Élet és Irodalom, 2002. január-június (46. évfolyam, 1-26. szám)

2002-05-31 / 22. szám - Majtényi László: Apa a magasban (8. oldal)

ÉLET ÉS ÍR IRODALOMI 8 . * A­rra ébredtem, hogy azt szi­szegem: Dögöljön meg minden diktatúra.” (62.) „Milyen oc­mány egy rendszer!” (87.) „Ez egy eléggé büdös ország” (71.). „Ahová nyúl az ember, genny. Ettől még magától értető­dően igaz, hogy ’egy nemzetnél sem vagyunk alávalóbbak’”. Egy héttel a Javított kiadás (szép könyv, szép papíron, jó hozzányúl­ni, még gyári könyvjelző is van benne, amit pedig különösen sze­retek) megjelenése előtt újságíró barátom felhívott, hogy kis színest írna érdekes emberek kedves ol­vasmányairól. Az ilyesféle kérése­ket azelőtt komoly megfontolás alapján mindig elhárítottam, ma­gamról, ha csak tehettem, nem be­széltem. Egyébként is, ne én mondjam el, hogy ki vagyok - a személyesség nem az én műfajom -, ha valakit érdekel, vegye észre. A barátom kérdésére - már volt ombudsman vagyok - azért csak válaszoltam. Mondtam mindenfé­lét, a Misi mókus és a tulajdonsá­gok nélküli ember hasonlóságáról. Kicsit ottlikoztam (Buda), megem­lítettem Vas Istvánt, hogy nélkülük nem tudhatjuk a történelmünkről azt, amit mindenképpen tudnunk kell. Aztán mondtam: „Említenem kell Esterházy Péter Harmonia cce­­lestisét, miután elolvastam - remé­lem magánéletüket ezzel nem sér­tem -, otthon érzem magam az Es­terházy családban” ... Amúgy ezt akkor nem éreztem frivolnak, mert republikánus vagyok. Ugyanabban az évben születtem, mint az író (csak ő az elején, én meg a végén), ugyanabban a városban élünk, jó és becsületes olvasója vagyok. Annál inkább szorongok, amikor a kommunista titkosszolgálatok ál­dozatairól és együttműködőiről be­szélek. De aki itt a magánélet vé­delmével komolyabban, sőt több évig hivatásszerűen foglalkozik, nem úszhatja meg a III/III-at. Nem sokszor, de hivatalból is meg - korábban - tanulmányban, publi­cisztikában írtam én erről a tárgy­ról néhányszor (például máig meg nem bánt ilyen címmel: Az ügynök méltósága [Népszabadság, 1995]), ha mindig nagyon nehezen is. Nem tudok mást mondani, léhaságnak érzek minden utólagos okoskodást a kommunista titkosszolgálatokról. A személyes Istenről írni is léhaság. „Isten vajon nem áruló-e? (Ausch­witz.)” (24.). Én a szerzőnél távo­labb állok az Úrtól, ezért nem mer­nék ilyesmit kérdezni. A tárgyi valóság messze esik a szociális valóságtól. A nyelv, még a pontosságra törekvő jog nyelve is, ugyancsak messze van mindkettő­től, leegyszerűsíti, és ezzel bonyo­lítja a valóságot. Csak a szemanti­kai bizonytalanság bizonyos. „Ed­dig én nyomtam le az olvasó tor­kán azt, amit akartam, én voltam az úr, a valóság csak cifra szolga.” (22.) „Ez a realista próza nem fek­szik nekem.” A törvény is dadogt. Bizonytalan tehát minden. Másfe­lől - bármit gondoljunk herme­­neutikáról, az értelmezés gyarlósá­gáról - az emberárulás az ember­árulás, ez bizonyos. És e tárgyban mindent átsző a személyesség és annak hiánya. Ha az elárult vagy más, személyében ugyancsak mé­lyen érintett beszél az árulásról és ítél felette, mást jelent, mintha a kívülálló teszi. Sokszor gondoltam arra, mielőtt véleményt mondok, válaszolnom kellene arra, amire nem tudom, és már soha nem is tudhatom a választ. Mi lett volna, ha akkor nyomatékkal megkérnek engem is? Ha megvernek. A gye­rekeimmel zsarolnak, a feleségem­mel stb. Hogy nem tudok majd enni adni nekik. Hogy nem veszik fel őket az óvodába, bántják őket. Mindenesetre másként olvasom azok véleményét, akik becsülete nem talált tárgy, akik adtak is vala­mit a tisztességükért, mint az okos fiúkét, aki talán magam is vagyok. Aki nem szenvedi meg az igazságát - és hát rendszerint nem szenved­tük meg -, az csak nyüzsi, megél­hetési moralista. (Vö. „presszióz morálbürokrata” [245.], „Falmellé­­kiség” [28.]) Esterházy