Ellenőr, 1877. november (9. évfolyam, 460-514. szám)

1877-11-01 / 460. szám

kiutasitani az iskolából, mert tandiját nem megfizetői s tandij-elengedést, bármi okból ,pott. Havas Ignácz e vádat visszautasitván, városatya egymásról állította, hogy nem alető­sen figyelemre méltó eszmecsere fejlődött ki m­ isk­ol­ák cziménél, erre a czélra 140,000 előirányozva. Weise B. F. azon kérdést tette , hogy némely polgári iskolai osztályban alig tanuló, mert ily csekély létszám mellett olna érdemes ennyi pénzt áldozni ez isko- Békey maga is beismeri a csekély létszámot, szinte ez annak tulajdonítható, hogy a tér­­értelmében az iskolákat ki kell egészíteni s osztályokkal szaporítani. Tavaszy okulva kevés sikeren, a­mit a polgári fiúiskolák el­mutattak, azt hiszi, hogy a polgári fiúiskolá­ra érdemes tovább fenntartani, hanem helyet­­az iskolákat volna jó fölállítani, a­mik a ki­­czélnak jobban megfelelnének, mert a néven­­hozzá szoknának az iparhoz. Indítványozta, a közoktatási bizottság hivassák föl ezen eszme gondolkozni s az ipariskolák tekintetében ja­­ót nyújtani be. Ezen nézethez csatlakozott Jázy lelkész is, de a közgyűlés a főpolgár­­i és Békey felszólalására abban állapodott hogy Tavaszy indítványát csak azon esetre írja, ha előbb írásban nyújtja be. A polgári­ak czéljára a 140.000 frtot megszavazta. Azon körülmény, hogy az elemi iskolák be­lei sokszor bérházakban vannak elhelyezve,­iszont a város saját épületeit magánosodnak ki, arra bírta Auspitz Róbertet, hogy azt , mikép a város az iskolákat lehetőleg saját terben iparkodjék elhelyezni. Többen állitát­­hogy ez tényleg igy is van, de ezen óhaj retes lévén, a közgyűlés elhatározta, hogy az lányt pártolja. A kisajátítási alap jutaléka­inél fölvett 30,000 frtot törülni kívánta Morlin , mert kisajátításokra a jövő évben úgy sincs ás, de az indítványt elvetették, ellenben a bel­­ültelki utak építése rovatában előbbi megállá­sokhoz képest az előirányzott 40,000 frtot­­ frtra szállították le. Nagyobb vitát idézett elő az új követésekre at 230,000 frtos tétel. Sok szónok nyilatkozott kövezésre szánt utczák egyike-másika felől, nősen az üllői ut kikövezésének szükségét hang­ozták. Tavaszy e czélból a tételt 30,000 írttal íni szerette volna, hogy ebből az üllői­ ut szá­ll kövezési alapot teremtsenek, de a közgyűlés tette az indítványt s az eredeti összeget fo­­ga el. Steiger indítványát is elfogadta, hogy a isház utczát ne asfaltirozzák s igy 2000 írttal ikentette az előirányzatot. A csatorna építésére ezt 69.000 forint is elfogadtatott. A közgyűlés ezzel záródott: a vita folytatása ünnepek miatt szombaton d. u. 4 órára halasz­­ttt. Szombaton a költségvetési vita befejeztetvén,­ogyasztási adók ügye is szőnyegre kerül. ............... tábornagy közelebb föl akart kelni, de teljesen jó­­tehetetlen maradt. Vilmos császár, s az uralkodó család tagjai minden nap tudósítást kérnek és kap­nak a beteg hogylétéről.­­ Az izraelita kézműves és földmivelési egye­sület tegnap dr. Schönberg Ármin elnöklete alatt tartott választmányi ülésében elhatározta, hogy te­­­kintve a fővárosi ipariskolák kitűnő berendezését és működését, ezentúl az egyesület pártfogása alatt álló tanulókat az ipariskolák látogatására fogja szorítani, s hogy ezen iskolák támogatása czéljából, az alapítók közé, 2 tagságdíj 200 írt lefizetése mellett felvéteti magát. E határozatokat jóváhagyás végett a nagygyűlés elé terjeszti. A ta­nulók ruházatára szükséges posztót eddig Csehor­szágból szerezték be, a választmány azonban el­határozta, hogy ezentúl a gácsi posztógyárból fogja fedezni a szükségletet. — A ,,Műegyetemi Lapok“ októberi füzetét megkaptuk. Érdekes tartalma a következő : A kúpszeleten fekvő hat pont feltételi egyenletének egy különös alakjáról. Hunyady Jenő. Az erély megmaradása elvének bevezetése a d­efractió elmé­letébe. Fröhlich Izor. Hangsebességi mérések Bos­­seba módja szerint. Szathmáry Ákos: Előadási kí­sérletek. (V. A Foucault-féle ingakisérlet). Schuller Alajos. Irodalom : Die Geometrie der Lage. Vor­träge von Dr. Theodor Rege. (H. J.) Megfejtett föladatok. Föladatok. A „Egyetemi Lapok“ megje­lennek — július és augusztus kivételével — min­den hónap 15-ikén; előfizetési ár egész évre 4 fi­g o. é. A lap szellemi részét illető közlemények Kö­nig Gyulához (Eszterházy-utcza, 15. sz.) küldendők; az