Élet és Irodalom, 2008. július-december (52. évfolyam, 27-52. szám)

2008-07-18 / 29. szám - drMáriás: Tate-Papa • Tárlat (29. oldal) - Antal István: Óráról órára • Tárlat (29. oldal) - Szeifert Judit: Memento mori • Tárlat - Baksai József kiállítása (29. oldal)

drMÁRIÁS: Tárlat Tate-Papa Bár ebben a rekkenő hőségben termé­szetesen semmi sem ér fel az SZTK- központok reumatológiai rendelői előtt adódó kiváló csajozási lehetőséggel, most mégis tekintsünk el ettől, és be­széljünk a képzőművészetről. A húsz évvel ezelőtti London galé­riáiban tapasztalható pezsgés kábé olyan volt, mint a mai Zalaegerszegé: itt-ott egy magángalériában valami középavítt gyűjteményecske, valamint sok-sok szürkeség és unalom. Akkor­tájt Párizs volt a csúcs, a kis galériák, amelyek közül csak jóból volt leg­alább száz, olyan remek felhozatallal - de nem egyszeri, hanem állandó jel­leggel -, hogy az ember nem győzte kapkodni a fejét, miközben a Pompidou Központ remek tárlatai­val jókora magabiztos felkiáltójelként csúcsosodott a kép hátterében amo­lyan Eiffel-toronyként. A helyzet azóta sokat változott. Pá­rizs fásultabb lett, a Pompidou-ban öncélú és ismeretterjesztőnek álcázott, gyermeki mentalitásra hajazó, gagyi turistahülyítő kiállítások vannak bor­sos belépőért, míg Londonban idő­közben megszületett a Taté Modem, amely a Temze-parton akkorát üt, hogy most már London lehet az, amelyre vizualbce felnézünk. Gyóntatásról, vállalati fotózásról vagy Diana-emléktárgyak vásárlásá­ból a St. Paul’s Cathedralból lefelé csorogva a folyó felé egy metál gya­­logoshídra gördülünk, amely bili­árdgolyóként egyenesen a volt erő­mű épületébe, a vöröstéglás óriás gyomrába, a TM-be gördít. S hogy ott mit lehet látni? Öt szinten akko­ra anyagot, amelynek a megfelelő lelki feldolgozásához legalább egy hét lenne az optimális idő, mellé megannyi koncert és kísérőrendez­vény, mint például a hiperlassú kol­lektív helyben biciklizés mint össz­népi örömprodzsekt, amellyel éppen a fluxuskiállításra hívták fel a szer­vezők a figyelmet. Persze önmagában ez még nem je­lentene semmit, a mennyiség, mint olyan, amely nyilván az észak-kore­ai testvérintézményben is hasonló módon megvan, ám a TM minősé­gi felhozatala egyedülálló. Nemcsak azért, mert hogyha egy fluxuskiállítást rendeznek, akkor annak előzménye­iként akár Monet-ig is visszanyúl­nak, és megkeresik annak rokon szel­lemi nyomait akár Picasso, teljesen ismeretlen naiv festők vagy éppen a század eleji orosz propagandaplaká­tok világában, hanem azért is, mert az új anyagból is a legjobbat hozzák, a legütősebb példákat, említsük csak Jonas Mekas itt látható legújabb filmjét, amely akár csak a szerző ré­gebbi alkotásai is, talán a legjobban hordozza magában a fluxus lénye­gét és poétikáját. Egy külön kialakított hatalmas te­remben Mark Rothko vörösesbarna képei keltenek erős meditatív hatást félhomályban, innen kilépve Arnulf Rainer vörösborral festett feszülete látható, ez a lenge vászondarab, amely egy kolostor felkérésére készült, amely­nek egyik ablakát vagy húsz évig dí­szítette, majd jött az alkotó, visszavá­sárolta, átnyomta még vörösborral és festékkel, s miután olyan eredmény­re jutott, olyan szikár nyelvezetű, egy­szerű, és talán éppen ettől pimaszul gyomron vágó hatású alkotássá, hogy azt a TM figyelő szeme azonnal ész­revette, majd a keze fel is kapta, és gyorsan kiállította. Soroljam még? Gyönyörű Dubuf­­fet-k a legvadabb korszakból, néhány pimasz-erős korai Bacon, kiváló Giaco­­metti-szobrok egész sora, Nitsch egyik legelső