Ellenőr, 1881. április (13. évfolyam, 163-216. szám)
1881-04-30 / 215. szám
XIII. évfolyam. — 215. tsz. Budapest, április 29 A conversió törvénye ma került a képviselőház elé. Nem egyszer foglalkoztunk e tárgygyal, s így alig fogja meglepni olvasóinkat, hogy nemcsak a kormánypárt, hanem a mérsékelt ellenzék is magáévá tette a javaslatot, mert hiszen amit Lukács Béla mondott, az a kormány politikájának némi köteles hibáztatásától eltekintve, alig volt egyéb mint a conversió helyeslése. Néhány ürömcsöppet kellett az örömök poharába is önteni, ezt senki sem veheti rossz néven egy ellenzéki szónoktól. De ha az olvasó nem lehetett meglepetve a mérsékelt ellenzék magatartása által, kétségtelenül bámulhatott Helfy Ignáczon és Mudrony Somán, kik arra a hálátlan feladatra vállalkoztak, hogy a szélbal egyedül üdvözítő pénzügyi politikájának vakító világánál mutassanak rá arra a szédítő örvényre, mely állami financiáinkat a conversió alakjában fenyegeti. Eddig azt hittük, hogy a szélbal — anynyira mennyire — elvi oppositió, hogy neki csak az átkos közös ügy nem kell, de azon túl tud elfogulatlanul és igazságosan ítélni. És ezért adtunk neki némi előnyt egyszer-másszor az egyesültek fölött, kik ellenzéknek esküdtek föl minden áron. Ma a szélbal is megmutatta, hogy neki minden közjogi alapnál becsesebb a „csak azért is dongó.“ A renteconversióról saját pártjának legtekintélyesebb közlönye az „Egyetértés“ is elismeréssel, nagy elismeréssel nyilatkozott — mint azt lapunk olvasói is tudják — de azért a párt egyik vezére s azon közgazdasági szaktekintélye, kit csak a kiegyezés kérdése vitt a közjogi ellenzékre, pálczát törtek azon pénzügyi művelet fölött, melyet kívülök az egész világ nagy vívmánynak tart. De azért tévedne az olvasó, ha azt hinné, hogy Helly és Mudrony egyetértenek egymással. Nem azért van nekik különvéleményük, hogy csak egymással is egyetérthetnének. A két különvéleményben megvan a kellő fokozat. Helfy azért támadja meg a conversiót főleg, mert az államadósságnak tőkeösszegét gyarapítja. S ha Helly úr megmarad ennél, s azt állítja, hogy ő a jelenlegi magában is mindig előnyös conversiónál előnyösebbet is tud képzelni, akkor egy szavunk sem volna ellene. De ő tovább megy és azt mondja, hogy ez a conversió káros önmagában, páratlanul áll a conversiók nagy seregében, hitelünket compromittálja, uzsorás kölcsön, és lehetetlenné teszi az arany kölcsönöktől való szabadulást. Helly mindjárt kezdetben elég szerény volt kijelenteni, hogy nézete eltér az egész közvéleménytől. Hozzátehette volna, hogy a közadósságokról való nézetei is egészen eltérnek minden elfogadott gyakorlati és elméleti felfogástól. Mindenekelőtt abban téved Helly, mintha sok állam lett volna abban a szerencsés helyzetben, hogy adósságát convertálhassa. Európában csak Francziaország és Anglia mutathat föl sikeres conversiókat. Francziaország is csak kétszer convertált, 1825-ben és 1852-ben a kamatteher leszállításával, Anglia mintegy 7—8-szor az utolsó két században. Már ez a tény maga is eléggé mutatja, hogy a kamatcsökkentéssel járó conversio nem oly kis dolog, melyet