Élet és Irodalom, 2009. július-december (52. évfolyam, 27-52. szám)

2009-12-11 / 50. szám - Kántor Péter: Villányi László Zelk-díjára • Zelk Zoltán-díj (11. oldal)

Villányi László Zelk-díjára ,/Avagy csak azt mondd meg, hol lesz maradásod, / Vagy mely felé vagyon te lakóvárosod, / Megkereslek téged bizony­nyal, meglátod, / Avagy megtalállak, vagy érted meghalok. ” (Gergei Albert: Argirus széphistóriája­) „Éltről évre, minden őszön, úgy ültem fel /piros biciklimre, mintha várt volna valaki / a folyónál, mániákusan te­kertem a töltésen, / álltam az ártér fényeiben, akárha angyalok, / szálltak az ököryálak, tartottam tenyerem, / mint egy majdani májusban, arcodra várva. ” (Villányi László: A helyszín) Az erdélyi születésű Nagy Zoltánt, a Nyugat első nemzedékének tagját nevez­ték kortársai, s még az utánuk jövők is, kissé irigykedve még maga Kormos Ist­ván is, a szerelem költőjének. (Persze csak ha nem jutott eszükbe az „átkozott költő”, Somlyó Zoltán, aki nem keve­sebb joggal viselhette e címet.) Ha nem is írásmódjuk hasonlósága okán, de köl­tészetük vezérmotívuma alapján bizton mondhatjuk, hogy Nagy Zoltán mai leghívebb örököse Villányi László. Ő csakugyan ízig-vérig a szerelem költő­je, mit sem törődve azzal, hogy manap­ság jellemzően inkább a nő-költők „ural­ják” e témát. Villányi ráadásul még halk szavú költő is, ami így együtt igazi anak­ronizmusnak számít - s mint ilyen, bá­tor cselekedet, sokkal bátrabb, mint fut­ni valamilyen kordivat után. Villányi László szájszegletében és verseiben év­tizedek óta konok következetességgel viseli és képviseli a maga tűnődő-ámu­­ló, sosem erőszakos, sosem mesterkélt, utánozhatatlan félmosolyát, mely mára jól felismerhető tájékozódási ponttá vált a kortárs költészet tarka terepén. Szép ez a következetesség! S miközben a sze­relemről ír - kell-e mondanom? -, egyút­tal természetesen az élet számtalan ha­lálosan fontos lényeges­ lényegtelenjé­ről is egyben. Jó ideje rendszeresen kis formátumú, 16x12cm-es, finom kiállítású, karcsú, elegáns könyveket hoz nekem a postás, s én már a formájukból rögtön tudom, hogy ezek Győrből jönnek, sehonnan máshonnan: Villányi Lászlótól. A fi­nom papír, az olykor felbukkanó belső illusztrációk és a rövid szövegek miatt ezek a kiadványok engem régi korok becses emlékkönyveire emlékeztetnek, bennük kalligrafikus betűkkel versidé­zetek, szentenciák, jókívánságok a ba­rátoktól, barátnőktől, esetleg híres em­berektől. Ilyen a köntös, bévül pedig egy könyveken edzett városlakó pász­tori versei­­ dísztelen, minden sallang­tól mentes, arányos és rövidségében fe­szes versprózában. Ez a dísztelen, ará­nyos és feszes verspróza teszi Villányi bukolikáját egyértelműen maivá. A tar­talom pedig hol Vivaldi képzelt (pró­zatöredékekből álló) naplója, hol isme­retlen (kameruni, norvég, kirgiz, kubai, brazil stb.) költőnők rímtelen négyso­rosai, hol egy szerelmes férfi feljegyzé­sei, egy-egy múló pillanat kiragadása az időből. S e pillanatok különös becsét az adja meg, hogy - a feljegyző akara­tából - mintha egy időben két nap süt­ne rájuk párhuzamosan: a múlt (a gye­rekkor vagy a tegnap) napja s a jelené­­ttől egyszerre nosztalgikussá és hét­­köznapiságuk ellenére is ünnepélyessé válnak. Apró, szinte lepkesúlyú cserép­darabkák, melyek, ha kézbe vesszük