Ellenőr, 1875. június (7. évfolyam, 150-179. szám)

1875-06-01 / 150. szám

e helyzetet, mintha egy roppant magaslat emel­kednék előttünk, a­hova a legrövidebb út a leg­meredekebb, a hazánk boldogságának szent ügye csakis ezen magaslat tetején oldható meg. Oda törekszik minden igaz honfi, de az utak eltérők; mi hét évig küzdöttünk­ előre a me­redeken, anélkül, hogy csak egyetlen lépés­sel is közeledtünk volna a czélhoz, tehát biztosabb ösvényre léptünk,­­ miután azoknak is, nekünk is egy a czélunk, ott találkozni fogunk, a­hol egyesített erővel szükség leend működni a haza javára. Az a kérdés, ki jut el hamarább oda? A lefolyt országgyűlés távolról sem felelt meg a várakozásnak, s ennek egyrészt az imént említett meddő vita volt oka, másrészt azon párt ziláltsága, mely a kormány erejét képezte volna. Elintézetlen maradt sok sürgős reformkérdés, ezek közt, hogy olyat említsek, mi önöket közelről ér­dekli s a mi iránt feszült várakozással voltak, az úrbérit maradványok, a regale kérdése; sokszor és ismételve sürgettük, de napirendre hozatala min­dig nehéz akadályokba ütközött; annyi azonban eléretett, hogy a jövő országgyűlés első teendői közé kerül. Eredményében azonban mégsem oly szegény, mint azt sokan feltüntetni szeretnék. Al­kotva jön 147 törvény éspedig miniszterelnöki 2, pénzügyi 54, belügyi 16, kereskedelmi 15, közle­kedési 24, igazságügyi 21, vallás és közoktatási 5, honvédelmi 10. Ezek közt felmutathatunk sok oly törvényt, mely kétségtelenül haladásra mutat, hogy többet ne említsek, ilyen a végvidék polgárosításáról szóló törvény, mely mint történelmi esemény is korszakot fog képezni. Eddig állam volt az állam­ban, s idegen elem a nemzet testében, most pol­gáraivá lettek e hazának; velünk egyenlően élve­zik az alkotmány jótéteményeit, egyenlően viselik a terheket, velünk egy törvény alatt élnek; ők most osztályos testvéreink. A telepítvényesekről szóló törvény, mely ál­tal annyi százezer polgárnak tűzhelye s otthona biztosítva jön. A földadó-szabályozás, mely végre lehetővé teszi a földadó igazságos behozatalát. Az összeférhetlenségi törvény, mert valóban ideje már, hogy a képviselőház független elemek­ből álljon. A­ néptanítók nyugdíjazására­ lehet-e méltá­­nyosb valami, mint jövőjét biztosítni azoknak, kik csaknem nélkülözések közt minden erejüket, ide­jüket egész odaadással annak szentelik, hogy értelmes polgárokat neveljenek a hazának, s öreg napjaikra ne legyenek az emberi könyört­letre utalva. A közjegyzőkről szóló törvény. Ha ezen in­tézmény, mely sem az államot, sem egyeseket nem terhel, s mégis oly nagy horderejű, egyszer meghonosul s ismeretessé válik, látni fogjuk, sőt érezni is, hogy mennyire nem fölösleges, mennyi pörlekedésnek, hamisításnak s hamis eskünek ve­­endi elejét; minő fontos szolgálatokat teend a ha­gyatékoknál és végrendeleteknél. A kereskedelmi törvény, melynek hiányát ed­dig hazánkban az üzleti és forgalmi dolgok közül oly igen érezték. A­mi az országgyűlésen való magamtartását illeti, bátran ítéletük alá bocsátom; soha sem ígértem aranyhegyeket, de a­mit ígértem, szentül meg is tartottam. A képviselő-állást sohasem tekintem lép­csőnek előmenetelre, s nem iparkodtam előnyeit önző czélokra kizsákmányolni, előttem csak egy czél lebegett: a haza java. Nem tartoztam azok közé, kik mindenkor, minden áron szólni akartak; szóltam ott és akkor, ha szükségét láttam, ha újat mondhattam, ha helyi viszonyok vagy polgártársaim érdeke kí­vánta. Iparkodtam mindenkinek használni, és soha senkit sem utasítottam el, ki ügyével hozzám for­dult; nem kérdeztem, melyik párthoz tartozik ? vá­lasztóé vagy sem? hanem megtettem a­mit tehet­tem,­­ minél szegényebb volt valaki, annál buzgób­ban szorgalmaztam ügyét. Mögöttem egy múlt van, melyre hivatkozha­­tom,­­ melyet szégyeneim nincs okom; ott van nem csak két országgyűlésen való magamtartása, de egész életpályám, bátran bocsáthatom azt bírálat alá, s ha valaki abban önzést, érdekhajhászatot, vagy ingadozást képes felfedezni, ám vessen rám követ itt biráim előtt, — én a közvélemény ítéletét nyugodtan várom. És most, uraim, fogadják forró hálámat két országgyűlésen át irántam tanúsított feledhetlen bizalmukért; isten és az országgyűlési napló a bi­zonyságom, hogy azzal vissza nem éltem egy pilla­natig sem. A zászlót, melyet kezeimre bíztak, tisz­tán és szeplőtlenül bocsátom ismét rendelkezésük alá. Midőn hálám kifejezésére szavakat keresek, a hideg ész megtagadja szolgálatát, mert forró érze­lem tölti el szívemet-lelkemet.