Ellenzék, 1927. február (48. évfolyam, 23-46. szám)

1927-02-02 / 23. szám

48. év és 23. M*ám, E&MI SZÜK X .­­ | Körmendy Mihály V Royal eredeti |9 mm ^S|k gyári árban. ||gj speciális javítóműhely Írógépek, számoló-, sok-Számoló-, szorositó-, copil- és mindennemű irodagépek ^ 4^, sokszorosító-, p| részére több évi jótállás mellett a, ^soTgTpá8 1 [díj, 5tr. Híg. Maria 75.Tel.8Sl. #^ Eredeti amerikai gl v a^ és német ra A írógépszalagok, 11 w w a W Carbonpapirok, §|S góca­m p» « p­ap*s ♦ AROEEPEKJ4 — BEETHOVEN*) Idén, 1927-ben, százra gyülemlik az esztendők száma, mik elfolytak Beet­hoven halála után. Ez a százrétti idő­­kárpit a megindult jubileumi esztendő Beethoven-ünnepein, a művelt világ minden tájáról feléforduló tekintetek előtt, meg fog hasadni száma nélkül talán, de nyílása nem lesz egyszer sem akkora, hogy kiáradhasson rajta Beet­hoven teremtő zsenijének egész fény­­tzene. A szellemi alkotások ereje át­­érheti az idők korlátait, mint a nap .Eze átverődik felhők rétegein, de mi őrzi meg az el nem mondott szenve­déseket, a kidalolatlan örömleket, ezt a nagyobbik terhét a léleknek, mely ellobban a kúriai, melybe a művész beletartozott . Ha igaz az, hogy a zseni örökélet­ű, ez az igazság csak képle­ges és részigazság lehet. A zseni post­­humus élete olyan, mint a képzelhe­­tetlen távolságból jövő csillagfény: for­rása rég elapadt, m­íg kévéje külön­böző sűrűségű rétegeken megtörve ha­lad bizonytalan irányú jövendők felé. Ez év március 26-án lesz századik évfordulója Beethoven halálának, s ime ettől az egyetlen naptól, mint valami nagy misztikus-vallásos rítusban m­eg­­szentelődik egy egész esztendő. Egy egész esztendő óriási urnája gyűjti össze széles e világtól azt a hódolatot, mit előadó­ mű­vészek, esztétikusok s a közönség áhítata Beethoven szellemé­nek tuhászon áldozatként felajánl. Mi­lyen csodálatos találkozás! Tavaly Szent Ferenc-esztendő, az idén Beet­­hoven-esztendő. Előbb egy mosolygó szent kegyelemárasztó jubileuma, kinek szíve mint egy apró ezüstcsengettyű, mindig ugrándozott és örömet csilin­gelt, s mindjárt utána a fájdalom titán­jáé, ki m­en­ydörgés és villámlás zené­jét gyűjtötte lelkébe s dobok dübör­gésében hallotta az emberi végzet ke­gyetlen szavát. „So klopft das Schick­­sal an der Pforte,*4 „Így kopogtat a végzet életünk kapuján­ — jegyezte meg egy helyi Beethoven V. Sym­pho­­niájának partitúráján. És milyen cso­dálatos, hogy Szent Ferencnél is, Beet­hovennél is, nemcsak szellemük, ha­nem alakjuk művészi apotheosisa is táplálta azt a rajongó kultuszt, mivé nőtt körülöttük az utókor tisztelete. Szent Ferenc a Giotto naiv festmé­nyeiben, Beethoven a Kiinger faragta híres márványszoborban öltött meg­­dicsőült alakot. Kiinger Jupiternek áb­rázolja Beethovent. Trónusa bronz és elefántcsont, térdein tarka poroityiból faragott lepel, meztelen törzse karrarai márvány, lábainál a sas is valami ritka indiai fekete kő. Drága anyagok pa­­zarságával is így fenségesül meg Klin­­­gti azt a szomorú halotti maszkot, melyben úgy maradt ránk Beeth­oven szenvedő és nagyon is emberi arca, mint Krisztus vérverejtékes vonásai a Veronika kendőjén. Ha a német zsolli-eptika minden egyes halhatatlanja egy bizonyos do­logban a legnagyobbat alkotta, ebben a pontban felülmúlhatatlan volt és Beethovenre nézve is feltesszük a