Élet és Irodalom, 2006. janár-június (50. évfolyam, 1-26. szám)

2006-05-26 / 21. szám - Nyerges András: Fejezetek az ocsmány dudva történetéből • könyvkritika • Drabancz M. Róbert, Fónai Mihály: A magyar kultúrpolitika története, 1920-1990. (Csokonai Kiadó, Debrecen, 2006.) (28. oldal) - Goretity József: Vörös rókák és szürke farkasok • könyvkritika • Viktor Pelevin: A Metamor Szent Könyve (Európa Könyvkiadó, Bp., 2006.) (28. oldal)

SZEKY JÁNOS: Méd levelek Origo Olvasom a papírújságban, hogy a digitális tévézés bevezetésével átala­kulnak médiafogyasztási szokásaink. S a kábeltársaságok is megérzik majd, ha egy közönséges szobaantennával akár húsz csatorna fogható. Ebből tíz az idén nyáron indulna el, ha parlamentünk képes volna két­harmados törvényt hozni akár egy­ ilyen pimf ügyben is. Hiszem, ha látom. És nem izgat. Az elbarmolt médiatörvény, több párt betonfejűsége, az általános és önelégült hozzá nem értés, valamint a szakmai befektetők egyvonalú hozzáértése hozta létre azt a médiavilágot, amelyre leginkább az oligo­­pólium kifejezés alkalmazható. Természetesen senki sincs egyeduralko­dó helyzetben, vannak kis szereplők is a piacon, sőt, valami állami sza­bályozás meg ellenőrzés is, amely inkább rongál, mint javít, de a kis szá­m­i piacvezető agybarázda-kiegyenesítésével szemben nincs ellenállás. Magyarán: lehet, hogy más nincs így vele, de - például - nekem a kábelen szállított félszáz tévéműsor nagy általánosságban nézhetetlen. (Minden tiszteletem a tévékritikusoké, akik képeseit értelmesen írni ró­la.) Ha tetszőleges kora vagy késő esti percben bekapcsolom a tévét az­zal az elhatározással, hogy nézni fogom, kilencvenöt százalék a valószí­nűsége, hogy nem érdekel. Próbáltam Balázst, Mónikát, Győzikét, a Barátok köztöt, a Jóban, rosszbant, az Áll az alkut: szemlátomást emberala­kok izegnek-mozognak a képernyőn, magyar nyelven mondanak dol­gokat, ám ezek a dolgok vagy csupán unalmasak a számomra, vagy unalmasak és érthetetlenek, mert a megelőző háromezer-hatszázhu­­szonkilenc részt sem láttam. Igazából nem is ártalmatlan vagy agresszív kisembereket látok magam előtt, hanem klaviatúrába Red Bullt döntő forgatókönyvírókat és ratingeket bogarászó menedzserasszisztenseket. Kissé megdöbbentett, hogy a Szombat esti láz című produkció - híres emberek reciklálása egy mélységesen gejl műfajban - sokkal nézettebb volt, mint a Megasztár döntője, de aztán magamba néztem, és el kellett ismernem, hogy az utóbbi­­ sokkal emberibb, érdekesebb és izgalma­sabb műsor első pár órája szintén dögletesen unalmas volt, középszerű számok átirata sok énekesre, gyatra hangmérnöki munkával közread­va. Azér’ az unalom az úr. Az esti műsoridő fennmaradó részét olcsón vett amerikai filmek töltik ki, amelyek már egy felső tagozatost is inkább röhögésre késztetnek, mint körömrágására. Végül, a szokásnak vagy annak a meggondolás­nak engedelmeskedvén, hogy ha valami máshol bombasiker, akkor Ta­­hóföldön is lehet belőle üzlet, csurran-cseppen néhány jobb minőségű sorozat, ezeket viszont nemegyszer tönkreteszik a gyalázatos magyar szöveggel - vagy ha mégsem, akkor elborult időpontban adják. Van a kábelkínálatban még néhány külföldi tévé, de olyan nyelven szól, ame­lyet a felnőtt lakosság kilencvenkilenc-száz százaléka nem ért, néhány hobbicsatorna, amit képtelenek műsorral kitölteni, sportközvetítés többszörösen érdektelen eseményekről, valamint ismeretterjesztő csa­torna, melyen az ismeretátadás hatásfokának határt szab a fordító, sőt a hangalámondó színész tájékozottsága és szókincse. A politikai műsorok­ból nyerhető információ mennyisége általában meg sem közelíti azt, amit egy jobb nyomtatott vagy internetes újságban találhatunk, a fris­sességről nem is beszélve. Ezenközben felsőoktatásunkban jobbnál jobb médiaszakemberek ke­rülnek ki jobbnál jobb médiaszakemberek