Élet és Irodalom, 2009. július-december (52. évfolyam, 27-52. szám)

2009-09-11 / 37. szám - Váncsa István: Egyedül leszünk (1. oldal) - Pasqualetti Eleonóra: Rajzok • Bemutató szám (1-32. oldal)

Losoncz Miklós: Fellendülésre várva * Vásárhelyi Mária: Jelenbe zárva * Martin József: Amiért Bismarck megharagudott Jókaira * Révész Béla: Csak a narancs volt (Ki hozta haza Deutsch Tamásékat Prágából?) * Ex libris Kelemen János * ÉS Irodalom: Fecske Csaba, Lackfi János, Markó Béla, Oravecz Imre, Schein Gábor, Tábor Ádám ÉLET IRODALOM IRODALMI ÉS POLITIKAI HETILAP LIl­. ÉVFOLYAM, 37. SZÁM ÁRA: 396 FT 2009. SZEPTEMBER 11. Pasqualetti Eleonóra rajza 6 847 955 Az APEH tájékoztatása szerint a jogszabály adta lehetőségekkel élve több száz olvasónk utaltatta át jövedelemadójának egy százalékát az ÉS megjelentetését segítő Élet és Irodalom Alapítvány javára; a teljes összeg hatmillió-nyolcszáznegyvenhétezer-kilencszázötvenöt forint. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik lapunkat támogatásra érdemesítették. 090 fk­ryt,*­t.al T­­i.­ooa. VÁNCSA ISTVÁN: Egyedül leszünk Száz kosból átlagosan nyolc buzi. Ezen nem azt kell értenünk, hogy al­kalmanként keveredik homoszexuális kalandokba, hanem azt, hogy min­den olyan esetben, amikor módja van választani, hanyagolja a nősténye­ket, s inkább más kosok társaságát keresi. Ha úgy tetszik, meleg, bár ez birkákra vonatkoztatva elég hülyén hangzik, jegesmedvékkel kapcsolat­ban meg pláne, pedig ilyenekről is lesz szó alább. Ezért van az, hogy je­len esetben inkább a „Buserant” német vendégszó rövidített és népszerű alakját használom, remélve, hogy az érintett házijuhok érzékenységét ev­vel nem fogom sérteni. Az Oregon Health & Science University kutatói tehát buzi­kosok agyát vizsgálták öt évvel ezelőtt, és arra a megállapítás­ra jutottak, hogy a jószágok szexuális preferenciái az agyuk bizonyos élet­tani sajátosságaival egyértelmű összefüggésbe hozhatók. Mindenekelőtt a tesztoszteront ösztrogénné alakító aromatáz nevű enzimmel, továbbá egy szabálytalan alakú idegsejtfürttel, melyet az Oregon Health & Science University kutatói a birkák hipotalamuszában azonosítottak, OSDN-nek nevezték el (ovine sexually dimorphic nucleus), és megállapították, hogy ez a fürt a homoszexuális kosok agyában sokkal nagyobb, mint a heterókéban. Nem az van tehát, amit a radikálban ellenálló gondol, hogy tudniillik megy a birkagyerek az Andrássy úton, aztán a Köröndnél jön szembe a nemzetellenes provokáció, más néven a társadalomromboló esemény, és ettől a zsenge korú­­ak pszichoszexuális fejlődése félresiklik. Valójában nem megy a kiskorú birka sehová, csak rágcsálja a füvet a legelőn, az agyá­ban meg nő az OSDN, és ettől a felserdült kos nem Julis birkára fog ka­csingatni, ahogy várnánk tőle, hanem Jóskára meg Sanyira. Persze a ku­tatás eredményei csakis birkákra vonatkozóan jelentenek valamit, más ál­latfajokkal nyilván más a helyzet, mindenesetre több száz olyan fajt isme­rünk, amely köcsögségre hajlamos, és amennyire tudható, egyiket se „a másság feltétlen tiszteletét kiprovokálni törekvő értelmezési erőszak” (­ Bogár László) terelte erre az útra. Az még csak hagyján, hogy mondjuk az észak-ameri­kai kúszósül vagy a szenegáli fülesmaki hajlamos az eltévelyedésre, mi mást is várhatna a radikálban ellenálló az ilyenektől, de például a tizen­öt méteres, harminctonnás szürke bálnák hímjei valóságos bázi orgiákat rendeznek az óceánokban, ahogy ez Bruce Bagemihl Biological Exuberance. Animal Homosexuality and Natural Diversity című szakmunkájában (St. Mar­tin’s Press, New York, 1999) olvasható. A jegesmedvéről már volt szó fön­tebb, de sajnos a négyszáz kilós és fölöttébb brutális grizzly (Ursus arctos horribilis) úgyszintén köcsögségre hajlamos, nemkülönben a bölény, az elefánt, a gorilla, a szürke farkas, a tasmán ördög vagy az óriás rétisas, hogy egy madarat is említsünk. Hírül adta az migo.hu, hogy szombaton késő délután az Astoriánál lévő villamosmegállóban három