Ellenzék, 1928. január (49. évfolyam, 1-23. szám)

1928-01-07 / 6. szám

— Emlékezés Sipos Domokosra — via: HOLLER KÁROLY Fájdalmas ismertetője és erénye: kisvárosi ember. Az erdélyiség jelképe a kisváros, melyben három nyelven melegednek egymáshoz az egyszintüek és három nyelven kiséri biztatás, bí­rálat, vagy sanda gyanú, akinek emelt hangja mögött szárnyak csattogása hallik. A politikus, aki a­z okosnyél helyett a bankjára támaszkodik, a va­gyonáért szorongó nemes és az afféle kisember, valamennyien zsörtölődve rég érezték. Sipos Domokos rendkívülit és nyugtalanítót fejez ki az írásaiban: a tompatényű transsylvanizmust. Ennek az izmusnak nincsen még elmélete, csak ösztöne, nincsen még bölcsője, csak vajúdása, nincs bölcselete, csak agitációja, ebből az eszmemagból vi­­llam­tag is, meg kalász is kelhet, nem lehet megélni belőle, csak élni-halni lehet érte. Az író érte élt és jórészt miatta halt meg, szent megszállottsága harchelyén, láztól rózsás lélekkel, egy „vidéki forradalom“ szellemtörténelmi elkülönülése idején. S míg e forrada­­lom első halottja, Balogh Endre, békés orzfalraállással szégyenítette meg az erdélyi önálló igazságban kétkedőket, itt fog Domokos az ellenséges közöny, sűrűjébe vágott, sértett és sérült, fájt­ és fájdított, folyton portyázva, apró csatározásokban, készült a döntő cse­lekedetére, mig túlkora halálában vi­tézzé vívta az „erdélyi“ nevet... Harctéri halálát számításba­­ vette. Fegyverét, az irótollát a hősi célnak ez ellátása tette élessé, elevenbevágóvá, türelmetlenné és épen az ő harcmo­dora miatt is éreztük jónéhányan a mások frontmögötti erőgyűjtését ha­bozó hadgyakorlatnak, vagy elkésett művészi pionírmunkának. Sipos ott kereste a mondanivalót az élet leg­­­ előretoltabb lövészárkaiban, a halál­­ szélén járók, a roham előtti és­ leple­zetlen őszinteségében, a magasztos nembánom lyrájában, az ég pártján szóló földi szenvedők kísérteties köny­­nyelm­iségében. Egy felelet nélküli kornak folyton hánytorgatta a kérdezni­­valóját. Erdély báját beszélő novellái, könyveimé, címlapja, a tornyokat, min­den hi­t fermalizmusát ingató rettenet, harcból a világ leglelkét, a békét kö­nyörgő ifjú mennynek forduló orcái kérdik: „Istenem, hol vagy?“ S a fe­leletre garázda minden emberi válasz, legalább is gyöngédtelen és a pusz­tai vándorlásra emlékeztető bálvány­hódolat. Valamicske vigasz talán csak a „Templomrabló“-nak adott jézusi bocsánatból csillog felénk s ez is a Názáretu­s elméletében, nem pedig ál­­keresztény rendünkben leli­téléink ma­gyarázatát. A mértékünket megszégyenítő sze­retetből revolátt a Sipos Domokos te­hetsége. Akik elhivatottságát­ nem érez­ték, azért féltek a rombolásától, mert iskolaivá hazudták immár a szociális közhelyet: gyüngeség a túlnagy sze­retet ! Sípos látta e gyakorlati tétel ve­szélyét és forradal­mának lényege ez áligazság ellen lázadt. Ezért annyi az apró barrikád Sipos minden írásában, a szeretetlenség ostromára szurony­szegető hajlam, az üröm az örömé­ben, a duskálás a keserűségben, azért a fekete fény a lelke lapján, melyen intarzia, halványan másszínű kocka­változat csupán némely vidám emlék, vagy a vérnek sötétbíbor, érzéki játéka. S az élet napos oldalán látott örö­mökre írta „Véletlenség“ című szug­­gesztiv elbeszélését, mely a szélső bo­csánatra adott tragikus ellenvélemény: a végzetnek ott is akadt büntetnivalója, ahol mi csak megszokott emberit, eset­leg a sablon szükségletét látjuk. Fino­man, erőltetés nélkül szerkesztett, verista novellái, vagy regénytöredéke,­ jó ha könnybe lágyítják a mesemenetet és nem torkollanak a kétségbeesésbe, a természetünk láncai ellen való riadóba. „Édes Istenem, hol vagy­?“ című D03- tojevsky-sóhája, vagy Richepin-szerű paraszthistóriája, a „Pitymavaskor“, megdöbbentő „Kastélytető föllángo!