Ellenzék, 1883. július-december (4. évfolyam, 143-297. szám)

1883-09-17 / 212. szám

S­­ — Az 1882. évi zárszámadás, mint a Nemzet jelenti, teljes 9 millióval kisebb defic­itet mutat, mint a­mennyi a budget­­ben elő volt irányozva. A budget szerint ugyanis 55 millió­ért lett volna ez évi hi­ány, a valóságos hiány azonban csak 46 millió. Tudvalevő dolog, hogy az 1881. évi zárszámadás 70 millió defic­ittel végződött. Uj főispán, Szebem megyébe a lelé­pett Alach­tor Frigyes helyébe Brenne­­b­e­r­g Mór belügyminiszteri osztálytaná­csos neveztetett ki. Brenneberg brassói szász nemzetiségű családtól származik. Szolgált a­­ brassó városi tanácsnál, árvaszéknél és bün­­fenyitő bíróságnál. Horvát Boldizsár kine­vezte volt brassói kir. közjegyzőnek, de ezen állását soha sem foglalta el, e helyett tit­kár lett a belügyminisztériumban. 1869-ben Kőhalomból országgyűlési képviselőnek vá­lasztatott; az úgynevezett uj szász párthoz tartozott, s a kormánypárttal szavazott. Szor­galmas, derék tisztviselőnek mondják. — József főherczeg f. hó 13-án és id­én tarta meg szemléjét a M.-Vásárhely­re összpontosított honvéd gyalogság és lovas­ság felett. A harczászati gyakorlatokat két napon át nagy figyelemmel kísérte s úgy a fegyelemre, magatartásra és nyugodtság­ra nézve, mint a részleges kiképzést illető­leg, minden tekintetben teljes meg­­elégedését fejezte ki, részint a csapa­tok előtt a gyakorlat alatt, részint az ösz­­szehívott tisztek előtt. Ez alkalommal meg­­jegyzi, miszerint igen örül annak, hogy a tavaszon a honvéd tanzászlóaljnál észlelt hibák és hiányok a mostani sikerült gya­korlatok által egészen helyrehozattak. A tanzászlóaljjal e Fensége nem volt meg­elégedve. Helyes dolog, veté közbe, hogy a tanzászlóaljnál használt sípok és fütyősök czélszerűtlenségét belátták s nem alkalmaz­zák. Tudvalevőleg a különféle sípokat és fütyölüket Mangézius tábornok alkal­mazta a tavaszon, mint a­kinek felügyelete alatt volt a tanz­ászlóalj. A főherczeg kísé­retével pénteken este utazott el­­."Vásár­helyről a kassai sátortáborban összpontosí­tott csapatok megszemlélésére. — Pacor Albert érd. ker. honvédfőpa­­rancsnok f. hó 14-én érkezett meg M.-Vá­sárhelyre, hogy a József föherczeg látoga­tása és szemléje alkalmából a kerületebeli honvéd csapatok gyakorlatán jelen legyen. A föherczeg neki személyesen is megelége­dését fejezte ki a gyakorlatok sikere fölött. Örömét nyilvánítá a fölött is, hogy vizsgái Budapest környékén, a­honnét a gyakorla­tokról érkezett a m.­vásárhelyiekre, olyan jól sikerültek. A hadtestben folyt zárgya­korlatok eredményeiről a tábornok urat mig távol volt, Kerner Pál vezér­kari százados értesítette időnként sürgönyi­­leg. A tábornok vasárnap M.­Vásárhelyről az enyedi zászlóalj megszemlélésére utazott. Az erdélyi hadgyakorlatok. A M.­Vásárhelyre összpontosított honvéd zászló­aljak gyakorlatai, a mint levelezőnk si­rgá­­nyileg tudósit, ma (hétfő) fejeződtek be. l'acor tábornok, Kassai F. Dániel, ide­ig r. dandárparancsnoknak, A­pá­t­hy, Esz­ Negyedik évfolyam. S JS. szaásia. SZERKESZTŐI IRODA: B'lkirály­ utcza 16. sz. hová a lapi szellemi részét illető közlemények czimzendők. AZ „ELLENZÉK“ ELŐFIZETÉSI DIJA: Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva stési évre....................16 frt. Negyedé­r­e . . . .4 frt. Síélre........................ 