Ellenőr, 1875. október (7. évfolyam, 272-302. szám)

1875-10-01 / 272. szám

dozott már az ország a fővárosért, hogy végre ez is dolgozzék saját érdekeiért. Mielőtt pedig még egyszer másnak in­gyen kegyelmére appellálnánk, jó lesz, ha rágondolunk kissé arra a monstruózus és az egész világon páratlanul álló kövezeti vámra, melylyel a főváros hatósága a meg­levő gabnakereskedelmet is elrettenti, nem hogy újat tudott volna ide édesgetni. Bizony nem szép dolog, mikor az em­ber mindig a más kenyerén akar megélni, kivált mikor annak a másiknak nagyobb szüksége is van rá. De az azután még an­nál is menthetetlenebb, mikor az akarja ki­csikarni a más filléreit, ki a saját kincseit oktalanul pazarolja. A számvitel decentralisatiója. (Még egy bizonyító eljárás.) A „Kelet Népe“ olyan, mint a franczia gár­da : meghal, hanem magát meg nem adja. S még ha meghal is: a nyelvét úgy kell agyonütni extra. Tudjuk mi ezt jól, s azért nem is bocsátko­zunk vele bővebb szóvitába, mert bizonyos, hogy az utolsó szó úgy is az övé lesz, mint a papé a kyrieleyson. Nem bánjuk, ám rágódjék, ha kedve tartja, tegnapi czáfoló czikkünkön, s higyye a med­dig neki tetszik (Gegen Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens), hogy bánya­számvevőségek nem voltak eddig, jóllehet ezek a jószágok annyira megvoltak, hogy évenként 1874-ben, 1875-ben 48.000 forint ment fel rájuk, a­mint erről meggyő­ződhetik a „Kelet Népe“ is, ha a pénzügyminisz­teri budget indokolásának 125-ik lapját megtekinti, u­gyye ha jónak látja továbbra is, hogy a szám­vevőségi decentralisatio mindössze 3 egyén és 1442 frt megtakarítását eredményezte. Hanem egy jó napot mégis szerzünk neki azon adatok részletes közlésével, melyekből saját ferdítései gyönyörének annál önelégültebb élvezé­séhez juthat, minél alaposabban meggyőződik, hogy valóságos igazitású ferdítések. Vegye hát tudo­másul további szíves elferdítés végett a követke­zőket : A számvevőségek decentralisatiója következ­tében megtakaríttatott: I. A központi szolgálat gazdasági ágánál összesen 55 egyén és 63,493 forint. Továbbá a központi szolgálat bányászati ágánál 29 egyén és 34,597 forint. Összesen tehát 84 egyén és 98,090 forint. II. A külső szolgálatnál elért megtakarítás a gazdasági s erdészeti és a bányászati ágak közt következőleg oszlik meg: 1. A gazdasági ágnál: Beszterczebányán 4 egyén (4366 frt), Kolozsvárit 3 egyén (3717), Arad-Pécska 2 egyén (2324), Temesvár 5 egyén (5876), Zorobor 5 egyén (6320), Ó-Buda-Gödöllő 1 egyén (1059), nagybányai erdőhivatal 1 egyén (1035), ungvári 1 egyén (800), pécskai­­1 egyén (750), besztercebányai 1 egyén (813). Összesen 24 egyén és 27,060 frt. 2. A bányászati ágnál megtakarittatott: Sel­­meczen 13 személy (12,666); Nagybányán 6 sze­mély (6596); M.-Szigeten 13 személy (11,550); Kolozsváron 10 személy (10,726). (Ezek azok a szemcsétlen bánya-számvevőségek, me­lyekről a „K. N.“ nem tud semmit.) M.-szigeti és kolozsvári igazgatósági pénztárnál 7 személy (8040). A reniczi vasgyárnál 7 személy (4275 frt), szélaknai bányahivatalnál 7 személy (4698), kör­­möczi bányahivatalnál 1 személy (865), árvélyi bányahiv. 1 személy (750), szomolnokinál 1 sze­mély (1000). A fernezélyi és zalatnai kohónál 4 személy (2555). A zalatnai vegyelemzőnél 1 sze­mély­­(925). Ailsóvári, dézsaknai és parajdi sóbá­nyánál 3 személy (2240). Összesen 74 személy és 73.397 forint. Tehát a külső szolgálat gazdasági és bányá­szati ágairá­ ö­­szevéve: 98 személy és 100,457 forint. , , . . , Összesen megtakarittatott a külső és központi szolgálat mindkét ágában eszerint együttvéve: 182 személy és 198,547 frt. Ezzel szemben az új számvevőségi osztályok rendszeresítésére szükséges: 1. A gazdasági igazgatóságoknál 69 személy és 68,000 forint. 