Élet és Irodalom, 2011. január-június (55. évfolyam, 1-25. szám)

2011-02-11 / 6. szám - Mélyi József: A köztér elszámoltatása (6. oldal) - Megyesi Gusztáv: Élet - Grosics, a példakép (6. oldal)

Orbán Viktor és a felvilágosodás dialektikája KONTLER LÁSZLÓ (Folytatás a 5. oldalról) A személyes vélemények megformá­lása „nyilvános észhasználat” kereté­ben, tágas és nyitott kommunikációs térben zajlik, amelyben azok kölcsö­nös kontrollt gyakorolnak egymás fö­lött, s a hatóság beavatkozása ebbe a nyilvános térbe csak akkor indokolt, ha a vélemények némelyike veszélyez­tetné a közbiztonságot (lásd fent, a versengő és ugyancsak kölcsönös el­lenőrző funkciót betöltő önérdekek párhuzamos esetét) - a hatóság fel­adatait bármilyen legitimációs alapon éppen ellátó személyek ideológiai-vi­lágnézeti preferenciáinak alapján sem­miképpen sem. Paradox módon az 1780-as évek porosz kontextusában éppen ezt jelentette Kantnak az a né­mileg (ön) ironikus gondolatmenete, melyben II. Frigyest a legfelvilágo­sultabb uralkodónak aposztrofálta a király következő (valószínűleg apok­rif) bonmot-ja alapján: „fecsegjenek bár­mit, csak engedelmeskedjenek”. En­nek belátásához persze szükséges an­nak a felidézése, hogy a felvilágosult monarchia államában az „engedel­messég” fókuszának nem az uralko­dó személye számított, hanem az - igaz, általa megtestesített, de egyút­tal szolgált - racionális, a közösség békéjét, biztonságát, „kényelmét” ga­rantálni hivatott, kiszámítható jog­rend. * E vállaltan töredezett és impresszio­­nisztikus gondolatmenet során a fel­világosult monarchia témája elveze­tett bennünket a mi szűkebb, ottho­nosan dohos Habsburg pátriánkba. Miután a közelmúltban némely ku­ruc szegénylegény felhorgadásáról le­hetett olvasni, nem állhatom meg itt annak rögzítését, hogy bizony a fel­világosodás jobbára amolyan labanc huncutság képében ütött tanyát e tá­jon - de (tetszik, nem tetszik) ennek a huncutságnak az ivadékai Hajnó­czy, Berzeviczy, a Széchenyik. Nem­zei arisztokrata politikus-bürokraták voltak Mária Terézia és 11. József kör­nyezetében, nevelői között eminens szerepet játszott Joseph von Sonnen­fels, a politikai és kamarai tudomá­nyok (kb. államigazgatás- és nemzet­gazdaságtan) első professzora a bécsi egyetemen. A XVIII. századi Polizey­und Kameralwissenschp klasszikusan fel­világosult, empirikus és célorientált diszciplína volt, arra hivatva, hogy megfelelő szakmai éthoszú, elkötele­zettségű és felkészültségű hivatali eli­tet képezzen egy olyan birodalom szá­mára, melyben a politikai hatalom le­gitimitása működésének nem „jogsze­rűségéből”, hanem „racionalitásából” származik, s ez utóbbi fokmérője a polgárok „biztonságának és kényel­mének” garantálására való képessé­ge. Sonnenfels tankönyveiben, érte­kezéseiben e képesség kialakításának két feltétele volt. Egyrészt az, hogy minden egyes országlakos közvetle­nül az állam partnerévé váljon azál­tal, hogy eltűnnek közöttük a rendi megkülönböztetések (miközben meg­marad számukra az önkéntes alapon történő szerveződés lehetősége). Más­részt az, hogy az adminisztráció tel­jes körűen rendszerezze az élet min­den területét, amelynek köze lehet a „biztonság és kényelem” megvalósí­tásához, és statisztikai részletességű (ne feledjük: Staatistik­a államtan) is­mereteket szerezzen az ehhez szüksé­ges erőforrásokról. Másként hogyan volna lehetséges, hogy a lakosságot ne fenyegesse - találomra - se a (nem rossz gazdálkodás, hanem természe­ti csapás vagy árdrágítás miatt fellé­pő) gabonahiány, se az ivóvíz és a le­vegő szennyezettsége, se az építési te­rületek rendezetlensége, se a mérge­ző patikaszerek helytelen tárolása, se a kóbor kutyák, se a hitelrontás...? E „bürokratikus felvilágosodásnak”, az állam