Ellenőr, 1875. február (7. évfolyam, 32-59. szám)

1875-02-14 / 45. szám

Előfizetési árak: E -■ (sz évre . . 20 frt. — kr. Évnegyedre . . 5 frt. — kr . évre . . . 1O „ — „ Egy hónapra . 1 „ 80 „ Egyed szám­ára 10 krajczár. Szerkesztési iroda: Budapesten, nádor-utcza .1. n. Semmit sem közlünk, ha nem tudjuk, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkoznak. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP. Hirdetések felvétele: Budapesten, nádor-utcza 6. sz. (l­égrádi testvérek irodájában). Kiadó-hivatala: Előfizethetni helyben és posta útj­n, nádor-utcza 6. sz. a. A lap szétküldésére vonatkozó reclamációk Légrády testvérek irodájába (nádor-utcza 6. sz.) intézendők. 45. szám sz. vasárnap, február 14.1875. VII. évfolyam. TÁVIRATOK. Bécs, febr. 18. Király 5 felsége a magyar minisztérium lemondási kérvényére vonatkozólag elhatározta azt előbb el nem fogadni, mig meg nem győződik, váljon és mily módozatok mellett léte­sülhet a fusio a balközéppel, és hogy lehetséges-e ennek alapján új kabinet alakítása. Prilis, feb. 13. Biztosíttatik, hogy a mi­nisztérium tegnap este lemondási kérvényéhez ra­gaszkodott, és hogy Mac Mahon Broglie-t bízta volna meg a kabinet alakításával. — Az alkot­mány­bizottság ma fogja a Vaut­rain és W­ad­ding­t­o­n által benyújtott senatusi törvényjavasla­tokat tárgyalni és azokról haladéktalanul jelentést tenni. V­áris, febr. 13. Minden a kabinet jövő ala­kítására vonatkozó bir­torainak tekintendő. London, febr. 13. Az alsóházban C­heary képviselő hétfőre interpellate jelentett be a spa­nyol elismerési kérdés tárgyában. Róma, febr. 13. A kamarában ma tár­gyaltatott Cairoli képviselő ama indítványának napirendre tűzése, mely szerint a minisztérium a legutóbbi választásokra gyakorolt befolyás miatt m­­egfedhessék. Cantelli, Minghetti és Vigliani mi­niszterek felvilágosításokat adnak. Minghetti fel­szólítja a baloldalt, hogy a kabinetkérdést a pénzügyi előterjesztések és a közbiztonsági­­javaslat tárgyalá­sáig halaszsza. Godrondi és társai indítványozzák a miniszteri nyilatkozatának tudomásul vételével napi­rendre térni; az indítvány 147 szavazattal 100 ellen elfogadtatott. Washington, febr. 13. Egy republicani senatorokból és képviselőkből való közös gyűlés elfogadta az indítványt, a congressus elé törvény­­javaslatot terjeszteni, mely az elnököt a Habeas­­corpus-acta felfüggesztésére felhatalmazza, és egy­úttal a rendetlenségek megakadályozására, vala­­mint a déli államokban való választások törvényes menetének biztosítására szükséges hatalommal fel­ruházza. Az Union valamennyi államaiban uralkodó nagy hideg következtében számos forgalommeg­­akasztás történt. Bérlet NEMZETI SZÍNHÁZ. 2-3. szám. Vasárnap, febr. 14 A falu résza. A nemzeti színház által 100 arany pályadijjal jutalmazott ere­deti népszínmű 3 felv. Irta Tóth Ede. Zenéjét szerkesztette Erkel Gy. VÁR-SZÍNHÁZ. Nagybérlet 81 szám.. Kisbérlet 9. szám Julia. Dráma 3 felv. Irta Feuillet. Fordította Paulay E. A munkások. Dráma 1 felv. Irta Manuel Ödön, fordította Paulay Ede Osztrák gazdálkodás. (1) Kedves szomszédunk átkozottul kellemetlen helyzetbe jutott. Minden jel és hír arra mutat, hogy a kicsis ott is elke­­rülhetlenné vált. Próbálják ugyan minden­féleképp a magyar parlament eseményeinek rugóira visszavezetni a lappangó kormány­­válságot, de ügyetlenül megy az egész mas­karádé, a­mí a lényeg az, hogy