8 frt.­­] Egy hóra helyben . 1 frt 50 kr. Egyes szám ára 5 kr. Megjelenik az „Ellenzék“ mindennap, a vasár- és ünnepnapok kivételével. Kéziratok nem adatnak vissza. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI NAPILAP. Kolozsvár, hétfő, szeptember 17, 1883. K­I­ADÓ­HIVAT­AL: Kolozsvárt, Belkirály­ utcza 16. szám. A HIRDETÉSI DIJAK alku útján állapíttatnak meg. Bélyegdij minden hirdetés után 30 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél kü­lön kedvezményt nyújt a kiadó­hivatal. Nyílttéri czikkek gám­ond sora után 20 kr. fizetendő. Négyszáz év. Németország egyházi, nemzeti és irodalmi életének ünnepnapja van Wit­­tenbergában, azon egyetemen, melyet Eides Frigyes mintha csak azért alapí­tott volna 1502-ben, hogy 15 év múlva egy egyszerű szerzetes hirdesse az em­beriség életében a legnagyobb hatalom­mal, a pápával szemben a szabad vizs­gálódás szent és elévülhetetlen jogát. Egy egyszerű szerzetes 95 tétele fü­g­­iyesztetett ki a wittenbergi vártemplom ajtajára. Írva egy kéz által, mely e tem­plomban hamvad és nem száríthatja töb­bé a férfiúi bátorság szent csatájára va­ló indulója előtt ama másik kezet, mely­­ Melanchtoné vala. Németország Luther születésének 400 éves évfordulóját az ünnepélyek egész sorozatával üli meg. A szerzetes, ki a fényes birodalmi gyűlésre a meg­győződés vakító pallósával felfegyver­kezve jelent meg, ma oly ünnepelte­tnek tárgya, melyre az egyesült Né­metország hatalmas ura representanst küld, hogy nevében elmondja „vajha ez ünnepély szent figyelmeztetés lenne re­jlik nézve, hogy a reformáció adomá­nyait oly bátorsággal tartsuk meg, mint amilyennel azok kivivattak.“ A meggyőződés bátorítja, mely nem riad vissza a legnagyobb tekintély fegyveres hatalmától, nem tántorodik meg a legszédítőbb nagyság kegy mosolyától, nem tér ki útjáról az akarat ernyesztő, meggyőződés bomlasztó látható és lát­hatatlan befolyások légiója előtt sem. Luther bátorsága emancipálta a német Iluidet a romanismus igája a német, nyelvet a latin nyelv nyomása, a né­met szellemet az utánzás pólyái alól; megnövelte a nemzetet, hogy szerencsés növésében odáig emelkedjék, hol ma áll. A szellem nélkül Németország szász darabra szakadó, szétzüllő, szét­eső ország, melyről még Heine kérdezé: Was ist das deutsche Vaterland? És a szívbe nyilaid irónia guny­­kaczajával nevetett ily bolond kér­dés felett. Ma Németország kanczellárjának kezében nyugszik Európa nyugalma. Mi lett volna ez ország Luther nélkül? Mi lett volna az ország meg­győződés nélkül? Ali lett volna az or­szág a meggyőződés azon bátorsága nél­kül, melyet a német trónörökös ma­gasztal, melyért annyi ember jutott már börtönbe, annyi ember lett már honta­lan, annyi ember lett a társadalom számkivetettje ? Az a gúnyolt ábránd, az a gú­nyolt politikában érzelem, politikai nagy eredményeket idézett elő. Nem le­het fölvilágosítani az elmét anélkül, hogy föl ne hevüljön a szív , de nem lehet a szivet felmelegíteni anélkül, hogy lágy eszmék, honmentő gondola­tok és honalkotó akarat hő forrásává ne váljék. A nagy gondolatok a szívből jönnek. Mily elvont körben mélyedett el, a lelkiismeretnek mily­ nyugtalan küzdel­meit harczolta meg Luther; az üdvös­ség földi útját, mily odaadó, mindenről megfeledkező hévvel kereste; a hit ál­tal való megigazulás elvét mily rendíe­len