önmagában is ne kellene elismeréssel feljegyezni. S e conversiók közül Francziaország egyszer 1825-ben, Anglia pedig háromszor, utoljára 1822-ben convertált, úgy, hogy a kamatcsökkentés fejében szaporította névleges adósságát. Hogy az adósság névleges tőkéjének szaporítása a kamatcsökkenés mellett is rosszabbítaná az állam hitelét és uzsorás jelleget sütne hitelműveleteinkre, azt mindennél fényesebben megcáfolják bécsi jó barátaink irigysége s a tőzsdei árfolyamok folytonos emelkedése. Az az állítás pedig, mintha a hitelező az adósság tőkéjét nézné és nem a kamatterhet, midőn valamely állam hitelképessége felett ítélni akar, igazán nevetséges. Hiszen akkor Anglia hitele ma, mikor 3 százalékot fizet, semmivel sem volna jobb, mint akkor mikor 3/2—4 százalékot fizetett, mert államadósságának tőkéje nem apadt. Vagy két országnak, melyek közül mindegyik 1000 millió forinttal tartozik, hitele szintén ugyanegy volna, habár az egyik 70 s a másik csak 30 millió forintot fizetne kamat fejében. A hitelképesség mérve elsősorban a teher, melyet az állam évi kamatban visel, és nem a névbeli tőke. Ez oly dolog, melyet Helfyn kívül senki sem fog kétségbevonni. Attól is fél Helfy, hogy ilyen hitelműveletek által megörökítjük az aranyadósságokat és soha nem térhetünk át a ránk nézve kedvezőbb papírkölcsönökre. Ha oly nagyon kiváncsi Helfy azokra, miért nem köthetünk nagyobb mérvben papírkölcsönöket, megmondjuk neki mi. Azért, mert a külföld jobban szereti a rá nézve biztosabb aranykamatot, és mert itthonn még mindig nincs elég nagy piacza kölcsönünknek, habár, hála az égnek, évről-évre nagyobb mérvben tudjuk itthonn elhelyezni kölcsöneinket. És miért van a hazai közönségnek ez a tartózkodása ? Olvassa el Helly a maga és hozzá hasonló képviselők beszédeit és meg fogja találni rá a választ. Azért, mert a mi ellenzékünkben nincs annyi hazafiság, hogy különbséget tudna tenni az állam és kormány közt, és szívesen aláássa az állam hitelét, ha azzal a kormánynak is árthat. A külföldi pénzembereknek hiába beszél Helly arról, hogy a magyar állam a bukás szélén áll, ők nem az ő beszédeiből merítik értesüléseiket, de itt a hazában fájdalom még akad ember, ki hisz neki és azon ellenzéki képviselőknek, kik csak pár héttel a conversió, a legfényesebb államhiteli operatió előtt az állami bukás, vagy legalább a kamatreductió, a legszégyenletesebb financiális művelet elkerülhetetlen voltáról tudtak és mértek beszélni. Ezért áll kedvezőbben az aranykölcsön, ezért áll kedvezőtlenebbül a papírkölcsön és nem azért, amit Helfy mond. De ne nehezteljünk Helfy képviselőre, meggyül az ő baja úgyis Mudrony Somával, aki még azt is bebizonyította, mit ő legalább nem mert állítani, hogy t. i. még kamatteher szempontjából is kedvezőtlenebbül állunk most, mikor majd évenként 272 millió írttal fizetünk kevesebbet. Vannak állítások, amelyeket nem szabad cáfolni, hacsak az olvasót megsérteni nem akarjuk és Mudrony Soma állítása ezek közé tartozik. Egyébiránt a magyar aranyjáradék 117,50. Magasabb mint bármikor is. A javaslatot a kormány részéről Szapáry Gyula gróf pénzügyminiszter és