a szemfény­vesztő gazdálkodás hiányai éles nyomokat hagytak a pénzügyeken. A reichsrath urai odaát nagyon kedé­lyes dolognak vették a financziákat, jóllehet sohasem hiányzott részekről a komoly szá­mítót játszani, csakhogy kimutassák, meny­nyivel jobban megy náluk minden, mert hát üzletemberek, kik értenek a financziák­hoz. És ki ne hitte volna el szavukra, mi­dőn a feleslegektől dagadozott a budget, telve voltak az állampénztárak, a kezelés semmi kivánni valót nem hagyott hátra, s a compact alkotmányhű párt sajtója egy pillanatig sem mulasztá el kérkedni velünk szemben, az egész világ előtt, hogy a finan­cziák rendben vannak. Már magunk is elandalodtunk olykor roz­zant pénzügyeink mellett az osztrák pénzviszo­nyok csábító rajzain, a jó osztrákok önhittsé­ge pedig oly magas paripáról dirigálta az egész monarchiát, hogy kevés hián majdnem az angol bank pinczeinek mesés gazdagsága is kez­dett leszállni előttük az osztrák pénzbőség színvonaláig, mintha nem is a bankóprés és kényszerkölcsönök mintahazája lett volna többé az egykor absolut Ausztria. Most aztán kezd mindinkább kitűnni, hogy a Schwindel kiválólag bécsi fogalom és nemcsak a hitelintézetek meg egyéb vállalatok­ körül nyert tág értelmezést és létjogot, hanem az állam pénzügyeinek ve­zetése körül is a finansztudomány és józan gazdálkodás helyébe lépett hézagpótlónak. Hogy insolid alapokon nyugodott az osztrák pénzügyi rendszer, azt már gyaní­tottuk, a köz­kiállítás alkalmával és után fölmerült jelenségekből. Hogy pénztári mű­tétekkel titkolgatják az elharapódzott ba­jokat, azt elárulták a zavart pénzügyi és költségvetési előterjesztések. De hogy oly imparlamentáris módon történjen a deficitek elúsztatásának financziális bűvészete, az csak most tűnik ki, midőn az alkotmányhű párt­rétegek bomladozása és elégedetlensége is elárulja, hogy megunták a dicsőséget. Az osztrák pénzügyi bizottság dokto­rai addig hallgattak, míg kisült, hogy noha az állam tényleges bevételei 22 millióval haladták felül az előirányzatot, mégis 10 millió erejéig mutatkozik kezelési hiány. Világosabb körvonalakban merő lehetetlen-­­­ség volna hű képet nyújtani a felséges gazdálkodásról, kivált ha meggondoljuk, hogy a részletekben sok van eltüntetve, a­mi különben még inkább növelné a tájé­kozást az osztrák financziák „auch eine schöne Gegend” érdekes tévetegében. Bizo­nyosnak vehető ugyanis, hogy a tisztelt pénzügyér urak Ausztriában még talentu­­mosabbak a tényleges eredmények elburko­­lásában, mint a mi fényes múltú financie­­reink. A párhuzam a mi pénzügyéreink hátrányára üt ki, mert míg ezek közt egyik sem bírta sokáig fogásainak sikeréhez a kulcsot, Ausztria pénzügyminiszterei, a nemzeti bank készséges segédkezése mel­lett, mostanáig húzták-halasztották a pénz­ügyi kezelés mesterkedését. E részben csak­ugyan utólag az osztrákok felé hajlik a mérleg. Számos hiánya volt a magyar financziák kezelésének Ghyczy kormányba léptéig foly­vást, de azt mégsem vethetik szemünkre, hogy a parlamentben nem akadt volna erős ellenzék, mely ostromával tiltakozik a hi­ányok ellen. Ha igazságosak akarnak lenni, el kell ismerniök, hogy jobbadán épp azért volt sok a panasz, mert az ellenzék állító­lag rontotta az államhitel képességét erős kritikájával. Az osztrákok nem vették oly szigorúan a dolgot, s erős ellenzék hiánya folytán az alkotmányhívek tisztes consortiuma nem vá­dolható