Élet és Irodalom, 2002. július-december (46. évfolyam, 27-52. szám)

2002-09-06 / 36. szám - Bugyinszki György: „…hiányzik az erkölcsi magabiztosság” • interjú • Gyáni Gábor történész (7. oldal)

....hiányzik az erkölcsi magabiztosság” - Gyáni Gábor történésszel Bugyinszki György készített interjút - Az utóbbi hetekben többször felmerült a közbeszédben a történelem­­hamisítás problémája. A közelmúltban egy jobboldali hetilapban olyan írás jelent meg, amely tagadja a holokausztot, és a közéleti sze­replők esetleges ügynökmúltjának kérdése is felveti a múltértelmezés problémáit. A történetírás szaktudományos követelményeiről, a ma­gyar múlt versengő olvasatairól, a Horthy- és Kádár-korszak feldolgo­­zatlanságáról, a hazai jobb- és baloldal sérülékeny önképéről és az értelmiség felelősségéről beszél Gyáni Gábor történész. - Ön közismerten relativista törté­nész, vagyis azt vallja, hogy egy adott történelmi eseményhez több legitim olvasat is rendelhető. A rela­tivista tudós világképében a holo­­kauszttagadásnak is van helye? - A történetfilozófiai háttér felvázo­lásával kell kezdenem. A narrativi­­táselmélet által képviselt relativiz­mus a posztmodern valóságfelfogá­son alapul, amely átértékeli az ese­­mény-tény-elbeszélés-interpretáció viszonylatrendszert. A klasszikus Hayden White-i elképzelés szerint az elbeszélés az interpretáció szabad területe, magának az eseménynek a realitása azonban itt még nem kér­­dőjeleződik meg. Ezen megközelítés kritikájaként merült fel, hogy már maga az esemény leírása is egyfajta interpretáció, az értelmezés mód­szere tehát már a tudományos meg­figyelés és leírás legelső szintjén is működik. Ez a tézis valóban vészes közelségbe hozza a relativizmust a revizionista történetírás tendenciái­val, hiszen ha nincs szilárd valóság, akkor az egyes olvasatok tetszőlege­sek és egyenértékűek. Én azonban úgy vélem, hogy nincsen szoros kapcsolat a két irányzat között. - Szól bármi is a holokauszt revizio­nista értelmezése mellett? - Szigorúan a történész szemszögé­ből nézve való igaz, hogy a holo­kausztot kitervelők és végrehajtók nyíltan, egyértelműen sohasem be­széltek terveikről és tetteikről, leg­alábbis ilyen dokumentumokat nem ismerünk. Ők tehát nem jöhetnek szóba lehetséges „tanúként”. Mégis: komoly érvek szólnak a holokauszt megtörténte mellett! Mindenekelőtt egy demográfiai tény: hová lettek azok a milliók, akik egyik napról a másikra eltűntek Európából? Aki ta­gadja, hogy volt népirtás, annak ezt meg kell magyaráznia. Maradtak to­vábbá túlélők, akik emlékeznek, esetenként memoárjaikat is közre­adták. A haláltáborokat felszabadító szövetséges erők katonái is fontos forrásnak számítanak, ők nem vol­tak sem üldözők, sem üldözöttek, csupán dokumentálták azt, amit in situ tapasztaltak.­­ Gazdag István cikke a Demokrata huszonkilencedik számában - a volt miniszterelnök, Orbán Viktor ezt a hetilapot mellesleg melegen ajánlja híveinek - őket is gyanúba kevert, mondván, propagandisztikus célzat­tal éppen ők építették fel a gázkam­rákat... - Ez csak spekuláció, semmilyen bi­zonyítékkal nem tudta még senki alátámasztani. De rendben van, néz­zünk további érveket! Ott vannak még a közreműködő közigazgatási hatóságok alkalmazottainak, illetve az embereket marhavagonokba tere­lő csendőröknek az élményei. Végül léteznek még