Ellenzék, 1885. január-június (6. évfolyam, 2-148. szám)

1885-02-14 / 37. szám

Kolozsvárt 1895. bizhatóbb híveinek számából kiszemelt, 150 tag a felsőház rendeltetésének flagráns megértésével az utána következő kormány­­nyal szemben fakczio/­us oppozicziót fog ké­pezni. (Nyugtalanság, és ekkor az önök ál­tal átalakított felsőház épülete oszcillációt mutatna, feltétlen szolgalelkűség és parla­menti obstrukczió közt. (Hosszantartó élénk helyeslés a bal és a szélsőbalon. Mozgás) I)e t. ház, nekem nem áll hatalmamban a t. túloldalba az alkotmányosságnak és a parlamenti méltányosságnak azon finomabb elveit beoltani, m­elyek az angol pártik el­járását jellemzik. (Helyeslés és derültség a bal- és szélsőbalon. Mozgás jobbról.) Én e thémát csak azért hoztam fel, hogy il­­jen mindenki, a­ki elfogulatlanul képes ítélni a reform ily módon történt erkölcsi természetéről, erkölcsi jogosultsá­gáról, (tetszés a baloldalon) s inkább át­térek némely oly erő bomlására, melyekkel különösen a miniszterelnök úr, de mások is ezt a nagymérvű kinevezést igazolni ipar­kodtak. (Halljuk!) A miniszterelnök úrnak egyik fő érve az volt, hogy nem kell ezen nagymérvű ki­nevezési jogtól tartani, mert ki gyakorolja azt ? A parl­menti felelős kormány, parla­menti felelős kormány pedig nem tarthatja magát a képiselőházi többség támogatása nélkül. Tisza Kálmán miniszterelnök: Nem ezt mondtam! (Mozgás). Apponyi Albert gr. Ha akarja a t. miniszterelnök úr, felolvasom.­­Halljuk! Halljuk a baloldalon.) A t. miniszterelnök úr ezeket mondta szóról-szóra: (Olvassa.) „Parlamenti rendszer mellett t. ház, milyen kormánynak lehet a képviselőházban befo­­lyása? Azon kormánynak, mely többséggel bír a képviselőházban Az ellen keres a t- kép­viselő úr túlsúlyt a felsőházban, én ezt a­arlamentarizmussal határozottan nagy mérv­­en ellenkezőnek tartom , sőt épen azt kell óhajtani, hogy a képviselőházban többséggel bíró kormány azon javaslatoknál, melye­ket az alsóház elfogadott, állandó csökönös gátja a törvényhozás másik házában ne akadjon.“ (Élénk helyeslés a jobboldalon. Mozgás balfelől. Halljuk ! Halljuk !) T. ház, ezen szavaknak értelme épen nem más, mint a­mit én mondtam (Ügy van! balfelől.) A kormány ezen hatalmára nézve a megnyugvást a miniszterelnök úr abban keresi, hogy a felsőházi tagok kine­vezési jogát csak a képviselőházi többség által támogatott kormány gyakorolhatja, tehát csak ezen parlamenti többségnek ér­telmében gyakorolhatja, a­mit a miniszter­­elnök úr kívánatosnak tart. T. ház.­ Ezen érveléssel igen sajátsá­gos helyzetben vagyunk. Midőn a választási elvnek kizárása mellett érvelnek, akkor jó­­vádak gyanánt azt halljuk emlegetni, hogy akár­hogyan konc­entráljuk a választó testü­leteket a választott elem a felsőházban nem lesz egyéb, mint a képviselőháznak tiszta ismétlése, és ezért, mert nem szabad a fel­­sőháznak, ha a képviselőházzal szemben kor­rektívum akar lenni, a képviselőház merő ismétlésének lenni, ezért rossz a választás. (Derültség és tetszés balfelől.) Ha pedig a kinevezést védik, azt mondják: kérem, hi­szen csak a képviselőházi többséggel egyet­­értőleg annak arányában eszközölhetők azon kinevezések, annak eredménye tehát mi lehet? az, hogy a képviselőházi többség is­mét kifejezésre jut a felsőház­ban, tehát azért jó a kinevezés. (Derültség és helyes­lés balfelől.) T. hát! Megvallom, gyenge