adminisztratív víziójának - mely érdeklődésének homlokterébe nem a szuverenitás, a jogok és köte­lezettségek elosztása és cseréje kérdé­seit állította, hanem „dolgok”: népes­ség, terület, erőforrások kormányzá­sát - persze megvoltak a kockázatai. Amikor a felvilágosult uralkodó kon­zervatív ellenállásba ütközött (de ak­kor is, amikor úgy látta: általa kisza­badított szellemeket kell visszagyö­möszölni a palackba), s még inkább akkor, amikor ez utóbbi gond felvilá­­gosulatlan utódjának fejét fájdította, az eredeti koncepció szerint a ható­ság „elrendező” funkcióját ellátni hi­vatott Polizey elméleti logikája és létre­hozott gyakorlati mechanizmusa azzá a megfigyelő, felügyelő, fegyelmező és büntető rend­őrséggé alakult, ami­nek rosszabb álmainkból és még rosz­­szabb tapasztalatunkból ismerjük, amit azonban - hogy visszatérek egy korábban említett témára - a felvilá­gosodást diabolizáló álláspont átlát­szó csúsztatással állít be „a felvilágo­sodás immanens, elkerülhetetlenül ér­vényesülő tendenciájának. ’89. októberi útitársam pillanatnyi­lag - a jelek szerint jó sokáig - Ma­gyarország miniszterelnöke, és fél évig a magyar EU-elnökség vezető­je. Hogyan állunk e hazában ennek a periódusnak a kezdetén a felvilá­gosodás gazdag örökségével, amely­ről nehéz lenne elvitatni, hogy a mai Európa számára alapvető tájékozó­dási pontokat jelölt ki? Attól tartok, elég pocsékul, írásomban - talán fel­tűnően - kerültem, hogy említést te­gyek egyebek között Montesquieu­­ről és a hatalmi ágak megkülönböz­­tetéséről-szétválasztásáról. Nem szól­tam az amerikai alapító atyáknak ar­ról a felismeréséről sem, hogy mivel alkotmányozás és normál törvényho­zás lényegét tekintve eltérő feladat, ha már egyszer egy, az utóbbi céljá­ra megválasztott grémium (többsé­ge) magára vállalja az előbbit, akkor minimum úgy helyes, hogy (1) ezt ne a saját értékválasztásainak kizáró­lagos preferálásával tegye, (2) ne a saját hosszú távú berendezkedése biztosításának ügyetlenül leplezett céljával művelje, hanem (3) éppen ellenkezőleg: dolga végeztével írjon ki új választásokat, aztán vegye a ka­lapját. Mellőzésük szándékos: hoz­zájuk az égvilágon semmi köze an­nak, ami tavaly május óta az ország vezetése részéről szóban és tettben történt, történik és sajnos minden bi­zonnyal történni fog. (Illetve deho­gyis: köze van, hiszen pontosan az ellenkezője.) Azért­­ Arkagyij Raj­­kinnak, gyermekkorom hazánkban is népszerű szovjet komikusának az akkori állapotokat (talán akaratla­nul?) oly találóan jellemző iróniájá­val szólva -fálámifán - de nem ász­igá­­szi... Hogy a fentiekben önkényesen kiválasztott alakok némelyikét sorol­jam elő újra: megkaptuk Burke-ből a nemzeti történelmi szimbólumok iránti rajongást - a múltból a jelen számára releváns hagyományok fe­lelős kiválasztása iránti érzékenység nélkül; Paine-ből populista arrogan­ciát és talmi forradalmi retorikát - a demokratikus alapjogok védelme és ápolása iránti elkötelezettséget meg­kérdőjelező politikai és törvényho­zói gyakorlattal. Aztán itt van velünk Sonnenfelsből az állam mindenre ki­terjedő és a kanti kategorikus impe­ratívusz tudását magának vindikáló figyelme - az emancipált, polgárrá avanzsált alattvalókkal fenntartott partnerkapcsolat törekvése és az ál­lam általa is vallott, eredetileg a „tár­­siatlan társiasság” filozófusai által előirányzott világnézeti semlegessé­ge nélkül. Miniszterelnök Úr, ked­ves Viktor - nem lehetne fordítva? ÉLET ÉS|#N­­ 1 ­ A­zt mondja Nyilasi Tibor volt válogatott futbal­lista, a labdarúgó-szövetség sportigazgatója, hogy a nemrég elkészült Grosics-filmet kötele­ző tananyaggá kellene tenni az iskolákban, hadd is­merjék meg a fiatalok a legendás kapus életét. Nem tudom, hogy dr. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár hogyan áll a kérdéshez, mint ahogyan arról sincsenek ismereteink, hogy Krisztus urunk miként viszonyult a labdarúgás nevű játékhoz, ennek ellenére meg merjük kockáztatni a kijelentést: az ifjú nemzedékeknek ad­dig jó, amíg nem ismerik meg Gro­­sics Gyula életét, s pláne nem állít­ják eléjük példaképnek. A Fekete párducról akkor szóltunk legutóbb e lapban, amikor egy inter­júban arról panaszkodott, hogy éhen fog halni, annyira kevés a nyugdíja, másnapra aztán kiderült, hogy nyug­díjként pár forint híján kétszázezer forintot vesz fel, igaz, adott életvitel mellett ez is éhhalálhoz tud vezetni. Mindegy, Grosics azóta megkapta a Príma Primissima-díjat, a napokban pedig a Nemzet sportolójává nevezik ki, ami havi öt­százezer forint; remélhetőleg most legalább fél évig nem kell majd Grosics számára szociális gyűjtést szer­vezni. A kapus a napokban volt 85 éves, s ebből az alka­lomból külön köszöntötte őt a nemzeti ügyek kormá­nyának miniszterelnöke a centrális erőtér legfrekven­táltabb fórumán, az országértékelésen, mindjárt pél­daképül is állítva az ünnepeltet az ifjúság számára. An­nak megvitatásába most nem vágunk bele, hogy egy­általán kellenek-e példaképek a feltörekvő ifjú nemze­dékek számára (nem kellenek, az erre alkalmas szemé­lyek ugyanis a dinoszauruszokkal már rég kihaltak), de tegyük fel, hogy a gyerekek mind Grosicsok akar­nak lenni, s azok is lesznek. Milyen élet vár rájuk? Maga a rettenet, hiszen egyik kurzusnak nagyobb ül­dözöttjei lesznek, mint a másiknak. Már jeleztük egy­szer ebben a lapban, hogy Grosicsot a legkörmönfon­tabban üldözte a Kádár-rendszer: butikot adott neki, önálló tévéműsort, két helyről fizetést, a Volán-tröszt­nél sportköri elnökséget. Ami Grosicsnak a mai társadalomban elfoglalt he­lyét illeti, legyen elég annyi, hogy az országértékelé­sen Schmitt Pál mellé ültették, s az ember elboron­gott, hogy mennyi nemes, hibátlan jellemű férfiú vált e hazában korábbi diktatúrák üldözöttjévé, míg vég­re elérte őket is a teremtő felszabadítás. Hanem ha már példakép kell mindenáron, itt van Buzánszky Jenő. Grosiccsal már csak ők vannak életben a híres Arany­csapatból, amelyben Buzánszky a maga szerényebb tudásával afféle díszpinty szerepet játszott, ő képvisel­te a vidék futballját a világverő csapatban. Szürke, ki­egészítő­ ember szerepét ő maga sem tagadta soha, sőt kifejezetten a sze­rencse kegyeltjének tartotta magát, hogy a zsenik között játszhatott. Ha­nem szép lassan ez is megváltozott. Kezd egyre nagyobb öntudattal be­szélni a szerepéről, most már ugye nincs Puskás, aki kijavítaná, s mint­hogy egyedül jár élménybeszámo­lókra az országban, ő maga lett az Aranycsapat, ő Puskás és Hidegkúti is egyszemélyben, tehát a puszta életben maradásával vált zsenivé ő is, anélkül, hogy bármit is tett volna ezért. Nem véletlen, hogy a napokban kormányhatározattal ő is a Nemzet sportolójává lép elő, mi több, ennek megfelelően is vi­selkedik: legutóbb már a végtelenül szerény és aláza­tos Buzánszky egy nagyváradi gálamérkőzés előtt a kezdőrúgáson veszett össze Mészöly Kálmánnal, le­vegőnek nézve a nála ezerszer jobb klasszist, mond­ván, mit keres itt ez az ember. Ami nem jelenti azt, hogy egy példakép-választás nem lehet sikeres. Még a hetvenes évek elején portré­film készült az ifjonc Nyilasi Tiborról, aki elmondta, hogy neki Albert Flórián a példaképe, olyan akar len­ni, mint az aranylabdás csatár. Amin aztán jót derült a fél ország, hiszen akkorra már köztudott volt, hogy a magyar futballcsászár a pályafutása alatt szinte ipa­ri méretekben adta-vette a mérkőzéseket, s fúrta az edzőket, vezetőket. Igaz, példaképnek tökéletesen megfelelt: nem telt el két év, és a Nyilasi