kitartással védte! Ali volt ebben a politika? Mi volt a hittételekben né­peket átteremtő elv? Ali volt számítás? & volt előrelátás? Ali volt higgadtság? A rajongással határos meggyőző­dés volt csupán! Ha mentére hagyjuk, ■gj-gyel gyarapszik a középkori mysti- e­k száma, kiket csak a szaktudós nag és ért, az emberiség nem élvez. De a meggyőződést, nem az eméletet védte. Ezzel lett nagy, mert a hatalom megtagadta jogát e meggyőződéshez. Azért lett nagy, mert a világi nagyság ördögéhez vágta ren­­dtartóját; azért lett nagy, mert a meg­­győződés bátorságáért kész volt életér ■feláldozni; azért lett nagy, mert a­­meggyőződés hódító hadjáratára egy k­önyvvel, a bibliával kezében megin­­t dúlt. Nem vallási meggyőződésről van itt szó de egyáltalán a jogfosztott, ki­tagadott meggyőződésről. A meggyő­ződés diadalra jutott. Ezennel hősének sirjához uralkodók tesznek látogatást. Nagy Péter czár szerette volna az egy­szerű korsót elvinni, melyből az egy­szerű szeretet tikkadt ajakának t­­izét­ oltoltatta. V. Károly tisztelettel kiméli meg a hamvakat, melyek ma Német­ország legszentebb hamvai, melyekből minden német szivben egy szemernyi van és e szemernyitől hevül e szív, mert e szemernyi a meggyőződés ere­jét adja meg a sziveknek. Nézhetjük e közönyösen a meggyőződés hősének apotheosisát ? Nem. Nekünk is van ország­alkotó meggyőződésünk: nekünk is van meg­szentelő hamvunk, nekünk is van hon­talanná tett elvünk. Ünnep, a megyő­­ződés ünnepe, nekünk is. Frázis, népámitás, felforgatás, ut­­czai éljenzés, fáklyafüst és utczasár még nem elég érv a meggyőződés isteni ereje ellen. Van nagy eszme frázis nél­kül; van lelkesedés népámitás nélkül; újjászületés felforgatás nélkül; van lel­kesedés rikoltás nélkül; van világosság puszta füst nélkül; van nemes küzdtéri homok utczai sár nélkül. Sokan ezt nem hiszik. Tekintsenek Németország nagysá­gára és zarándokoljanak el lélekben Luther sirjához. Hegedűs István. —ggmiTOT ■miiwwMfc.'iaraMWRGic awwpw—i ■ wiiü—em ter gomi alezredeseknek, átalában a tiszti karnak s a legénységnek megelégedését és elismerését fejezte ki a hadgyakorlatok alatt tanúsított buzgalomért, nyugodtságért és ma­gatartásért. A honvéd-zászlóaljak tehát hol­naptól fogva rendes állomáshelyeikre vo­nulnak vissza s a gyakorlatokra behivottak szabadságoltatnak. Vége a nagy menetek­nek. Mindenik zászlóalj hazafelé meglehetős utat tesz még meg. A kolozsvári 30-ik hon­véd-zászlóalj holnap reggel indul M.-Vásár­helyről s a hosszú utat Kocsárdig egy ál­lomással teszi meg. Csupán Csapó-Hadnóton fog hosszabb pihenőt tartani. A honvédek szerdán este érkeznek városunkba. — Csapat áthelyezés. All-dik .szebeni­ és 62-dik ra.-vásárhelyi gyalog­sorezredek pa­rancsot kaptak,hogy egy-egy zászlóaljat teljes készenlétben tartsanak, hogy távirati parancs­ra azonnal elfoglalhassák dispositiojukat. Ilir szerint mindkettőt Horvátországba fogják parancsolni. Mindkettő volt már mozgósítva Boszniába is. Az egyik kizárólag székelyek­ből áll, a másik nagyobb részben. Sajátsá­gos, hogy épen a legmegbízhatóbb elem van a legtöbb zaklatásnak kitéve. Képviselőink beszámolói. Tegnap délelőtt 11 órakor a redout nagy termében tartották meg képviselőink beszámoló beszédeiket nagy számú hallgató­ság jelenlétében. A gyűlés elején Bénes Fe­­rencz ajánlatára dr. Maly István elnökké