Élet és Irodalom, 2006. július-december (50. évfolyam, 27-52. szám)

2006-09-29 / 39. szám - Kozák Dániel: Közszereplők-e a főpapok? S a miniszterek? • reflexió | Agora (16. oldal)

Közszereplők-e a főpapok? S a miniszterek? Az ügynökakták nyilvánosságának hí­veként indítottam két pert: az egyiket még két éve, a másikat pontosan egy évvel ezelőtt. Az eldöntendő jogi kér­dés nem tűnik túl bonyolultnak, rá­adásul a jogszabály is segítséget nyújt ehhez: közszereplőknek számítanak-e a politikusok, illetve a nagy egyházak vezetői. Ha azoknak minősülnek, ak­kor az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára adatot adhat ar­ról, hogy az érintett személyek ügy­nökök voltak-e az előző rendszerben. A már szinte abszurdan egyszerű kérdés ellenére a bíróság még nem tudott döntést hozni egyik ügyben sem: két évvel a kereset benyújtása után nem történt semmi fejlemény abban a perben, ahol egykori minisz­terek közszereplőségéről kell dönte­ni­. (A másik perben legalább már volt egy érdemi tárgyalás.) Mire várnak, teszem fel magam­nak a kérdést. Talán arra, hogy jobb a békesség alapon meg kéne várni, míg magától megoldódik az ügy. 2004 decemberében ugyanis felcsil­lant a remény az ügynökkérdés ren­dezésére (és ezáltal a per okafogyottá válására is), amikor az MSZP elnöke, Hiller István bejelentette: törvényja­vaslatot készítenek, hogy az állambiz­tonsági levéltárban levő anyagok korlátozás nélkül megismerhetővé váljanak. Ez az elképzelés azonban nem valósult meg: tavaly októberben az Alkotmánybíróság alkotmányelle­nesnek minősítette az elfogadott, de hatályba nem lépett jogszabályt. 2005 októberében tehát nyilvánvaló­vá vált, hogy a jogszabályok pontosí­tásától, módosításától hiába remél se­gítséget a bíróság, mivel egyszerűen nincs rá politikai akarat. Azóta az SZDSZ próbálkozott újból rendezni a kérdést, figyelembe véve az Alkot­mánybíróság ügynöktörvénnyel szemben megfogalmazott kifogásait, valamint a közszereplői kör tételes felsorolásával - talán nem függetle­nül a közszereplős pertől -, mindhiá­ba. Szóval el kellene már döntenie a bíróságnak, hogy közhatalmat gyako­rolnak-e a miniszterek és az ország­­gyűlési képviselők, vagyis közszerep­lő-e Nógrádi László (volt közlekedési miniszter, jelenleg parlamenti képvi­selő), Boros Imre, volt tárca nélküli miniszter és egykori képviselő és Ká­dár Béla exminiszter, a Monetáris Tanács tagja. Ők ugyanis nem ismer­ték el, hogy azok lennének.• Közszereplőknek számítanak-e a főpapok? Ezt a kérdést tárgyalja a másik, a nagy történelmi egyházak vezetőivel kapcsolatos per. Szerintem a válasz egyértelműen igen. Nem más, mint maga az egyik alperes tá­masztja alá állításomat egy néhány évvel ezelőtti cikkében. „Nem kerül­hető meg továbbra sem az egyházak politikai súlya, amit önmagában alá­támaszt a legutóbbi népszámlálás eredménye”, írta az Evangélikus Élet című hetilapban Frenkl Róbert 2002 augusztusában, aki megemlíti azt is, hogy „nem vitatható tézis az, hogy az egyház politizál, de nem pártpoliti­­zál”. A katolikus egyház szerint vi­szont nem közszereplők az egyház­fők. Két ok vezérelt, amikor a főpa­pok múltjáról érdeklődtem az állam­biztonsági levéltárban, amely végül ebbe a perbe torkollott­: egyrészt az egyházak, az egyházi vezetők kima­radtak eddig mindenféle átvilágítás­ból, másrészt az állítólagos Antall-féle ügynöklistán, amely 2005 februárjá­ban került nyilvánosságra, politiku­sok és más ismert személyiségek mel­lett számos egyházi vezető neve is szerepelt. Az „egy­házas” per jóval izgalma­sabban alakul az előzőnél: noha ezt csak egy évvel