előfizetési összegek Wartha Vinczéhez, a mű­egyetem könyvtári hivatalába (csillag-utcza 8. sz.). — A tudomány- és műegyetemi dal­egyesület, november hó 3-ára hirdetett hangversenyét, novem­ber 6-ára, keddre halasztja. — A budapesti kereskedelmi és iparkamara 1877. november hó 5-én (hétfőn) délután 3 órakor teljes­ ülést tart. HÍREK. (Október 31.) — A királyné november 10-ikén messze újra . A mit a külföldi lapok hirdettek, beteljesül, felsége Angolországba utazik, s Northamptonban kibérelt vadászi kastély­ból kirándulásokat fog tenni róka vadászatokra. Az előkészületeket már se­­nyen folytatják. A vadászatokra hat nemes mént állítanak el, s ezek mellé a szolgaszemélyzetből t. lovászt, a­kiknek most készít a szabó angol adású livréet. A királyné most gyakran tesz ki­­ndulásokat Megyerre, hol a vadászkastélyban pi­ri meg. A rókavadászoknak eddig nem kedvezett­­ idő, a szárazság miatt elveszté az eb a szimatot. — Kihallgatás. A király jövő csütörtökön az az­­vember 8 én délelőtti 9 órakor a budapesti ki­­ályi váriakban legfelsőbb kihallgatást fog adni, lejegyzések a cabineti irodában eszközöltetnek. — Személyi hírek. A közös miniszteri tanács­ozásokban szintén részt vett herczeg Auersperg­i Lasser osztrák miniszterek ma reggel a gyors­­onattal visszautaztak Bécsbe. Dr. Bazant udvari smácsos, pedig ugyanonnan Budapestre érkezett. — A képviselőhöz elnöke, Ghyczy Kálmán, hol­­ap egy koszorút tesz le Deák Ferencz sirjára. — Fogarassy Mihály, az áldozatkész erdélyi üspök Károlyfehérváron seminarium telkén egy 1.000 forintba kerülő iskolacsarnokot építtetett. A sinos emeletes épületben a papnövendékek lakása, antermei s a tanárok szállása igen czélszerüen van eosztva.­­ A közúti vaspályatársaságok között már három éve folyik az egyezkedés arra nézve, hogy­­ pesti átvenné a budait. Az ügy most oly stádi­­umba jutott, mely reményt nyújt arra, hogy sike­­esen meg fogják oldani a hánytvetett kérdést. A pesti társaság 110.000 forintért átveszi a budai közúti vaspályát összes fundus instructusával. Az­gazgatótanács az előleges szerződést legközelebb a közgyűlés elé fogja terjeszteni, hol hihetőleg elfo­gadják a részvényesek. — Féchy, udvari titkár, ki gróf Andrássy Gyula külügyminiszter úrral Tisza-Dobra rándult, ott súlyos tüdőgyula­dásba esett. A beteg ma már javuló félben van, de kénytelen volt családjához Terebesre utazni hosszabb időre. — Sir Andrew Buchanan, a bécsi angol nagy­követ már ez év végén magánéletbe vonul. A nagy­követ, ki igen kedvelt egyéniség, 1872. január 6-ika óta viselte e tisztet Bécsben.­­ Az országos erdészeti egyesület ez évi de­­czember hó 16-án délelőtt 10 órakor Budapesten rendes közgyűlést tart, melynek tárgyai a követ­kezők : 1) jelentés az utolsó közgyűlés óta történt egyleti ügyvezetésről; 2) számadásvizsgálat és a jövő évi költségvetés megállapítása ; 3) a tárgya­lásra kitűzött következő szakkérdések : a) milyen legyen az erdőőri szakképzés szervezete és mely helyek jelöltessenek e czélra ki ? b) hol, illetőleg mely városokban tartassanak erdőőri szakvizsgák, 4) az egyesületi igazgatóság kiegészítése, illetőleg hat választmányi tag megválasztása. A közgyűlés tanácskozása alá tartoznak továbbá az alapszabá­lyok 17. § ában foglalt és előbb meg nem jelölt tárgyak. Az országos erdészeti egyesület összes tagjait, valamint a hazai erdőgazdaság iránt ér­deklődő egybarátokat is tisztelettel felkérem, hogy az egyesület ezen közgyűlésén minél számosabban megjelenni s becses közreműködésükkel az ok­szerű erdőgazdaság terjesztésére irányzott társu­lati munkásságunkat támogatni szíveskedjenek. Tisza Lajos elnök. — Hans Makarn a világhírű festész, ki ne­hány napot fővárosunkban töltött, tegnap vissza­utazott Bécsbe. Itt léte alatt majdnem folyton Te­­schenberg udvari tanácsos társaságában volt. Fő­városunk műkincseit megtekintette, s minden nap eljárt a nemzeti színház előadásaira. Ide utazásá­nak mindenesetre volt művészeti czélja is, mert a régi magyar nemzeti viselet rajzait nyomozta s Horovitz antiquariusnál az „Angol királynő“ szál­lodában megvett egy régi könyvet, melyben elő­deink díszruhái voltak színezett rajzokban meg­örökítve. — A nemes lelkű prépost, ki — mint említve volt — a minapi audientián kegyelmet kért a ki­rálytól egy egyévi börtönre elitélt zsidóért, tolnai tudósítások szerint Péchi József tolnai prépost volt, kit már 35 éve megyeszerte mint a szegények aty­ját becsülnek és tisztelnek. A zsidó, kiért ő ke­gyelmet kért, Tolnában harmincz év óta jó viszo­nyok közt élt és derék embernek volt ismerve. Egy hosszadalmas pör folytán elvesztette egész vagyo­nát és becsületét. A lakosság azonban sajnálja a szegény embert és a prépost nemes kérelme után nagy feszültséggel várja a király elhatározását.