Ellenőr, 1875. szeptember (7. évfolyam, 242-271. szám)

1875-09-21 / 262. szám

Előfizetési árak: Egész évre . . 20 frt — kr. Évnegyedre . . 5 frt — kr Félévre . . . 10 „ — „ Egy hónapra . 1 „ 80 „ Egyes szám ára 10 krajczár. Szerkesztési iroda: Budapesten, nádor-utcza 6. sz. Semmit sem közlünk, ha nem tudju­k, kitől jön. — Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. — Posta által csak bérmentes leveleket fogadunk el. POLITIKAI NAPILAP, 262. szám. Budapest, kedd, szeptember 21. 1875. Hirdetések felvétele Budapesten, nádor-utcza 6. szánt (Z­égrády testvérek irodájában.) Kiadó-hivatala: Előfizethetni helyben és posta utján, nádor-utcza 6. sz. a. A lap szétküldésre vonatkozó reclamatiók Légrády testvérek irodájába (nádor-utcza 6. sz.) intézendők. TÁVIRATOK. Béc­s, sz­ept. 20. A „Wien. Ztg.“ Laseetot­­ból 20-iki délelőtt 10 óráról közli : Császárné ő felsége múlt éjjel nyugodtan aludt, a határozott javulás jelei tartósak, a fej szabad, az ütér meg­lehetősen elénk maradt és a kinézés lényegesen javult. Mága, szept. 20. A törvényhozóiév­ ma nyittatott meg királyi trónbeszéddel, a­mely hang­súlyozza, hogy a külhatalmakhoz való viszony mindig igaz, barátságos és az ország helyzete igen kedvező. A beterjesztett javaslatok között van az érezpénz-rendszer végleges rendezése, a védelmi rendszer erélyes keresztülvitele és az indiai had­sereg helyzetének javítása. A király reménye, hogy az atsiai bábomban legkö­­lebb kielégítő ered­mény fog elévezni és a Caracaóban fennforgó ke­­resk­­elmi akadályok elhárítására kezdeményezett alkudozások kedvező sikerrel lesznek. Berlin, szept. 20. A „Nordd. Ztg.“ a hírt, mely szerint az államminisztérium a lókiviteli tila­lom megszüntetése tárgyában tartott volna taná­csot, alaptalannak mondja. ltragujevácz, szept. 20. A szkupstina a bizottsági többség válaszfleirati javaslatát elfogadta 71 szavazattal 44 ellen ; a felirat, mely a trónbe­­széd paraphrssisa, a fejedelemnek egy küldöttség által holnap fog átnyjujtati­ I. Escema, szept. 20. A pápa az évforduló al­kalmából többeket fogadott, — több bibornok a pántnak koronát nyújtott át; „nem szükségesek ellentéüntetések — monda a pápa — a dolgok maguktól esnek, már ma majdnem észrevétlenül tűnik le az évforduló.“ Berlin, szept. 20. A mai tőzsde szilárd hangulat mellett csöndes volt, a speculatio tartóz­kodó, mert a porosz bank részéről discont-emelést várnak; internationalis értékek gyöngébbek, vas­utak tartották magukat, befektető­i papirok igen szilárdak, pénz 43/45/0. SSI-cr*. szept. 20. Hív. Zárlat.). Magy. földteherimnt. sörvény 8125. Salgó Tarján —. Magyar hitel 212 25 Stagyar záloglevél 87.25. Erdély . Magyar keret vaas.t 47.75 Magyar sorsjegy 79 SO. Magyar földhitel 65.25. Magyar va­rti kölcsön 101.—­ Aug­o-m­agyar 33.75 Franco-magyar 42 50 Alföld 124 50 Magyar északkelet vasút 118.— . Keleti vasuti elsőbbségi kötvény 65 80. Tisza vasút 186.—­ Municipal-bank 22 50. Testi bank — AniTerpen, szept. 