Ellenzék, 1886. július-december (7- évfolyam, 146-299. szám)

1886-10-18 / 238. szám

a.todik évfolyam. SZERKESZTŐI IRODA: a gl. szám. (Postaépület) hová a lap szellemi részét illető jitpntc* közlemények czimzendők. M „ELLENZEK“~ELŐFTZETÉSI DIJA : Vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva ... 16 frt. || Negyedévre . . . 1 ^rt ... 3 frt. ' Egy hóra helyben Egyes szám ara 5 kr. .. mindennap, kivéve a vasár- és ünnepeket követő napokon jelent* --------------­Kéziratok nem adatnak vissza. 4 Irt. I frt 50 kr. £$8« satteitt' POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI NAPIl­AP. Kolozsvár, hétfő, október 13. 18*6. KIADÓ­HIVATAL: Kolozsvárt, Belközép utcza 38 í­vra A HIRDETÉSI DIJAK Jkn utján állapíttatnak meg. Bélyegdij minden hirdetés után 80 kr. Nagyobb és gyakoribb hirdetéseknél külön kedvezményt nyújt kiadó-hivatal. MyUttiári czikkak gázmond sora után 20 kr. fizetendő. Hajnal-csillag. 4 brassomegyei, jobban : a brassói virág nagy ünnepet ült tegnap. *4 kulturegylet megyei választmá­­nyse rendes közgyűlését tartá s­­.­ekkor megnyitotta a brassói első­­ kisdedóvót. Aiai okt. 17-ike, mely tegnap ha­­keleten lefolyt, eseményül jegy­­jjjel, mint valamely más jelentős nem riadaláért, sem azért, mintha 105 fény és zaj között folyt volna­­ csöndes, szerény, de lelkesültsége­ és méltóságánál fogva impozáns­an­­- desymbolikus volta következtében. Új Oriente lux !­1 A magyar haza legkeletibb pontja *.3ta föl a kulturegyleti törekvések a reális eredményét. Építésben, alkotásban. Építésben, mely senkit nem zavar, sokaknak áldására van ; alkotásban, rsenki romlásán nem emelkedik, de senkinek örömére szolgál. A kisdedeknek enyhe templom it, honnan az anyai szeretet melege íretittessék az élet komolysága felé. dk, melyek közt kultúra, humanis­­s lakik, semmi egyéb. Csak kultúra­umanismus. Ott folyt le a megnyitó ünnep, a kyillés, hat évvel előbb a testvér tartalmaskodó tiltakozása hangzott el ötvér ellen. Brassó város hagyomán­y megszentelt, éra házas tanácster­ed asztala körül. A polgármester góth ízlésű régi­­székében Brassó megye tanfelügye­­a fiókegylet elnöke ült s körül a vijtevó eszes nyugodt patresek a kikben azok, kik az uj hazafiság, interpatriális testvériség ápolására ■t maguk közt szent fogadalmat, szép ölelkezése ez a múltnak a jövőnek. A fő­székből s a vén padokból ,es Börgermeisterek és prudens­z árnyai integetnek : menjünk az­t megnyitani! A szülői ház elszigeteltségéből tár­­b­a jutott gyermekeink ott meg­­­ják egymást ismerni, megtanitat­­egym­ást szeretni. A magyar, a ■ 4 román gyermekek. ^ különböző nyelvű s hazulról a^ó irányba indított kisdedek ijen talán édes álom fogamzik: cégeink családi összeolvadása ll0r°Di s a fiúk bajtársi ölelkezése­k terén, akkor. . . . Én látom, hogy a vén atyák nem íínak ott kin a czinteremben, arczaságon elhullott magyarok s nyugodt álomra térnek.­­., az egy-két izgatónak hangja b­irithatja őket. A gyermekek éne­­enséges hymnuszába belehal az, Nyalok karába a sátán üvöl­- nekünk ott kívül, kikkel ve­­'■S s ott felöl, alól, jobbról, '*kel küzdenünk kell. ^dégszeretet, melylyel a ne- „tűl megnyitotta tanácsszobáját ? csöndes munkásainak, *epe e leendő küzdelemnek. 