éleslátással és akadékoskodással, a kéz kezet mos elve mindig gondoskodott a lakatról. Hanem sokáig még Ausztriában sem járja az ilyesmi és jelenleg a reichsrath urai azon fokra jutottak, hogy kitört belő­lük a méreg. Bécsi lapok is elismerik, hogy a pénzügyi bizottságban „igen élénk“ a tár­gyalás, szokatlanul nagy a felháborodás. Jellemző okvetlenül a bécsiek parla­mentáris érzékére, hogy „élénk“ eszmecse­réik közvetlen eredménye gyanánt, egy in­dítványt fogadtak el, mely szerint a bizott­ság helybenhagyja ugyan a túlkiadásokat, de azon óhaját fejezi ki, miszerint a kor­mány elő nem irányzott kiadásokat a biro­dalmi tanács ülésezése alatt lehetőleg ne tegyen; mikor pedig a törvényhozás szü­netel, csak kivételesen, ha az állam hal­asz­­tást nem tűrő érdekei kívánnák, tegyen ily kiadásokat. Ennek az indítványnak par­lamentáris értelme nem kevesebb, mint hogy a kormány bízvást szabadnak tekintheti a vásárt, valahányszor túlkiadásokat tesz, csak „halasztást nem tűrő“ indokot hozzon fel állásának védelmére. Valódi parlamentarismussal bíró álla­mokban mulatságosnak, sőt nevetségesnek tartanák a minisztérium jogainak ily tág értelmezését és Magyarországon is annak tartják, bár nem igen csinált eddig scru­­pulust a többség az ellenkező gyakorlatból. Ausztriában azonban tovább mennek, ott a kormány sérelmesnek tartja ez indítvány elfogadását, vagy, a­mi valószínűbb, fél következményeitől, mert a defic­itek mes­terséges eltüntetése ezután még több túlki­adást vesz majd igénybe, mint eddigelé. Éppen jókor jött tehát az indítvány, leg­alább a kormány zsörtölődhetik egy kissé, míg vagy bizalmi szavazatokat kap és gaz­dálkodhat megint a kitört után, vagy a bizalmatlanság előjelei közt szépen elbú­csúzik, hadd tegye be utána más kormány az ajtót. Kormányzatunk szempontjából minket nem érdekel, akármit csinálnak a lajtántúliak parlamentarizmusukkal és kormányukkal.Megy vagy nem megy az Auersperg-kabinet, az ránk vajmi kevés fontossággal bír, mind­össze jelezni kívántuk, hogy a pénzügyek roszasága miatt ott is lappang a kicsis, na­gyon kétélű fegyver ennélfogva az, mit a bécsiek használnak, valahányszor Magyaror­szág pénzügyi helyzetéről és válságairól a legczélzatosabb ellenségeskedés hangján ösz­­szefirkálnak. Ha csak az volt czéljuk, hogy nagyon erőseknek mutatkozzanak Magyarországgal szemközt, úgy kárba veszett az egész ma­chinatio, mert eddigi erejük fitogtatása mindössze azon benyomást ébreszthető hig­gadt vizsgálódók előtt, hogy milyen szép rendezett financziákhoz jutottak az osztrá­kok a magyar alkotmány­érzet által részek­re is kivívott alkotmányos szabadság segé­lyével. Azon tény pedig, hogy mégsem tiszta a kezelés és józan a gazdálkodás, vi­szont arra a következtetésre juttat minden­kit, hogy pénzügyeikkel erejük is szédelgé­sen alapult, észszerűbb dolog volna tehát tőlök, ha fenyegetődzés helyett­­ gazdál­kodnának. Jobboldali laptársaink bécsi táviratai és hí­rei szerint. Bizto úr bizonyos közvetítő sze­repre vállalkozott. Óhajtjuk, hogy e táviratok és fairek olyan alaptalanoknak bizonyuljanak, a­mi­lyeneknek tartja azokat mindenki, ha komolyan vette a válságot s nem tréfál Magyarország ve­szedelmeivel és érdekeivel. Mert hogy egy l­e­­mondott kabinet fejének közvetítő szereplé­sét nem acceptálhatja sem az önérzet, sem a Pa­triotismus a kérdésbe jöhető államférfiak részéről — bármely párthoz