Rakovszky István előadó védelmezték. Mindkettő álláspontja minden könnyűség mellett, bizonyos tekintetben hálátlan is volt, a mennyiben oly állítások ellen kellett polemizálniok, melyeket senki sem vesz komolyan. Ily körülmények közt csak oly adatgazdag beszéd köthette le a hallgatóság figyelmét, mint ma is halottunk a pénzügyminisztertől. Rakovszky előadó gondos és tartalmas bevezető beszédén kívül sikerült replikájában is aratott megérdemlett sikereket. Budapest, szombat, április 30. 1881. ELLENŐR A képviselőhöz szombaton, ápr. 26-án d. e. 10 órakor ülést tart. Tárgy: A zárszámadási bizottság jelentése és a kérvények. A főrendiház f. évi április hó 30-án délelőtt 11 órakor ülést tart. Az 1848—9. évi honvédek iránti erkölcsi elismerés és a munkára képtelen vagy rokkant honvédek állami segélyezése ügyében, határozati javaslatot terjeszt holnap (szombaton) a képviselőház elé Vécsey Tamás a kérvénybizottság előadója. A határozati javaslat megemlíti, hogy a képviselőház több ízben részesítette erkölcsi elismerésben a honvédeket, sőt 1875 óta évenként 45.000 frtot vesz föl a költségvetésbe a honvédek segélyezése végett. A törvényes rendelkezések után tehát nincs szükség más rendelkezésre, minthogyha képviselőházhoz benyújtott kérvény az eddigi határozatok szellemében a belügyminiszternek adassék ki, hogy a segélyezés körül szükségesnek mutatkozó intézkedéseket megtehesse a miniszter. A budapest-zimonyi vasút (a Kis-Kőrösről Kalocsára és Indiáról Mitroviczára irányuló elágazásokkal együtt) financírozásáról és építéséről szóló szerződést a kormány és a tartományi bank képviselői ma este hét órakor megkötötték és aláírták. A szerződés tartalma következő: Az osztrák tartományi bank és a párisi compagnie Fives Lille közös kezesség mellett, mint építkezési fővállalkozók, kötelezik magukat, hogy a budapest-zimonyi vasutat , az említett két szárnyvonallal együtt egy átalány-összegért a szerződésben megállapított feltételeknek megfelelően, terv szerint és tökéletesen közlekedésképesen előállítják. A vasút fővonala a magyar királyi államvasutaknak a budapesti dunaparton fekvő teher-pályaudvaráról indul ki, a budapestferenczvárosi állomással vágány által kötendő össze és Kis-Kőrös, Szabadka, Új-Verbász, Újvidék, India, valamint Zimony érintésével az ország határán építendő Száva-hídig vezettetik. A kalocsai szárnypálya a vasút fővonalának kiskőrösi állomásától ágazik el jobb felé és Keszel közelében Kalocsáig vezetendő. Az india-mitroviczi szárnypálya a fővonal India állomásának végétől ágazik el hasonlóképen jobb felé és Rumát érintve Mitroviczáig épül. A kalocsai és mitroviczi állomások a nevezett városok közvetlen közelében, azon pontokon fognak felállíttatni, melyek a politikai szemle-bejárás alapján e czélra kijelöltetnek. A fővonal elsőrangú, egyvágányú vaspályaként építendő ki, még pedig a következő állomásokkal: Soroksár, Taksony, Laczháza, Apajpuszta, K. Szt.