbi nyilvánvalóan tetten érhető a nemzeti szimbólumok túl­termelésében, amely részben magya­rázható félperiferiális helyzetünkből is. A második pedig egyetlen klasszi­kussá vált mondatban foglalható ösz­­sze: „A parlament ellenzék nélkül is mű­ködik.” A Fidesz szerint ellenzék nél­kül sokkal jobban működik. Immár láthatjuk, hogy a magyar jobboldal (és az „új közép”) legfőbb törekvése kettős arcot mutat: célja egyrészről a nemzetállami politizá­­lási szint erejének helyreállítása és ennek a nemzetállamnak, minden elemének bekapcsolása a globalizá­cióba. Ebben az új politikában ez a kettő ugyanis összeegyeztethető. Ehhez csupán egyetlenegy ha­zugságra van szükség: hogy megte­remthető a nemzetet alkotó egyen­­polgár. Akinek immár nem a ha­gyományos értelemben vett politi­kai, kulturális vagy faji jegyei van­nak (mert abban az esetben erre még lenne is esély) - hanem gazda­sági és ebből származó politikai-kul­turális jegyei. A Fidesz „polgározá­sa” ennek a szándéknak a nyílt elis­merése. Egy totális burzsoá egy burzsoá társadalomban. Véd- és dacszövetségben a múlt minden ár­nyával és minden külső támadással szemben. („Az osztrák vircsaftot pedig meg kell állítani. ”) A „Fidesz-polgár” „tudata” pedig jobban hasonlít egy multinacionális cég dolgozójának azonosulásához, aki maga is coca­­colás sapkát ölt és utálja piaci ve­­télytársát, hiszen „mi vagyunk, akik mernek nagyot gondolni, és nincs előttünk határ”, mint egy valódi közösség tagjáéhoz. De egy évtize­dek óta bukott politikai keret, a nemzetállam így sem lesz meg­menthető, miközben a nemzetek megmaradnak. Az orbáni magyar modellben éppen az integráló ele­mek mutatnak a múltba és a meg­osztó elemek a jövőbe. Hogyan lesz ebből társadalom? * A választások tétje egyáltalán nem kicsi. A Fidesz válasza a társadalmi kihívásokra - feltehetőleg akara­tuk ellenére - megbukott, mert nem adottak hozzá a társadalmi feltételek, ráadásul maga az „ideo­lógia” is kétséges. A „polgári Ma­gyarország” fideszes elképzelése nem alkalmas arra, hogy létrehoz­za a polgári Magyarországot, csu­pán a polgárság osztályideológiája lehetne - ha lenne polgárság-kö­zéposztály stb., ahogyan nyugaton van. A MIÉP válasza pedig - mon­danunk sem kell - ugyancsak egy­általán nem kívánatos. A baloldal­nak azonban még ilyen válaszai sincsenek. Miközben a társadalom újraszervezése nem marketingkér­dés. A politika újraszervezése nél­kül nem lehetséges. KISS VIKTOR: „Dimenziótlan” társadalom - Orbán Viktor globális magyar modellje - Selmeci István rajza 5 ÉLET ÉS|· IRODALOM

Next