Ellenzék, 1886. január-június (7. évfolyam, 1-145. szám)

1886-04-08 / 79. szám

Hetedik évfolyam.­szám SZERKESZTŐI IRODA: Belközéputcza 21. szám. (Postaépület) hová a lap szellemi részét illető közlemények czimzendők. AZ „ELLENZÉK“ ELŐFIZETÉSI DIJA : Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva Egész évre.......................16 frt. || Negyedévre .... 4 frt. Félévre.............................8 frt. || Egy hóra helyben . . . frt 50 kr. Egyes szám ára 5 kr. Megjelenik mindennap, kivéve a vasár- és ünnepeket követő napokon.­­ Kéziratok nem adatnak vissza. POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI NAPILAP. Kolozsvár, csütörtök, április 8. 1886. K­I­ADÓ-HIV­AT­AL: Kolozsvárt, Belközép utcza 33. istm. A HIRDETÉSI DIJAK alku utján állapíttatnak meg. Bélyegdij minden hirdetés után 30 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél külön kedvezményt nyújt a kiadó-hivatal. Nyílttéri czikkek gázmond sora után 20 kr. fizetendő. Lapunk mai számának tartalma: Az olvasóhoz. — Levél Bartha Miklóshoz, irányczikk. — Polikai hí­rek. — A Tageblattból. — Világ folyása. — Orbán Balázs beszéde. — A vadházasságok kiirtása. — Váro­si ügyek. — Mindenféle. — Közgazdaság. T­á r c z­á­k : Sugarak a sötétből. — Egy élet bűne, angol regény. Az olvasóhoz. Ha Rómában élnénk, bátran állanánk a fórumra, hogy szétnyissuk tógánkat, föl­tárjuk sebeinket és rámutassunk a gondo­latvilágban elért eredményekre. A sebeket becsületes küzdelemben kaptuk — be is he­gedtek ; a gondolatokat őszinte lelkesedés­sel ébresztettük— reméljük ténnyé is válnak. Melyek ezen gondolatok ? Az erdélyi kulturegylet s általa az er­délyi bajok egész sorozatának társadalmi, törvényhozási és kormányzási javítása. Látható, hogy nemcsak magunkról be­szélünk. Ezen a téren érezzük a szolidari­tást a kormánypárttal is. Ha külön akar­nék az érdemeket választani, ezt mondanék: Itt vagyunk a kovász, a kormánypárt a kenyér, mert mi szóba hoztuk, a kormány­párt pedig meg fogja valósítani. Rámutatva a tényre, rámutattunk ar­ra, hogy minő szükségletet pótol az „Ellen­zék“ s vele együtt az egész kolozsvári sajtó. Azon szokatlan helyzetben vagyunk, hogy reklámot csinálunk ellenfeleinknek és úgy mint magunknak. Hirdetjük, valjuk és a tények naponként tanúságot tesznek mel­lettünk, hogy az erdélyi közönségnek nél­külözhetetlen szüksége van az erdélyi hír­lapirodalomra. E hírlapok nélkül Erdély né­ma gyermek. A budapesti sajtó — egyebet nem említve — még az erdélyi kulturegyleti bálról sem vett addig tudomást, míg a bi­zottság a fővárosi írók nyugdíjegyletének egy nagyobb összeget meg nem szavazott. A­ki gondolkodni szeret, levonhatja ebből a következtetések egész lánczolatát. „Segíts magadon !“ — íme a nagy igaz­ság. Fogjuk meg a nyelét annak az emel­tyűnek, mely kiemel szomorú helyzetünk­ből. Dolgozzunk! Helyes, de a munkának közvetítőre van szüksége. Manapság a leg­jobb közvetítő a sajtó, a becsületes, az ön­zetlen, az igazságos és értelmes sajtó. Mi nem feledkezünk meg soha arról, hogy mivel tartozunk a függetlenségi zász­lónak. Alatta állunk és érette harc­olunk. De e zászló árnyékába bevonjuk hazánk szorosan vett belügyi érdekeit és Erdély viszonyait is. Viszont a kormánypárt lap­jai az Ausztriával való közösséget hirdetik mint helyes és czélra vezető irányt, de hi­tük szerint ez nem akadályozhatja a belső fejlődést. Van tehát közös találkozási pon­tunk; van egy tágas mező, a­melyet közö­sen mivelünk, szántunk, kapálunk és ter­mékenyítünk. E közös mező nevében állít­juk, hogy intelligens erdélyi ember nem le­het el erdélyrészi napilap nélkül. Állítjuk, hogy az erdélyi lapok előnye: a közvetlen­ség, a bajok valódi ismerete és a vidéki jelleg; viszont ránk nézve a