Élet és Irodalom, 2007. január-június (51. évfolyam, 1-26. szám)

2007-01-19 / 3. szám - Széky János: Ez ám a karrier • Méd levelek (32. oldal) - Fáy Miklós: Burában születtek • Zene - St.Martin (32. oldal) - Grecsó Krisztián: Mi, internacionalisták • Rádió - Aranyemberek (32. oldal)

SZÉKY JÁNOS: Méd levelek Ez ám a karrier Ki nem akar tizenöt percre vagy akár tizenöt hónapra híressé válni? A következőkben tanácsokat adunk kezdő hírességjelölteknek és haladó médiarobotosoknak, miként járulhatnak hozzá e vállalkozás sikeréhez. Vegyünk egy nem politizálásból élő személyt, akit hivatásában meg­becsülnek, s akit a nyilvánosság egy picit szélesebb körében egyöntetű­en okosnak, jó ügy iránt elkötelezettnek tartanak. Mindezen erényeivel és teljesítményével némi nemzetközi hírnévre is szert tesz. Másfelől van egy népes publikumhoz szóló sajtószerv, műsorszám, egyáltalán, hír­­szolgáltató közeg, amelynek mindez nem elég, így hát, letudván a tény­leges politikusok és a médiaszempontból agyonnyűtt hírességek meg­szólaltatását, a fennmaradó időt nem szakmailag elismert, okos és tisz­tességes embereknek szentelt, hanem szájjal ellátott robotprogramok­nak és ügyeletes aktuálpolitikai bohócoknak. Első tanács hírességjelöltnek: váljon el kicsit a szakterületéről. Ha példá­ul a nők megkülönböztetése és a családon belüli erőszak elleni harc az issue-ja, és a kisebbségben élő arab nők elnyomása van napirenden, ke­rülje a családon belüli erőszak témáját (beleértve annak szélsőséges for­máját, a becsületgyilkosságot), és vessen föl olyan bajokat, amelyek nőt, férfit egyaránt sújtanak. (Ilyen például az izraeli arab nők alulreprezen­­táltsága a közigazgatásban és a bírói hatalomban; a több tekintetben analóg, súlyos magyarországi alulreprezentáltságról most feledkezzünk meg egy percre.) Médiamunkásnak nincs teendője, az egész ügy mes­sze a sajtó-ingerküszöb alatt van. 2. tanács K­j.-nek: ha szakterületéről a szűkebben vett nemzetközi poli­tikába való átrándulását az érintett ország nehezményezi, és ennek dip­lomáciai, majd személyi következménye van, akkor sértődjünk meg. A sértődés hatalmas energiákat szabadít fel a jobb agyféltekében, szenve­déllyel telíti szavainkat, mimikánkat meggyőzővé teszi. Majd alkossunk összeesküvés-elméletet ellenségeink összejátszásáról. Az öe.-e. szép, az öe.-e. jó, s a tudóstól elvárható szigorú logika és fogalmi gondolkodás kikapcsolásával hatalmas energiákat szabadít fel a bal agyféltekében. Az átlag médiarobotos ingerküszöbét ezen új fejlemény még mindig nem éri el, hiszen a különféle megkülönböztetések megkülönböztetése egynél több logikai lépést követel, az pedig már sok. 3. tanács: ha ez megvolt, szakadjunk el a fogalmaktól, és állításainkat emeljük át az ellenőrizhetetlenség birodalmába. Nevezzük ki például befolyásos cionista szervezetnek a négytagú nem cionista kulturális egyesületet, majd ezen állításunkat terjesszük el külföldön. Állításunkat készpénznek fogadják el, ellenőrzésre nincs mód, de amúgy is minek. A médiamunkásnak végre feltűnik a sprőd hívószó, és besorolja a hí­rességjelöltet egy kétszereplős játék egyik térfelére. Megnyílt a hírnév felé vezető út. 4. tanács: tekintsük „a gyermek természetes igazságérzetét” a politikai elemzés mércéjének. Magunk is legyünk gyermekien jámborak, és ne föltételezzük, hogy a forradalom kerek évfordulóján, a kiéleződött bel­politikai helyzetben balhé lesz az utcán, ahol nem lehet feltétlenül szá­mítani a rendőrség disztingváló képességére. Vigyük magunkkal gyer­mekünket, hadd kóstoljon bele a politikába. Miután a rendőri beavat­kozás szenvedő alanyaivá lettünk, a túlkapásokat gondolkodás nélkül tulajdonítsuk a monolit Hatalom véres bosszúvágyának. Ennek kivizs­gálására társuljunk például a Lelkiismeret '88 jogi képviselőjével. Szi­gorúan függetlenül. 