Ellenzék, 1883. július-december (4. évfolyam, 143-297. szám)

1883-09-18 / 213. szám

Negyedik évfolyam. SZERKESZTŐI IRODA: Belkirály­ utcza 16. sz. hová a lap szellemi részét illető közlemények czimzendők. AZ „ELLENZÉK“ ELŐFIZETÉSI DIJA: Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva gyési évre....................16 fit.­­! Negyedév­i ... 4 fit. Félévre.........................8 fit. I­ Egy hóra helyben . 1 frt 50 kr. Egyes szám ára 5 lír. Ilijjelenik az rEUm­zék-‘ mindennap, a vasár és ünnepnapok kivételével. Kéziratok nem adatnak vissza. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI NAPILAP. 113. sasásai. Kolozsvár, kedd, szeptember 10, 1883. K­I­ADÓ-HIVAT­AL: Kolozsvárt, Belkirály-utcza 16. szám. A HIRDETÉSI DIJAK nu­m­ útján állapíttatnak üveg. Bélyegdij minden hirdetés után 30 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél külön kedvezményt nyújt a kiadó-hivatal. Nyílttéri czikkek gázmond sora után 20 kr. fizetendő. ii ijpii i i ■ 11 m lymmmmmmmx Ugron Gábor beszámoló beszéde. Tisztelt polgártársaim! Igen tisztelt megbízóim! Nem fogom egyenként elő­­sorolni mindazokat, a­mik az ország­­gyűlésen két év folyama alatt történtek, még kevésbé leszek hírmondója saját cselekedeteimnek; ezt a hiúságot ne várják tőlem, én úgy tartom és azon véleményben vagyok, hogy hátra van a országgyűlés legterhesebb feladatok­kal bíró­­­ik része és a számadás, me­lyet le kell tennem, még nincs lezárva. T. polgártársaim! Csak akkor ítél­hetnek működésem felett, midőn az véget ért, mert ekkor újra visszatérek a­honnan vezetem: önök kebelébe, önök bizalmához. (Éljen!) De számolnunk kell a helyzettel, melyben ma Magyarország van. Magyarország alig volt válságo­sabb helyzetben, mint jelenleg. Midőn a múltkori országos képviselői választások lezajlottak, a parlamentben három ha­tározott párt vált ki. Először a függetlenségi párt, mely a nemzet aspiratióit ölelte magához, az eszményt, a jövendőt jelezte s jogot ér­zett igazságának erejénél fogva a kor­mányhoz, de senki sem állította, hogy közel áll azon pillanathoz, melyben ma­gához ragadhatja a kormányt. A füg­getlenségi párt egy­harmaddal megsza­porodva állott az országház elé, meg­szaporodván működése erőteljesebbé, kevésbé zajossá lett, és ez szerencse. Addig míg a függetlenségi párt csekély számú taggal bírt, lehetett a demon­stratio pártja, de midőn (10-re szaporo­dott, a politikai actió pártjává lett. (Igaz!) Ez rázkódás nélkül nem tör­ténhetett, mert a megszaporodással a kiválásnak is be kelle következnie, a termé­szet törvénye szerint a­mi elszaporodott: válfajokra bomlik. Így ki kellett töb­beknek válni pártunkból is, kiknek ön­telt hiúsága nem tűrt fegyelmet, kik nem kerülhették el, hogy elveinek lo­­bogóját ne használják saját hiúságok és önhittségek legyőzésére. (Éljen!) Szeren­cséje e pártnak, hogy a válságokból megtisztulva, megizmosodva vált ki, s most a küzdelembe sokkal luk­czkészebb­­ megy, mint 48 óta bármikor, mert a párt tagjainak gondolkozása egyönte­tűbb, tömörebb, mint bármikor, mert erős vezetésnek vetette magát alá a párt, úgy­hogy legközelebbi működését nem arra fogja irányozni már, hogy joga van Magyarország kormányzásához, hanem azt bizonyítandja, hogy egyedül elég népszerű, erős és tiszta, hogy Ma­gyarország kormányzását vezethesse. (Éljen, Éljen!) Tisztelt polgártársak! A mérsékelt ellenzék, mely megfogyatkozva jött ki a választások küzdelmeiből azon tanú­ságot