Ellenőr, 1874. december (6. évfolyam, 330-358. szám)

1874-12-01 / 330. szám

fi speciális munkálkodással b. Kemény Gábor ja­vaslatára megbizattak: Úrbéri Ügyek: Lészay, Szilágyi Dezső, Tisza László, Kemény Kálmán b., Korizmics, Lukács, Horváth Gyula. Kárpótlási visszaűzetések: Péchy gróf, Hajós, Jeney, gr. Nemes, Boér. Kisebb kihágások: Lészay, Bakcsi, Szilágyi Dezső, Molnár Antal, Becse, Jeney, Bányaü­gy: Benedikty, Kemény Gábor b., Hollehard, Éber Nándor. A bizottságok azonnal megkezdték működé­süket s 8—10 nap múlva munkálatuk eredménye az összes értekezletnek fog előterjesztetni. — Az adóü­gyi bizottság ma az or­szágos ülés után rögtön összeülvén, a tőkeka­mat és járadék­adóról szóló 1.-javaslat szombaton félbeszakadt tárgyalását folytatta.­­ Akkor ugyanis még az 1. §. 2. pontjában előfor­duló váltók fölött határozat nem hozatott. Fálk U. ezekre nézve közbeszavazni indítványozza a következő korlátozást: „nem a kereseti adó alá tartoz­ó Üzletből származott vál­tókra.“ — Mocsáry L. azon kérdést veti föl, mily kamat lesz a váltóknál fölveendő? Elnök arra figyelmeztet, hogy a Falk M. által indítvá­nyozott közbeszúrás tekintettel a §. bevezetésének átalános rendelkezésére, csak gyengítőé azt, mire Falk M. késznek nyilatkozik azt elejteni, ha a miniszter megígéri, hogy utasítását ily szellemben adja ki. A miniszter ezt meg is tette. Ekként a 2. pont a szombati ülésben elhatározott kiha­gyással elfogadtatott. A 3. pont észrevétel nélkül hagyatott A 4. pontot, a­melyben kü­lföl­dről húzott jövede­lemről van szó — Falk M. igen fontosnak tartja, mert itt jön elő a tőkék külföldön elhelyezésének kérdése. Felhozza több német állam törvényhozásának­­ részbeli intézkedését, s arra figyelmeztet, hogy nekünk Ausztria miatt kétszeres figyelmet kell for­dítanunk e kérdésre, mert Ausztria reánk nézve külföld, és mégis van különbség Ausztria és a többi külföld közt reánk vonatkozólag az ily kér­désekben. Azért e kérdésnél egy kivételt ajánlana elfogadtatni, a­mely szerint a külföldről hú­zott — (részletesen elősorolt forrásokból eredő) — jövedelem fölmentetnék az adó alól, két feltétel alatt: 1-er, ha attól már ottan az adó megfizettetett, és 2-er, ha az illető országé részben viszonosságot gya­korol. Ezt annál ajánlatosabbnak véli, mert azt hiszi, hogy különben a visszatorlással nagyobb kárt okozhatnának államunknak, mintsem a­mennyit ezen adó behozna. Tisza K. nem óhajtaná a külföldről befolyó jövedelmeket egész átalánosságban megadóztatni, mert sokkal inkább kívánja, hogy az emberek kül­földi jövedelmeiket költsék nálunk, mintsem hogy itteni jövedelmeiket kivigyék. De ha kisebb adó­val lesznek az osztrák papirosok jövedelmeik meg­róva, akkor úgyszólván p­rémiumot adunk arra, hogy az emberek pénzüket ne magyar, de osztrák értékpapirosokba fektessék. Viszont, ha az oly ál­lampolgárt, a­kinek például Bécsben is van gyára, arra kényszerítjük, hogy annak jövedelméből itt is fizessen adót, egyenesen elkergetjük, hogy inkább mindenestül oda menjen. Sennyey P. K. úgy látja, hogy itt inter Scyllam et Charybdim vitorlá­zunk, és mivel a kettő közt a középutat legjobban eltalálja a Falk M. szerkezete, ahhoz csatlakozik. Rövid vita után a Falk M. indítványa elfogadtatik, és pedig alkalmazva az 1. és 2. pontban említett külföldi jövedelmekre is. Az 5. és 6. pont változatlanul marad. Következett a 2. §., a­melynek 1., 2. és 3. pontjai észrevétel nélkül hagyattak. A 4. pontnál Falk M. a fentebb elfogadott kivétel következe­tes alkalmazására emlékeztetvén a Márfy min. tan. indítványára, — pont a következő közbeszó­­rással fogadtatott el: „4. az osztályban egy évnél rövidebb ideig tartózkodó idegeneknek az 1. §, 1. , 2., 3., 4. és 6. pont alatti jövedelmeik.