5. tanács: tegyünk úgy, mintha kódoltan zsidóznánk. Ezzel sok hívet szerzünk radikális berkekben. A kódolt zsidózásban az a jó, hogy kódol­va van, azaz mindig marad értelmezési egérút. Mire a másféle értelme­zésről kimutatják, hogy hazug és buta, a mai ebéd már a Vaskapunál úszik. Médiamunkás még 2006-ban se tudjon erről a csiki-csukiról, rö­­högtesse ki magát azzal, hogy a kódolónak meg akarja magyarázni a sa­ját kódját. 6. tanács: e magyarázatot üdvözült mosollyal hallgassuk, a tárgyra tö­rő kérdéseket harsányan fojtsuk bele a médiamunkásba. Mivel a mé­diamunkásoknak sok az ellenségük, ezt mérsékelt körökben is az ész és tisztesség diadalaként fogják ünnepelni. Médiamunkás a világért se en­gedjen szokott udvariasságából, hiszen még így is agresszornak könyve­lik el, hát még ha ragaszkodna a válaszhoz. A médiakritikus meg­szidja a saját fejét, hogy minek növeli még ő is az újdonsült celeb Google-találatainak számát. De hát emberek va­gyunk, vagy mi a szösz. 32 ÉLET ÉS ÍR IRODALOM FÁY MIKLÓS: Oly sok gyönyörűséges és vértelen, felejthetően lenyűgöző hanglemez közreműködője, a St.Martin in the Fields kamarazenekar jött el újra a Művészetek Palotájába, ezúttal a fő­nökkel, az alapító atyával, Neville Marrinerrel. Becsületükre legyen mondva: gyönyörűségesek voltak és vértelenek, felejthetően lenyűgöző­­ek. Ezzel akár zárhatom is soraimat, amit még mondani lehet, az már csak nyammogás a témán, mond­juk, hogy milyen érdekes, hogy őket mi kamarazenekarnak mond­juk, bár ők magukat Academynek nevezik, hát ne számoljuk, hogy az hol hány fő, ezen az estén egyéb­ként elég sok, például tizennyolc hegedűs, közel szimfonikus létszám. Ennél fontosabb, hogy vannak még megbízható elemek a klasszikus ze­ne világában, Sir Neville hiába ta­possa már a nyolcvanharmadikat, tudja, amit tud, hozza a formáját. Nem okoz csalódást, nem okoz szen­zációt, tiszta, ápolt muzsikálás zajlik. Ha mindez elégedetlenkedésnek hangzik, az csak azért van, mert szívünkből nem akar kipusztulni a romantika, és mindenféle furcsa el­képzelésünk van arról, hogy ha va­laki a kezébe veszi a hegedűt, ak­kor rögtön vallania kell önmagáról, a világról, a műről és ezek kölcsö­nösségéről, hogy nincs személye­sebb közlendő, mint egy szimfónia vagy akár a Galántai táncok, amire­ Sir Neville fütyül. Már nem a Ga­lántai táncokra, hanem a személyes­ségre meg a vallomásra, neki egy­szerűen örömöt okoz az, hogy a lát­ványt hangzássá formálja, fog egy partitúrát, és a zenekar segítségével megmutatja, hogy a légypiszok az öt vonalon hogyan is szól. Mi eset­leg erre azt feleljük, hogy Kodály biztosan nem erre gondolt, és ezek a dallamok nem így szóltak sem eredetiben, se megszelídített, szim­fonikus formájukban. Marriner meg erre azt mondja képzelt be­szélgetésünkben, hogy de a kottá­ban csak ez szerepel, és ha a szerző ezen túli szándékaira hivatkozunk, akkor miért nem írunk egy másik művet, amely a mi szándékainkat fejezi ki, nem kell feltétlenül Ko­dály háta mögé bújni. Bizonyos szempontból igaza van. Meghallgatjuk ezt a jól nevelt, frak­kot húzott Galántai táncokat, és akár örülhetünk is annak, hogy legalább ennyit megértettek ezek az angolok abból, amihez igazán nincs sok kö­zük. Miért is érdekelné őket, hogy hol van Galánta, és hogyan játszott a galántai banda. Arról most nem is beszélve, hogy talán mi is pont eny­­nyit értünk a Dvorák írta Szláv tán­cokból, hát ne