Ellenőr, 1874. november (6. évfolyam, 300-329. szám)

1874-11-08 / 307. szám

Előfizetési árak: Egész évre . . 2© frt. — kr. Évnegyedre . . 5 írt. — kr Félévre . . . I© „ — „ Egy hónapra . 1 * 8© » Egyes szám ára 1© krajczár. Szerkesztési iroda: Budapesten, nádor-utcza 6. sz. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP. Hirdetések felvétele: Budapesten, nádor-utcza 6. sz. (L­égrády testvérek irodájában). Kiadó­hivatala: Előfizethetni helyben és posta útján, nádor-utcza 6 sz. a. A lap szétküldésére vonatkozó reclamátiók Légrády testvérek irodájába (nádor-utcza 6. sz.) intézendők. 307. szám Budapest, vasárnap, november 8.1874. VI. évfolyam Az „Ellenőr“ ára mint eddig: Egy évre......................... . 20 forint — kr. Félévre ........ 10 „ — kr Negyedévre ...... 5 „ — kr. Egy hóra ....... 1­­ 80 kr. Az előfizetést — postai úton vagy sze­mélyesen — nyugtázza az „Ellenőr“ kiadó­hivatala (Pesten, nádor-utcza, 6. sz.) Százalék a könyvárusi úton történő megrendelések után az „Ellenőr“ részéről nem adatik. TÁVIRATOK. Bécs, nov. 7. (Képviselőház.) A kormány törvényjavaslatot nyújt be egy, Isztriával a föld­­tehermentesítési alap tárgyában kötendő egyességre vonatkozólag. Goellerich és társai a politikai köz­­igazgatás hiányai megszüntetésére vonatkozó tör­vényjavaslat beterjesztése iránt indítványozzák a kormányt fölszólítani. Az igazságügyi miniszter a ház tetszés­ nyilvánításai közt terjeszti be az új büntető­ törvénykönyvre vonatkozó törvényjavaslatot azon megj­egy­zéssel, hogy az új rendészeti büntető­törvény munkálataival is jó előre haladtak.­­ Fo­rr­eger a szabadkőműves páholyok törvényes jogo­sultságát c­élzó indítványát indokolja. Giskra ki­nyilatkoztatja, hogy a kormány nem átallott volna a szabadkőművesség jogosultságát elismerni, hogy ha az egyesületi törvény nem volna az ellen, Gro­­cholski, Foregger indítványa ellen szól. A ház Fo­­regger indítványát az egyesületi bizottsághoz uta­sítani határozza. Ezután a részvény­társulati törvény fölötti részletes vita folytattatott. Bécsi, nov. 7. (Képviselőház.) Az igazság­ügyminiszter az új bü­ntetőtörvénykönyv javaslatát előterjesztve, előadja, hogy annak alapja és hatá­rozatainak nem csekély része a német birodalmi büntetőtörvénykönyvhez támaszkodik, minek azon eredménye van, hogy az osztrák törvényhozás köz­vetlenül hozzácsatlakozik azon nagy vonáshoz, mely Európa büntetőtörvényhozását ezen század kez­dete óta félreismerhetlenül aratja Magától értetik, hogy a javaslat nem szolgai utánzás, sőt ellenkező­leg beható figyelemben részesültek Ausztriának né­mely sajátságos politikai viszonyai és több becses bünfenyitő traditiói.­­ A képviselőház a részvény­társulati törvényjavaslat részletes vitájában a 173—180. szakaszokat változatlanul a bizottság szövegezése szerint, a 181. szakaszt pedig lényeg­telen módosítással elfogadta. Bern, nov. 7. A rendi gyűlés a hadügyi törvényjavaslatot a­z általános tárgyalásban 30 szó többséggel elfogadta. London, nov. 7. A „Daily Telegraf“ nem hiszi, hogy a nemzetközi katholikus congressus létrejönne. Mint hírlik, a pápai udvarnál levő brit ügyvivő hétfőn hagyja el Rómát, és Lissabonba utazik. London, nov. 7. A „Times“-nek jelentik Washingtonból. Az eddigi teljes választási ered­mények szerint a köztársasági többség a szenátus­ban 7 (eddig 25) szavazatot tesz; a képviselőházi összes ellenzék 70 szavazaton fölül rendelkezik. (A