“ Az 5. pont marad. A 6. pontból Falk M. indítványára e szavak „az államkincstárból nyert“ kihagyattak, nehogy a magánosoktól nyert segé­lyezések adóval terheltessenek. A 7. és 8. pont marad. A 9-ik a Lónyay M. gr. módosítása folytán ketté osztatik: az új 9. pontben lesznek a részvények utáni osztalékok, ha az illető tár­sulatok azoktól a rájuk vonatkozó törvény szerinti adójokat már lefizették, az új 10. pontban pedig az elsőbbségi kötvények kamatai, ha adómentességüket külön törvény biztosítja, vagy ha az azok után járó adók már lerovattak. Ehhez képest a régi 10. és 11. pont, most II. és 12. sz. alatt elfogadtattak. A 3. §-nál Lónyay M. gr. nem tartja he­lyesnek, hogy az adósságok kamatainak levona­­tása meg nem engedtetik. — Paczolay J. ha­sonló értelemben nyilatkozik, annál inkább, mert a kereskedő ezt levonja a mérleg-kimutatásban és csak a tiszta jövedelem után rovatik meg, szemben vele tehát a birtokos terhelve van. Falk M. erre megjegyzi, hogy az Üzletkimutatásnál benne van azon haszon is, a­mit a kereskedő kölcsön vett pénzével elért, a birtokosnál nincs. Paczolay J. azért is felmenthetőnek tartja a birtokost az adós­ság kamatai után eső adótól, mert ő megnevezi hitelezőjét, s így az állam annál megtalálja adó­ját. A miniszter erre megjegyzi, hogy nem erről lévén szó, de arról, hogy az adós egyéb jö­vedelmeitől annyival kevesebbet fizessen, a­men­-­­­nyit adóssága kamatra tesznek: az állam ezt elvesztené az adósnál, és nem kereshetné a hitelező­nél. L­ó­n­y­ay M. gr. azt hiszi,hogy e javaslatnak fel­adata csak azt adóztatni meg, ami a többi adónemek alól kimarad, — tehát csakis tiszta jövedelmet. — Tisza K. szerint általános rendszer­változta­tás nélkül nehéz e bajon segíteni. Lehet azon eset is, hogy valaki azért nem törleszti le adósságát, mert azon pénz után más után nagyobb kamatot húz. Itt tehát legalább is a különbözetet kellene megadóztatni. - Sennyey P. dr. Ha valaki ma el nem adhatja birtokát, pedig most épen igy áll a dolog — és többel tartozik, mintsem annak kamatait jövedelméből kifizethetné: ez négy baj , de ezen csak általános reformmal segíthetünk, — most nem. — Falk M. Ezen törvény semmi egyéb, mint a kamat fölemelése, mert ha a hitelező nem fogadja el a kamat­adó levonást, az adós felmond­hat ; de ha más hitelezőtől sem kaphat olcsóbban kölcsön, akkor annyival drágább a pénz, a kíná­lat és kereslet törvényei szerint. — A §. sorsa függőben hagyatott. A 4. §.-nál M­o­c­s­á­r­­ L. különbséget lát a kamat és az életjáradék közt, s azért igazságta­lannak tartja, hogy mind a kettő egyenlőn 10%­­kal terheltessék. A­ki tőke után húz kamatot, a tőkéről még halála esetére is rendelkezhetik, a ki életjáradékot húz — nem. Emezt tehát a 600 frton fölül is az 5°­0 kisebb adóval terhelné, az özve­gyi járadékot pedig mint nyugdíj természetűt, egy­szerűen kihagyná. — Paczolay I. is nyugdíj­nak tekinti az özvegyi járadékot. — Irányi D. Ha egyszer van ok különbséget tenni, úgy a 600 írtnál megállani nem szabad. — Kerkapoly K. nemzetgazdasági és népesedési szempontból sem tartja helyesnek az özvegyeket túlságos kedvezmé­nyekben részesíteni; a statistica mutatja, hogy ná­lunk legritkábban mennek az özvegyek másodszor férjhez. — Tisza K. principiális különbséget lát a kamat és járadék közt, s azért helyesnek tartja a megadóztatásban is különbséget tenni. Sennyey P. K. azokat, kik birtokaikat életjáradékra adják el, mert ebből élni legkényel­mesebb, nem látja kedvezésre méltóknak. Fáik M. nem látja az elvi különbséget, annál kevesebbé, mert ha az életjáradékból élt egyén meghal, a tőke az államra nézve elvész, más tőke nem. Si­mon­y­i L. b. Fáiknak felelve, megjegyzi, hogy a tőke csak más alakot öltött, mert oly alakban mint tőke meg sem volt. Sennyey P. b.