vá­lasztatván a következő beszédet mondá: Tiszt, polgártársaim ! Igen megtisztel­ve érzem magam ezen kellően meg nem ér­demelt bizalomért, ezért örökre le vagyok kötelezve. Fogadják önök hazafias üdvözletemet azért, hogy e nagy fontosságú gyűlésre ily tekintélyes számmal megjelenni méltóztattak. E gyűlés czélja tudvalevőleg az, hogy országos képviselőink működésükről itt be­számoljanak. Nekü­nk bár többször volt sze­rencsénk hírlapok útján hazafias, üdvös mű­ködésükről értesülni, mégis társadalmunk minden rétegében akárhányszor nyilvánult azon óhajtás mind élénkebben, és élénkeb­ben, hogy személyesen jelenjennk meg kö­rünkben, élőszóval számoljanak be működé­sükről, hogy egy alkalom nyúttassék érzel­meik kifejezésére. Épen ezért érdemes polgártársaim or­­szággy. képviselőink óhajtásunkat teljesítet­ték akkor, midőn személyesen körünkben megjelentek. Ennélfogva felkérem az illető képviselő urakat és felszólítom Szász Gerő úr elnöklete alatt Hegedűs István és Bénes Ferencz urakat, hogy az ünneplő képviselő urakat szólítsák fel a megjelenésre. (Éljen­zés.) (A képviselők megjelennek.) Tisztelt polgártársaim! Eget verő har­sány éljenzés bizonyitotta azt, hogy mily örömmel várta városunk lakossága e napot, mennyire örvend ennek s mennyire óhajtja, vajha gyakran érhetne ehhez hasonló na­pokat. Tisztelettel kérem beszámolójukat megtartani. (Éljenzés) Az éljenzéssel fogadott beszéd után Bartha Miklós s utána Ugron Gábor tar­­tották meg beszédeiket. Bartha Miklós beszámoló beszéde: Tisztelt polgártársak! Két­ éve múlt, hogy e helyen vallást tettem Önök előtt politikai hitemről. Két év múltán itt állok megint és bármeny­nyit fontolgassam a helyzetet és a kö­rülményeket, mást nem mondhatok, mint mit akkor mondottam. Akkor hirdettem Magyarország függetlenségét, mint legfőbb politikai czélt és magya­ráztam, hogy ahoz jogunk van s hogy arról lemondanunk nem szabad. E hi­tem két évi tapasztalatom által a tűz­hely körül meg újabb erősségeket nyert s én nem azért jöttem e helyre, hogy elősoroljam az országgyűlésnek két évi törvényhozási tényeit, melyek amúgy is csak az egyik napról a másik napra való megélhetés aprólékos kísérleteiben nyilvánultak, s melyeknek fölsorolásá­tól különben is fölment­eltem válasz­a­tóim műveltségi színvonala s közügyek iránti érdeklődése, hanem itt állok, hogy újabban rámutassak azon örökké süjgó sebre, melyet a közjogi kiegye­zés hazánk államiságán ejtett s fölhív­jam Önöket, hogy a függetlenségi párt sorait támogassák abban az alkotmá­nyos harczban, melyet e tátongó seb begyógyítása végett folytat. E harcznak nem szabad szünetelni, m­íg nagy czéljainkat el nem érjük. Folytatnunk kell azt minden vonalon, a községben, a vármegyén, a városokon, ember ember ellen, párt párt ellen, szívünknek egész melegével, agyunknak minden bölcsességével. Miig kell vív­nunk az érvek tusáját a társas körök­ben, a műhely pihenő óráiban, a fóru­mon, jó barátok és ellenfelek között mindig lankadatlan erővel és ál­landó hittel a biztos sikerben. Lemon­dani e küzdelemről annyi, mint lemon­dani önmagunkról; annyi, mint azt ál­lítani egy évezred viszontagságos tör­ténetéről, hogy azt nem az ősök kardja metszette bele az emberiség országút­­jainak irány­jelzőibe, hanem a regeköl­tők élénk képzelődése formálta dajka mesévé. Századok óta az a kérdés, hogy