fővárosi lapok hátránya, az érdeklődés kisebb foka és a helyi viszonyok ismeretének felületessége. A­ki egy egész országot felölel, az nem domboríthatja eléggé ki az egyes részlete­ket. Hű, igaz és világos tükröt ezen rész­letről csak mi adhatunk. Ha hát az erdélyi közönség komolyan akar segíteni önmagán, meg kell izmosí­­tania saját hírlapirodalmát, hogy legyen az eszméinek közvetítője, szenvedéseinek föltá­rója, cselekvéseinek hirdetője és érdekei­nek istápolója. Ez a mi előfizetési fölhivásunk. Az „EULENZÉK “ szerkesztősége és kiadóhivatala. AZ „ELLENZÉK“ TÁRCZÁJA 1886. április 8. Sugarak a setétből. .. Hogy csináltak Pogányiban a németből magyart ? Volt a sok rossz Bach-huszár közt, volt itt-ott egy jó is, a ki őszintén vonzó­­dott a magyarokhoz s legalább belsejében, titokban, mély részvétet érzett az elnyo­mott nemzet iránt. Ezekre nagyon hamar rátalált a magyar ember. Kiolvasta szeme­dből — akármilyen mérgesen néztek is, — hogy szolid, nemes lélek lakik bennök s úgy­­ hogy lehetett, dugva, szeretetének minden ■zelegével mosolygott rájok s igyekezett halmukat megnyerni. A magyar ember ritkán él vissza va­dkinek a bizalmával. A ki őt szereti, azt Térével is kész megvédeni; de a kit gyűlöl, annak szemben is csak olyan ellensége, ■»■»t a háta mögött. Olyan, mint a jó tu­­soha sem hazudik. Volt a régi Krasznamegyében is egy ■by&n német, a kinek szivében a hős nem­­iránt — titkon bár — tisztelet és bá­jtat bonolt s a kit magyar környezete is kiváló szeretetetben részesített. I Életkora delén élte, szép férfiú volt,­­ a ki megnyerő modorával hamar meghődí­­t­i a pogányi közönséget. I A sörön nevekedett német sógor min- I ben olyan mulatságban részt vett, a­hol a­­ vendégszeretet tüze melegített a a magyar nők szépsége tündökölt. Olyan jól érezte magát a vigadva busuló körökben, hogy már nem is tekintették őt ellenségnek mint többi kollegáit, s előtte csak úgy él­tették Kossuth apánkat, mintha ő is ott harczolt volna a Bem táborában. — Csak azt nem tudom megérteni, hogy az a magyar miért sir akkor is, ha vigad ? szokta kérdeni gyakran barátait. Inkább azt kérdezhette volna, hogy: miért vigad akkor is, midőn a szive sir ? E kérdé­sekre különben nem is találhatott lelkében feleletet; ahhoz magyar vér szükséges a melyben a kelet melege sziporkázik, s az ősi szabadságszeretet lüktet. A magyar vá­gyait, reményeit, buját, epedését csak az érti meg, a­ki testben, lélekben magyar! Hanem Karzenstock Alfréd ott szüle­tett Augsburg tájékán, a­hol magyar vér áztatta meg a talajt; azt a kenyeret ette, melynek kalásza magyar vértől megszen­telt földből hajtott.... — Te Laji te, jó lenne ebből az Al­frédből egészen magyart csinálni — mondá egy alkalommal Erős kapitány az én édes­apámnak. Olyan jó képe van, olyan mele­gen érez, hogy szinte vétek a németeknek. — De hát mi­ módon lehetne az­t kér­­dező apám. — Tudod, a németek napjai már meg­vannak számlálva Magyarországon, ma­holnap levetik magukról a mandurt a Bach legényei s talán még gyorsabban mennek hazafelé, mint a­hogy ide jöttek. (Igen, mert mi is segítünk pakolni nekik!) — Alfrédet ne engedjük el. Van egy kis tőkepénze: abból élne meg Ausztriá­ban ; megélhet abból itt is. (Kérjük el tőle kölcsön.) — No, de az a bugyogó nagyon rosz­­szul áll az ő tisztességes termetén ; vegyük rá, hogy takarítsa le magáról ez átkos gú­nyát s öltözzék mentébe, húzzon sujtásos magyar nadrágot, sarkantyus csizmát s vi­seljen a fején kócsag-tollas kalpagot. — De a bajuszpedrőt ki nem állhat­ja — vélekedek apám — mit csináljunk a bajuszával? — Ez már nagy kérdés. De tudod mit? Ha egyszer rávettük arra, hogy ma­gyar ruhát viseljen, majd csak segítünk azon is. Kihúzzuk mikor alszik s ha egy­szer meglátja magát, hogy