-nak felelve pedig felhozza, hogy ha a már elaggott szülő fiá­nak adja át birtokát, tehát fris erőnek, az államra nézve is hasznos dolgot tesz, h­­gy nincs ok őt az állam oly hasznavehetetlen tagjának mondani. T­i­s­z a K. az évi járadékok egymás közt is na­gyon különböző természetűek. Ha tőkéje külföldön van elhelyezve, és az illető hamar hal meg, mielőtt általa a járadékszedés útján abból ismét némi tőke képződhetett volna, akkor elvész az államra nézve. Ellenben, ha birtok adatik át, kétszeresen nyer az állam, 1-ör, mert új erőre került a birtok, 2-er, mert ez által új adóalap állott elő.­ Helyes tehát ezekre a kisebb adó. Az elnök által föltett azon kérdésre, elfo­gadja-e a bizottság a §-t úgy a mint van — ez elejtettek — Felszólítja tehát a felállásra azokat, kik a kamatra és az életjáradékra különböző adót kívánnak szabatni. Erre a többség állván fel — ezen eszme elfogadottnak mondatott ki. Most a felett indult meg a vita, milyen adó állapittassék meg az egyikre és másikra? — Paczolay J. az évjáradékot u­zseresen véve tő­­késittetni, és ennek 6% kamatát adóul szabatni indítványozza — Tisza K. figyelmezteti, hogy ez épen annyit tenne, mint a §-beli 10% adó. — Mocsári L. az évjáradékokra 5% az özvegyi és rokoni járadékokat pedig a kereseti adó 4-ik osztálya szerinti adóval véli meg rovatul. — Tisza K. 600 frtig 3%, 6000 frtig 5%, azon felül 10° 10 adót indítványoz. — Ein. azt véli, hogy miután a kik különbséget kívántak tenni, főleg az özvegyi és rokoni járadékokból indultak ki, ha ezek iránt megnyugtatnának — könnyebb lenne a többire nézve egyetértést eszközölni. Ennél fogva felkérendőnek véli a minisztert, hogy erre nézve holnapig egy formulázott szöveget készíttetne. — A nyilv. számad. köt. társulatokra vonatkozó kér­vények, véleményezés végett Fáik biz. tagnak ki­adatván : a folytatás ma d. e. 10 órára létetett. TÁRCZA. AZ ANGOLOK AZ ÉS­ZAKI sakk0jv HATTERAS KAPITÍNY­E­V TZ .A. HL­­A. 1ST ID J .A. N­­RTA­LBRNE GYULA. (Folytatás.) HUSZONNYOLCZADIK FEJEZET. Utrakészül­és. (Folytatás.) Úgy számítottak, hogy ez utazás legfeljebb negyven napig tarthat, s Johnson ehhez képest tette meg az előkészületeket. Mindenek előtt a szánre fordította gondját. E szán grönlandi alakú volt, harminczöt hüvelyk széles s huszonnégy láb hosszú. Az eszkimók néha ötven­ lábnál is hosszabbakat készítenek. Ez hosszú, elől-hátul felhajlított deszkákból állt, melyeket két kötél iv gyanánt feszített ki, így bizonyos ruga­nyosságot nyert, s jobban felfoghatta a lökéseket. E szán könnyen sikamlott a jégen, de meg nem ülepedett hóban talpakra kellett állítani, hogy könnyebben csúszhasson; különben ha eszkimó­ módra hó és szénvegyülettel megdörzsölték, pom­pásan siklott. A fogat hat kutyából állt; e minden sovány­ságuk mellett izmos állatokat a kemény tél nem viselte meg nagyon; dámvad bőrből készített hám­jaik jó karban voltak; meg lehetett bízni e fogat­ban. A hat kutya minden nagyobb megerőltetés nélkül elbírhatott kétezer font terhet. Vittek magukkal egy sátrat, arra az esetre, ha tán hókunyhót nem lehetne vájni, egy nagy darab úgynevezett machintosh vásznat, térítőül a hóra, hogy a test melegétől ne olvadjon el, végre több gyapjú- és bivalybőr-takarót, s azonkívül a haliket-boatot is magukkal vitték. Eleségül öt láda pemmicart, körülbelül négy­­százötven font súlyút raktak fel, napjára egy fon­tot számítván belőle fejenként, s kutyánként; ezek Dukkal együtt heten voltak; ember mindössze négy volt menendő. Vittek magukkal tizenkét gal­lon borszeszt is, azaz majdnem százötven fontot, elegendő teát és kétszersültet, egy kis hordozható konyhát, hozzá való kanóczot és cseptet bőven, nemkülönben lőport, töltést és négy dupla fegy­vert. Az expeditió tagjai, Parry találmánya szerint, derekukra kautsuk tömlős övét csatoltak, melyben a test melege s a mozgás folyós állapotban tar­totta meg a belé öntöt kávét, teát vagy vizet. Johnson különös gondot fordított a hóczipők készítésére, melyek fatalpakra szegezett kötőszijak­­ból álltak, s mint a korcsolyát, úgy lehetett hasz­nálni , egészen megkeményedett kérges talajon, dámvadbőrről készült bocskorokat használtak; minden embernek két-két párt