81^87 feltördelt keze vona "Alköl !Cs Üssön a vásári viszonyban 1 ^agyar erős tenyerébe. Ma­­_a karcsú leányaitok tüz­­honvéd csákójára a rózsát. ..,,j ^tor kis csapatot, mely ma 4*0Hdam eszméjének kultusa \ e| jövest munkálja előre, is tyiti jól cselekedteknek; s V e*éget’ ^ik ma __ vonakodtak rt r ? Vörösmarty magyar Mar­­lWtSok elé felejtsük el. 1 ^ *z egész ország egy Brassó tő* 7’ ^°1 a tradiczió össze­ül nyek reményével, a legyen IC. nagy templomképe an­­óq z* ^'3 gyermekim­aháznak, Q gyermeknek mondható szép rendben a nagy én zajos gyermeksereget, mint tartson egy­kor minket, mindnyájunkat a leggyön­­gédebb erő: hazánk szent sze­relme! x . Politikai hírek. Az orsz. függetlenségi párt a Jánazke­­gyben tanulított hazafias és önérzetes ma­gatartásiért, a magyar Golgotha városá­ból , Aradról a következő ü­d­vözlő sürgönyt kapta. „Fogadja a párt az önálló magyar hadsereg érdekében kifejtett nem­es buzgal­máért elismerésünkkel együtt lelkes üdvöz­letünket. Az Önök parlamentáris működése képezi a nemzet forró óhajával együtt biz­tos garancziáját, hogy hazánk ifjúsága há­­romszínű lobogónk alatt fogja egykor védel­mezni az önálló független Magyarországot- Isten éltesse önöket és segítse nemes küz­delmükben. Az aradi függetlenségi párt meg­bízásából Müller Károly pártelnök, dr. Ba­rabás Béla, pártalelnök." A képviselőhöz pénteken rövid ülést tartott. Megválasztottak a közös ügyek tár­gyalására kiküldendő országos és kvótabi­­zottság tagjai, azután pedig harmadszor is felolvastatott a pótbitákról szóló s a teg­napi ülésen már elfogadott törvényjavaslat. A huszonhatodik törvénysorozat letárgyal­­tatván, Tisza Kálmán miniszterelnök vála­szolt Komjáthy Bélának ismeretes interpel­­lácziójára a Herberth-ügyben, melyet a ház többsége rövid viszonválasza után tudomá­sul vette Komjáthy. Végül Szemnecz Emil intézett interpellácziót a honvédelmi minisz­terhez A ház okt. 27-éig nem tart ülést. A vízaknai vár kerületben a kormány jelöltje még sem Szemere Atilla, hanem a miniszter­elnök fia, Tisza István lesz Aaob, kik dr. Kemény Gé­zát óhajtják megnyerni jelöltjökül, idáig még nem fejtettek ki ak­tiót. Pedig ha valaha, úgy most lenne arra alkalom. Hisz ha minden áron kormánypár­tit akar küldeni Vízakna a képviselőházba , saját érdekeit tekintve, még­is úgy jár el helyesebben, ha tapasztalt, független, tekintélyes egyénre bízza érdekei képvise­letét, mint hogy egy a közélet fórumán is­meretlen nagyság zászlóját segítő győze­lemre. Az új gazdasági kiegyezésnek az oszt­rák csökönyösség kátyújában meg­feneklett szekerét csak nem tudja jó irányba terelni a Tisza kormány „erélyessége". A félhiva­talos „Nemzet” a nagy­idai czigányok tra­­gicomikus esetére emlékeztető fenyegeté­sekkel ostromolja az osztrák pártok túl kö­veteléseit, de mindezen fenyegetődzésnek kevés jelentőséget lehet tulajdonítani ak­kor, midőn a ,Pester Lloyd“ azon kijelen­tést hozza napvilágra, hogy a magyar kor­mány czukoradó kérdésében tehet enged­ményeket. No ha tehet, akkor nem fog kés­ni e megtevésével. Sajnos de a Tisza kor­­mány eddigi politikája igazolni