eszemmel ezen két ar­gan­ntácziót összeegyeztetni nem tudom Hi nem­ kívánatos, hogy a felsőház a képviselőháznak egyszerű ismétlése legyen, ha ezért nem jó a választási elv, akkor nem jó a kinevezési elv sem, mely egyébre nem vezethet, mint arra, hogy a f­esőházban nemcsak ugyanazon elemekkel, hanem egye­nesen azon momentán politikai sz­azatok­kal is találkozunk, mint a képviselőházban. (Helyeslés balfelől.) De t. hát, a miniszerelnök úr érvei­nek legfőbbike az ily nagymérvű kineve­zések eszközölhetése mellett a peer schuch lehetősége. (Tisza Kálmán tagadólag int.) Akkor t. hát, én nem tudok olvasni, mert hónapok óta kezemben van a t. miniszer­­elnök úr által beadott indokolás, és ott vi­lágosan ki van fejtve egy egész lapon át, hogy szükséges, hogy a Kormány azon esz­közzel bírjon, hogy a két ház közti egyet­értést, ha máskép nem lehet, kinevezés út­ján létre­hozza, és miután ez nehezen esz­közölhető az örökletes tagok újból kineve­zése által, ezért szükséges, hogy az élet­hossziglani kinevezés a Koronának fenntar­­tasszék. Ez áll­t. hát, ha olvasni és az ál­talam olvasottat megérteni tudora, a minis­­teri indokolásban,­­ügy van! Helyeslés a baloldalon. Már most te­hát, én ezen érvet és ezen alapot először elvileg egészen helytelennek tartom, és mennyiben annak súlya volna, a kormány ja­vaslatára alkalmazva nem tar­tom őszintének. Igaz­olom mindkét állításomat (Halljuk) A t. miniszerelnök úr nagy könnyed­s­éggel hivatkozik indokolásában egy angol példára, hivatkozik arra, amit a Grey mi­nistérium a nagy választási reform idejében tenni szándékolt, midőn az angol lordok há­za ezen reformnak huzamosan ellent állt, midőn már-már a forradalom veszélye előtt állt az ország, és azt mondja, ime ezen pél­da igazolja azt, hogy minden kormánynak meg kell adni a jogot arra, hogy a vég­szükség esetében ily eszközzel is helyre­ál­líthassa az egyetértést a törvényhozás két háza közt. Már most te­hát, hogy mennyire távol áll a miniszerelnök úrnak felfogása, ki a peer schub-ot az alkotmányos gépezet egyik rendszeresített kerekévé akarja tenni, attól a felfogástól melyre ő hivatkozik erre néz­ve szerencsére még vannak maguknak az illetőknek nyilatkozatai. 1856-ban, midőn az angol felsőháziján egy incidentalis eset alkalmából felmerült az élethossziglan kinevezett perek kérdése, akkor hivatkozás történt a Grey ministe­­rium egy tagjának Lord Pronghamiak leve­leire, melyek egyikében a nemes lord azt mondja, hogy mikor ő lord Grey colimájá­val Windsorba ment, hogy 80 új örökletes peernek kinevezését kieszközölje, akkor ő, nag­yon élénken érezte a helyzetnek válsá­gos voltát, s ebből kifolyólag e rendkívüli lépésnek szükségességét, de olyanok voltak az ő és kollegáinak aggodalmai ezen lépés­nek következményei iránt az egész angol alkotmány szilárdságára nézve, hogy az utolsó pillanatig gyötörte őket a kétely az iránt, nem volna-e jobb minden eshetőség­gel szembe szálni, mint egy ily lépésre ma­gukat elhatározni. Midőn ez lord Brougham előtt, ki 1856-ban az angol felsőházban jelen volt, idéztetett, ő szükségesnek látta szót emelni és az akkori körülményekre reflektálva kö­rülbelül ezeket m­ondá : „Teljesen úgy van a dolog, a mint leveleimből felolvastatott. Mi akkor nagyon éreztük a helyzetnek sú­lyát és visszagondolva az akkori helyzetre, kénytelen vagyok megmondani, hogy