hozta, hogy Magyarországon két eszmeáramlat van. Egyik, mely megal­kuszik, másik, mely állami önállóságra és nemzeti függetlenségre törekedik. Egy harmadik pártnak, mely a népnek el­lenzéki hajlamait magához csatolja, hogy a függetlenségi párttól elvonja, hogy minden válság a korona s a független­ségi párt közt találja. Ilyen középpárt­nak helye nincsen, mert a nép felfo­gása határozott irányt és hitvallást kí­ván, és a­ki ezt nem teszi azzal szá­molt, és eldobja magától és igen helye­sen teszi. E két irány Magyarország függetlenségére való törekvés és az al­bo­­­kudozás. Ez irány húzódik ."A század törté­netén keresztül, e két irány szolgálatá­ban emésztette fel a nemzet legjobb erőit; azt hiszem, nem ok nélkül és nem hiába, mert annyi küzdelem a nemzetet mind jobban meggyőzte arról, hogy csak egy irányban lelhet megmentést: Magyarország függetlenségében­­ és a nemzet szabadságában. (Éljen! Éljen!) A kormány pártja, hogy mily ál­lást foglal el az országgyűlésen, erre feleletet nem tudok adni, mert a kor­mány pártja nem képvisel eszmét, csak hatalmat, nem gondolatot, csak engedel­mességet; mert a kormánypárt nem tárgyal az orszá­gyűlésen, hanem exer­­citozik, nem érvel, hanem szavaz, (Igaz! Úgy van!) mert a kormány pártja nem Magyarország hatalmának, erejének és becsületének letéteményesseként lép föl, hanem busás dividenciákra alakult kon­­sortimként. Ezért a kormányzás rend­szere olyan mint az egymásnak nyúj­tott kezek lánczolata, hol kéz kezet mos, de az első és az utolsó a nép zsebébe nyúl. (Éljen,taps, igaz!) A parlament többsége azért ilyen, mert egyetlen embernek, Tisza Kál­mánnak feltétlen befolyása, hatalma alatt áll. Annak a Tisza Kálmánnak, a­ki jó kortes, de rosz államférfin (Igaz!) a ki kitűnő vitázó, de szerencsétlen organi­záló, ki nem szolgál eszmét csak saját nagyravágyását, a ki nem ragaszkodik elveihez, hanem tárczájához (Igaz!) a ki lefelé gőgös, de felfelé annál mégha­­nyászkodóbb (Taps, hosszú éljen!) a ki nincsen maga korrumpálva, mert ő ma­ga a korrumpátor, (Zajos éljen!) ki a nemzetiségnek öklét mutatja és tenye­rét tartja — (Igaz, taps, nevetés, éljen!) Ez az ember rendszerével és ha­dával, mit a parliament többségének neveznek, kiirtotta a nemesebb törek­vések utáni vágyakat. Ennek lehet tu­lajdonítani azon következményeket, hogy ő hatalmában nagy, befolyása határtalan, de az országban rendkívül népszerűtlen (igaz!), választó­kerületek, melyeket évtizedeken keresztül képvi­selt, megtagadták és előre preparált, gondosan preparált kerületekben lépett fel. Az imént a tiszántúli kálvinista egyházkerület gr. Degenfeld Imre ('Ti­sza apósa) helyett, 'Tiszával szemben megválasztott egy egyszerű férfiút, Vá­­lyi Jánost, a­ki a nemzeti hagyomá­nyok léteményesseként mutatta magát. (Éljen!) Midőn a nemzet ilyen ítéletet mond ki e férfiú felett, Ítélt a rend­szer felett is. (Igaz!) Nemcsak a kál­vinisták, kiknek a magyar szabadság­hoz való ragaszkodásuk hagyományos, hanem a megfontoló lutheránusok is, midőn a legfőbb egyházférfiút akarták megválasztani, egy függetlenségi párti férfiút választottak. (Éljen!) Mit mutat ez? azt, hogy a leg­magasabb szellemi és anyagi körök felnyitják ajtajukat ezen eszmék előtt, melyek eddig ugyanazon körből kiűzve látszottak lenni; azt mutatja, hogy a nemzet bizalma mind határozottabban fordul a függetlenségi párt felé s igy előkésziti azon diadalútját, mely egy­szersmind a nemzeti győzedelemnek lesz