véres képe, Beckmannok, Dixek, Kleek, Groszok, Magritte-ok, valamint a kiállítás teljes anyagához kötődő interaktív játékok, bemutató­filmek, népszerűsítő kiadványok, kri­tikai tanulmányok, katalógusok, és még hosszan sorolhatnánk. Az a benyomásom, hogy ha az an­golok le is maradtak a foci-Eb-ről, mégis hatalmas gólt rúgtak, jelesül az európai képzőművészeti szcéna kapujába. Vagyis fel van adva a lec­ke, hogy mit, hogyan lehet láttatni, ráadásul a legjavát, többek között az itt felsoroltakat, mind ingyen. Ne csináljunk mi is ilyet? (A Tate Modem időszakos tárlata meg­tekinthető augusztus 25-ig.) SZÉFERT JUDIT: Tárlat Memento mozi Baksai József frissen készült művek­kel lepte meg kiállításának látogató­it. Egy új sorozat képei láthatók a szentendrei Vajda Pince falain. Ezek a festmények szó szerint ide készül­tek. Genius loci­­ a hely szelleme ih­lette őket. A tárlat címe Block 11., ami szintén a múltra utal. Ez az épület volt ugyanis a 11-es számú blokk, ahonnan a gázkamrába hurcolták az ártatlanul halálra ítélt embereket. Et­től a nyomasztó múltbéli emléktől nem tudott szabadulni a festő, ami­kor jelenlegi tárlatára készült. Baksai Józsefnek szinte egész életműve alap­vetően az élet és halál dualitásáról szól, és vannak korábbi képei, soro­zatai, amelyek konkrétan ezt a kér­déskört dolgozzák fel, így a mosta­ni kiállítás művei szervesen illesz­kednek alkotói folyamatába. De nem­csak a tematika kapcsolja közvetle­nül a korábbi festményekhez őket, hanem az alkalmazott munkamód­szer is azonos. Baksai vaskos festék­csomókból hozza létre rusztikus kép­felületeit. Ezeket a tisztán festékből képzett relieffestményeket legtöbb­ször puszta kézzel, ecset vagy más közvetítő eszköz használata nélkül formázza. Ez a technikai megoldás eredményezi az alkotásaiban rejlő műfaji kettősséget, ti., hogy művei egyszerre festményplasztikák és plasztikus festmények is. De Baksai József par excellence festő. Bár ta­gadhatatlan, hogy munkái a művé­szeti ágak és műfajok kölcsönhatá­sát és határaik megszűnését is jelzik, mégis alkotói megközelítése, hozzá­állása alapvetően festészeti proble­matikán alapul. Számára a színek, a fények, a matériák, valamint az anyagtalan és testetlen, érzékeink­kel egyáltalán nem, vagy csak rész­legesen felfogható jelenségek meg­ragadása, vizuális leképezése az el­sődleges. A képfelszínből kitürem­­kedő részletek is kizárólag festékből állnak, és elsősorban a hangsúlyos elemek (szó szerinti) kiemelését szol­gálják. A jelenlegi sorozaton belül négy hasonló méretű és felépítésű kép szo­rosabban összetartozik. Mind a négy álló téglalap alakú, és rajtuk rács­szerkezetet idéző osztásban tégla­lapszerű rusztikus festékpászmák mint felnagyított ecsetnyomok vagy szabálytalan tetőcserepek sorakoz­nak. Ezek a képek címeikben egy­részt az őselemekre utalnak - Tűz, Víz és Föld - a levegő viszont nem szere­pel közöttük. A negyedik kép a Hold címet viseli. A már említett mátrix­ban elhelyezett festéknyomok között valamennyi képen megjelenik egy­­egy koponya. A sötétkékekkel meg­festett Víz az Örökkévalóság alcímet kap­ta. A kép felső harmadának közepén megjelenő koponyatető felülnézet­­ből látszik, és kiemelkedik a képfel­színből. Rajta a varrat sárga színű, ami az örökkévalóság színe. A feke­te árnyalataival komponált Föld alcí­me: Tisztaság, amire szintén csak a rajta látható koponya kék színű var­rata utal. A kék ugyanis többek kö­zött a tisztaság jelképe. A Hold nem kapott kiegészítő címet, de alapve­tően fehér színe szintén gazdag