­ Önök tudják, mit tettek értem,­­ én annak egész értékét felfogva, keblemben örökre megőrzöm. Isten áldja önöket. Éljen a haza, éljenek polgártársaim ! * E kitűnő beszéd a gyűlés osztatlan tetszé­sében részesült, és viharos éljenektől jön meg­­szakgatva. Ennek bevégeztével Erenedits Ferencz tanár a gyűlés nevében mondott köszönetet szeretett képviselőnknek, ki­szűnni nem akaró éljenektől kisérve, meghatottan távozott. Ezek után egyes felkiáltások és később sű­rűbben kifejezett óhajok következtében Bartos Imre elnök azon kérdést intézi a gyűléshez, vál­jon óhajt-e a képviselői kijelölés kérdésébe bo­csátkozni. Ezen kérdés mindenfelől kedvezően fogadtat­ván kijelentetett, miszerint a gyűlés — bár ha nem is e czélból lett egybehiva — mindazonáltal e kérdés eldöntésébe jogosan bocsátkozhatik , ugyanis ma Sándor Zsiga, Rudnyánszky Kálmán, Maj­­thényi Károly és Gosztonyi János aláírásával egy felhívás jelent meg, mely mindazokat, kik gr. Rá­day Gedeon jelöltségét óhajtják, június elsejére Aszódra képviselő-kijelölési értekezletre hívja meg. Azonban az illetők meggyőződhettek, hogy ismét hiában erőlködnek, mert a gyűlés tagjai Degrét éltetve kiálták, hogy nekik más nem kell. Németh István indítványára mindazáltal a mai gyűlés méltóságán alattinak nyilvánítva, hogy ha mások nem helyesen és nem igaz után járnak el, mi is csak látszólag is ily hibába estünk, felkérettek a szabadelvű párt elnökei, hogy a képviselő-kijelölési gyűlést jövő vasárnapra hívják egybe. Taács Erre az egybegyűltek teljes megelégedéssel távozanak, kerületben a szabadelvű S­a­á­r­y Miklósnak nyolcz ellen­fele van: G­y­a­p­a­y Dénes, megyei alispán, Tóth Ist­ván gönyői plébános és volt országgyűlési képviselő, B­a­k­y István és még négyen a szabadelvű,­­ e­g­­­y káptalani ügyész a Sennyei-párt részéről. Heves megyében. Szolnokon jelölt Kövér Lajos szabadelvű párti. Esztergom megyében. Esztergomban jelölt Pór Antal, szabadelvű párti. Komárom jelöltje G­h­y­c­z­y Kálmán, szabadelvű párti. Kolozsvár egyik kerületének jelöltje gr. Péchy Manó, a másik jelöltre még megállapodás nincsen. Szepes megyében], a sz­szombathelyi kerület képviselőjelöltje Zsedényi Ede szabadelvű párti. Fest Imre, Jendrassik Miksa és Hradszky Antal vissza­lépnek. A lublói kerületben jelölt Korponai, a lőcseiben gr. C­s­á­k­y Tivadar conservativ, a késmárkiban V­é­c­s­ey Tamás, szabadelvű párti, Berczeviczy Egyed, con­servativ. Trencsén­ megy­éb­en, Trencsén városban Szil­va­y Károly szabadelvű párti, a vág-beszterczei kerületben K­i­t­á­n­y­i Bernát, szabadelvű párti, az illavaiban B­a­r­o­ss Gábor (?), a zsolnaiban T­r­o­j­csik Alajos, szabadelvű párti, Bittsánszky István, Vitn­­­ay József, a baáni kerületben An­d­a­h­á­zy Pál, szabadelvű párti, a varini kerületben K­v­a­s­s­a­y László, szabadelvű párti, a czaczai kerületben dr. Neu­b­er­g Ignácz, és Sz­e­csánsz­kly­ János, zákovai plébános, a bittsei kerületben Urbanovsz­ky Ernő, volt képviselő. Zemplén megyében: a homonnai kerület con­servativ pártjának jelöltje Simonyi Ödön. Választási mozgalmak. Képviselő-jelöltek. Arad megye: pécskai ke­rületében jelölt Csemeghy Károly, szabadelvű párti, Arad városában C­h­o­r­i­n Ferencz szabadelvű párti. Beregh megye: felvidéki kerületének jelöltje B­u­d­a­y Sándor, szabadelvű párti. Csanádmegye: battonyai kerületének jelöltje V­é­g­h Aurél. Győrmegye: győr-szigethi kerületében a sza­badelvű Földvári Miklós ellen gr. Viczai örököse, a fiatal gróf Khnen szándékozik, szintén a szabadelvű párt ne­vében fellépni.­­ A théti kerületben a jobboldalhoz csatlakozott G­o­d­a Béla bukása bizonyos, ellenjelöltje a szabadelvű párt részéről L­i­p­t­h­a­y Géza. — A p­e­ér­i Magyar tudományos akadémia. (Május 31-én.) Az akadémia nyelv- és széptudományi osztá­lyának ma d. u. 5 órakor tartott ülésében az osz­­tályü­lést rövid összes ülés előzte meg a Nádasdy­­pályaművek bemutatása végett. Beérkezett két pá­lyamű. Az 1. számúnak czim­e :­„A szab­ácsi eskü“, költői beszély 12 énekben.Jeligéje: „Az­tán legyen gondunk a hon java. Hogy ily veszély ne érje őt soha, Shakespeare.