igenis akkor indokolva volt az ily lépés ; de — úgymond a nemes lord — ha visszagondo­lok arra, hogy mily könnyen határoztuk volna mi magunkat arra, hogy ugyanannyi élethossziglani pát nevezünk ki , akkor érzem azt, hogy ezt az institucziót e szem­pontból nem szabad az angol alkotmányba behozni , mert ha kell a felsőház tagjainak szaporítása, mint végeszköz, akkor ezt min­den kormányra nézve a lehető legnehezebbé kell tenni, nem pedig legkönnyebbé, hogy valóban csak mint végeszközhöz nyúljon hozzá.“ (Élénk tetszés balfelől.) És én t, képviselőház, ámbár nem tel­jesen azonosítom a két fogalmat, de meg­vallom, ezt majdnem olyannak tekintem, mint a forradalmat , mert az nincs kizárva egyetlen egy nemzet fejlődésében sem, hogy a forradalmi térre nem fog lépni ; de azért egyetlen egy nemzetnek sem fog eszébe jutni, hogy a forradalom jogosultságát al­kotmányában számításba vegye. S ezért a peer shub lehetőségét mint egy alkotmányos reform indokát elfogadni képes nem va­gyok. (Helyeslés balfelől.) Egészen más erők azok, t. hát, me­lyek manapságon a parlament két háza kö­zötti egyetértésnek helyreállítására működ­nek és működni fognak, ha ugyan az em­beri nemnek fejlődése az eddigi irányban tovább halad, még­pedig évről évre na­gyobb súlylyal. Az alkotmányos institúciók­ban lehetetlen minden eshetőségre nézve a gépezetnek mechanikumában keresni a meg­oldást és biztos­ítékot. Akárhogy konstitál­­juk az intézményeket, lehetetlen, hogy azok működésének jó nagy részét ne bízzuk azon erkölcsi erőkre, melyek a társadalomban és nemzetben működnek. A modern akotmá­­nyos nemzeteknél pedig te­hát, európaszerte mindenütt s így minálunk is hosszú küzdel­mek és hosszú alkotmányos fejlődések utján megdönthetlenül érvényesült a nemzeti aka­rat felsőbbségének ereje és ebből kifolyólag a népképviseleten alap­uló háznak fölénye a politikai hatalom gyakorlásában. Ezt a. hát sem kimondani, sem hangsúlyozni nem szük­séges, törvénybe iutatni pedig nem is lehet, nem is szükséges, ez a társadalmi és nem­zeti tényezők súlyának természetszerű­sü­lése folytán ellenállhatlanul érvényre jut És igy a felsőház sikeres ellentállást a nem­zeti képviselet akaratával szemben hosszú ideig, ma már csak akkor folytathat, ha a nemzeti képviselet a nemzet akaratának in­­terpretác­iójában tévedett és ha az igazi közerk­ület a felsőház és nem az alsóház ál­­láspontja mellett van. (Élénk helyeslés bal felől, ügy van !) Ha a népképviseleti kamara megma­rad a maga talaján, ha hű képviselője, hű magyarázója a nemzeti akaratunk, akkor ma már nincs az az erő, a­mely képeg volna határozatainak megvalósulását huzamos­ időn át megakadályozni, és ez az angol példa, a­melyre a t. miniszterelnök úr indokolásában hivatkozik, mintegy utolsó mozzanata volt annak a küzdelemnek, mely a népképvise­leti ház politikai fölényéért egy évszázadon át vitatott. Ez korszakot képező e tekin­tetben nemcsak Angliának, hanem az összes alkotmá­nos államoknak történetében. Lás­suk most Angliában ennek egy példáját, midőn oly erős ellentét támadt az angol al­sóház és felsőház közt, újabbann a válasz­tási reform kérdésében. Ugyan mennyi ide­ig tartott, t. ház, míg a felsőház első ízben kifejezett határozott ellenzésének daczára az alsóház által a közvélemény helyeslése mellett vitatott elvet elfogadta? A felső­házi többség ezen elv mellé egy másik