szim­bolikát hordoz, hiszen a tisztaság, az ártatlanság, a győzelem és a töké­letesség, ezen túl pedig az isteni fény szimbóluma. A lépcső melletti falon a Füst című kisméretű kompozíció rokonítható vele, hiszen ott is teli­holdra emlékeztet a sötét hátteréből kidomborodó világos koponyatető. A Tűz a Feltámadás alcímet viseli, és vörös színe a vér asszociációját is fel­idézi. Szorosan hozzá köthető a kö­vetkező falon bemutatott kisebb mé­retű kép, a Stigmák (2008), amelyen három plasztikus izzó vörös rózsa emelkedik ki a fekete rusztikus hát­térből. A vörös rózsa a keresztény ikonográfiában a szentek mártírom­­ságának jelképe, és amennyiben az ötös számmal (pl. öt szirom, öt da­rab rózsa) kapcsolódik össze, akkor konkrétan Krisztus stigmáit szimbo­lizálja. Baksai jelenlegi festményén csak három vörös rózsa jelenik meg, de a kép 2000-ben készült változa­tán öt rózsa látható, amelyek elhe­lyezése is utal a kereszten függő kor­puszra. A rózsa-stigma jelenleg is a keresztre feszítéshez kapcsolódik. Baksai képein a keresztre feszítés tematika a szenvedés és a kín, valamint a ha­landó emberi test szinonimája. Ugyanakkor a feltámadás által egy­ben az újjászületést, az életet és a lé­lek halhatatlanságát is jelenti. Ezzel a gondolattal van összefüggésben A feketefal című nagyméretű, vízszinte­sen osztott diptichon, amely a Tűz és Víz című festmények között látha­tó a kiállítótér hosszanti falán. A fe­kete fal volt 11-es blokkban a kivég­zések helye. A képen koponyatetők törnek elő, domborodnak ki a feke­te alapból - ami egyrészt felidézi a Koponyák hegyét, a halál-áldozatot, másrészt olyan hatást kelt, mintha magok kelnének ki a földből. Ezzel a kép az (újjá)születésre, illetve a „nincs értelmetlen halál” gondolatra is utal. A koponya Baksai korábbi soro­zatain is megjelenik mint az egyik leggyakoribb és legfontosabb vanitas­­szimbólum. Az összefüggést még egyértelműbbé teszi, hogy jelenleg is szerepel a tárlaton egy Vanitas (2007) című kisebb méretű, sötét­zöld kompozíció. A vanitas a földi dolgok hiábavalóságát, értéktelen­ségét és múlandóságát jelölő kifeje­zés, amelyet Baksai az ikonográfiai tradíció szerint a legvégsőkig lecsu­paszított emberi maradvánnyal (a koponyával) kapcsol össze. Ezzel részben az időmetaforára, illetve köz­vetve, a vanitáshoz kapcsolódó má­sik fogalomra, a meztelenségre is asz­­szociál. A már említett keresztre fe­szítés szintén összefüggésbe hozha­tó a meztelenséggel. Hiszen a ke­resztre feszítés előtt Krisztust, mint egy bűnözőt megfosztották ruháitól. A megszégyenítés eszközéül hasz­nált meztelenség Krisztus alakja ál­tal a szenvedés szinonimájává vált. A Holddal egy falon látható a Kapu (2008) , amely egy fehér alapon meg­jelenő fekete rács-szerkezetet formáz. A kapu rácsozatának struktúrája meg­egyezik a négyes (Tűz - Víz - Föld - Hold) sorozat mátrixos osztásával. A kép bal oldalán oszlopszerű kitürem­kedés, ezen szintén koponya, mely­nek homloka közepén céltábla lát­ható. A keresztény ikonográfiában az oszlop a vértanúság jelképe. Ezen­kívül Krisztus szenvedéseinek esz­közei (arma Christi) között is szere­pel, hiszen ostorozásakor oszlophoz kötözték ki. Baksai korábbi és mos­tani festményein az oszlop és a ró­zsa a mártíromság szimbólumai. Ál­taluk a konkrét krisztusi szenvedés­történeten túl, általánosságban szól a megszenvedett útról, és minden az út során eltűrt, önként vállalt, illet­ve ránk kényszerített áldozatról. Ez a tárlat az emlékezés helyévé te­szi a Vajda Stúdió pincéjét. Emlékez­tet az időbeli tárlatokra. A tragikus történelmi múltra. A pillanatnyi jelen­re. Emlékeztet személyes jövőnkre. Memento mari! Emlékeztet a halálra. (Baksai József kiállítása a Szentendrei Vaj­da Lajos Stúdióban július 24-ig látható.) 