-Miklós, Nagyállás-puszta, Szabadszállás, Fülöpszállás, Csengődpuszta, Kis-Körös, Vadkert, Halas, Kisszállás, Kelebiapuszta, Csantavér, Topolya, Kishegyes, Verbász-Kula, Ó-Kér, Kiszács, Újvidék, Pétervárad, Karlócza, Becska, India, Ó-Pazua, Új-Pazua, Battajnicza és Zimony. Ehhez járul még az alföldi vasút szabadkai pályaudvarának kibővítése. A kis-kőrös-kalocsai szárnyvasút másodrendű, egyvágányú vasút gyanánt és a kis-kőrösi elágazási állomáson kívül a következő állomásokkal építendő ki : Keszel, Öreg-Csertő és Kalocsa. Végre az india-mitroviczi szárnyvonal elsőrangú, egy vágányú vasút gyanánt és Rutinye, Ruma, Vágány és Mitrovicza állomásokkal lesz kiépítendő. A fővonal, valamint az india-mitroviczai szárnyvonal részletes tervei már készek; a kiskörös-kalocsai szárnyvonal tervei ellenben az átalános épitkezési vállalat által fognak összeállíttatni. — Az ország határánál a Száva vizén építendő híd — a szerb kormány erre megkivántató beleegyezésének fentartásával — hasonlóképen az átalános épitkezési vállalatnak adatott át. A pályaépítés körül többrendbeli berendezést a kormány magának tartott fenn. A Pétervárad és Cortanovce melletti alagutak építését, valamint a Zimony mellett eszközlendő bevágási munkálatok, az országgyűlés törvényes jóváhagyásával, ajánlati úton már hosszabb idő előtt vállalkozóknak lettek átadva. Ezen a kormány által megkötött szerződésekben, most az általános építkezési vállalat ősz jogú jogutód gyanánt lép be, s a kormány a vállalatnak egyúttal átengedi mindazon ajánlatokat is, melyek birtokrészek átadására, pénzbeli és munkajárulékokra s t. e. f. nézve tétettek. Az épitkezési költségek fedezésére a pénzügyminiszer 5 százalékkal kamatozó papirjáradék-kötvényeket fog kibocsátani s ennek körülbelül felét a jelen évi kiadások fedezésére 84 árfolyamon ezen átvételi ár lefizetése mellett — a már esedékes kamatszelvényeket készpénzben — a törvény kihirdetése után legkésőbb egy hóval átadja az átalános épitkezési vállalatnak; az összeg második fele 1882. évi junius hava elején fog a pénzügyminiszter által megállapított árfolyam mellett az épitkezési vállalatnak kiszolgáltatni. A pálya építése a szerződés jóváhagyása után azonnal kezdetét veszi s egyes vonalrészei a következő határidőkre adandók át a közlekedésnek: Budapest-Szabadka 1882. október 15-éig, Szabadka- Újvidék 1883. május 15-éig, Újvidék-Zimony országhatár azon határidőn belől, mely a szerb fejede Táviratok. BéCS, ápr. 29. (Eredeti távirat.) Szerbia meghatalmazottaival befejeztetett az alkudozás és csak a szerződés formális elkészítése van hátra. Bécs, ápr. 29. Taaffe gróf fogadta az iparegylet küldöttségét, mely nála a magyar áruforgalmi statisztikai illeték miatt tisztelgett és hasonló értelemben válaszolt, mint a kereskedelmi miniszter; a kormányelnök ígérte, hogy erélyesen oda fog törekedni, hogy a rendelet zaklató pontjai lehetőleg enyhíttessenek. BÉCS, ápr. 29. Képviselőház. A költségvetés általános tárgyalása alkalmával Hallwich elősorolja Taaffe minisztériumának parlamenti tevékenységét és azt találja, hogy a kabinet keveset dolgozott. Szóló kimerítően fejtegeti a Csehországban lakó két nemzetiség viszonyát. Hausner polemizál Mansfeld ellen, kinek beszéde semmi államférfii jelentőséggel sem bír. Megjegyzései mutatják, mit