nagyképűsködjünk. De ha már Dvorák szóba került, rettenetes volt a Hegedűverseny elő­adása. Mert ennél a műnél a Marri­­ner-elmélet csődöt mond, a darab nem nélkülözheti a jelentős elő­adót, aki szívével-lelkével, egojával megtámogatja a művet. Vagy, ha maradunk a korrekt hangzássá vál­toztatásnál, akkor ez lesz belőle, unalom és eseménytelenség, mint­ha egy ál Brahms írta volna ezt a versenyművet, valóságos invenció nélkül a lassú tételben. A gyors té­telek még ezt is kibírnák, ha egy ki­csit markánsabban hegedülne Bar­ba Skride, ha valami határozott állí­tás törne elő a Stradivariból, és nem csak ez a távoli zümmögés szólna a sajtbura alatt. De hogy ne ússzuk meg fordulat nélkül az estét. Mendelssohn Olasz szimfóniája érvényes előadásban hangzik el, egyszerűen öröm hall­gatni, jó kis belső szólamokat vesz észre az ember, mert a brácsások miatt igazán nem kell szégyenkezni­ük St. Martinéknak, a ráadástételé­től pedig még meg is lehet hatódni, bárcsak Mendelssohn-estet adtak volna, ez a vidámabb tanulság. Sir Neville hunyori szemmel néz és in­teget, miközben lesétál a pódium­ról, a rögzített zene történetének egyik fontos alakja, és lehet, hogy többé soha nem látjuk. (St. Martin int the Fields - Művésze­tek Palotája, január 15.) Burában születtek GRECSÓ KRISZTIÁN: Rádió Mi, internacionalisták Ha valamit nagyon akarunk, megy. Erősen koncentráltam rá, hogy szimpatikusnak találjam Katona István népművelőt, és sikerült. Merthogy Katona úr sok jót csinált, és a jót a jók szeretik. Ő a martosi Feszty Árpád Művelődési Park meg­álmodója, létrehozója, a szlovákiai táncházmozgalom elindítója, az Ifjú Szívek Együttes egykori motorja. Többek között az Állami Népi Együttes valamikori táncosa mára farag és persze ír is, sokoldalú, örökmozgó népművelő. Az Arany­emberek sorozatba kiváló, történtek vele dolgok, élete van, amiről szí­nesen lehet diskurálni. A jót a jók szeretik, vonzódnak hozzá, én me­leg szívvel és angyali mosollyal aj­kamon hallgattam a park csacsijai­nak rázását, a szamarakat Katona úr médiasztároknak nevezte, és mókásan megemlítette, hogy oko­sabbak nála. Katona István almával etette kedvenceit, jó kedély, házias kellem uralta a beszélgetést, ma­gunk ismét elátkoztuk a percet, mi­kor vidéki exodusunkat nyélbe ütöttük, és a tiszai ártérbe vágyott szívünk vissza, ahogy a nóta is mondja. Aztán Katona úr erősen metaforizálni kezdett, ami nekünk is gyöngénk, a felvidéki magyarság kezdeményezéseit homokra épített várhoz hasonlította, mely sokat idé­zett és közismert kép vasárnapról vasárnapra templomok százaiban kerül elő, a martosi parkot pedig a Golgotához fogta, merthogy mind­kettő szemétdomb. Ekkor már ki­csikét szivárgott szívünkből a ke­gyelem, mert sohasem állhattuk a meztelen szólamokat, hogy egy ak­tuális képzavarral éljünk, homokra építve. Szerettünk volna bizonyíté­kokat előbb, őszinte, valódi gondo­latokat, kihallani a mondatok mö­gül a törődést, a munkát és az alá­zatot. Hogy a park egy irdatlan turul, ízlés kérdése. A turul minket nem zavar, mindig is tartottunk az erőt sugárzó állatoktól, ráadásul a mar­tosi turul a Nazca-vonalakhoz ha­sonlóan csak a levegőből látszik, te­hát akinek turulallergiája van, kis jóindulattal észre se veszi. Békési­né tanárnő óráján azt tanultuk a szegedi alma materben, hogy az egész szövegen át végigvitt metafo­ra allegóriává nemesül, ennek tu­datában írjuk tehát le, hogy Marto­son a turul farkán, nemzőszervén van a színpad és az öltözők, a fején a szállások és a jurták. Valahol még székek is vannak, melyekre az van írva, hogy falu rossza, falu szé­pe. A parkban minden pünkösd­kor