2008. JÚLIUS 18. ANTAL ISTVÁN: Tárlat Óráról órára Bori Bálint és Lábas Zoltán a Képzőművészeti Főiskolán végzett, tagjai voltak az Erdély Miklós tanítványaiból, valamint fiatal művésznövendék barátaiból alakult INDIGO csoportnak, és hosszú idő óta Berlinben él­nek. Mindketten intellektuális művészalkatok, ami különböző alkotásai­kon úgy tükröződik, hogy, magas színvonalon birtokolják ugyan a kézmű­vesség valamennyi technikáját, szakmájuknak mégsem ezek a fogásai iz­gatják őket igazán, hanem szinte tudományos kísérletező kedvvel kutatnak gondolati, filozófiai jellegű tételeket műveikkel. Lábas hosszú idő óta szín­házi látvány-, díszlet- (és talán jelmez-) tervezőként dolgozik Németország­ban, Bori pedig, aki, emlékeim szerint, soha nem kapkodta el a kiállítások­kal történő jelentkezés lehetőségeit, feltehetően ma is így él. Munkáikkal soha sem csak gyönyörködtették a nézőt, hanem gondolati tételek játékos kacskaringóival bizsergették szellemét. A művekben elrejtett játékok per­sze, soha nem vérre menően komolyak, de nyilvánvaló jelenlétük révén el­repítik a nézőt a puszta gyönyörködésből egy egészen más szellemi szférá­ba, ahol úgy kezdi érezni magát, mintha egy matematikai feladvánnyal vagy egy sakkjátszma végjátékának megoldási variációival szembesülne. Lábas mindig szívesen állított ki hozzá hasonlóan gondolkozó barátai­val­­, máig lelkemet gyönyörködtető emlék, az a régi kiállítása, amikor Ne­mesi Tivadarral a lebontásra ítélt műteremlakásukat búcsúztatták oly mó­don, hogy telefestették a falait szintén megsemmisítésre ítélt késekkel. Bori, aki Erdély utolsó filmjében, a Tavaszi kivégzésben, „halálra ítélt” mesterének „szerepét” játszotta el, bennem mindig azt a benyomást keltette, mintha már régen túllenne a művészetnek nevezett bohóságon, és mindennapi életvitelének ad ehelyett művészi minőséget. Nagy csalódást okozott ne­kem, amikor megtudtam, hogy mégis „alkot”. Mintha megboldogult Dixiről derült volna ki, hogy tulajdonképpen űrhajós. Bori műveiből árad a gyermeki (nem gyermeteg!) költészet: tulajdonképpen, távolról ugyan, de egyetlen magyar (származású) művész - gondolkodóhoz hasonlítha­tom, Baksa-Soós János Január Herceghez. Mégis, most, hogy összedugták megint a fejüket, és felépítették a Rá­day utcában ezt az óráról órára (órákból órákba) csengő-bongó, gördülő, ketyegve is mulatságos, időjelző világot, a szerkezetekbe rejtett filozófiák­kal, kulturális őrsi gyűlés résztvevőjének érzem magam megint. Minden, amit látok, játék. Sőt, játék a játékkal, de a legkomolyabb módon, mint két koravén (vagy örökgyerek) kisfiú bevallatlan szerelme vagy öngyilkos­sága. Bruno Schulz Fahajas boltozoknak világába valók Lábas és Bori órái. Ott szerepelnek azok a figurák, akik, ha kell, életük árán is reparálni ké­pesek az ilyen szerkezeteket, ha valami „bajuk” esik. A kiállítás gondolati lényegét a 2B Galéria belső termében vetített moz­gókép jeleníti meg, amin egy grandiózus kerék forog monoton ritmusban, az idők kezdetének teljes magányában, mintha a legelső kereket vetítenék elénk. A legelső forgást, minden mozgás kezdetét. Mintha egy bibliai je­lenet látnánk. A lehengerlő (a mindenséget eltakarító) időt. Shakespeare Macbethjének kiszámítatlan idejét. A török harcosok ellen legördített tűz­­kerekek ősét. Hiszen az óra (is) körbejár, ahogy