regényének tárgya ná­lam a személyes, a személyesség. Nem az Én. Valójában itt most nincs (nem lehet) különbségtétel az én és az elbeszélő én között. „Itt pacsma­­golok a saját őszinteségemben, vá­ratlanul ebből dolgozom.” (90.), „­Én reflexív típus vagyok, de azért mindennek van határa.)” (44.). A persona szó álarcát, maszkot je­lent. „Marcellnek mutatom a Fuha­rosok dedikációját: Esterházy Má­tyásnak ismeretlenül is szeretettel: Esterházy Péter.” (46.) Ki, miért tette, amit tett? Kié ez az arc? Ki ez az arc? Megvédhetjük-e az arcunkat? A másokét? Megvédhetjük-e az arcunkat (a másokét), ha elveszítettük? Építhetünk-e magunkban új ar­cot, talán hasonlatosat a szeretett ré­gihez? „Apám most lett csak a semmi grófja. Ennek most lett (lesz) súlyos értelme.” (35.) „Egy élet mint bel­ügyi utasítás.” (134.) Esterházy a bizonytalanságban „de valahogy nem lehetett - nem lehet - közel kerülni a történtek­hez” (136.), a széthullottságban a „megalázott, borszagú, széjjelment férfiak”-nak (48.) is reményteli vá­laszt ad: „Még nem voltunk egészen széjjelbaszva. Vagy egészen sose lehet?" (59.) Számomra ez a regény kulcs­mondata. Elbukunk és elveszünk, de­­ én kijelentő módot használok - nem egészen. „De akkor mi az a, majdnem azt mondanám, emberfe­letti erő, amellyel mégis megőrizte a látszatot? Hogy fölnevelt, sőt, sok mindenben példát adott.” (262.) Harminc körüli barátaim csak a vállukat vonogatják. Nekik Ester­házy Mátyás vagy Martinovics Ig­nác édesmindegy. (Egyikük még - butaság - olyasmit is mond, hogy Esterházy különben is nemzedéki író.) Ezt nem értem, de ez a Marti­­novics-dolog azért reménykedéssel '••tölt el. Végre öregnek érezhetem magam. Túl leszünk talán ezen is, ahogy lassan mindenen, ha más­ként nem, hát ivadékainkban. A személyiségi jogok irodalmá­ban (én soha nem szerettem ezt a toposzt), a személyiséget hol hagy­mához, hol káposztához hasonlít­ják (lásd még: Kalevala). Mondják, ha lehántunk egy réteget, előtűnik a következő. (Az ember mint ká­poszta.) Csakhogy a káposzta, el­lentétben a személyiséggel, végül elfogy. (Igaz, végül, legvégül, a személyiség is elfogy.) Ezt a vala­mit (személyiséget) most jött ötlet­tel inkább a mágnesvashoz hason­lítanám. Na nem a keménysége miatt. Hanem, bár el lehet törni, de nem lehet róla letörni a pozitív vagy a negatív pólust. Vagy az em­ber mint nádszál? Nádszál, aki gondolkodik. És jelent: „kezd széj­jelválni bennem ez a besúgógép és a Papi”. (157.) Hat évig voltam adatvédelmi biztos. Az új-zélandi adatvédelmi biztos hivatalának hivatalos maori neve: Te Mana Matapono Matata­­pu. Szó szerint ez annyit tesz, hogy: A Hivatal, Amelyik az Arcodat Védi. Én is egy ilyen hivatalt vezet­tem, nem tudom, milyen ered­ménnyel, azaz sikerült-e az arcokat megvédeni. Milyen szép és milyen értelmetlen: arcvédő hivatal. Vagy: az író, aki arcokat véd. „Dunát lehet a jó első mondatok­kal rekeszteni” - írja a szerző (17.). A könyvet sodorják az ügynöki je­lentések, és velük sodródnak az el­ső mondatok. Az a benyomásom, hogy az író majdnem minden mondata - ha például nem idéz va­lahonnan - ún. „első mondat”. Mintha csak elkezdeni lehetne, igaz, újból és újból, sokféleképp. Elkezdeni is kutya nehéz újra meg újra, de lehet-e folytatni? A folyta­tás újrakezdés, az újrakezdés a folytatás. „Már látom, nincs titok, amit megfejthetnék.” (261.) Sok­szor változik ezért az apa­helyzet. Fiú az apával, apa az apával, az egyenrangúval és a már nem egyenrangú öregfaterral. „Na, öreg, ennyit tudtam kihandlizni neked.” (25.), „aki apámra nézett, az láthatta, hogy nem mindenkit tud eltaposni a rendszer. Bohumil Hrabalt igen. Az apámat igen.