Ellenzék, 1922. augusztus (43. évfolyam, 170-195. szám)

1922-08-20 / 186. szám

Chsf-Kolozsvár, 1922. augusztus 20 ........ "mi­n­u­n­iii ibi ■■limai i­m­an­an i­n ■ n­i­­­m­un­n­i •" i­n 10 rény, egy ruhaszekrény, asztal, szé­kek, mosdó, pamlag, podgyásztartó rajta útitáska, mert a szoba mindig el van foglalva. Hova lettek már azok a régi bútorok? Ugyan gondol-e, gondolt-e valamely utas arra, hogy ebben a szobában lakott valaha Petőfi Sándor Szendrey Júliával ? Szoktak-e ilyesmire gondolni az emberek, a kö­zönséges józan emberek, nemcsak az ilyen magunkfajta, soha megkomo­lyodni nem tudó öreg diákok, akik régi könyveket, dohos újságokat bú­junk, Ócska hotelszobákban meren­günk, fürkészve azoknak nyomait, „akik egykor voltak". Éreznek-e meg­hatottságot az emberek, ha kinéznek ezen az ablakon, ahonnan egykor a fekete hullámos üstök a magas hom­lok alól, az a két sötét tüzfi szem kilángolt ? A földszinten jobbra az étterem. Bizonyára itt volt a társas lakoma Petőfi tiszteletére. Elég tágas, bolt­íves mennyezetű helyiség. Csak ezek a szilárd boltívek emlékeztetnek arra, hogy régi épületben vagyunk. A fala­kon ma már modern, ínycsiklandó csendéletű olajnyomatok, gyümölcs, lelőtt nyúl, szárnyas vad, az ablak­­nyílások között tükör. Itt ünnepelték Petőfit azon a szép őszi estén, Petőfi­­nótákat húzott a cigány, az üdvöz­lésekre Petőfi „Dalaim" című ver­sének elszavalásával felelt, ide vonult az ifjúság fáklyás zenével, ide jött le emeleti szobájából közkívánatra Szendrey Júlia, hogy tanúja legyen férje ünneplésének és önmaga is ré­szese legyen a reá sugárzó dicsőség­nek, szeretetnek... Mit csinált Petőfi Kolozsváron? Ezt csak mások följegyzéseiből tud­hatjuk meg, mert hiszen azt az egyet­len levelet pár órával ideérkezése után írta; de hogy mindvégig jól, sőt nagyon jól érezte itt magát, an­nak bizonyságát adja ugyancsak itt — nyilván közvetlenül elutazása előtt — a tiszteletére rendezett lakoma és fáklyászene hatása alatt irt egyetlen versében. Itt is, mint levelében han­goztatja, hogy már régen vágyott a városba és ez igaz is. Petőfit egyéb­ként egész Erdély rendkívül érde­kelte. 1849-ben az volt a szándéka, hogy a székelyföldön telepszik meg. Azt hisszük, legutolsó levelében, amely tőle fennmaradt, 1849 július 29-én azt írja feleségének, hogy Csíkszere­dának és Kézdivásárhelynek gyönyörű fekvése van, Sepsiszentgyörgyé talán még szebb, ez a város jobban is tet­szik neki. „Majd körülményesebben megvizsgáljuk, ha együtt utazzuk be Háromszéket, mint a fészket rakni akaró fecskék." — A fészekrakásból nem lett semmi. Csakhamar az egész ország, mint egyetlen feldúlt fészek maradt a világba. Hogyne érdekelte volna Petőfit Er­­délyország fővárosa. „Erdélyben" cí­mű versét még az előző évben Köl­tőn, nem is Erdélyben írta, 1846-ban egy baráti lakomán folyt eszmecsere hatása alatt rögtönözve. Ebben a modern formában is klasszikus erejű ódájában zúgnak föl e prófétai so­rok: A század viselői Születni fognak nagyszerű napok, Élet-halálnak vészes napjai. Fogjunk kezet, hogy rettegni ne keljen, Az eljövendő óriásokat. A következő év, 1847 október 21-én látta meg tehát először Kolozsvár vá­rosát, ahová mézeshetei után érkezett meg ifjú feleségével. Itt úgy fogadták, ahogyan Petőfi­hez és Kolozsvárhoz illett. Nem volt már neki újdonság, hogy ünnepük. Hiszen az első