köztársaságiak eddigi többsége 16 szavazatot tesz.) PAris, nov. 7. Hendayeből érkezett hírek zerint az iráni helyőrség kirohanásaival a köztár­sasági csapatok combinált mozgalmára lehet követ­keztetni, melynek czélja az ostromlókat franczia területre visszavetni. Pourey utasítást kapott, a franczia terület megsértésének megakadályozása végett. Pária nov. 7. A belügyi miniszter a prae­­fectusokhoz körlevelet intézett, melyben előadja, hogy a vizsgálati tanácsosoknak a territoriális hadsereg számára való behívása csak alkalmazása az 1872-ben megszavazott hadügyi törvénynek; hogy az újjászervezés munkája befejeztessék, a nyu­galom és rend fenntartása szükséges, és Mac-Mahon számít minden jó polgár higgadtságára és támo­gatására. — Loma tábornok pótcsapatokkal Iránba érkezett és valószínű, hogy a kailistái, az ostrom­lást abbahagyják. Irun bombáztásáról következő részleteket ol­vasunk a franczia lapok távirataiban: Bayonne, november 5. Tegnap egész nap folytatták Irán bombázását, s csak az éj beálltával hagyták abba. Az iráni helyőrség elég gyengén viszonza a tüzet ; a rombolás sem egyik, sem másik részen nem látszik jelentékenynek. A templomot és a városházát is érik a lövegek. Az iráni parancsnok 6 halottat és 10 sebesültet jelent, a halottak közt van egy kolduló barát, ki csak az­nap reggel érkezett a városbaz. Az ostromló sereg, melynek vezérletét Elio tábornok vette át tegnap reggel, tíz zászlóalj­ból áll; ezek közül két guipuzccai. Iránból folyto­nosan számos menekülő érkezik Hendayebe. A köztársasági táborból jelentik, hogy Estella alól 50 karlista megszökött . Villergas köztársa­sági tábornoknak megadta magát. Jovellar tábor­nok pedig több karlista bandát vert szét, s ezek nagy vesztességet szenvedtek halottakban és sebe­sültekben.­­ A kormány megkereste a lapokat, hogy a hadi műveletekről tartózkodjanak híreket terjeszteni. Francziaországban a községi választásokat november 22-ikére tűzi ki egy elnöki rendelet; kivételt csupán Seine megye községei képeznek, hol egy héttel később, 29-ikén, lesznek a választá­sok.­­ Az alkotmánytörvények, mint a „Moniteur universel“ jelenti, januárius hóban kerülnek a nem­zetgyűlés napirendjére. P Bécs, nov. 7. (Zárlat.) Hitelrészvény 235.25 Ga­licziai 245.—. Államvasut 300.—. Járadék 70.—. 1860-dik 109.75 1864-diki 137.— Ezüst 104.80. London 110.—. Unió bank 125.25. Általános épitőbank 43.—. Angol-ausztria 55. 25 Lombardok 135.75. Tramway 134. —. Hitelsorsjegy 165 —. Napoleondor 887.—. Arany 520.—. Frankfurt 91.95 Porosz pénzutalvány 163.—. Török sorsjegy 56-80. Angol épitőbank 55 —. Pécs, nov. 7 (Hivat. zárlat.) Magy. földteherm. köt­vény 78.—. Salg.-Tarján —. Magyar hitel. 228.25 Ma­gyar záloglevél 85.60. Erdélyi —. Magyar keleti vasút 57.50. Magyar sorsjegy 83.75. Tiszai vasút 19. 50 Magyar vasu­ti kölcsön 96.20. Angol-magyar 32.50. Franco-magyar 77.—. Alföld 139.—. Magy. északkeleti vasút 117.50- Keleti vasúti elsőbbségi kötvény 69.—. Porosz pénztári utalvány —.—. Magyar gőzhajó elsőbbségi kötvény —. Magyar földhiteintézet 73.75. Török —.—.Municipális 30.75. u­­rán, nov. 7. Búza 60.25. 184.50. Orozs 53.-. 52.75. Olaj 17.24. 17.24. Szesz 26.10. 26.28. Boroszló, nov. 7- Búza 240.—. rozs 196 50.-----50—. Olaj 17.16. tavaszi 18.—. szesz 17.90. 18.10. 