akarunk-e önálló állam lenni; akarjuk-e, hogy Kárpát bérezni magyar hazát vegyenek körül; akarjuk-e, hogy e ma­gyar haza önálló test legyen, mely minden idegen beavatkozástól menten intézze minden ügyeit; akarjuk-e po­litikai háztartásunkat saját érdekeink szerint rendezni be; akarjuk-e, hogy annyit keltsünk, a­menynyire szüksé­günk van ; hogy saját hadseregünkkel védelmezzük magunkat — szóval, hogy függetlenek legyünk ? E kérdést az 1867­ és az 1877-iki törvényhozás rosszul oldotta meg. Meg­elégedett Magyarország részére bizo­nyos helyhatósági jogokkal; egy par­lamenttel, melynek hatásköréből ki van véve a legfőbb állami functió, a véd­erő ügye; egy minisztériummal, mely miként, legújabban a horvátkérdés be­­bizonyította a legelhatározóbb pillana­tokban nem kormányozhat öntudatos fel­­sőbbséggel, hanem ügynökösködik Bécs és Budapest között, szánalmasan kap­­kodva azon mesterkélt érvek után, me­lyekkel visszás helyzetét kimenthetni véli. A függetlenségi párt, melynek az Önök bizalmából és saját krédóm után én is tagja vagyok, soha sem elégedett meg a nagy történeti, államhatalmi és nemzet­ettnikai kérdésnek ezen idétlen megoldásával. E párt megemlékezett arról, hogy hazánk függetlensége, mely­ért a Bocskai hajdúi, a Rákóczy kuru­­czai és a Kossuth honvédei drága vé­rüket ontották, nem üres ábránd, ha­nem az élni akarás logikai kényszerű­sége, a nemzeti megváltásnak egyetlen eszméje. Az 1867-diki kiegyezés ezen megváltó eszmét betemette egy para­grafus-özön hantjai alá. Minő kishitű­ség! Azt hitték, hogy a mi férfiak vé­rével s az asszonyok köny­űillatásával van leírva, azt el lehet törülni tintával! Hát nem törülték el. Itt vannak Önök, hogy bizonyságot tegyenek róla; itt vagyok én is, hogy hirdessem az igét, nem ismerve más életezést, nem teljesítve más feladatot, mint küzdeni e szent eszme papjaként — még halá­lom után is küzdeni érte azzal a pará­nyi emlékezettel, mely életemből talán fenmarad. Fia hát azt kérdezi valaki, hogy mit cselekedett a függetlenségi párt a lefolyt két év alatt ? annak én azt felelem, hogy küzdött az önállóság­ért, mint az erkölcsi és fizikai világrend legfőbb javáért. Ha leszavaztatott az egyik vonalon, fölvette a harczot a má­sik vonalon s pártunk tagjai mindig újra kezdték a küzdelmet, miként Kaul­­bach hunjai, kiknek lelke fölszált a csa­tatér gőzével, s­ tovább küzdött a meny­országban is. (Éljenzés.) Azt mondják, gyengék vagyunk, azt mondják, kivihetetlent akarunk. íme a jelszavak, melyekkel egyelőre meghódí­tották az ország többségét. De hát ma­gyarázzák ki már egyszer magukat, mert a dolog természete úgy hozza ma­gával, hogy ha mi vérrel és pénzzel tartunk egy hadserget, mely nem a miénk s mely rajtunk kivid­ulő befo­lyásoknak áll szolgálatában, akkor mi rendszeresen gy­öngí­t­j­ü­k magunkat. Ha továbbá gazdasági berendezésünk olyan visszás, hogy két különböző gaz­dasági rendszerrel biró államot egy és­­ ugyanazon törvények nyűgével egy és ugyanazon vámsorom­pó Prokrusteságyá­­ba szorítottak, s ez­által hazánkat az osz­trák ipar tributáriusává tették és meg­nyitották vagyoni életünk minden vér­edényét, mely előbb-utóbb kimerülésre vezet, akkor ismétlem, magyarázzák ki magukat, hogy ezen folytonosan gyen­­gítő műtétek miként vezethetnek erős­­bödésre? Valóban csodálatos! Azt mond­ják gyengék vagyunk