17. petroleum 24 50 Budapest szeptember 20. Mit várt az ország? Midőn ez év elején Gh­y­czy Kál­mán költségvetése fölött megindultak ama nagy következményű parliamenti viták, me­lyekből Magyarország pártviszonyainak gyö­keres megváltozása kelt elő s a mai politi­kai helyzet rezultált: volt e küzdő irányok közepette egy magasan kilátszó találkozási pont, mely körül az ellentétes áramlatok egyforma elismeréssel folytak össze. Ghyczy Kálmán pénzügyi politikájának józansága, őszintesége volt ez­­ a lelkiismeretesség, mely a scrupulósus gonddal kereste az egész­séges pénzügyi rendszer alapjait. Első eset volt ez, hogy az ország financziális helyze­tének leplezetlen képét tartották a nem­zet elé, arról a helyről, honnan azelőtt hí­zelgő szappanbuborékokkal áltaták gyönge­­ségeit. A nemzet látott és megdöbbent. Le­h­­angoltság, aggódás fogott el s a kishitű­ség és fatalizmus kezdte terjengetni denevér­­szárnyait. Soha nem érjük el bajaink végét! Soha nem ráboljuk meg a hínárt! Ez az előterjesztés, mely e komor hely­zetre kísérteties világot vetett, nem birt e vigasztalanságnak ellene működni. Az erők omlatagsága, s az összes parl­amenti és kor­mánypárti viszonyokra ólomsulylyal nehe­zedő bágyadtság súlyosan érezteté csüg­­gesztő hatását a szilárd kézre, mely erős volt széttépni a múltat fedő burkot, de zsib­­basztó bilincsekbe verve, nem volt, nem le­hetett erős feltakarni egy biztos szebb jövő képét. Kénytelen volt a napi szükségekre szorítva, mától holnapig számított arányok­ban mozogni, s a betevő falat mai biztosí­tása mellett bolygatatlanul hagyni az idők méhében kínlódó jövőt. Arról gondoskodott az 1975-iki exposé, hogy ez idén ne érjen pusztulás, hogy államgépezetünk kerekei fennakadás nélkül mozogjanak, hogy meg­nyerjük az időt gyökeres orvoslatokról gon­doskodni szilárd alapokon. A százötvenhá­­rom milliós kölcsön második felének igénybe­vételével biztosítva jön az állam fizetőké­pessége. A szerény mértékű megtakarítá­sokban némi ízelítőjét is nyertük a józan gazdálkodásnak. A 15 millióra tervezett adófölemelés indítványozása fölhívta a nem­zetet tanúságot állam­ arról, hogy zilált pénzügyeit a legnagyobb erőmegfeszítéssel is kész a maga erejéből rendezni. A többire nézve : chi vivra, verra. Aki hátul marad, tegye be az ajtót. De lehetett-e a mélyen tisztelt akkori pénzügyminiszternek egyebet tenni? Szívre a kezet, és valljuk be: nem. A viszonyok megbénították a legjobb akaratot, a legszí­vósabb erélyt is. Nagyobb conceptióju pénz­ügyi politika, mely szükségkép összefügg az állami élet összes organismusával s annak minden ágazatát közreműködésre parancsolja, absolut lehetetlenség vola. Emlékezünk az elkeseredett fejtegetésre, mir­e részben ma­gától Ghyczy Kálmántól kellett eltűrnie a képviselőháznak, midőn a parl­amenti és kormányzati miseriákon könyörtelenül meg­­pattogtatá ostorát, drastikus színekkel illu­­strálva az elkényszeredett nyomorúságot, mely minden törekvést megragaszt, s nem enged egy lépést tenni a gyökeres alkotások terén. E kínos állapotra feleletül hangzottak föl ama hatalmas beszédek, melyek kö­vetkezményeikben a nemzeti erők tömörülé­sének korszakalkotó tényét hozták életre, s eltüntették a viszás helyzetet, melynek alap­ján egy Ghyczy sem bírt biztos lépések­kel előre indulni. Sennyey Pál és Tisza Kálmán adtak egymásnak kezet a gondolatban, hogy a máról-holnapig terve­zett politikák idejét lejárttá tenni kell, s inaugurálni a korszakot, melyben a min­dennapos