keze alól. Lesz ám mivel megtölteni azt a sok szép új digitális csatornát. És lesz olyan is, aki nézi. KÜLÖNLEGES KÖNYVEK SOROZAT John Henley - Kaut Bahn A Húsvét-sziget rejtélye Megjelent Ára: 3000 Ft . _________ - - GENERAL PRESS KIADÓ ■ AUWVA im-BANM www.general press, hu Keresse, KERÍt a könyvüzletekben és a kiadóbam! Bp., VI. Weiner Leó u. 20. A Nyugatitól 2 percre (Jókai utca sarok) Tel: 302-4085; 331-7970 www.mrsale.net Papírvarázs Papermagic m­ájus 26-27-28 Bp., IX., Ráday utca A programok ingyenesek További információ: (1) 456-0535 Tik­rCTSTMWiffitk­ MRSA Kifutó, márkás férfiruházat nagykereskedelmi áron 1­00% gyapjú ÖLTÖNY -40-600 Ft helyett 14 900 Ft 100% pamut tavaszi NADRAG:-1000­ Ft helyett 3900 Ft 60% pamut rövid ujjú INGI-SOBOTI helyett 950 Ft I Nyugati 1 pu. POSTA Teréz krt. M3 I Nyugati iter . Jókai u.p ÉLET És­z IRODALOM 32 STOHR LORÁNT: Az ember, aki elfelejtett élni A pillanatot megosztani mással - mi sem magától értetődőbb vágya az embernek, s mégis mi sem bizonyul nehezebbnek ennél. Amikor pedig szerelemről van szó, ahogy Julia Kristeva írja, különösen oda kell fi­gyelni az időre, nem az együttlét időtartamára, hanem az időnek ar­ra a varázslatára, amivel a pillanatot ajándékká képes átváltoztatni. Az idő efféle ajándékai egyre ritkábbá és becsesebbé válnak, ahogy­ a poszt­modern világunk növekvő sebessé­ge következtében az élmények, csá­bítások, információk nyomása egyre türelmetlenebbé teszi az embert mind önmagával, mind a másikkal szemben. Milyen megrendítő is ez: egy férfi és egy nő, az órát figyelve, egymás kezét fogva együtt tölt hat­van másodpercet, ami örök emlék marad mindkettejük szívében. Wong Kar-wai a posztmodern idő- és szerelemélmény legerede­tibb filmszerzőjének Vadító szép na­pok című 1990-es műve kezdődik ezzel az érzelmesen szép jelenettel, ami legalább olyan emlékezetes ma­rad nézői, mint hősei számára. A következetesen épülő életmű stílus­teremtő alapműve, amit most vetí­tenek itthon, a Szerelemre hangolvá­­val (2000) és a 2046-tal (2004) alkot a hatvanas évek Hongkongját meg­idéző nosztalgikus trilógiát. Yuddi (Leslie Cheung) egy új, szexuálisan szabados életforma képviselője semmittevésével lázad valami ellen, amiben csak sejthetjük a szülők nemzedékének konzervatívabb, szorgalomra, alázatra épülő érték­rendjét. A saját szépsége előtt nár­cisztikus élvezettel hajlongó fiatal szívtipró mást sem csinál, mint nő­ket szed fel és dob ki a lakásáról. Film miközben a láb nélküli madárról prédikál, aki sohasem száll le, csak amikor meghal. A repülés, az uta­zás, a nyughatatlanság metaforája, amelyet a kapcsolatokban való meg­­állapodottság elleni végső érvként hangoztat barátnőinek, feszítő el­lentmondásban áll saját megrekedt­­ségével, mozdulatlanságával. A helyhez kötözöttség azonban nem egyszerűen a lustaság, hanem egy kora gyermekkori trauma követ­kezménye: gazdag Fülöp-szigeteki anyja csecsemőként eladta őt egy hongkongi konzumhölgynek, aki kettős kötésben tartja nevelt fiát, egyetlen stabil „partnerét”. A fiatal­ember nem hagyhatja el öregedő mostohaanyját, mert csak tőle re­mélheti, hogy egyszer majd vissza­talál édesanyjához, és sínre rakhat­ja a kezdet kezdetén kisiklott életét. A szimbiózis ígéretével kecsegtető anya-gyerek viszony helyreállításá­ig csak múlandó cserekapcsolatok­ba hajlandó belebonyolódni, és azok a nők, akik az átmenetiséget örökkévalóságra szeretnének vál­toztatni, menthetetlenül lapátra ke­rülnek. Ebben rejlik Yuddi tragédi­ája: a stabil kapcsolatoktól való fé­lelmét leplező önmetafora és az amerikanizálódott populáris kultú­ra vonásaival átrajzolt nárcisztikus önkép takarásában nem veszi észre az igazi szerelmet sem, így elpus­kázza a szimbiotikus együttlét fel­nőtt formájának egyedüli lehetősé­gét. Ahogy később maga is ráébred, a lábatlan madár, aminek nincs ho­vá