18.10 Utolsó posta. A siciliai közbiztonsági állapotok tűrhetetlen­­sége miatt, egy ottani angol kénbánya-társulat Derby gróf miniszternél panaszkodván, ez az olasz külügyér elé terjeszté a panaszt, annak orvoslá­sát kérve. Visconti Venosta, egy október 20-ára kelt, táviratilag már jelzett levélben válaszol erre, előadván, hogy­­e részben haladéktalanul érintke­zésbe lépett az olasz belügyminiszterrel, aki is megígérte, hogy a panaszt kellő figyelemben fogja részesíteni, s egyszersmind közölte a külügymi­niszterrel, miszerint egész Siciliában a rablók kiirtására új közbiztonsági szervezet van életbelé­pőben, nagy katonai erővel ellátva, s ha ez sem vetne véget a rablók üzelmeinek, még erélyesebb s gyökeresebb rendszabályokhoz is kész nyúlni a belügyi kormányzat. Budapesti szinlapok Vasárnap, nov. 8-án. Bérlet­. NEMZETI SZÍNHÁZ. 148. szám. A sromszéki leányok. Eredeti népszinmű 3 szakaszban, dalokkal, Jókay Mór után irta Szigligeti Ede. Zenéjét szerkesztette Erkel Gyula. Kezdete 7 órakor. VÁR SZÍNHÁZ. Nagy bérlet 22. szám. Kis bérlet 5. szám. Alfonz nr. Vígjáték 3 felvonásban. Irta Dumas Sándor, fordította Paulay Ede. ISTVÁNTÉRI SZÍNHÁZ. Hol késik a polgári házasság* 1 ? vagy: egy szó a birodalmi tanácshoz. Színmű 4 felv. irta O. F. Berg. Az országházból. — Nov. 7. -(1) Parlamentáris kormányformánál a felelősség alapfogalmainak ismerete oly nél­­külözhetlen a miniszternél, mint az abc az is­kolás fiúnál, ha olvasni akar. Tévedhet sok­ban, de az abc-ét elmondja még álmában is „könyv nélkül“. A belügyér úr azonban „könyv nélkül“ nem tud semmit, különben rész szónok létére sem mondhat vala oly nyakatekert badarságokat, melyek tartha­tatlanná teszik állását, még ha egyike is volna a legjobb szakminisztereknek is, a­mitől pedig távol van. Kifelé áll a rudja, az bizonyos. Absurd elméletét a miniszteri felelősségről, talán megbocsátották volna a pártczimbólák, nem személyiségének ingrató voltáért, hanem a válságoknak még ily alakban sem kedvező, „viharos idők járása“ miatt. Hja, de vannak ám ennél nagyobb bűnei a deákpárti kon­­ferencziák rovásán és így alkalmasint men­nie kell, mi kiváló szerencse lenne parla­men­tarizmusunk ügyére, mert egyszer s mindenkorra meg volna általa a praecedens, hogy miniszteri s­ékről nem szabad megfe­ledkezni a kormányzási felelősség sarkel­veiről. Legroszabb gr. Szapáryra nézve, hogy bukása nagyon kis szabású, nem áll csep­pet sem a nagy szabású parlamentáris küz­delmek színvonalán, hol az emelkedést és bukást egyaránt nagy eszmék fedözik. A jobboldali pártszervezet intriguáló coulissa­­machinatióu­­s vezérelvek hiányában frondeur­­politikát űző hiú, nevetséges és gonosz fo­gásait semmi nem jellemzi jobban, minthogy kabinetjeik és kormányférfiaik nem a par­lamenti párviadal szabályai szerint hulla­nak el nemes küzdelemben, hanem bukniuk kell vagy képtelenségük, vagy a pártmanő­­verek következtében parlamenti gunykaczaj és országos öröm között. Nevetségessé most is az fogja tenni gr. Szapáry bukását, hogy a Simonyi Ernő in­­terpellatiojának tárgyát képező Migazzi-féle eset alkalmából, teljesen jogában állt úgy tenni, a­mint tett. Nem volt szüksége va­lami különös indokra. Hivatkozhatott volna egyszerűen felelősségére, melynek par­lamentáris fogalmak szerint mindenütt meg­felel a jog, hogy az administrate körül azt ajándékozza meg bizalmával, kiért minden­kor képes elvállalni a felelősséget. Hogy gr. Migazzi népszerű ember B­ars megy­ében és befolyásos ember a pártnál, mind szép do­log , de nem elég arra, hogy