gondok terhe a jövő fejleményei­vel biztos számítások szilárd alapján, hatá­rozott elvek, ezelt követő irányok szerint combinálva, képezhesse az államférfi a mér­legelés tárgyát. Nem hunyva szemet a hely­­­zet súlyos voltára, és nem hunyva szemet az érdemre, mely ennek feltárása körül Ghyczy Kálmán fáradhatatlan szellemét oly méltán megillető, de nem hunyva szemet még azon eszközök és módok reális voltára sem, melyeket a pénzügyi hinár betemeté­sére az előterjesztés javaslatba hozott, ki lőnek fejtve a vezérlő elvek, melyek szerint annak a pénzügyi politikának eljárnia kell, mely Magyarország zilált gazdaságát ren­dezni akarja. A kifejtett vezérelveknek meggyőző erőt kölcsönzött Magyarország védő szelleme, és meghódíták a nemzetet. Újjá­születtek par­l­amenti viszonyaink. A megjelölt elvek alap­ján új kormányt adtak az országnak és a kormánynak megújult erőt azok keresztül­vitelére. Az ország bízvást tekintett a kor­mány működése elé, s óriási többséggel manifestálván bizalmát, véglegesen szente­­ssté a bevégzett nagy tényt. Méltán nézhe­tett nagy várakozással a végzendők elé. Mit várt? Mit volt joga várni, köve­telni az országnak e nagy átalakulás után ? Csudákat, bűbájosságot bizonynyal nem , de a valóság körében, emberi erővel, erély­­lyel megközelíthető dolgok során minden­esetre nem csekélyeket. Várta, volt joga várni, hogy a helyzet ama nehézségei, melyektől Ghyczy Kálmán pénzügyi politikája kibontakozni nem bírt, tágulni fognak az egészséges viszonyokon nyugvó új erő előtt, s a palliatív szerek rendszerét a gyökeres orvoslás rendszere váltja fel a kormány politikájában. Várta, volt ,joga várni, hogy mindaz, a mi állami háztartásunk rendezésére szükséges, megtéve lesz és elhárítva minden, a­mi annak útjá­ban áll. Várta a takarékosság feltétlen és teljes meghonosítását a kormányzat minden ágában ; várta államjövedelmeink pontos be­folyásának biztosítását; várta hitelünk meg­szilárdítását és várta a gondoskodást, mely terheink elviselését könnyebbé, segélyforrá­sainkat gazdagabbá teszi. De várta minde­­nekfölött azt, hogy a pénzügyi politika, melyet a kormány e szempontok szerint, állami gazdaságunk rendezésére megállapít, biztos csapáson indul s a jelen bajai közül, midőn ezek leküzdésére az áldozatkészséget is fölhívja,­­határozottan rá tud mutatni a czélpontra, melynél erőmegfeszítésünk jutal­ma : a végleges kibontakozás vár. Ezt várta az ország. Ezt volt joga várnia. És teljesült-e hát e jogos várakozása? Feleljen erre a nagy mű, mely kor­mányunk pénzügyi politikáját élénkbe tárja. S ítéljen az ország. A jelen pénzügyi évet, melynek mérle­gét már a mostani kormány javította több mint 2 millióval, közel 22 millió előirány­zott, s a valóságban 27—28 millió defic­it kilátásában éljük. A százötvenhárom milliós kölcsön maradványai fogyófélben. Már most kezdjük meg a jövő évet ezzel a mérleggel és 35 millió biztos defic­it vár reánk, ha nem is számítjuk a jövő évre múlhatat­lanná vált többletet a hadi költségvetésben. De még tovább is van. Az 1876-ik év első felében teljesítendő nagy fizetések kény­szerű előlegezésének terhe is nyom egy rö­vid lejáratú kölcsön kamataival (az eddigi szokás szerint véve föl ez előlegezési szük­­­­séglet