Ellenzék, 1925. április (46. évfolyam, 74-98. szám)

1925-04-16 / 86. szám

2. c.­d.is. Osdáfalvyné Pataky Etelka Irta: Szabolcska Mihály Mikor most a festőművészeiről, a színnek poéziséről s ennek­ egy igazi, istenáldotta­­ poétaasszonyáról akarok itt egyet mást elmondani: önkén­yte­­lenül­ eszembe jut egy régi tartozá­som. A gyermekeimnek tett az a régi ígéretem­, hogy egyszer összeszedem mind­ a­­genfi és párisi esztendőim ér­dekesebb történeteit. Ezek közt külö­­nösen a Munkácsy Mihály nagy és szép alakja körül rajzó emlékezései­­met.­Az ő párisi műtermét 1891—92-ben, akkori életét, környezetét és hazai szokásait. Nekem tudniillik párisi esztendőm alatt Justh­ Zsigmond barátom, a ma­gyar irodalomnak ez a korán kidőlt, előkelő értéke volt a mentorom és „impresszárióm", aki viszont éppúgy otthon volt — ha nem jobban — Pakisban, mint Budapesten. Az ő révén­­ jutottam Munkácsy kö­zelébe, majd barátságába és lehettem egyik legállandóbb vendége az ő mű­termének. Ugyancsak a párisi esztendőmben szintén a Munkácsy műtermében szövődött szegény jó Pataky László­val (ezzel az érdem szerint sohasem méltányolt művész emberünkkel) való és az ő haláláig tartó barátságunk is. Az ő emlékezetének meg éppen egy egész könyvvel értem még adósnak magamat. Mind­ez az emlék pedig bizonyára azért jött most így a tollam alá, hogy ddícsekedhessem nemcsak a képek iránt való nagy rajongó szeretetem­­mel, de azzal is, hogy ezt a rajongást mennyire illetékes helyen volt módom­ban valaha ápolgatni és erősíthetni. De maradjunk most csak a Gidó­­falvyné Pataky Etelka nevénél és ki­állításánál. , Itt is egyszemélyes élményemet kell mindenek előtt elmondanom. (Hiába, csak megöregszünk valamennyien! Azok szokása ez a folytonos „vissza­emlékezés.") No, de ez már egészen közelmúlti emlék lesz. Mikor az én áldott emlékű testvéri jó barátom, dr. Gidófalvy István, ko­lozsvári kir. közjegyző egyetlen fiuk házasságáról értesített, az uj asszony hozományában sem ő, sem más meg sem,is láttuk a szerényen meghúzódó, sőt elrejtőzködő festékes ládát, m­eg ecsetet és palettát. Azt tudtuk csak, hogy a jövendőbeli menyecske egy kisküküllői főszolgabiró és birtokos, Pataky Sándor egyetlen­ leánya." Az erdélyi magyar úri családoknál nem volt szokatlan az asszonyházban, ez­előtt sem a him­zőráma meg a kere­kes rokka. Sőt, a kúriák­ tágas ambi­­tusain egy-két szövőszéknek is akadt helye mindig a leánderes dézsák ille­gett. De hogy a festőnűvészet­ iránti lángolás az ilyen egyetlen,­­töltett leánygyer­műieket úgy elragadja, hogy szülei aztán meg se álljanak­­vele a müncheni művészeti iskolákig, ez mégis csak szokatlan eset volt. Pataky Etelka pedig mint leány is, majd nagyon fiatalon mint asszony is a lángolásával­ szemben, az új családi körben is épp olly szerény és hallga­tag maradt,,­mint amilyen az alap ter­­mészete minden egyéb dolgaiban is. Így esett meg, hogy másodszor, harmadszor voltam már vendége az új párnak a dobokai kúrián, sőt ver­set is irtam­ már „A dobokai tanyán" címmel, mikor egyszer csak magam­nak kellett a tágas terem­nyi nagy szobákban álmélkodó körútra