Ellenzék, 1923. április (44. évfolyam, 75-98. szám)

1923-04-01 / 75. szám

1923. április 1. vasárnap Ara­d 3­ lej Cluj-Kolozsvár, 44. év, 75. V­ezleség és kiadóhivatal: Státus 11. Telefonszámok: Szerkesztő- 9. Kiadóhivatal, 109. sz. Megy­yik hétfő kivételével minden nap Alapította: BARTHA MIKLÓS Előfizetés: havonta 25 lej, negyed­évre 70 lej, félévre 130 lej, évente 240 lej. Számonként 1 lej. Bukarest­ben 1 lej 50 báni. Vasárnap 2 lej. ! Húsvét a politban ! Ilyenkor, nagy ünnepek idején, az e­mber még idegenebbnek, még ke­­vésbbé emberinek érzi a politikát, mint az élet kö­znapi folyásának ide­jén. Elragadtatva akkor sincs tőle. Érzi, hogy valójában nem igazi ér­dekek igaz szolgálata az a hatalom birtokosai részéről s nem oly cél vezeti legbensőbb indítékként azok lelkét sem, akik konok elkeseredett­séggel vagy ádáz­ gyűlölséggel sze­geznek ellene lán­­dzsát. Érzi, hogy a cél, ami a politikát vezeti úgy a beati possidensek, mint a hatalomra törők lelkében inkább a saját hatal­muk, a saját érdekük, a saját jól elhelyezettségük biztosítása, mint ál­landó, tervszerű, pártatlan és elfo­gulatlan építő munka az összesség javára, a munkások szíve vére árán önmaguknak nem csupán háttérbe helyezésével, hanem teljes feláldozá­sával. Épen ezért, ilyenkor, nagy ünnepek idején, világok megváltására alkalmas felséges, lélekemelő, szent gondolatok szülésének évfordulóján elfordítjuk arcunkat, lelkünket is a­z élet­­ köznapi zajgását­,kivetjük szíve „› • ' az élet minden gondja ‚› /szennyét is, megkeressük m­aguimumi is, másokban is azt, ami igazán nagy, nemes és emberi, elmerülünk az ünnep igazi hangulatában s bízva reméljük, hogy az élet folytonos előbbrehaladása, folytonos nemese­­dése, amit ilyenkor érzünk és érez­­nünk kell, majd elhozza azt az időt, s amikor a közösség igaz érdekeinek megvalósítása lesz minden emberi munkának áldozatos eltökéltséggel s teljes önmegtagadással követett egyetlen célja. Minden emberi mun­kának , a politikának is. Ma még messze vagyunk ettől, hiú ábrándnak látszik ma még min­den ilyen gondolat. Különösen ná­lunk, különösen a politika legfris­sebb eseményei után. Ma már meg­szavazott, szentesített törvény az az alkotmány, amellyel rövid ideje ke­mény elszántsággal szállt szembe az egész műveit román közvélemény és amelyet hiában kísérelt olyképen módosíttatni a törvényhozásban alig képviselt magyar kisebbség, hogy jogi helyzetének fejlődésre képes, kor­szerű és szilárd alapot adjon, amely kultúrája fejlesztését, gazdasági erői céltudatos felhasználását a maga érde­kében s az ország javára nemcsak lehetővé teszi, de ezt a lehetőséget alaptörvény erejének ünnepélyesen elismeri és biztosítja. Mindez nem történt meg. Ellenkezőleg: az új román alkotmányr a megnagyobbo­dott Románia alkotmánya, egyszóval sem emlékezik meg a kisebbségekről; románokká minősíti őket a párisi egyezményben és a gyulafehérvári határozatokban vállalt kötelezettségek ellenére. Ezenfelül általános rendel­kezései s az állampolgárok jogi helyzetének megállapítása szerint sem korszerű. Nem veszi figyelembe az államjog irányának általános fejlődési irányát, de a konkrét viszonyokat sem, sőt sok tekintetben visszafejlő­dést jelent az eddig érvényben volt a román alkotmány felfogásával s alap­vető intézkedéseivel szemben Hogy pedig a cél, melyet az alkotmány el kívánt érni, épen ez volt: az ed­digi elismert szabadságjogok korlá­tozása és a kisebbségek uniformizá­lása — az a tárgyalás rendén több alkalommal tett felelős nyilatkozatok­ból nyilván kitűnik Hogy mindez igy történt, termé­szetesnek találjuk. Az az óriási vihar, mely az európai kontinens minden részét alkjaiban megrázta s felénél jóval nagyobb területét kidöntötte, a békekötésekkel még távolról sem jutott nyugvóponthoz. A rengések még tartanak s még messze van az idő, amikor a megülepedés s arra a komoly továbbépítés elkezdődhe­tik. Ennek az érzése irányit most minden törvényhozó munkát, nem csupán nálunk, hanem Európaszerte. És ezért nem tudunk hinni azoknak az innen-onnan már ma is megnyil­vánuló véleményeknek, hogy ez az alkotmány — melynek érvényességét épen alkotmányjogi alapon teljes sikerrel lehet megtámadni — rövid idő alatt megváltozhatné. Tehát nem lehet kilátásunk arra, hogy el nem évíthető kisebbségi jogaink alaptör­vényben nyerjenek megállapítást és biztosítást.