a felelős mi­niszter el ne mozdíthassa, mihelyt személyé­ben vagy hivataloskodásában nem lát elég garanciát, saját felelősségének viselésére a parlamenttel szemben és az ország törvé­nyeinek megfelelőleg. Lehetne feszegetni a lészkamarák barsi humanismusának ügyét is, hogy a belügyér intézkedése, a jogosultságon kívül, még h­e­­lyessége szempontjából is eldöntessék. De hát a helyesség egyszerű fölfogás és bi­zalom kérdése, a jog ellenben marad min­dig jognak, s ebből a szempontból Szapáry eljárása kérdés alá sem jöhet. Egy kis de­­batteri ügyesség mellett, megvagdalhatta volna bízvást a kérdezősködő Simonyit, ki élt a parlamenti ellenzék rendelkezése alatt álló fegyverrel, hogy lőtávolba csaljon egy vadat oly beszéd alakjában, min­t a mi­niszter elég ügyetlen volt kiemeskedni. Vadabbat csakugyan nem mondott mi­niszter, mióta a népképviseleti kormányfor­mával, uralkodó elvvé lett a kormányzó ve­­zérférfiak felelőssége. Nem olyan közönséges botlás volt ez, mi megesik majd minden miniszteren heves védekezés közben, ha va­lami kisebbszerű csínyt takargat a parlament előtt. Ez botlás helyett egy vak ember zu­hanása volt, ki esés közben a koronát ra­gadja meg, hogy erején fenntartsa saját gyöngeségét. Feledte vaksága egészen, hogy a koronát ép egy miniszternek nem szabad erőszakkal lerángatni a mélységbe, mert al­kotmányos monarchiákban a miniszterek bukhatnak százával, de a korona felül áll a parlamentáris harcrok változatos rendjén, sérthetetlenségében hordva a varázst, mely azonnal elfoszlik, mihelyt miniszterek teszik ki felelősségi czéltáblának, hadd lőjje bele nyilát, ki nincs megelégedve a dolgok meneté­vel. A gondatlanul kicsúsztatott nyilatkozat, hogy „a főispánok kinevezése és elmozdítása tisztán és kizárólag a korona joga, s ebbeli cselekvényéért, sem az elmozdításért a kormány illető tagja felelősséggel nem tartozik“, sértés a korona alkotmányos jogai ellen, mely a kormányzás tényeiért nem felelős. S alig hiszszük ezt helyreüthe­­tősnek máskép, mint Szapáry gróf lemondá­sával, kinek állásánál fogva jobban kellett meggondolnia a szavakat, mielőtt a király személyével takargatott volna oly tényt, melyért ő a felelős, a legprmitívebb par­lamenti fogalmak szerint is. Aztán a Zs­edény­i „utóirata“, hogy melyik feleletet vette tudomásul a ház, s a helyeslés, melylyel ez a „venenum in cauda“ fogadtatott minden oldalról. Nem, mi nem látjuk tarthatónak gr. Szapáry Gyula belügyéri állását azon ko­moly baklövés után, melylyel nevetségessé tette magát. Tisza Kálmán megmondta az adóügyi bi­zottság ülésében, hogy melyik azon két felté­tel, a­melyek iránti teljes s így előleges biztosí­­ték nélkül nem fogja megszavazni az ország ter­­heltetésére irányzott javaslatokat. Egyik felté­tele az, hogy a kívánt áldozatokra nézve ki le­gyen mutatva világosan a deficit fokozatos ele­­nyészésének bizonyossága, mert ha csak a Danai­­dák feneketlen hordójának telhetetlen töltögetésére fordít,tutljának az új és több adók, ezeket meg­tagadni kötelességének iszoetendi. Másik felté­tele pedig abból állott, hogy a kormány ne ma­radjon azon párt, és politika embereinek kezelése alatt, a­kik a magyar államot a tönkrejutás szélére vitték. Ezt a két feltételt pedig azért adta elő Tisza Kálmán, mert jelezni akarta előre is, egész őszinteséggel, az álláspontot, melyből az adó­ügyi javaslatok tárgyalásában és eldöntésében részt veend. S mit von