elvet akart állítani: a választó­kerületek méltá­­nyosabb felosztásának elvét és mert neki ebben igaza volt, mert ebben a közvélemény őt támogatta, azért az keresztül vitte. A­miben pedig az alsóháznak volt igaza, a­miben az alsóház a nép óhajára támaszko­dott, a választási jog kiterjesztését illetőleg, a felsőháznak engedni kellett, semmi jogi kényszer hanem a nemzeti közvéleménynek, a nemzeti közakaratnak, a­hol ez életképe­sen nyilvánul, ellen­állhatlan ereje folytán (Igaz! Úgy van! Élénk helyeslés bal felől) Ezen tényezőktől várom én t. hát a parlament két háza közti állandó egyetér­tésnek biztosítását. És legyen szabad ez al­kalomból mindjárt egy másik rokon érve­lésre válaszolnom, melyet a túloldalról oly gyakran hallottunk, (Halljuk! Halljuk!) hogy t.­i, ha a felsőház a mi konc­epcziónk szerint alakíttatnék át, a hatalom súlypontja minden egészséges parlamenti felfogás elle­nére a felsőházba tétetnék át, a felsőház do­­minálna a népképviseleti kamara felett. Legyen szabad erre egész tisztelettel megjegyeznem, hogy ez az aggodalom merő c­iméra, merő ürügy. Ha elő­áll egy oly helyzet — és igenis előállhat, hogy erkölcsi túlsúl­lyal bír a felsőház az alsóház felett, — akkor a hiba ne­m a felsőház túlságos hatalmasságában rejlik, hanem mindenkor magában a népképviseletben. (Élénk helyes­lés balfelől. Igaz!) Akkor a hiba abban van, hogy­ aláásták a népképviselet hatal­mának erkölcsi forrását. (Élénk helyeslés bal felöl. Úgy­ van!) akkor a hiba abban van, hogy a képviseleti rendszer nyilvánu­­lásának meghamisítása vagy erőszakolása által (Zajos tetszés balfelöl.) oda engedték fejlődni a dolgot, hogy a formai népképvi­­selet nem a nemzetnek igazi, (Úgy van! balfelől) hogy hír annak minden formai jo­gosítványával, de nem bír annak erkölcsi erejével. (Úgy van! balfelöl) És ha önök a túloldalon egy ehhez hasonló helyzet súlyát tapasztalják, vagy talán annak előállhatásá­­tól félnek (Ellenmondás jobbfelöl. Zajos tetszés és élj­ezés balról) akkor meg fogjuk mutatni az utat e helyzet megszüntetésére, de nem az alkotmány többi tényezőinek, nem a felsőháznak gyöngévé tételével, ha­nem a népképviselet összealkotásában mu­tatkozó hibák orvoslásával. (Élénk helyeslés halfelöl). De a kormány javaslatával szemben miként óhajtjuk mi azt a problémát, melyet beszédem bevezetésében felállítottam, meg­oldani ? Mi azt hisszük, hogy ha előállott az a fejlemény, mely szerint a születési aristokráczia egymagában véve nem elég erős arra, hogy egy felsőházu­nk alkotmá­nyos funkc­ióit sikeresen teljesíthesse, ak­kor ah­hoz egy uj elemet kell hozzáadni. Egy uj elemet mondom s nem ügyes, a kor­mány által kiválasztott új embereket, kik ottan nem képviselhetnek semmit, mint a maguk egyéni súlyát, mely azok közt ke­veseknél lehet ily, a funkczióra elég nagy és azonkívül csak a létező kormánynak ha­talmi befolyását. (Igaz! balfelől) Ezt t. hát, nem lehet uj elemnek nevezni, melyet a felsőházba helyeznek. Ezek önkényüleg ki­szemelt uj egyének, de ezek uj társadalmi elemei ezek az instituc/iónak egy másik oszlopát a születési aristokracziának fen­­tartott oszlopa mellett nem képezhetnek. (Helyeslés bal felöl.) Mi uj elemet akarunk behozni és ezen I uj elem nem 1- hét más, mint az, a mely a­­ nemzeti fejlődés vezetésében, a nemzeti eszmék­­ forrongásában már ma is a főszerepet viszi, az nem lehet