indul­nom. Hogy a bájos ifjú háziasszony­­oan felfedezhessem a benne rejtőz­­ködő festőművésznőt! Ez a felfedező utam volt az az „él­mény", amivel szívem szerint jól esik előhozakodnom, mikor a fiatal mű­vésznő, Gidófalvy Istvánné, Pataky Etelka első ké­pkiállításában gyönyör­ködhetik a kolozsvári és erdélyi mű­veit magyar közönség a Minerva rt. kiállítási termében. A kiállítást persze sok minden rá­beszélésnek és nagyon sok biztatás­nak kellett megelőznie. Sőt egy múlt nyári nagybányai erősítő lelki­ kúrá­nak is. De, hogy említett személyes élmé­nyemnél maradjak, a dobokai ven­dégszobában volt az én ágyam felett két nagy virágcsokor. Olajban és szé­pen berámázva. Akkor már tudtam én annyit-amennyit róla hogy a fiatal asszony „festeget" is. Már csak falusi unaloműzésből is, gondoltam magam­ban. A virágosképeket is láthattam már előző este az ágyam felett. Reg­gel azonban valahogy olyan újszerű világításba helyeződött a két kép, hogy sokáig nem tudtam betelni a nézésükkel. Nézegettem őket, hol jobb, hol balidő­, nézegettem szemben és mindig­ más-más képeket láttam, va­lahogy. Majd az ágyból nézve fel rá­juk, egyenesen az az érzésem támadt, hogy azok a tarka szép nevelő virá­gok most mindjárt ki fognak borulni a rámáikból. Rám hullanak és elborí­tanak igazi, élő illatos virágokkal. — Ohó, állapítottam meg magam­ban, ezek a képek nem dilettáns kéz­művei. Akár ki csinálta őket, de igazi, kész művészettel csinálta. A született művész igaz ihlete, ez a ritka isteni adomány rejtőzött azokban a szemek­ben, amik ezt igy vászonra tudtták nézni s azon a kézen, amely ilyen alkotó erővel tudta oda varázsoln­­szinte m­ég az illatát is ezeknek a vi­­rágoknak­ . És a rámákból csaknem kihajladozó virágok láttán eszembe jutott az a „legszebb dicséret", amit egy öt esz­tendős kis­gyermek mondott valaha Budapesten, Munkácsy „Krisztus Pi­látus előtt“ cim­l képéről. Az nem kép, azok emberek ! Akkoriban a napilapokban úgy volt elmondva ez az eset, mint a mesteri alkotás legszebb és legőszintébb mél­tatása. Egy öt esztendős kis gyermek szájából. Külföldi galériákban aztán sokszor jutott eszembe ez, mikor nagy meste­rek képeiben gyönyörködve az alakok domborműszerű élő valódiságát mó­domban volt meg-megcsodálni. Ez jutott azon a dobokat reggelen is az eszembe. Reggelinél azután „kíméletes” ke­rülővel kezdtem érdeklődni, pont a vendégszobái képek festője iránt. S a házi­asszony szerénykedő válasza után, hogy azok az ő „régebbi" képei, indultam már említett felfedező utamra a dobokai kúria többi tágas szobái­ban is, örvendek szívem szerint azon, hogy most szélesebb körben, ami műveit erdélyi közönségünk is inyenféle fel­fedező körútra indulhat a Minervában Gidófalvyné Pataky Etelka első nyil­vános kiállításán. ELLENZÉK 46. év,­­?