ki ezen világos két feltételből a „Pesti Napló“ ma reggeli bölcsesége? Az el­sővel nem foglalkozik, de hogy a második­­t­ó­l mennyire megháborodott az észjárása, azt megítélhetni a mindjárt idézendő fantazérozásából. Tisza Kálmán ezen második feltételének szá­raz értelme az, hogy takarodjanak a jobboldali urak azon kormányról, me­lyet hét éven át az ország romlására kezeltek. Hanem a „Pesti Napló“ töpren­­kedik szörnyen, hogy ugyan mit jelenthet ama második feltétel ? És éles esze fölfedezi benne a következő ötletet is: „Jelenthetné az a coalitióra tett ajánlat ismétlését is, s úgy látszik, hogy a bizottság tagjaira ez ily benyomást is tett. Sennyey b. nagy előzékenységgel constatálta, hogy az ő nézetei ugyanazonosak Tisza nézeteivel, Szlávy, mint elnök, hallgatott: a bizottság több tagja azt variálta, hogy mi tárgyaltassék előbb: a fedezet-e vagy a kiadás, míg a „függetlenségi párt­“ tagjai tragikus komolysággal azt bi­zonygatták, hogy ők még általánosságban sem fogadhatják el a javaslatokat, a­mit különben róluk úgy is senki sem tételezett fel.“ Ennél eredetibb felfedezést a,, P­esti Nap­ló“ sem tett soha. Ha ezen bölcs czikkírót kidobnák valahonnan, okvetlenül azon gondolatra jönne, hogy kilökítése „jelenthetné“ a visszatérése iránti szívélyes óhajtást „is.“ Az igazságügyi bizottság ma tarta megalakulása óta első ülését. Megjelent annak tíz tagja, s az igazságügyi miniszter és államtitkár. Az elnök — Horváth Boldizsár — ezen ülés tárgyául az eljárási mód megállapítását tűz­vén ki, egyszersmind jelenti, hogy eddig négy törvényjavaslat van a bizottsághoz utasítva: a fizetési meghagyásról, a polg. törvény­­ rendtartás módosításáról, a büntető törvénykönyv és a váltó­­törvény. Végre kijelenti, hogy nézete szerint leg­­czélszerűbb lenne azon mód, a­mely már az ala­kuló ülésben is visszhangra talált, hogy e javas­latok egyes előadóknak osztassanak ki, és csak akkor tartassék ismét bizottsági ülés, ha majd az egyik vagy másik tárgy előadója munkálatával elkészül. Ez után a miniszter szólalván fel, ezen eljá­rási módban megnyugszik, csupán a fizetési meg­hagyásról szóló javaslatot kívánja az első sorból a másodikba áthelyeztetni, vagyis akkorra halasz­­tatni, midőn a polgá­rörv­ rendtartás módosításáról szóló javaslat előadója véleményét előterjeszti. Egyszersmind jelzi, hogy már elkészültek a követ­kező további javaslatok: a képesítésekről, a végre­hajtói intézményről, az örökösödési eljárásról, a vég­rendelet külkellékeiről és a központi vasúti telek­könyvi eljárás egyszerűsítéséről, a­melyeket nem­sokára követendenek : a jelzálogokról szóló, és a csődtörvényj­avaslat. Hosszasabb eszmecsere után az eljárási módra nézve a bizottság abban állapodott meg, hogy a büntetőtörvénykönyv előadójának azon utasítást adja, miszerint az előbb a részleteket mellőzve, csak a főbb elvekre nézve terjeszsze elő vélemé­nyét, nehogy azon esetre, ha a bizottság többsége vele ellenkező nézeten lenne, a részletekre fordí­tott idő és munka kárba menjen , és hogy ezer­ esetben a most megválasztandó előadónak is al­kalma legyen az előadástól visszalépni. Ellenben a másik két javaslat ily közelebbi utasítás nélkül osztassék ki. Ezek után a polg. tv. rendtartásról, és a fizetési meghagyásról szóló javaslat előadó­jává Te­r­eczky István, a büntetőtörvény­­könyv előadójává Horváth Lajos, a vál­tótörvény előadójává pedig Máday Sándor választottak meg.