pályája. (Éljen!) Épen a kormány rosszassága, meg­alkuvó természete, a való okoknak el­titkolása okozta azt, hogy a nemzet jelenleg szerencsétlen­­ körülmények kö­zött él. Ha rápillantunk a legközelebbi na­pokra, helyzetünket ez legélénkebben jellemzi. Mig egyfelől az ország legva­gyonosabb népénél a zsidóüldözések kez­dődtek meg s alig mutatta meg itt a magyar kormányzás erőtlenségét, a mi­dőn másfelől a horvátoknál a lázadás emelte fel fejét. E két kérdés látszik ma Magyar­­ország helyzetének napi kérdése lenni. Egyik az, hogy v­ajon a zsidóül­dözések az ország népe által elfogad­ható viszonyokat teremtenek-e a hazá­ban. Erre én azzal vagyok kénytelen felelni, hogy nem. Minket magas el­vek vezérelnek és ezek legm­agasabbika a vallásszabadság, egyenlőség és test­vériség. A vallásszabadság a máglyák gőzéből, az egyenlőség a börtön bilincsei­­ből menekült, ezért százezrek ontották vérüket; a testvériség: ez az a min­dent átölelő szeretet. Ezek nem enged­hetik meg, hogy polgár polgártársa, em­ber embertársa ellen üldözőként léphes­sen fel, nem engedheti meg a civili­­zátió, melynek következményeként lehet kimutatni, hogy Amerikában a négere­ket, kik nem is oly színűek, mint mi, kik állandó rabszolgaságra voltak kárhoztatva, a nagy köztársaság több ily furcsaságokat az.on egyszerű okból te­het, mert atyjának egyetlen fia s ezen atya, ki eddig mondhatni szegénységben élt, legújabban két sorsjátékon egy fél millió forintot nyert. Ám ezért ezen téli gyógy­­vendégek nem irigylik tőle ezen javakat és passiókat, hanem irigylik vastag nyakát, domború mellét, harsány hangját és göm­­bölyő termetét.* Én, a magam laieus szemével, egy egészen új betegséget is fedeztem fel. Rá­jöttem t. i., hogy a pessaivismus és az ellen­­mondási viszketeg nemcsak az illető egyén agyrendszerén, s világnézetén alapul, ha­nem tisztán phisiologiai önállással, indi­vidualitással és anatómiai felismerhető­­séggel is bir. Ugyanis volt itt egy úr, ki senkinek és semminek jövőt nem ígért, ezért maga elé nem tűzött, semmit jónak, szépnek igaz­nak és helyesnek nem talált és soha semmi állítást és megjegyzést ellenmondás nélkül, cselekedetet hibáztatás nélkül nem hagyott. Még erőteljes férfi lévén, a betegek congre­­gatioja ált­al oly erős próbának vettetett ész­revétlenül alá, mely feltétlen sikert ígért. A legszebb asszonyt, az ő saját leányát előtte megdicsértük s ő nem késett nyomban meg­korholni a társaságot, mondván, hogy ,nincs ízlése annak, ki ezt a majom­képet szépnek találta.“ Ez már határozott betegség, mely­­lyel az orvosoknak foglalkozni kell. A beteg társadalom már foglalkozott vele az által, hogy felismerte , s ezen ecze­­tes-ugorka szerűen savanyu uraságot, mint egy anabaptistát, újra keresztelvén, a Petőfi komoly, mogorva férfiára emlékezve, Orbán­nak nevezte el. Az igazságnak tartozom ki­jelenteni azonban azt, hogy ezen pseudó öt­ezer millióba és százezrek vérébe ke­rülő küzdelem árán szabadította fel. És akkor, midőn egy ily nagy nemzet példáját adja annak az összes emberi­séget átölelő humánus szeretetnek, ak­kor nem hilletem, hogy Magyarország eme részében, Erdély népe, mely min­dig vallásos türelmével tűnt ki, átad­hassa magát oly kéz vezetésének, mely polgári polgár ellen, birtokost birto­kos ellen, szomszédot szomszéd ellen izgasson. (Éljen, éljen!) Van hibájuk a zsidóknak. Mi az? Némelyek kevésbbé lel­kiisme­retesek, mint mi; kevesebbet tartanak a tisz­teségre