látszik fel­tevésünket. Bulgária és a magyar megyék. Neve­zetes indítványt nyújtott be Nyitravármegye közgyűlésére Mérey Lajos ügyvéd, az ottani ellenzék tekintélyes tagja. Indítványozza ugyanis, hogy írjon fel a megyei törvény­hatóság a kormányhoz és képviselőházhoz és hívja fel figyelmüket a Bulgáriában tör­téntekre, hangsúlyozva, hogy a magyar köz­élet fr minden faktorának Bulgária függet­lenségének elismertetésére kell törekednie. — Üdvözöljük Méreyt a hazafias indítvá­nyáért, bár nem vagyunk hajlandók annak nagyobbszerű következményeket tulajdoní­tani, mert a­hol kormány és törvényhozás saját népük függetlenségi érdekei iránt ér­zéketlenek, alig lhet várni, hogy egy más, bár törekvésben rokon nép érdekében tegyék meg kötelességüket. Kincstári kegyurasági terhek. Erdélyben több különböző felekezetű lelkészség és iskola van, melyek alapittatá­sukat a kincstári kegyúrnak köszönik. Ezek nagyobrészt mind oly helyeken létesítettek, hol mind régen, mind pedig különösen most a kincstárnak a terhek viselését nemcsak a merev patronátusi kötelezettség parancso­ló elvénél, hanem légióként emezek nemzeti missziója érdekéből is hazafias buzgósággal kellene teljesítenie ; mert azon kötelmek tel­jesítése a nevelés és oktatás, melyek czél­­jából a lelkészségek az iskolákkal egye­temben felállítva lettek, most is egyik,ma­gasztos feladata a papok és tanítóknak s legfőbb érdeke az államnak is. Ámde mit tapasztalunk? Azt, hogy a magas kincstár időről-időre mindinkább lany­hábbnak mutatkozik patronátusi kötelessé­geinek teljesitéseiben s igy azon terhek vi­selését, melyek a templomok, iskolák, ud­var- és temetőkerítések stb. effélék fentar­­tása vagy újraépítése körül felmerülnek , a lelkészek vagy a hitközségek vállaira nyom­ja. Ez a magas kincstárhoz, mint magyar­­hoz nem illő és a patronátusi kötelességek teljesítésével merőben ellenkező ,jogtalan el­járás. Ha visszamegyünk a régibb időkre, midőn a lelkészség­i és iskolák látosittet­­tek azt tapasztaljuk, hogy az ezek körül felmerülni szokott terhek hordozását, (épen úgy, mint a világi kincstári hivatalnokok lakásainál előfordult javításokat a legkis­­sebb részletekben is) a kincstár hordozta. És ez helyén is volt ; mert míg a világi hivatalnokok akár mint erdészek, akár mint gazdászok vagy bányászok a nemzeti érde­keket anyagilag mozdították elő, addig emezek kulturaliter igyekeztek a hazának szolgálni s igy bár különböző téren, de az állam közérdekében munkálkodva , munkás­ságukért megkülönböztetés nélkül részesül­­tek, a kincstár patronusságában. Eként azon kisebb javításokat kivéve, „melyek költsé­gét a bérben lakó felek is szabály és szo­kás szerint maguk viselnek“ minden egyéb terhet a kincstár kezelt, így van ez most is mind a világi kincstári hivatalnoknál. De nem így a lelkészségeknél , mert elte­kintve attól, hogy alapíttatási idők óta ezek fizetéseinek felemelésénél semmi skála nem mutatkozott: a kincstár még a nagyobb mérvű javítások költségeit is a lelkészek nyakába akarja nyomni, lerázni óhajtván magáról minden patronatusi teher viselését. Miféle alapon teszi ezt, felfogni nem lehet, mert a patronatusi kötelességek