igy jobb képe van, azután majd csak megszokja. — No, én nem hiszem, hogy Alfréd beleegyezzék — legalább most egyelőre — e tervbe, hanem azért segíthetünk a dol­gon. Csinálunk egy nagy Lajos napot s ott mogurai borral leisszuk a földig. Mikor már elfeledkezik a világról, szépen belebujtat­juk a magyarruhába és a bugyogót meg eldugjuk előle. — Ez pompás gondolat! — kiáltott fel örömében Erős. A gúnyát mielőbb meg kell szerezni, hogy legyen mindig kéznél. Hahaha ! . . . Ugrondi Ákos volt " leghíresebb "sza­bó a környéken; ő tudta a legnyalkább magyarruhát szabni s olyan sulytást még a rákosi országgyűlésen sem láttak a mi őseink, a milyennel ő figyelme körül te­remtette a mentét és nadrágot. Nála ren­delték meg Alfréd számára az uj gúnyát. — De olyan legyen az hallja kelmed, hogy a sulytástól ne látszódjék a posztó, mert németnek kell­ — biztatták Ugrondi Szabó urat. — Annak meg, kérem aláson, — fe­lelte a büszke szabó — a világ minden kin­cséért sem csinálok. — De hát miért? — Nem úgy teremtette azt az isten, hogy megálljon rajta a magyar ruha; le­­foszlik a lábáról a nadrág, a mentő össze­esik a mellén és a lajbi megfojtja. Nem, né­metnek még apám se dolgozott soha, pedig őkelme az S betűre is tudott nadrágot szabni ! — Ne okoskodjék kend Ugrondi uram, szólott nyájasan hozzá édes apám, ha jól megfizetjük az árát, mi gondja magának azzal, akárki viseli. _ Szeretném előbb látni azt a néme­tet, hogy hát lehet-e belőle embert csinálni ? — Az meg nem lehet, mert csak úgy titokban akarjuk vinni a dolgot. Még ő maga sem tud róla semmit, csak a­mikor már benne lesz a nyalka nadrágba. — Áhá! Hát ez akkor olyan csúfság­­féle dolog lenne ! — Az, az, biztatta Erős kapitány. — Hahaha! Úgy már megcsinálom — ingyen ! Meg is csinálta. Olyan szép öltözetet teremtett, hogy még a megrendelők is meg­irigyelték Alfrédtől s hogy meg ne szégye­netek magukat a német sógor előtt, saját maguknak is épen olyant csináltattak. (Vége köv.) Boér Miklós. ^Előfizetési föltételeink: Egész évre ......................16 frt Fél évre............................8 frt Negyedévre ......................4 frt Egy hónapra......................1 frt 50 kr. A pénzküldemények legczélszerűbben postautalványnyal a lap kiadóhivatalához czimzendők. (Belközép utcza 33. sz. Franklin­­nyomda.) Levél Bartha Miklóshoz. Kedves Barátom! Régóta készül­tem, hogy lapodban a Kulturegylet czélját biztositó s ez által az erdélyi gazda és birtokossági viszonyoknak meg­felelő nézetemet közrehozzam, de mind­annyiszor egy régi mondás gyakorlati igazsága „noli mundum reformare“ visz­­sza tartott attól. Most azonban az erdélyi képvise­lők Pesten megindított földhitelintézeti mozgalma után, mely hivatva lenne a nyomott birtok helyzeten segíteni és lapod­jan. 19-iki számában a „Vidéki­nek szóló Uj forum czim alatti felhívá­sodra, mely a közélet tétlensége és kö­zömbösségének okait, a nemzeti álom­kórságban s némileg talán a hazafiatlan érzelmekben is kívánja feltüntetni; nem állhatom meg, hogy mindezekre, tet­szésed szerinti használat végett egy né­zetet ne közöljek s vádoló felhívásodra bár egymagam ne feleljek. Azt írod: „Mozduljon meg a vidék, mert a központ innen várná a kezde­ményezést, a nemzet új bazilikájának felépíthetésére, s hogy ki-ki annyit ér, mennyit hazájáért áldozni kész.