2. A bányászati igazgatóságoknál 95 személy és 94,024 forint. Együtt: 164 személy és 162,024 forint. Ezt, kivonva a fentebb kimutatott bruttó meg­takarításból, marad nettó megtakarítás gyanánt 18 személy és 36,523 forint. (A költségvetés indoko­lásában csak 32,851 forintnyi megtakarítás van ugyan kimutatva. E 3672 forintnyi különbség va­lószínűleg abban leli magyarázatát, hogy a régi szervezetben volt 4 szolgai állomás helyett az új­ban 9 szolgai és 3 gyakornoki szerveztetvén­y az így valósággal megtakarított további 8 tiszti állo­másból eredő különbözet nem számíttatott fel.) Hogy azonban semmi scripulusa ne maradjon fel a kelet népének, ide iktatjuk záradékul a kö­vetkező kimutatást is, mely a gazdasági és bányá­szati ágak megtakarítási viszonyait külön-külön mutatja ki. A gazdaságnál bruttó megtakarítatott: Nettó megtakarítás: 8 18.950 S igy összes megtakarítás 18 36.523 Ez pedig igazán és valósággal úgy vagyon, akár hiszi a „Keret Népe“ akár nem, akár tudja, hogy voltak bánya-számvevőségek akár nem. Mi­hez képpest a további ferdítést elvárva teljes tisz­telettel maradtunk, részéről a pesti kir. tszék telekkönyvi osztályának jelenlegi helyiségeiben (IV. ker. toronyutcza 1. sz. első em.), a főváros dunajobbparti (budai és ó­­budai) részén levő ingatlanokra nézve pedig, va­lamint az I. és II. kerületéről a járásbirósági ille­tőségű, polg. ügyekre és kihágásokra vonatkozó beadványok, illetve feljelentések a budai (I­­II ke­rületbeli) kir. járásbíróság jelenlegi helyiségeiben fognak elfogadtatni és elintéztetni. A főváros III. kerületére (Ó-Buda) a járásbíróság illetőségéhez tartozó polgári és a kihágási ügyekre vonat­kozó beadványok, illetve .­feljelentések az ó­budai (III. kerületbeli) járásbíróság által fognak el­fogadtatni és elintéztetni. A főváros IV., V., VI., VI., VIII., IX. és X. kerületéről, úgy­szin­tén Új-Pest község területéről a kih­ágási felje­lentések a pesti (IV., V., VI. VII.- VIII. IX. és X. kerületbeli) fenyitő kir. járásbíróság jelenlegi helyiségeiben (IX. ker. soroksári utcza 13. sz. földszint) fognak elfogadtatni és elintéztetni . A főváros területén levő pestbelvárosi a IV. kerületre, a pestlipótvárosi az V. kerületre és Új-Pest köz­ség területére, a pest-terézvárosi a VI., VII. kerü­letre, a pest-józsef-ferenczvárosi kir. járásbírósá­gok a VIII., IX. és X. kerületre a járásbíróság illetőségéhez tartozó polg. ügyekre nézve jelenlegi illetőségüket és helyiségeiket is megtartják, s csupán a kerületeik utáni czímet veszik fel E hirdetményhez pótlólag még a követke­zőt közöljük: Vonatkozólag a fentebbi hirdetmény­re, figyelmeztettetik a közönség, hogy a budai I­­II. kerületbeli kir. járásbíróság helyiségei a pol­gári és kihágási ügyekre viziváros, főutcza 142 szám alatt, a telekkönyvi ügyekre nézve pedig a várban a „Fortunához“ czimzett épületben, vagyis az eddigi telek­hivatal­ban rendeztettek be, a pol­gári és kihágási beadványok tehát a viziváros fő­utcza 142. sz. a., a telekkönyvi beadványok pedig a várban a „Fortunához“ czimzett épületben levő igtató hivatalban nyújtandók be. személy pénz. 1. A központban 55 63,493 2. A külszolgálatnál 24_____27,060 Összesen: 79 90,553 Rendszeresü­letett ___69_ 68,000 Nettó megtakarítás: 10 23,553 A bányászatnál megtakarittatott bruttó­­ személy pénz. 1. A központban: 29 34,597 2. A külszolgálatnál: 74_____73,397 összesen: 103 107,994 Rendszeresittetett: 95_____94,024 A budai törvényszék megszüntetése. A pesti kir. törvényszék elnöke Sár­kán­y a következő hirdetményt teszi közzé: A m. kir. minisztériumnak f. é. julius 31-én kelt rendelete foly­tán a budai kir. tszék 1875. octóber 1-től fogva részint pesti, részint a pestvidéki kir. tszékkel egyesittet­­vére, az egyesítés folytán a pesti kir. törvényszék 1875. évi október 1-től fogva, mint budapesti e. f. kir. tszék fog működni. E naptól kezdve a főváros egész területéről (dunai jobb- és balpart, Ó-Buda és Margitsziget), továbbá Újpest községének terüle­téről a bűnügyi beadványok az eddigi pesti kir. törvényszék fenyitőosztályának jelenlegi helyi­ségeiben (IX. kerület, soroksári utcza 13. sz. föld­szint 1. sz.), polgári­­ü­gyekre vonatkozó beadványok pedig a nevezett kir. törvényszék polg. osztályának jelenlegi helyiségében (IV. ker. toronyutcza 1. sz. földszint a kapu alatt jobbra) nyújtatnak be és intéztetnek el. Telekkönyvi beadványok a főváros dunabalpszti (pesti) A pénzügyi bizottság ülése. (Szeptember 30.) Elnök: Zsedényi