készítettek minden­féle lábbeliből. E készületek, melyek valamely részének el­mulasztása könnyen az egész expeditió vesztére lehet, teljes négy napot vettek igénybe. Hatteras minden áldott délben pontosan fölvette a hajó ál­lását, s megbizonyosodott, hogy a jégmező már nem zajlik. Okvetlenül szükség volt ezt tudni a visszatérés miatt. Hatteras kezdte az expeditió embereit ösz­­szeválogatni. Nehéz feladat volt ez, némelyeket nem volt jó elvinni, de a hajón hagyni sem lát­szott tanácsosnak. Azonban az összes legénység szabadulása, ez expeditió sikerétől függvén, a ka­pitány legjobbnak ítélte mégis csupa megbízható embert vinni magával. Shandon tehát ki lett zárva, emiatt különben semmi bánkódást nem mutatott. Wall, ágyban fekvő beteg létére, szintén nem vehetett részt az expeditióban. A beteg állapota egyébként nem fordult ro­­szabbra , gyógyítások mindössze gyakori dörzsö­lésből s czitromlé szedésből állt; ezt orvos nélkül is meg lehetett tenni,­­ az orvos jelenléte egyáta­­lán nem volt szükséges. Clawbonny tehát az ex­­pedíc­ióhoz csatlakozott, s távozását nem is bánta senki. Johnson nagyon szerette volna elkísérni ka­pitányát e veszélyes útban, hanem ez félre hívta a nyájas, majdnem megindult hangon így szólt hozzá: — Johnson, egyedül önben van bizalmam, ön az egyetlen tiszt, a­kire hajómat bízhatom, önnek itt kell maradni, hogy Shandonra s a töb­biekre vigyázzon, csak így leszek nyugton. A tél ide bilincseli ugyan őket, de ki tudja mily elha­tározásokra vetemedhetik gonoszságuk? Felruhá­zom önt formális meghatalmazásommal, mely szük­ség esetén az ön kezébe helyezi a vezényletet. Ön lesz alteregóm. Távollétünk eltart négy-öt hé­tig, s én nyugodt leszek, tudva, hogy ön van ott, hol magam nem lehetek. Tudom, hogy fára szük­ségük van, Johnson ; tudom, de a­mennyire lehet, kíméljék szegény hajómat. Írt ön engemet Johnson ? — Értem, kapitány, viszonzá az öreg tenge­rész, s itt maradok, mert ön úgy látja jónak. — Köszönöm, mondá Hatteras, megszorítván őrmestere kezét, s aztán folytatá: — Ha nem térnénk vissza, Johnson, várja be a jégindulást s aztán tegyen kísérletet a pólus­hoz jutni. Ha a többiek elleneznék, ne gondoljon velünk, s vezesse vissza a Forward-ot Angliába. — Eltökélt akarata ez, kapitány? — Eltökélt akaratom, viszonzó Hatteras. — Parancsa teljesítve lesz, mondá az őrmes­ter egyszerűen, így lévén elhatározva, az orvos nagyon saj­nálta derék barátját ott hagyni, de belátta, hogy Hatteras okosan tesz, így cselekedvén. A másik két útitárs, Bell az ács és Simson a szigonyos lett. Amaz jóerőben, bátor és odaadó lévén, nagy szolgálatokat tehetett az expeditiónak; az utóbbi pedig, bár nem volt oly elhatározott, ráállt részt venni a kirándulásban, melynek, mint vadász és halász igen hasznára lehetett. E szerint Hatteras, Clawbonay, Bell, Simp­son s a hűséges Duk vettek részt az expedi­tióban, tehát 4 ember és 7 kutya ellátásáról kel­lett gondoskodni, s a szükséglet ehhez képest lett kiszámítva. Januárius első napjaiban a hőmérséklet átla­gosan­­harminc­három fokon (—37 centig) maradt a zérus alatt. Hatteras türelmetlenül várta az idő megváltozását, többször megkérdezte a légsúlymé­­rőt is, de ebben nem igen lehetett megbízni, mert e műszer elveszti a gut szélességek alatt szokott pontosságát; a természet általános szabályai sok kivételt szenvednek amaz éghajlat datt: így a derűs ég nem mindig jár száras hideggel, s a hó­esés nem enyhíti meg a légmérsékletet; a légsúly­­mérő megbízhatatlan volt, mint ezt több sarkövi hajós észrevette ; éjszaki és keleti szelek jöttével leszállt, s leszállván jó időt hozott, míg fölemel­kedve esőt és havat. Nem lehetett jóslásaira tá­maszkodni. Januárius 5-ikén végre, keleti szél fordulván tizenöt fokkal megenyhült az idő; a higanyoszlop zérus alatt 18 fokra (—28° centig) emelkedett. Hatteras a következő napra tűzte ki az indulást, ki nem állhatta