teljesítése alól kibújni egy patronusnak sem szabad. Újabb időkig nem volt valami nagy panaszra ok, mert a kincstár, mint maguk az építkezések, kartelések stb. bizonyítják, gondoskodott a terhek viseléséről, megle­hetős­ pontossággal teljesítvén az ide vo­natkozó udvari rendieteket. Fájdalom épen alkotmányos életünk jelen aerájában kezd­jük mindinkább szomorítóan tapasztalni, hogy a kincstári kegyúr a patronátusi kö­telességek szabályozó rendeletekből csak azt igyekszik megtartani, mi csak is neki s nem egyszersmind a haszonélvező lelkész­ségeknek is biztosít előnyt! Kérdem ismét: miféle alapon? Mert az idő a jogok gya­korlásával együtt járó és sokáig kifogásta­lanul teljesített patronatusi kötelességek alól kibúvót nem enged, sőt a lelkészségek előnyére egy szokásjogot szül, melynek ere­jével tovább is követelhetik, hogy a kincs­tár az újabb időkig tanúsított pontosságát kötelességeinek teljesítésében ezentúl is szem elől el ne tévessze. Kincstári patronat­lsi Ügyekre direct törvény nem létezik. Egyedüli mérvadók e ti­zen­egyes udvari és miniszteri rendeletek. (12464—1845, 63151 — 1881 okt. 4) Azon­ban ezek sem mentik fel a kincstári pa­­tronust a terhek hordozása alól, hanem csak bizonyos szabályzatot képeznek azon kisebb­­nagyobb mérvű javítások vagy tatarozások­ra vonatkozólag, melyeket majd a patrónus majd a lelkészek vagy hitközségek kötele­sek viselni. Mikből állanának azon javítá­sok, ezek eszközlésénél fent jelzett mindkét rendelet megkülönböztetést tesz, a lelkészek és tanítók, mind haszonélvezők jövedelmei­ben És ezen megkülönböztetés épen az er­délyi kincstári lelkészségeknek előnyére van, azaz kellene lennie, ha a pátrónus teljesí­tené kötelességét. Előbb érintett miniszteri rendelet ugyan­is, csaknem szószerinti ismétlése szintén em­lített udvari rendeletnek: minden nagyobb mérvű javítást a kegyuraság kötelméül tün­­t­­ fel, mig a kissebbszerü tatarozásoknál, minek a kapu, vagy fedélzet javítása, a me­szelés stb. effélék különbséget szül a lelkészek jövedelme." (5. pont.) „Az oly lel­készségek ugyanis, kiknek jövedelme 500 frtnál többre rúg, ezen javítások költségét sajátjukból tartoznak fedezni . . . .. ellen­ben az 500 frtnál csekélyebb javadalmuak e nemű költségeik fedezését a kegyur kincs­tártól várhatják." Már pedig Erdélyben ta­lán az egy zalatknai k. eklézsiát kivéve egy kincstári lelkészség sincs, melynek papja 346 forint maximum fizetésnél töb­bet hozna, sőt egyéb mellékes jövedelmei­vel sem kap 500 frtnál többet. Így tehát következnék hogy Erdély­ben irt miniszteri rendelet folytán a kincs­tári lelkészekre még a kissebb tatarozások költségei sem káromolnának. De nem így tör­ténik , mert egy idő óta a kincstár csak a templom és papilak igen nagymérvű javí­tásairól akar tudni, míg az udvarkerítések, temetők stb. effélék körül felmerülni szo­kott terhek viselését a haszonélvezők, vagy a hitközségek nyakára igyekszik tolni. Pe­dig nyílt és egészen világos a miniszteri rendelet ezekre vonatkozó idézett pontja és az itt ott még romjaikban meglevő keríté­sek hirdetik, hogy régen csakugyan a kincs­tár kezelte azokat is, így tehát teljesítése — közelebbi idő­kig — mindazon kötelességének, melyek a patronátusi joggal együtt járnak ; az érin­tett miniszteri rendelet, és az eddigi szokás is azt bizonyították, hogy a kincstári pa­pilakok haszonélvező lakói a kissebb ta­tarozásokra sem kötelezhetők, — és még­is ! .... 