Élet és Irodalom, 2010. július-december (54. évfolyam, 26-52. szám)

2010-12-23 / 51-52. szám - Halmai Gábor: A nem alkotmányos alkotmány és az ellene való orvosság (24. oldal)

HALMAI GÁBOR: Alkotmányjogi közhely, hogy az alap­törvények - legyenek azok több do­kumentumból álló történeti alkotmá­nyok vagy egyetlen törvénybe foglalt ún. kartálisak - nem szükségképpen elégítik ki az alkotmányosság, vagy más néven a jogállamiság követelmé­nyeit, mint a hatalommegosztás és az alapvető jogok garantált volta. Ilyen nem alkotmányos alkotmány volt a magyar jogtörténetben az 1949 előt­ti magyar történeti és az 1949-es kar­­tális alaptörvény egyaránt. Ugyanak­kor az alkotmányosság követelménye­it maradéktalanul kielégíti az angol történeti alkotmány éppúgy, mint az 1989-ben elfogadott magyar rendszer­­váltó alkotmánymódosítás. Az elké­szült és tárgyalás alatt álló alkotmány­koncepció alapján úgy tűnik, hogy jövő tavasztól ismét nem lesz alkot­mányos alkotmányunk. Az ideologikus semleges alkot­mány A gőzerővel alkotmányozó két kor­mányzópárt egyik ambíciója az új al­kotmánnyal kapcsolatban az volt, hogy az legyen ideológiailag semleges. Nos, ahogy ez az írás igazolni igyekszik, ez a törekvés éppen az ellenkezőjére for­dult, amennyiben az 1990 tavaszára ideológiailag teljesen semlegesített rendszerváltó alkotmánymódosítást az új koncepciónak sikerült telezsúfol­nia a keresztény-nemzeti konzervatív ideológia számos elemével. Ugyanak­kor a koncepció valóban semlegesnek mondható az alkotmányosság több év­százados elveiről, amennyiben abban nem ismerhetők fel egyértelműen a jogállamiság érvényesítésének biztosí­tékai, a hatalommegosztás és az alap­vető jogok garanciái. Nyilván a liberá­lis demokrácia elemeinek ez a hiánya nem a véletlen műve. Úgy tűnik, hogy a „mag-alkotmány” alkotmányelméle­ti és -történeti szempontból értelmez­hetetlen ötlete éppen az alkotmányos elvek elfedését szolgálja. Ezt az alkot­mánykoncepció azzal az anakronisz­tikus követelménnyel juttatja kifejezés­re, hogy az új alaptörvény legyen rö­vid, csak a legfontosabb szabályokat magában foglaló „élő keret”, a „nem­zet akarata”. Ezzel már el is kezdődik a modern alkotmányosság elveinek el­­relativizálása: ki is alkotmányoz, és kire vonatkozik az alkotmány. A koncep­cióban az előbbi kérdésre azt a homá­lyos választ találjuk, hogy a nemzet az alkotmányozó hatalom letéteménye­se. Miután a nemzet előtt nem szere­pel jelző, nem tudhatjuk, vajon a fo­galmazók az állampolgárok alkotta politikai vagy a magyar etnikumúak­­ra kiterjedő kulturális nemzetre gon­­dolnak-e. Az alkotmány hatályát ille­tően pedig azok a megfogalmazások okozzák a bizonytalanságot, amelyek nem az alkotmányok szokásos szabá­lyozási tárgyáról, az államról szólnak mint a kötelezettségek alanyáról és az alkotmány korlátozó rendelkezései tár­gyáról, hanem Magyarországról. Ahogy az a határon túl élő magyaro­kért való felelősségvállalás kapcsán ol­vasható. Az ideologikus elemek közé tarto­­zik a Szent Korona többszöri megje­lenése a koncepcióban, mégpedig nem­csak mint a magyar alkotmánytörté­net része a preambulumban, hanem az alapvető rendelkezések között is. Ez utóbbi már kézzelfoghatóvá tehe­ti azt a konfliktust, ami az új alkotmány majdani értelmezése kapcsán kialakul­hat az egyenlőségen alapuló népszu­verenitás elve és az azzal nyilvánvaló­an összeegyeztethetetlen, a nemesi nemzeten nyugvó Szent Kora-tan kö­zött. Vajon például diszkriminációval kapcsolatos konkrét ügyekben melyi­ket választja majd az értelmezés alap­jául az Alkotmánybíróság - már ha fog még létezni az új alkotmány elfogadá­sát követően. Ugyanígy elbizonytala­nodhat majd az új alkotmány értelme­zője, amikor a magyar lobogó repub­likánus színei és az abban elhelyezett monarchikus Szent