“ A 2-ik szám­ú törté­nelmi elbeszélő költemény a török-magyar világ zűrzavaros korából. Ez azonban formahiba miatt — jeligés levélkéje nem lévén — pályázatra nem bocsáttatik. Ezután Télfy Iván tárgyalta nagy részle­tességgel és kritikai észrevételekkel Aeschylos éle­tét és műveit. C­áfolólag lépett föl azok ellenében, kik azt mondják, hogy Aeschylos részegen, öntu­datlanul írta drámáit. Igaz, hogy néha drámairás közben bort ivott, s ebből kiindulva mondták az­tán róla azt, hogy tele volt Dionisossal, de ő azért ivott ilyenkor, hogy lelkét fölhevítse, és az, hogy „tele volt Dionisossal“ azt is jelenti, hogy tele volt ihlettel. Aeschylos némelyek szerint kétszer, má­sok szerint háromszor­ fordult meg Siciliában. Értekező kimutatja, hogy négyszer Télfy szerint a kar Aeschylos drámáiban azt a népet képviseli, mely a drámában szereplő hősök korában élt. Tagadja azon állítás igazságát, hogy Aeschylos darabjai vég­zett tragédiák. A Prometheusban a szen­vedő hőst nem a végzet kényszeríti, hogy daczoljon az ég órával, hanem szabad akaratából határozza el rá magát, mert elbizakodott. Érdemeinek öntu­datában daczolt Zeészszel és fenyegette is. Ores­tes­t nem a végzet menti föl, hanem a törvényes bírói eljárás. Végül bebizonyította azt, hogy a régi görög irodalomban rímek fordultak elő. Aeschy­los drámáiban 300 rímet talált 45 képlet szerint. Télfy után Joannovics György érte­kezett „Az ik-es igékről“. Polemizál ,Riedl és követői ellen, kik az ik-es ragozás elvetésének ba­rátai. Az ik-es igeragozásnak nagy fontosságot tu­lajdonít. Ennek megszüntetésével tág mezeje nyíl­nék szerinte a nyelvcsinálásnak. Az i­k-e­s ragozó alak jogosultságának védelmezése szempontjából hivatkozik a múltra.*'Az ik-es ra­gozó alak érvényben maradt századok hosszú so­rán át egész a mai napig. Ennek bebizonyítására a halotti beszédből az e a z ik igének több módját és idejét mutatta fel. Gyöngyösy „Murányi Vénuszában 60 különböző alakját találta az ik-es igeragozásnak. Az itt-ott előforduló hiba részint a rím kedvéért, részint a költő hanyagságából tör­tént. Hivatkozott állítása igazságának bebizonyítá­sa végett Zrínyi Miklós és többeknek műveire. Végül kijelenté, hogy ez csak bevezető része volt értekezésének, a többit jövőre fogja az akadémia engedelmével felolvasni. Ezzel az ülés 7 órakor véget ért. Emlékbeszéd Szemere Bertalan fölött. (Tartotta Horváth B­old­izs­ár az akadémia ünnepélyes közgyűlésében, május 30-án.) (Vége.) Sajátszerű­ játéka a sorsnak, hogy a nemzeti átalakulás n­eme harczában a legfontosabb vezér­szerepek egyike éppen Szemere Bertalannak jutott, annak, a­ki kezdetben határozott ellenszenvvel vi­seltetett a politika és törvény­tudomány iránt, ho­lott később e téren aratta legszebb babérait. Sok­szor panaszkodott, hogy a sors azzal büntette meg a mitől mindig félt. Csak aestetnikával s költőkkel szeretett foglalkozni. A politikával először az 1833/6-iki országgyű­lésen ismerkedett meg, mint joggyakornok Palóczy oldala mellett. Az ideális ifjú előtt törpe alakban tűntek fel az akkori országgyűlés híres szónokai s azok törekvései. Egyedül Deák és Kölcsey ki­váló­­alakjai tettek reá hatást. Sokat volt különö­sen ez utóbbi társaságában, a­ki mint egy túlvilági szellem­ jelent meg az ülésekben, s alig, hogy szólt, már ismét távozott, elégedetlenül könyvei közé. S úgy látszik, mégis ez országgyűlésnek volt határozó befolyása Szemere Bertalan egész jövőjére és szereplésére. Egyrészről Kölcsey ma­gas, eszményi lénye, másrészről az akkori politi­kai küzdelmek kisszerű­sége vetették meg első alapját lelkében azon elhatározásnak, hogy vágyai , hajlamai ellenére ő is azon pályának szentelje magát, a­melynek magas, eszményi feladataival — szerinte — oly gyenge erőket látott küzdeni. Ezen elhatározását még inkább megérlelék az észleletek, a tanulmányok, melyeket a külföl­dön tett. Bejárta 1836-ban és 1837-ben Németor­szágot, Németalföldet, Francziaországot, Angliát, Skócziát, Izlandot és Helvétiát. Ez utazás megsze­rezte egyúttal neki a szélesebb látkör, a magasabb nézpont előnyeit. Mint a törvényhozás tagja az 1843/4. évi országgyűlésen jelent meg először, a­hol szülőföld­jét, Borsodmegyét, képviselte. Ekkor már egy ta­pasztalatokban és tettekben gazdag mast állott háta mögött. Ekkor már meg volt alapítva neve nem­csak az irodalomban, hanem a közszolgálatban is. De megvoltak már ellenségei is, akiket az irigy­ség, a féltékenység, a rágalom s a gyűlölet to­borzottak össze. Ő sem kerü­lheti ki azok sorsát, a­kiket nagy eszmék, merészebb alkotások vágya emel túl a köznapi törekvések színvonalán. Gyakori gúny tárgya volt az egykori bor­­sodmegyei aljegyző, a­ki elég vakmerő volt a régi, alaktalan és­ áradozó jegyzőkönyvi irmodort a rövid, szabatos írói irály által helyettesíteni. A félté­kenység nem