­­ A budapesti korcsolyázó egyesület tegnap este tartotta 8-ik rendes közgyűlését a vigadó ét­termében. Busbach Péter elnök constatálta, hogy a választmányon kívül 32 tag jelent meg s ezután a gyűlést megnyitá és felkérte Püspöky Emil titkárt az évi jelentés és vagyonkimutatás előterjesztésére. Az évi jelentés a lefolyt idényt legháládatlanabbnak mondja az eddigiek között, mindazonáltal a tagok áldozatkész buzgalma folytán óriási fizetési köte­lezettségeknek nemcsak hogy megfelelhettek, de oly díszes csarnokot emeltek, hogy a continensen pá­ratlannak mondható, a zárszámadás emellett ked­vezőnek jelezhető. A tagok száma folyton növeke­dik , 1876/7 idény alatt 1312 tagja és 546 rész­vényese volt az egyesületnek. Ezután a zárszáma­dást és a számvizsgáló-bizottság jelentését olvasták föl. Dr. Herich Gusztáv a számvizsgálók jelentését kifogásolta, nevezetesen azt kívánná, hogy részle­tes számadást terjeszszenek a közgyűlés elé, de az elnök és Püspöky felvilágosításai után a mérleget egyhangúlag elfogadták, s a választmánynak és hi­vatalnokoknak a felmentményt megadták. Az új választmány ekkér alakult: E nök Busbach Péter. Választmányi tagok.* Benke Gyula, Erdélyi Antal, Fülepp Kálmán, Hoffmann Béla, Hoffmann Győző, Hoffmann Sándor, Horváth Jenő, Hegedűs Kálmán, Jezovits Cornél, Márkus Miklós, Matolay Elek, Né­met Titus, Cberolly János, Püspöky Emil, Quentzer Henrik, Silbersdorf Henrik, Dr. Szénássy Sándor, Tafler József, Thaisz Elek, Vámosy Károly és Dr. Wallner Adolf.­­ Az ultimo, a­mint a jelek mutatják, sze­rencsésen múlik el s válságok nem hozzák zavarba a kereskedői világot. Eddig csupán két eset adta elő magát, a­mi aggodalomra nyújthatott okot: — egy 50 éve fönálló hatvani-utczai divatárus elég fizetésképtelensége s egy másik nagykereskedő pénzzavara. De mindkét esetben kilátás van a bé­kés kiegyezésre , amaz már meg is menekült úgy­szólván,­mert hitelezői moratóriumot adtak neki a fize­tésre, most veszik fel nála a leltárt s a czég to­vábbra is fenn fog állni. Az utóbbi czég szorult­sága pedig ennél is jelentéktelenebb pénzzavar. — Az öreg Wrangel tábornagy állapota egyre a legnagyobb érdeklődés tárgya Poroszországban, különösen pedig Berlinben. Az utolsó jelentés a be­teg hogylétéről hétfőn jelent meg, s ez a bajt változatlannak mondja, az erőtlenedés azonban nap­­ról-napra mind jobban észrevehető rajta. Az öreg szeretjük fenntartani s az elismerés koszorúját in­kább kívánjuk immertel­e­kül a halottak sirjára, mint babérul az élők homlokára helyezni, meglát­szik majd minden kor, vallás és nemzet halotti és temetkezési szertartásaiban. Az élők iránt elköve­tett figyelmetlenségünkért, azzal igyekszünk kien­gesztelni lelkiismeretünket, hogy annál több figyel­met mutatunk a halottak iránt. Azt hiszszü­k, hogy kibékítjük a megbántott szíveket, ha márvány sem­miségeket halmozunk föléjük akkor, mikor már nem éreznek. Csakis e föltevésekből magyarázhat­juk ki azt a vetélkedő gondosságot és határtalan tiszteletet, a­melylyel az emberek az elköltözöttek földi maradványait a föld minden részében és minden korban körülvették. E tekintetben a népfajok kü­lönbözősége, az égalj és vallás nem tett különb­séget. Bármily ellenséges mozdulattal, vagy leg­alább is kevés tisztelettel viseltettünk az élő, gon­­dolkozó, érző és rokonszenves alak iránt, míg köz­tünk járt-kelt és mozgott, bizonyos szentséggel környezetinek látjuk őt, ha egyszer porrá lett. Úgy látszik, hogy az isteni szikra, isteni elem vagy lélek, a­mely az emberben működik, csakis akkor kezd számítani előttünk valamit, ha már el­távozott. Keresztyének és pogányok, muzulmánok és buddhisták mindnyájan egyetértenek a halottak iránt tanúsítandó eme nagy tiszteletben. Még nem fedez­tek föl oly népet, bármekkora volt is régisége vagy vadsága, melynek ne lettek volna meg a maga temetkezési szertartásai, még pedig az ünnepélyes­ség bizonyos