Korona mögötti elvek között kell választania. Miközben világszerte komoly vita folyik a modern alkotmányos rendsze­rek szekularizmus-felfogásai, például a vallási közösségeknek nagyobb, il­letve kisebb autonómiát biztosító ame­rikai és francia megoldások között, aközben a magyar alkotmányozó - mi­közben fontosnak tartja Isten szere­peltetését a preambulumban - egysze­rűen „elfelejti” az alkotmányba felven­ni állam és egyház szétválasztásának elvét. Arra, hogy ebben az esetben sem véletlen feledékenységről lehet szó, bi­zonyítékul szolgál a modern kor kívá­nalmaitól egyre jobban eltávolodó te­ológiai ihletésű házasság- és család­fo­galom alkotmányba foglalása, az előb­bi esetében férfi és nő kapcsolatára korlátozva azt, az utóbbi kapcsán fi­gyelmen kívül hagyva az egyre terje­­dő, házasságon kívüli együttélési for­mákat. Alighanem ugyanez a vallási indíttatású szemlélet a magyarázata annak, hogy a hátrányos megkülön­böztetés tiltott okai közül a modern alkotmányszövegekkel, illetve az Eu­rópai Unió diszkriminációs irányelve­ivel ellentétben kimaradt a szexuális orientáció. De a szekularizációtól való eltávolodás nyilvánul meg az élet kez­dő időpontjának a fogantatáshoz kap­csolásában is. A kormányzó pártok képviselői hiába igyekeznek megnyug­tatni - nyilván főleg női - választóikat, hogy ebből nem következik az abor­tusz-szabályozás szigorítása, valójá­ban a magzat fogantatástól elismert jogalanyisága törvényszerűen vonja maga után az anya döntési jogának szűkülését. Ahogy Sólyom László, az Alkotmánybíróság 1991-es, első abor­tusz-döntésében fogalmazott: ha az alkotmányozó a magzat jogalanyisá­gának megoldását választja - amit Só­lyom a rabszolga-felszabadításhoz mér­hető jelentőségű forradalmi tettnek ér­tékelt volna -, akkor ebből okszerűen következik, hogy a terhesség megsza­kítására, vagyis a magzat mint a meg­született emberrel azonos jogállású jogalany megölésére csak életek közöt­ti választás esetében, tehát az anya élet­veszélye esetén kerülhet sor. De sem az erőszakos nemi kezülés eredménye­ként megfogant magzat, sem egy jú­­lia-korú gyereklány-anya magzatának elhajtására nem lenne alkotmányos le­hetőség. Ezzel a lengyelországinál szi­gorúbb, az írországihoz hasonló abor­­tusz-szabályozás bevezetése jár együtt. Az alapjogok korlátozása kapcsán a koncepció egyenesen visszatér az 1949-es rákosista alkotmány, illetve az 1989-es módosítás 1990-ben korrigált bizonyos megoldásaihoz. Az előbbi­re példa az a megfogalmazás, hogy az alapvető jogok kötelezettségekkel és felelősségekkel járnak, az utóbbira pe­dig az, hogy a jogok korlátozásának mások jó hírneve vagy más alapvető jogainak védelme, a nemzet biztonsá­ga, a közbiztonság, a közegészség, az erkölcsök védelme érdekében, e célok eléréséhez szükséges mértékben lehet helye. A jogok gyakorlásának a köte­lezettségekhez való kötése kifejezet­ten szerepelt az eredeti 1949-es szö­vegben, és azt volt hivatva üzenni, hogy aki nem teljesíti állampolgári kö­telezettségeit, például az adófizetést, az nem érdemli meg a jogokat, mond­juk például a véleményszabadságot. A jogok korlátozásának a legkülönfé­lébb közérdekekre alapozott korlátoz­­hatóságát az 1990. tavaszi alkotmány­­módosítás során éppen azért váltotta fel a lényeges tartalom korlátozható­­ságának tilalma, és ezzel egyfajta szük­­ségességi-arányossági teszt alkalma­zása, mert a túlságosan homályos fo­galmakra, mint például a nehezen meghatározható közerkölcsre hivat­kozva szinte bármilyen megszorítás megindokolható. De az is a rendszer­­váltás előtti időkből származó, az új médiatörvénnyel éppen most hatályon kívül helyezendő, Berecz János-féle 1986-os sajtótörvényt idézi, hogy a koncepció a tájékoztatáshoz való sza­badságjogáról beszél. Modern alkot­mányokban - így az 