vagy párttöredékhez tartoz­zanak — azt kétségbe vonni nem lehet. Bittó úr maradhat kormányelnök, vagy nyerhet megbí­zást egy új kabinet alakítására — h­a ez nem sikerülne másoknak — de a közvetítő szerep­lést magára vállalni nagyon szerencsétlen ötlet vagy a c­­­i q­u e­ u r i­­tum javíthatlanságának legújabb bizonyítéka lenne. Bittó úrral mint kor­mányelnökkel a parlamentben volt vagy lenne helye a tanácskozásnak, de Bittó úrnak, mint közv­eti­tőnek nem ismerhetné el létjogát a komoly államférfiak közül senki. Ezek tartoznak felelni a királynak, és értekezhetnek azzal, a­ki k­abinetalakításra nyerne fejedelmi meg­bízást, de Bitó úrnak, a lemondott kabinet fejének nem adhatnának — nézetünk szerint — más feleletet mint azt, hogy nem felelnek semmit. A válság. A válság lebonyolításában még eddig sem­mi döntő mozzanat nem történt. A positivum mind­össze annyi e pillanatban, hogy Bittó miniszterel­nök úr tegnap délután egy órakor előterjesztést tett ő felségének a helyzetről s egyszersmind be­adta az egész kabinet lemondását, s a korona az elfo­gadás iránt még nem határozott véglegesen. Az ezen túlterjeszkedő hirek, a sejtés, a con­­jecturák vagy az óhajtások birodalmából valók. Registrálunk valamennyit, anélkül, hogy némely hí­resztelés tendencziózus voltát kiemelni, s a szembe ötlő ellenmondások összeegyeztetését megkísérleni ez idő szerint szükségesnek látnók. A „Pester Lloyd“ hívei karolnak fel legtöbb részletet, s ezek­ből a következő képet állítjuk össze. A király igen kegyelmesen fogadta Bittót, s beléptekor kezet nyújtott neki. A miniszterelnök hosszabb, szabad előadásban jelentést tett erre a parlamenti helyzetről s az összes miniszterek által alájegyzett lemondási kérvény átnyújtásával vég­­re. A király erre az ügyállás alapos megvitatására tért. Bittó hangsúlyozva kijelenti, hogy sem­minő új miniszter ko­m­b­in­at­i­ó­b­a­n nem vehet részt, mert pénzügyi programmja mellett szilárdan kell állnia, T­i­s­z­ai K­ál­m­á­n utóbi nyilatkozata után pedig semminő kilátás nincs arra, hogy vele s pártjával erre nézve megegyezés hozassák létre. Ő felsége a határozást későbbre tartá fenn. A „Lloyd“ híre arra a következtetésre jut ebből, hogy valószínűleg Bittó fog fe­l­­­szólíttatni, hogy a tárgyalásokat új kabinet alakítására megindítsa. A király Bécsben marad. A „Lloydsnak egy to­vábbi feltevése szerint, ő felsége el van határoz­va a kormányt csak oly kabinetre bizni, mely a megváltozott pártállással számol, egyúttal azonban erős s biztos parlamenti állás iránt kezességet nyújt. Interimalis minisztérium kine­vezésére ő felsége nem hajlandó s azért a jelen kabinet lemondása nem fog előbb elfogadtatni, mintsem a fentebb jelzett irányban új minisztérium összeállítása sikerült. Feljegyezzük továbbá — mindig a „Lloyd“ után — hogy a kihallgatás előtt Bittó senkivel­ sem értekezett, kivéve Wenckheim bárót és Orczy bárót, kik mindketten ugyanazon házban (a volt magyar udvari kanczellária épületében) laknak. Este azon­ban több órahosszat értekezett Andrássy Gyula gróffal és Wenckheim báróval. E hírekhez ma esti lapjában következő commentárt csatol a többször idézett lap : „Valótlan, hogy — mint tegnap itt beszélték — a Bittó-Ghyczy-minisztérium megmarad, de ő felsége nem tartja helyesnek ezen kabinet lemon­dását elfogadni, anélkül hogy tisztában lenne avval, a­minek ezután következni kell. Sajátságos