Ede, jegyző Ordódy Pál. A kormány részéről jelen vannak P­é­c­s­y Tamás közlekedési miniszter és T­o­l­n­a­y Lajos igazgató. A múlt ülés jegyzőkönyvének hitelesítése után Sennyey Pál dr. a minisztert interpellálja az országgyűlés azon felhatalmazása iránt, mely a vasutakkal még függőben levő ügyletekre és beru­házási kölcsönökre vonatkozik, s melyről a kor­mánynak már ez országgyűlés elején jelentést kel­lett tenni. Péchy miniszter azt a feleletet adja, hogy a legtöbb ilynemű ügylet már le van bonyolítva s a jelentés már készen áll. A kassa-oderbergi vasúttal teendő egyezmény az egyik, mely kés­leltette a jelentés benyújtását; a másik a keleti vasút, mely 18 millió követelést állít fel az állam­mal szemben. Ennek véglebonyolítását illetőleg más tervet fog közelebbről benyújtani a kormány, mely­nek elfogadása természetesen nem a kormánytól függ. Megadóztatásokat semmi esetre sem fog aján­lani a törvényhozásnak. Az említett, két vasúton kívül a harmadik a magyar éjszak-nyugati vasút ügye, melynek engedményesei 300.000 frt biztosítékot tettek le. A vasút nem épült meg, s a biztosítékot az engedményesek követelik ugyan, de a kormány által elutasíttattak. A negyedik abát­­tas­zék - d­o­m­bóvá­r­i társulat, mely 2.900.000 frtnyi követelést nyújtott be, mely követelésnek azonban alig van alapja. Az államvasutaknak a ha­t­v­an­­m­is­kolczi vasút építője Weibersheim lépett elő követeléssel, de szintén visszautasíttatott; a salgótarjáni vonal építője a „Wiener Bank“ 5 és 1­ 2 millió kö­veteléssel lépett volt fel, — ez kielégíttetett; a károlyvár-fiumei vasút építői 17 milliót követelnek. Ezen utóbbi ügy még kevésbbé haladt elő, reméli azonban a miniszter, hogy rövid idő alatt ez is tisztáztatni fog. A miskolcz-bánrévi vasút 192.000 frtot követel; ezen követelésnek van némi alapja s lebonyolítása legközelebb várható. A szolnok-hatvan és füzesabonyi vonalak építője, Szepper, kielégíttetett. Ugyanezen vállalkozó a tiszai pályaudvar, a szolnoki szárny­vonal iránt is kért bírói szemlét. A g­ö­m­ö­r­i ipar­vasutak építője 1.065.000 frt kárpótlást követel; erre nézve a minisztérium a többi magán­érdekeltek jelentését is bekívánta. A miskolcz­­diósgyőri vonalnál 27,600 frt a követelés, ez valószínűleg kiadandó lesz. A beruházási kölcsönt illetőleg a miniszter azt a felvilágos­tást adja, hogy fontos állami ér­dekek szempontjából szükséges, hogy e kölcsön beruházása későbbre halasztassék. A többi vasútügyek le vannak bonyolítva. A miniszter által adott felvilágosításokat Sennyey K. megnyugvással tudomásul veszi. Péchy közlekedési miniszter ezután költ­ségvetését a kormány azon szándékának nyilvání­tásával vezeti be, hogy a közlek­edésügy mind az ügyvezetésben, mind pedig az ellenőrzésben de­­centralizáltassék; miután ez a megyei kormányzat keretébe lesz beveendő, ez azonban még meg nem történhetvén, a kormány kénytelen volt az ed­digi keretben a lehető megtakarításokat esz­közölni. Előirányzat 1876-ra 9,863,209 frt, 1875-re volt 10.772,003 frt. M­u­z­s­n­a­y Sándor előadó azon különbsége­ket terjeszti elő, melyek a múlt és jelen évi költ­ségvetés közt vannak. A bevételben 406,000 frt kevesebbletet mutat fel; a kiadási kevesebblet ösz­­szesen mintegy 1.900,000 frtnyi kedvezőbb arányt mutat fel. A központ kiadása kevesebb lett 18.000 fo­rinttal. Előadó meg van győződve, hogy felsőbb hivatalokban lehetne még törléseket tenni, például két osztálytanácsos és egy miniszteri tanácsos ál­lomását törölni lehetne. A miniszter tagadja ennek lehetőségét, mert itt nagy és előismereteket igénylő emberek kellenek, miért is a rendszer megváltoztáig ezen állomások meghagyását kéri. Hel­fy Ignácz azt­ hiszi, hogy ma mégsem lehet szükség azon nagy apparátusra, melyet az átalános rohamos építkezéseknél használt a kor­mány , továbbá kikel a plurális összegek megsza­vazása ellen. Sennyey Pál b. magáévá teszi az előadó indítványát s egy miniszteri és 2 osztálytanácsos­nak törlését kéri, hosszabban fejtegetve a reductio szükségét. Többek felszólalása után Péchy miniszter azon felvilágosítást adja, hogy éppen a jövő év­ben kell, hogy