1989-es rendszer­­váltást követően a magyarban is - ez­zel szemben a közérdekű informáci­ókhoz való hozzáférés joga szerepel, vagyis a polgár információs szabadsá­ga az állammal és szerveivel szemben fogalmazódik meg, és a magántulaj­donú írott, elektronikus és internetes sajtótermékekkel szemben nyilvánva­lóan nem. Ez az alkotmányos demok­ráciákban ismeretlen szabadság felte­hetően az új médiatörvénynek a nyom­tatott sajtó, a kereskedelmi rádiózás, televíziózás és internetszolgáltatás ál­lami felügyelet alá helyezéséhez készí­ti elő az alkotmányi környezetet. Az új alkotmánykoncepció számos államszervezeti vonatkozású újítása nyilvánvalóan az 1989/90-ben minta­szerűen kialakított hatalommegosztá­si garanciák leépítését szolgálja. Kö­zülük a legsúlyosabb a törvény- és jog­alkotás alkotmányossági kontrolljának elbizonytalanítása. Nyilván ebben az esetben sem véletlen, hogy a szöveg nem Alkotmánybíróságról, hanem al­kotmányvédelemről tesz említést a bí­rói hatalomról és az igazságszolgálta­tásról szóló fejezet kapcsán. Ez akár megengedi az Alkotmánybíróság meg­szüntetését és mondjuk az alkotmány­­védelem funkciójának a Kúriára visz­­szakeresztelt Legfelsőbb Bíróság ha­táskörébe utalását. Ennél is aggasz­tóbb, hogy akárki látja is majd el a jö­vőben az alkotmány védelmét, az al­kotmányellenesnek ítélt aktusok meg­semmisítésének jogával nem ruházza fel a szöveg. Ez az 1984 és 1989 kö­zött az MSZMP Központi Bizottsá­gának egyik titkára, Korom Mihály ál­tal vezetett Alkotmányjogi Tanácshoz tenné hasonlatossá az alkotmányvéde­lem új szervét, ami így nyilvánvalóan képtelen lenne ellátni a hatalommeg­osztásban rá háruló szerepét. Vagyis a jelenlegi köztársasági elnökhöz hason­lóan nem fékje és ellensúlya lenne a törvényhozásnak és a végrehajtásnak, hanem „motorja” és „egyensúlya”. Egy másik ellensúly, az országgyűlési biz­tosok kiiktatásának lehetőségét terem­ti meg, hogy a koncepció hallgat az ombudsmanok majdani számáról. Ez akár azt is lehetővé teszi, hogy egy, ba­ráti biztos megtartása mellett a többi­ek eltűnjenek az alkotmányos rend­szerből. A nyáron megválasztott, önkénte­sen önkorlátozó államfőt az alkotmány­ban már nem is indokolt hatalmában korlátozni, sőt egy megbízható elnök esetében akár a hatáskörbővítés sem jár különösebb kockázattal. Ezzel ma­gyarázható az, a parlamentáris kor­mányzati rendszerekben példa nélkü­li, és a hatalommegosztás egyensúlyát felborító rendelkezés, mely az elnök­nek lényegében diszkrecionális parla­­ment-feloszlatási jogot biztosít, a jogi­­lag meghatározatlan alkotmányos vagy politikai válság eseteire. Miközben az alkotmányozó kormányzó pártok a 2006-os politikai és „erkölcsi” válságot emlegetik, mint e kivételes elnöki jog indokát, nem nehéz arra gondolni, va­jon nem arról van-e szó, hogy a meg­bízható államfő esetében a jelenlegi kormánytöbbségnek nincs mitől fél­nie, sőt esetleg ha előrehozott válasz­táson kívánja megerősíteni és meghosz­­szabbítani hatalmát, a köztársasági el­nök ebben is segíteni tud, a kormány­­többség elvesztése esetén pedig ellen­zékben egy még mindig hivatalban lévő baráti államfő részéről csak jól jö­het ez a segítség. A kétkamarás parlamentnek a kon­cepcióban B-változatú alternatívaként szereplő megoldása, úgy tűnik, inkább csak a kereszténydemokraták által kép­viselt ötlet, amit remélhetőleg nem ér­demes komolyan venni. Úgy tűnik, hogy a Fidesz is rájött arra, hogy ez a korporatív alapon létrehozni tervezett, tehát a képviselet általános alkotmá­nyos elvét szétverő felsőház, amelyben az egyházak, a kisebbségek, a köztes­tületek, az egyetemek, a társadalmi szervezetek és a megyei önkormány­zatok nem tudni, hogyan delegált tag­jai mellett még az államfő által kisze­melt kiemelkedő személyiségek is he­lyet