később, tavaly szep­temberben indítottam, már volt érde­mi vitával fűszerezett tárgyalás is. Mi­vel egy adminisztratív hiba miatt az alperesek közül csak a katolikusok értesültek a tárgyalás időpontjáról, így csak az ő jogi képviselőjük volt je­len (a formálisan alperesi, ténylege­sen pedig semleges pozícióban levő szaklevéltár ügyvédje mellett). Az érintett katolikus egyházmezetők (a kereset benyújtásakor a katolikus püspökkari konferencia elnöke, alel­­nöke, illetve titkára, vagyis Seregély István, Bosák Nándor és Veres And­rás) egy­ tapasztalt, jól felkészült ügy­védet bíztak meg képviseletükkel, aki a kereset elutasítását kérte a bíróság­tól, mondván, a megbízóik nem köz­szereplők. Miért vállalják föl az érintett főpa­pok a pereskedést? Puszta formállogi­­kai fejtegetés: a kereset arra irányul, hogy a bíróság mondja ki az érintett személyek közszereplő voltát. Ameny­­nyiben a bíróság ezt megállapítja, ak­kor az állambiztonsági levéltár előtt elhárul az akadály az adatszolgáltatás elől, ha pedig a rendelkezésére álló adatai alapján a levéltár úgy találja, hogy az érintettek az állambiztonság hivatásos vagy hálózati személyei vol­tak, akkor az azonosításhoz szükséges dokumentum, az úgynevezett 6-os karton hivatalos másolatát kiadja a kérelmezőnek. Aki ennyire védekezik a közszereplősége ellen, az múltját homályba óhajtja burkolni. Józan pa­raszti ésszel nem lehet nem arra a kö­vetkeztetésre jutni, hogy komoly oka van a közszereplői mivolt elleni hada­kozásnak. Mintha ezt az okoskodást támasztaná alá, hogy a közszereplői minőségét egyedül elismerő reformá­tus egyházi vezetőről, Bölcskei Gusz­távról az állambiztonsági levéltár - mivel ez esetben nem volt akadálya a kutakodásnak - megállapította: a ne­vezett személy nem állt kapcsolatban az előző rendszer állambiztonságával. A két másik történelmi egyház ve­zetői is - a református püspökkel el­lentétben - tagadták, hogy közsze­replők lennének. Mivel azonban ad­minisztratív hiba miatt nem kaptak pontos, szabályszerű idézést, ezért az első érdemi tárgyaláson nem tudtak részt venni, így egyelőre nem tud­hatjuk, hogy a Magyarországi Evan­gélikus Egyház országos elnöke, Sze­­bik Imre püspök, az országos fel­ügyelő, Frenkl Róbert, valamint a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének ügyvezető igazgatója, Zoltai Gusztáv a katolikus főpapok­hoz hasonlóan ragaszkodnak-e ah­hoz, hogy nem közszereplők. Miért is tekinthetők közszereplők­nek a nagy történelmi egyházak ve­zetői? Kiindulhatunk akár a nem sokkal a tavaszi parlamenti választá­sok előtt Gyurcsány Ferenc minisz­terelnök egyik kijelentése által kivál­tott vitából, mely szerint a vallás ma­gánügy. A Kereszténydemokrata Néppárt elnöke, Senyén Zsolt vitatta ezt: egyfelől személyes ügy is lehet a vallás, amennyiben az egyes ember saját választása, hogy melyik vallás­hoz tartozik, jár-e templomba, másfe­lől viszont a vallás közügy, amennyi­ben az egyház intézményrendszere­ket tart fenn, és „az is közügy, hogy az egyháznak mint jogi személynek joga van közéleti kérdésekben is megnyilvánulni”. A keresztényde­mokrata politikus kifogásolta, hogy a „miniszterelnök folyamatosan kétség­be vonja az egyháznak azt a jogát, hogy közéleti kérdésekben megszó­laljon”. A vitában a katolikus püspök­kari konferencia akkori titkára, a per egyik alperese, Veres András is meg­szólalt, mégpedig Semjén Zsolt párt­ján, amikor azt mondta egy rendez­vényen: „a hit nem magánügy”. Ezek­ből a kijelentésekből kiindulva - a hit nem magánügy, a vallás közügy - nem vétünk a logika szabályaival szemben sem, amikor