fedezési módját). S ha ezt is kiszen­vedtük, még csak akkor következik a de­­­­reka: az a gond, mit a százötvenhárom­­­milliós kölcsön rövid időn ránk következő visszafizetésének kényszerű volta rá reánk. Szinte halljuk peregni a dobot, a­mit elzá­logosított állami jószágaink fölött a hite­lező megüttött, és halljuk kongani a ha­lálra váltót, a­mint állami hitelünket ki­csengetik. Ez az érem egyik oldala. A másikat fordítva felül, látjuk azon ernyedetlen mun­kásságot, a­mit kormányunk ama függő kér­dések megoldására kifejt, melyektől gazda­sági viszonyaink javulását a ránk nehezedő nyomás megszűntével bizton reméljük. A bankügy és a vámügy sikeres elintézése felé közelget, de ma nem tehetem rá a kezemet; nincs számokban kifejezhető teste, melylyel az ország pénzügyminisztere az egyensúly és a deficit között tátongó űrt úgy tömhetné be, hogy mérlegünk javulását a kérlelhetet­len számokban beszélő tőke is elismerje s megfogyatkozott bizalma felépüljön hitelünk javára. Pedig felépült hitel nélkül pusztulás a jövőnk. Egy parancsoló kényszerűség követke­zik ebből: az, hogy hitelünket e függő kér­dések megoldásából bizton várt javulás számba vétele nélkül állítsuk jobb lábra addig is, a­míg biztos számokban kifejezhető eredmé­nyükkel teljesen talpra állítanék. Conditio sine qua non­ ja ez pénzügyeink rendezésének. És a kormány megszerezte nekünk e föl­tételt. Megszerezte azzal, hogy bebizonyítá még a jelenlegi viszonyok közt is a jelenlegi eszközökkel is képesek vagyunk minden köte­lezettségünknek megfelelni, s állami szükség­leteinket normális eszközökkel kielégíteni. E bizonyító eljárást tárja elénk a pénzügyi expozé oly tisztán, oly határozottan, hogy itt alig van egyébre szükségünk, mint fő vonásait egyszerűen csoportosítani. A kormány mindenekelőtt elment a ta­karékosságban a lehetőség legszélső határáig, s állami kiadásainkat a folyó évi előirány­zattal szemben, s azon rendkívüli teher da­czára, melylyel jövő évi költségvetésünkre Achatius úr ránehezedett, leszállítja. De a költségvetés szoliditása a bevételi előirány­zat megbízhatóságától is függ. S a kormány törlé ónt vesz a kezébe s kíméletlenül ki­húz az előirányzatból minden rózsaszínű vérmességet, s a bevételek előirányzatát is leszállítja. És mikor ezt a legnagyobb lelki­ismeretességgel megtette, még 16 millió hiány tátong feléje. Mit dobjon a torkába ? Zálogos köl­csönbe ? vagy egy puszta frázist? Avagy appelláljon a nemzet áldozatkészségére, mondván, adjatok nekem áldozatot és én könnyűvé teszem nektek annak elviselését, mert visszaszerzem elvesztett hitelünket s azzal rendezem véglegesen az ország gazda­ságát. A kormány ez utóbbira határozta el magát, ítéljetek. De midőn ezt téve, egyszersmind nem mulasztó el kifejteni a gyökeres orvoslás egész rendszerét. Kizárja előttünk mind az orga­­nikus reformokat, melyekkel úgy az általá­nos pénzügyi javulásnak, mint különösen a financziális administrate sikerességének béna alá nyúl. Hónapok szorgalmának gyümölcsét, óriási erőmegfeszítés eredményét egész im­pozáns voltában látjuk magunk előtt. S ezt látván, biztos kilátásunk nyílik a jövőbe. Egy nagyszerű terv realizálása tűnik ott elénk, mely után Magyarország hitele az unificált