kér­dést, hogy miben alkotott felülm­úlha­­tatlant ? — a felelet az lesz, hogy­ a zongora szonátában, A haydni és mo­zarti fejlődés útját ebben a műfajban Beethoven koronázza meg. Ha a Bach Womntemperiertes Klavier-\&\ a zongo­­rán játszók ó-testamentumának szo­kás nevezni, akkor Beethoven szonátái a zongoraművészet új­ testamentuma. Beethoven művészete a legközelebb áll a mi modern életünkhöz és érzés­­világunkhoz. Műalkotó volt, hát ter­mészetes, hogy méltatást kívánnak melódiái, ritmusai, meg az, hogy mint építi fel szonátáit, szóval egész forma­mn­ű­vészeié. De azért a leglényegesebb mégis az ő lelke, mely megszólal me­lódiáiban , az a titáni vágyakozás, a merész szem­beszállás az élet fájdal­maival, ahogy az művéből kidobban. Ha Breethoven-muzsikát hallunk, meg­*) Ezt az ismertetést a m­arosvásárhelyi Beethuvim-estély megnyitójaként mondotta el a szerző. Jelenik előttünk a művész különös alakja, mint spiritiszta mutatványok­nál hátborzongások között megjelenik a felidézett szelleme. Látjuk sörényes haját, széles homlokát, mély lobogású szemeit, arcának bronzszínét, szóval Beethoven egész egyénisége és valója ott lebeg zenéje hangjaiban, pedig vagy száz esztendő telepedett már közé és közénk. Beethoven műveinek felsorolásában nem mozgunk már túlságosan törté­neti talajon. Azt akarom ezzel mondani, hogy­ itt nem ásatag dolgokat s el­­temetődött címeket és neveket kell feleleveníteni. Beethoven műveit mind­egyre fülünkbe juttatja a modern hang­versenyélet , a modern zenei oktatás. Úgyszólván minden alkotása mindenki előtt ismeretes. S ha összesen 96 szonátája közül mégis megemlítünk egy néhányat, ezek a híresek között is a leghíresebbek. Ilyenek: a műsorun­kon levő Kreutzer-szonáta, ez a döbbe­netes mélységű remekmű; a Sonate pathétique, op. 13, a legfenségesebb vigasztalás, amely zeneszóban jutott az emberiségnek; az Es dur és Cis moll szonáta, quasi una phantasia, mely­nek második része, az úgynevezett Mondschein-szon­dta líraiságával annyi szívet megkapott; az As­chtr szonáta, op. 26, a grandiózus gyászindulóval, továbbá a híres Waldstein-szonáta és a Sonata appassionata F mallban stb. Ennyit a zongora-szonátákról, mint olyan művekről, melyekkel Beethoven egyedül áll ennek a műfajnak a ma­gaslatán. A szimfóniában Beethoven megosztja a dicsőséget Haydnnal és Mozarttal. E kettő művei nélkül elképzelhetetlen a szimfónia klasszicizmusa. De Beetho­ven szimfóniáit Haydn és Mozart e nemű alkotásaival szemben külön hely illeti meg mélységes emberi tartalmuk miatt. A zene epikai és drámai stílu­sának is csodás példái ezek a szim­fóniák. Az Egmont-ouverture-ben a hős halálát s népének ebből a halál­ból fakadó szabadságát ünnepli. A Coriolan-nyitán­y alapeszméje a hős győzelme önmaga felett. A Leonora­­nyitány célja a szerelme által hősnővé lett hitves m­agasztalása. A Simphonia erd­ő szintén a hős életét, halálát s dicsősége öröklényét zengi. Tudjuk, hogy ennek a műnek megírására Na­póleon személyisége ihlette Beethovent. A m­űnek a címe is az volt: Buona­­parte. Mikor azonban meghallotta, hogy Napóleon, a konzul, császárrá kiált­­tatta ki magát, haragjában letépte a mű címlapját s megváltoztatta a szim­­fónia nevét. Minden szimfóniájának legcsucsán IX-ik, D-moll szimfóniája áll, mint a szeretetből, az egész világ­hoz való