­­ Próbálok jó társaságot szerezni ne­ki.” (108.) A jegyzeteket készítő sem ugyanaz, egyszer mintha atyai hatalom, sőt oltalom alatt állna, máskor ő a fölényes és erős: „Tük­rözz fater.” (69.), aztán zsémbelő, derékfájós a munka (apamunka) elől menekülő öregedő férfi. Más­felől kényszerűen fegyelmezettebb, a grammatikai finnyát elhagyó, „mondaton nem évődünk” (78.), légiesebb, fölfelé törő, díszeitől majdnem megfosztott, könnyűbb ez a könyv, mint a korábbiak: „Én most egyszerre vagyok magasban és mélyben, nem személyes, hanem egy új, ismeretlen, általános csőd­ben. A világ egyszer csak annyira ismeretlennek, újnak, valószerűt­lennek tetszik - hogy mindezt csak­is a legszemélyesebb módon lehet tudomásul venni.” (149.) Nekem felnőtt fiaim vannak. Pa­naszlom és regénylem nekik a Ja­vított kiadást (mennyire másmilyen ez a cím, mint a többi, unalma­sabb). Viccel az Esterházy, mondja a fiam - védem a könyvet. Egy má­sik fiam is beszól, talán árnyalatnyi gúnnyal: - Én nem tennék ilyet édesapámmal. Ettől izgatott leszek, ne hasonlítsa a hasonlíthatatlant. * Az állam gondolt egyet és kiterjesz­tette tulajdonjogát polgáraira. Az identitás államosítása. Ezt a (köny­­nyűbb) könyvet — a Csanádi köny­vét - az első betűtől az utolsóig féle­lemmel olvastam. Ha elemezném magam, azt mondanám, talán az ősi félelem identitásom elvesztegethető­­sége miatt. David Flaherty a privacy védelmének kiemelkedő személyisé­ge nekünk magyaroknak írt önval­lomásában (Privacy and identity) leír­ja egy álmát, melyben valamiért megváltozik a neve és egy újságban önmagáról szóló cikket olvas, me­lyet valaki idegen fényképe illuszt­rál. Csak retteg. Majd így fogalmaz: „Félünk az emlékezet elvesztésével járó olyan betegségektől - mint amilyen az Alzheimer-kór -, mert az egyet jelent az én megsemmisü­lésével. Általában elítéljük azt, aki valamilyen módon megváltoztatja igazi énjét, aki sosemvolt életrajzo­kat talál ki magának. Az identitá­sunk egyedül a miénk; olyan dolog, ami fölött magunk rendelkezünk, de nem játszadozásra való. Csanádi, szegény, nem játszadozik - vetném közbe -, Aucklandben egyszer meg­figyeltem egy társaságot - folytatja Flaherty -, amint békésen üldögél­tek egy parkban. Egyszer csak meg­­hökkenve látom, hogy az egyik férfi parókát húz elő egy szatyorból, és odahajítja egy nőnek. Bár nem tud­tam, miről van szó, első benyomá­som az volt, hogy a nő nem pusztán esztétikai célból tette föl egyből a parókát, hanem hogy valami gya­nús van a dologban. Az identitás ké­nyes egyensúlyú szerkezet, amibe sem magunknak, sem másoknak nem tanácsos belepiszkálni.” De mit tudnak a távoli szigeteken élők Brit- Kolumbiában, Új-Zélandon a mi el­süllyedt, elfeledett tízegynéhány év­vel ezelőtti Atlantiszunkról. Nem többet, mint mi magunk, semmit. Ha jól emlékszem, én használ­tam először az információs kárpótlás kifejezést. Ezen azt kellene érte­nünk, hogy, minden érintett szem­pontjainak méltányos figyelembe­vétele mellett, egyéni és közösségi szinten is a megismerés joga eny­hítheti a diktatúra által okozott ká­rokat a lélekben, az egzisztenciá­ban, sőt talán enyhítheti az átélt testi szenvedés következményeit is. A megismerés joga persze indivi­duális szinten, helyes értelmezés esetén, kéz a kézben jár a nem tu­dáshoz való joggal. „Most hallom a reggeli rádióban, méltatlankodnak, hogy miért nem ismerhetjük meg a hálózati szemé­lyek B (beszervezési) és M (munka) dossziéit, hisz akik ezeket írták, lehet hogy éppen e jelentések jutalmául vannak mostani zsíros pozícióik­ban... Pozícióba nem került apám, élte a négy gyerekes apa heroikus hétköznapjait, de abban nem lehe­tek biztos, hogy a jelentések nem ár­tottak. Ártottak. Biztos, hogy ártot­tak, nem tudtak nem ártani.” (97.) * A jogalkotót sokszor az erkölcsi jo­goktól nagyon-nagyon távol eső, hm, érdekek mozgatják, így volt ez bizonyosan a hazai lusztrációs tör­vényiek) megfogalmazásánál is. De kutya nehéz úgy követelni tisztes­séges