az állam és hatóságok között az utak megosztassanak s az uj rendszer megállapit­­tassék ; tehát a szakértőkre most legnagyobb szük­ség ; a tarifákkal foglalkozó egyénnek oly óriási a munkája; most foly a harcz a régi és uj ta­rifa emberei köze s az államgazdászati tekintetek­nek kell érvényre jutniok e téren. Egy ezzel tü­zetesen foglalko­z egyént most éppen nem tart nélkülözhetnek. Többek pró et contra közbeszólása után Sennyey b. Somssich bizalmi kérdésének felve­tése ellen szól, mert a bizottságban nem ez után kell indulni s nem tartja jogosultnak a legroszabb eljárással hasonlítani össze az újabb költségvetése­ket, ő nem az osztályok vagy egyének, hanem a t - mennyiség ellen szólal fel, elégnek tart­­ oszt a tanácsost. Fölhozattak a miniszteri előterjesztés ellen, hogy mindig csak a kisebb hivatalnokokat küldik el, a nagyokat soha, de ezzel szemben má8°k ép­­pen azt hangsúlyozzák, hogy a helyes megtakarí­tás éppen abban rejlik, hogy az ahhoz értő mun­kás hivatalnokok tartassanak meg, mert a kor­mánynak nem tapogatózni, hanem kormányozni kell. Vitattatott a vasúti főigazgatóság fentartásá­­nak s általában a kettős kormányzatnak szüksége, mely az új rendezésnél lenne figyelembe veendő, valamint a vasútépítkezési hivataloknak túlságos létszáma ellen is volt szó. Felhozatik még az is, hogy bár a központi hatáskör alól oly nagy meny­­nyiségű tárgy vonatik ki, hogy az 600.000 frtnyi levonást képvisel, ennek megfelelőleg a felsőbb hivata­lokok s­zám­ának is apadnia kellene a teen­dők kisebb tömege szerint. Végre a többség a központi költségvetési té­telt változatlanul elfogadja. Olvastatnak a központ költségvetésének rész­letei, úgy a személyi, mint a dologi kiadásokat illetőleg. H­e­­­f­y hosszabb indokolás után 2 fogalmazó törlését indítványozza, felhozza, hogy mióta ország­gyűlési tag, mindig rendszerváltoztatással biztat­ják, de ez csak eszmény marad, mint a polgári házasság kérdése mutatja. A miniszter erre azt a megnyugtató választ adja, hogy az új rendszer már nem ideál, hanem törvényjavaslatban áll készen. Most lehetetlen az ügyek kára nélkül a személyzetet nélkülözni. Ha az új rendszer is nagy személyzetet hoz be , akkor tessék ítélni. Hivatkozva az 1875-iki költségvetés határoza­tára, mely 1876-ra már nagy megtakarítást helyez kilátásba, a bizottság a jelen költségvetést is az ígért új rendszer megtakarítása reményében fo­gadja el. A vasúti és hajózási főfelügyelő­ségnél csak 3000 frt megtakarítás mutatkozik. Előirányzat 1876-ra 147,200 forint, 1875-re 151,000 forint. Felvettetvén a kérdés a vasutak tanulmányo­zására vonatkozó összeg (10,000 frt) hová fordítása iránt, a miniszter azt a felvilágosítást adja, hogy ő ez összeget a brassó-tömösi és peet-zimonyi vasút tanulmányára fordította. Megtámadtatnak még a működési pótlék czí­­mén előirányzott összegek, melyek a felsőbb hiva­talokat igen magas fizetésekkel látják el. A miniszter elismeri ennek igazságát, de a kormány szerződésileg van kötelezve a hivatalno­kok irányában, és itt csak végkielégítéssel lehet segíteni. A bizottság felkéri a minisztert, hogy a hi­vatalnokok beállítása módozatáról adjon be hol­napig kimuntást s e rovatok tárgyalását addig elhalasztja. Az állam épitészeti hivataloknál előirányzat 1876-ra 299,837 frt, 1875-re 325,385 frt, a beszámításokkal csak 11,000 frt megtakarí­tás tűnik ki A 33-ról 24-re leszállított mérnöki hivatalok egy részének megszüntetésére is létetett indítvány, de a bizottság a közeli teljes reductió reményében elfogadja e tételt 176,500 írtban. A dologi kiadások ellen nem történt észrevétel, s 81,318 írtban állapíttatik meg. Horvátország mér­nöki hivatalai, 15,972 frt, és ezek dologi kiadásai­nál, 8696 frt, szintén kifogás nélkül elfogadtatott. A fedezetnél 54,878 frt van előirányozva, 1875-re volt 56,000 frt. A miniszter megjegyzi, hogy e fedezet csak illusorius és ok nélküli munka­­szaporítás, s igy mielőbb megváltoztatandó. A bi­zottság megszavazza e tételeket a miniszter azon biztosítására, hogy a czélszerűtlen berendezéseket mielőbb meg fogja szüntetni, melyek részint már meg is