bocsátható meg a volt megyei főbí­­rónak, hogy erélyével és szigorával fenn tudta tartani a rendet a­nélkül, hogy egyetlen egy eset­ben is alkalmazta volna a testi büntetést, hogy az ő járásában mintaszerű volt a közigazgatás, hogy itt merült fel a legkevesebb bűneset, hogy neki voltak a legjobb utai, ellátva­­a külföld min­tájára útmutatókkal, jegyekkel és útkaparókkal. Még mindig bántotta őket a visszaemlékezés az idealis­ta ama szép győzelmére, a melyet a negyvenes évek elején Borsod megye közgyűlésén aratott; a mi­dőn éhség uralkodott, a nép korpával tengeté életét s a megye félvén a közbiztonság megzavarásától, rög­­tön biráskodásért akart folyamodni. — Szemere azonban bitó helyett takarék-magtárakat eszközölt ki az éhező nép számára, s ő maga ment jó pél­dával elől, járásában öt ilyen magtárt állitván fel önkénytes adományokból. Az irigységet felzaklaták a volt másodalispán működésének fényes eredmé­nyei, a­ki újra szabályozta a büntető igazságszol­gáltatást , rendezte a fogházakat, a­ki mindjárt kezdetben 14 héten át folytonosan együtt tarta a törvényszéket, a­míg el nem intéztetett azon több mint 600 régi büntető per, a­melyeket elődeitől örökölt. Talált ezek közt olyanokat is, a­melyek 1802 től fogva, tehát 40 éven át függőben voltak; például egy 18 éves ifjú verekedésről és lúdlopás­­ról vádoltatván, egészen 1841-ig, tehát 60 éves korában is még mindig bűnvádi kereset alatt állott. Az országgyűlésen csakhamar az ország első tekintélyei közé emelkedett kitűnő tehetségei, vas­­szorgalma, tolla és ékesszólása által. Jegyzővé vá­lasztatván, rendkívüli feltűnést keltett lapidáris, erőteljes és szabatos nyelvezetével. Irodalmi becsű­ jegyzőkönyvei Kölcseyre emlékeztetnek. A törvény­ , szerkesztés ügyességében senki sem múlta felül, ő alapíta meg azon parlamenti szokást, a törvényja­vaslatokat indokolással látni el. Az irodalmi és tör­vényhozási művek közt mindig kiváló helyet fog elfoglalni azon indokolás, a­melylyel az írói jogok biztosításáról szóló törvényjavaslatot az országgyű­lésnek bemutatá. Előadója volt a bánya- és büntető törvény­­könyvi javaslatoknak. Ez utóbbinak az eskü­dtszéki eljárásra vonatkozó része az ő műve. Azóta 30 évet haladtunk a nélkül, hogy e téren előbbre lép­tünk volna. Ma nemcsak a törvényhozás, hanem a hírlapirodalom teréről is letűnt az eszme. A mai nemzedéknek csak rögtöni, csak kézzelfogható eredményekért van lelkesedése. Mintha megválto­zott volna a nemzet geniusa. Mintha a politikai és polgári szabadság kedveiről csak akkor lett volna időszerű szónokolnunk, a­mikor azokat megterem­teni nem állott hatalmunkban. Az alsóháznak Szemere Bertalan volt mű­vészi tekintetben legragyogóbb szónoka, noha nem volt oly elragadó, mint Kossuth, s inkább a meg­győződésre akart hatni, mint a kedélyre. Szónok­latának fő becse és ereje a tárgy alapos s kime­rítő földerítésében állt. Hangja, habár nem volt is csengő, de férfias, tisztán érthető és eléggé terje­delmes. Nem gyuradt fel a lelkesedés perczeiben ; a szenvedélyek hullámzásait inkább csak hanglej­téssel s arczának komolyságával vagy derültségé­vel jelezte. Az esküdtszékek, a magán­ jegyrendszer , a halálbüntetés eltörlése tárgyában tartott beszé­dei, a parlamenti szónoklat s a világirodalom legjobb példányai közé tartoznak. Az ifjabb követek, Deák távollétében, már akkor Szemerét akarták az ellenzék élére állítani; de Szemere látván a régi tekintélyek féltékenysé­gét, nehogy meghasonlást idézzen elő, csakhamar visszavonult s eltérő nézeteit azontúl csak a párt magántanácskozmányaiban adta elő. Az 1843/4-iki országgyűlés csakhamar na­gyobb eredmények nélkül oszlott szét. A legfőbb reformkérdések, köztük a kötelező úrbéri megvál­tás, a büntető törvénykönyv — korának eme büsz­kesége — a közteherviselés ügye, nem nyertek megoldást. A sikertelenség egyik fő oka a reform­párt szervezetlensége és fegyelmetlensége volt. A csalódás általános izgalomba hozta a kedélyeket. A hazatért országgyűlési követek számoló beszé­dei telve voltak a legerősebb kifakadásokkal a kormány ellen, de e tekintetben egy sem volt éle­sebb, mint Szemere Bertalané. Csakhogy e beszéd egyúttal a jövő programmját is magában foglalta. E programoiban látjuk kifejtve a „Pesti Hírlap“ tanait, a törvényhozás reformját, azt, hogy a kir. tábla kiziratván a törvényhozásból, az alsóház jövőre önmaga válassza elnökét. E programmban találjuk a municipalismus ellenében a nemzeti képviselet eszméjét, az utasítási