szabályozását valaminek, hogy tudom, annak a valaminek nincs becsületes (emberséges) meg­oldása. Csak talán ennél is mostani­nál emberségesebb. „Igazuk van, akik ostorozzák a Hivatalt. Ha ne­héz vagy nehézkes az iratokhoz hozzájutni, ha a kihallgatók embe­ri, személyi jogai szinte fontosab­bak, mint a megalázott megfigyel­­teké, az veszélyes a demokráciá­ra... Én se jutottam volna az ira­tokhoz, ha nem volnék kivételezett helyzetben” - írja Esterházy. (35.) Itt és most­­ a helyzet is alkalmat­lan - nincs kedvem ismertetni, bí­rálni a jelenlegi szabályokat. Páran megtettük már néhányszor. Csak néhány idetartozó szó. Az Alkotmánybíróság első elnö­kének fanyar megfogalmazásában: „Az »átvilágítás« kérdéskörét - és ezzel a »múlt feldolgozásának« egyik legszomorúbb feladatát - az Alkotmánybíróság hangsúlyosan mint tisztán technikai, adatvédelmi, il­letve aktanyilvánossági problémát ele­mezte és döntötte el.” (Sólyom László: Az alkotmánybíráskodás kezde­tei Magyarországon, 2001), (34./1994, 60./1994) Ez a megköze­lítés -jobb híján, de ma sem tudok jobbat ajánlani - helyes. Az alkot­mánybírósági döntések és a jogal­kotó sajátos választása viszont, hogy - ellentétben például a német szabályozással - a pedigrés kutatót privilegizálja, utólag már kétséges­nek tűnik. Az adatvédelmi biztosi ajánlások mindazonáltal a tudás közösségi jogát és az egyénekét együtt hangsúlyozzák. „A társadal­mi önismeretnek is természetes ré­szét jelenti ezen szervek működésé­nek története... A társadalomnak pedig ugyancsak joga van önnön történelmének, írott emlékezeté­nek megőrzésére. Nem lehet többé azé a múlt, akié a jelen, azé, akié az aktuális politikai hatalom” (27/A/1995) Az egyéni jogok elosz­tásánál pedig minden érintett al­kotmányban biztosított méltóságá­nak tiszteletéből kell kiindulni, de azzal, hogy az áldozat joga az áru­lója jogainak korlátozása árán is biztosítandó. Ezt a törvény módosí­tása során így formuláztam még 1995-ben: „A szabályozásnak tekin­tettel kell lennie egyaránt a besú­gott és az ügynök jogaira is, ám az egyaránt nem jelenthet egyenlő mértéket, a kettő konfliktusában a besúgott jogáé az elsőbbség.” Most sem tudok sokkal többet mondani. Kivételezett helyzetben volt-e az író? Abban volt, kétségkívül, bár­­ kivételezettség ide vagy oda — morá­lis jogai az én szememben vitatha­tatlanok. A pozitív jog mindenesetre nem egészen készült fel erre és ezer más helyzetre sem. (A hatályos törvény szerint a hoz­zátartozó jogán Esterházy Péter nem kaphatta meg édesapja jelen­téseit, sőt másnak sem adhatott volna jogot a kutatásra. Mivel vi­szont kutatóhely támogató állásfog­lalásával kutatott, ezért munkája tudományos kutatásnak minősül, regényét pedig a jog tudományos műnek tekinti. Kérdezhetné valaki, mit tesz majd legközelebb a Törté­neti Hivatal, ha valaki saját anyja vagy apja ügynöki munkája iránt érdeklődik. Nem tehet mást, mint akkor is kéri majd valamelyik kuta­tóhely támogató állásfoglalását.­ „Azt hiszem, bárkiből lehet spicli.” (252.) Súlyos mondat. Egy volt tit­kosszolga­­ sok éve már­­ azt mondta nekem egyszer, hogy bár voltak sikertelen beszervezések, akit igazán meg akartak szerezni, megszerezték. Akkor azt válaszol­tam, tudom, biztosan téved. „Hei­senberg nevét nem kéne talán eb­ben a környezetben megemlíte­nem, de a megfigyelés láthatóan megváltoztatja a megfigyelőt.” (53.) A Harmonia calestisben olvastam valahol - a pontos helyre már nem emlékszem -, hogy élt egyszer egy édesapa az Esterházy családban, aki hol részecskeként, hol pedig hul­lámként viselkedett.­­ A többször módosított 1994. évi XXIII. törvény az egyes fontos, valamint közbi­zalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és a Törté­neti Hivatalról MAJTÉNYI LÁSZLÓ: Apa a magasban fcS-LoV Háy János rajza 2002. MÁJUS 31.

Next