szüntettettek. Kő­utak fenntartása és építése. Előirányzat 1876-ra 2.884.970 frt, 1875-re 3.333,297 frt volt. Molnár György kérdést intéz a miniszter­hez a közmunkatörvény behozatala iránt. A m­i­­niszter még ez ülésszak alatt kilátásba helyezi a már kész törvényjavaslat benyújtását. Simonyi Ernő a kőbányák távolsága s a prizmák ára iránt felvilágosítást óhajt nyerni. A mi­niszter tudatja, hogy ő maga készíttetett egy rajzot, mely minden távolságot felmutat, de költ­ségkímélésből azt nem többszörösíttette; a priz­mák árjegyzékével különben szolgálhat. Előadó kérdi, hogy a nyitra-tapol­­c­s­á­n­y­i utat miért vette fel a minisztérium a költségvetésbe. A miniszter kijelenti, hogy ez puszta félreértésből történt. A bizottság e tételt, mint a képviselőház határozatával ellenkezőt, törli. El­ő­adó továbbá kérdi: eleget tett-e a miniszter a ház azon múlt évi határozatának, hogy az út­­mest­eri intézmény megszüntett­essék. A minisz­ter azt válaszolja, hogy 63 helyen már meg van szüntetve , a többi állomást hurmanisticus szempont­ból még ma nem látta megszüntethetőknek. A bi­zottság a­, erre vonatkozó tételt elfogadja s egy­szersmind a kőbányák térképeinek szaporítását el­határozza. A híd- és útvámot illetőleg felhozatott, hogy a magánosok által épített utak és hidak az állam­nak jókarban adassanak át, s egyszersmind indít­ványba hozatott a szombathely- pinkafői út költsé­gének, 14.000 frt. törlése. A bizottság ezt holnapra balasztván, addig felvilágosítást kér iránta. A megyei utakon előforduló hidakra elő­irányzott kiadás, 150.000 frt, vitára szolgáltat al­kalmat. Némelyek kevésnek, mások soknak, sőt töröl­tetni kívánják. Végre a bizottság a tételeket meg­szavazza, a fedezetet az előirányzat szerint 6201 írtban állapítja meg. Ülés vége d. u. 2 órakor. A bűnvádi eljárás alapelveiről és főbb alakjairól. Székfoglaló értekezés. A debreczeni főtanoda nagy termében 1875. szep­tember 15 én elmondotta Kőrösy Sán­dor köz- és váltó-ügyvéd s ugyanott a büntetőjog ny. r. tanára IV. Az egyéni szabadságot veszélyeztető nyomo­zó eljárás nem kerülhette ki a bilincseiből felsza­badult szellem vizsgálódásait. Európa előrehaladottabb nemzeteinek kiváló férfiai tették vizsgálódásuk tárgyává a bűnvádi eljárást. Különösen Németországban a kiváló tu­dós férfiak egész tábora, nevezetesen H­e­n­k­e, B­i­e­­n­e­r, Mittermayer, Lene, Hepp, Z­a­c­h­a­­ria, Geib stb. szállottak síkra, hogy a bűnvádi eljárásban behozandó reformok által az uralgó visszaélés megszüntessék. Reformtörekvéseikben két pártra szakadtak, az egyik párt t. i. a nyomozó, a másik a vádeljárás elvén óhajtotta az újítást, s előadta azon szabályelveket, melyeken rendszere alapul. A nyomozó eljárás jellemzésére — mint dr. Or­ti­off Hermann „Das Strafverfahren in seinen leitenden Grundsätzen“ czí­­mű­ műve 3. lapján előadja — kiemelték, hogy abban semmiféle vádló nem lép fel az állam jogai­nak a büntetés elleni érvényesítésére, hanem azt a bíró hivatalból üldözi; ebből folyólag a bíró három személyt képvisel, u. m.: 1. képviseli a megsértett államot, melynek jogait az áthágó tettes ellen üldözi, mely miatt ő mindent, mi a vádlott bűnösségét megállapíthatja, kinyomozhat; 2. képviseli a vádlottat, s mint ilyen min­dent kinyomozni tartozik, mi ennek büntetését enyhítheti; 3. ezenkívül bíró, s mint ilyen a kinyomo­zott ténykörülményeket jogérvényesen elítélni tar­tozik. A vádeljárásra nézve pedig megállapították, hogy büntetőper valaki ellen csak vád alapján kezdeményeztethetik, tehát ilyet hivatalból a bíró nem indíthat, hogy a bíró csak vádló és vádlott indítványára járhat el az eljárás további folyamá­ban, tel., az előkészületi, tárgyalási és bizonyítási eljárásban ír. De mivel a vámeljárásban közvádló is emelhet hivatalból valaki ellen bűnvádat, s ugyanezt magánpolgár is megteheti , az elsőt ne­vezték hivatalos, az utóbbit tiszta vádel­járásnak. A vádeljárás elvéből Zacharia „Hand­buch des deutschen Strafprocesses“ czímű műv e­l­ső kötete 43-ik lapján következő fo­lyományokat említ fel: 1. hogy támadás és védelem, és mindaz, a­mi a részrehajlatlan bírói