viszo­nyainkkal szemben tehát Bittó úr, a­mint külön­ben szokásos, fel sem szólíttatott arra, hogy már most ajánljon egy vagy több utódot, mivel ő fel­sége e pillanatban éppen nincs azon helyzetben, hogy megítélje, hogy melyikek rendelkezhetik eset­leg parlamenti többséggel, a koronára nézve pe­dig a válság megoldásánál mindenekelőtt azon alapelv az, irányadó, hogy ne teremtessék ismét provisorium, hanem hogy egy, compact"többség ál­tal támogatott, szigorúan parlamentáris, és tartós­nak ígérkező minisztérium létesüljön. Bittó úr te­hát legközelebb vissza fog térni, és most már őfelsége megbízásából megkezdi — legelőbb is Tisza Kálmánnal — az ér­tekezéseket. Hogy ki fog még részt venni ezen tárgyalásokban, arról nincs tudomásunk. Majd csak ha Bittó valamely pozitív eredményt fog biz­tos kilátásba helyezhetni, csak akkor jő el ide nyilván ő­felsége, hogy a kijelölt miniszterekkel érintkezésbe lépjen. Igénytelen nézetünk szerint az itt jelölt út a legpraktikusabb és legkorrectebb , s így — magától érthető — ilyen körülmények kö­zött a jelen kabinet lemondási kérvényének elin­tézése is in suspenso kell hogy maradjon.“ * A „Pesti Napló“ reggeli lapjának hírei álta­lánosságban megegyezők a fenntebbiekkel. Esti­lapjában még azzal egészíti ki feljegyzéseit, hogy Ghyczy Kálmán pénzügyi miniszter urat is Bécsbe hivatta ő felsége, s legközelebb több parlamenti kitű­nős­égre kerül a sor. Míg a király ezekkel nem értekezik, elhatározását függőben tartja. Laudhrozza a „Napló“ egy táviratban azt a hírt is, hogy jól értesült körökben miniszterelnöki jelöltekül Bittót és Festetich György grófot emlegetik. (A bécsi „Tagblatt“ is emlegeti az utóbbit.) Végre feljegyzi, hogy a ma­gyar miniszterválság Bécs politikai köreit roppant izgatottságban tartja, s attól tartanak, hogy a válság kedvezőtlenül hat vissza Ausztriára. * Ez izgatottság különben élénken visszatük­röződik a bécsi lapokban is, s ügyeinkkel szerfö­lött nagy buzgalommal foglalkozik valamennyi. A „Neue Freie Presse“ következőleg ír a válságról: „Úgy hiszszü­k, jól vagyunk értesülve, ha azt állítjuk, hogy Bittó azon elhatározással jött ide, hogy semmiféle missiót nem fog többé elvállalni s ugyanezt fogja jelenteni Ghyczy Kál­mán részéről is. Ez által alapjukat vesztik azon számos hírek, melyek szerint Bittó és Ghyczy továbbra is a minisztériumban maradnának. Egész a tegnapi napig némi színét a jogosultságnak vi­selte magán ezen versio, a­mennyiben hinni lehe­tett a fedezet kérdésére nézve Tiszával kötendő compromissumban, miután azonban a baloldal ve­zére tegnapi beszédében még határozottabban, mint az elsőben, visszautasítá az adóemelés gondolatát az első két esztendőben, az egyedüli érintke­zési pont, mely a jelenlegi és a jövendő kabi­net közt létezhetett volna, megszűnt. Bittó és társai, — legalább erről biztosítottak bennün­ket — a képviselőházban tegnap aratott fé­nyes diadalt csak egyoldalúnak tartják, mert ha a budget megszavazása mellett oly nagy több­ség nyilatkozott, minő számra és tömörségre nézve nem volt, mióta a magyar alkotmányos kormány­zat fennáll, mégis a kormány nem hiszi, hogy ily többség fog nyilatkozni a fedezet, vagyis Ghyczy adójavaslatai mellett. Bittó és társai azonban kor­mányzati program­juknak súlypontját éppen ezen kérdésre fektették, a­mennyiben a Ghyczy által javasolt módot tartják az egyedül lehetségesnek arra, hogy