várhatnának a tartományok, ha Mansfeld volt miniszter pártja, az a párt, mely nem tanult és nem felejtett semmit, ismét kormányra jutna. L e d e rer részletesen beszél az adóreformról és az új adókról. Piener azt fejtegeti, hogy a jelen kormány és a ház többsége nem képesek olyan tervet előterjeszteni, mely a hiány megszűnésére nézve sikerrel kecsegtetne. Szóló azt veti a pénzügyminiszter szemére, hogy a legutóbbi járadék kibocsátását consortiumnak engedte át. A kormány nem az összes nemzetiségeknek, hanem csak két nemzetiségnek akar kedvezni. Kwbala azt mondja, hogy a lakosság nagy többsége örömmel üdvözli a kormány programmját; az a frázis, hogy a kormány veszélyezteti a német elemet, már elcsépelt. Obentraut azt hiszi, hogy azok a hibák, melyeket az alkotmánypárt elkövetett, alig méltók felemlítésre a jelenlegi többség eljárásával szemben. — A ház holnap ülést tart. BéCS, ápr. 29. (Eredeti távirat.) Az utóbbi napokban több előkelő pénzintézet kapott levelet, amelyek azzal fenyegették őket, hogy jégbe röpíttetnek épületeik. E levelek „Ausztriai parasztszövetség végrehajtó bizottsága“ aláírással voltak ellátva. A rendőrség megvizsgáltatta az említett házakat. A hitelintézet főlépcsőjén robbantó anyaggal töltött petárdát találtak. Konstantinápoly, ápr. 29. (Eredeti távirat.) Dervis pasa jelenti a portának, hogy Prizrendben ütötte föl hadiszállását és hogy a liga több vezérét elfogatta és Konstantinápolyba fogja küldeni őket. A pristinai, djakovai és ipeki lakosság elvált a ligától és a szultán csapatjaihoz csatlakozott. A fölkelők Szimlvában sánczokat építettek. Ibrahim pasa elindult oda egy kémlő csapattal. Páris, ápr. 29. (Eredeti távirat.) A tunisi bej fölszólította Roustan főconsult, hogy tegyen javaslatot oly conventio megkötése végett, amely elégtételt szolgáltat Francziaországnak. Páris, ápr. 29. El Kef franczia parancsnoka fogadta a sejk és a hadi meghódolását. — A közlekedés és a csapatok élelmezése biztosítva van. — Oran tartomány déli részén nem történtek összeütközések; a géryvillei 380 főre rugó helyőrség nem tart a megtámadástól, mivel a szomszéd törzsek hívek maradtak; csupán a trail, az uledsia és az ule-haddu törzs vett részt a mozgalomban. A Francziaországhoz hű maradt törzsek és a trail törzs közt összeütközés volt, melyben az előbbiek 30 embert vesztettek; az utóbbiak vesztesége sokkal jelentékenyebb. Logerot tábornok hadoszlopa a Medserda folyó völgyében folytatja előnyomulását és vasárnap vagy hétfőn Bezsába érkezik. A hírlapok, a portának Tunisra vonatkozó jegyzéke alkalmából, arra emlékeztetnek, hogy Francziaország mindannyiszor tiltakozott, ahányszor a porta fönhatósági jogot akart Tunisban gyakorolni. Lajos Fülöp alatt majdnem minden évben török hajóraj vitorlázott Tunis partjaira, azonban mindenkor útjában találta a franczia hajórajt, mely utasítva volt, hogy akadályozza meg a török csapatok vagy a hivatalos küldetésben Tunisba menő török ügynökök partraszállását. Ilyen eset a császárság alatt két ízben fordult elő. Páris. ápr. 29. Az „Agence Havas“ jelenti Tunisból. A bej környezetében élénk mozgalmat idézett