mint mi; megengednek oly üz­leteket melyektől mi irtózunk. Szabad­­e ezért üldöznünk? Nem, ha megkeres­sük az okokat, hogy honnan származik ez. Évszázadok óta a nép szerencsét­len gyűlölete üldözi e fajt, eltiltotta a földm­­eveléstől, ipartól, a gettkába dob­ta, mint meggyalázottat. Csak gyűlö­letet tapasztaltak a keresztényektől, h­ihető-e hogy a zsidók egyszerre levet­hetik mindazon tulajdonságokat, melye­ket az nevelt fel, hogy kizárták őket a társadalom kebeléből (Éljen.) Sajnálnom kell, hogy korábban nem történt meg e népnek a politikai jogaink korlátai közé való fölvétele, mert akkor e fer­de tulajdonaikat régen elvesztették vol­na és a humánus társadalomban is Ki­múltak volna. (Igaz éljen.) Nem lehet keresztény az, ki a zsi­dóság ellen, mint ilyen ellen izgat, nem lehet keresztény, mert hiszik-e önök, hogy az ótestamentum és annak prófé­tái nélkül valaha az evangélium világ­­ra jöhetett volna? Vajon nem tartozunk kímélettel azon faj iránt, melyből Krisz­tus származik? Azon faj iránt, melyből egy néhány lángelme irta az ó-testa­mentumot, melyben vigaszt lelünk, ha bánat ér, istenhez emelkedünk, ha ben­ne elmerülünk. Az­­»-testamentum, mind­nyájunk asztalának nyitott könyve, az emberiség azon hőskölteménye, melynek koronája s apotheosisa a keresztény evan­gélium. Ha valaki azt mondja, alakít­sunk egyletet, mely üldözi valláskülönb­ség nélkül a csalót, a hamisítót, az er­kölcstelent, a hamis bukót, ott leszek én is. (Éljen). Tisztelt polgártársaim! az a jog, melyet az egyenlőség nyújt, nem a zsidók joga, az mindnyájunk joga, me­lyen ha egyszer rést ütünk, azt hiszik-e nem a hatalmasok túlkapásaira fog ve­zetni ; vajon ha az egyiknél megszűnik pajzsként szerepelni, vajon a másikat védeni fogja-e ? Épen abban áll az em­beri jogok nagysága, hogy az összes emberiséget egy érdekbe vonják és így készítik elő a közös harcz győzelmét. A másik az, hogy e küzdelmek nem az utczákra valók, ez társadalmi munkás­ságot kíván. Magyarország mindig az által tűnt ki, hogy szabadság­szeretete példány­képül állt a külföldön is. Mily ered­ményt idézett elő az üldözés? Azt, hogy a kereskedés pang, a pénzforgalom meg­akad s ezen zavargásokat a horvátok fe­lül vették, hogy Magyarország ellen lá­zadásra emeljék fejüket. Horvátország jelenlegi állapota ter­mészetes következménye a honátokkal kötött kiegyezésnek, mert a horvát nép nem választ képviselőket a magyar or­szággyűlésre, hanem a horvát országgyű­­­lés küld magából 48 képviselőt. Ezen képviselők nem a horvát népet, hanem a horvát országgyűlés egyik pártját mely őket megválasztotta­k képvise­lik. Ezek egy zárt egészet képeznek az országházban, s miután zárt egészet ké­peznek, erősek. A kormánynak feltétele­ket szabnak, minden alkalommal szava­zatuknak árát veszik. A kormány engedett kérdésben kérdés után, s ezért megnőtt a h­orvá­­tok étvágya, mert látták, hogy a ma­gyar kormányban nem találnak ellen­állásra. Horvátországban a nép lázong,fegyvert fog, a községi tisztviselőt megtámadja, a magyar nemzetet gúnyolja, a magyar czimert letépi. Ez azon kormányzás eredménye, melyet Tisza Kálmán vezet. Azon összegek, melyeket Tisza Kál­mán két rendelkezési alap czimén kap, arra valók, hogy az idegen bujtogató­­kat kikémleltesse, kényes és megbizhat­­lan részekből bizalmas értesítések sze­reztessenek és nem arra fordítandók, hogy r­ága­l­mazó szeny­lapokat vidéken kit­a­r­t­sa­n­a­k. (nevetés, zaj, éljen hoszszasan.) Várjon