leszállnia, kezdettől fogva halott. Az idő eltelik, de nem érlel meg semmit, nem hoz megváltást, csak hiún kecsegtet - ahogy a film is - a kaland, a drámai történés remé­nyével. Mindössze egy-egy teljes, odaadó pillanat válik az örökkéva­lóság részévé, felejthetetlen emlék­ké. Yuddi életében az a fentebb idézett egyetlen perc, amit az órát nézve együtt töltött legnagyobb sze­relmével. Wong stílusalkotó tehetsége ezek­nek a pillanatoknak az érzelmi-han­gulati felfokozásában rejlik. Manuel Puig prózájától inspirálva Wong a li­neáris történetmesélést váratlan ug­rásokkal és kitöltetlen résekkel szét­ziláló, a kapcsolatokat permutáló, körben forgó elbeszélést sző egy kla­­usztrofób, mesterséges világ háttere előtt. Wong azonban nemcsak stílus­művész, hanem kiváló színészvezető is egyben. A hongkongi mozi legna­gyobb sztárjaiból az emberit, az esendőt hozza elő, például Leslie Cheungból, a később öngyilkosság­ba menekült szépfiúból előcsalogatja a nárcisztikus önhittsége mögött rej­tőző sebezhetőséget, az érzéketlen viselkedése által elnyomott empati­kus érzékenységet. A színészek játé­kát elősegíti a karakterek kiemelése környezetükből: a metropolisz be­mutatása tárgyakkal túlzsúfolt, em­berektől elhagyatott, visszatérő hely­színekre szorítkozik. Ezeket a hely­színeket stilizálják Christopher Doyle operatőr és William Chang látványtervező sűrű textúrájú képei, amelyek egy-egy érzéki motívum, szín, forma köré rendeződve teszik feledhetetlenné a helyet és a pillana­tot. A hongkongi rendező filmjei so­hasem a lineáris történet feszültsé­gével, hanem töredezett szépségük­kel, az érzéki gyönyörök ismétlődé­sekbe szerveződő sorozatával ejtik rabul nézőjüket. Az emberek és tár­gyak időtlen szépsége azonban épp­úgy kettős kötésben tartja a filmek hőseit és nézőjét, mint anya a fiát: a pillanat kiteljesítése, történetté for­málása helyett nosztalgiával gondo­lunk a jelenre, mintha máris múlt lenne. Ahogy Hannes Böhringer ír­ja a posztmodern időélményével kapcsolatban: „Az álló idő csendjé­ben minden szép.” (Wong Kar-wai: Vadító szép napok) VÁGVÖLGYI B. ANDRÁS: Televízió Harmadik évfolyam: értékelés Bő két évvel ezelőtt - már rég ment a Való Világ meg a Big Brother - szom­bat este egy társaságban ültem felföldi maláta skót viszkik és nemes, nehéz vörösborok, valamint egy bankár, egy informatikai nagyfiú, egy­ kortárs mű­vészekkel foglalkozó galerista, vala­mint egy kertévés egzekutív társasá­gában. Kialakult egyfajta futkozás a vacsoraasztal és a televízió között: a Megasztár ment, még a korai stádi­umban. (Oláh Ibolya és Tóth Veroni­ka arcéle már rajzolódott a képer­nyőkből font [sic!] mennyország ég­boltjára [szándékos képzavar].) Hogy áll most a dolog - vitattuk, fiúk-lá­­nyok, milyen a hangulat, ki a befutó, ki esik ki, ki marad bent, milyen szá­mok mennek, kire mit mond a zsűri. Az est szereposztásában benne volt, hogy enyém a kritikai értelmiség hangja, a kertévés egzekutív többször is hozzám fordult hát, hogy „ugye, ez most jó tévé, nem?, ez most kurva jó tévé!”. Hümmögtem, részben, mert nem szeretek nagyvállalati vezetőkkel egyetérteni, a lelkesültség foka is sok volt a habitusomnak, de alapvetően azért bólogatni voltam kénytelen: a magyar kereskedelmi televíziózás pa­radigmájában a Megasztár kiemelke­dő nagyprodukció. Ezt még ma is aláírom. A Megasztár olyan, mintha maga Gyurcsány Ferenc írta volna az adás­menetet: tartalmát tekintve Kádár­nosztalgikus (lásd az idősebb korosz­tályok számára az állandóan kézügy­ben lévő táncdalfesztiválos referenci­át); stilárisan „fiatalos” és személyi döntéseiben társadalmilag haladás­­mód progresszív (lásd: Oláh Ibolya, Caramel, Gáspár Laci vagy most ép­pen Rúzsa Magdolna pályafutásának felkarolását); valamint megbízható nyugati minta (Tony Blair, akarom mondani ,American Pop Idol) alapján okádja a kereskedelmi