járadékadósság méltóságos alapján szilárdan megáll. Minden függő, lebegő­s isten tudná miféle erőművészi gyakor­latban kínlódó adósságaink összefoglalá­sát, egységesítését, s helyreállított hite­lünknek megfelelő kamatláb mellett való elhelyezését ígéri nekünk a pénzügymi­niszter, s mert ígéri, mert e szavaival nem dobálódzó kormány ígér, már maga e tény biztos záloga annak, hogy ígéretének ura lesz. És e nagy­szabású financziális terv, összevéve az organikus intézkedésekkel, melyek megvalósítását elősegíteni hivatják, és összevéve az őszinte és reális szellemmel, mely e kormány első költségvetését átlengi és összevéve az észszel és erővel, mely e nagy mű conceptiójában nyilatkozik , nem jelent ez kevesebbet, mint Magyarország pénzügyi rendezkedésének teljességét. Most ítéljen az ország: helyesen járt-e el a kormány ? megfelelt-e a nemzet várako­zásának? De ítéljen elfogulatlanul, abból a magas szempontból, melyből egy ország ügyét­­ mindenha tekinteni kell. És a kormány nem félheti ez ítéletet. Az országgyűlést elnapoló kir. leirat így hangzik: Mi első Ferencz József, isten kegyelméből ausztriai császár, Csehország királya stb. és Magyarország apostoli királya. Ha Magyar­­országunk s társországai zászlósainak, egyházi és világi főrendeinek és képviselőinek, kik az álta­lunk 1875. évi augusztus hó 28-dik napjára Buda-Pest fővárosunkon összehívott országgyűlésen egybegyülnek, üdvös kegyelmünket! Kedvelt híveink ! Magyar minisztériumunk előterjesztésére a jelen országgyűlés üléseit f. hó 19-ik napjától f. é. nov. hó 4-ik napjáig ezennel elnapolnak nyilvánítjuk. Kikhez egyébiránt császári és királyi ke­gyelmünkkel állandóan hajlandók maradunk. Kelt Schönbrunnban, 1875-dik évi szept. hó 17-én. Fe­­rencz József s. k. Br. Wenckheim Béla s. k. Az igazságügyminiszteriumban a feloszlatott törvényszékek személyzetének részint elhelyezése, részint nyugdíjazása tárgyában folyó munkálatok befejeztettek, s az áthelyezésekről szóló kinevezések a hivatalos lap keddi számában fognak megjelenni. Hosszas, és minden tekintetben kimerítő adatok tanulmányozásával készült munka ez, a­mennyiben a nyugdíjazás és elhelyezés terv­szerű, tökéletes kivitelében az összes feloszlatott és feloszlatandó, valamint a megmaradó törvény­székekre tekintettel kellett lenni. A nyugdíjazottak nevei nem közöltétnek nyilvánosan, csak a­meny­nyiben különös elismerésben is részesülnek, így Torma J. törvényszéki elnök hír szerint kir. ta­nácsosi czímet nyer; kívüle még néhányan kap­nak hasonló kitüntetést. A többi nyugalomba he­lyezettnek nyugdíjazása a nyilvános közlés mellő­zésével adatik tudtára. A hivatalos lap vasárnapi számában már benne van azon törvényszéki elnö­köknek, a­kik nyugdíjaztatni nem fognak, áthe­lyezése, és pedig oly törvényszékekhez, melyeknek elnökei nyugalomba lépnek, a hivatalos lap keddi számában következnek a bírák, az ügyészek stb. elhelyezéséről szóló kinevezések. A magyar delegatio bizottságai­­nak tagjaira a tegnap délutáni ülésben megtörtént a kijelölés. A hadügyi bizottságnak 30, a tengeré­szeti bizottságnak 8, a külügyinek 12, a gazdasá­ginak 3, a pénzügyinek 9, és a naplóbíráló albi­zottságnak 6 tagja van, és­pedig név szerint a kö­vetkezők : Hadügyi albizottság: Andrássy Mihály, Bittó István, Boér Antal, Boros Bálint, Éber Nándor, Erdődy Sándor gr., Ernuszt Sándor, Eszterházy Pál hg., Gyürky Ábrahám, Hollán Ernő, Horváth Gyula, Jókai Mór, Kövér Károly, Kemény Kálmán b., Lipthay Béla br., Mesnil Viktor b., Missies János, Prónay József, Pulszky Ágost, ifj. Ráday Gedeon gr., Sennyey Pál b., Szapáry An­tal, Szeniczey Ödön, Szilágyi Dezső, Szlávy József, Uray Miklós, Ürményi Miksa, Vay Béla b., Von­­cina Iván, Zichy Manó gróf. Külügyi albi­zottság: Bernáth Dezső, Csernátony Lajos, Fálk Miksa, Földváry Mihály, Haynald Lajos érsek, Lónyay Menyhért gr., Mrazovics Mátyás, Nagy György, Samassa József érsek, Szilassy János, Várady Gábor, Zichy Tivadar gr. Pénzügyi albizottság: Dániel Ernő, Gromon D., Harká­­nyi, Kálnoky Pál gr., Kraljevics, Pejacsevich László gr., Román Miron érsek, Wodianer Albert b., Zichy Henrik gr. T­engerésze­ti albizottság: Al­­mássy György gr., Erdődy István gr., Kaas b., Házmán, Peretti Alajos, Rudich b., Schmausz, Zichy Victor gr. Naplóbíráló bizottság: Andrássy Mihály, Rudich József b., Szeniczey Ödön, Horváth Gyula, Földváry Mihály, Ernuszt Sándor. Gazda­sági albizottság: Szapáry Antal gr., Zichy Victor gr., Wodianer Albert b. Törvényszéki elnökök áthelye­­z­é­s­e. A hivatalos lap vasárnapi száma közli a feloszlott törvényszékek elnökeinek elhelyezéséről szóló kinevezést; e szerint ő felsége Mály István fehértemplomi törvényszéki elnöknek a brassói törvényszékhez, Flórián János naszódi törvény­széki elnöknek a székely­udvarhelyi törvényszék­hez, K­e­u­­ József fogarasi törvényszéki elnöknek a deési törvényszékhez, Vajna Tamás sepsiszent­györgyi törvényszéki elnöknek a gyergyó­szent­­miklósi törvényszékkel egyesítendő csíkszerdai tör­vényszékhez, Kor­ni­s Ferencz nagy-szőllősi tör­vényszéki elnöknek a nyíregyházi törvényszékhez, Teodorovics János huszti törvényszéki elnök­nek a nagy-szőllősi törvényszéki terület egy részé­vel s az ungvári törvényszék egész területével egyesítendő beregszászi törvényszékhez, Kiszely Vendel liptó-szent-miklósi törvényszéki elnöknek az alsó-kubini törvényszékhez, Tom­csányi Mór turócz-szent-mártoni törvényszéki elnöknek a liptó­­szent-miklósi törvényszékhez, Hérics János Csáktornyai törvényszéki elnöknek a soproni tör­vényszékhez, Beliczay Ferencz belényesi tör­vényszéki elnöknek a karczagi törvényszékhez, Martonfalvay Elek pápai törvényszéki elnök­nek a kaposvári törvényszékhez s végre K­r­i­s­z­t János kaposvári törvényszéki elnöknek a győri törvényszékhez leendő áthelyezését megengedte. Az új pénzügyi előterjesztés jó gyümölcsei gyorsabban mutatkoznak, mint hihet­tük volna. A mai tőzsdén valamennyi magyar ál­lampapír árfolyama emelkedett. Az állami leány-középtanoda októ­berben megnyílik. Már van helyisége az Erzsébet­­téri Cziráky-féle bálban, van tanári kara a lehető legjobb erőkből Vezetője Molnár Aladár lesz.