­­ Ennek elismerése azonban a leg­távolabbról sem jelenti azt, mintha mi kisebbségi jogainkhoz ne ragasz­kodnánk oly szívóssággal, mint ra­gaszkodtunk eddig Ezek a jogok megvannak, élnek. Élnek nem csu­pán a mi lelkünkben, hanem a mű­veit világ közvéleményében is s az egész műveit világ vállalt kötelezett­ségének tudja azok kiépítését, mert azok által akarta sok elkeseredett harc, sok feneketlen gyű­lösség ál­landó gyüjtőanyagát az igazi emberi élet, a megnemesedett emberi lélek útjaiból félrevezetni s egymásba tenni testvérekül a Krisztusi szeretet nevé­ben, kezeket, melyek egymást tépték, marcangolták eddig. És ez a munka ez, mely lesz a Feltámadás, az Örök Élet! (G. E.) Három határozzat­i javaslat írta: dr. Jakabffy Elemér 1914. tavaszán a magyar képviselő­házban valóban nagyszabású nemzeti­ségi vita folyt. Március 5-én a nem­zeti munkapárt megbízásából a követ­­kező határozati javaslatot terjesztettem a Ház elé : „A képviselőház a magyar nemzet évezredes tradícióihoz híven, az állam egységéhez és nemzeti jellegéhez tán­­toríthatatlanul ragaszkodik. Emellett a hazának nem magyar ajkú polgárait nemcsak a jogegyenlőség jótéteményei­ben részesíti, de minden olyan óhajuk elérésében készségesen támogatni haj­landó, amely az egységes nemzeti ál­lam alapelvével összefér."­ Utánam az első szónok Mihályi Ti­vadar volt, aki a következőket mon­dotta : „Én honorálni tudom képviselőtár­samnak azon kijelentését, hogy utasít­­tatnék a kormány, hogy az országban lévő összes nemzetiségeknek kulturá­lis és gazdasági érdekeit előmozdítsa. De nekünk az az erős megyőződésünk, t. képviselőház, hogy mindaddig, amíg ez érdekek biztosítására nincsenek po­litikai intézményeink, mindaddig, amíg politikai intézményekkel nincs bizto­sítva a nemzetiségeknek politikai ér­vényesülése, ez nem lehet állandó meg­oldás. Mert lehet ma egy jóakaratú kormány, amely csakugyan a kulturá­lis és gazdasági érdekeket támogatja az országban lakók megelégedésére, de ha nincsenek politikai garanciák, akkor, ha más kormány jön, az me­gint egészen más politikát űz. Ettől tehát eltekintve, legális és méltányos dolog­ volna, ha az országban lakó nemzetiségek, amelyek a perifériákon a legveszedelmesebb helyeken védték és védik az országot, a számarányban a kulturális és gazdasági előmenetel­hez képest jogok gyakorlásához is juthatnak. És t. képviselőház, én abban a meg­győződésben vagyok, hogy az ország boldogulása, demokratikus irányban való fejlődése teljesen ki van zárva, lehetetlen mindaddig, amíg ez a sze­rencsétlen nemzetiségi kérdés nincs megoldva. Ami pedig az előttem szólt t. kép­viselő úrnak határozati javaslatát il­leti, ahhoz is hozzájárulnék, ha vilá­gosabban fejezte volna ki, hogy mit ért egységes magyar állam alatt. Ha az egységes magyar állam alatt azt fogja érteni, hogy az államban lakó összes nemzetiségek akár mi után, akár szép után, akár erőszakosan be­olvasztassanak a magyar fajba, ilyen egységről nem lehet beszélni. Ha egység alatt a nyelvi egységet értik, ami utópia, de aminek életbelép­tetését akarhatják, akkor mi ezt az esz­mét el nem fogadjuk, — mert termé­szetesen öngyilkosokká nem lehetünk, — mert az országban élni és fejlődni akarunk, úgy, ahogy vagyunk az ország határai közt. De azt, amit az Isten adott, a nemzeti öntudatot, a nemzeti invidualitást, a valláshoz való ragasz­kodást, azt követeljük, arról nem mon­dunk le és akárhogyan fognak e te­kintetben igyekezni,hogy ilyen irány­ban