rend­szer eltörlése mellett. Előtérbe állítá az a feudális birtokviszonyok, továbbá a vám- és kereskedelmi viszonyok szabályozását, a büntető törvénykönyv behozatalát, m­irtózatosnak mondván az önkényt, a­mely büntető bir­ink kezében van, a­kik azon­felül nem is függetlenek. Hangsúlyozta az utak, csatornák, vaspályák építésének szükségét, a köz­teherviselés életbeléptetését, a szabad föld és sza­bad nép elvének érvényesítését, s mind eme tö­rekvések biztosítékául a sajtó szabadságát. S a­mi e beszédnek még kiválóbb fontosságot kölcsönzött, az, hogy az eddigi küzdelmek sikertelenségére utalva, a már szervezve volt conservativ párt ellenében a szabadelvű ellenzék szervezését élet­kérdésül állitá oda. Ezen iránybeszéd országos hatása s a „Pesti Hirlap“ hasontartalmu czikkei a reform-mozgalom­nak uj lendületet s egyszersmind határozottabb irányt adtak az egész országban. A pártszervezés megindult, noha nem minden válság nélkül. A­míg az ellenfél újabb és újabb erőfeszítéseinek adta je­leit, az uj tanok a szabadelvűek soraiban is sza­kadást idéztek elő. E szakadás egyébiránt a dolog természetében rejlett. Addig, a­míg az ellenzék csak a nemzetiség és alkotmányosság negatív vé­delmére szorítkozott, a tábor egységét kevesebb veszély fenyegetheté, de a­mint a párt kilépett a tényleges alkotások terére, s általános jelszavak hangoztatása helyett a kérdések részleteibe kelle bocsátkoznia, többé nem volt lehetséges a nézetek és érdekek ellentétes árnyalatait kiegyenlíteni. Ugyanazon fegyvereket, ugyanazon érveket látunk e korszakban is alkalmazva az új iskola ellen, a­melyekkel rendesen minden más korban találkozunk, a mely merészebb eszméket, nagyo­bb szabású reformokat hordott méhében. Akkor is vol­tak, a kik féltett előjogaik védelmére a históriai fejlődés hangzatos jelszavát használták fel s a gyökeres reformnak a régi intézmények határozá­sával akarták útját vágni. Mások nemzetiségünk iránti aggodalomból riadtak vissza a jogegyenlő­ségre irányzott törekvésektől. Majd ismét a gúny emelte fel szavát az elméleti állambölcsek ellen, s mint a külföld vak majmolóit állítá őket oda az ingadozó közvélemény elé. Voltak ismét, a­kik hazai viszonyaink szűk látkörtt szempontjából s a félreismert nemzeti genius nevében szegültek elle­ne az új tanoknak. Ott voltak a szakadárok so­raiban a veszélyzett önérdek, a megsértett vagy féltékeny személyes hiúság. Végül voltak, a­kik reménytelenségből szakadtak el a tábor zömétől. De minél nagyobb élénkséget és terjedelmet nyert a mozgalom, annál inkább szaporodtak az új iskola hívei. Az ellenfél az ország közvélemé­nyében napról napra több tért vesztett. A nemzet rokonszenve az ellenzék zászlóihoz csatlakozott. Mire az 1847-iki országgyűlés egybejött, már el­döntött irány volt a haladás, s azt maga a kor­mány is elfogadta s kész törvényjavaslatokat ígért. A megyék évenkénti országgyűlést követeltek ; több megye kárhoztatá az utasítási rendszert; az ellen­zéki Pest megye szintúgy mint a conservativ Bács utasításaikban már csak a vezéreszméket, a főbb iránypontokat jelölék ki. Valószínű, hogy ez or­szággyűlés a márcziusi napok közbejött mozgalmai nélkül is, alkotásaiban messze túlszárnyalta volna elődeit; ellenben kétségtelen, hogy e mozgalmak nem keletkezhettek volna, vagy legalább nem hoz­hatták volna létre a nemzet új magna charta-ját, ha a közvéleményt készületlenül találják azon esz­mék, a­melyeknek az új alkotmány életet adott. Igaz, a martinai napok derűjét csakhamar ború válta fel: az új alkotmány áldásait a nem­zet — fájdalom — nem sokáig élvezheti. Sok ke­serű szemrehányás forrása volt ez azokra nézve, a­kik az új alkotmány létrehozásában eszméik diadalát ülték. A régi iskola követői, az elmélet rovására írták fel mindazt, a­mi bekövetkezett. A szemrehányás mindazon nemei közt, a­melyek­nek az elmélet hívei kitéve vannak, ez a leg­méltatlanabb, a legigazságtalanabb. Minden új in­tézmény hasonlít a csemetéhez, a­melynek, hogy gyümölcsöt hozhasson, nemcsak időre van szüksége, hanem gondos ápolásra is. Hány csemete fonnyad el e tényező hiánya miatt­ vagy pedig elfonnyad azért, mert a fondor irigység, avagy az ellenséges önérdek erőszakosan vet gátat természetes fejlő­désének ! A káröröm aztán tapsokban tör ki,­­ életképtelennek bélyegzi azt, a­mi az emberek gyarlóságának esett áldozatul. A forradalomért a felelősséget az új iskola híveire hárítani akarni nem jelentene egyebet, mint azt követelni, hogy emberi erővel állítsuk meg a vihart, vagy, hogy kezeinkkel fogjuk fel az ára­datot, a­melynek zsilipjeit gonosz vagy könnyelmű kezek nyiták meg. A viszályt, a­mely a nemzet és a fejedelem közt kifejlett, nem ők idézték fel, sőt az senkire sem gyakorolhatott leverőbb hatást, mint éppen reájuk, a­kik az alkotmányos mon­archia alapelvét a nemzet és fejedelem közti egyetértésben keresék. Hogy e viszály később véres harczokban tört ki, ennek okait felde­ríteni a történelem hatásköréhez tartozik, de annyi bizonyos, hogy ők legtávolabb álltak mindkét szélsőségtől: a reactiótól szintúgy, mint azoktól, a­kik a nemzeti szenvedélyek felgyújtására alapiták politikájukat.