jóságból, az emberiség mil­lióiba beletartozásból fakadó öröm­nek hozsannája. A szimfónia nagyszerű kórusa Schillernek Ode an de Freude című költeményének szövegére van írva. Ha jubileumi elgondolásaink során keressük azt a jellegzetes vonást, mely­ben Beethoven művészetének minden másétól való különbözése összefoglalva adózik, ezt abban találjuk meg, hogy Beethoven nem kész érzéseket adott, hanem érzések alakulásait, lelkének felgyűlő és csillapodó háborgásait. Ez által filozófus ő, az emberiség tanító mestere. Kanthal, Schopenhauerrel egy sorban álló, Missa solimnls-ében sem egy kész hit áldozatát ajánlja fel Is­tennek, hanem egy a hitetlenség és kétség mardozásaiból kiharcolt hitet. A Credo-ig egy vergődő pogány szív muzsikál, hogy a Credo utáni rész egy minden mélységet és magasságot be­­szárnyaló hitnek himnusza legyen. A Romániai Magyar Dalos Szövet­ség folyó hó 30-án tartja közgyűlését. Ne tekintsük egészen jelentéktelennek ezt az eseményt, hanem egy pillanatra nézzünk szembe a kérdéssel: micsoda szolgálatot tett s tehet magyarságunk­nak ez a Szövetség ? A Dalos Szövet­ség munkásságának legelső s talán legnagyobb áldását abban látom, hogy a dal kultuszának melegszívű és lelkes ápolása által a csfiggeteg, békételen, fáradt és meghasonlott lelkekbe visz­­szahozta az életkedvet, a munkára ser­kentő elhatározást, a testvéri szolida­ritásnak boldogító öntudatát és szent köteleztetését. Valamikor dermedt ál­modozásba, fásult közönybe merült népétől azt kérdezte meg a lelkes költő, Lisznyai Kálmán : Édes Népem hová lett a jókedved ? Az a híres, rózsapiros örömed? Tán elment a zöld erdőbe vadrózsának, Vagy ki a szabad mezőre kis madárnak ? Bizony ezt a kérdést joggal feltehetőé most is, de még inkább feltehette volna a Dalos­ Szövetség megalakulásakor a melegszívű költő. Fáradt lemondás, minden megmozdulástól idegenkedve remegő csüggetegség uralta a lelkeket. Minek? Miért? „Szeretnék aludni s nem bánnám, ha az én álomtalan ál­mom az Emberiség álma lenne." A lelkek mélyén a fáradt pesszimizmus­nak ez a kétségbeesett sajtkiáltása élt. Egyszerre azonban csoda történt. Me­legszívű, lelkes és bátor emberek ál­lottak elő és hirdetni kezdték, hogy az élet dalának nem szabad elnémulnia a magyar ajkakon. A fáradt és kétsé­­geskedő, beteg lelkeket vegye karjaiba a magyar dal s vigye, emelje fel a szépség, a jóság, az égi harmónia tisz­tább világába s úgy adja vissza az igazi kultúra nemesebb feladatainak kibékült és reménykedő szolgálatára. És ezeknek a melegszívű embereknek biztatását igazolták az események. Itt is, ott is, városokban és falvakban megmozdultak az emberek, énekkaro­kat szerveztek, majd hangversenyeket, előadásokat, felolvasó estélyeket ren­deztek s egyszerre csak megindult Er­délyben egy egyre elevenebbé váló, egyre tartalmasabb, mélyebb hatású kulturmunka, melynek már is áldásos aratása egyházaknak, iskoláknak ho­zott értékes ajándékokat s mindenek­­felett széles néprétegek szivébe ültette el a visszahódított életkedv, önbizalom munkába állító elhatározását. De nem­csak ez történt. Mély szakadékok, di­csőségtől s­z Ok ez a dicsőség száz év óta mindig növekedőben van s immár öt világrészt hódított meg. Ame­rikából lapokat kapok, melyekben ol­vastam amerikai nagy­városok készü­lődéseit a Beethoven-centennárium méltó megölésére. Az