egy film címe és a sláger hirdeti (Rock Around the Clock). A kiállított időmérő, időmúlást mutató tárgyak szellemes forgatagában egy, az angol pop-art hangulatát felelevenítő kompozíción Őfelsége Er­zsébet királynő is órává válik. Egy kutyás naptár előtt fekvő fején ugyan­is a művészek forgó jobb szeméből órát szerkesztettek. (Sőt, örökórát, el­végre God Save the Queen!) A kiállítók talán legszellemesebb üzenete az a tárlatukkal, hogy csupán elhatározás vagy kellően élénk fantázia dolga, és bármilyen tematikus ki­állítás témájául szolgáló tárgyról, eszközről, jelenségről stb. bebizonyítha­tó, hogy az egész világ, az élet vagy a földi lét bármilyen leküzdhetetlen vagy megoldásra váró nehézség abból fakad. Például az óra használatá­ból vagy annak hiányából. Ezen a kiállításon például az órákhoz hasonlóan hangsúlyos szerephez jutottak a Mackósajtok. Meghempergetve pirospaprikában, óraként, óra­alkatrészként, faliórák ingájaként. Hol ránk vigyorog büszkén a mackó, hol eltakarja arcát a paprikapapír, bár ilyen esetekben is érezzük, ha bele­kaparunk kicsit a mélybe, mint pákosztos kisfiúként a vasárnapi rántott hús készítésekor a tojásos, lisztes, zsemlemorzsás trutymóba, amikor nem néz oda anyuka, megnyomkodhatjuk a szemét. Nagyon szép műtárgy a Fűára is. Igazi fűszálak mutatják az időt - még másod­perc mutatóra is futotta a készletből. Az Óráról órára címmel kiállított tárgycsoport (leglényegesebb látvány­elemét tekintve monitorban vetített komputeranimáció) egy üzembe he­lyezhető monitorból, a monitor előtti tárcsában elhelyezett órából és a tár­csa körül, illetve a monitor előtt, a talajon szétterített műanyag (papír?) szeletekből áll. A monitorban működő 1+2 órában a földön látható, beszkennelt papírok mutatóként forognak. A tárcsában és a monitorban lévő órák más ritmus szerint forognak, és a monitoron is különbözik egy­mástól a két alsó és a felettük elhelyezett óra mozgása. A monitorba vetí­tett anyagba szkennelt műanyag szeletek mozgásának formációi izgalma­sak és nagyon szépek. Szellemesek (önálló művekként értékelhetők) az órakonstrukciók elne­vezései. Ízelítőül felidézek néhányat: Aranytoronyóra arany óralánccal, Órabross, Radíróra, Gyalogóra, Sajttal, Tintaóm, Paprikamutatóóra, Üres időóm, Mackósajtóm, Ha­risnya zibzdrral stb. Jól mulattam Bori Bálint és Lábas Zoltán kiállításán. (A 2 és fél­ nem gond című kiállítás július 2-ig látható a 2B Galériában.) 29 Találkozunk Tokajban! A 36. Tokaji írótábor augusztus 13-14-15-én szerdán, csütörtökön és pénteken, az Irodalmi értékrendek, pályakezdés, érvényesülés kérdéskörében szervezi meg tanácskozását. Az írótábori tagság igénye szerint, a meg­újulás jegyében a plenáris ülések mellett Poétikai munkacsoport, Irodalmi támoga­tások munkacsoport, Szerkesztői és kiadói munkacsoport, Digitalizált irodalom munkacsoport kínál lehetőséget és teremt alkalmat a termékeny alternatív vitára. A Tanácskozás helyszíne: A Tokaji Ferenc Gimnázium, annak kollégiuma és kertje, a tokaji Paulay Ede Színház, valamint a helyi Tourinform iroda székháza. A hagyományok szerint a Tokaji Esték sorozatban alkotóműhelyek, folyóiratok be­mutatkozása, felolvasóest és minőségi tokaji kóstolás várja a résztvevőket. A táborba való jelentkezést levében a H-3501 Miskolc, Pf / 375 vagy a tokaji. irotabor@hhello.hu, irotabor@freemail.hu címre várjuk. Érdeklődni lehet a kö­vetkező számokon: 06-46-359-923, 06-20-453-48-90. (Külföldről való jelentkezéskor a 36-os előhívószám nem nélkülözhető.) ÉLET ÉS ÍR IRODALOM

Next