“ Hosszúra terjedne feleletem, ha ama latin mondat: „praesentigaudet eclesia“ ki nem segítne, hogy röviden jelezzem a vidéki körülményeket. Mozdulna bi­zony az, ha tudna, ha az önző hatal­mi érdekekre felhasznált rendszer, láncz­­szemekre fűzött békája, megengedné a mozoghatást. Talán nem is hiszitek a központ­ban, sőt a felsőbb hatalmi és intéző ré­­gióban még kevésbbé bírnak tudomás-­­­sal azon önfentartási küzdelemről, me­lyet az erdélyi gazda és vidéki birtokos közönség, most már a mindennapi exis­­tentiájáért, kifejteni kénytelen. Hogy tovább ne fűzzem, ne várj ily körülmények között valami sokat a vidéktől, hogy ne csalódjál! Lesznek ugyan gyéren — mint a múlt évi termésnek kévéi — kik meg­hozzák ugyan a tőllük is alig kitelhető áldozatot, de várakozásod és hitednek sűrű kévéit aligha láthatod gyümölcsöz­ni ; mert ott, hol az adóvégrehajtók se­rege is kifáradt a munkában, ott édes barátom ragyogó áldozatképes közélet nem létezhetik. Nem álomkórságban, melyből min­dig feltudott ébredni; nem közömbös­ségben, melylyel mindig feltudott hagy­ni valahányszor ezt a hazaszeretet meg­­kivánta, szenved tehát a vidék, hanem életküzdelmes erőtlenségben, szegény­ségben , melyeken a legtisztább és leg­lángolóbb áldozatkészség is megszokott törni. Szomorú, de úgy van ! A gondolatoknak „egymásutánja“ szerint, ha a physicai erők összehozá­sával, lehet a természet világában is ellentétes eredményeket felmutatni, miért ne történhetnék ez a társadalmi élet­ben, hol az egyesek­­erejének szövet­kezete által, a nemzeti pusztulás, el­szegényedés útjára is gátat emelni le­hessen. Tagadhatatlan, hogy kultúregylet, földhitel a nyomasztó helyzetben nagy eszmék és hatalmas tényezők, de ha egy reactióval szemben, erőt akarunk kifejteni, mindig legsikeresebb, ha a hatás módja az egyenes és nyílt termé­szeti ellenműködést követi. A Kulturegylet, nemzeti közműve­lődési és közgazdászati tekintetekből is, lehet ugyan és lesz is „Uj fórum“, de a nemzeti áldozatkészséggel arra fel­építendő „Uj basilica“ azoknak, kik az áldozatot meghozzák, és a­kiknek szá­mára most az építendő lenne, nem elegendő egymagára, a kívánatos és gyors ellensegély hatásával a pusztító reactiót megállítani. A létesítendő erdélyi földhitel ad­hat ugyan olcsóbb kamatú segélyezést, le is szállíthatja a reactionális befolyá­sok körülményeit, de csak életet nyújt és nem gyökeresen orvosol. Specializer nekünk erdélyieknek, legnagyobb veszé­lyünket a magyar birtok átváltozását, ingatagságát nem orvosolhatja. Itt azon ponthoz értem, melyről­­ ezúttal részletesebben nem írok, s csak annyiban indokolom a magyar birtok szilárdságának mindenek előtti alap­szükségét, a­mennyiben ezt, a jelen po­litikai constellatiok szerinti, távoli sej­telmeink, kívánatosnak tartják; s a­mennyiben, nemzet­históriai jogosult­ságunk is ezt megköveteli, mert szám­talanok azok a módok, melyek a túl liberalizmus és egyoldalú demoralizmus, megengedett szempontjaiból ennek meg­semmisítését értéken alóli mobilizátió­­ját, tulajdonossá és örököseinek káro­sítását, pusztító rész gyanánt eszköz­ük, pedig a nemzeti vagyon biztosítá­sa nélkül a nemzeti művelődésnek sem lehet ereje, sőt idővel túlhaladt kel­lékké is válhatik az. Ezekből kiindulva tehát, úgy a kultur egylettel, (sőt általa) mint a terv­be vett földhitelintézettel kapcsolat­ban kellene lennie és állania, egy er­­dély összes gazda és birtokosságából alakitandó szövetkezetnek, mely me­gyénként szervezve és országos közpon­ti hatóságtól vezettetve, — a kölcsö­nösség elvének alapján, visszanyerendő aránylagos fedezetek, esetleg hitelek ál­tal, esetenként biztosítaná egymással szemben, a kényszer­változás alá jöhető birtokoknak, természeti és történelmi jellegét. Ha ennek módját gyakorlativá te­hetné, a sok mindeneket rendszeresíte­ni tudó közvélemény és közóhaj, hi­tem szerint új korszakot alkotna Er­dély, nemzeti történelmének, megte­remtené állandóan nemcsak a hitel jó­tékony befolyását, a birtok érték­emel­kedését, közgazdaságának javulását, ha­nem kiirtaná a lelketlen s hazafielle­nes eljárások általi birtok­pusztító rend­szert. Megállapítaná a magyar nemzeti vagyon teljes biztonságát, s kőszirt alapot rakna le, nemzeti jövendőnk új bazilikájának is. Persze, minden kezdet nehéz, de­­ sok dolog történt már a világon, mi­nek kezdeményezése is lehetetlenségnek tetszett, s mégis valósággá alkotta azt ész, erő és akarat. Hisz nagy költőnk Arany János is azt írta, talán épen a mi számunkra. Előtted a küzdés — előtted a pálya. Az erőtlen csügged — az erős megállja És tudod? az erő micsoda? Akarat. Mely előbb vagy utóbb — de borostyánt arat. Egy vidéki barátod.