vezette fiata­lokból álló Fradi bundával nyerte meg a bajnokságot Zalaegerszegen. Megyesi Gusztáv Grosics, a példakép A köztér elszámoltatása George Rickey tulajdonképpen átlagos amerikai szobrász volt, művei főleg a hat­vanas-hetvenes években lettek népszerűek. Európa néhány fontos közterén, töb­bek között Rotterdamban vagy Berlinben is áll egy-egy kinetikus alkotása. Müns­ter városa 1974-ben döntött úgy, hogy megvásárolja és egy parkban felállítja Ric­key Három forgó négyzet című mozgó és absztrakt művét. Akkoriban modern közté­ri műalkotást még nemigen láthattak az igencsak konzervatív Münster köztere­in, az új kezdeményezés pedig - talán ezért is - elutasításra talált a lakosság köré­ben. Az újságcikkekben és a városházára érkező levelekben az emberek leginkább két dolgot kifogásoltak: a mű árát (130 000 márka - mennyi mindenre lehetne el­költeni), illetve azt, hogy a műalkotás nem is műalkotás, hiszen ilyet minden ügye­sebb mesterember meg tudna tervezni „néhány söralátéten”. A tiltakozásokban legtöbbször az adófizetők pénzének elherdálásáról, „infantilis primitivizmusról” esett szó, de előkerült az „elfajzott művészet” rég elfeledettnek hitt fogalma is. A városvezetésben többségben lévő kereszténydemokraták ennek hatására ki is je­lentették: „efféle művet a polgárok akarata ellenében nem lehet felállítani”. Mindezt csak azért érdemes emlékezetünkbe idézni, mert az elszámoltatási kormánybiztos eljutott a köztéri műalkotásokig. A Magyar Nemzet beszámolója szerint (Egymilliárd„műalkotásokra”, 2011. febr. 5.) Budai Gyula a Magyar Univer­sitas Program felsőoktatási PPP-beruházásai keretében a beruházási összegek egy százalékából 2006 óta elkészült kortárs képző- és iparművészeti alkotások létrejöttének körülményeit is vizsgálja. Önmagában a PPP-konstrukció vizsgá­lata nem indokolhatatlan, hiszen az így finanszírozott épületek a Művészetek Pa­lotájától az egyetemi berházásokig az elmúlt évtizedben hatalmas terhet raktak az állam és az önkormányzatok vállára. Ezen belül az épületekhez kötődő kép­zőművészeti pályázatok kiemelése, a pellengérre állítás módja és indoklása azon­ban erős kétségeket vet fel. E helyütt tekintsünk el attól, hogy a Magyar Nemzet ál­tal címbe foglalt egymilliárd forint a nyilvános adatok szerint ennél jóval keve­sebb, illetve hogy a képzőművészeti alkotások létrehozására lehetséges-e egyál­talán közbeszerzési eljárás kiírása - ezek a pontok nyilván tisztázódnak majd. A kétségek inkább elméleti jellegűek, és egyrészt a köztérről folytatott európai gon­dolkodás hazai alkalmazására, másrészt a politika által felhasznált sztereotípiák­ra vonatkoznak. Ha európai szemmel nézzük, a Magyar Universitas pályázati programja tulaj­donképpen a világon sok helyütt ismert, úgynevezett egyszázalékos szabály ha­zai alkalmazása, azaz a közpénzből készülő beruházások értékének egy százalé­kát - egyes országokban többet, máshol kevesebbet - kötelezően a létrejövő épü­letekhez tartozó műalkotások elkészítésére kell fordítani. Nálunk is volt már ha­sonló szabályozás néhány évtizeddel ezelőtt, pár éve pedig a szocialisták próbál­ták ezt valamennyi államfit beruházásra kiterjeszteni - a kezdeményezés rövid úton elhalt. Az universitas azt a modellt vezette be, amely minden kritika ellenére mű­ködőképesnek bizonyult többek között Németországban vagy Franciaország­ban, és az elmúlt években valóban remekül funkcionált Ausztria különböző tar­tományaiban. Transzparens szerkezetű pályázatról volt szó, amely a megalapí­tása óta szinte egyedül nyújtott lehetőséget kortárs művészek köztéri műveinek megvalósítására, az építészet és a képzőművészet kapcsolatának újragondolásá­ra. A zsűri tagjai a kortárs művészet szakemberei, valamennyien