­­ De miután kisérleteik a békés kiegyenlítésre hajótörést szenvedtek s a ve­zérszerepet kezeikből kisodorta a vihar, a hűség saját alkotásaik iránt is követelte tőlük, hogy a védelem élet-halál tusájában el ne hagyják a nem­zetet. Ez irányt követé Szemere Bertalan is. Óva­tosság a fenyegető veszélyekkel szemközt, lanka­datlan munkásság és erély a mentés nehéz munká­jában s bátor kitartás az utolsó perc­ig, jellemzik egész magatartását a forradalom alatt. Az első felelős kormányban két ellentétes áramlat küzdött egymással: az egyik, a­mely po­litikájában a békés kiegyenlítés hitéből indult ki, s a másik, a­mely árulást látott mindenütt. Szemere, mint belügyminiszter, egyik áramlathoz sem csatlakozott feltétlenül. A minisztertanácsban Kossuth véleményén volt ugyan, ellenben nem helyeselte annak nyilvános szereplését a parla­mentben és sajtóban. Bizonyosnak tartván a bekö­vetkezendő támadást, egész erélylyel akart ké­szülni a védelemre, de viszont téves politikát lá­tott abban: a kölcsönös ingerültségnek és bizal­matlanságnak Lajtán innen és túl folytonosan új tápot nyújtani. Óvatosságának és erélyének egyik legfénye­sebb bizonyítékát az augustusi napok nyújtják. Ekkor a távollévő miniszterelnök és hadügymi­niszter teendői is az ő kezében összpontosultak. A fővárosban lázas izgatottság uralkodott. Kossuth ide akarta vonni a Váczon állott 4—5 ezernyi magyar tábort, a mig egy felsőbb helyről vett rendelet folytán több század rendes gyalogság s több osztály lovasság­aiban volt Győrből a fővá­ros felé. Szemere a német lovasságot meg állította útközben, Kossuthtól viszont megtagadta a tölté­nyeket s a váczi táborból csak ezer embert enge­dett bevonulni Pestre, így vette elejét az össze­ütközésnek, a­mely a két ellentétes szellemű had­erő találkozásával alig lett volna kikerülhető. Az 1848. évi szeptember 11-én tartott titkos ülés a képviselőházban, egyik legemlékezetesebb epizódját képezi a forradalom történetének. Ez ülés­ben tudta meg a képviselőház, hogy a minisztéri­umnak utolsó kísérletei is a béke kiegyenlítésére nézve, meghiúsultak. A minisztérium bomlásnak indult. Egyik tagja már beadta, a másik készült beadni lemondását. Eszterházy tényleg otthagyta volt Bécset. Csak Deák és Szemere ültek még a miniszteri padokon. Deák kijelentvén, hogy nem akar ugyan sietni, de kész a lemondással, szintén elhagyta helyét. Szemere ellenben e szavakkal for­dult a képviselőházhoz: „Én attól tartok, hogy le­­köszönvén, nem fog új minisztérium kineveztetni. Én tehát megtartom a miniszteri tollat, míg vele egy új minisztérium kinevezését ellenjegyezhetem. Most nehezebb itt ülni, mint elmenni innen, de ez a kötelesség!“ E nyilatkozat, a­mely a házat felvilla­nyozó, vezetett azon határozathoz, a­mely Kossuth és Szemere kezeibe téve le a kormány ideiglenes v­zetését. Az októberi napok után, a honvédelmi bizott­ság uralma alatt, Felsőmagyarországban mint or­szágos biztos tűnik elénk Szemere Bertalan rend­kívüli alakja, majd Mészáros széthullott hadának összeszedésében, majd a Dembinszky­­táborában, kitörni készült lázadás bátor és erélyes elfojtásá­ban, majd ismét a hadsereg szükségleteinek előte­remtésében. Szigora és rendszeretete félelmet, de egyúttal bizalmat­ is kelt mindenütt. Fő- és alispá­nokat, kormánybiztosokat mozdít el, megyegyűlé­­seket függeszt fel. A forradalom biztosai közül erély tekintetében egy sem versenyzett vele. Rendeletei parancshangon szólnak ; kiáltványai, a­melyek az irodalom e­lemének remekei közé tartoznak, ren­desen golyó- és lőporral fenyegetnek ugyan, a­mi­ért őt sokan rémuralomról vádolták, de azért egyetlenegy esetre sem hivatkozhatnak ellenfelei, a­mely által megc­áfolta volna korábbi nézeteit a ha­lálbüntetés eltörléséről. Jogérzete a legnagyobb izgalmak közepette is rendületlen maradt. Azok, a­kik