­­ A pénzügyi bizottság tegnap tar­totta első ülését az 1875. évi költségvetés tárgyá­ban. Napirenden volt a vallás- és közokta­tási minisztérium költségvetése.. Jelen volt a köz­oktatási miniszter, Trefort Ágoston. S­o­m s s­­­eb, mint előadó, röviden megjegyzi, hogy bár a költségvetés 12 ezer írttal nagyobb mint azt a 9-es albizottság javasolta, mégis azt reménye, hogy a tanácskozás folytán ezen a hiányon is segíthet a bizottság. Z­s­e­d­é­n­y­i arra figyelmezteti a bizottságot, hogy miután a jelen nyomorúság tulajdonkép a miniszteri államköltségvetésektől veszi eredetét és azon időből, midőn a törvényhozás többsége még azon hiedelmet táplálta, hogy a miniszterek mint prak­­ticus szakférfiak oly sok költséget elő nem irá­nyozhatnak, melyet az ország fedezni nem képes, és miután ezen bizottság is némi részt vett azon engedékenységben, azt reménye, hogy már most csakis a nélkülözhettek szükséges kiadásokat fogja a bizottság elfogadásra ajánlani. Simonyi E. óvást tesz az ellen, mintha a 9-es albizottság mértéke zsinórmértékül szolgálna, ő is csak az okvetlen szükséges kiadások­at fogja megszavazni. Széli is azt hiszi, hogy a 9-es bizottság nem zsinórmértékül, de mindenesetre tájékozásul szolgál ; egyébiránt mind ő, mind L­i­p­­­h­a­y és Wahrmann azt hiszik, hogy csak a múlhatlan kiadásokat lehet ajánlani, mire Móricz emlé­kezteti a bizottságot, hogy nemcsak a miniszteri költségvetések, de a delegációk által megszavazott költségvetések is okozták a jelen pénzügyi álla­potokat. Ezután megkezdetvén a központi igazgatás költségeinek tárgyalása, mi 1875-re 205,920 írttal van előirányozva, 1874-ben 229,875 frtot tett. A nyolcz osztálytanácsos czimnél indítvány létetett, hogy azok száma hatra szállíttassák le. Ezt a miniszter csak akkor tartaná lehetségesnek, ha a munkát a kívánt leszállítás mellett is el le­hetne végezni, s így kénytelen az előirányzatot fentartani. Erre azon kérdés létetett a miniszterhez, várjon a képviselőház határozatához képest, a mi­nisztertanácsban felmerült-e már a központi igaz­gatási rendszernek megváltoztatása. Mire a minisz­ter azt válaszolta, hogy az eszmecsere ugyan meg­történt, de érdemileg még szóba nem jött. E válasz folytán élénk vita támadt a mos­tani központi igazgatás hiányai felett, melyben végre azt határozta a bizottság, hogy szólíttas­­sék fel az összes minisztérium, hogy a központi igazgatás költségeiből 200.000 forintot levonván, ezen összeget oszsza ki az egyes miniszterek tárczái között és ez iránt a bizottsággal érte­kezzék. Ennek folytán függőben maradt a központi bizottság igazgatási költségek szabályozása. Következett a tanulmányi ügyek igazga­tása, melynél­ az előirányzott 49,930 forint helyett az 1874-ki évi 28,200 frt állapittatik meg. Népnevelési tanfelügyelőségek előirányzata 1875-re 217,012 forint, 1874-re 234,728 frt, ebből töröltetett útiköltségek és napidíjak fejében 81, megyei iskolatanácsnak előirányzott 30,000 írtból 15,000 frt. Egyszersmind a tanfelügyelő intézmény iránt kifejezés adatott azon kívánságnak, ho­gy a tanfelügyelők a municipális szerkezeti keretébe illesztessenek be. Vizsgálati bizottmányok 75-re 9700, 74-re 9300 frt irányoztatott elő; töröltetett 400 frtnyi többlet. Budapesti kir. egyetem 75-re 468,515 frt, 74-re 467,611 frt, ez előirányzat; ebből töröltetett 19,732 frt.