más mint a magyar középosz­tálynak kicsucsorodása. (Helyeslés btőlfelöl) Ezt az elemet kell bevinnünk, ha akarjuk, hogy az a felsőház, melyet szervezni kívá­nunk, bírjon egyfelől a kellő függetlenség­­g­é, más­felől a kel­ő nemzeti universális felfogással és harmadszor a kellő politikai súlylyal Ezt az elemet, mint bármely tár­sadalmi elemet, mely a maga egyetemessé­g­ben nem jöhet valamely testületbe más­kép mint a képv­eltetés, választás útján, hogy hogyan lehessen szervezni, azt én nem tudom. Ez te­hát annak princzipális oka hogy miért kívánom a felsőház egy részének lé­­tesitését választás útjaik, és­pedig a tör­vényhatóságok által, hol ez az elem szer­vezve van. És evvel a gondolattal szemben ne­ss­ék azt mondani, hogy ha 150 kitű­nőség a kormány által kineveztetés útján nem található, akkor 80 az, mert ennyit akarunk Valasztás útján bevinni, választás útján sem lehet találni. Hiszen e választot­tak nem a maguk egyéni súlyánál, nem a maguk kitánó egyéni tulajdonságainál lógva vannak hivatva ott lenni, hanem képvise­lik ott az­­n elemet, mely bizalmát rájuk ruházta. (Helyeslés halléiul) Ez óriási kü­­­lönbség a Szavazási jognak a kettős kelet­kezés közt, melynek egyikénél ké­rt, hogy minde­n egyes egyen saját erdemenek alap­ján álljon, másika mellett pedig azon egész választó testület, azon egész társadalmi elem talapzatait áll, me­lynek biz­almából helyét eltoglalja (Élénk helyeslés a bal és szélső baloldalon.) De azzal a konc­epczióval szemben a múlt napokban erős védelmi és támadási harct solytaztatott. És ha azon érvek soka­ságából, a­melyet hallottunk csak egy né­hányat ki akarok ragadni, azokat, a­melye­ket a legnyomósabbaknak vélek, már a sze­mélyt megillető tiszteletnél fogva is termé­szetesen a miniszterelnök úr érvelésével kell kezdenem és fel kell hoznom egy érvet, a­melylyel már csak azért is kell foglalkoz­nom, mert a miniszterelnök úr azt mondot­ta, hogy ez a fő érve a választás elve ellen. (Halljuk ! Halljuk !) Azt mondta a miniszterelnök úr, hogy „nem óhajtom a törvényhatóságok által vá­lasztott tagokat, főleg azon okon, egyebek mellett, a­melyet most leszek elmondandó és ezen bevezetéssel körülbelül azt fejtegeti, hogy vagy ambícziójukat fogják helyezni a kiváló politikai tehetségek abba, hogy tör­vényhatósági mandátumot nyerjenek a fel­­sőházba, s ekkor ez­által szegényedni fog politikai tőkében a képviselőház és a súly­pont átmegy a felsőházba, vagy nem fog­ják ebbe helyezni ambícziójukat és ekkor nem fogja megütni a felsőház törvényható­sági választott tagjainak egyéni minősége a kellő mértéket. Go­ndolom, helyesen idézem az argu­­mentáczió értelmét. Ha csakugyan ez a fő érve a minisz­terelmi­ úrnak, akkor ezen érve miatt hát I­ran elf­gadhatja a mi javaslatunkat, vagy­­ ha ez az érv annyi súlylyal bír, hogy e miatt nem fogadhatja el javaslatunkat, ak­kor méltóztassék visszavonni a saját maga által beadott javaslatot is. (Élénk helyes­lés és tetszés a baloldalon ) mert t. képvi­selőház, az egész a körül forog, hogy van-e népünkben egyáltalában elegendő politikai tőke arra, hogy a képviselőházban helyt nyerő tehetségek mellett, meg a főrendiház számára is jusson 80—100 vagy 150. Ha nincs, akkor ép oly kevéssé lehet azokat a képviselőházuak elszegényedése nélkül kine­­vezés útján a felsőházba hozni (Élénk tet­szés és helyeslés a baloldalon.) Ha