az ország pénzügyei rendeztessenek, s e kérdéssel akartak győzni, vagy bukni. A Buda­pesten uralkodó áramlat azonban az, hogy Tisza Kálmán megtérése a kiegyezéshez politikailag sok­kal fontosabb, s az országra nézve sokkal jelen­­tőségteljesebb esemény, mint a fedezet kérdése. A jelen kormány férfiai a Tisza fellépése által lehetségessé vált koalitió útjába nem akarnak akadályokat gördíteni, s ezért terjesztik ő fel­sége elé lemondásukat. Ez képezi benső okát azon ellentmondásnak, mely azon tényben nyil­vánult, hogy egy, a parl­ament által nagyrabe­­csü­lt s a döntő pillanatban hatalmasan támoga­tott kabinet azon pillanatban lép vissza, midőn a parlament neki fényes elégtételt szolgáltatott. A helyzetnek eme vázlata aligha fog sokban külön­bözni attól, melyet Bittó fog ő felsége elé terjesz­­teni. Irányadó körökben a magyar kormány haza­fias elhatározása mély hatást gyakorolt s nem igen szeretik, hogy Bittó és Ghyczy megválnak állásaik­tól. Magyarország jövő miniszterelnökét illetőleg nagy a tájékozatlanság mindenütt, mert — ha jól vagyunk értesülve, — Bittó tartózkodni fog attól, hogy ő felsége előtt valakit ezen állásra­­megne­vezzen. Több személyiség forog szóban, a végleges elhatározás e tekintetben egyedül 5 felségétől függ; annyi azonban bizonyos, hogy a sokat emlegetett Sennyey-Lónyay-Tisza triásra absolute nem lehet gondolni, legkevésbbé fogna pedig Bittó lenni, a­ki ő felsége előtt ilyféle javaslatot tegyen. Valóságos politikai frivolitásnak tekintik — mely közel áll az erkölcstelenséghez, — ezen oly ellentétes három egyénnek oly benső szövetségére gondolni. Csak Tisza meghivatása a jövő minisztériumba bir egye­dül valószínűséggel." A régi „Presse “-ben e tárgyra vonatkozólag a következőt olvassuk: „Mind ami ez órában az új kabinet alaku­lásáról hallatszik, beszélgetésekre reducálható, me­lyek Bittó elutazásakor Budapesten a klubbokban folytak, s a visszalépő miniszterek nyilatkozataira, kik közül nevezetesen Bittó és Ghyczy úgy nyilatko­zott, hogy az új kormányba lépni semmi kedvük. Csupán Tisza minisztersége tekinthető biztosított­nak, mivel a kormány alakulásával, kell hogy a pártok újjáalakulása is végbemenjen. De éppen azért húzódhatik még el jó időre a kabinet végle­ges megalkotása.“ Egy félhivatalos toll szükségesnek látja az Andrássy Gyula gróf álláspontját is körvonalaz­­ni Bécsből, a „Pester Lloyd“-ban. „A dolgok újjáalakulása — úgymond — a­mint Magyarországon létrejönni készül, a kiegye­zéshez viszonyítva, semmiképp sem tekinthető­ egyéb­­nek, mint a kiegyezés alaposzlopainak kiszélesí­tése és megerősítéséül. Ha a kiegyezés közjogi alakzata erőben és szilárdságban nyer, akkor lehe­tetlen, hogy azoknak állása, a­kik ennek megerő­sítésében közreműködtek, megtámadtassék, vagy gyöngíttessék. Gróf Andrássy személyisége, mint egyike ezen kezdeményezőknek, már e tekin­tetből is ment minden passiv részességtől. An­nál kevésbbé lehet mostani hivatalos állását érintettnek tekinteni. Ha valaha oly minisztérium jutna a kormányrúdhoz, mely a közjogi alapot, a­mint azt az 1867-iki kiegyezés megterem­tette, megingatná, vagy a küt­­­tt­gyi po­litika v­e­z­ér e­s­zm­é­j­é­vel szemben elvi­leg ellenséges állást foglalna el, ak­kor gróf Andrássy mindenesetre haladéktalanul nyilt állást foglalna el, és a személyek közötti választást legrövidebben eldöntené; ebben bizonyo­sak lehetünk, a