Életképek, 1846. január-június (4. évfolyam, 1/1-26. szám)

1846-06-27 / 26. szám

közelebb az élethez, mivel benne a­ ma­gunk által meglakott világ tapasztalatait akarjuk látni, és követeljük, hogy még az is, mi a’ képzelődés megyéjéből való, mihelyt drámába szövetik a’ mi tapaszta­lati világunk valószínűségét hordozza bélyegéül. E’szerint költőnek, hogy drá­mairó lehessen, az eredeti tehetségen kí­vül, ismeretesnek kell lennie a­ tapaszta­lás roppant mezejével, mi neki teljesen hatalmába van eresztve. Ismernie kell az emberi lélek nyilatkozásait, mind­azon formákat, mellyekben az indula­tok és szenvedélyek tapasztalásunk elé jőnek; gondolkozni azon módok és okok felöl, miért történik valami úgy és nem máskép a’ lélekben. Innen a’ drámaköltő­­nek első tiszte tanulni az akarat ébre­dését, mocczanatait, nyomozni a’ lélek utait , ’s minden tettnek — gyilkosság vagy feláldozás — olly rugókat vetni alapul, mellyböl ellenmondhatlan szük­ségben következzék az , mert e’ nélkül sem gyilkosság, sem feláldozás nem lehet költői esemény, hanem csak puszta szá­raz történet, minőt a’ história lapjain ele­get találunk. Illyen, okokra vitt események szö­vedéke már a’ drámai költészet, miből világosan kitetszik, minő rangú legyen a’ tett, ha az odavetve olvastatik a’történet­könyvben , vagy a’ mint megjelenik az életben, és minő, ha meg lelkesitve(okok­­ra víve, motiválva) szemeink elé hozatik drámában, vagy a’ színpadon. Szólván az eseményekről, mellyeket az életből (vagy történetből, mindegy) viszünk át a’ költészetbe, itt csak az a' kérdés: mi­kép lehető ezen átvitel? Némellyek úgy hiszik, hogy mikor valami tárgyat költői rangúvá emeltek, művészeti formába öl­töztetvén azt, akkor utánozták a’ szép természetet*, mások ezzel homlokegyenest ellenkezőt állítanak, és magokat ekkép fejezik ki, hogy nem e­­siték a’ter­mészetet. Látnivaló, mi­kép az első rendű aesthetikusok követendő példányul nézik azt, mit az utolsók még nemesnek sem találnak eléggé, nem­hogy utánzásra tartanának méltónak, miből a’ két elv összeütközése kézzelfog­ható. Elsők, midőn a’ szép természetet vallják, ugyanakkor vallomást tesznek rut vagy nem szép természetről is hallgatólag; utolsók pedig, midőn a’ter­mészetet általában nemesitni mondják elvökül, már ez által eltagadják, hogy van szép természet, így áll az elv tisz­tán, minden elmebeli toldalék nélkül; de mind a’ mellett Winkelm­ann, e’tudomány feje, sem szól illy általánosan. „A’ ter­mészet,— mond ő — és a’ legszebb test alkotás is ritkán van hiba nélkül, és vannak formái vagy részei, mellyek más testekben tökéletesb módon lelhetők vagy gondolhatok“ .... Tehát nem ritkán, de azért van olly eset, mikor a’ termé­szetben nincs hiba, mégis elvégre igy szól: im Ganzen musz die Natur der Kunst weichen. — ’S mi legyen ez a’ Kunst? „A’ legszebb részeknek kiválasz­tása és harmoniás összekötése egy alak­ban“, azaz: ideális szépség. Kiki ál­­tal látja, hogy mind e’tételek, szoros értelem szerint, csak a’ képző művészete­tekről szólanak, mindazáltal a’ szóló művészetekre is alkalmazhatók. Mint ki­válogatja szobrász vagy festész a’ szebb részeket alakjához, úgy tesz a’ költő is, midőn az emberi lélek nyilatkozásait, az eseményeket összeválogatja egy költői mű alkotására. Itt azonban az egész tudomány megakadna, ha körülbe­lül egészen uj elv nem találkoznék a’ szóló művészetek homlokiratául, mikor az ideális szépség a’ költői művekre is átvitetvén, igy magyaráztatik: Nemesít­ve (ideálisaivá) akkor van a' természet mikor egyénben (Hamlet, Ophelia) a’ nem (férfi, leány) tükröztetik ennek azonban nincs megfogható értelme, mi­vel szűkebb fogalom (egyén) magánál szélesebbet (nem) merítene ki, mi logi­kai képlenség, ellenmondás, ’s nem egyéb, mint egyoldalú philosophiai szigor, melly mindent a’ categoriák keresztfájára, fe­szit. Tudjuk, ugyanis, hogy a’ fogalmak kiterjedése visszás arányban áll belie­­mek-, azaz: béltartalmukhoz; mert men­nél tágabb a’ fogalom köre, annál keve­sebb tartalma, míg végre az általános fogalmakban egészen elvesz az egyéni­

Next