az elmélet híveitől el akarnak vitatni minden gyakorlati érzéket és tapintatot, alig fogják hinni, hogy Szemere Bertalan, az ideá­lis államférfin, nem helyeselte az ápril 14-iki nyi­latkozatot ! Szükségtelennek és politikátlannak bé­lyegezte azt Kossuthhoz intézett válaszában. Nem is akarta elvállalni a neki felajánlott miniszterel­­nökéget, azon okból sem, mert ő, a rendszer em­bere, nem látta tiszában az új alkotmányban a vi­szonyt egyrészről a kormányzó és minisztériu­m, s másrészről a kormányzó és nemzetgyűlés közt. De elvégre engedett barátai unszolásának, a­kik az egyetlen szervező tehetséget benne látták. El­határozására nagy befolyást gyakorolt az is, hogy meghiúsítsa a forradalom fejének egyeduralmi tö­rekvéseit. Jogosult volt-e ezen gyanúja Kossuth ellen, vagy nem ? ennek majd csak a történelem lehet illetékes birája; hogy azonban e gyanú mély gyökeret vert Szemere lelkében, erről kétségtelen tanúságot tesz azon programra, a­melylyel a for­radalmi és köztársasági minisztériumot 1849. évi május 2-án a nemzetgyűlésnek bemutatta. „Ra­gaszkodik — mondá ebben Szemere a kormányról — a népfelség elveihez s annak minden következmé­­nyeihez. A nép­szabadság rovására senkinek sem fog kezébe adni túlhatalmat, a mennyire azt meg­gátolhatja; és ha a kormányzó és az országgyűlés közötti helyzetből ilyesmit venne észre, el fogja hagyni helyét s ha szükség: az országgyűlést, ha szükség: a kormányzót, és ha szükség: a nemzetet fogja felébreszteni.“ A köztársaság proclamálását sokan megfon­tolatlan lépésnek vették Sumerétól, félvén a rosz benyomástól, a­melyet az a diplomatáéra fog tenni. Ezeknek azt felelé: „Ha e kérdést az ápril 14-iki nyilatkozat iránt teszitek, azt megfoghatom. Az volt az elvetett koczka Ausztriára nézve. Az én programmom e lépés után egészen közömbös a diplomatia előtt. Nem így reánk nézve. A szakadást kimondani és mást semmit, nem egyéb, mint je­zsuitafogás, csalás fogott lenni.“ Önfeláldozó buzgalma, erélye a forradalom végnapjaiban sem hagyta el. Noha fájlalta mel­­lőztetését a legfontosabb kérdésekben, fájlalta, hogy a kormányzó fővezért és teljhatalmú biztost neve­zett ki miniszterei meghallgatása nélkül s ez ok­ból be is adta lemondását egy emlékirat kíséreté­ben, később mégis visszavonta azt, nehogy oly színben tűnjék fel, mint aki utolsó pereiben me­nekülni akar a veszély elől. Megtett minden lehető kísérletet: kirántani a nemzetet a kétségbe ejtő helyzetből. Noha nem tartozott Kossuth bálványo­­zói közé, látván azonban, hogy csak az akarat és vezetés egysége menthetné meg a hazát, a sze­gedi országgyűlésen, a­hol már nyílt jelekben tört ki a meghasonlás a nemzetgyűlés s a kormányzó között, öt óranegyedig tartott beszédben a dicta­­tura szükségére utalt, majd a kormányzó és főve­zér közti egyenetlenséget akarta kiegyenlíteni. Fá­radalmai azonban siker nélkül maradtak. A végte­len tír Kossuth és Görgey egyéniségei közt nem volt áthidalható. A dictatora később meglett ugyan, de nem azon értelemben, amint Szemere óhajtá, s az okmány, a melyben Kossuth összes hatalmát Görgeyre ruházta át, Szemere tudta és beleegye­zése nélkül keletkezett. Az utolsók egyike volt a menekülésben még akkor is, a midőn már minden elveszett. De mi­előtt elhagyta volna a haza szent földjét, még egy nagy feladatot kelle teljesítenie: megmenteni a magyar koronát, a­melyet magával­ hordozott. „ A­ histo­­riai jogtérről leléphet-e­­ az ausztriai ház végképen, s ha nem léphet le, nem a korona annak legma­gasabb symboluma? Nem lehet e korona egy új alkunak alapja nemzet és király közt? Nem rejti-e magában némi,­ bár gyönge biztosítékát a jöven­dőnek?“ — Így írja le naplójában önmaga e fö­lötti töprengéseit. S csak, miután azt az éj leple alatt sikerült Orsova közelében elrejtenie, lépte át az ország határait. A forradalom lezajlása, a nemzeti ügy elbu­kása után azok, a­kik nem bírtak elszakadni a haza kebléről, hosszú szenvedésre és tétlenségre voltak kárhoztatva. A józan, az ábrándoktól ment hazafiaság nem veszte ugyan el reményét egy jobb jövő iránt; nem hitt ugyan a ránk nehezült rend­szer megszilárdulásában, melynek nem volt erköl­csi alapja, ámde egy kedvezőbb fordulatot csak természetes fejlődés útján várhatott. Addig törek­véseiben csak arra kelle szorítkoznia: edzeni a nemzet türelmét, megóvni a nemzetet a csüggedés­­től, az önlemondástól. E kötelességének a hazai értelmiség becsülettel megfelelt mind társadalmi, mind irodalmi téren; a nemzet