Ellenfény, 2017 (22. évfolyam, 1-6. szám)

2017 / 1. szám

fókuszban: boldog békeidők? ÍMaJUaJMAatU. lu-n Idén van a KIEGYEZÉS 150. évfordulója. Erre az alkalomra Megosztó kompromisszum címmel szervezett konfe­renciát a Magyar Történelmi Társulat és az Országgyűlés Hivatala. A szakmai tanácskozás címe arra utal, hogy máig ellentmondásos az 1867-es „fordulat” történelmi értékelése. A kiegyezés jegyében született az idei Buda­pesti Tavaszi Fesztivál számos programja is. Itt mutatta be új előadását a MAGYAR NEMZETI TÁNCEGYÜTTES, amely szintén a 150. évfordulóra emlékezett. VAZSÓ VERA írása: Gyász és életigenlés A Zsuráfszky Zoltán rendezte Kiegyezés/750 az aradi vértanúk ki­végzésének allegorikus képével indul: a lassú gyászzenére a fehér inges férfiak egyenként emelik vállukra a föléjük magasodó szálfá­kat, majd cipelni kezdik őket. Rövid út után egy sorba állítják őket a színpad végére, majd maguk is eléjük állnak, mintha a kivégzőik­kel néznének szembe. Mindezt gyászkendős asszonyok figyelik. Hirtelen három dörrenés hallatszik­­ és közben három villámlás ci­kázik keresztül a hátteret alkotó félkör alakú kivetítőn gomolygó felhők között. Az asszonyok fájdalmasan összekapaszkodnak, és a fejükre, vállukra borított gyászkendők mögött eltűnnek a férfiak. Csak a szálfák állnak továbbra is egyenesen, mint megannyi lecsu­paszított, ágait vesztett sírkereszt. A fényváltás az előtérben görnyedten ülő, sötét ruhás, idő­sebb alakokra irányítja a figyelmet. Már nem a hősöket, az áldozat­tevőket, a vértanúkat látjuk - rájuk csak a hátul továbbra is látható szálfák emlékeztetnek-, hanem a mindennapi embereket, akiknek a történtek terhével kellene továbbélniük. Fekete ruhás asszonyok vonulnak az öregek elé, és közben lassú, álomszerű táncot lejte­nek. Nehézkesen felállnak az öregek is, és komótosan induló, óva­tos táncba kezdenek, amelynek néhány mozdulatára ráerősítenek. Ezek a kiemelt gesztusok fájdalmat, gyászt, elkeseredettséget ér­zékeltetnek. És közben a Ghymes dalát halljuk, amely szintén a ha­lál üzenetét közvetíti: „Édesem, csak lélegezz, / Mint a túlvilág. / Táncba csalt s most így szuszog, / Szép, de fáj a tánc.” Eközben az öregek közé egy összekapaszkodott fiatal pár ér­kezik. Összetartozásukat a vállukra vetett közös vörös kendő jelzi. Egymást átölelve figyelik az öreg párok nosztalgikus, fájdalmas táncát, amelyben a múlt terhét éppúgy érezni, mint a jelen kilátás­­talanságát. De tovább szól a dal is: „Gyorsul úgyis mindenem, / Mint az ölelés, / Épp a vége egy rövid / Görcsberepülés. / És ezért most tánc- / És ezért most táncolunk...” A „mégis”, „mindennek el­lenére” dala és tánca ez, amely többszörös nekifeszüléssel keresi a belakhatatlanná vált világban a feltámadó élet esélyeit. Erről szól a dal is: „Újra kavarog a - / Végre csikorog a - / Mégis mosolyog a - / Napra hunyorog a - / Tánc a ködben, tánc a jégen”. Azonban ekkor megmerevednek az öreg párok, míg a fiatalok energikus forgásba kezdenek. Ennek feltartóztathatatlan lendüle­te mozdítja meg az öregeket is. Mintha álomból ocsúdnának, lassú táncba fognak. Az idős párok összekapaszkodása a múlt fájdalma­it őrzi, de lassan maguk is egyre nagyobb lendületbe jönnek. Mint­ha a gyászt lassanként valahogy legyőzné az újrakezdés vágya. Az előadásnak ezek a bevezető jelenetei, a mozgásokra, tán­cokra és a térformák teremtette képekre épülő jelzései allegori­kusan beszélnek egy ország állapotáról, a benne élők lelkületé­­ről. De legfőképpen arról, hogy próbálja legyőzni a kifáradó gyászt az újrasarjadó élet. De a Kiegyezés­­150 a továbbiakban nem a bevezetőjével fel­vázolt metaforikus táncszínházát folytatja. Ezután kifejezésmódot­­ és némileg nézőpontot is - vált az előadás. A mozgás mellett az ének, sőt a verbalitás is megjelenik kifejezőeszközként. És némileg változik a téma is. Az előző jelenet végén az öregek visszatelepedtek a székeikre, az asszonyok pedig a férfiak vállára tették a kezüket, így figyelték a fiatal pár táncát. A gesztus mintha az fejezné ki: a világ sorsát rábíz­zák a következő nemzedékre, magukat már nem tartják képesnek igazítani rajta. De még őriznek valamit a múltból, ami kikívánkozik belőlük. Amikor magukra maradnak, ifjúkoruk hőséről, Kossuthról kezdenek beszélni. Sorolni kezdik a nevéhez tapadt állandó jelző­ket: „Kossuth apánk”, „magyarok Mózese”, „a nagyszáműzött”, „a turini remete” - mondják egymásnak adva a szót. Majd - mintegy lázadásképpen - énekelni kezdik a szabadságharc toborzó dalát, a Világos után betiltott Kossuth-nótát. Közben ismét megjelenik a következő nemzedék. A háttérből fiatal férfiak érkeznek, ők is énekelni kezdik a nótát, felveszik a vál­lukra vetett mentéket, és táncolni kezdenek. A Kossuth-nóta után más 48-as dalok következnek, miközben egyre virtuózabb lesz a

Next