*) Politikai hírek. A petroleum vám. Egy félhivatalos lap írja, hogy a petroleumvám tételének meg­változtatása tárgyában mindkét állam kor­mányai közt történt megállapodások sze­rint az eddigi osztályozás változatlanul marad­­, csak a vámtételek fognak részben emeltetni, mégpedig a 830 sűrűségi fokot meghaladó nehéz petroleum vámja 1 frt 10, krról 1 frt 42 krra, azon könnyű petroleum vámtétele pedig, mely a 830 sűrűségi fokot nem ha­ladja meg, 2 frtról 2 frt 10 krra emeltetik 100 kilogramonként.­­ A világításra al­kalmas petróleum 10 frtos vámtétele vál­tozatlan marad s a 6 frt 50 krnyi konzu­­madó sem szenved módosítást. A horvát regnikoláris bizottság tár­gyalásai, melyek érdemlegesen már befe­­jezték, minthogy az előterjesztést a bizott­ság valamennyi tagja elfogadta, kedvező eredményt helyeznek kilátásba a a bizott­ság és gróf Khuen-Héderváry között min­den elvkérdést illetőleg tökéletes egyetértés uralkodik. A horvátok még a napokban átküldik munkálatukat Szögyényi-Marich Lászlónak, a magyar országos bizottság el­nökének. Konstantinápolyban az európai konfe­­renczián részt vett hatalmak képviselői együttesen aláírt táviratot küldtek Athénbe és Szófiába, a­melyben az illető kormá­nyokat a nagyhatalmak felszólítják, hogy az általuk hozott határozatoknak vessék alá magukat. A Tageblattból. — ápril 7. A szebeni Siebenbürgisch-deutsches Tageblatt mai számában válaszol azon czikkünkre, melyben e lap­nak a kolozsvári földhitelintézet ellen intézett támadását visszautasítottuk. Szebeni laptársnak e válaszát, fenntartva magunknak azt a jogot, hogy vi­szonválaszunkat megtehessük rá szükségesnek tartjuk egész terjedelmében közölni. — A Tageblatt válasza igy szól: Az Ellenzéknek. Lapunk tegnapi számában a Ellenzék­nek f. hó 2-ról keltezett s hozzánk intézett czikkét annál inkább kötelességünknek tar­t) E czikk, mely szomorú visszhangját képezi egy régibb felszólalásomnak az erdélyi egylet hivatása felöl, már két hónap előtt íratott — a ki nem deríthető tévedésből csak most kerülhető nyomda alá. De a ben­ne levő eszmék épen nem múlták idejüket s igen tartal­mas publiczisztikai anyagot nyújtanak. Szerkesztő: Egy élet bűne. A Dóra szerzőjétől. Fordította : Amica. XL. (Folytatás) (70) De a fia benne volt a játékban, s nem akarta magát megcsalni, s széles jó kedvében az anyja kebléhez fűzött rózsa után kapott, s a piros leveleket szétszórta. Vivien utánna szaladt, megfogta, a keblé­hez szorította s a kedves pajzán fiút ösz­­sze-vissza csókolta. — Te kis gazember! mondá. S fér­jéhez fordulva folytaté, Adorján én nem tudom a leveleimet átnézni, mig ezek a gyermekek itt vannak, ki kell őket kül­denünk. — Ne gondolj a leveleiddel édesem, mondá a férje azok várhatnak, mindjárt itt lesz a dada. És Vivien gondatlanul tovább játszott a kis­fiukkal, míg a levelek az asztalon feküdtek, s az a nagy fehér borítékos is közöttük volt. Midőn letette egy futó pillantást ve­tett rá, de a kézírás ismeretlen volt előt­te. Oly olvasható, határozott irás volt az, hogy magában tisztában volt vele, hogy bi­zonyosan kérő levél, mert az ilyeneket ren­desen több gonddal szokták írni, és azt is elhatározta, hogy a­ki segítségért folya­modik hozzá, s megérdemli,­­ azt meg­kapja.

Next