elő az a hír, hogy a porta Khaireddin pasát, kinek tervei és személyes dicsvágya már régóta ismeretesek Tunisban, küldetéssel bízta meg. Minthogy azonban Francziaország minden alkalommal kijelenté, hogy a jelenlegi dynastiát és a muzulmán trónörökösödési törvényt fenn akarja tartani Tunisban, és minthogy Francziaország az 1871. évi fermánt nem ismerte el, azt hiszik, hogy a franczia hajóraj, hivatalos küldetésben Tunisba vitorlázó török hajót, nem fog a tunisi kikötőkbe bocsátani. Pétervár, ápr. 29.: Az „Agence Russe“ emelkedik a tunisi bej azon sürgönye fölött, melylyel a berlini szerződés alapján a hatalmak közbenjárását kéri fel. Az „A. R.“ azt írja, hogy a berlini szerződésnek semmi köze nincs ehhez a kérdéshez. Oroszország érdeke nem kívánja, hogy az orosz kormány a franczia-tunisi viszályban közbelépjen. Athén, ápr. 29. A hadügyminiszter elrendelte a katonai szolgálat alól ideiglenesen felmentett hadkötelezettek haladéktalan behívását. Madrid, ápr. 29. A király legidősebb nővére leesett a lóról és némi sérülést szenvedett. Róma, ápr. 29. A képviselőház megkezdette Zeppa és Odescalchi indítványainak tárgyalását; miután többen felszólaltak, a ház holnapra halasztotta a vita folytatását. Fiume, ápr. 29. (Eredeti távirat.) A magyar és osztrák vasutak igazgatói ma tartották időszaki conferentiájukat, azután Fiume forgalmi viszonyait vizsgálták részletesen és meglepetésüket fejezték ki azon nagyszerű haladás fölött, melyet találtak. A kikötői tárak s azok egész berendezése teljes elismerésüket nyerte meg. A vendégek tegnap délelőtt érkeztek ide s két napot szenteltek az itteni viszonyok tanulmányozására. Tengerpartunkra is tettek kirándulásokat. Fogadtatásuk kitünően szíves volt. Reggel indulnak Zágrábba. Grácz, ápr. 29. Benedek táborszernagy temetése ma délután ment végbe. A szertartáson jelen volt Khun országos hadparancsnok, a tábornoki és a tisztikar, a 28. gyalogezred küldöttsége, a tartományelnök, a polgármester és roppant néptömegelemséggel kötött vasúti egyezménynek megfelel. A kiskőrös-kalocsai szárnyvonal 1882 október 15-éig, az india-mitroviczai pedig az Újvidék országhatár-vonallal egyidejűleg fejezendő be. A vállalkozók még a szerződés jóváhagyása előtt két millió o. ért. forint óvadékot tartoznak a magyar királyi központi állampénztárnál letenni és egyúttal kötelezik magukat, hogy belföldi munkásokat és hazai műszaki erőket fognak alkalmazni, hacsak e tekintetben nem fognavalamely különös akadály felmerülni; az anyag- és szerszám-beszerzéseknél hasonlóképen a belföldi készítmények fognak előnyben részesíttetni. A kormány és az általános építkezési vállalat közt kötendő összes szerződésekre és létesülő okmányokra nézve bélyegmentesség engedélyeztetik, míg a közvetlen alvállalkozók adózási kötelezettségére nézve átalányösszeg állapíttatott meg. A kormány az ezen vaspálya kiépítésére vonatkozó törvényjavaslatot, amint értesülünk, már jövő hétfőn a képviselőház elé fogja terjeszteni, hogy az még a jelen ülésszak folyama alatt elintéztessék. Közgazdasági táviratok. Arad, ápr. 29. (Saját tudósítónktól.) Harmad nap óta szakadatlanul esik. A vetéseket féltik a gazdák. Az utak feneketlenek, szállítani nem lehet. A gabona ára szilárd. Az idő hűvös. intAudi. Berlin, április 29. Árutőzsde. (Zárlat.) Búza ápril-májusra 222,50, június-juliusra 219.50 m. per 1000 klg. Koti helyben kész áru 211.