­­ A bizottság ma folytatja a tárgyalást, mertetve, mily károsak lehetnek ezen kérdésnek következményei. Szapáry gróf nyilatkozata e rész­beni aggályait a balközépnek eloszlatta és igy nem maradt egyéb hátra, mint a kérdést szabadelvű szempontból megbírálva, a miniszteri propositiót elfogadni. Egy szóval, a balközép félre lett vezetve gr. Szapáry által, ki ezen kérdésnél első­sorban talán inkább az alkalmat kereste arra, hogy a főrendi­házzal szemben egy kétes értékű győzelmet aras­son, és csek azután nézett álláspontja megvédésé­nek czéljából — adatok után, melyeknek belső ér­téke, hogy milyen, meggyőződhetik mindenki azon közelégületlenségből, melyet a miniszteri propositió egész Erdélyben keltett. Ha a miniszteri adatokban volna valami meg­nyugtató, azt Erdélynek kellene legelső sorban érezni. Hogy mit éreznek Erdélyben, arról lesz al­kalma a belügyminiszter úrnak statistikai adatokat gyűjteni, ha kíváncsi reájuk. Nem csak egy országot, de még egyes em­bert sem jogosult a kormány akarat­a ellenére boldoggá tenni, Erdély ma már a miniszter úr által teremtett boldogság ellen határozottan tilta­kozik. Egy általános intézkedésnél nem szabad a vidéki és egyes följajdulásokat figyelembe venni, de ha csak egy vidék fölött intézkednek, akkor ez komolyan számba veendő. Ha általános censust ala­pí­tanak meg, akkor nincs, nem lehet nyomatéka az erdélyi fölszólalásnak, de ha az erdélyi cen­­susról van szó, akkor ezen felszólalásnak nyoma­tékkal kell bírni. Az mondatik, hogy a miniszter úrnak kell tájékozottsággal bírni az erdélyi ügyek­ről. Én is bátor leszek a közvéleményt a minisz­ter úr tájékozottságáról tájékozni. A miniszter úr hivatkozott és erős argumentummal használta, hogy az új választási törvény azon intézkedése, miként a választók hivatalból fognak összehratni, fogja Erdélyben a választásra jogosultak számá­nak szaporodását előidézni, nem pedig a census leszállítása. Magyarország belügyminisztere, ki a törvényt végrehajtani hivatott, nem tudja, hogy Erdélyben a választók összeírása hivatalból történt a múltban is ! A miniszter úr megnyugtatása, nézetem sze­rint, megbízhatatlan, valamint a gr. Bethlen János resignatiója is. A „Kelet“-ben irt czikke gróf Bethlen János­nak igen figyelemre méltó; nem csak azért, mert kiváló ember tollából foly, hanem azért is, mert egyetlen ember, ki vélekedését meg meri mondani, ha nézetei kisebbségben maradásáról meg is van győződve. Ha azon erdélyi képviselő urak, kik a belügyminiszter urat és a jobboldalt nem csak reá­vették ezen­­­ megalkotására, de annak keresztül­­hajtására is, ha gr. Bethlennel egyformán jártak volna el és nyíltan sorompóba lépnek a törvény­­javaslat mellett, ezen kérdés nem lett volna nem­zetiségi kérdéssé fölfujható; de mert felelős­ség nélkül akartak cselekedni, azon terrénumot egészen a nemzetiségi képviselőknek hagyták föl, mely mellett a pártokban agitáltak, de a nyilvá­nosság előtt megvédelmezni vagy nem akartak, vagy nem mertek, és igy sikerült legkivált a múlt ülésszakban nemzetiségi kérdésre tenni az erdélyi censust. Gr. Bethlen czikke egy részében tökéletes igazság van, ez pedig az, hogy ennyi vita és ily elmérgesülése után a kérdésnek az erdélyi census megtartása kétes értékű aquisitum leend. Sajnos, hogy így van a dolog, de ezzel szemben az is áll, hogy ha az említett előzmények után lesz ezen törvény szentesítve, akkor sem menekültünk meg attól, mi kétértékűvé teszi ezen aquisitumot a magyarellenes