Ellenzék, 1920. december (41. évfolyam, 269-275. szám)

1920-12-25 / 271. szám

eius­(Kolozsvár) 271 ez. Szombat 1920. december 25. xii-ik évfolyam. PUGGETLEN POLITIKAI NAPILAP Censurat: Eugen FeagBM A Mai szám ára pályaudvaron is 3 Leu Előfizetési ára helyben és vidéken ALAPÍTOTTA­ BARTHA MIKLÓS FŐSZERKESZTŐ: Dr. DOBÓ FERENC 4 Szerkesztőség-kiadóhivatal: Státus-palota Telefonszám: 9. és 106. Egy hóra . . Negyedévre Fél évre . . ____________Egész évre . 25 Lea 70 Lea 130 Lea 240 Len A mai szám ára pályaudvaron la 3 Leu Nem vezércikket akartam e tételről írni, hanem egy kis áramozettet, amely megjelení­tené szegény Charita*-angyal­iak sajnálatos kalandját, amelyet akkor élt el, midőn egyszer, vigyázatlan cantargo lisa közben be­évedt a fórumra. Addig sürgött forgott, am­i ki­­же vezték szenátornak s hozzá láthatott a programmja bevál­tásához: megkezd­hette a poli­­tikának a szeretet alapjára való helyezését. M­iden egyes pol­i­tkai kérdésnél azt a szempon­tot vetette fel: mit parancsol a szeretet? s habozás és félelem nélkül javallotta vagy követelte azt. Eleinte azt hitték: tréfál s hatalmasan mulattak rajta, majd azt hiték: megbolondult s sze­ld kényszerrel ártatlanná akar­ták tenni; de közben rájöttek, hogy szemtelen s agyon akar­ták csapni, mint egy piaci le­gyet, míg az utolsó pillanatban kétségtelen bizonyítékok alap­ján kider­ült, hogy áruló s mint valami tetten ért Carolinát, Szer­tartásosan kivégezték. Rebesge­tik ugyan, hogy nem ő itta meg a méregpoharat, hanem valaki más, mondjuk egy stró­­mann, míg ő holtra ijed­t, va­lahogy megmenekült; de hát ez képtelenség a kitűnő és megvesztegethetetlen római ad­minisztráció mellett, ellene bi­zonyít ennek az a tény is, hogy többet sohasem látták a­­an­tas-angyalt sem a fóru­­m­­on, sem az államtanácsokban, ám egyetlen zugában a magas tokitikának. Egy ilyen kis allegória azon­­ban csak a tényt állapítaná meg, hogy szeretet és politika „két •Hensarki vég,“ amit úgy is tud mindenki, de nem mutat reá az okra: mi ennek az oka , mi következik ez okból? Azért kell mégis vezércikket árul róla. Politika alatt értem azt az interpszichikai technikát, amely az állam életműködését vezeti. Mivel pe­dig az állam nem egyéb, mint az egységessé, öntudatossá és szuverénné organizált társa­dalom, a társadalom pedig épen azért szervezte magát ilyenné, hogy önmagát megtartsa életét biztosítsa: világos, hogy a po­litikában minden megnyilvánu­lás egy ősi életösztöndől, egy hatamas társadalmi önfenntar­tásból ered és arra hat vissza Tehát a politika könyörtelen, mint minden reflex, annál kö­nyörtelenebb, minél lobogóbb, erősebb a jelenségek mögött lüktető ős élet. Ezért ván, hogy a politika kizárni látszik a sze­­retetet a más önfenntartásának szolgálatát a saját életünk árán is. Továbbá a politika, mint minden interpszichikai technika személyes érvényesüléstől függ. Az vezet, akinek a lelkekre nagyobb hatása van. Tehát itt jegemet az eredmény ad Ez­zel pedig becsúszott a politi­kába az immoralitás kovásza, hogy soha többé ki ne lehes­sen irtani belőle, mert ez azt je­lenti: csak olyan célt szolgálok, ami nekem jó, úgy szolgálom a célt, hogy elé­jem, a siker igazolásában lévén az én lét­alapom. Ezek után az is világos, hogy a politika nemcsak hogy kirekeszti a szeretetet, de ma­gával hozza annak ellentétét, a gyűlöletet. A gyűlölet a politika keresztmamája. Egy kis lélek­tani elemzés mindjárt kimutatja az állításunk igaz voltát. A gyűlölet alapjában véve nem egyéb, mint az az indulat, amellyel a lélek önnön élete fenntartásának állandó, komoly akadályát nézi. Annál nagyobb a