tovább, hogy szeme láttára dara­bolják föl hajóját; az emelet már egészen a kály­hába vándorolt. Januárius 6-ikán­ tehát útra kelt a karaván, go­­molygó hóförgeteg közepette ; az orvos még egy­szer elmondta utasításait a beteg ápolására . Bell és Simpson némán kezet szorított társaival. Hatte­ras fennszóval akart legénységétől elbú­csúzni, de köröskörül csak részakaratú tekintetekkel talál­kozott. Shandon ajkain mintha gúnyos mosoly fu­tott volna át. Hatteras hallgatott tehát. Sőt egy p­­­llana­tig tán habozott is, útra­ keljen-e, amint a Concard-on körül tekintett. De nem akarta megmásítani amit eltökélt, a megrakott szán befogva várt a jégmezőn. Bell megindult, a többi utána. Johnson valami negyed­ mértföldnyire elkísérte a távozókat, Hatteras kérte aztán, térjen vissza, s az öreg hajós hosszan bú­csút intve kezével visszafordult. Hatteras még egyszer visszanézett hajója felé s látta, mint tűnnek el árboczai a kavargó hóförgeteg között. (42. folytatás kör.) — Konstantinápolyból azt sürgöny­zik a „P. C.“nek, hogy gr. Zichy Ferencz osztrák­magyar követ tegnap a sultánról egy órai kihallga­táson volt s azon határozott biztosítást nyerte, hogy a sultán az európai vasúti háló­zathoz való kap­csolatot (a zimonyit?) sürgetni fogja; a sultán a kihallgatás után azonnal erélyes utasításokat adott is ez irányban a nagyvezérnek. A fényűzési adók. A képviselőház mai ülésében a következő törvényjavaslatot adta be a pénzügyminiszter: Törvényjavaslat a cseléd-, teke-játék-, kocsi- és ló-adóról. 1. §. Az 1875. évi január l-ső napjától kezdve a magyar korona országainak egész te­rületén 1) cseléd-, 2) teke- és játék-3) kocsi- és ló­ adó fizetendő, a következő §§.-ban foglalt határo­zatok szerint. LFejezet: A cselédadóról. 2. §. Cselédadót tartoznak fizetni: a) kik saját maguknak, családjuk tagjainak vagy az ahhoz tartozóknak személyes szolgálatára vagy háztartásuk, lakházaik, disz vagy mulató kertjeik, vagy adó alá tartozó lovaik körül teendő szolgá­latokra bármi elnevezés alatt férfi-cselédet tar­tanak ; b) az állami biztosíték alatt álló vagy kere­seti nyereményükre nézve különben is adó alá tar­tozó vállalatoknak kivételével minden egyéb bármi néven nevezendő, s bármely czélokra alakult egy­letek, körök, társulatok, melyek a társulat czél­­jaira és az egyleti helyiségekben teljesítendő szol­gálatokra férfi-szolgákat tartanak. 3. §. Ezen adó alá nem tartoznak : a) A felséges uralkodó család tagjai; b) külhatalmak követei és konzulai, a­meny­nyiben nem belföldiek; c) az országban egy éven alul tartózkodó külföldiek. 4. §. Az adó a férfi­cselédek és szolgák száma szerint a következő tételekkel fizetendő: egy férficseléd vagy szolga után 8 frt. két férficseléd vagy szolga után egyenkint...........................................10 „ három férficseléd vagy szolga után egyenkint......................................12 „ négy férficseléd vagy szolga után egyenkint......................................15 „ öt férficseléd vagy szolga után egyenkint......................................18 „ hat vagy ennél több férficseléd vagy szolga után egyenkint . 20 „ 5. §. A cselédek számának a 25. §. szerint tett bevallása után bekövetkezett kereskedése az adózót a 4. §. értelmében követett adó megfizeté­sének kötelezettsége alól nem menti fel. 6. §. Egyesek vagy társulatok, ha az adózás folyama alatt válnak adókötelesekké, vagy cseléd­jeik számát az adóév folyama alatt szaporítják, — erről az illető városi hivatal vagy községi elöljáró­ság útján a kir. adófelü­gyelőnek 8 nap alatt je­lentést tenni s az újonnan felfogadott cselédjeik után az adót illetőleg az azoknak emelkedett lét­számára eső adótöbbletet a 4. §.-ban megállapított adótételek szerint azon hónap első napjától kezdve, melyben a fölőbb említett jelentést tenni tartottak, az év végéig járó aránylagos részben megfizetni köteleztetnek. H. Fejezet: A teke- és játéka­dóról. 