1! Hivatkozás történik bizonyos oldal­ról a 1881 évi okt. 4-én 63141 sz. alatt kelt miniszteri rendeletnél még egy újabb­ra is (1883—833 87.), mely az előbbiben a lelkészségek részére biztosított előnyökről hallgat. Ezt nem olvastam, nem ismerem ; de a kincstár egyik közegétől hivatkozás történvén rá — tehát hiszem. De aztán kérdem : azok a miniszte­ri rendeletek oly hatalmasak, hogy a pat­­ronátusi jogokkal összekötött kötelességek teljesítését és terhek viselését oly k­­nyű­­szerűleg szabályozhatják ? Hogy a kincstá­ri hivatali főnökök különben dicsérendő jóakarata a bajok láttára se tudjon miat­­tuk segíteni? Vájjon miben lelhető fel azon alapok, mely ily önkényes és egymásnak ellenmondó rendeletek ukázszerű kibocsátá­sát kellőleg igazolhatná? És viszont a pil­­lanatosság is oly kis jelentőségű ügy lenne, h°gy el­yes udvari, vagy miniszteri rende­letek játéklabdája lehet?! S mindezeknek mi végső következmé­nye ? Ha ha a kegyurasági vagyon haszon­élvező lelkészei a javítások fedezéséért hi­vatkoznak egyik rendeletre, akkor előrom­­lik egy másik miniszteri rendelet, mely a költségek fedezését a lelkészek vagy hit­községek terhére hárítja. Ennek ismét az a folyománya, hogy az a czél, miért a lelkészségek alapítva ettek az anyagiakkal való küzdelmek által hátráltatik, mi pedig — nem hiszem — hogy az állam szándé­ka volna, hiszen épen neki kellene legerő­sebben közreműködni, hogy a magyar leg­alább ott, hol a magyarosítás érdekében köz­­művelődési eszközök és vallási intézmények­kel­ rendelkezik — el ne vesszen, hanem éljen és gyarapodjék a kulturális eszkö­zök tökéletesitése és segélyezése által is. A kincstári pátronatosi lelkészségek és iskoláknak épen érintett czél volna leg­főbb missziója, — és szintén az államnak fő-fő érdeke. Ha e­zzel hátráltatik , a pát­ronatosi ügyek rendezetlen állapota és a kincstári kötelességek teljesítését gátló mi­niszteri rendeletek okozandók, mik erdélyi magyar vallási és kulturális törekvésü­nk kö­zött nekünk csak fájdalmunkra — de az illetékes minisztériumoknak egy cseppet sem vallnak hazafias dicsőségükre. Azért ideje lenne, hogy ezen annyira fontos patronatusi ügy is törvényhozásilag szabályoztatnék, hogy így mind a lelkészek, mind a kegyúri kincstár a kettőjük között létező rendezetlen viszonyok cháoszából ki­bontakozva, a közjó érdekében kifejtendő kulturális missziónak megfelelő biztos irányt és utat megtalálhatnák és követhetnék ügye­ik rendezésében. Balambér: A pécsi affaire a képviselőház előtt. A képviselőház szombaton meghallgat­ta Tisza Kálmán miniszterelnök válaszét a Komjáthy Béla interpellácziójára. És nagyon jellemző : Tisza Kálmán azt hiszi, mint a válasz tanúsítja, hogy a katonai hatóságok­nak van joguk bizonyos esetben polgár állású emberek felett is bíráskod­n­i. Valóban nagyszerű haladás Tisza Kál­mántól a lejtőn — lefelé. Persze pártja tu­dásul vette a