mint hogy ezt már egy előbbi esetben meg is tette. Mindezen eshetőségek közül azonban ma egyetlen egy sem forog fenn s a külügyminiszternek nincs oka, hogy elvileg befolyást tulajdonítson magának a vál­ság kifejlődésére. Ott pedig, a­hol, mint ez eset­ben, ily alapelvi, magasabb indok nincs a közbelépésre,­­ hogy személyes kérdésekbe avatkozzék, erre nézve a külügyminiszter maga sem tulajdonít magának jogosultságot. Hogy pedig tiszta jókedvéből vegyen a dologban részt, erre nézve nagyon kevéssé látszik az kívánatosnak.“ Elvb­ől tartózkodván ez alkalommal bármi­nemű észrevételtől, ez utóbbi informatióhoz is csu­pán azt jegyezzük föl, hogy egészen hasonló ér­telművel találkozunk a „Pesti Napló“ esti számá­ban is, mit a közös eredet tanúbizonyságául egy­szerűen registrálván, záradékai következőkben foglaljuk össze a mai híreket: Bittó­ miniszterelnök úr beadta a kabinet le­mondását. A király függőben tartja a végleges eldöntést, míg több parlamenti kitűnőséggel nem értekezik. De valószínűnek látszik, hogy Bittó nem fog­ újra megbizatni a kabinet alakításával, fun­­gálhat ellenben mint a király megbízottja közve­títő gyanánt. Az úgynevezett „trias“ ellen ked­vezőtlen hangulat észlelhető, ellenben Tisza Kál­mán irányában kedvező. Andrássy Gyula gróf be nem avatkozásáról biztosítást nyerünk, s meg­tudjuk, hogy a legújabb com­binatió a levegő­ben Festetich György gróf miniszterelnöksége kö­rül szövődik. Ezt minden subjectiv színezés nélkül con­­statálva, teljesen kimerítettük a rebesgetések és hirek forrását. Bója G­erg­ely, b­ud­apesti tanfel­­ü­g­y­elő, jelentést bocsátott közre a budapesti tankerület népoktatási állapotáról az 1873-ik év­ben. Bója Gergely tevékeny és szorgalmas mun­kásságának meggyőző bizonysága ez. Az átalános áttekintésből kiemeljük a következő adatokat. A tankerület területe mintegy 3 és­­0 mértföld, né­pessége 270,476; a tankötelesek száma 41,532, kik közül 20,346 a fiú, 21,186 a leány. Iskolába járt 32,590, és pedig 19,635 fiú s 12 955 leány, vagyis a tanköteleseknek 78,46°­0. A tanulók nemzeti­ség szerint a következő arányban oszlanak el: magyar 18,237, német 10,340, tót 523, szerb 185, román 53, illír 51, cseh 52, olasz 32, lengyel 14, horvát 10, franczia 6, angol 6. A tanerők létszáma 742- re rúg, ezek között a férfi nemhez tartozik 551, a női nemhez 191, képesített 583, nem képesített 159, rendes állomással bírt 428, segédállomással 314. Az iskolák száma összesen 140—487 tanteremmel, 150 tanítólakkal, 25 tornahelyiséggel, 11 kerttel, s két faiskolával. A tanítási nyelv 78-ban tiszta magyar, 53-ban vegyes, magyar és német, 4-ben német, 2-ben német és tót, 1-ben magyar, szerb és német, 1-­­ ben illír és magyar, 1-ben pedig egészen szerb. A polgári iskolák, elemi népiskolák és rajztanodák ren­­des­ szükséglete 270,742, rendkívüli szükséglete pedig 887,800 frt, a­mi együttesen 1.158,542 frtot tesz. A fedezet ehhez képest csak 330,880 forint, így hiányképpen mutatkozik 827,662 frt, a­mely a kölcsönalapból van előirányozva. Örömmel emeljük ki a jelentésből még azt, a­mire Bója Gergely is súlyt fektet, hogy Budapest községi iskoláiban ha­zafias szellem uralkodik. Midőn Budapesten né­­hány évtizeddel ezelőtt alig volt egy-két ma­gyar tannyelvű intézet, a jelen állapotot va­lóban haladásnak lehet vennünk. Az első osztályokban, különösen a külvárosokban egy­­begyűlt tanulók