nemével összekötve. A­hol ez hiány­zik, ott az emberiességnek még nyomát is ok nél­kül keresnék, mert csak is az alsóbb rendű állatok nem törődnek halottaikkal. Az emberiség legrégibb történetének évkönyvéül ama sirokat tekinthetjük, melyek a történelem előtti korokat jóval megelőz­ték s a legtudósabb régészeket is bámulattal töltik el. A legtávolabb eső és legsötétebb múlt időkkel a sírok véghetetlen sorozata köt bennünket össze­s a rég letűnt, megszámlálhatatlan sokaságú nemzetek­ről csupán annyit tudunk, hogy éltek és­­ temet­keztek. A „vak csillag, ez a nyomorult föld“, mely véghetetlen idők óta „forog keserű levében“, száz meg száz millióira menő lakosságával, nem egyéb, mint egy óriási temető. Az élők száma véghetetle­­nül csekély a halottakéhoz képest, kiknek porai al­kotnak minden talpalatnyi földet, melyet magunké­nak nevezünk. Csak egy maroknyi ember vagyunk ama billiók közt, kik már eltávoztak és a kik még jönni fognak; egyfelől az idő reménybeli, másfelől meg az örökkévalóság tényleges örökösei. A temetés minden korban és minden népnél bizonyos vallásos szertartásokkal volt összekötve; a szertartások, temetési szokások a legtöbb helyen máig megmaradtak, míg a hit és vallás, mely azo­kat sugalmazta, régóta elenyészett. Napjainkban számtalan oly temetési szokás van, melyek ma már nem egyebek anachronismusnál, minthogy minden értelemfa vagy vonatkozás nélkül fogadtuk el örökül oly régi korból, melynek nézete és szokásai telje­sen különbözők voltak korunkéitól; ma mi értel­­mök sincsen, minthogy a lánczszem, mely azokat egykori jelentőségökhöz fűzte, rég ketté van törve. A halottak eltemetésének három legszokot­­tabb módja rég időktől kezdve a bebalzsamozás, el­égetés és eltemetés volt. A bebalzsamozás szokása korántsem szorítko­zott, mint eleinte átalánosan hitték, csupán csak Egyiptomra. Múmiákat Mexikóban is találtak, és Peru régi lakói, mint Garcilasso de la Vega és Prescott írják, inkáik holttestét keleti módra be­balzsamozva helyezték örök nyugalomba. A cuzcoi „Nap templomában“ e régi fejedelmek, a megszó­lalásig természetesen és élethíven, királyi ruhába öltözve arany székeken ültek, kezeiket mellekön keresztbe téve és fejeket lehajtva, mintha velök szemben hasonlóképen sorba állított királynéiknak hódolnának. A guanche-k, a kanári szigetek őslakói hasonlóképen értettek a bebalzamozásnak kissé dur­vább neméhez; halottaiknak belrészeit kivetették, a testet a napon megszáritották, bizonyos fénymázzal bevonták s kecskebőrbe­ szorosan bevarrva, egyszerű fa-szekrényekbe helyezték a hullákat. Végre a mu­­mia-készitést az Aleuti szigetek őslakói is értették. A bebalzsamozás mesterségét azonban Egyip­tom régi lakói tökéletesítették művészetté azáltal, hogy halottaiknak kiüresített belső részébe rothadás elleni szereket tettek, s ily módon bebalzsamozva, mint mondják, nem kevesebb mint 400.000.000 em­bert raktak el nagyszerű katakombáikban. Herodo­­sus és Diodorus Siculus, de főleg az előbbi, a leg­apróbb részletekig megmagyarázta a bebalzsamozás e kitűnő módját, s tőlük tudjuk, hogy e művészet valóságos kereskedés tárgyát képezte. A bebalzsa­­mozók mindenekelőtt az agy­velőt és beleket távo­lították el, azután az űrt myrrhával, kázsiával (Cas­sia) és más fűszerekkel töltötték meg s végre a testet hetven napra lugsóba helyezték. Ezután a testet gondosan megmosták s mézgával bevont finom lenvászonba göngyölték s azután emberi alakra ké­szített faszekrénybe helyezték. Voltak más, kevésbbé költséges balzsamozási módok is, melyeknek költ­ségei a mi pénzünk szerint 3600 és 800 forint kö­zött változtak, mely összeg azonban még úgy is oly nagy volt abban az időben, hogy ma méltán csodálkozhatunk, hogy a régi egyiptomiak hogyan tudtak ily költségesen — meghalni. Valószínű, hogy mező gazdálkodásból inkább tovább éltek, csakhogy a bebalzsamozás súlyos költségeit minél továbbra elodázhassák. A bebalzsamozás legjutányosabb módja, me­lyet épen ezért a szegények is elfogadtak, abban állt, hogy a testből a belső részeket kiszedték, he­­lyöket czedrus-olajjal megtisztították s ezután a hul­lát addig hagyták feloldott sziklában ázni, mig a test azzal egészen telítve lett. Újabb kutatásokból kiderült, hogy a testet, miután valami szurokféle anyaggal megtöltötték, a hőség hatásának is kitet­ték. Hogy a régi írók