most, midőn a rossz kor­­mányzás miatt végső elkeseredésben le­vő horvát nép és horvát tömeg fegy­vert ragad a magyar állam tekintélye ellen, vájjon mi hasznát fogja venni a kormány e papírrongyoknak? Soha a magyar kormány a hónai­tokat nem tartotta szemmel, nem tar­tott maminak bizalmi férfiakat, korres­­pondenseket, kik időről időre értesítsék az ottani dolgokról, hanem elégnek vélte hogy a horvátok 48 szavazatát igénybe vegye. (Igaz.) Mit kell tenni? helyre kell állí­tani a magyar állam tekintélyét, de azt nem tehetjük úgy, hogy egy G­ene­­ral­ommandáns kezébe tegyük le a leg­főbb polgári hatalmat. Maga a törvény megmondja, hogy a legfőbb katonai és polgári méltóság egy kézben nem lehet. AZ „ELLENZÉK TáRCZÁ­JA. 1883. szeptember 18. Tárcza levél a magas Tátráról. Kedves barátom Miklós! Néhány nap előtt írtam becses lapod számára egy „el­késett fürdői­ levelet, s azért a jelenlegit tárcza levélnek nevezem, nehogy csakugyan elkésettnek tekintsd, s oda küld, a­honnan nincs visszatérés. Hiszem és remény­em e levél közlését, mert ebben, a mennyire egy egy h­ypéremiás(?) embertől telhetik, kedélyes­­kedni kívánok; s jól tudom, hogy te a ke­délyességnek nagy barátja vagy, s vallod azon elvet, hogy az teszen legigazabb szol­gálatot az embereknek, a ki őket felderíti. De e mellett kritizálni is akarok, s te la­poddal nemcsak politikai, hanem társadal­mi tekintetben is képviselni szoktad az op­­positiót vagy ha úgy jobban tetszik a kritikát.* Különben is, mióta Island sziget, Gör­­hersdorf, Da­vas és Új-Tátraf F­üred divatba jött, a fürdői levél el nem késhetik, mert itt mindenütt egész éven át tart a gyóg­y­­idő, s épen most, az­az hogy késő ősszel kezdődik a téli sarson. Most már naponként érkeznek a vi­lág különböző részéből vendégek ide, kiket a hallgatagság, a félrevonulás, bizalmatlan­ság jellemez. Napokig látják egymást a­nélkül, hogy egymásról tudomást vennének.­­ Mag­u­kkal egészen el vannak foglalva. Ezek " szegény emberek Harpocrates imádóinak­­ látszanak lenni, s itt ezen hajlandóságuk­nak adózhatnak is, mert azon terem, mely­ben a bepakoltak — eme múmiák — fe­küsznek, az ő ijesztő csendességével, Har­pocrates templomának bízvást beillenek. Nem akarom azon szigethez hasonlí­tani, melyen a franczia kormány deportált­jai — tehát mind csupa gonosztevők — laknak, de hogy nagyon furcsa társadalom az is, a­mely csupa valódi és képzelt tüdő­betegekből áll, azt könnyen el lehet képzel­ni ; mert ha áll az, a­mit Dumas Sándor szellemesen mond , hogy „a kövérség ke­gyességre és philosofiára hajt“ akkor ezek a görbös és kettés csontvázak roppant sok kegyetlenséget és ostobaságot követnek el. És valóban követnek is el, főleg önma­gukkal szemben. Úgy látszik, hogy Dumas is megegye­zik az életbölcsesség meghatározásában, ama görög bölcscsel, kinek eletelve ez volt: „magadnak és másoknak örömére élni, és azért kötötte a kegyességet és böl­csességet az orvosi nyelven jól tápláltnak mondani szokott testhez, mert az kétség­telen, hogy a szegény köhögő mellbetegek és az izgatott idegesek ama tételt egyenesen megfordítják s úgy maguknak, mint má­soknak, bosszantását és örökös zaklatását eszközük, a­nélkül, hogy azt életfela­datuknak tekintenék. — Szegény teremté­sek ! Az irigység is bántja őket, de nem fut materiális irányban. Itt van a tár­saságban egy úr, a­ki, mintha a múlt szá­zad szülötte volna, Stephenson találmányá­ról nem látszik tudomást venni, hanem