őket, mégis nyomot hagynak a tenye­rünkben (Volna a szerelem). S előfordul - most, a legújabb kötetben - hogy egy egész élet a „téma”: az édesanya életé­nek átlapozása, benne a XX. század­dal, innen, a Duna-Tisza-Rába felől nézve: „mondja édesanyám” - ez a könyv címe, és ez is annyira jellemzően villáryis cím (mint valamikor régen Az alma íze) - a mindenkori harsányság antinómiája, szöges ellentéte. De hát amit mond, azt sem harsányan mondja, alig poéntíroz­­va, szinte fel sem emelve a hangját. De mit mond az édesanya? Valamikor régen, A hal hanga című kötetben ezt olvashattuk: „Nem tu­dok elég lassan úszni // élvezve az összes zöldet // egyenként a folyó cseppjeit.” Az „összes zöldben” ezúttal, ha fel is bukkannak, mégsem az idill képei do­minálnak. Íme pár részlet: „apám a fal tövében fekszik // angol gépek bom­bázzák a Vagongyárat// találat éri a lé­­gópincét is // a Duna felé menekülő embereket // géppuskával lövik az alá­­szálló repülők”, „a téglagyár közelében laknak// egy este sárga csillagos embe­reket terelnek az úton // édesanyám be­szalad kenyérért // nyújtaná valakinek // de rászegeződik a géppisztoly csö­ve”. „Beregszászban vannak vidám es­ték // nagyapám a katonaládára hup­pan// térdére ülteti nagyanyámat//ne­vet a két fiú s édesanyám // alig bírják abbahagyni az éneklést”, „kórházba ke­rülése előtt néhány nappal // órákig hi­ába keresem édesanyámat//utóbb ki­derül sógoromnál nézi a számítógépen // milyen a világűrből Beregszász”, „és hogy állsz a szerelemmel //kérdezi ha­lálos ágyán édesanyám”. És egy zárócserép, valahonnan a kötet köze­péből: „valószínűleg egyetlen sejtből származunk // amelyet egy villámcsa­pás termékenyített meg//miközben le­hűlt a Föld // mesélem édesanyámnak // húszféle aminosav építi fel a fehérjé­­ket // ez a húsz aminosav azonos az egész élővilágban // belőlük épülnek fel a mikroorganizmusok és a vírusok // a cserebogár a szürke gém és a rózsa // s belőlük mi is”. Közben ellátogattunk a németországi Walkertshofen faluba, az üzemmel együtt kivagonírozott édesanyát (és édesapát) ott érte a háború vége; a csa­pi állomásról átnéztünk Beregszászra (odaát álltak az édesanya testvérei) - ha átmentünk volna (1955 előtt), lelőtt vol­na a testvéri Szovjetunió, futólag meg­fordultunk a varasdi állomáson a hosz­­szú bajuszú Meszarics nagyapa kedvé­ért, és eltűnődtünk azon, hogy mi lett volna, ha 56-ban Emma néni hívására kimegy a család Buenos Airesbe. Nem ment ki, de maradt a vonzódás az ar­gentin kékhez. Mindez persze nem a mi konkrét történetünk, előtörténetünk, hanem a Villányi Lászlóé. De most már, végigolvasva a könyvet, egy kicsit a mi­énk is: egy hiteles történet-mozaik, mely mégis az egészet idézi fel, egy lehetséges olvasata a Közös Történetnek, melynek innen-onnan ismerős részletei, s az is­meretlenek is, közelebb hoztak minket önmagunkhoz. Kántor Péter (Elhangzott 2009. december 10-én a Zelk­­díj átadásakor.) Szinyei Merse Pál: Genial promenade, 1873 (részlet) VOLT EGYSZER EGY SZEKU Dokumentum- és játékfilmek a Ceausescu-diktatúra sötét éveiről és a román forradalom eseményeiről Háború rövidhullámon Királyvadászat- Egy politikus útja Kukkolási jegyzőkönyvek ■Hogyan élteméül a világvégét Bffiturgia rom­anaiom 11 2009. DECEMBER 11. ZELK ZOLTÁN-DÍJ IÉLET ÉS ÍR IRODALOM

Next