— m., ápril-májusra 20. 25 m., május-juniusra 206.50 m., szeptember-októberre 176.50 m. per 1000 kig. Zab ápril-májusra 160.— m., május-juniusra 159.50 m. per 1000 klg. Repereolaj helyben kész áru 52.70 m., ápril-májusra 52.40 m., szept.-októberre 54.80 m. Spiritus helyben, kész áru 64.60. m., április-májusra 55.30. m., junius-júliusra 56.30 m., augusztus-szeptemberre 57.30 m. Stettin, április 29. Árutőzsde. (Zárlat.)Buz a tavaszi szállításra 219.0 m., május-júniusra 219.0 m. per 1000 klg. Rozs tavaszra 208.— m., május-juniusra 203.— m. Repczeolaj tavaszra 53.— m., őszre 55.— m. Spiritus helyben készáru 53.30, m., tavaszra 54. m., május-juniusra 54.20 m. Repcze 260.— In. per 1000 klgr. Köln, április 29. Árutőzsde. (Zárlat.) Búza áprilisre 22.50 márka, májusra 22.55 márka per 100 klgr. Rozs áprilisré 21.45 m., májusra 20.55 m. per 100 klgr. Repczeolaj helyben 28.50 m., májusra 27.80 m. Párle, április 29 Árutőzsde. (Este.) Búza áprilisre 29., májusra 28.90, májusról 4 hóra 28.50, utolsó 4 hóra 27 30 fok per 100 klg. Liszt nyolcz márkás áprilisre 62.75, májusra 62.75, májustól 4 hóra 62.25, utolsó 4 hóra 60.—. Repeteolaj áprilisre 72.—, májusra 72.—, májustól négy hóra 72.75 utolsó 4 hóra 74.50 frk. Szesz áprilisre 60.25, májusra 60.75, májustól 4 hóra 60 75 frk, utolsó 4 hóra 59.—. Szesz állandó, többi csendes. Értéktőzsde. Béts, ápr. 29. (Eredeti távirat.) A tőzsde tovább halad a hausse útján, míg ez azonban a bankértékeknél mérsékelten ment, a járadékoknál rohamos lépéseket tett. Bányaértékek is jelentékenyen javultak. Említésre méltó a magyar sorsjegyek jelentékeny emelkedése. Az északnyugati vasút mindkét czimletét, valamint a Bankverein részvényeit elhanyagolták. Valuták változatlanok. A déli tőzsdén a forgalom már nem volt oly élénk, s egyes értékekben az árak hanyatlottak. A bányaértékek meglehetős árhullámzásnak voltak alávetve. 2 óra 25 perczkor jegyzünk: Osztr. hitelr. 332.90, Magyar hitelr. 330.—, Anglo 136.50, Unió 138.80, Bankegyl. 139.50, Osztr. földhitelr. —.—, Innerb. 113.50, Prágai vasipar 147.—, Magy. sorsj. 118.50, Papirjáradék 78.76, Ezüstjáradék 79.40, Osztrák aranyjárad. 95.70, Magyar aranyjárad. 117.35, Napoleon-arany 9.32, Alföld 177.—, Gőzhajózási társ. 574.—, Erzsébet pálya 208.—, Pécs-barcsi —.—, Galicziai vasút 286.50, Kassg-oderbergi 1550, Lombardok 111.50, Lloyd 686.—, Északi v. 2442, Északnyugati 206.—, Erdélyi vasút 166.50, Osztr. államvasut 319.—, Tiszai 248.—, Tramway 224.75, Magy. gácsorsz. 167. —, Magy. északkeleti 164.—, Magy. nyugati 169.—, Lemberg-csernovitzi 179.50, Osztr.-magy. bank 836.—, Elbevölgyi vasút 239.50, Ferencz-József pálya 189.50, Magyar papirjáradék 93.05. 1860-as —. Bécsvárosi sorsjegyek —.—. Tiszai sorsj. —.—. 5®/0 rente 97.35. Bécs, ápr. 29. (Eredeti távlat.) Magánüzlet szilárd. Magyar aranyjár. 117.30, Osztrák hitelv. 