kijelentjük: a vallási vezetők sem magánemberek akkor, amikor az egyházuk nevében beszélnek, lépnek fel. .Ahogy Semjén Zsolt mondta: „az egyháznak joga van közéleti kérdésekben is megnyil­vánulni”. A leghelyesebb és legkézenfekvőbb azonban a vonatkozó jogszabályból kiindulva bizonyítani azt, hogy a fő­papok bizony közszereplők. „Közsze­replő az a személy, aki közhatalmat gyakorol, gyakorolt, vagy közhatalom gyakorlásával járó tisztségre jelölték, illetve aki a politikai közvéleményt feladatszerűen alakítja vagy alakítot­ta”, határozza meg a közszereplő fo­galmát az­­Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltáráról szóló törvény. Az egyházi vezetők nem azért közsze­replők, mert közhatalmat gyakorol­nának (nincs közhatalmuk, így ez több szót nem is érdemel), hanem - ahogy a törvény definíciójának rájuk vonatkoztatható része szól - mert „a politikai közvéleményt feladatszerűen alakítják”. Ez igen általánosan hang­zik, de a törvény részletes indoklása kifejti, hogy mire is gondol a jogalko­tó: „a politikai közvéleményt az a sze­ntély alakítja feladatszerűen, aki saját nevében vagy valamely szervezet ne­vében, több alkalommal a nyilvános­ság előtt politikai kérdésben úgy nyil­vánított véleményt, hogy az alkalmas volt arra, hogy mások politikai kérdé­sekről alkotott véleményét befolyásol­ja”. Mi sem tűnik egyszerűbbnek en­nek bizonyítására, mint legalább két­­két olyan nyilatkozat vagy közlemény beidézése mindegyik alperes főpap­tól, amikor valamely közéleti, politikai kérdésben véleményt nyilvánítottak, állást foglaltak. A teljesség igénye nél­kül, példálózó jelleggel gyűjtöttünk ki ilyen cikkeket a tárgyalásra, amelye­ket bizonyítékokként csatoltunk a peranyaghoz. (A világon semmi baj nincs azzal egyébként, ha egyházi ve­zetők elmondják véleményüket köz­életi vagy politikai kérdésekről. De is­merjék is el, hogy ezt azzal a szándék­kal teszik, hogy hassanak híveikre, „formálják a közvéleményt”, és ezzel közszereplőként lépnek fel.) A katolikus főpapok jogi képvise­lője szerint azonban a törvény in­doklásában található meghatározás nem eléggé egzakt, például nem le­het tudni, mit is kell érteni „politikai közvélemény” alatt. Ezért a tárgyalá­son indítványozta, hogy a bíróság kérje föl az Alkotmánybíróságot, hogy fejtse ki és értelmezze a politi­kai közvélemény fogalmát. Ha a bí­róság megteszi ezt, jó pár évig meg­akadhat a per: az Alkotmánybírósá­got nem köti határidő, s akár több évbe is beletelhet, míg foglalkozik a kérdéssel, s a bíróság csak ez után térhet vissza az ügyre. A múltfeltárás hívei csak remélhe­tik, hogy erre nem kerül sor. A politi­kai közvélemény fogalmát ugyanis nem lehet oly kreatívan meghatároz­ni, hogy olyan eredmény jöjjön ki, hogy például a katolikus püspöki konferenciának a 2002-es választások előtt kibocsátott és minden templom­ban felolvastatott körlevelére azt le­hessen mondani, hogy az nem a poli­tikai közvéleményt kívánta befolyá­solni. „El kell tehát mennünk a vá­lasztások mindkét fordulójára, és fe­lelősséggel kell szavaznunk. A keresz­tény ember olyanokra szavaz, akik a keresztény értékrendet tiszteletben tartják és védik. Nem szabad csupán az ígéretekben hinni, hanem eddigi tapasztalatainkra alapozva kell dönte­nünk. Arra szavazzunk tehát,­­ aki védi a teljes életet, a házasság és a család szentségét, biztosítja a többgyermekes családok megélheté­sét, a gyermekvállalás megbecsülését; - aki óvja fiataljainkat az önrombo­ló, káros szenvedélyektől és segíti a fi­atalok lakáshoz jutását, biztosítja a ta­nulás és továbbtanulás lehetőségét,­­ aki megbecsüli a magyar kultúra értékeit, segíti az egészséges nemzeti öntudat kialakítását, nyitott szívvel, áldozatokat is vállalva fordul a hatá­rainkon túl élő magyar testvéreink és a szomszéd népek felé. (...) Mint az Egyház vezetői, tiszteletben tartjuk híveink szabad döntését, ezért nem nevezhetünk meg személyeket és pártokat. A magyar választási rend­szer ismeretében azonban felelősség­gel mondhatjuk a következőket: Ne vesztegessük el szavazatunkat esélyte­len jelöltekre. Az első választási for­dulóban próbáljuk megtalálni azt az egyéni képviselőt, akit leginkább al­kalmasnak tartunk és akinek van esé­lye a bejutásra. Ugyanígy döntsük el, hogy az első fordulóban melyik párt listájára szavazunk. Ha egy párt ugyanis nem éri el az öt százalékot, nem jut be a parlamentbe, szavaza­tunkat más pártok kapják meg, így esetleg olyan pártot juttatunk előny­höz, amely akaratunkkal ellenkező nézeteket képvisel...” Szavazz Orbán Viktorra és a Fi­­deszre - summázható a körlevél lé­nyege, amit csak az nem értett, aki nem akarta. Ezt a körlevelet a püs­pökkari konferencia jegyzi, azonban név szerint senki sem írta alá, így az alperesek sem. Nem véletlen viszont, hogy a katolikus egyház részéről mi­ért pont arról a három főpapról kér­tem adatot: ők azok, akik legjobban reprezentálták a püspöki kart a kere­set benyújtásakor (az elnökről, az alel­­nökről és a titkárról van szó). És kü­lönben is, ezt a körlevelet, ahogy álta­lában szokásos, 2002. március 17-én minden szentmisén fel kellett olvasni, így a jogszabály szerint valamennyi pap, aki felolvasta ezt, közszereplő, ha ezen kívül legalább egy alkalommal ehhez hasonló dolgot felolvasott a templomban (például az idei választá­sok előtti körlevelet: „...ilyen szem­pontok szerint válasszunk, lelkiisme­retesen vizsgáljuk meg a választási programokat, és olyan pártra, olyan jelöltre adjuk le szavazatunkat, amely, illetve aki ezeknek az értékeknek a képviseletét vállalja...” ). A volt szocialista országok többsége a múltfeltárás terén jóval előttünk jár. Romániában például az elmúlt hetekben oldották fel az egyházi ve­zetők aktáinak titkosságát, így a főpa­pokat is átvilágíthatja az ottani, erre hivatott testület. A nagy romániai egyházak és az erdélyi magyar törté­nelmi egyházak vezetői is egyetértet­tek az iratok nyilvánossá tételével. Az általam indított két per legfőbb célja nem más, mint hogy felhívja a figyelmet, mennyire nincs nálunk rendben az ügynökkérdés. Ezek a perek a maguk abszurditásában mint­ha a szocialista rendszert idéznék, ahol a legegyszerűbb kérdésről is egy túlbonyolított mechanizmus révén döntenek végtelennek tűnő idő alatt. Az előző rendszer igazi működését, és ezzel együtt a közelmúltat, nem le­het megismerni az ügynökiratok nél­kül. Az akták megismerhetőségével pedig megszűnhet közéleti szerep­lőkkel kapcsolatos (elsősorban a poli­tikusokra gondolok) zsarolás lehető­­sége. Nem több a célom ezekkel a pe­rekkel, mint újra felhívni a jogalkotó Figyelmét a kérdés rendezésének szükségességére. Kozák Dániel­ ­ Lapzártakor kaptam egy idézést, amely szerint idén októberben lesz az első tárgyalás.­­ Volt miniszterek nem engednek az ügynökak­­tákhoz (http://w­­w.origo.h­­­/itthon/20040921kép­viselők.html) 3 Egyházi vezetők nem engednek az ügynökak­­tákhoz (http://unine.origo.lui/itthon/20050905 ne­­elesitsdegyhazi.html) ÉLET ÉS!· IRODALOM ­­h­íV AGORA Vásároljon Ön is éves bérletet. A Cirko-Gejzír mozi közhasznú alapítványa az alábbi bankszámlára fogad adományokat: 10800014-20000006-10462197 ' M­­'s/AH\ns.\}. 2006. SZEPTEMBER 29.

Next