7. §. A teke- és játék­adó tárgya: a) minden tekeasztal (biliárd) akár nyilvá­nos, akár zártkörű helyiségben, akár pediglen ma­gánlakban van fölállítva; b) kávéházak és vendéglők, valamint társas körök vagy egyletek által tartott helyiségek min­den terme vagy szobája, melyben a vendégek vagy egyleti tagok rendesen vagy időnkint kár­tyáznak vagy másnemű jelekkel játszanak. 8. §. Ezen adó fizetésére köteles, a­ki a he­lyiséget, melyben tekeasztal áll, vagy mely a 7. §. b) pont alatt megjelölt játékra használtatik, bírja vagy bérben tartja. 9. §. Ezen adó alól kivételnek: a) a felséges uralkodó család tagjai, a laká­sukra szolgáló palotákra és nyaralókra nézve; b) külhatalmak követei és konsulai, a­meny­nyiben nem belföldiek; c) az országban egy éven alul tartózkodó külföldiek; d) tekeasztalok készítésével, vagy elárusítá­­sával foglalkozók, amennyiben azokat saját hasz­nálatukra is nem fordítják; e) tébolydák, kórházak s hasonló intézetek, a kizárólag a betegek vagy ápolás alatt állók használatára szolgáló tekeasztalokra vagy játék­szobákra nézve. 10. §. Tekeadó fejében magánlakban fölállí­tott minden egyes tekeasztal után különbség nél­kül 20 frt fizetendő évi adóul; a polgárosított ha­tárőrvidéken a tekeadó továbbá is a jelenleg fönn­álló szabályok szerint szedetik, különben pedig tekintet nélkül az illető helyiségeknek nyilvános vagy zártkörű minőségére. Budapesten tekeadóul minden egyes tekeasztal után 25 frt, a helyiségek­nek játékra használt minden terme vagy szobája után 30 frt, egyéb városokban vagy községekben pedig népességükhöz képest, a teke-, illetőleg já­tékadó a következő táblázatban megjelölt fokoza­tok és adótételek szerint fizetendő: 11. §. A­ki az Adóév foly­tán még adó alá fölvéve nem volt s tekeasztalt ál­lt föl, vagy adó alá tartozó játékhelyiségeket ny­it, tartozik erről 8 nap alatt az illető városi adóhivatal vagy községi elöljáróság útján a kir. adófe­lügyelőnek jelentést tenni, és a törvény értelmében­­ kivetett adót azon hónap első napjától kezdve, amelyben a felőbb em­lített jelentést tenni tartozott, az év végéig számí­tott aránylagos részben meg­ fizetni. 12. §. Ha a tőkeasztal, vagy a játékra hasz­nált helyiség az adóév folyt­­án más birtokos illető­leg bérlő által vétetik át,­­ez utóbbi által az átvett adótárgyak után azon évben adó azon esetben nem fizetendő, ha igazolja, ho­gy azoktól az adó azon évre már megfizettetett. 13. §. Az adókivetéssel és ellenőrzéssel meg­bízott községi és állami közegek jogosítva vannak az adó alá tartozó nyilvános helyiségeket bármi­kor megszemlélni; magán­lakban ezt csak előzőleg tett feladás esetében egy községi elöljárónak je­lenlétében tehetik. HI. Fej­ezet. A kocsi és lóadóról. 14. §. A kocsi­ és lóadó tárgya: minden hintó, ruganyra alkalmazott kocsi és minden más oly kocsi, mely kizárólag a tulajdonos vagy csa­ládja, vagy a hozzá tartozóknak személyes haszná­latára van rendelve; továbbá minden ló, melyet tu­lajdonosa sajátjához tartozó ily kocsikhoz használ, vagy mint házas lovat saját vagy családja szemé­lyes használatára tart. 15. §. Ezen adó alá nem esnek: a) a felséges uralkodó család tagjainak ud­vartartásához tartozó kocsik és lovak­; b) azon kocsik és lovak, melyeket küd­hatal­­mak követei és azon konsulai tartanak, a­kik nem belföldiek; c) az országban még nem egy egész évig tartózkodó külföldiek kocsijai és lovai; d) a katonai, illetőleg honvédségi és polgári közigazgatási szolgálatra az e tekintetben fenálló szabályok értelmében használatban levő kocsik és lovak; e) a kizárólag tenyésztési czélokra használt mén és kanczalovak; f) a kizárólag mezőgazdasági, kereskedés vagy iparüzleti használatra rendeltetett kocsi és hámos vagy hátas lovak. 16. §. Ezen adófizetésre az adótárgy tényle­ges birtokosa köteles. 