a hőség alkalmazását nem említik, ennek az lehetett az oka, hogy az egész műveletet titokban kívánták tartani s egyszersmind e művészet méltóságát és titokszerüségét is növelni akarták azáltal. A bebalzsamozás még most is használatban van. A Chaussier és mások által elfogadott rend­szer abban állt, hogy a testet belső részeitől meg­fosztották, s a higanyhólyag (chlorid) bizonyos fa­jának oldatával folytonosan telítve tartották. A só, a húsba hatolva, ez utóbbinak nemcsak tömörséget kölcsönöz, hanem úgy külső, mint belső szétmál­­lasztó tényezők ellenében is elronthatatlanná teszi azt. Ha mi is úgy vélekednénk a holtakról, mint az egyiptomiak, kétségtelen, hogy a bebalzsamozás mesterségét csakhamar oly tökélyre tudnék emelni, mint ők emelték; de hát mi a bebalzsamozást nem tartjuk szükségesnek, vallásos szertartásainkba sincs az felvéve, s igy e téren a régi egyiptomiakkal nem szándékozunk versenyezni. A mi hiúságunk a temetkezéseknél nagy hangú siriratokban, pom­pás és drága síremlékekben s az elhunytnak vég nélkül, azaz dehogy! — pár napig tartó magasz­talában nyilvánul, s nem a kiszárított hullák, a halál eme szurok- és balzsamálarczainak megőrzé­­sében. Már az aeszthetikai érzék maga sem enged­né, hogy e tekintetben a Nílus áldott vidékének hajdani lakóit utánozzuk, kik a halált rútabbá tet­ték élők szemei előtt, mint a­milyenné a legsöté­tebb babonaság tehetné. Hogy a halottégetés szokása mely korban kezdődött, annak meghatározására nincsenek ada­taink, ámde valószínű, hogy már a történelem előtti idők alatt divatban volt. Úgy látszik, hogy a régi zsidók némi terjedelemben már alkalmazták, de a földbe való temetés leginkább szokásban volt náluk. A­mennyire tudva van, a görögök fogadták el azt átalánosabban, de a földbe való temetkezést szin­tén alkalmazták, legalább e szavuk : éhamsir (thap­­tein) a hulla eltakarítás mindkét módját jelentheti. Mikor a testet a földnek át akarták adni, előbb kiszárított sárból vagy cserépből készült koporsóba helyezték, s abbeli hiedelmükben, hogy a halottak jelenléte az élőket erkölcsileg megrontja, kiszállítot­ták a városból. (Mi hasonlóképpen tiltjuk a váro­sok falain belül való temetkezést, csakhogy az említett, s ma is meglevő babonaságos egészség­­ügyi szempontokból tartjuk fenn, illetőleg azokból magyarázzuk ki). Ha valaki a halott elégetését kí­vánta, máglyára helyezték azt és a máglyát az el­hunytnak rokonai és barátai jelenlétében meggyúj­­tották. Miután a tűz kialudott, a megszenesült cson­tokat összeszedték, s hamvvedrekbe rakták, melye­ket aztán a városból kivezető utak szélein épített sírboltokba raktak el. A temetési szertartások megtagadását nagy szerencsétlenségnek és büntetésnek tekintették, s ezzel csakis némely bűnösökre szorítkoztak, kiknek holttesteit e czélra kijelölt mély gödrökbe dobták és átengedték az elemek pusztító hatalmának. Róma a köztársaság alatt földbe temeté ha­lottait, noha szokásban volt a halottak elégetése is. Lucius Cornelius Sylláról beszélik,­­a­ki maga ál­tal készített siriratában azt mondja, hogy barátai­nak minden jót, s ellenségeinek minden roszét vissza fizetett), hogy a Cornelius-családból első volt, kinek testét elégették. Ez saját kérelmére tör­tént, mely kérelmét halála előtt két nappal, éppen akkor, midőn emlékiratait bevégezte, közelgő vé­gének teljes tudatában nyilvánitá. Augusztus ural­kodása alatt a halottégetés általános szokássá vált s tartott a IV-ik század végéig, mikor a keresztyén vallás elterjedése lassankint megszüntette azt. A halottégetés a rómaiaknál is csaknem tel­jesen úgy ment végbe mint a görögöknél, csakhogy a szertartás kissé költségesebb volt. A „Tizenkét tábla“ egyik törvénye azt rendeli, hogy a máglyá­nak, melyet többnyire oltáralakra négy egyenlő ol­dallal készítettek, fejsze által nem érintett fából kellett állnia, de ezt a szabályt nem követték szi­gorúan. A legközelebbi rokonok gyújtották meg a máglyát, elfordított arczc­al s drága illatszereket, olajokat, ékszereket és ruhadarabokat dobtak a lángok közé. A máglya és holttest hamuját meg­locsolták borral, miközben a Mánokhoz (Manes az elhaltak szellemei) buzgón imádkoztak s ezután a hamut réz vagy bronz hamuvederbe gyűjtötték össze. A szertartás egyik részese az ajándékokat vízbe mártott olajfaággal befrecskelte s igy meg­tisztította, mire a „praeficák“ e szót hangoztatták : „Ilicet“ („Ire licet“ szabad menni), a barátok és rokonok felkiáltottak: „Vale, vale, vale!