fáklyászenét megkapta 1844 áprilisában Eperjesen, az ottani evangélikus főiskola ifjúságától, s már 29-én Gömörmegye megválasztotta, táblabi rajává és fel is eskették. Me­lyik magyar költő kapta ezt meg hu­szonegyéves korában ? Három hóna­pot töltött ekkor Felsőmagyarorszá­­gon s mint Szinnyei megállapítja, „a mindenütt tapasztalt elismerés rend­kívül emelőleg hatott reá. Igen, a köl­tőt, a művészt el kell ismerni s még ma is undorral olvassuk a hitvány kortársak, a tehetségtelen rosszmájúak piszkolódásait, rágalmait, amelyekkel Petőfi dicsőségét már akkor sem tud­ták elhomályosítani, de keserűséget tudtak neki okozni, sőt volt idő, ami­kor pesszimistává, embergyűlölővé tették, bármily fölényesen s lesújtóan végzett is velük. 1847 október 21. csütörtöki nap volt. Este későn érkeztek Petőfiék s 24-én reggel utaztak el. A tudósítá­sok két napi itt tartózkodásukat em­lítik. Hogy mit csinált e két nap alatt Petőfi Kolozsváron, pontosan és tel­esen senki sem irta le, ő maga sem, későbbi írásaiban sincs róla említés. Rohamos, gyors élet következett ez­után, nem alkalmas a múltba vissza­tekintésre. A boldog percek, a derűs órák röpkeségével futhatott el ez a rövid idő. Megérkezése után pár órával meg­írta levelét Kerényi Frigyeshez. Ez nem olyan egyszerű magánlevél volt, nem is a címzetthez küldte, hanem a győri „Hazánk" című lapba, ahol az „Úti levelek" sorában jelent meg. Késő este volt már, talán el is törő­dött az úttól, rövidre fogta az írást és egy kedves, pajzán ötlettel, ami bizonyára a valóságos helyzetből pat­tant ki, hirtelen be is fejezi levelét. „ ... Feleségem felkelt helyéről és­­ hozzám közeledik. Kétségkívül fontos végzendői lesznek velem, teh­át nem írhatok. Isten veled." Ugyanaz a dévaj, de tiszta, őszinte,­­egészséges, erotikus hang, amely az „Oltsuk már el a gyertyát" s a bol­dog, minden kielégülés utáni új vágy­­gyal fellobbanó szerelemtől izzó többi verssorokban fölcsendül. Az édes együttlétnek, a hosszú esz­tendőn át vívott nehéz harc után el­ért nász gyönyöreinek ez a forró illa­tos hangulata borul az első­ éjszakára, amit Petőfi és Juliskája a kolozsvári Biasini szállóban töltöttek. Másnap pénteken Petőfi már kora reggel az utcán van. Szilágyi Sándor azt írja, hogy a Corda-utcában pil­lantja meg Urházy társaságában. A Corda-utcára a legöregebb kolozs­váriak sem emlékeznek, a győri lap­ban alighanem sajtóhibával szedték a Tordai-utcát, mert a Tordai-utca, helyesebben Tordai-út, éppen annak az utcának folytatása, amelyben a Biasini szálló van s amelyet éppen Petőfi itt tartózkodásáról Petőfi-utcá­­nak neveztek el. Nyilvánvaló, hogy a szállóból kora reggel a Tordai-ut felé sétáltak legelőször. Úgy látszik, Ur­házy volt Petőfiék kalauza Kolozsvá­ron, ő rendezte az ünnepi lakomát is. Urházy György ügyvéd és újság­író volt, egy évvel fiatalabb Petőfinél, 1823 december 15-én született. Méhes Sámuel „Erdélyi Híradóijánál dol­gozott már 1842 óta s így Petőfi ide­­érkezésekor is. Hogy Petőfit ő kalau­zolta a városban, arra enged követ­keztetni, hogy ismerték egymást már régebben, versei és tudósításai ugyan­azokban a pesti lapokban is megje­lentek, amelyekben Petőfi is dolgo­zott. A szabadságharcban mint vitéz katona és Bem futárja vett részt, ala­posan képzett újságíró volt. 1850-ben Pestre került a „Pesti Napló“-hoz, volt képviselő is