pedig van, akkor épúgy lehet a választás útján behozni. (Élénk tetszés és helyeslés a balol­dalon.) Miután ezen indokkal foglalkoztam volna csak azért, mert oly magas sankcziót nyert, hogy a mi­niszterelnök úr ezt főindo­­kának nevezte, még egy kettőt kell kiemel­nem, a­mi több oldalról lett hangsúlyozva. (Halljuk ! Halljuk ! Folyton halljuk az előadótól kezdve a mai napi utolsó szónokig a túlsó oldalról, hogy mi a törvény­hatóságoknak a főrendi­házban képviseltetési jogot adván, belevisz­­szük a törvényhozásba azt, a­mit onnan minden áron ki kell küszöbölni, t. i. a par­tikularismus szellemét, és hogy a megyét ezzel tulajdonképi hivatásától a közigazga­tástól áttereljük a politikára. Hogy te­hát ez utóbbival röviden végezzek, megvallom, hogy abból a körülményből, hogy egy me­gyének vagy városi törvényhatóságnak kö­zönsége minden 8-dik évben,­­ pedig ez a mi javaslatunk szerint a legrövidebb termi­nus,­­ egyszer egy követet választ a fő rendiház­ba, azt következtetni, hogy ez ál­tal a megye, mint Földváry képviselő úr ma mondta, összesen 63 parlamentté válik, a közigazgatástól, a­melylyel ezen nyolcz év alatt nyolc­szor 365 napon át foglalko­zik, elter­eltetik és politika alakíttatik, ezt állítani annyira nem komoly dolog, hogy azt­­gondolom, egy kis meggyőződés után többé senki sem fogja azt ismételni. (De­rültség balfelől.) De t. hát, ott van a megyei partiku­­larismus mumusa. T. hát, nehéz evvel az érvvel is c­áfolólag foglalkozni, mert nehéz annak testet adni. Nehéz tulajdonképen an­nak igazi értelmét felfogni. Mert hacsak nem akarják az országnak összes választóit a választási cselekvényre összecsődíteni és mindnyájuk által együttesen választatni az eg­ész képviselőházat, akkor egy bizonyos faja a partikularizmusnak, t. i. az a külön­­külön választás, külön csoportosítás szerint minden képviselő választásnál megtörténik. De te­há', megengedem egyben különbözik az a választótestület, melyet a választó­ke­rület közössége képez, attól, melyet a tör­vényhatóság alkot, hogy t. i. a választó­kerület elemei semminemű egyéb érintkezés­ben legalább közügyben egymással nincse­nek, csak abban, hogy időnként választás alkalmával ös­­zejövőek, holott a megyei vagy városi törvényhatóságok választó tes­tületei közügyekben különben is találkoznak. Hát te­hát, megvallom, ha mi a vá­lasztást komolyan vesszük, ha mi azt a köz­akarat kifejezőjének akarjuk tekinteni, és nemcsak alkalmatlan formalitásnak, melyen keresztül kell esnünk, de melynek hatályos­ságát lehetőleg kijátszani iparkodnak, ak­kor azt a örülményt, hogy egy választó tes­ület tagjai közügyekben más­különben is találkoznak, hogy ennek folytán egymást megértve köztük közakarat fejlődhetik,nem hátránynak,­­ hanem egyenesen előnynek tartom. És ez nem nyomtatja reá egy választó testületre a partikularizmus bélyegét. Azért mert annak egyes elmei különben is talál­koznak, azért azok nem képeznek sem b­al­­parlamentet, sem követeik nem a locális ha­tóságnak kifolyásai. Ami a partikularismust a választás­okba beviszi, ami — mint a mi­­niszt­­elnök úr tegnap mondta — még a magyarországi 1848. előtti alkotmányos élet fénykorában is állandó panaszként a legje­lesebbek o­kairól hangzott; ez az, a­mi a képviseletet egyetemes nemzeties jellegéből kivetkőzteti és azt a partikularizmus jelle­gével felruházni képes. Ha ez nincs, és ezt tudtommal senki a házban a törvényható­sági választótestületekre ruházni nem ki­vánta, akkor a küzdelem a partikularizmus jelszavával nem jelent egyebet, mint küz­delmet üres, tartalom nélküli jelszóval.