kapnának, kiszámíthatatlan eleme lenne az egyelőre biztos többségű kor­mányzati hatalomnak. Talán egyelőre ugyanezért nem esik szó a határon túli magyarok választójoghoz juttatásáról sem a koncepcióban. Az új alkotmánynak ezek a körvo­nalai nem annyira az alkotmányok ha­gyományos célját, az államhatalom­nak az egyének szabadsága érdekében történő korlátozását, sokkal inkább a végrehajtó hatalom előtt álló korlátok leépítését szolgálják. Ennek a korlát­lan kormányhatalomnak a bebetono­zását kívánja elérni az alkotmány meg­merevítése, az alkotmánymódosítások számára két egymást követő parlament általi elfogadást előíró rendelkezéssel, ami egy valóban védelemre érdemes jogállami alaptörvény esetében üd­vözlendő is lenne, így azonban úgy tűnik, hogy egyetlen célja a jelenlegi kormányzó pártok hatalmának meg­hosszabbítása. A nem jogállami alkotmány ellenszerei A kérdés most már csak az: törvény­szerű-e az, hogy ennek az alkotmányos demokrácia elveit figyelmen kívül ha­gyó alaptörvénynek a hatására való­ban megszilárdul az illiberális demok­rácia Magyarországon. Ennek meg­akadályozására - a rendszert esetlege­sen elsöprő egyelőre valószínűtlennek tűnő népharag mellett - lényegében két intézményes lehetőség kínálkozik. Az egyik az új alkotmányt követően valamilyen formában még működő hazai alkotmánybíráskodás, a másik a nemzetközi környezet, mindenekelőtt az Európa Tanács és az Európai Unió nyomása. A politikai konstellációktól eltekint­ve mindkét ellenszer csak abban az esetben képes hatással lenni egy nem alkotmányos nemzeti alkotmánnyal szemben, ha elfogadjuk, hogy az al­kotmányok legfontosabb elvei és érté­kei lényegében azonosak az egész vi­lágon, de legalábbis az európai konti­nensen, így bármely új alaptörvény - akár a belső, akár külső fórumok által - megítélhető ezeknek a közös elvek­nek az alapján. Mintha ez fejeződne ki az Alkotmánybíróság jelenlegi elnö­kének, Paczolay Péternek a parlament alkotmány-előkészítő bizottsága veze­tőjéhez, Salamon Lászlóhoz még szep­tember végén írott következő soraiban: „Az új Alkotmány is a közös európai alkotmányos hagyomány része lesz, ami sokban meghatározza az alapér­tékeket. Az Európai Unióról szóló alapszerződés preambuluma megerő­síti a tagállamok elkötelezettségét a szabadság, a demokrácia, az emberi jogok és alapvető szabadságok tiszte­letben tartása és a jogállamiság elvei mellett. Az alapértékek és az emberi jogok listája tehát alapvetően az új alaptörvényben nem fog változni. A demokrácia, a szuverenitás, a köztár­saság, a jogállamiság, a hatalommeg­osztás, a bírói függetlenség, a jogbiz­tonság éppúgy az új alkotmány alap­értékei lesznek, mint például az embe­ri jogok katalógusában az élet védel­me, az emberi méltóság, vagy éppen a véleménynyilvánítás szabadsága. Ez­zel arra szeretnék utalni, hogy az Al­kotmánybíróságnak a fent említett ér­tékekre vonatkozó általános megálla­pításai a szöveg változásától függetle­nül érvényesek maradnak.” Ehhez hasonló gondolat nyilvánult meg az Alkotmánybíróság első elnö­kének, Sólyom Lászlónak a halálbün­tetés eltörléséről szóló határozathoz fűzött párhuzamos véleményében sze­replő „láthatatlan alkotmány” koncep­ció mögött éppúgy, mint az amerikai Legfelsőbb Bíróságnak a „világ civili­zált nemzetei” konszenzusára vagy az Európai Unió bíróságának a „közös alkotmányos elvekre” történő hivatko­zásaiban. De a bírósági értelmezések mellett hivatkozhatnánk jogtudósok­ra is, akik hasonlóan gondolkodnak a közös elvekről, mindenekelőtt az ame­rikai Ronald Dworkinra, aki az alkot­mány morális értelmezéséről beszél. E felfogások szerint anakronizmus a nemzeti alkotmányos és jogrend­szerek keretei közé történő bezárkó­zás olyan körülmények között, ami­kor az alkotmány és a jog egésze is egyre inkább globalizálódik, annak