többnyire német ajkúak, és rövid idő alatt oly szép előmenetelt tesznek, hogy a magyar előadást megértik, a kérdésekre magya­rul felelnek, így arra nézve, hogy Magyarország fővárosában a családi és társadalmi nyelv magyar legyen, iskoláink buzgó törekvéssel működnek közö­l re, miért tanítóink hálás köszönetet érdemelnek. Páris, február 10. — A párisi farsang. — A farsangról — hamvazószerdán? S miért ne ? S miért ne csakis akkor ? Az elfogulat­lan vélemény soha, vagy csak nagyon ritkán bsr­t az események hullámzásának keretével s bizonyá­ra mindegyikünk előveszi a „fides penes an­torem“ villámhárítót,, ha oly krónikást olvas, a­ki a történetek közvetlen benyomása, a pártküz­delmek közepette írta följegyzéseit. Én, tisztelt olvasóim, részrehajlatlan leszek­­ ma. Hogy tegnap az lettem volna e ? — nem tudom, nem ál­ütöm. A párisi farsangról azon­ban ma már, mint bevégzett tényről, koporsója előtt beszélek. És mégsem halotti beszéd az, a­mit e so­rokban nyújtok Párisban a farsang csak úgy hal meg, mint hajdanra a királyok: „Le roi est mort, vive le roi.“ A farsang meghalt, éljen a „mi­­caréme.“ A tegnap kimúlt , kedélyes, víg ficzkó volt. Sokan ugyan szemére vetik, hogy utolsó napjai­ban nem állt be második gyermeksége, de hisz elvégre nem is volt ideje ennyire elaggni! S aztán bizony elég hatalmas volt az a csörgő sap­ka, a­melyet a tegnapi „mardi gras“-n (húshagyó kedden) a saját fejébe nyomott. De erről alább. A párisi farsang nem olyan, mint az érem, a­melynek csak két oldala van. A­ki a farsangó Pá­riát megismerni akarja, annak egy vaskos könyv lapjait kell forgatni. A mily változatos, a mily sokoldala­s kötetekben sem kimeríthető a párisi élet általában, épp oly változaton, épp oly sokol­dalú ez élet farsangoló nyilatkozataiban is. Az emberi természet ama sajátsága, a­mely megalkotta az osztálykülönbségeket mindenütt és a kasztrendszert egy korlátolt helyütt, a malátáé­ban is szű­kebb körökre osztja a társaséletet. S minél nagyobb e társasélet kültérje, minél nagyobb a város, a melynek társaséletéről szó van, annál számosabbak a kis körök , annál nagyobb az el­­különzés. Párisban ezért hiányoznak az oly tánczmulat­­ságok, a­melyek oly — lehetőleg — általá­nos jelleggel bírnának, mint Budapesten például­­ az egyetemi ifjúság báljai, a­melyeken részt vesz a miniszter, az államtitkár, a segédfogalmazó, a­­ kereskedő, az iparos, a művész, a földbirtokos stb. A nyilvános bálok közönségét Párisban kevés ki­vétellel az idegenek és a­­ demi-monde képviseli. Kétféle következtetést vonnak ebből a Párist látogató idegenek. Sokan az egész párisi s következőleg (pedig e­z u­t­ó­b­b­i is hamis következtetés) az egész franczia társaséletet a­­ demi-monde erkölcsi színvonalára állítják, so­­r­kan meg — a­kik nem úsznak ennyire a fölü­­­leten — a francziák által különösen hangoztatott egyenlőségről emlékeznek meg gúnyos mosolylyal. Tévesen ezt is, amazt is. A nagy egésznek kis körökre való oszlása (s nem osztása) nagyobb, vagy legalább is oly mérvben bíz, hogy úgy mondjam, ph­isi­kai, mint­­ erkölcsi alappal. Az áttekinthetlen egész átölelhető részekre oszlik, mint a­hogy a föld is rétegekből áll. De épp ezért nem lehet a fölület után meg­ítélni az egész párisi társaséletet. Le kell szállni * a rétegekbe is. 1 I A fölület az, a­mit 2—5 frankos belépti dij i I mellett az idegen lát, s a­m.íy — hozzáteszem

Next