férfi megvert és megrugdosott egy fiatal nőt, aki a budapesti melegfelvonulás pólóját viselte. Az urak ezt a pólót nyil­ván „az emberi jogok című liberális tömegpusztító fegyver” (© Bogár László) egy konkrét megjelenési formájaként azonosították, s a hölgy figyelmét csu­pán a nyugatias modernizáció kapitalizmusának létroncsoló stratégiájá­ra kívánták fölhívni. Pedagógiai célzattal, naná, mindamellett fölöttébb impresszív volna, ha a radikálban ellenállók először a buzi elefántbiká­kat vagy bengáli tigriseket próbálnák jobb belátásra téríteni, hBrc nem puskával, hanem a meggyőzés szelíd erejével, ahogy annál a Wftr­g 'Jiél próbálkoztak. Új szabadság annyit jelent, hogy mindent szabad, ami másnak nem árt. Az egyes ember természetes jogainak gyakorlása tehát más korlátokba nem ütközhetik, mint azokba, ame­lyek a társadalom többi tagjai számára ugyane jogok élvezetét biztosítják” - mondj­a ne­gyedik cikkelyében Az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata, amit a francia for­radalom alkotmányozó nemzetgyűlése 1789. augusztus 26-án fogadott el. Erre vonatkozólag írja a már említett B. L. a Magyar Hírlapban (hol máshol), hogy „Ez volt az entrée ahhoz az iszonyú folyamathoz, amely öt év alatt majd kétmillió ember erőszakos és tökéletesen értelmetlen halálához vezetett.” Vagyis Az Embe­ri és Polgári Jogok Nyilatkozata elfogadásának egyenes következményeként öl­tek meg első menetre kétmillió embert, s azóta ki tudja, mennyit. Bogár avval folytatja, hogy: „E folyamat egyik fontos intézményi lépése olyan »szabadságjo­gok« megkonstruálása, amelyek az ön-és közpusztítás szabadságával ajándékozzák meg a gyanútlan kifosztottakat. Ennek érdekében vonzóvá, érdekessé, sőt értékessé kell tenni min­dent, ami a normálistól eltér. ” B. L. nyilván meglepődne, ha tudná, hogy Fran­ciaország a különféle pusztító devianciák előtt már a késő középkorban szélesre tárta a kapukat. Hogy mást ne mondjak, létezett náluk a homo­szexuálisok bejegyzett élettársi kapcsolata, az affrérement, amihez hasonlót a mediterrán térség más országaiban is ismertek. Jogi értelemben ugyan­azt jelentette, mint a házasság, közjegyző előtt, tanúk jelenlétében kötöt­ték, a felek megosztották mindenüket, „un pain, un vin, et une bourse” (egy ke­nyér, egy bor, egy pénztárca), egyikük halála esetén a másik örökölt. Ma­gyarországon ugyanezt alig több mint két hónapja sikerült tető alá hoz­ni. Előtte pedig történt egy és más. Századokon át védtük a nyugatot, legalábbis a saját legjobb tudomásunk szerint, a keleti barbárság ellen, abban a hiszemben, hogy mégiscsak euró­pai nép volnánk valamiképp. Azóta viszont a mi táltoshitű überszittya hon­fitársaink rádöbbentek, hogy a nagy lószart vagyunk mi európaiak, igenis pogány belső-ázsiaiak vagyunk, csak az a köcsög István elárult minket, így aztán most a hagyományait féltő keletet óvjuk a nyugati eredetű buziság sötét erői ellen. Némiképp komplikálja a helyzetet a rendőrségünk, amely viszont a melegeket védi tőlünk, radikálban ellenállóktól, ez idő szerint elég hatékonyan, ám ehhez akkora erőt mozgósít, hogy avval a muhi pusz­tán szétzavarhatta volna Batu kán csapatait. Mi vagyunk a Kelet utolsó bástyája. Tartja még magát Szerbia, Hor­vátország, Románia, Montenegró, Albánia, Belarusz, Oroszország, vagy­is az a néhány hely, ahol nem parádézhat a buzi, hacsak nem akar be­söpörni néhány jókora pofont, mintaképünk pedig az Egyesült Arab Emirátusok, Irán, Jemen, Mauritánia, Nigéria, Szaúd-Arábia, Szudán. Tovább nincs. A logika ugyan azt diktálná, hogy minél keletebbre me­gyünk, annál tisztábbak az erkölcsök, a fertő annál inkább mögöttük marad, de nem. Pár évvel ezelőtt Ali al-Szisztáni nagyajatollah vissza­vonta a fatvát, amely szerint a homoszexuálisokat a lehető legborzal­masabb módon kell kivégezni, a múlt hónap közepén pedig már Mumbai (Bombay) is elesett. Nemsokára megint egyedül maradunk a Duna-völgyi éjszakában, a lankadatlanul ciripelő tücskök között. Jó részük, sajnos, buzi.

Next