“ (Isten veled!) s azután haza mentek s igen költséges ha­lotti tort ültek. Ha előkelő férfi halt meg, az atyafiság a holt­testet a sirbolt számára vásárolt helyen égeté meg, mig a szegény halottak számára külön égető hely (ustrina) volt kijelölve, mert így kevesebb költségbe került. Az előkelők és gazdagok sírjai többnyire nagy terjedelműek és díszesek voltak és a falakba fülkéket építettek, melyekben a hamvvedreket állí­tották föl, miként ez ma is látható a Via-Appiát szegélyező sírboltokban. Sámi Lajos. Szính­ázak. Budapest, csütörtök, november 1. Nemzeti színház. Hajós Zsigmond úr vendégjátékául a budai zeneakadémia közreműködésével. REQUIEM. Magánhangok vegyes énekkar- és zenekarra, 2 szakaszban. Irta Verdi József. Magánénekesek: Nagy­né Benza Ida, Tannerné, Sax­­lehner Emma, Hajós Zs. úr, Ney D. Énekkar : A nemzeti színház énekkara és a budai zene­akadémia. Zenekar: A nemzeti színház megerősített zenekara. Kezdete 1/28 órakor. Vár színház. Egy pohár viz. Vígjáték 5 felvonásban Anna Sz.-Prielle C. Malborough Felekiné Bolingbroke Henrik Feleki Masham Náday Abigail Kocsisovszky B. Torcy marquis Kőrösmezei Tomson Pintér Parlamenti követ Hevesi Lady Albemarle Kölesi M. Díszrendező Tóth Imre K­ezdete 7 órakor. Népszínház. A molnár és gyermeke. Népies dráma 5 felvonásban. Kezdete 7 órakor . A nemzeti színházban tegnap este hosszas pihenés után Erkel Ferencz vBánk bdn“-ja került színre szépszámú közönség előtt. A czímszerepet Ellinger énekelte nagy erővel, sok helyen bravour­­ral, de alakja és játéka valóságos paródiája volt a magyar nagyúrnak. Melindát Balázsné énekelte nem nagy szerencsével, a királynét Saxlehner Emma él igyekezettel, de kevés erővel, Peturt Láng át­ható baritonnal, de játékában folytonos bakugrá­sokkal, Biberachot Tallián elég szelíden. A szerep­lők közül most is, mint rendesen, Odry emelkedett ki Tiborcz szerepében. Játéka és éneke egyaránt művészi volt. A közönség a szereplőket többször megtapsolta, de leginkább tisztes zeneszerzőnket, ki szokás szerint maga vezényelte operáját, tüntette ki az első felvonás megkapó fináléja s a gyönyö­rűen hangszerelt czimbalom- és tilinkórészlet után. Ballet is volt az első felvonásban s szerepelt Cam­­pilli. A ballet rikító volt, de nem valami ízléses. Weiner kisasszonyt azonban ma is rokonszenvesen tapsolta a közönség, melyet ügyes és kifejező tán­­czával már is megnyert. Legközelebb Bánk­ bánt Hajós fogja énekelni, kit holnap Verdi Requiemében hallunk. — A népszínházban holnap a hagyományos halottas darab „A molnár és gyermeke“ kerül színre. — Váradi Antal „Mózesét,“ a kolozsvári s a nagyobb vidéki színházakban szinre hozzák a jövő hónapban. Kolozsvárott E. Kovács Gyula jutalom­játékául választotta, Székesfehérvárott pedig Mán­­doki Béla. E. Kovács Gyula szerződtetésének kér­dését a „Fővárosi Lapok“ is melegen pártolja, meg­győződését fejezvén ki, hogy az értelmes és tehet­séges színészre csakugyan szüksége van nemzeti színházunknak. — Kolozsvárott november 3-dikán kerül színre Csiky Gergely[„Janusa* szintén E. Ko­ CSARNOK. A szinérzés fejlődéséről.*) Ha a szinérzés általános fejlődés menetét egybe állítjuk, azt találjuk, hogy kezdetben az egész szinérzési képesség csupáncsak a vörösre szorítko­zott, de még ezen érzés sem volt tiszta szinérzés a mennyiben az részben a fényérzéssel keverve volt, minek következtében a vöröst a fehértől élesen meg nem különböztették. Minthogy pedig a vilá­gosnak és sötétnek érzése nem annyira szin, mint inkább fényérzés, következik, hogy eredetileg csak a fényérzés volt kifejlődve, és a a szinérzés csak durványosan volt meg. Miután a vörös, mint önálló szinérzés a fényérzésből már kivált, a sárga szin iránt való fogékonyság fejlődött­ ki, s a fényérzés­ből önálló szinérzéssé emelkedett. Ezután a világ­nak fényérzetéből (a fakónak, sárgásnak érzetéből) a világos zöld, az árnyasnak fényérzetéből a sötét­zöld érzése kezdett mint önálló szin öntudatra jönni. A kéknek és ibolyának szinérzése, mint a szinér­zés határa a fejlődés legkésőbbi szakában jött létre, így tehát az emberiségnek mai magas fokon álló szinérzési képessége nem élőtől fogva volt meg, hanem csak egymásután és fokozatosan