hivatalhoz tartozik, elkü­lönített közeggel bír, s egy személyben nincs ös­­szehalmozva különféle munkássági kör; 2. hogy a bírói tevékenység az eljárás kez­deményezése, valamint a büntetőper további sza­kaiban is, a felek, mint peralanyok, indítványá­tól függ ; 3. hogy az egymással ellenmondó viszonyok­ban álló peralanyok, a czéljukra s a per elítélésére szükséges anyagokat maguk tartoznak összegyűj­teni és a bíró elé terjeszteni; 4. hogy a támadás és védelemben bírói ve­zetés mellett, a felek egyenlő perjogokkal bírnak, és egyiknek a másik hátrányára nem szabad előjoggal bírnia ; nevezetesen a vádlott nem lehet köteles vádlónak szolgálni, vagy magát bizonyí­tékul felhasználtatni; 5. hogy mindkét félnek a birói ítélet megtá­madásában egyenlő perorvoslati joggal kell bírnia. A nyomozó és vádeljárás előnye feletti vitá­ban a győzelem már e század elején a vádeljárásé lett. Azonban újra felelevenült e vita, a­mint az 1308-iki franczia bűnvádi eljárás 1812-ben a raj­nai tartományokba bevitetett. Ezen bűnvádi eljárás a németországi bűnvádi eljárástól lényegileg abban különbözött, hogy ebben nem magánvádló, hanem egy túlságos hatalommal felruházott államügyész a bűntettek üldözése kötelességével, de egyszersmind azon joggal és kötelességgel, hogy vádlott ártatlan­ságát is védeni tartozik — a mi nézetem szerint a vádló állásával össze nem egyeztethető —­ mint támadófél kezdette meg az eljárást; továbbá hogy a biró a bizonyítékokat kiegészítheti — a mi is­mét nézetem szerint, a biró pártatlan állásával ösz­­sze nem fér , hogy a büntettek nagy csoportja esküdtszékek által ítéltetik el, s ezekben az eljá­rás a főtárgyaláskor nyilvánosan és élőszóval történik. Kezdetben ez eljárást Németországban gya­nús szemmel nézték, de összehasonlítván a nyomo­zó elven alapuló elfajult eljárásokkal, jobbnak találták. Nem tudták azonban elhatárolni, hogy a franczia eljárást nyomozó, vagy vádeljárásnak ne­vezték-e, s mivel ez őket a nem rég megszűnt fis­kális­ perrendre emlékeztette, vegyes eljárás­nak nevezték. Ha már most a különféle elveken alapuló bűn­vádi eljárásokat összehasonlítjuk , lehetetlen, hogy a vádeljárásnak előnyt ne adjunk. A vádeljárásban válik lehetővé az egyéni sza­badságnak teljes biztosítása; csak a vádelven le­het szerkeszteni egy oly eljárást, melyben a köz­érdek a vádlott érdekével egyenlően biztosíttat­­hatók. A vádelv mellett szól a büntetőperrend törté­neti fejlődése ; mindenütt, hol a valódi szabadság képezte az állami élet alapját, mint Görögország­ban és Rómában a köztársaság ideje alatt, ott a vádelven alkottatott a bűnvádi eljárás. A valódi alkotmányos szabadság imájában, Angliában és Éjszak-Amerikában­, ma is a tiszta vádeljárás ké­pezi a bűnvádi eljárás alapját, s mint Mitter­mayer: „Die Gesetzgebung und Rechts- Übung über Strafverfahren“ czímű műve 292-ik lapján előadja, ott minden polgárt megillet a vádlási jog, s habár egyesek, testületek, közsé­gek, sőt bizonyos bűntettekre nézve maga az állam is, ügyvédeket alkalmaznak a bűntettek üldözésére, ott e mai napig a franczia eljárásban alkalmazott nagyhatalmú államügyészség intézménye nem véte­tett, alkalmazásba. Mittermayer idézett műve 294-ik lapján a vezérelvek elsőjéül azt állítja fel, hogy „a bűn­tettek üldözésének függetlennek kell lenni a büntettek által sértett fél vagy hozzátartozói akaratától, és hogy az az állam által rendelt hiva­talnok által hivatalból üldözendő.“ Kétségkívül meg kell lenni az állam azon jogának, hogy a bűntetteket hiv­atalból ü­ldöztet­­hesse ; de ebből — nézetem szerint — nem követ­kezik, hogy a polgárt is meg ne illesse a kezde­ményezési jog még oly törvényszegések esetében is, melyekben a magánjog megsértésénél nagyobb horderejű a közérdek megsértése. A közérdeket, az általános jogrendet veszélyeztető bűntettek megtor­lása épúgy érdekében áll a magánpolgárnak, mint az államnak, mert a közérdeket sértő tett az ő ér­dekeit és jogait is sérti. Nézetem szerint igen he­lyes Gneis­toak idézett művében kifejezett azon törekvése, hogy ő a bűnvádi eljárásban a közvád­ló mellett jogot óhajt adatni a