agitatióktól, csak hogy ez utóbbi esetben még erővel sem fogunk bírni, hogy vele szembe szánhassunk. Mielőtt bevégezném czikkemet, csak annyit akarok megemlíteni, hogy a már tegnap említett középút eltalálása lenne még igazán kétes értékű aquisitum, minden ódiumával bírna a 3° 10 levoná­sának, gyakorlati haszna pedig a gr. Szapáry meg­tartásán és a törvényes jogos bázis ellökésén kí­vül semmi nem lenne. Döntsenek a főrendek igy vagy úgy, de lic­itatio tárgyává ezen kérdést, ha fontosnak találják, ne tegyék, ha nem találják ag­gályainkat számba vehetőknek, akkor fogadják el a törvényjavaslatot. Horváth Gyula: Az erdélyi censusról. A balközép állása a census kérdésénél, ha a kérdést egyedül liberális szempontból tekintjük, correct volt; és ha a census kérdésénél a liberalis­­mus lenne azon irány, melyet a pártoknak Ma­gyarországon követniük kell megállapodásaiknál, akkor nem is volna szerintem senki jogosult a bal­közép magatartását bírálat alá vonni. De miután államunkban minden kérdés megítélésénél a leg­első és főszempont a magyar érdek, és itt minden beburkolt diplomatizálást nevetségesnek és káros­nak tartok, az erdélyi census kérdését is e szem­pontból kell legelső sorban megítélni. A balközép­nek pedig leginkább, mert minden pártok között a múltban és jelenben is csak ezen párt mer és akar magyar politikát követni. A balközépnek, nézetem szerint, indokul szol­gálhatott eljárására az, miszerint nem tehette föl a magyar kormányról, hogy intézkedéseinél a ma­gyar érdeket számításon kívül hagyja, legkivált akkor, midőn már hónapokkal ezelőtt volt figyel-S­i­m­o­n­y­i Ernő ma fejezte be észrevéte­leit azon nézeteimre, melyeket az ország helyze­tére s az ellenzéki árnyalatok egyesülése iránti javaslatra nézve előadtam. Tisztelt barátom czik­­keiben van több tétel, melylyel egyetértek; van sok, melyet meglepetéssel és mosolyogva olvastam , és van elég, a­mit részint tévedésnek részint ra­vaszkodásnak tartok. Felettük azonban nem folyta­tom a vitát, mert ezt jelenleg nem csak meddő szószaporításnak, hanem időszerűtlen harcznak is hiszem, s mert teljesen osztozom Simonyi Ernő mai zárczikkének azon nyilatkozatában, miszerint „mi nem is tartjuk az ellenzéki árnyalatok egybe­olvadását mellőzhetlen szükségnek, hanem igen­is hazánk jelen igen komoly, sőt vészteljes viszo­nyai közt, a tett tapasztalatok után, és a jobbol­dal magatartásával szemben, mi okvetetlenül szük­ségesnek tartjuk az összes ellenzék közreműködé­sét ezen, a hazának annyi kárt okozott párt meg­buktatására és a kormányról való leszorítására.* C­sernátony * Simonyi Ernő zárczikke itt következik — a mai „Egyetértés* után — egész terjedelmében. Budapest, november 8. A másik vád, melyet Csernátony a szélsőbal­oldal ellen felhoz, az,hogy szerinte: „a szélsőbaloldal nem tartja megengedhetőnek, hogy az úgynevezett közjogi alap megváltoztatása, vagyis a közös ügyek rögtöni és összes megszüntetése nélkül az ellenzék a kormányra léphessen. A balközép ellenkező né­zetben van; mert bármennyire óhajtja is az 1867-iki 12. tcr. reformálásának lehetőségét, ennek idejétől mégsem teheti függővé az ország egyéb ügyeinek s általában a kormányzat menetének intézését; s mert úgy van meggyőződve, hogy egyszerre min­dent csak a forradalom vagy az absolutismus tö­rölhet el, már­pedig nemzetünknek nem kell sem az egyik, sem a másik.“ Ezekben háromféle vád­­ foglaltatik a szélső.

Next