&■ szám. v Egy híres párisi színésznő tízperces nevetőgörcsöt kapott a legkomolyabb drámában Paris. (Az Ellenzék tudósítójától.) A párisi szezon egyik legjelentősebb sikere Jacques Natanson fiatal írónak Le greludion delicat (Finom szerető) című darabja. A színmű nyolcvan­ előadást ért meg a Michel-színházban, onnan a napokban átvitték az előkelő Theátre de l’ Avenue-be. Mostaná­ban volt az új hajlékban a harmadik előadás igen kisszámú közönség rész­vétele mellett. De­ azok, akik jelen vol­­tunk ezen az estén, a színpad törté­nelmében szinte páratlan jelenetnek voltunk tanúi: Madeleine Carlier, a női főszereplő, kacagógörcsöt kapott egy drámai jelenetben és percekig nem tudták elállítani a nevetését. A harmadik felvonás közepén , a főszereplő Simone-nak (Madeleine Carlier) szép és megható párbeszéde van a selyemfiúval (Carette). A dialó­gus közben a színész elvétett egy szót, mire a nő egy kicsit el­nevette magát. Miután még nevethetnékje volt, — mint az ilyenkor szokás — pár pillanatig el is fordult. A kaca­gás átragadt Carette-re, majd a kö­zönségre és mindenki jól mulatott, nekil is gondolva arra, hogy a neve­tésnek komolyabb , következményei leh­etnek. Általános halata közben folyt le a kom­oly dialógus, aminek csak az ve­tett véget, hogy a szöveg szerint meg­jelent Michel, „a komoly szerető" és a síiásitónak el kellett tűnni. Michelt Harry Baur játsza, Paris egyik leg­jobb színésze, a színész-szövetség el­nöke, különben a darab rendezője. Nagy művész. — Egyedül van ? — Igen — felelte a színésznő és elkezdett nevetni. — Nem zavarom ? — Sőt, örülök, hogy eljött — hang­zott a válasz, most m­ár kacagással kísérve. Baur összeráncolta a homlokat és a nőhöz közeledett. — Vágyódtam maga után. A nő hanotázott, a közönség vele. Harry Baur zavartan és dühösen s színésznőhöz lépett és azzal az ürügy­­gyel, hogy átöleli, teljes erővel meg­szorította a karját. Ettől a nő kissé magához tért és néhány mondat za­vartalanul pergett le a színpadon. Kis­vártatva azonban a szerep szerint Michel így szólt Simonéhoz: — Rosszkedvűnek látszik, sirt talán ?­­ A színésznőből erre teljes erő­vel kitört a lefojtott kacagás és most már olyan szenvedélyesen kezdett hahotázni, hogy a nyugodt Baur is megijedt Pár kínos pillanat után a színésznő kiszaladt a színpadról. Most következett igazán furcsa hely­zet. Harry Baur egyedül maradt a színpadon és nem tudta, hogy mihez fogjon. Először cigarettázott, aztán sétált, végül újságot olvasott. A kö­zönség ujjongott. Nagyon tetszett a dolog. De csak az első két percben. Később türelmetlen tapsok csattantak el és ha nem olyan népszerű színész van a színen, mint Baur, kitört volna a botrány. De Michel megszemélyesí­tője igyekezett megőrizni a hidegvé­rét és­ társalogni kezdett a publikum­mal. Aztán a súgóval. — Mondjon már egy jó szót, mert én már kifogytam mindenből.­Derültség. A nő Csak nem jött. — No, megyek behozom,­­ szólt Bauer és elindult az ajtó felé. Ez már az ötödik percben volt. Ebben­ a pillanatban az ajtón belépett a szobalány és­­ úgy látszik, vala­melyik igazgató utasítására — így szólt: — Uraim, ne türelmetlenkedjenek, az asszonyom rosszul van, rögtön itt lesz. Harry Baur finom mosollyal: -- Jelentse ezt a közönségnek, én elég türelmes vagyok. De aztán neki is elfogyott a tü­relme és mégis kiszaladt. A színpad üresen maradt. Aztán visszajött Baur, kik maradtak ki­­ az állampolgárok listájából? (Folytatás.) Özv. Schwartz Teréz Str. N. Jorga 15., Kendoff Károly Cluj.