megtalálhatók a lektorátus nyilvános szakértői listáján, többségük intézményvezetői gyakorlat­tal bír. Ha mindez kevés ahhoz, hogy egy Európában (és a világ más pontjain) uralkodó szemlélet nálunk is intézményesüljön, akkor feltehető a kérdés, van-e egyáltalán esély, hogy évszázados sztereotípiák mégsem válnak uralkodóvá és az állami elszámoltatás részévé? A Magyar Nemzetben ismertetett fordulatok ugyanis olyan gondolatokra és meg­fogalmazásokra utalnak, amelyek egyidősek a XX. századdal vagy legalábbis az avantgárddal. Ezek a felvetések egyrészt kétségbe vonják, hogy a létrejött művek valóban a művészet kategóriájába sorolhatók-e - erre utal többek között a cím­ben az idézőjeles „műalkotás” -, másrészt az adófizetők pénzének gondos fel­­használását kérdőjelezik meg. A kétség elsősorban arra a történeti tényre vezet­hető vissza, hogy a modern művészet már a XIX. század végén maga ellen han­golta a közönséget, hogy később az avantgárd konfrontációra hajló beállítottsá­ga tovább hergelje az egyedül érvényesnek hirdetett művészet ellenségeit. A kon­zervatív sztereotípiák máig elevenek maradtak, elég az elmúlt évtizedekből bár­melyik köztéri Richard Serra-mű felállításának körülményeiről olvasni. Most is erről a zsigeri ellenérzésről van szó: „... kérdés, hogy a modernnek nevezett al­kotások - például az egyszínűre festett falrész - valóban milliós értéket képvisel­­nek-e. Erre a kérdésre igazságügyi szakértők adnak majd választ - mondta az ál­lamtitkár.” Az ilyen fordulatokkal az elszámoltatók öntudatlanul az ötvenes évek kelet-európai absztrakcióellenességét és a harmincas évek Elfajzott művészet-kali­­tásait idézik meg, ahol csaknem mindig a dolgozó népre és annak „adógatasai­ra” hivatkoztak. Visszatérve Münsterhez a város végül mégis megkapta George Rickey alkotá­sát, mégpedig egy banktól, ajándékba. A jelen szempontjából a történet végül is innen válik érdekessé, hiszen ezután a tiltakozásokra és a nagyközönség értet­lenségére hivatkozva néhány lelkes művészettörténész és múzeumi ember azt ja­vasolta, indítsanak pedagógiai programot, amely közelebb hozza a nézőkhöz a kortárs képzőművészetet. Végül ebből a kezdeményezésből nőtt ki a Münsteri Szoborprojektek most már több mint harminc éve rendszeresen megrendezett sorozata, amely nemcsak egy város arculatát írta újra, de egész Németország (sőt Európa) legjelentősebb köztéri művészeti projektjeként ismert. Magyarországon ez egyelőre csupán a jövő illúziója. A jövő realitása, hogy az efféle elszámoltatások után nagyítóval sem lehet majd olyan állami vagy önkor­mányzati megbízót találni, aki kortárs művet akarna felállítani. Ez a realitás pe­dig elsősorban a teljes képzőművészeti intézményrendszer és a pedagógia csőd­je lesz - egy olyan jelenből kiindulva, amelyben nincs valódi közép- és általános iskolai művészettörténet-oktatás, nincs valódi közbeszéd, és egy politikus bármi­kor kimutathatja, mennyire nincs fogalma a művészetről és annak történetéről, s miközben a világban a köztéri művészet fogalma folyamatosan átalakul, mi in­kább visszatekerünk az idő kerekén. Azért vegyük észre közben, hogy az elszá­moltatástól lefelé már csak egy lépés van, de fölfelé végtelenül nyitott a tér. Mélyi József A februári szám tartalmából • Kurtág György 85 éves­­ Farkas Zoltán, Klein György, Michael Gielen és Menahem Pressler írásai • A Nemzeti Kulturális Alap Zenei Kollégiumának stratégiája • Jevgenyij Kiszin és Jan Bostridge interjúja • Operaelőadások Budapesten (Mozart: Ascenio Albában, Donizet­ti: Szerelmi bájital­ és New Yorkban (Verdi: Don Carlos - élő in­ternetes közvetítés) • Régi-új könyv Mahlerről, Szvjatoszlav Richter magyarországi hangversenyfelvételei CD-n IRODALOM 1VJ 2011. FEBRUÁR 11.

Next