17. §. Az adó azon kocsik és lovak után, melyek kizárólag a tulajdonos vagy családja, vagy az ahhoz tartozók személyes szolgálatára tartoz­nak, évenkint a következő fokozatok szerint fize­tendő : Városok és köz- Minden egy hin- Más kocsi ,de. . A­ségek, melyek né­­tótól, mely elé két vagy egy- ezen né­pessége szerint az,vagy ennél több ló lova hintó- !§ adófokozatok szokott fogattatni tói 10 18. §. Azon kocsik és lovak után, melyek részben a tulajdonos vagy családja személyes használatára, részben gazdasági kereskedelmi vagy iparczélokra tartatnak a 16. §-ban meghátá­rott adótételek fele fizetendő. 19. §. Az adó az adókötelesre azon község­ben vettetik ki, a­hol állandóan lakik; ha több helyen van lakása, azon kocsikra és lovakra, me­lyeket magával szokott vinni, az adót azon községben tartozik fizetni, a­hol kereseti adóját fizeti, de az adó azon község adófokozata szerint állapítandó meg, mely nagyobb számú lakosság­gal bír. Azon kocsikra és lovakra nézve azonban, melyek rendszerint a tulajdonosok lakásainak egyi­kén maradnak, az adó ugyanezen községre meg­szabott adófokozat szerint fizetendő. 20. §. A­ki az adóév folyamában adó alá tartozó kocsi vagy ló birtokába jut, erről 8 nap alatt az illető városi adóhivatal vagy községi elöl­járóság útján a kir. adófelü­gyelőnek jelentést tenni köteles és vagy azt, hogy a birtokába jutott ko­csi vagy ló előbbi birtokosának adómentes volt, vagy azt, hogy az ezek után járó adó az illető évre már másra kivettetett, kimutatni tartozik. Ha ezek egyikét sem mutatja ki, a birtokába jutott kocsi vagy ló után az egész évi adót­ pótlólag lefizetni köteles; ha pedig a birtokába vett kocsi, vagy ló korábbi adómentességét bebizonyítja, azok­tól az adót csak azon hónap első napjától kezdve, melyben a fentebb említett jelentést tenni tartozott, az év végéig járó aránylagos részben fizeti. 21. §. Ha az adóköteles az adóév folyama alatt oly városba vagy községbe teszi át lakhe- h­­lyét, mely magasabb adófokozat alá esik, mint s azon hely, hol azelőtt lakott, az uj lakhely szerint járó magasabb adót fizetni, illetőleg, ha adóját előbbeni lakhelyén már lerótta, a két adótétel közti különbözetet pótlólag megfizetni köteles, s azért adó alá tartozó kocsijai és lovai számát az uj lak­helyen megérkezésétől számítandó 8 nap alatt az illető városi adóhivatal vagy községi elöljá­róság útján a kir. adófelügyelőnek bejelenteni tartozik. IV. Fejezet: Általános intézkedések. 22. §. A 4., 10. és 17. §§. szerint kivetett adó egész összegében állami adó, s egy egész adó­évre szól. A lakosság száma, midőn annak megha­tározása az adókivetés czéljából szükséges, az utolsó hivatalos népszámlálás eredménye szerint szá­­mítandó. A fenntebbi táblázatokban említett város vagy község alatt annak egész határa értetik. 23. §. Az ezen adók fizetésére kötelezett egyének és társulatok az adózók általános össze­írása alkalmával és azon községben h­atnak össze, a­melyben kereseti adójukat fizetik, vagy a­meny­nyiben a társulatok kereseti adót nem fizetnének, azon községben, a­melyben azok a tagjaik össze­jöveteleire szolgáló rendes helyiséget tartják. Ha pedig valamely társulat a tagok összejö­vetelére rendes helyiséget nem tart, vagy összejö­veteleit fölváltva több helyen tartják, az össze­írás azon községben történik, a­melyben a társulat elnöke vagy ügyvezetője lakik. 24. §: Az adózók általános össeirásának al­kalmával a jelen törvény szerint adóköteleseknek az adó tárgyának bevallására a pénzügyminiszter által meghatározott alakban szerkesztett bevallási ívek kézbesittetnek. Az 1875-ik adóévre nézve mindazonáltal a jelen törvényben körülírt adótárgyak az illető köz­ségi elöljáróságok által teljesítendő összeírásának s a bevallási ívek kézbesítésének határidejét a pénzügyminiszter rendeleti úton határozza meg. 25. §: Az adóköteles tartozik a 23. §-ban kijelölt községben adóköteles férfi cselédjeit a bir­tokában lévő vagy bérben tartott tekeasztalokat, já­tékra használt helyiségeket, az adó alá tartozó ko­csikat és lovakat egyenként és összesen szám sze­rint bevallani. A­ki több községben tart a jelen törvény szerint adótárgyat képező férficselédeket, köteles azon községben, hol az ezek után járó adót fizetni akarja, mind az abban, mind pedig a más közsé­gekben tartott férficselédeket is ezen községei megnevezése mellett bevallani, ezen utóbbi köz­ségekben teeendő bevallásánál pedig a bevallási ivén azon községet megnevezni, a­melyben összes férfi cselédjeit bevallotta. 