jött létre, és hogy az első szinérzési kísérletek a nap­sugarak fénydús részére, a vörösre szorítkozott. Ha a dolgot a szerves természet búvárlatának szem­pontjából tekintjük és az általános fejlődés törvé­nyéből indulunk ki, úgy egész bátorsággal állíthat­juk fel a tételt, hogy bizonyára volt az emberi nem történetében egy oly időszak, a­mikor még ezen durványos, csak a vörös színre szorítkozó szinérzés sem volt még kifejlődve, vagyis a­midőn még sem­miféle szinérzésre nem volt az ember képes. Volt időszak, midőn az emberi látás szervének műkö­dése csupán csak a fényesnek és a sötétnek kü­lönböző fokaira vonatkozhatott. Ezen a laicás em­berre nézve talán oly különös állítást, abból az általán­os tényből lehet megbizonyítani, hogy min­den szerv és szervi képlet kivétel nélkül ere­detileg legkezdetiesebb állapottal lép föl és csak fokról fokra fejlődhetik tovább. Fölösleges bőveb­ben megbeszélni, hogy ha oly időszakot veszünk fel, a­melyben semmiféle színérzés sem volt meg, ezzel távolról sem akarjuk állítani, hogy akkorá­ban maguk a színek sem léteztek volna, színek, színsugarakat kilövellő tárgyak mindenkor léteztek és hatottak az emberre. Ingerek, a­melyek a szemre hatottak, mindenkoron voltak, épúgy, mint jelen­leg, csupán csak az emberi reczehártyában hiány­zott még a tehetség ezen ingerekre oly módon reagálni, a­mint azt jelenben tapasztaljuk. Midőn tehát az emberiségben a színek iránt való ingerlé­kenység még nem volt kifejlődve, csupán csak azon erély iránt volt meg a fogékonyság, a­melylyel a fénysugarak a szem reczehártyájára hatottak, egy­szóval kezdetben az emberi récze az ingerlő aether hul­lámoknak lengési szélessége (Oscillationsamplitude) azaz a fény ereje iránt volt fogékony, míg a len­gési tartamok (Oscillationsdauer) azaz a fény minő­sége iránt való fogékonyság csak utóbb fej­lődött ki. Még az irodalom útján is lehet állításunk be­bizonyítására adatokat felhozni. Majdnem kivétel nélkül, valamennyi görög philosoph e kettőben t. i. a világosnak, fénynek és a sötétnek, árnyas­nak érzetében keresi a színérzéseknek előfeltéte­leit. Szerintök a világosnak és sötétnek fo­galma járul valamennyi szinérzés létrejöveteléhez, és valamennyi szin szerintük a feketéből és a fe­hérből ered: ró rs Xsvxbv xal ró péXuv ágy­ai, rá ő,aXb­c fufvvpsvoav fi­mm romwv (Empedocles) hasonló értelemben nyilatkozik Plato. Aristoteles egyenesen úgy nyilatkozik, hogy valamennyi szín nem egyéb, mint a fehérnek és feketének harmo­nikus öss­zeköttetése. Szerinte a szem reczehártyája nem annyira a színnek sajátos fokozata, mint in­kább a világosnak és a sötétnek bizonyos csopor­­tulási alakja által, vagy mint Helmholtz találóan megjegyzi, a feketének és fehérnek atomisti­us fe­lül- és egymás mellé helyzése által ingereltetik a szinérzésre. Valamennyi színnek az érzete, a fo­*) Dr. Török Aurél, kolozsvári egyetemi tanár úr a budapesti philologiai társaság utolsó ülésében „A szinér­zés fejődéséről a régieknél és annak állapotáról a classi­­kus írókban“ — igen érdekes és becses felolvasást tartott, ismertetve egyszersmind Magnus Hugó „Die geschichtliche Entwickelung des Farbensinnes“ — czímű új könyvét. Az értekezés egészen az „Egyetemes philologiai közlönyben“ fog megjelenni; mi az utolsó összegező részletet közöljük itt P. Th­ewrewk Emil úrnak, a philologiai társaság elnöké­nek szívességéből. Szerkesztő, galma (mint pl. a vörösé) Aristoteles szerint sem­miféle jellegző önálló sajátsággal nem bír; szerinte az nem egyéb, mint kifejezése a fény és árny har­monikus csoportulásának. Aristoteles szerint min­den szemérzésnél legfontosabb és legjellemzőbb a fényesnek és a sötétnek benyomása, a szinfok csak mellékes és másodlagos jelentőségű. Hogy a régi görögök a szinérzéstelenség korának eszméjé­vel meg voltak barátkozva, kitűnik abból, hogy Anaxagoras (Mullach, Fragment S­phil.