sikert. Milyen Magyarországot képzelünk el?! Ilyet. Geszti Péter kéz alatt vett neohimnu­­sza is lehetne a főcímzene. Kísérő családtagként keveredtem a Megasztár-gálára, melyet a Papp László Sportarénában tartottak a mi­nap, hetek óta gyötört a tízéves le­­ánygyermek, ha már ismerem (jól és barátilag) a zsűri egy (több) tagját, ak­kor szerezzek belépőt, vigyem el őt erre az eseményre, ha már, hát a döntőgálára vagy a gáladöntőre, hív­ják ezt akárhogyan is. Elmentünk, vajban sikló késként hatoltunk az ese­mények menetében, s ebben még az sem akadályozott, hogy a tízéves le­ánygyermek igenmód élénk, túlmoz­gásos fajta, akinek nem kenyere a ki­egyensúlyozott szemlélődés. Még csak azt sem mondanám, hogy legin­kább tíz deka parizer szerettem volna lenni valakinek a cekkerében, egyál­talán nem volt kellemetlen az él­mény, három órában derekasan áll­tam a sarat, csak az utolsó körben tört rám a menekülhetnék és az ago­­rafóbia, az eredményhirdetést már képernyő által követtem el. Rúzsa Magdolna egyrészt igen kitű­nő auditív adottságokkal rendelkezik, már amennyire én ezt fülhallásilag meg tudom ítélni, másrészt egy or­szág kacagja vele szembe a 2004. de­cember 5-i Patrubány-Orbán-blöfföt: ezt nézzétek meg kedves határon túli magyar nemzettestvérek, hogy szereti ezt a leánykát az óhaza! A döntőben nem is lehetett a határon túlról emelt díjas sms-elni! Mégis majd hetven szá­zalékkal nyert, és még egy­ közjegyző asszony is ellenőrizte mindezt. Rúzsa Magdiban egyébként külön jó, noha határon túli, ám mégsem erdélyi - mely kicsit vassalbertesebb ízt köl­csönzött volna jelenlétének, és nem is biztos, hogy adott kertévés jelkép­­rendszerben elgondolható egy tran­­szilván megasztáros. Rúzsa Magdi a vajdasági Kishegyes (Mali Idros - SCG, épp a Megasztár-döntő más­napjától egyébként már csak S, mert CG előbbi ellen népszavazott) szülöt­te, mely a Szabadka-Újvidék úton ar­ról volt híres egykoron, mikor sűrűb­ben közlekedtem arrafelé, hogy a kö­zelében lévő bácsfeketicsi autópálya­felhajtónál két kockafejű rendőr min­dig minden külföldi autót megbünte­tett száz márkára, ha cigánygyerekek és fullra töltött tartalékizzó-készletek potyogtak az égből az elakadásjelző, a vadiúj zöldkártya, a hiánytalan egész­ségügyi doboz, valamint a pótkerék­­hegyek mellé, akkor is. A természet­­törvény erősebb, mint az emberek ál­tal hozott, és annak a két kockafejű szerb rendőrnek a zsebbe dugott száz márkája természettörvény volt. Ma már nyilván minden más, Milosevics is meghalt a hágai tömlöcben, a (nyu­gatnémet) márka is csak egy (szép) emlék. Televíziós körökben csontig kopta­tott közhely az élő adás v­arázsáról be­szélni, megmondom őszintén, magam eddig még soha nem mentem televízi­ós élő adás közelébe, hacsak nem volt ott valamilyen dolgom, ám ha most erre kényszerültem, megfigyeltem mindent alaposan. Kicsit döcögött az élőhelyszín és a közvetítés összehan­golása, de azért mégsem az volt, hogy le kellett volna állítani, mint a Ténye­­ket a minap. A csatorna rengeteg ka­merával dolgozott, három klán dina­mizálta a képeket, a díszlet és a bevil­logó komputeranimáció igénytelen volt. Három év Megasztár legnagysze­rűbb előadói léptek fel, mondjuk az a kettő, akit felismernek (Oláh Ibolya és Tóth Gabi), nem volt jelen. Presser Gábor egy ponton elérzékenyült a zsűriben: az Amnesty International­­polóban pompázó Novák Péter szín­padi mozgásáról évekkel ezelőtt álla­pítottam meg máig ható érvénnyel, hogy e mozgás olyan, mint egy femi­nin kanbálnáé; a végén Soma és az egykor e hasábokról is jól ismert Ba­kács Settenkedő táncra perdült, halle­­lúja volt és frídom, másnap az Index tudósításában láttam, hogy a megbí­zott miniszterelnök is jelenlétével tisz­telte meg az eseményt. Mondom, mintha adásmenetet ír­na, nem kormányprogramot. (Megasztár-döntő, tv­) 2006. MÁJUS 26.

Next