­ Minthogy ez évben csak az előkészítő és az első középosztály lép életbe, rendes tanárrá egyelőre csak Károly Gy. Hugó neveztetik ki. E válasz­tásnak szívesen gratulálunk. Tanítani fognak még benne B­e­r­e­c­z Antal, K­á­l­d­y György, Harrach József és Landau Alajos. E kö­zéptanoda 4 évi tanfolyamra van tervelve, melynek els­ő évi folyamába 12 évet betöltött s teljes ele­mi iskolát vagy a polgári iskola tanfolyamából leg­alább két évet elvégzett leányok vétetnek fel. La­tin, görög nyelv mellőzve van, az angol nyelv csak facultatív tantárgy, az ének rendes, de a zene nem. Testgyakorlat, rajz, embertan kötelezett tantárgyak. A négy évi tanfolyamot két előkészítő osztály előzi meg, s ha a művelt közönség ez életre való intéze­tet megkedveli, akkor a négy évi tanfolyamhoz még két magasabb osztály járuland, így akkor e leányközéptanoda 8 osztályból áll. Óvadékképes papírok. Az igazság­ügyminiszter a következő körrendeletét intézte va­lamennyi e. f. törvényszék elnökéhez. A kincstár nevében kötött szerződések biztosításául az illető bérlők, szállítók, vállalkozók stb. részéről leteendő óvadékok elfogadásánál követendő elvek egyforma­sága czéljából rendelem, hogy minden oly esetben, hol a biztosíték nem készpénzben vagy jelzálog lekötése mellett nyújtatik, a következő értékpapírok fogadtathatnak el: a) minden magyar és osztrák államkötvény és sorsjegy; b) minden a magyar állam vagy lajtán­ túli tartományok által kamatbiztosításban részesí­tett vasút részvényei és elsőbbségi kötvényei; c) a „magyar földhitelintézet“, „magyar jelzálog hi­telbank“, „magyar általános földhitelrészvénytár­­sulat“ és „magyar kisbirtokosok földhitelintézete“ záloglevelei. Az államkötvények alatt nemcsak azon állam­pap­írok értendők, melyek természetüknél fogva az államkötvény nevét viselik, hanem mindazon értékpapírok is, melyek által az állam magát bi­zonyos tőke, kamat vagy nyeremény fizetésére kö­telezte. Ide értendők ennélfogva éppen úgy a tu­­lajdonképeni államkötvények, mint az állami vas­úti záloglevelek, kincstári és sóbánya-utalványok és pénztári jegyek is. A biztosítékul leteendő értékpapírok mindig a tőzsdei árfolyam szerint, de csakis a névérték határáig, ezenfelül nem fogadhatók el. Ezen rendeletem azonnal hatályba lép. A szertartás, melylyel a delegatio au­­dientiája tartatni fog Bécsben, következőleg álla­píttatott meg. Az audientiára kitűzendő órában a delega­­tio tagjai megjelennek a vár nagy osztályának második előcsarnokában. Mihelyt mindnyájan ösz­­szegyűltek, a főudvarmester a titkos tanácsterembe vezeti őket, hol félkörben állnak a trón körül. Ott már előre összegyűlve lesznek: a közös miniszte­rek, a miniszterelnök, a főkamarás és a gárda­­tisztek. Erre a főkamarás ő felségének jelentést tesz. Ő felsége a főkamarás, a fő- és szárnysegédek ál­tal kísértetve megjelenik a titkos tanácsteremben s negáil az ajtótól jobbra levő emelvényen a trón élő­­. A főkamarás, a gárdatisztek és főhadsegéd elfoglalják szokásos helyüket a trón körül, a kö­zös miniszterek, a miniszterelnök az emelvénytől balra állnak fel, a főudvarmester és szárnysegéd az audientia-terem ajtajánál állapodnak meg. Ez­után r. delegatio elnöke beszédet intéz ő felségé­hez , melyre ő felsége válaszol. Következik a de­­legatio tagjainak bemutatása a minisztereiről*, részé­ről, mire Ő felsége az audientia-krémbe vissza­vonul. Az osztrák delegatio első ülése holnap, szept. 