erdélyi zene­kultúra is büszke lehet, hogy tartal­mába beleöltődött már rég Beethoven kultusza s ünnepeit igaz jogcímen egyesíti ki egész világ áhitatával. Antalffy Endre,­zalmatlanságok, felgyűlt sérelmek mi­atti gyűlölködések változtatták el a közös anyaföld különböző nemzethez, nyelvhez, egyházakhoz tartozó gyer­mekeit, és a Dalos­ Szövetség emberei hirdetni kezdték, hogy a szépnek ér­­deknélküli, tiszta világában találkoz­hatunk s egymás legbensőbb lelki ér­tékeinek kicserélésével egyesülhetünk úgy, hogy e találkozás lelkünknek gyö­nyörűséget, munkánk végzéséhez ösz­­szefogóbb szempontokat ad az igazi humanitás, az embertestvériség boldo­gító öntudatának felébresztésében. És megtörtént, ami talán más vonatkozás­ban szinte lehetetlennek látszott, kö­zös emelvényről zendült fel a magyar és román dal. Ez az első megmozdu­lás azután biztató távlatokat nyitott meg egy olyan jövendő felé, melyben a nemesebb lelkek megértőbb belá­tása győz, az a belátás, hogy a nem­zeti kultúráknak soha nem szabad sa­játos értékeikből botot faragni egymás agyonverésére, de segítő testvéri kézzé kell átformálódtak egymás kiegészíté­sére, segítésére, előbbvitelére. Ha már hazánkban is nő azoknak száma, akik így gondolkoznak és pedig nő nem­csak a nagyobb centrumokban, ha­nem falvakon, kisebb vidéki városok­ban is, akkor az eredmény létrehozá­sában a Dalos Szövetségnek része van, így lett s igy kell még inkább áldásos kultuc-tényezőnek lennie nemzeti és hazai közéletünkben a Dalos Szövet­ségnek. Nem kívánok ez alkalommal a Da­los Szövetség különleges feladatairól írni. A közgyűlés feladata megkeresni és megtalálni a hatékonyabb és ered­ményesebb munka útjait, megterem­teni eszközeit. Igénytelen soraimmal csak arra kívántam rámutatni, hogy a Dalos Szövetség munkája magyar, sőt országos közéletünkre nézve is áldásos jelentőséggel bír, mert a legnemesebb eszközökkel végzi a lélek­gyógyítás, a testvéri összefogás, a benső megtisz­tulás és megnyítás munkáját. Célja: örömszerzés, örömhozás. A mi szo­morú, fásult, meghasonlott szívünknek pedig van-e valamire nagyobb szük­sége, mint éppen azokra a lelki ja­vakra, amelyek megszerzésének ha nem is az alapvető, mindenek felett álló, de mégis egyik legkedvesebb eszköze tényleg a tiszta dal­kultusz ápolása ? A Dalos Szövetség még mindig sok külső és belső nehézséggel küzd. A legnagyobb nehézség a szerve­zettség, belső fegyelem, a tagsági kö­telesség felelősség­ tudatának­ lanyha­­sága belül és egyetemes társadalmunk Közönye kívül. Ezen kell változtatnunk elsősorban. Meg kell értenünk, egyre szélesebb körben kell­­ébrentartás­­unk a belátást, hogy a Dalosszövetség hivatása oly nagy jelentőségű, hogy annak betöltésében segíteni a Dalos­szövetséget valóban nemes kötelessé­günk. Vallom, hogy a Dalosszövetség komoly és hódító munkájának lehetővé­­tétele annyit jelent, mint elküldeni a szomorú világba a megtisztult lélek angyali követeit, hogy visszahozzák, visszacsalogassák erre a földre az ör­öm, a testvéri megértés, az élethez való kedv és önbizalom elriasztott madarait Beethoven egyik levélben felkiált­ .Megőrülök e meg nem érdemelt di­wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwtowwyam A MAGYAR DAL A Dalos­ Szövetség hivatása írta: Vásárhelyi János IS. oldal —ib«—k—Ma i ii mttwi1 aafeaw

Next