köszönhetően, hogy lényegében a berlini fal leomlása óta a nemzetálla­mi határok egyre inkább eljelenték­­telenednek, a világ ideológiai meg­osztottsága eltűnőben van, és a világ­­gazdaság soha nem tapasztalt mó­don integrálódik. Ebben a helyzet­ben az alkotmányosság többé nem a nemzetállam privilégiuma, hanem európai, sőt világméretű koncepció­vá, közös sztenderddé válik. A közös alkotmányos elvek érvénye­sítése persze megkívánna egy nemzet­közi „alkotmánybíráskodást”, vagyis egy minden jogsértő államra kötelező döntéseket hozó testületet, amely a nemzeti alkotmányokat is megítélhet­né. Ha ennek ma nincs is komoly rea­litása, de azok a nemzetközi eljárások, amelyeket egyének indíthatnak, min­denekelőtt saját jogsértő államaikkal szemben, komoly előrelépés. Ebben a folyamatban a legsikeresebb az Embe­ri jogok Európai Bírósága, mely az Eu­rópai emberi jogi egyezmény betartása felett őrködik. A strasbourg­i bíróság ugyan egyéni panaszok ügyében dönt, de döntései kötelezőek a nemzeti hatósá­gokra, sőt a bíróságnak vannak eszkö­zei arra az esetre, amikor egy ország nem hajlandó az elmarasztaló döntés­nek megfelelően alakítani joggyakor­latát és jogalkotását. Ez történt példá­ul idén november végén, amikor a stras­bourg­i bírák, akik megállapították, hogy az Egyesült Királyság egy 2005- ös ítélet óta sem szüntette meg a bör­tönbüntetésüket töltő állampolgárok generális kizárását a választójogból, újabb hasonló panaszok kapcsán álta­lános intézkedésekre kötelezték a brit hatóságokat a szabályozás megváltoz­tatása érdekében. Az Európa Tanács emberi jogi bíró­ságának az alkotmányosság szempont­jára konkrét ügyekben figyelmeztető döntésein túl az Európai Unió is élhet általánosabb szankciókkal egy olyan tagállammal szemben, amely például megsérti az alapszerződés 6. cikkelyé­nek az emberi jogok tiszteletben tar­tására vonatkozó kötelezettségét. Ezen alapon függesztették fel 2000-ben ide­iglenesen Ausztria tagsági jogát, ami­kor Jörg Haider Szabadság Pártja az osztrák kormánykoalíció részévé vált. Valljuk be, hasonló szankció alkalma­zása az Európai Unió részéről az al­kotmányosság követelményeit meg­sértő Magyarországgal szemben - már csak az osztrák minta sikertelensége miatt is - elég valószínűtlen. Ezért az­után különösen fontos szerepe lenne annak, hogy a magyar alkotmányvé­dő testület - bárhogy hívják is azt az új alkotmány elfogadását követően - az új alaptörvény értelmezése során szükség esetén hajlandó legyen kilép­ni a magyar nemzetállami keretek kö­zül, és érvényre juttatni a globális al­kotmányosság követelményeit. Tegyük fel például azt az esetet, hogy - miként azt az új médiatörvény terve­zete tartalmazza - a jövőbeni törvényi szabályozás alkotmányos felhatalma­zás alapján lehetővé teszi a kormány felügyelete alá tartozó közigazgatási hatóságnak, hogy lényegében diszk­recionális alapon a működést ellehe­tetlenítő mértékű bírsággal sújtson a kormánynak nem tetsző magántulaj­donú nyomtatott, elektronikus és in­ternetes sajtótermékeket. Jelenti-e ez azt, hogy az alkotmányvédő testület kénytelen lesz alkotmányosnak talál­ni ezt a szabályozást? Azt gondolom, hogy az alkotmányőröknek ebben az esetben is megmarad az az értelmezé­si szabadságuk, hogy a véleménynyil­vánítási szabadság minden civilizált alkotmányos rendszerben meghatáro­zó elve alapján nemet mondjanak a törvényhozónak. Persze ehhez szük­ség van az alkotmányosság elvei irán­ti elköteleződésre éppúgy, mint egyfaj­ta szakmai, személyes szuverenitásra, kurázsira, amit persze az olyan nem alkotmányos rendszerek, mint ami­lyennek az új alkotmányt követő ma­gyarországi ígérkezik, nem kifejezet­ten bátorítanak. A nem alkotmányos alkotmány és az ellene való orvosság ÉLET ÉS Í·I 24 IRODALOM 2010. DECEMBER 23.

Next