szemtanúk a civil la­kosság köréből is, ők közvetlenül nem érintettek, csak látták, ahogy is­merőseik, szomszédjaik, a szatócs, a szabó örökre eltűntek. Mivel ezek mind tömeges tanúságtételek, egyér­telműen utalnak egy valóságosan megtörtént eseménysorozatra. A tör­ténész számára bőségesen rendelke­zésre állnak tehát adatok, dokumen­tumok, amelyek mindegyikét meg­cáfolni úgyszólván lehetetlen. A ho­lokauszttagadás tehát a tudományos diskurzus alapvető követelményei­nek sem felel meg. - A Hitlerjugendet dicsőséges haza­fiak alakulataként bemutató leírások esetében problematikusabbnak tű­nik a megítélés... - Ez egészen más típusú kérdés. Az adatokat a minősítés avatja ténnyé, az események kvalifikációja ebben az esetben az, hogy genocídium. Vagyis az így értett tényeket kell összegyűj­tenünk a Hitlerjugendre: mit tettek, mi volt a feladatuk? Ha katonai ala­kulatként működtek, nyilvánvalóan más megítélés alá esnek, mintha a népirtás aktív résztvevői voltak.­­ A holokauszt revizionista megkö­zelítése tehát egyértelműen tudo­mánytalan, de vajon fel kell-e lépni az ilyen álláspontok ellen a jog ere­jével is? - A német minta követése egyik le­hetséges módja lehet az önvéde­lemnek. Az alapkérdés az, hogy hol vannak a szólásszabadság korlátai a szólásszabadságon alapuló társada­lomban. Filozófiailag a jogi szabá­lyozás is indokolható. - Meglehetősen problematikusnak tűnik egy ilyen passzus konkrét szö­vegekre való alkalmazása. Elegendő lenne a szankcióhoz, ha például va­laki idillikus képet festene a náci Németországról? - Nem feltétlenül. Az oral history­­módszerrel dolgozó német történet­­írás például megmutatta, a német civil lakosság jól érezte magát a hit­leri időkben. Ennek önmagában még nem sok köze van a revizioniz­­mushoz. Paradox módon egy dikta­túrában is lehet az ember boldog, ez persze semmilyen embertelen rend­szert sem igazolhat. - Ez az ellentmondás átvezet egy ak­tuális hazai belpolitikai témára, a Kádár-rendszer megítélésének prob­lémájára. Egyetért azzal, hogy ennek az időszaknak a feldolgozatlansága az alapja napjaink ügynökvitáinak? - Kiszélesíteném a problémát. Az egész huszadik századi magyar múlt feldolgozatlanságáról van szó, ebből az következik, hogy ez legalább any­­nyira a jobboldal problémája is. A Fidesz által képviselt jobboldal is ambivalens módon viszonyul saját történelmi tradícióihoz. Egyrészt megteszi azt a gesztust, hogy szem­benéz a terrorral, vagyis a Horthy­­rendszerrel, emlékezzünk például az iskolai holokauszt-emléknap be­vezetésére. Ezt a döntést nagyon ko­molyan kell venni, hiszen a diákság ily módon szembesül a jobboldal múltjában éktelenkedő genocídium­mal. Másrészről viszont e jobboldal egyik prominens történésze, Schmidt Mária, aki nézeteit rendsze­rint újságinterjúkban és nem szakta­nulmányokban fejti ki, és aki az ex­­miniszterelnök tanácsadója volt, a Horthy-rendszert polgári demokrá­ciának minősítette. Holokauszt és polgári demokrácia - az ellentmon­dás nyilvánvaló. Nincs ez másképp a baloldalon sem. A Rákosi-korszakot és az 56 utáni terrort sem lehet am­néziába fojtani, mégis történnek kí­sérletek arra, hogy rehabilitálják a Kádár-érát. Két évvel ezelőtt egy debreceni jelenkor-történeti konfe­rencián a baloldal egyik fontos inté­zetének vezetője, Földes György - aki akkortájt maga is politikus volt - azt javasolta, hogy a Kádár-korsza­kot tekintsük úgy, mint egy, az em­berek számára élhető, humánus rendszert, amely fokozatosan haladt a konszolidáció felé, és ezt a termé­szetes fejlődést épp a rendszerválto­zás törte végül meg. Ahogy a jobbol­dal is elválasztja egymástól a zsidó­­törvények időszakát az olykor polgá­ri demokráciának nevezett fázistól, úgy a baloldal is különbséget tesz az adott rendszeren belül, ez az erköl­csi ítélkezés alapja. Mind a jobb-, mind a baloldal történelmi memóri­ájának megvan az a közös jellemző­je, hogy fedőemlékek révén próbál­ják megteremteni az identitásukat. Freud nyomán fedőemléknek ne­vezzük, amikor egy kellemetlen ese­ményre nem közvetlenül, hanem egy időben ahhoz közel álló vagy az adott eseményhez kapcsolódó, de annál jóval ártatlanabb történés fel­idézésével emlékezünk. - A fedőemlékek technikája termé­szetes módja-e a múlttal való szem­benézésnek, vagy csak egyszerű ha­logatás? - Alapvetően az a gond, hogy az em­ber nem képes egészséges, ép iden­titást felépíteni úgy, hogy tudja: az általa vallott ideológia nevében vala­mikor tömegeket öltek meg. A fedő­emlékekre épített politikai identitá­sok ugyanakkor sérülékenyek, inog­nak, mert ingoványos talajra épül­nek. Ilyenkor jön aztán az egymásra mutogatás, például a Terror Házá­nak formájában, amely azt hivatott demonstrálni, hogy „ilyenek vagy­tok ti!”. A holokauszt emlékének majd emelnek egy másik épületet, és a két tábor között megmereved­nek a frontok. Az ily módon kialakí­tott önazonosság-tudatból hiányzik az az erkölcsi magabiztosság, melyre tartós politikai értékrend épülhetne. Ha a politikai elitek nem képesek szakítani ezzel a gyakorlattal, akkor állandósul a bizonytalanság, és a mostanihoz hasonló botrányok kö­rül forog a közélet. - Hogy lehet kilépni ebből az ördögi körből? - A keresztény megoldásnál szerin­tem nem kínálkozik jobb. Meggyő­ződésem, hogy a szilárd identitáshoz a valódi, az átélt bűntudaton keresz­tül vezet az út, amelyet követnie kell az önkéntes vezeklésnek, így lehet csupán eljutni a megtisztuláshoz. - Mi áll ennek a folyamatnak legin­kább útjában? - Miért nem történt meg 45 után a jobboldal megtisztulása? Az ügyben érintett politikusokra akkor peniten­­ciát kényszerítettek, a vezeklésük azonban nem önkéntes volt, nem alapult tehát valódi bűntudaton. Rá­adásul mindez olyan környezetben történt, amelyben ismét a terror kez­dett elhatalmasodni. A megbélyeg­zettek, a börtönbe zártak, a kivégzet­tek családját és utódait osztályellen­ségnek nyilvánították. A terror rep­rodukálódott, ami az áldozat­tudat kialakulását segítette elő. Mindenki úgy érezhette, hogy ő nem bűnös, csupán áldozat. A bűntudatot senki nem vette magára, ellenkezőleg, ki­terjesztette azt az üldözőire. Ez a me­chanizmus az alapja a máig megol­datlan zsidókérdésnek is. A zsidóság kiirtása miatti bűntudat helyett a zsi­dókkal azonosított AVO áldozatának a tudata alakult ki.