gyűlölet, minél nagyobb és minél veszedelmesebb a táma­dás, minél drágább életalkatré­szeinket fenyegeti s mi minél tehetetlenebbek vagyunk vele szemben. Csak azt gyűlölik, akinek ereje van, csak az gyű­löl, akinek nincs elég ereje. Vélgül a gyűlölet nem heveny, hanem idült érzés, amely állan­dó, egyenletes, tartós veszede­lemmel szemben fejtik ki, nem úgy, mint pld. a harag, amely hirtelen gyűl ki a pillanatnyi fenyegetés ellen, vagy a félelem, mely hirtelen esik össze a vá­ratlan támadás súlya alatt. Tehát a gyűlöletben lassú, egyenletes, de nagyon komoly életakadály ellen védekezünk azzal, hogy ez indulat hatása alatt minden figyelmünket és minden energiánkat a támadásra fordítjuk. A gyűlölet a legnagyobb nép­konzerváló erő : azért, mert a népek, nemzetek, államok életét rendesen nem akut veszedel­mek, hirtelen kelt és hirtelen elfutó támadások fenyegetik, hanem lassan, századokon át, egyenletesen és feltartóztatha­tatlanul erősödő idegen élet­igények kezdik ki. Különösen elnyomott népek, fejlődésben meggátolt nemzetek lelkében csap át az életö­sztön ereje a gyűlölet lobogásába s a gyűlö­let nagysága az életösztön ere­jét, viszont relativ tehetetlensé­gét mutatja. Áll ez a törvény akár fajok, akár ha kultúrák, akár államok, akár nemzetisé­gek, pártok, osztályok, feleke­­zetek, vagy érdekcsoportok ál­­lnak egymással szemben. S ha hozzávesszük, hogy a poli­­t­tika mindig személyek harcá- s ban fogy le s így a személyek is önfenntartásukban, érvénye­sülésükben vannak támadva, tehát gyűlöletet éreznek, mi természetesebb, mint az, hogy j­ó az egész politikai mesterség­­ ebből áll: magamévá tennema is közösségem gyűlöletét, hogy a magamét a közösségemévé te­­hessem. A politika a gyűlölet társadalmi függvénye. Aki bírja, marja, mert hát az ember em­bertársának farkasa. Azonban minden igaz lélek — különösen így, karácsony­­ táján — élénken érzi, hogy ez nem jól van így. Nincs szere­tet a politikában az igaz, de kellene lennie. Érzik az embe­rek, hogy éppen ma, a gyűlö­let szüretén valami nagy, édes kiengesztelődésnek, boldog meg­bocsátásnak kellene meleg, könnyűzett vélumként lelkünk­re borulnia s valami hatal­mas, egetverő explozióban kel­lene kicsapások a mélyen elá­sott örök emberi, örök testvéri szeretetvágyaknak. Mint ahogy az öt éves világháború alatt ott kinn a lövészárokban, kü­lönösen karácsonyestéjén, meg­fogta a sziveket valami édes­görcse az ellenség szereteté­­nek és a megbocsátás rohamta szinte megtántoritotta őket. Sokan voltak, akik nem tud­­tak ellenállani s feltartott ke­zekkel átsétáltak uj testvéreik­hez. Igen a szeretet a harctéren. Ilyen volna a politikában is, ha egy elnyomott, legázolt, lé­tében fenyegetett és megalázott nemzet vagy kultúra egyes képviselőit elfogná a karácsonyi romantika s átsétálnának azok­hoz, akik majd az ők testvé­reiket fogják megenni. Ha már a farkas és bárány között vető­dik fel a szeretet­probléma, ad­dig is, míg tovább mennénk a fejtegetéssel, kezdjék el a sze­retetet a farkasok, de komo­lyan: foghúzással. A szeretet sokkal nagyobb és szentebb dolog, hogy sem naivitássá, vagy kelepcévé vál­­tozhassék. Oyan nagy dolog, hogy a legtöbb ember nem is sejti, mi minden van benne! Nem is sejtik az emberek, hogy a szeretetben benne van az igazság. Ugyanis a szeretet nem egy platonikus érzés, han­gulat, aminek semmi hatása, vagy következménye ninct azon­­kívül, hogy engem gyönyör­ködtet; a szeretet állandó ma­gatartás, cselekvéssorozat, pra­xis. Ha tehát a szeretet forrás, amiből akarat s az акага'Ьэ* Szeretet a politikában (Karácsonyi fantazma.) Lapunk mai száma 30 oldal.

Next