26. §. A bevallás mindig írásban az e czélra kiosztandó bevallási ivén teendő és az adóköteles vagy megbízottja által aláírandó. 27. §. A bevallási ívek, azoknak kellő mó­don betöltése és aláírása mellett kézbesítésüktől számítandó 15 nap alatt városokban a polgármes­teri hivatalnak, kis és nagy községekben a köz­ségi elöljáróságnak beadadandók, honnan azok azonnal az illető kir. adófelüigyelő hivatalhoz kül­detnek át. 28. §. A kir. adófelü­gyelő a hozzáérkezett bevallási ívek és az általa szerzett egyéb adatok alapján megállapítja a jelen törvény szerint kive­tendő adót, s az arról kiállított fizetési meghagyá­sokat községenkénti előírás végett az illető adóhi­vatalnak adja ki, a­mely azokat könyvelés s az adóköteleseknek 8 nap alatt leendő kézbesítés vé­gett az illető városi polgármesteri hivatalnak, ille­tőleg községi elöljáróságnak megküldi. 29. §. A fizetési meghagyás kézbesítésétől az ámítandó 30 nap alatt a kivetett évi adó azon község adószedőjének, melyben annak könyvelése történt, a fizetési meghagyásra reávezetendő nyug­tázás mellett teljesen befizetendő. 30. §. Az adó kivetése ellen a fizetési megha­gyás kézbesítésétől számított 15 nap alatt az adó­köteles a kir. adófelügyelő utján a pénzügyigazga­tósághoz felfolyamodhatik, mely a felszólamlás fe­lett véglegesen határoz. 31. §. A véglegesen kivetett adó elengedésé­nek sem egészben, sem részben azon esetben sincs helye, ha az adókötelezettség feltételei az adóév folyama alatt megszűntek vagy megvál­toztak. 32. §. A közadók kezeléséről szóló .... törvényc­ikknek a jelen törvény által nem módo­sított rendeletet, az e törvényben megállapított adókra nézve is érvényesek. 33. §. A jelen törvény végrehajtásával a pénzügyminiszter bizatik meg. Törvényjavaslat az 1875. év e­ső negyedében viselendő közterhekről és fedezendő á­ll­am kiadás­ok­ról. 1. §. A minisztérium felhatalmaztatok, hogy a magyar korona országaiban jelenleg fennálló adókra és államjövedékekre vonatkozó összes törvényeket, azoknak időközben bekövetkezhető módosításaival az 1875. év I-ső negyede folytán érvényben tart­hassa s az azok alapján befolyó adókból és egyéb bevételekből az állam szükségletét a következő szakaszban meghatározott módon fedezhesse. 2. §. A kiadási tételekre nézve az 1874-ik évi államköltségvetésről szóló 1873-ik XXXV. tör­­vényczikk rendeletei szolgálnak zsinórmértékül, azon hozzáadással, hogy az 1872. évi XXXI. t. sz. alapján felvett 54 millió ezüst forint névértékű államkölcsön első törlesztési részlete 852,600 forint- 1 a tőkeadó a játékadó . Ha a város vagy köz-1 . a helyiségeknek iá­£ ség, melyben az adó “«den egyes ,ékr/haszno­t min-0 tárgya van­­ tet°a“tal jden terme vagy szo-1 bája után forint 1 20,000 lakosnál több ij bel bír................... 20 25 --------------------------------------------2 10 000-től 20,000-ig terjedő lakos szám­mal bir................... 15_____|_______20_______ 3 1­3000-től 10,000-ig terjedő lakos szám­mal bir ... . 10 15­­.---------------------------------------4 3000-nél legkeve­sebb lakossal bir . 5 10 ’S megállapítottak |---------gj--------------gjr——525— 1 Budapesten 80 1& 10 Oly városokban, „ melyek lakossági- ~ 12 s 2 nak száma 20,000-t a­l meghalad 10,000-20,000-ig g terjedő lakosságú­r­a a­­ városokban és köz- 6­ségekben 4 3000-10,000-ig 15 6 4 3000-nél kevesebb 5 lakossággal biró 10 8 2 községekben

Next