332.70. Bécs, április 29. (Magyar ért. zárlatja.) Magyar földtenerm. kötv. 99.25, Magyar vasuti köles. 132.25, Erdélyi föld. kötv. 97. — , Magyar hitel 336.—, Magy. záloglevél 101.50, Alföld 176.75, Erdélyi vas. 166.75, Magy. észak-keleti vasút 164 50, Magy. kel. vas. 94 75, Kel.vasuti elsőbbs. kötv. 91.50, Magyar sorsjegy 118 25, Tiszai vasút 248 75, Szőlődézsm. 96.25, Magy. földhitel —, Magy. leszámit.bank —.—, Aranyjáradék 117.30, Kassa-Oderbergi vasút 152 75, Tiszavölgyi sorsj. 111.20. ■ Bécs, április 29. (Osztrák ért. zárlatja.) Osztrák hitelrészvény 333.25, Angol-oszták 136-30, Lombard 111.—, Államvasut 319 —, Aranyjáradék 95.80, Napoleond’or 9.32, Londonra 117.85, Papirjáradék 78.75, Galicziai 286.—, Hitelsorsjegy 184.75, 1864-es 176 25, Porosz pénztári utasv. 57.52, 1860-as 132.—, cs. kir. arany 5.55, Frankfurt —.—, Töröksorsjegy 27.—, Nemzeti bank 839.— Ezüs .járadék 79 50. Igen szilárd. Bécs. április 29. (Esti zárlat.) Hitelrészvény 332.80, Angoosztrák 136 50, Magy. hitelr. 337 —, Államvasut 319.—, Lombard 110 75, Magy. sorsj. —.—, Magyar jár. 117.40, Napoleonhoz 9.32, Járadék 78 65, Unió —.—. Galicziai 286.25, Osztr. ar. jár. 95 90, Magy. papirj 92.40, Utótözsde .—. Szilárd Páris, ápr. 29. (Zárlat.) 3V. Évjárulék 83.52, 5'/„ Évjárulék 120.60, Törlesztési évjár. 84 96, Osztr. államvasut 692. — . Lombard 248, Földhitel 835, Magyar jár. 102.37, Osztrák aranyjáradék 82.5/.. Utótözsde 287.—. Berlin, ápr. 29. (Zárlat.) Papirjáradék 68.10, Ezüstjáradék 68 50, Magyar járadék 100.50, M. kincs, utalv. —.—, 1877. 10 mill. köles. 78.50, K. vas. elsőbbs. kötv. 93.40, Hitelrészvény 577.50, Államvasut 553.—, Lombard 194.—, Galicziai 124.—, Kassa-Oderberg 63 —, Romániai 67.25, Orosz Papírpénz 208.65, Váltóárt. Bécsre 172 50 Utótőzsde 579 50, Magy. papirj. 80.20, Osztrák papirj. —.—. Kedvező. Frankfurt, ápr. 29. (Zárlat.) Papirjáradék 68.31, Ezüstjáradék 69.— , Osztrák aranyjáradék 83.75, Magyar aranyjáradék 101.50, Osztr. hitelrészv. 289-12, Osztr. bank-r. 729.50, Osztr. államv.-rész. 277.12, Galicziai 248-50, Lombard 95.75, Erzs. nyugati vasút 181.12, Magy. Galicz. vasút 164.75, Tiszav. vasúti elsőbbs.g. Váltóárf. Bécsre 173.50, Magyar papirjár. 80.7, Utótőzsde 273.50, Szilárd. Frankfurt, április 29. (Esti zárlat.) Papirjáradék 68.8, Ezüstjáradék 68 75, Osztr. ar. jár. 83.50, Magy. ar. jár. 101.56, Osztr. hitelr. 288.87, Osztrák bank-r. —.—, Osztr. államv.rész. 276 75, Galicziai 247.87, Lombard 96.—, Erzs. nyug. vasút —Magyar Galicz. vas. —.—, Tiszav. vasúti elsőbbs. —.—, Váltóárf. Bécs. e —., Magy. papir 80.75. Szilárd. A választások. A VI. kerületi (Terézváros) Busbach-párt f. évi május 1-én, vasárnap d. e. 10 órakor, az osztrák államvasút régi indóházában, (Schuster-féle vendéglő, bejárat gyár-utczában) tartja alakuló közgyűlését. A nagyszebeni román értekezletre a nagyilondai választókerületből (Szolnok-Doboka megye) e hó 26-án Pap Zsigmond volt országos képviselő és Hosszú János birtokos lettek megválasztva. Baricz György a passivitásáról ismeretes veterán román publicista és Cozma Párthén országos képviselő ellenjelöltek ellenében.