valódi múlt századbeli conservatismussal, hadat szén e század tudományos haladásának és sürgöny helyett futárt, vasút helyett pedig landauert használ. Mindenki tudja róla, hogy gyönyörű négyes foga­ton jött Budapestről ide s igy is fog vissza utazni; tudja azt is, hogy bán urnák piros hajnal nem derült az or­rán, sőt oly szorgalmas és erős vizivó volt, hogy vele Recsky Bandi uraság ismeretes vallatási módszere sem boldogult volna. * A fürdő-orvosok helyzete igen külön­leges, nemcsak azért, mert a híres Oppol c­.er­őket, nem épen kényeztetőleg, sőt in­kább ironikusan „Bader“-eknek nevezte el, hanem főleg azért is, mert ők valódi poli­­zei hatalmat is gyakorolnak. Hahn és Novy mint vízgyógyintézet tulajdonosok oly ha­talmasak, mint egy-egy feudális főur. Min­denki akkor kel, fekszik, fürdik, sétál, mi­kor és mennyit ők parancsolnak. Valódi egyed­uralkodók. Dr. Szontagh Uj Tátra-filmjen szintén állapított meg kifogástalan szabályokat, és adott ki napi pózrácsokat, de azok végrehaj­tását reá bízza a rendőrségre, a­mi itt nin­csen. Nincs t. i. fürdő­biztos a megyétől. In­nen van, hogy itt sokszor, sőt a le saison­­ban minden második napon megtörténik, hogy egy pár ifjú úr „mulat“ egész éjsza­kán át s azt egy pár száz beteg keservesen virasztani kénytelen. Az aristocratia mint­ha ez betegség lenn- tömegesen ide gyűl és mulat, roppant drágaságot teremt, a sze­gényeket elriasztja,az itt levőkre nézve pedig minden gyógy-czélt lehetetlenné teszen. Általában, a fiákeresek, vendéglősök zsarolása stb. mellett (mely okokra immár sokszor történt reá mutatás,) fürdőink s gyógyhelyeink egyik megölő betűje az is, hogy a kaszt-külömbség rettenetesen érezte­ti hatásait s hogy a „non élet” elv nem nyer alkalmazást oly képen, hogy a pénz bárkitől jöjjön, egyenlő értékkel bír, tehát egyenlően kell is érette szolgálni. A fürdő­orvos helyzetének egyik sa­játsága és fő nehézsége abban áll, hogy betegei vele és egymás közt folytonosan érint­kezvén, állapotukat egymással összemérik, a rendeléseket összehasonlítják s kritikára vetemednek. Az itteni mellbetegek már kon­­statálták azt, hogy mindeniknek más-más kúra van előírva, holott mindannyian ugyan­azon betegségben vannak. Azt következte­tik ebből, hogy az orvos médiumnak tekinti őket s ex­peri­me­ntál rajtuk , s ezért feljaj­­dulván nyíltan hangoztatják, hogy ne raj­tuk, hanem magán experimentáljon a doctor ur, azaz tegyen úgy, mint Heine majma, mely a saját farkát főzte meg, csakhogy a szakács­mesterség subjectiv tudatára ébred­hessen. De nem is csoda, ha a hydropaták kri­tizálnak, rebelliskednek s fogaikat csattog­tatják, mert oly kemény műtéteket állanak ki s a fürdőkádban oly dolgok várnak reá­juk, Eduárd ur, a fürdető Gregior kezéből, hogy itt az a hős állatszeliditő uraság is, ki midőn éjjel későn haza érkezvén, zúgo­­lódó felesége nyelve elől az oroszlánok ket­­reczébe menekülni elég bátor volt — meg­­gondolkoznék s talán inkább egy Kukli-pré­­dikácziót hallgatna meg, semhogy’ a fürdő szolga kezébe adja magát. Azon tettleges gorombaságok által, melyeket Eduárd úr a patiensen elkövet, muzsikális művészetet vi­­szen véghez, mert a szegény áldozat a dö­­gönyözések közepette különféle hangokat ad (persze panaszosokat) s ezt öselstim­­molásnak nevezi. * Ám azért a hidegvíz gyógymód erő­teljessége senkit sem riaszt el innen, ellenben nagyon sok illuziót eloszlatnak az­­ itt tapasztalt hiányok és rendetlenségek

Next