választ s megnyugodott azon Nagyszerű e kérdésben a Nemzet fel­fogása. A Nemzet (csakhogy megvédje a ge­nerális álláspontját) arra hivatkozik, hogy hiszen minden kaszinónak vagy k­a­­szinói becsü­letbiróságnak meg­van az a joga, hogy a kaszinóból bármely tagot is kizárjon , tehát a katonai becsület bíróságnak is joga van , tartalékos tiszte­ket rangjuktól megfosztani. Ez a hasonlat szemmel láthatólag rop­pantul contikál. Az állampolgároknak nem kötelességük valamely kaszinó tagjává len­ni, ellenben mindenkinek muszáj katoná­vá lenni. Ez az egyik. A másik nagy különb­ség az, hogy ha valakit egy kaszinóból kizár­nak , hát az többé nem tagja annak a kaszinó­­nak és így nincsenek többé semmi kötelességei a kaszinóval szemben. Ellenben ha a kato­na becsü­letbíróság valamely tartalékost meg­foszt tiszti rangjától, azért az a tartalékos tagja marad a hadseregnek mint közkatona , így kötelességei is vannak. Kétségtelen tehát, hogy a katonai becsületbiróság valóságos büntető hatalmat gyakorol a tartalékos tisztek felett. Ezt a hatalmat azonban az 1868. 40. tezilk világosan a polgári bíróságnak tartja fennt a hadseregnek tényleges szolgálatot nem teljesítő tagjaival szemben. S ha a katonai becsületbiróság mégis gyakorol ilyen jogot, ez nem egyéb a király által szente­sített törvény megsértésénél, tehát alkot­­mánysé­rtés. Ennek az egyedül a helyes felfogás­nak adott kifejezést Komjáthy is a Tisza Kálmán válaszára tett replikájában ; ki­emelte, hogy a tárgy nagyon fontos, hogy azt a „reglamot,a­melynek alapján a kato­nai becsületbíróság eljárt, az országgyűlés soha sem tárgyalta s így az nem is bír­hat törvény­erővel, annál kevésbbé, mert az megváltoztatta az 1868 iki törvényt. Kér­te tehát, hogy az ügy tárgyaltassék a tör­vényhozás által, már csak azért is, hogy a vitás kérdés tisztáztassék. E. M. K. E. brassómegyei fiókegylete választmányá­nak évi jelentése — Felolvastatott a fiók egylet 1886. október hó 17-éi tartatott első a rendes közgyűlésén. — Öt negyedéve annak, hogy a Tekin­tetes közgyűlés s tisztelt Tagtársaink ki­tüntető bizalmából ezen nemes czélu egye­sületet vezetni szerencsénk van. Öt ne­gyedéve annak, hogy t. Tagtársaink egy hangú bizalma azon szerencsét juttatta osz­télyrészünkké, hogy az erdélyrészi magyar társadalom országra szóló mozgalmainak in­tézésében mi is sémi csekély részt vehe­­tünk, hogy a legjobb erőnkkel hozzájárul­hatunk — ha szabad e kifejszóval élnünk — a honmestér terhes aaakájához. Az ,E. M. K. E* valóban ha vlatató a szó leg­­nemesebb értelmében. Megmenteni akarja fajunkat, meg nem­­zetünket számban és vagyonkát, szőleim és hatalomban. Öt negyedévi működésünkről akarunk ma beszámolni, mélyen tisztelt közgyűlés ; önök, mint legilletékisebb kúrá­ink ítélete alá akarják bocsátani, ha vár­jon megérdemeltük-e a kitintől bizalmat s megtutlnak-e halyzatnak e viesonyaink közepette mindent, a­mit csak lehetsé­ges vett. Jól esik épen ,ezen a helyen számot adni sáfárkodásunkról, hol mint egy évvel szülött Brassó megye törvényhatósági bizott­ságának többsége bizalmatlanságot szava­zott kulturegyletünk iránt, hol aggodalmát fejezte ki, hogy ezen egyesület