arra, hogy a ma­gunk emberségéből megéljünk, s arra szerintük elég erősek vagyunk, hogy egy másik állam is éledjék rajtunk. (He­lyeslés.) És hát a leplet e hitvány jelszerül, mely olyan mint a foszforméreg fénye, csak addig hat, a­míg homályban le­het. Gyújtsunk világot! Kérdezzük meg a túlsó tábortól, hogy miért vagyunk mi gyengébbek, mint Dánia, Belgium, Hollandia, Schweitz, Görögország, Ro­mánia, Szerbia és a többi apró államok ? A nemzetiségek miatt — mond­ják nehézkes bölcselkedéssel Jelszó ez is mint a többi s talán hitványabb va­lamennyinél. Hát támogat minket Ausz­tria a nemzetiségekkel szemben? A múlt század végén föllázadtak az erdélyi olá­hok; a harm­inczas években megindult az illirmozgalom ; 48-ban az ország min­­den sarkát ránk gyújtották. Hát kér­dezzék meg a történelmet, hogy kicso­da volt a lázító, a­ki honfitársaink ke­zébe égő üszköt adott? Nem felelek rá, de oda mutattam, mint a múlt egyik hagyományára. S ha akkor így támogattak Bécs­ijén, miként támogatnak most ? Azt mond­ták, hogy a nemzetiségek megfékezése miatt kell közjogi állásunkból bizonyos részeket feladni. Ám nézzen ki-ki körül, hová vezetett ez a biztatás? Soha sem vert nagyobb hullámokat a nemzetiségi agitatio, mint a kiegyezés óta; a­mit a szászok, oláhok, szeribek, tótok tesz­nek, attól a lázadásig csak egy lépés van. A horvátok már ezt a lépést is megtették. Érdemes volna tüzetesen megvizs­gálni e nemzetiségi áramlat okait, mert a­z tény, hogy idegen ajkú honfitársaink ugyanazon jólétben és ugyanazon ter­hek­ben részesülnek, mint mi magyarok. Honnan van tehát, hogy az elnyoma­tás német korszakában jobban érezték mágukat, mint most, midőn az emberi szabadságoknak teljes élvezetében van­nak? Mert itt nem az az eset van, a­mi a világ minden oppositiójánál len­ni szokott, hogy a lakosság egy része nincsen megelégedve a kormányzás té­­nyeivel, hanem itt egy része a lakos­ságnak saját hazája ellen emel áruló kezet. Mondom érdemes volna tüzetesen megvizsgálni a kérdést, de fölvett tár­gyamról nem kívánok eltérni s igy be kell érnem annak konstatálásával, hogy ezen indokhoz a kulcsot a népek lélektani élete szolgáltatja. Egy teljesen hamis politikai helyzet igazolására föl­találták a jelszót, hogy gyengék va­gyunk, s ezt aztán úgy hirdették mint az opportunitás bölcsességét. Ezen jel­szó hatása alatt 15 év óta nem teszünk mint folytonosan hátrálunk. A nemzet ereje az ő történel­me, kultúrája, hadserge és népesedése mellett első­sorban nemzeti öntudatá­ban áll. Mert emberre és nemzetre néz­ve nincsen nagyobb gyengeség, mint kiölni belőle az önmaga iránt való hi­tet. Nos, a nemzetiségek látják ezen állandó hátrálást, hallják a folytonos érvelést gyengeségünk mellett, s ösztön­­szerüleg érezvén azt, hogy minden nem­zet gyenge, mihelyt annak vallja és hir­deti magát, fölhasználják e kedvezőnek látszó pillanatot. Részemről sajnálom, de éppen nem csodálkozom, ha ezen ener­­váló jelszó a legjogosulatlanabb ábrán­dokra ragadja őket. (Igaz, úgy van.) És h­át a jelszavakkal, ezen szó­noklati szörnyetegekkel, melyeknek ne­vében 15 év óta szenvedik nemzeti jo­gaink a vereséget! Kövessük a becsü­letes megélhetés gyakorlati politikáját, mely abból áll, hogy legyen erőnk ér­dekeink megvédelmezésére és legyen te­rünk vagyoni izmosodásunk kifejtésére, egyebet. Pedig- C.

Next