­­ (Élénk helyeslés a baloldalon.) Egy más érvet hozott fel különben ál­talára élvezettel hallgatott jeles beszédében Vadnay Károly t. képviselő úr. Ő ugyanis hivatkozott azon szomorú tapasztalatokra, melyeket a választások terén tettünk és azt mondja, a képviselő választás annyi bajjal jár, hát minek szaporítjuk a válasz­tások számát egy újabb választással? Te hát ! Ha ezen argum­etumnak logikai kö­vetkezményeit le akarjuk vonni, — mint azok bizonyára a t. képviselő úr szemei előtt nem állottak, midtin ezen érvet használta — akkor ez végkövetkezményében megöl minden közszabadsági és képviseleti intéz­ményt, mert minden képviseleti intézmény is utóvégre választáson alapszik. De te­hát, ez ellen is tudok korrektívumot. De a kor­­rektívum nem az, hogy a választások al­kalmazását ott is a­hol azt a dolog termé­szete kívanja mellőzzük, hanem az, hogy a választások szabadságának, függetlenségé­nek és tisztaságának minden biztosítékát megadjuk. (Élénk helyeslés a bal és szélső­baloldalon ) Ez azon irány, melyben keresni kell a biztosítókat ezen kin­övések ellenében. (Igaz ! Úgy van­­ a baloldalon.) De te­hát, más nagy szavak sem hiá­nyoztak azon érvelésekben, melyek az ál­talunk támogatott indítványnyal szemben hangoztatva lettek. S igy különösen Bek- Z­sics Gusztáv képviselő ur valósa vesztő hangon (Derültség a bal ! ^ baloldalon.) tiltakozott a demokra ^ vében a választási elvnek meghou ^ len és a demokráczia nevében hatalom kegyes pártfogásáért és 3*1 .jáért. (Derültség a bal és szélsőbalod Hat, t. ház erre az ellenvetésre elör­e adta a választ Szilágyi t. barátom H fényes beszédének azon kimagasló ■ tumában, melyért most is köszönetet a­dok neki, hogy a controversia fesze­­­jat oly fényes világitásba helyezte a­zés a baloldalon.) és ez az volt" . mondotta, hogy a demokráczia gyjL""' lödő korában, midőn még nem érzett vl talajt maga alatt, akkor igen sok v. kénytelen volt a rendi túlsulylyal S­ a királyi hatalom védszárnya alá bu­lni, de ha ma, midőn a legnagyobb talommá vált a czivilizált világ m­imi­j­szágában, ugyan azt teszi a dem­okig, akkor elárulja küldetésének legszentebb szét, mely mindenütt a szabadság. (7 helyeslés a bal és szélsőbaloldalon.) Ha Bek-ies J. képviselő úr elleni, vének a választás ellen, melyet ő a de­­kráczia jelszavával fedez, psychologist rázata van. (Halljuk! Halljuk!) Én­ vonom kétségbe, soha sem szoktam, ke­vésbbé vonom kétségbe a képviselő , az ő teljes jóhiszeműségét és őszintést,­ de hogy a t. képviselő úr a demokráczit beszélve mit ért ezen szó alatt, azt ő m, megmondotta nekünk oly világossággal mely épen az ő őszintesége és jóhiszemű mellett szól, mert különben annyira *4 is árulta volna épen minapi beszédében, (Ilj, juk! Halljuk !) Ő megmondotta úgy, hogy­­ épen azon megyei közönségtől­, me­lyre a választást bizni akarjuk, m ezen megyei közönség nem elég demok­­bus, mert ha ebben a megyei közönségbe­n keressük, hogy a „polgári osztály* az if­kos és kereskedő mily kevés perczentet­ta akkor világos, hogy a demokraczia vés­lyeztetve lenne ezen megyei közönség itt, tehát vedd e demokracziát védelmed alá hatalom! Ezt mondotta