s az akadémia leve­lező tagjául választotta. Szilágyi Sándor, a későbbi történet­író, ekkor mint húsz éves ifjú Kolozs­váron a királyi főkormányszéknél dol­gozott, mint írnok, vagy gyakornok, de már írogatott is a lapokba. Még­sem tudott semmit arról, hogy Petőfi Kolozsvárra érkezik. Véletlen-e ez, vagy valóban nem előzte meg a hír Petőfi jövetelét, nem tudjuk. Semmi­féle adat nem nyújt erre világosságot. De abból a tényből, hogy nem­ érke­zése napján hanem elutazása előtt való estén rendezték tiszteletére alnakomát és a fáklyászenét, arra kell következ­tetnünk, hogy Petőfi valóban nem ha­­rangoztatta be előre jövetelének hírét és megjelenésének hatása alatt spon­tán történt az egész ünneplés. Szilágyi tehát Urházy társaságában pillantja meg az „ismeretlen“-t. Ol­vassuk el a „Hazánkéban közlött tudósítását s fogalmunk lesz az el­ragadtatásról, amelyet az ifjú Szilágyi érzett, hogy Petőfivel megismerked­hetett Szilágyi rögtön felismeri Ur­házy vendégében Petőfit — őszinte arcáról, villogó szemeiről, amint írja. Petőfiék is azt teszik, amit más idegenek: megnézik a város neveze­tességeit, Mátyás Szülőházát és a város környékét is. Fölmegy Petőfi az erdélyi országgyűlés ülésére is. A Redout karzatán figyeli meg őt Vajna Sándor s azzal az aprólékos részle­tességgel ír róla, amellyel csak az elismert nagyságokról szoktak meg­emlékezni a kortársak, akik szinte érzik, hogy a jövő számára örökítik meg a történelmi egyéniség mozdu­latait, arckifejezését. Amilyen különös hogy csak éppen arra nem gondol­tak, hogy azt, ami sokkal fontosabb beszédét örökítsék meg. „Összefont karokkal" állt ott Petőfi, az elmélye­désnek ebben a testtartásában fi­gyelve. De úgy látszik, még­sem kötötte le ez a tárgyalás, egyik-másik országgyűlési tag után érdeklődött azonban le sem ült és hamarosan elment. Az érdeklődést annál inká­ba­­magára vonta ő, amint a feléje irá­nyuló sűrű tekintetek, sőt életrajz­írója szerint a megjelenésekor föl­­hangzó tapsok is elárulták. Szombaton este társaslakomát ren­deztek tiszteletére a Biasinifaan, ahová az ifjúság fáklyás zenével vonult fel. A felköszöntők során megnyilvánult „közkívánatra" Petőfi a pohárkö­szöntőkre „Dalaim" címü versének elszavalásával válaszolt. Petőfi ver­sekre irt dalokat húzott a cigány s a költő és nejének ünneplése mellett felhangzott az Unió, a két országos nemzet, a magyar egyesülésének kö­vetelése, aminek Petőfi „Erdélyben" címü verse már egy évvel azelőtt olyan erőteljes, lelkesítő kifejezést adott. Petőfi a fáklyás zenével tisz­telte „országgyűlési nemes ifjúság" szónokának adott válaszában is az egyesülés óhajtását hangoztatta s amit, mint költő és mint politikus hirdetett, annak megvalósulását egy félév múlva már élvezhette is. Petőfinek ez a két napi idézése­­ több volt, mint irodalmi esemény Kolozsváron. Politikai jellegét nem csak az Unióról elhangzott beszédek adták, hanem az a tény, hogy a szélső radikális és demokrata poli­tikai elmeket nyíltan hirdető költőt nemcsak a közönség, az írók és az országgyűlési ifjak ünnepelték, ha­nem maguk az országgyűlés tekinté­lyes tagjai is. Bármily demokratikus érzésű és felfogású ember volt is Petőfi, bár­mennyire ismerte és érezte saját ér­tékét, bizonyára fölfogta annak poli­tikai jelentőségét, hogy az őt ünneplők sorában ott látta a legjobb ország­gyűlési nevek