210n lesz, mely alkalommal meg is alakul. Elnök­kel Schmerling lovag, alelnökké Reckbauer van ki­szemelve. A megalakulás után a közösügyi előter­jesztések fognak beadatni s aztán következnek a bizottsági választások. Az osztrák delegatio tagjai ezek és pedig a felsőházból: Belrupt gróf, Burg báró, Engerth báró, Fürstenberg gróf, Jablonovsz­­ky hg., Hackelberg báró, Hartung táborszernagy, Hoyos gróf, Kellner tisznagy, Khevenhiller herczeg, Kinsky herczeg, Lichtenstein herczeg, Pipitz lovag, Rechberg gróf, Trauttmansdorff gróf, Schmerling lovag, Vrints gróf, Winterstein báró. A képviselő­­i házból és pedig Csehország részéről: Herbst, Klier,­­ Oppenheimer, Scharschmidt, Szöhr, Streeruricz, Ba­­­­renther, Russ és Schier; Dalmatia részéről: Begus,­­ Popedaria; Galiczia részéről: Czatornszki herczeg,­­ Grocholszki, Smorczewszky, Chrazanowszky, Duna- Z­­ewszky, Kaboth, Szmolka; Alsó-Ausztria részéről: I Dr. Brestel, dr. Kopp, Doblkoff báró; Felső-Ausz­­t­­ria részéről: Gross, Schaupp ; Salzburg részéről: I Wegscheider; Stájerország részéről: Dr. Rechbauer,­­ Weiterskirchen; Karinthia részéről: Ritter; Krajna­­ részéről: Dr. Schaffer; Bukovina részéről: Kocha­­­­nowszky ; Morvaország részéről: Kübeck, Sturm,­­ Beer, Weeber; Voralberg részéről: Oelz; Istria ré­­­­széről: Franceschi; Triest részéről: Tauschl; Görz­e részéről: Coronini gróf; Szilézia részéről: Demel;­­ Tirol részéről: Ciani és Wildauer.­­ Az uj adó. Terheket viselni senki sem szeret, bár­mily könnyen el tudná birni. Hát még az, kire már úgy is majdnem összezúzó sulyok nehezednek. Mindazáltal nagyon rosz szol­gálatot tenne nemzetének, ki az uj terhet, mint valami könnyen meghozható áldozatot rajzolná. Nagy megpróbáltatás az e hazán, de visszarettennünk tőle mégsem szabad. Állami hitelünk, más szóval a magyar állam létkérdése forog itt koc­kán. Itt haboznunk nem lehet, még ha nagyobb erőfeszítésről is volna szó. Az eddigi gazdálkodás kölcsönt kölcsönre halmozott és mindig súlyosnál­ súlyosabb feltételek alatt. A kamat már eleinte sem volt alacsony, a kibocsátási árfolyam annál alantibb, és minden új adósság mégis újabb és terhesebb föltételek mellett jöhe­tett csak létre. S bármily terhesek voltak is e föltételek, eleinte legalább szabad kölcsönök voltak. Az állam és ország semminemű ja­vát nem kelle érték lekötni. De a rosz sáfárkodás, a könnyelmű költekezés folytán mindinkább követelőbbek lettek hitelezőink és az egyenes szerződés mellett más ked­vezményeket is tudtak kicsikarni az úgyis súlyos terhek még súlyosabbá tételére. De még ekkor sem telt meg csordultig a pohár. Utoljára odasülyedt a természeti ado­mányait oly önérzetes büszkeséggel, oly édes kedvteléssel hangoztató nemzet, hogy csu­pán tetemes javaink lekötése mellett, mint egy tékozló, könnyelmű, pazar, csupán zá­logra tudtunk még kölcsönt kapni. De ez­zel talán betelt a keserűség mértéke. Pirulnia kellett minden magyar haza­finak e nemzeti megaláztatáson. A szégyen­nek kellett lelkét marczangolnia. És jaj mindnyájunknak, ha a szégyen nem ráz fel a tespedésből, mely immár elmerüléssel fe­nyeget. Gunynyal dobálták meg a külföldi pénzpiaczokon a magyar nevet. A sárban hurczolták meg a hármas béretek és négy folyamok hazáját. S voltak olyanok is, kik elvetemült csalók gyanánt a közmegvetés pelengéjéhez kötöztek bennünket, mint oly

Next