Életjel Évkönyv 4., 1978-1983

Az Életjel visszhangja - Irodalmi estek

VÉGLETEK KÖZÖTTI MŰVÉSZET Almási Gábor retrospektív tárlata Szabadkán A kiállítási teremben, amelyben Almási műveit látjuk, a tér tagolása szinte a mozgásunkból következik, mintha csak így akarnánk sétálni a mű­tárgyak között, s valami függetlenség érzése vezet bennünket. Tisztelettartó mérséklet, sem önkínálkozó, sem követelő, de a figyelmünket annál inkább leköti és bölcsesség sugárzik a művekből a teremben, mint a jóleső munka után a rend... A cselekvő ember megbonthatja a rendet, de tudásával, esz­közeivel újra rendet teremt egy magasabb szinten, és így hozzájárul a világ fejlődéséhez. Állandó munka és elmélyültség érezhető az Almási-kiállításon. Szobrai nem „testesek”, nem is erőtől feszülők, hanem inkább síksze­­rűek. Almási megteremtette a festészet két dimenziójából való átmenetet a három kiterjedés irányába. Ez is valami sajátossága a vajdasági művészet­nek. Festeni akart... Érdekes, hogy Almási eleinte nem a fafaragástól a szobrászathoz vezető úton indult, eleinte nem ismerte fel a lényegét, de 1936-ban saját maga rájött és Oláh Sándor tanácsára mintázni kezdett. Munkásművész, őstehetségként kezdte, mint Hangya, majd Tóth József és Petrik Pál. Külön időpontokban az akadémiára is eljutottak. Almási a Kanizsa melletti Tóthfaluban született 1911-ben, korán árva maradt és 1925-ben nagybátyja, Almási Károly bútorasztalos tanítványa lett Weiner Lipót zen­­tai bútorüzemében. Akkor ismerkedett meg Tóth Józseffel, aki ugyan fiata­labb volt nála, de rövidesen Meštrović tanítványa lett Zágrábban. Almási tehát a fejfaragó mesterség ismereteivel indult a művészi pályára. És hos­­­szú önképzéssel, lassan haladva a művészetben mindig az emberi tartalom érdekelte. Rábeszélésre 1948-ban beiratkozik a belgrádi Képzőművészeti Aka­démiára, ott diplomást is. Lojze Dolinar volt a tanára. Az akadémia nem sokat jelentett számára, sőt több szempontból hátrányára volt. A forma­részletek realisztikus kidolgozása volt a művészi követelmény, ami eltereli a figyelmet az érzelmi átélésről, a művészi lényegről és a technikára, a meg­munkálásra irányítja a figyelmet... A katalógusban Baranyi Anna Almásit idézi: „A stúdiózus, szakszerű kidolgozás fontos volt Dolinár számára, én ezért ragaszkodtam hozzá. Stílusa azonban lényegesen nem hatott rám." A Lapátos lány szobra 1950-ből való, ott készült, s igazolja önállóságát. Az akadémián eltöltött idő mégis késleltette abban, hogy meglelje a saját útját, mert hiszen az időt sok mellékes (már rég megoldott) kérdéssel töltik el. Ez a jelenség Vajdaságban a többi, alkadémiát végzett művészről is el­mondható. De önképzéssel elkerülni az akadémiát..., vagyis a sablonokat — ennek is megvannak a hátrányai, ha nincs, aki irányítsa a növendéket és ha az önképzést kiegyenlítik a kevesebb tanulással vagy éppenséggel csak a tehetségre alapozzák művészetüket. Almási megjárta mindkét utat és megőrizte egyéniségét, élete és mű­vészete több vonatkozásbe­n sajátos viszonyban van Vajdaság munkásmoz­galmával, történetével és művészetével. Ez olyan, mintha egy belső forma érvényesülne, melynek műfaji követelményei vannak. A portrék (művészek, politikusok, munkásmozgalmi emberek, munkások, a nő ábrázolása...) je­lenti az igazi tartalmat Almási művészetében. Almási jól érezte, hogy té­májának megfelelően változtatni kell stílusát is. Ezt még akkor megtanul­ta, amikor stílbútorokat faragott a műhelyekben. A portrék különböző időkből valók, és lényegében a realista stílus és valami szélesebb jelentés, értelem fogja össze legjobban sikerült port­réit. Például Savoyai Jenőt barokk, romantikus módon ábrázolja, s hajlik a pszichologizálásra; Sterija portréját biedermeieres módon mintázta meg; Oláh Sándort drámai erővel, „század végi” hangulattal jeleníti meg; Shakes­­peare-ben a XVI. század cselekvő emberének nagy indultát érzékelteti; Paganinit viszont agresszívnek és félelmetesnek látja és láttatja. Petőfit ro­mantikus vonás nélkül, 20-as évekbeli forradalmár analógiájában látja. A történelmi, lélektani portrék mestere belemélyed a személyek tanulmányo­zásába, semmi kommentárt, sem előzményeket nem tudunk ezekről a művei­ről. Almási, ha egy napon megírná művészi vallomásainak életrajzát, nagy szolgálatot tenne a munkásmozgalomnak és a Vajdaság képzőművészetének is. 143

Next