magán­vádlóknak is. A bűntettek hivatalbóli üldözése, a közvádló is ember, s meglehet bizonyos esetekben részrehajlás­ból nem fog bűnvádi pert indítani, holott annak he­lye lenne. Ilyenkor meg kell engedni, hogy az állam bármely polgára, helyébe léphessen, a bűn­­pert megindíthassa és keresztülvihesse. Sokan azt mondják, hogy ez a polgárok közt zsarolásokra adna alkalmat, ámde ezt ki lehet kerülni az ál­tal , ha a polgártól elvetetik azon jog, hogy ítélet előtt a pert letehesse, alaptalan vád esetében pe­dig — mint a görögöknél történt — súlyosan meg­­büntettetik. Angliában azért iszonyodnak a köz­vádlói intézmény felállításától, mert félnek, hogy ez hatalmával visszaél oly esetekben, midőn a kormány, vagy kedvencz hivatalnoka a törvény korlátait áthágja, például népmozgalmaknál tör­vényellenes rendelettel katonai erőt alkalmaz, s valakinek megsebzését vagy halálát okozza. Ott még azok is, kik a közvádlói hivatalt felállítani óhajtják, akkor akarják azt felállítani, hogy ha a közvádló valamely esetben a vizsgálat, vagy a bűnvádi per megindítását megtagadná, helyébe a sértett fél vagy képviselője léphessen, vádat emel­hessen, sőt az egész bűnpert bevégezhesse. Fran­­cziaországban is megvan a polgárnak ezen joga, de csak a vétségek és nem egyszersmind büntet­tek esetében. 2. Mittermayer szerint a vádlási elvre alapí­tott bűnvádi eljárásnak második alapelve, hogy a vádló és vádlott állása a bűnperben egyenlő le­gyen ; nem szabad tehát egyiknek a másik felett előnynyel bírni, s a vádlottnak vádlóval szemben a teljes védelem jogával kell bírnia. A dolog ter­mészete szerint bűnperben a közvádló úgy is fö­lényben van az által, hogy vádja előkészítésére minden hivatalos eszköz hatalmában van ; továbbá . .. . ezen egyenlőtlenség mellőztessék a bíró állásának pártatlannak kell lenni; tehát hi­vatalból vizsgálatot nem indíthat; ma­ga vádló nem lehet; ennek teljesítése a közvádló feladata; . 4- a jogképzett közvádló ellensúlyozására jogképzett védő vádlott részére megengedendő; lett ol‘zLTfd Ó, terh.® f biz°Dy^s, s vádlott mel­lett az ártatlanság vélelme harczol; ebből folyó ag . 6. azon alapelv alapján, hogy nemo te a bAs?,’** "dd® ® és Jij “A"lA i"''0,Ziték « A bűnvádi eljárásnak habár alanelvéhez nem “ V* fontos tekintetekből annak lenyes kellékeit képezik: a nyi­l­v­ánoss­ág és az azzal egybekapcsolt s­zóbeliség és k­özvetlen­ség! Az Uf!‘bb ,időben a nyikánosság jótékonysága a főtárgyalásnál többé vita tárgyát sem kínozi még csak azon kérdés vitás: v­a­­­j­o­n a b­ű­n­­vádi per vizsgálati stádiumáb­an meg­enged­te­ss­ék-e a nyilvánosság? f­ranczia- és Németországban — mondta Mit­temayer idézett művében - sók hang eme kéi­k még a tárgyalás nyilvánossága ellen.­­ Hivatkoz­nak azon hátrányokra, melyek a büntetőper kez­dete nyilvánosságából, hol gyakran a gyam­okok még igen gyengék, származnának a bizonyítékok felfedezése, a vádlottak és tanuk vallontásának őszintesége tekintetében, a bűntársak üldözése pe­dig lehetlenntetnek. Maga azon hátrány­ár­a isSSZTr, 41'“k «AJ3: nyilvánosság által érzékenyen suitatnának . tit­kos vizsgálat szükségességét igényli ’ * rendőri bíróságok előtt nyilvánosan történik*­ a SZT kTn "áto,va­d cselekményekre titkos kihallgatást rendelni el, de ez is annak eredményét vádlottal nyilvánosan közölni tartozik. Az angol gyakorlati jogászok nagyobb ré­szé­­nek az a nézete hogy a nyilvánosság e­gy előny­­nyel bír, mert általa nem ritkán fontos bizonydí­kok fedeztetnek föl, melyek különben ismeretlenül maradtak volna, és mert az egyoldalú, vagy szen­vedélyes eljárástól a nyilvánosság által visszatar­tozik, és a polgárok bizalma az iratul ‘ f A“ ff““‘f-W»«, irto «&.»