•Tómai Antal született Pápán 1903., Szokan György sz. Sacueni 1913, Kákes Károly sz. Sacueni 1911., Stumpf Martin s­z. Milkevits 1908., Cural­or Simon ,sz. Don 1885., Egri Balázs sz. Püspök­ladány 1884., Albert János sz. Maros­­vásárhely 1909., Chisceli Vasilic, sz. Don 1893., Raciadov Teodor sz. Rustov 1887., Zanicsak Tódor sz. Munkács 1891., Szántó Lajos Pake 1871, Ma­gyar Miklós Budapest 1902., Szegedi Márton Szék 1889., Rebach József Trubovica 1891., Luntzer György ,Po­zsony 1882., Márton Ferenc Sövény­­háza 1890., Gortva István Debrecen 1901., Strasser Anna Wien 1892., Ve­csernyés Ernő sz. Szeged, Demeter Frigyes sz. Kolozsvárt, Földesi János született Marosludas, Deák Viktor és neje, Léb Bernát sz. Budapest, Bartha József sz. Cluj 1887., Mikas Sándor sz. Szamosujvárt, Boros Vil­mos sz. Kolozsvárt, Ambrus Sándor sz. Kolozsvárt, Békésy Árpád Kolozs­vár 1890., Amerling B. Ede sz. Cluj., Kilín Mihály sz. Cluj 1899, Fülöp Nándor sz. Vulkán, Óvári Sándor­ sz. Kolozsvárt, Heltay József Kolozsvár 1901., Kis Béla Nagyenyed .1893, Lázár Tibor született Kolozsvárt Czakó Imre Szeged 1897., Nagy Mó­ric,­ Pete János Str. Regina Márta. 5., Nagy József sz. Kolozsvár, Schneller István sz. Pozsony 1886., Veres Gyula sz. Petrozsény 1896., Tordai­ József sz. Miriszló 1897., Szilágyi Lajos ,az. Debrecen 1893, Steiner Móricz Str. Báron Pop 10., Kőszegi Sándor S­tr. I. Maniu 43., Kral Adolf Renner bőr­gyár, Oláh Péter sz. Darvas 1899., Bi­hari L. sz. Budapest 1895., Albert J. sz. Málya 1883, Vincze András sz. Zentelkén 1893, Becke Paul sz. Ung­­vár 1906, Gerszalek Rudolf sz. Brun­­ser 1895, Killai Ferencz sz. Horni Ruzbach 1894, Rád János sz. Nagy­­becskerek 1890, Mihályfi Géza sz. Budapest 1891, Szöllősi Sándor szül. Kolozsvár 1899, Illyés Sári -Tereik, Reguli Lajos sz. Német Szt.-Péter Te­­mesm., Neufeld Moise sz. Bpt­chida, Fettmann Dezső született Kolozsvár, Slupjár József, Boros­ László, Bábel Lajos 1874., Baktresz Emil, Heiner­­­stein József 1902., Hamza­­Jo­ih's 1899., Friederer Mária 1900. (mind­annyian kolozsvári születésűek) , ifj. Barkó Lajos Szentmáté 1893.,Pálfy Miklós sz. Moldovenesti, Istyácffy János sz. Kolozsvár 1902.,­­ Kovács Béla sz. Brassó 1899., Deutsch Má­ria, Venczel Géza, Denes ■Andíá3 született Kolozsvár 1899. évben, Szöllősi István sz. Szilágysomlyó 189­6, Máthé György sz. Kolozsvár ,1902., Püspöki József sz. Kolozsvár ,1897., Magyarosi Gyula sz. Debrecen 1­833., Angu­el Salvator sz. Bukarest 1896., Fischl Rudolf Str. Fabr. Renner, Pethe János Str. Regina Maria 7., Podobnik Lajos Str. Decebal 18. (A névsort következő számunk­ban folytatjuk.) feldúlt arccal. Egyedül. Felvonta a vállát — Meg kell várni, míg kika­cagja magát Végre a kilencedik percben bejött Madeleine Carlier. A rivalda elé lépett és bocsánatot kért a közönségtől. Mindenki tapsolt, mindenki megbocsátott, a jelenetet újra kezdték és az előadás most már za­vartalanul tovább folyt. awwwwwwwwwwwrwbWi Műhelyünkben készült francia szabású----URÁNIA" ClujaC208" ,R 13e­e Farti-1 öltöny digatszinekben Lej 1700 az Svataruházban !

Next