vezessék a politikát Magyarorszá­gon, ez nemcsak a nem magyar ajkú népek érdeke ellen, de a magyar nép érdeke ellen is történik, mert meg va­gyok róla győződve, hogy a soviniz­mus ellentétben áll a magyar nép ér­dekeivel. Méltóztassék most megengedni, hogy pártom nevében a Jakabffy Elemér t. képvilőtársam által benyújtott határo­zati javaslattal szemben külön határo­zati javaslatot nyújtsak be. — Ez így hangzik: „Miután az utolsó négy évtizedben folytatott kormányrendszer azon végze­tes felfogása, hogy Magyarország csak úgy állhat fenn, ha annak összes nép­fajai a magyar fajba olvasztva egy, nyelvben és fajérzetben egységes, tö­mör nemzetet képeznek, merő ellen­tétben áll azon Magyarország ezred­éves történetével, melyet már alapítója és első királya Szent István polyglott országnak ismert és mint ilyen, ezen évezred minden kül- és bel­viharas­­nak állott ellent, ezzel oly kétségtelen bizonyítékot adván, hogy valóban nem szorult semmiféle mesterséges létga­ranciákra és még kevésbbé éppen oly célellenes garanciára, mint a mester­séges fajösszeforrasztás kísérlete, mely­­nek csak egy eredménye van, tudniil­lik azon mély meghasonlás, mely Szent István koronájának népeit m­ár is két ellenséges táborba osztja : utasíttatik a kormány, hogy éppen az ország belső konszolidációja érdekében nyíltan és minden utógondolat nélkül, oly állam­politikát inauguráljon, mely az ország politikai államegységének követelmé­nyeit és népeinek nemzeti létének fel­­té­teleit egymással teljes összhangba tudja hozni." A két határozati javaslat közül a magyar képviselőház az enyémet emelte Ház-határozattá. De sajnos a magyar kormány már nem lehetett abban a helyzetben, hogy a képviselőháznak azt a kívánságát, hogy a magyar ál­lam nem magyar ajkú polgárait ne csak a jogegyenlőség jótéteményeiben részesítse, de minden más, kulturális óhajuk elérésében támogassa, megfe­lelhessen , mert hiszen rövidesen ki­tört a világháború és a trianoni béke­szerződés olyan világítéletet hozott, amely nem az én, hanem Mihályi Ti­vadar határozati javaslatában foglalt­­ elveket kívánta Európaszerte érvényre juttatni. És amikor a trianoni és egyéb nem­zetközi szerződések következtében lét­rejött Nagy Román államnak írásos al­kotmányt adnak, akkor a bukaresti szenátus ülésén egy harmadik határo­zati javaslatot terjeszt elő Schullerus szenátor, amely a következőképen szól : „Az állam biztosítja az országban lakó összes népek teljes nemzeti és kulturális szabadságát. Valamennyi népnek joga van ahhoz, hogy isko­láztatása, közigazgatása és igazságszol­gáltatása saját embereivel, saját nyel­vén történjék. Az országban lakó va­lamennyi népnek joga van a törvény­hozó testületbe képviselőket küldeni és a törvényhozó testületek elé javasla­tokat terjeszteni." Schullerus indítványának felolvasása után midőn kijelentette, hogy ez az ál­tala indítványozott szövegezés a gyu­lafehérvári határozatokon alapul Phe­­rekyde elnök odakiált. Ön elfelejti, hogy nem föderatív, hanem egységes nem­zeti államunk van, Pangratzi szenátor a bukaresti egyetem rektora pedig meg­toldotta ezt azzal, hogy az ilyen hatá­rozati javaslatok izgatólag hatnak. Amit ez­ a határozati javaslat kíván, az állam az államban, ami meg nem en­gedhető A kisebbségeknek meg kell elégedniük azzal, hogy kultúrájuk fenn­tartását saját házaik falain belül meg­engedik. Ebben az országban mi le­szünk az urak, és itt senkit másként mint román nyelven nem lehet köz­­igazgatni és oktatni. Bennünket — akik 9 év előtt az egységes nemzeti állam ideológiájának fenntartásával véltük a nemzeti kér­dést megoldhatónak, ha a nemzeti ki­­sebségeket nemcsak a jogegyenlőség jótéteményeiben részesítjük, hanem min­den más óhajuk elérésében is támo­­gatjuk, amíg ez az egységes nem­zeti állam gondolatával összefér , — bennünket Európa nagy eseményei megtanítottak, hogy tévedtünk, amikor Mai számunk 24 oldal.

Next