- s vádlottnak a legnagyobb védelem nyujszik. Nagy hévvel harczol Gneist is idézett művé­ben a vizsgálat nyilvánossága mellett Nézetem szerint, míg a vizsgálat a tárgyi tényadaték megallapítása körül forog, czélszerű­bb a titkos eljárás , mihelyt azonban az alanyi tény­­áll fedott megállapításában határozott személy ellen irányul a vizsgálat: mind az anyagi igazság ki­­derítése szempontjából, mind vádlók j­g.,­ biztosí­tása tekintetéből nyilvános eljárásnak van helye a szóbeliség és közvetlenig elenged­he­len feltétele a jó bűnvádi eljárásnak, anál e helyen szólnom sidezleges, mert meghaladott állás­pontot védelmeznék, a bűnvádi eljárás alapelveinek jog­­történeti fejlődését, valamint azon alapelekét is melyek nagyrészben nemcsak a tudományban, de az újabb törvényhozási munkálatokban is elfo­gadtattak. Nem szóltam azonban arról, váljon ha­zánkban minő’ ?A­lapelveken nyugodott a bűnvádi eljárás. Hazánkban a büntető el­járás mondja Szalay Lászlónk —inkább testöpszerű expediensek összege, mint, eleve felál­lított elveknek eredménye vala. Semmivel sem tö­rődtek őseink kevesebbet, mint a bűnvádi eljárás törvény általi szabályozásával. III. Ferdinánd alatt az ez által 1656-ban Alsó-Ausztria számára köz­zétett „Forma processus judiciarii seu Praxis Criminalis“ felvétetett ugyan törvénykönyvünkbe, de szerencsére törvényerőre sohasem emeltetett. Büzhödt inquisitionális szelleme azonban behatolt a gyakorlat után bynvádi eljárá­­sunkba, főleg a nem-nemesek ellen folyt bűnvádi perek­ben. Apáink mulasztása menthető azon szerencsét­­len politikai helyzet miatt, melybe hazánk főleg a mohácsi vészszel jutott. A nemzeti önállásért s al­kotmányunk fenntarthatásáért vívott százados küz­delmek idemészték minden erejüket s a lé­érti küzdelem lehetetlenné tette az ország belügyei ren­dezését. Pedig Anglián kivül nem volt ország Euró­pában, melyben a váde­vre alapított bűnvádi eljá­rás tökéletesebben kifejlődhetett volna, mint ha­zánkban.­­­ A nemesek ellen indított perekben ha­zánkban a tiszta nyomozó eljárás sohasem alkalmaz­tatott ; az általános és különös vizsgálat után a lettóper tisztügyész által benyújtott védlevéllel s ennélfogva idézéssel kezdetett, s a tisztügyész mint felperes, vádlott mint alperes között, írásbeli per­beszédekben folyt le. A nem nemesek ellen a gyakorlatban kifej­tett eljárásban már nagyrészben a nyomozóelv al­kalmaztatott, s az eljárás rendszerint vádlott elfo­­gatásával kezdetett. Ha apáink egy rendszeres bűnvádi eljárás megalkotását elmulaszták , ha gyakorlati eljárásuk­ban a nyomozó eljárást alkalmazták, ezt nekik megbocsáthatjuk, mert folytonosan a létérti küzde­lemmel voltak elfoglalva, és mert a nyomozó eljá­rás akkor Európa nagyobb részében divatban volt; de nem bocsátanák meg utódaink, ha mi ugyanezt tennék, mert habár teljes állami függetlenségünket még ki nem vívhattuk is , mindamellett bírunk any­­ngi állami önállással, hogy belügyeinket rendez­hetjük, és mert­­ az előhaladott tudomány vívmá­nyai s a polgáriasált államok törvényhozásai gaz­dag kincstárai törvényhozóink rendelkezésére álla­nak, s igy semmi sem gátolja törvényhozásunkat, hogy tiszta vádelvre alapított bűnvádi eljárási tör­vény mielőbb megalkottassék. KÜLFÖLD. Szeptember 30. Franczia köztársaság. (V­á­l­s­á­g­­­h­i­r­e­k. A szélsőn bankettje.) A miniszt­er­­válság lehetőségéről komolyan kezdettek a politi­kusok és lapok beszélni, s még a mérsékelt repub­likánusok sem félnének már attól, hogy ha a Buf­­fet-Dufante minisztérium a lajstrom szerinti szava­zás elfogadása következtében megbukik, s helyébe ezen szavazási mód fenntartása mellett akár egy Broglie minisztériumot nevezne ki magának Mac Ma­hon. Az a hírre vonatkozólag, mintha e nemzetgyű­lés a szavazási kérdés, illetőleg a kabinetkérdés vé­gett a rendes idő előtt fogna összeolvasni, félhiva­talos részről c­áfolatokkal sietnek elő, mert ezen hír a vidéken nagy nyugtalanságot keltett. Kü­lönben az sem teljesen igaz még, hogy Difimre és Say balközépi miniszterek elfogadták a kerületi szavazás elvét, sőt, mint a „Liberté“ tudja, a bal­közép a két miniszterrel alkudozást folytat a két szavazási mód k­özötti transactio létesítésére. Hyenneina transactióról már az utóbbi ülésszakban is volt szó s ezt akkor a „nagy választókerületek rendszereinek nevezték. Szeptember 26-án az 1792-iki köztársa­ság évfordulójának megünneplésére 500 régi re­publikánus, köztük Louis Blanc, Greppe, Farcy és Germain Cars képviselők, Talaudier, Lefevre Ernő, Marsoulan, Level, Yves Guyot, Lacroix

Next