­­graec. Vol. I. p. 250) nyíltan megemlíti, hogy volt kezdetben időszak, a­melyben még semmiféle szinek nem lé­teztek. Ha a régi íróktól eltekintünk, s az emberi réczehártyának mai működésbeli képességét vesszük szemügyre, úgy nevezetes tényekre bukkanhatunk. Élettani búvárlatok nyomán (Aubert, stb. legutóbbi időben Klug és Regéczy Nagy) megbizonyult, hogy a színérzési képessége még mai napig nincsen tel­jesen kifejlődve a réczehártya valamennyi részé­ben, és hogy a kisebb-nagyobb határok között in­kább a reczehártya központibb részére szorítkozik. A reczehártya közép részében létrejövő erőteljes szinérzés, a körzeti (peripher) részeken elmosódottá többé-kevésbé a szürke szin érzésévé válik. Ha te­hát tapasztaljuk, hogy az az állapot, a­melyben az egész emberi reczehártya egy bizonyos rég­múlt időben létezett, a reczehártya körzeti részeiben még más napig is fenmaradt, úgy állításunk szokatlan voltát a laicás közönségre nézve is elveszti. Leg­alább azt az egyet nem tagadhatja senki sem, hogy a philologiai nyomozások­ útján megállapított fejlődés menete a színérzésnek, az emberi reczehártyának még más napig is létező élettani sajátságaival a legszorosabb összfüggésben áll. A fentebbiekben foglalt és lehetőség szerint megfejtett kérdésben egy további lépést is meré­szelhetünk. Ugyanis ha elfogadhatjuk azt, hogy volt idő, midőn az emberi szem reczehártyája csak a fény erejét, nem pedig egyszersmind a fény minőségét érezte meg, úgy kérdezhetjük: mily élettani folya­matok útján érte el működés­képessége az emberi reczehártya a színérzési képességet ? — Az emberi reczehártya a mint fölvehetjük, a folytonosan és szakadatlanul beható fénysugarak által az emberi nem fejlődésének folyamában lassanként fokozódott és ingerlékenységében mindinkább fi­nomodott. Hogy e fölvételnek alapja van, bizo­nyítja a múlt évben Boll és Kühne által tett azon fölfedezés, hogy a nap fénysugarai a szem re­­czehártyájában szervi változást előidézni képesek. A fokozódott és finomodott működési képességnél fogva, a recze­hártya, mely kezdetben csak az aether hullámok mennyiségét (fényerejét) volt képes megérteni, később e mellett az aether hullámok minőségét (szinfokát) is kezdte meg­érzeni. A reczehártya, a­mely kezdetben csak fényérzési képességgel volt felruházva, utóbb tehát szinérzési képességet is nyert. Hogy pedig kezdet­ben ezen szinérzési képesség nagyon is durványos lehetett, azt természetesnek kell találnunk. Teljes igazat kell adnunk Magnus­nak a nem nyelvésznek, de természetbúvárnak, a híres philo­­loggal, de nem természetbúvárral, Steinthallal szem­ben, a­ki „Der Ursprung der Sprache“ (Berlin, 1877. p. 207. és 208.) czímű munkájában, nem­csak a színérzés folytonosan előhaladó fejlődését tagadja, hanem odáig megyen, hogy magát a puszta kérdését a fejlődési képességnek, a logika elleni vétségnek bélyegzi. Ismertetésünk elején Cicerótól idé­zett helyes eszme alapján megengedhetőnek látszik, hogy egy természetbúvár a philologia kérdéseinek azon részéhez, a­mely lényegénél fogva a physio­­logiai buvárlattól várhatja egyedül a felvilágosítást, jogosan hozzászólhat; ily jognál fogva helyesen c­á­­folja Magnus, Steinthal nézetét, mint a­mely a ter­­mészetbúvárlat álláspontjának kritikáját nem áll­­hatja ki. Az élettan elveiből levont azon állítás, hogy a reczehártya csak a fénynek eleven ereje okozta folytonos ingerlés következtében jutott a színér­zési képesség birtokába, emberi testünk bármely egyéb szervének működési fejlődésével teljes összhangzatban van. Ugyanis kétségbevonhatlanul megállapított tény az, hogy bármely szervnek mű­ködési képessége gyakorlat következtében lassan­­kint fokozódik és a műveletek terjedelmére nézve lényeges haladást mutat. Ezen régóta ismert és számtalan példa által bebizonyított ténynek igaz­ságát a szinérzésre nézve már többen elismerték. Ha a folytonos gyakorlás fokozódott élettani elvéből egyáltalán érthetővé vált a szinérzésnek ki­fejlődése, úgy az élettan elveiből egyszersmind fel­világosítást nyerhetünk a szinérzés fejlődési egy­másutánjára nézve. Ugyanis, ha egyáltalában az ingerlésben kell az indító okot a színérzés kifejlő­déséhez keresni, úgy nyilván­való, hogy egyfelől az ingerület és másfelől az inger nagyságbeli vi­szonyai között szoros összefüggésnek kell lennie. Minél erősebben és hathatósabban történnek a lengő nether részecskék lökései az érzékeny reczehártyára, annál erősebbnek kell lennie a reactív ingerületnek is, amelybe a reczehártya ejtetik, amiért is már előre­vács Gyulával. Ugyancsak november 3 dikán kezdi meg Veszprémben Szuper színtársulata az előadáso­kat. Földényi Béla, a vidék tehetségesebb fiatal színésze megvált a kolozsvári színháztól s a na­pokban Győrbe megy vendégszerepelni Mausberger színtársulatához.

Next