misztikus kavalkádot rendez­nek, gyerekek táncolnak a bokrok és fák körül, jó a hangulat, színes a forgatag, tartalmas az időtöltés. A park megőrzi az identitást, továbbá az elbutulás és gyökértelenség el­len is való. Hogy konkrétan mi tör­ténik ottan, sül-e a kolbász, gitáro­zás van-e meg hamiskás közös éneklés, íjaznak-e hátrafelé szittya lovasok, csörgetik-e a kardot ma­gyar huszárok, arról keveset tud­tam meg, inkább az elvi szempon­tok domináltak, afféle gondolatok­kal, mint hogy pályázaton sohasem nyernek pénzt, mégis száll a madár ágról ágra. Katona István egészségi okok mi­att volna kénytelen otthagyni a színpadot, ezzel kapcsolatban meg­jegyezte, hogy milyen kár, nem bölcsészetet tanult, mert még soha­sem látott a parlamentben filozó­fust elkopott nyelvvel, de azt már látta, hogy négy forintból ott egyet csinálnak. Továbbá a liberálisok, különösen a radikális liberálisok azt akarják, hogy a nép elbutuljon, a buta ember gyökértelen ugyanis, és pikk-pakk elveszti az identitását. Régóta tapasztaljuk, hogy a sámáni hevülettel megáldott értelmiségiek körében mindjárt bűnösnek kezd­jük érezni magunkat. Keresztényi neveltetésünknek hála, és mert apánk is mindig a gyöngébb csa­patnak szurkolt, kivéve az akkor még valamit számító MTK-t, mert annak halálig, egyszóval azonnal a távollévőkkel érzünk együtt, és ösz­tönösen a sanda célozgatások cél­tábláivá válunk. A mi kulturális identitásunknak sohasem volt szük­sége ellenségre, nem azzal kezdtük önnön definíciónkat, hogy ki ellen vagyunk, és akkor szükségszerűen azok vagyunk mi, ami ők nem. Hogy magunk is a ki nem mondás sunyi retorikájával éljünk, vannak bizo­nyos értelmiségiek, akiket folyton elnyomnak, üldöznek és az érzel­meik miatt mellőzik őket ők, a foly­ton megújuló, hatalmukat átmentő gonoszok. Konkrétabban: interna­cionalisták. A mai, rohanó világban a jókhoz a jók, a gonoszhoz a gono­szok vonzódnak. Hogy Katona úr fontos mondandójából idézzünk, annyira kapkodunk, hogy nincs időnk apánk sírjához leülni, hogy gondolkodjunk ott egy kicsit. Mennyi a szomorúság. Jómagunk, anélkül, hogy látat­lanból elmarasztalnánk a Kondor Katalinnak kedves martosi parkot, megjegyezzük, még sohasem érez­tük jól magunkat Makovecz-jurtá­­ban, és rendes táncházat is csak kocsmában, szocreál, csempézett büfésarokban, góré mögött vagy füstös folyosón láttunk. A hétvégi szólótáncfesztiválon például se jur­ta, se négyméteres faszobor nem volt, egy információs pult előtt volt szerencsénk látni, amint bihari ro­mán prímások muzsikájára ropták a mindenféle legények és leányok, ha kellett, románul, ha kellett, ma­gyarul csujogattak, és az ország leg­jobb magyarországi román népze­nét játszó prímásával, Barkócz ta­nár úrral, aki magyar ember, és az ország egyik legjobb magyar népze­nét játszó cimbalmosával, a Dűvő muzsikusával, aki szlovák, csodál­tuk a két flanelinges, román öreget, ahogy nyűvik az ócska, háromne­gyedes hegedűt, mintha a jóisten­nek is ilyen repedezett ujja volna. A csabai tót, az eleki román gyerekek meg együtt ropták a vajdaszen­­tiványi magyar népzenére. Katona úr sértődötten fals szövegét hallva eszembe jutott, hogy innen erőt merítve elballagok Martosra, és be­ledúdolom a szamarak fülébe az Örömódát. Hátha a csacsik megsejte­nek valamit. (Aranyemberek, január 12., Kossuth rádió, szerkesztő-riporter: Benkei Ildikó) Zene zkiss galéria OROSZ JÁNOS „Nap, Homok, Tenger" rajzok, 1968 január 10—31 -ig 1122 Budapest, Városmajor u. 23. Ny.: H-P: 14 órától 18 óráig 202-0371, 20-332-8967 www.zkissgaleria. hu info@zkissgaleria.hu zkiss galéria KJ­Um 2007. JANUÁR 19.

Next