zöme pedig megta­nulta a sorok közti olvasás művészetét, ennek se­gélyével merítvén újabb és újabb reményt és erőt a további türelemre. Más volt az emigratió helyzete. Tevékenysé­gének szabadabb tér nyílt, a külföldi sajtó rendel­kezésére állt; kiválóbb s európai hírre emelkedett tagjai közvetlen vagy közvetett összeköttetésben lévén az Európa sorsát intéző körökkel, bizonyos mérvben befolyást véltek gyakorolhatni ezekre szintúgy, mint a népek közvéleményére. Azonfelül biztosabb értesülést nyerhetvén a keletkező félben volt mozgalmakról, eseményekről, a­melyeket nagy részben a titok fátyola rejtett el a mi szemeink elől, s ez megfoghatóvá teszi ama mozgékonyságot az emigratió köreiben, a­melyet a törekvés szült: a mozgalmakat kapcsolatba hozni Magyarország ügyével, s azoknak hazánkra nézve kedvező irányt adni. Az emigratió két árnyalatra oszlott. Az egyik nem gondolt másra, mint forradalomra s fegyveres invasióra. A másik ezt ábrándos és veszélyes kí­sérletnek tartván: az európai áramlat fordulatára, a hatalmak békés interventiójára s arra alapító reményét, hogy a nemzet a körülmények kedvező esélyeit ügyesen, vszélylyel használja fel­ Szemere, csekélyebb számú követőivel ez utóbbi árnyalathoz tartozott. Nem szűnt meg ha­zája sorsával foglalkozni, a­mig csak el nem ha­­gyá elméjének derűje. Az ő tollából került ki azon emlékirat, a melyben a magyar menekültek párisi választmánya 1851-ben tiltakozást emelt a diplo­matia előtt Ausztriának a drezdai conferentián kijelentett ama szándéka ellen, Magyarországgal együtt lépni be a német szövetségbe. Hogy a kül­földnek sokban téves nézeteit a magyar forrada­lomról helyreigazítsa, jellemrajzokat irt Batthyány Lajosról, Kossuthról és Görgeyről, a­melyek Londonban 1852 elején jelentek meg. Kossuth jellemrajza éles, polémiai hangon volt írva, a­mit Szemere Bertalan később maga is megbánt. De az ellentét e két férfiú jelleme, valamint politikai né­zeteik és irányuk közt oly nagy volt, hogy lélek­tanilag alig volna indokolható, ha Szemere tovább is elfojtotta volna meggyőződését. Ezen ellentét el­ső nyomai már a „Pesti Hírlap“ czikkeiben jelen­­keztek; határozottabb alakot öltött az 1847. évi pozsonyi országgyűlés alatt s mindinkább élessé vált a forradalom napjaiban. Hogy az már akkor nem tört ki nyilt meghasonlásban, csak onnan volt, mert Szemere hazafi­i szempontokból alá­rendelte egyéni nézeteit a haza érdekeinek, tartván attól, hogy ama válságos napokban a nyílt meg­­hasonlás a nemzet sorsit tenné koczkára. E tekin­tet azonban megszűnt reá nézve irány­zó lenni azon pillanatban, a­mint a nemzet sorsa eldőlt. Az olasz-osztrák háború előestéjén 1859-ben nagy forrongás volt az emigratió tagjai között. Szemerét kerülték sokan legjobb barátai közül is, — mintha egy közös forrásból eredt parancsszó­nak hódoltak volna. Meglehet, hogy a bizalmat­lanságot iránta jellemének zárkózottsága is emelé — holott nyilvános beszédeiben és irataiban a nyíltságnak, az őszinteségnek mintaképe volt Saját lelke sogalmát követvén, egy-egy emlékira­tot intézett Cavourhoz, Palmerstonhoz és István főherczeghez. Terve volt, hogy István főherczeg­ lépjen fel erélylyel , távolítsa el a centralistákat é­s a visszaállított alkotmánynyal térjen vissza Ma­gyarországba. Palmerstont arra kérte, hogy a bé­kekötés alkalmával Napóleonnal egyetértőleg esz­közölné ki Magyarország területi épségének és al­kotmányának visszaállítását. Majd ismét 1859. év végén, a­mikor látta, hogy Magyarországban a közszellem felébredt; hogy a protestáns pátens ellen tiltakoztunk, hogy az akadémiára aláírásokat gyűjtöttünk s Kazinczy Ferencz emlékére országszerte ünnepélyeket ren­deztünk. „La Question Hongroi­e“ czím alatt egy művet adott ki, Cobdenhoz intézve, a melyben a kül­földnek helyesebb tájékozást akart nyújtani Ma­gyarország helyzetéről. Kétségtelen : egy-két ellenmondással is talál­kozunk Szemere Bertalan életében. Golescoval a magyar és román fajok szövetsége fölött 1857-ben folytatott értekezletei nem állanak harmóniában a „Pesti Hírnök“ hasábjain 1860. év végén megje­lent czikkeivel, a melyekben a duálisamét, mint a monarchia egyedül természetes alapját tünteti elő, sem pedig azon czikkekkel, a melyeket ugyan­csak a „Pesti Hírnök“ 1860. évi februári számai­­ban irt az alkotmányról és nemzetiségről. Szebb apológia nem jelent meg a magyar alkotmányról s tüzetesebben még senki sem fejtette ki, hogy a nemzetiségeknek egy ország sem kedvezett an

Next