nem fog megelégedni a magyar nemzeti kultúra ter­jesztésével, a magyar érdekek védésével s fejlesztésével, hanem bele fog nyúlni az idegen nemzetiségek féltett jogaiba. Öt negyed év áll mögöttünk, tiszt, közgyűlés. De ivasjon mondhatja-e valaki, hogy ezen idő alatt mi, avagy központi vá­lasztmányunk csak kísérletet is tett­­ó volna beleavatkozni társnemzetiségeink belügyeibe avagy egyáltalában történt e részünkről va­lami, a mi fölkelthetné társnemzetiségeink ellenszenvét, haragját? Azt hiszük, t. közgyűlés, bátran s jog­gal elmondhatjuk épen ezen a helyen, hogy részünkről ilyesmi nem történt s hiszszük, hogy nem is fog történni. Hisz a mi c­élunk nem széthúzást, egyenetlenséget előidézni, hanem magyar kultúrát terjeszteni. Tiszteljük becsüljü­k társnemzetiségein­ket, a­mennyire azt feltétlenül megérdemlik tőlünk, ámde elvárjuk, megköveteljük, hogy tiszteljenek becsüljenek minket,­­ ne áljanak útjába hazafias törekvéseinknek, a­mint mi sem akadályozzuk az ő nemzeti kultúrájuk fejlődését. Ezt megkövetelni jogunk van. Ezt kö­veteljük is tőlük. Épen ez okból esett oly roszszul és esik minduntalan, ha részükről alaptalan gyanúsításoknak vagyunk kitéve, s hogy egyesületünk megalakulásakor oly borzasztó hajszát indítottak, az ellen. Ámde mélyen tisztelt közgyűlés az ak­czió reakcziót szül. A nyomás ellennyomást. Mennél nagyobb volt ellenfeleink nyo­mása, annyival erőssebb az összetartás kö­zöttünk Az elkeseredés növekedővel nőtt a mi lelkesedésünk s mennél nagyobb izga­tást fejtett ki ellenünk a nemzetiségi sajtó, annál inkább ébredt fel bennünk azon ön­tudat, hogy valamit tennünk kell, létfentar­­tásunk parancsolja. És valóban csodálatos, hogy Brassó, ezen ősi nemzetiségi város volt az elsők egyike, mely megértette a kolozsvári szózatot, amely élénk visshangot adott arra. Cukmo­­gya az első, Brassó a második. Amott, bár szegény, de túlnyomó, tiszta magyarság. Az a hős székelység, a melynek — a költő szerint — minden csepp vére drága gyön­gyöt ér. Emil két oldalról elnyomott, elszi­getelten álló szegény magyar kissebség. A brassói magyarság hasonlít egy szigethez a tenger közepén. A tenger hullámai fel­­e­ csapnak, vésszel fenyegetik, ám a sárg­ lakói önerejükből, saját szorgalmukból meg­védik magukat a romboló ár ellen, gát emelnek neki, melyen vissza­verődnek a zajló hullámok, de túl nem csaphatnak. A gát a magyarság nemzeti önérzete, öntudata, szívós összetartása. E gát ma az „Erdélyrészi Magyar Közművelődési Egye­sület,“ melynek mindannyian tagjai va­gyunk. Ez egylet a gát, mely előtt min torlaszok állunk mi, hogy testünkön törőd­jenek meg a hatalmas jégoszlopok A gátat építette Kolozsvár, a torlasto­­kat állítjuk mi. A gát az egyesület, a tor­­ mBlaBmustry. Ámde Tisza Kálmán ellene mondott ennek s igy természetesen a kormánypárt is leszavazta Komjáthyt. A kormány és pártja mindig hangsú­lyozzák a polgárság és katonaság közötti egyetértést. Miért tagadták meg tehát most is a kérdés tárgyalását, holott ezáltal egy katonai szabályzat és egy szentesített tör­vény között fennálló ellenmondás tisztába hozatott volna s igy jövőre a félreértések kikerültették volna ?­ ­.

Next