viselőit. Az akkori nem nagyon gyakorlott és nem éles riporterszemek is észreveszik, hogy ennek az ünneplésnek politikai súlya is van, érzik annak a kezdetleges, sokszor naiv újságírásnak emberei is, hogy Petőfiben nemcsak a költőt, hanem az új Magyarországért, a népszabadságért, a demokráciáért és Magyarország függetlenségéért küzdő politikust is ünnepük. Az egyik ri­portnak legalább egy odavetett mon­datából gondolhatjuk ezt. Kolozsvá­ron — úgy látjuk a „Múlt és Jelen" tudósításából — voltak már ekkor a radikálisabb politikának hívei, akik­nek nem ez volt az első nyilvános megmozdulásuk. Hetvenhét évvel ez­előtt dolgozó kolozsvári kollegánk Petőfi látogatásáról szóló riportját azzal kezdi, hogy ezt, mint „újabb progresszista ünnepély“-t említi meg. Ebből megállapíthatjuk, hogy Petőfi látogatása előtt is voltak m­ár Kolozs­váron „progresszista ünnepélynek. Annál különösebb, hogy Brassai Sámuel a harmadik kolozsvári lap, a „Vasárnapi Újság" szerkesztője annyira nem tulajdonított jelentősé­get Petőfi kolozsvári látogatásának, hogy még csak meg sem emlékezett róla. Pedig személyesen is megis­merkedett Petőfivel s hogy mint költőt mennyire becsülte, kitűnik abból, hogy itt idézése után két hét múlva megjelenő lapjában erélyesen visszautasítja a „Honderűdnek Petőfi ellen intézett rendszeres támadásait. Brassai bácsi — úgy látszik — le­maradt a Petőfi-riporttal. Ezzel a védelemmel talán jóvá akarta tenni mulasztását. Ha a minden művész­ lélekben ott lakozó hiúságának is hízelgett az ünneplés, minden bizonnyal többre becsülte ezt politikai jelentőségénél fogva. Költői nagyságának, férfias küzdelmének jutalmát láthatta Júlia meghódításában, de benne egy pil­lanatra sem hallgatott el a hazafi, a politikus s így az erdélyi országgyű­lés székhelyén megnyilatkozó tiszte­letet nemcsak úgy fogadhatta, mint irodalmi munkásságának megbecsü­lését, hanem úgy is, mint politikai eszméinek, politikai irányának he­lyeslését. Pedig ebből a szem­pontból Petőfi egyáltalán nem volt elkényeztetve, mert hiszen szélső­séges, túlzó radikalizmusa a nyílt köztársasági, kíméletlen, antidinasz­­tikus elvei miatt nemcsak a reakciós tábor és személyes irigyei, ellenségei, hanem a tisztességes konzervatíviz­mus hivei is támadták s korának általános felfogásán tulcsapó politi­káját mi sem jellemzi erősebben, mint az a tény, hogy több márciusi ifjúval ő is kimaradt a negyven­­nyolcas országgyűlésből. Igaz, hogy a legaljasabb és legerőszakosabb kor­­tesháború buktatta el szülőföldjén, de ez nem történhetett volna meg, ha a nép annyira megérett volna már ekkor Petőfi politikai eszméjéhez, mint ahogy ő lelkes elragadtatásban olykor hitte. De jellemző, Petőfi igazi­­ demokráciájára és a nép iránt való meg­­ronthatatlan szeretetére, hogy csúfos és keserves bukásáért sem okolta egy pillanatig sem a népet, hanem csak an­­nak becstelen, gyáva, demagóg vezetőit. Egyébként, hogy általában az ün­neplés milyen hatással volt reá, hogy mi volt a véleménye a dicsőségről, amelynek sugarai itt Kolozsváron oly pazar fénnyel és őszinte meleg­séggel özönlöttek reá, bizalmas leve­leiben többször is elárulja. Arany Jánosnak azt írja, hogy amikor őt szembe dicsérik, úgy érzi magát, mintha viszketne a teste és nem volna szabad vakaróznia. ELLENZÉK Felelős szerkesztő: DR. GROSS LÁSZLÓ Kiadó: ELLENZÉK R.-T.

Next