a t. képviselő' Na hát, t. hát, itt van a psychologiai díj mely miatt a t. képviselő úr és soksi vele együtt,, (Közbeszólás a baloldalon: h igen sokan !) talán nem igen sokan, de: melyek, habár kevesebb őszinteséggel, irt­­nak a megyei elemtől, mint a melyre aá­lasztás bízatnék. Ők, midőn demokrácia beszélnek, akkor tulajdonképen csak a­ klikk uralmáról szólnak. (Z.jos helyeslő­ bal- éa sz első baloldalon. Ellenmondasít jobboldalon) őket talán önönmaguk, be nem vallott, de engesztelhetetlen gyí­let vezeti a régi m­agyar társad­aam fennmaradt elemei ellen. (Igaz! ügy a baloldalon.) És mert egy író, aki gondold Betsics Gusztáv képviselő úrhoz igen kód áll. (Közbeszólások a baloldal-m, Timalfol, utána járván a megyei bizottmányok Ő­ sz­állításának, kiderítette azt, hegyezel®e­gyei bizottmányok virilistái köz­t még mos is 60 százalékja szerepel azoknak, a­ki birtokukat őseiktől örökölték, hát ezek a­z­ite nem képviselh­etik a demokráczit. Ht t. hát én megvallom, egészen máskép feja fel a demokrácziát, mint a képvis­lettre azt hiszem igazabban, azt hiszem egy*­ többen mind azon nagy szellemekkel s­­a demokráczia igazi törekvéseinek előhar­czosai voltak. Valamint nem tartom a mokráczia igazi hívének azt, a­ki egy­­­sadalmi átalakulás foltján, a társadalom­­ fejlődő új elemek iránt ellenszenvvel vt­­tetik és azoktól meg akarja tagadni az­ részt, melyet becsületes munka és töret"­" által maguknak kivívnak. (Élénk hely­ és tetszés a baloldalon.) épen úgy nem tut­hatom a demokraczia igaz hívének azt. •’ a demokracziában az uj elemeknek ■& demokracziáját akarja létesíteni. (Zaj08 szés nyilatkozatok a bal- és szélső bal*® és a ki a demokraczia köréből ki all zárni a régi társadalom azon elemeit, 11­lyek nem privilégiumok, nem el-szko/o . , utján, hanem szintén saját tulajdonság) . nak s/.ivóssága által az uj áramlatok 8 . pert is tudtak magukat fenntartani., (»"jj helyeslés és tetszés a baloldalon ) szóljunk ezen tárgyról egész nyíltan! (** j juk! Halljuk !) .­­ Az igazi demokratikus felfogás '' 1 feltétele az, hogy sem ez uj, sem 8 j 1 elemek iránt szűkkeblű ne legyen és W ’ universalis egyaránt. De ha Beksk­e­y . táv képviselő úr, bizonyos értelemben ij. 1 gal, mint a demokráczia egyik fény0 ^ 1 kiemelte annak az állami erők egyes1..^ 1 irányuló tendencziáját, a midőn ezt ^ rém, ne legyünk vakok a demokracZ ,, magának hiányai és azon veszélyek­er ^ j melyekkel az jár. Ne boruljunk J6' (|t| jJ) egy fétis előtt, a világon semmit6'6,^;. ^ előtt, hanem vizsgáljuk azt minden ' jj,j ról, szabad látással világos felfogás8*^;, van a demokrácziának veszélye, e ' ' jj. a politikai tradicziónak hiányában ^ de. Ezen veszélynek egy ellen8Z®^j^j j és ez az, ha a demokratikus ter|0 jó i formái között és annak menetében régi társadalomnak elemei minél.. ^ jj: ju mértékben megtudják állani helye '6 ^ ^ nél nagyobb mértékben át tudna uj viszonyokba. (Élénk hely',s^A oldalon.) . ^ H Azon országok példája m ^8,^a ' igazságát, melyeknél a demokratikus^ f] tu kulas egyszersmind a régi társada­lnéi egy nagy részének elpusztulás ' f.­ Ott van Francziaország példája, am­i e­gységének ősereje mellett, miután a demokratikus elvnek keresztü^ j^jfyj csak egy véres forradalom által (,*!( #r tévé, amely a régi társadalom 8­8 ' . navehető elemet elpusztította. a P­es­­­tii az ELLENZÉK (142) FebruárU.

Next