­­ A baloldal történetében hogy jele­nik meg mindez? - 1989 után itt is elmaradt a vezek­­lés, sőt még annyi sem történt, mint 45 után amott, nevezetesen a fele­lősségre vonás. A konszenzusos rendszerváltozásnak ugyanis a felej­tés volt az ára. Pótcselekvésekre persze akadt példa, gondoljunk a sortűzperekre. Közismert, hogy Ká­dár legszűkebb körében voltak az igazi bűnösök, ám érdekes módon az ő nevük ezekben a perekben so­ha fel sem merült. - Végképp elkésett a politikai elit ezzel a megtisztulással? - Azt hiszem, hogy némileg elkésett, a jobboldal például ötven év késés­ben van. Már Bibó István felvetette, hogy a zsidókérdéssel való szembe­nézés nem a megfelelő módon tör­tént meg. Erre úgy szoktak hivat­kozni, mint valamilyen fontos meg­állapításra, mégsem követi senki Bi­bó tanácsát. - Mennyire gátolja ezt a folyamatot az a tény, hogy az MSZP több fontos politikusa személyesen érintett a korszak bűneiben?­­ Valóban van a dolognak egy ilyen generációs vetülete is, de a feladat el­sősorban szellemi, tehát nem kifeje­zetten a politikusok dolga. A legna­gyobb felelőssége az értelmiségnek van, és itt mindkét oldal intellektuá­lis hátországáról beszélek. Ez a tisztá­zás egyfajta mentális hátteret nyújt­hatna a politikai kultúra egésze szá­mára, vagyis az ideológiai ellentétek dacára egységes politikai térben foly­hatna a racionális diskurzus olyan fe­lek között, akik szembenéztek és el­számoltak a saját múltjukkal. - Abban, hogy az értelmiség nem tudja vagy nem akarja ezt a munkát elvégezni, közrejátszik az is, hogy vezéralakjait egyéni közéleti ambíci­óik vezetik? - Szerintem ez a legfőbb oka. Bibó Istvánhoz hasonló gondolkodókra lenne szükség, akik képesek felül­emelkedni a pártos alapállásokon. Lehetetlen állapotok uralkodnak ma ezen a téren, a pártpolitikai alapon pluralizálódott értelmiségnek egy­szerűen nincsen elég szellemi moz­gástere ahhoz, hogy kialakulhasson egy normálisabb politikai kultúra.­­ A késlekedés mértéke különbözik a két póluson. Melyik oldalnak van könnyebb dolga? - Az eltelt idő itt nem igazán számít, mert a fél évszázada elkövetett kol­lektív bűnökkel kapcsolatos emléke­zet legalább annyira élénken hat, mint a néhány évvel későbbieké. A legnyomasztóbb emlékeket amúgy is csupán néhány év választja el egy­mástól. Értelmetlen a méricskélés, mindkét félnek egyformán komo­lyan kell vennie a maga feladatát. Nincs helye tehát aktuálpolitikai tak­tikázásnak, ezt a munkát csak őszin­tén és tisztességesen lehet elvégezni.­­ A politikus mégsem szabadulhat „itt és most” helyzetéből. Nem idea­lizmus elvárni a rövid távú szem­pontok félretolását? - Lehet folytatni ezt a csiki-csuki „ki­nek van több ügynöke” játékot, de meggyőződésem, hogy ez politikai­lag és erkölcsileg egyaránt öngyilkos játszma. Bele kellene nyugodni ab­ba, hogy ilyen történelmi előzmé­nyek után tökéletes identitást nem lehet felépíteni, hiszen senki sem akar tömeggyilkosságokkal azono­sulni. Marad tehát a szelektív me­mória és a fedőemlékek burjánzása. Makulátlan önképe már egyik oldal­nak sem lehet, de a jelenleginél azért lényegesen egészségesebb még igen. Ha pedig minden marad a ré­giben, akkor annak csak a politikai elit további erkölcsi nihilizálódása le­het az eredménye. Én optimista va­gyok, de ez inkább csak remény... ! Lévay Jenő munkája Országos Szezonnyitó Táncház Opening Táncház Ball 2002. szeptember 14. Fővárosi Művelődési Ház Bp. XI., Fehérvári út 47. 16.00-19.00 Aprók tánca 20.00-05.00 Felnőtt táncház tel./fax: 214-3521 · www.tanchaz.hu 2002. SZEPTEMBER 6. Negyesfiért iskola GURDJIEFF és OUSPENSKY tanításai alapján. Ingyenes ismertető előadásokat tartunk szeptember 13-14-15-én. Információ: 06-1-331-1)811 ÉLET ÉS|· IRODALOM

Next