“ című minapi fényképe, s még egy-két mélységesen szociális novellája nagy példákra utalnak, vagy ezek bátor magyar megfelelőitől nyerték az in­díttatást, de Sipos nem ezek által nott, ama különös „erdélyi emberré“, akinek megszerettük. Transsylvan for­radalmát, legalább is ennek bujkáló csiráját, már a „Székely tölgy és a spanyol gránátalma Virág“ című elbe­szélésében sejttette, a „Vidéki forra­daloméban körvonalazta, de már jóval előbb, az első zűrzavarban is tartós formában fogalmazta meg: „Hazafelé“ című korai, hymnikus pró­zájában. A székely bakát hozzánk, haza hajtja a föld öléből fakadó impera­tivus, mert „ez a föld nélküle már nem az a föld, ami volt“ Mikor ez a novella keletkezett, sokan fáztak tőle, vakmerőnek és koraszülöttnek, kárté­konyan pacifistának bélyegezték, de­struktívnak és demagóg mellékizűnek. S rövid idő múlva alapigazsággá, sajtópropagandává lett az író lázálma, szenvedésünkben kiegyenesítő jelszóvá, az erdélyi együvétartozás görcsösen ismételt, közös veszélyben megszen­telt szólamává. Minden megaláztatáson túl itthon vagyunk! — roppantotta da­cosan Sipos és fittyet hányva az írói mű­formajátéknak, tettnek vallotta a mű­vészi termést. S bár Jókai nem azért író, mert megjósolta a repülő­gépet, Sipos nem azért erdélyi iró, mert magáénak vallotta a sokfelől zaklatott igazságot, hogy Erdély népei történelmi testvérek, — mégis e költői takarodó, hallatára, a „ Hazafelé" meg­jelenésekor figyelt föl mindenki ennek a Hutai öneszm­éltetőnek a" munkájára. E nem­ lovén, de misképpen és szeb­ben magyar capisvárty hallatára Szö­vetkeztek az idegenbe szakadt nép­­szóvivők, a tudatos erdélyiek arra a tennivalóra, mely fontosabb volt a politikánál: ocsúdásnak éreztük az ájulásból. Egyszerre gyarapodott az erdélyi magyar figyelem az Áprily — Reményük — Tompa féle transsylvan hegedűszóra is és a próza bátrabbjai, lelkesedve fogtak az egykori s lassan­ként a mai Erdély földolgozásához. Ez volt a lélek első reflexe, egy lát­szólagosan radikális mozdulat, mely lényegében csak folytatása volt az örökkévaló élet magyar válfajának: élni annyi, mint változni. Hőkölve álltak meg az álmodni szeretők, józa­­nuító volt az iródobta kesztyű és ma már világosan látható, hogy botrán­­koztató és botránkozók közül Sipos szerette jobban a fajtáját. E rövid írói pályafutásban természe­tes tempó a rapszódia. Aki emlékszik a „Templomrabló“ töredezett, új­szerű proletár-észjárására, érthetőnek fogja találni a siető, bűnös emberfiá­nak azt a kalaplengető tiszteletét amaz ország felé, ahol a Hosszú-türés lakik. A földön a veszteség-oldalra vezetett lelkek sietve és kihagyásos logikával élik a jámbor nyársfiak világát: túl,vár a terített asztal! Sipos a halál árnyé­kában mindenkinél bátrabban vállalta az egészségesek munkáját: gyakorla­tivá tenni a jóság filozófiáját ! Vártat­lanul rohant e küldetése útján. Egy­szerre-váratlanul versben-szólalt m­eg, mint aki nem bírja el a kötetlen­­rideg­­­séget, hanem az intimitás szabadsá­gára vágyik. S megírja egyik legmeg­rázóbb gondolatát: a lázadó emberét, aki összetöri az orgonákat, aufiért a Halál nekí csali reá, hanem utódaira is jogot te­uk­ál. Ez a múlandóság rap­szódiája, egyike ama kemény dokumen­tumoknak, melyekkel az erdélyi iroda­lom egyetemessége is bizonyítható. Önzetlen jóságát a halál determinálta, mintha szerepével is megerősítette volna a föltevést, hogy nincs e vilá­gon gonoszabb élő, mint amilyen volna a halhatatlan ember, jó csak a halandó lehet. Ami jó az emberből, az passzív, múlandó és gyermeki, vagy művészi: a halandóságból kivenni való, meg­örökítendő. Így rajzolta meg Sipos egyik legérettebb írásában, mely Csehov szá­­razdaika-tém­ájánál könnyesebb, bár kevésbé ideges — a suszterinas kálvá­riáját, melyet a házba lopózó Jézus édesít meg. Szociális elmélyülése vitte a történelmi területekre is, mert pálya­díjnyertes novellájában, a „Vajúdó idők küszöbén“ címűben, a r­ugkintott Er­délyt emelgeti ki dédelgetett hősévé. Megérdemelné ez a komoly erdélyi férefevant is, hogy mint az uj belga költészetben a vallón és flamand köz­vélemény teszi egymás tehetségeivel, az erdélyi román és szász irodalmi ju­­gát is meghálálja Síposnak a magya­rul feléjük sugárzó jószivet. E költő halála csak művészi szem­pontból be nem váltott ígéret. Em­beri s faji programmja teljes a kivi­telben és az erdélyi embernek példa­mutató áttörés. A magyar olvasó ösz­­szességnek természetesen artista szem­­pontból is érzékeny veszteség: elve­szhettük egyik legérdekesebb, tüzes mesemondónkat. Ezt a jószemű rea­listát, aki Babits figyelmét is fölkeltette s aki néhány alakját a teremtés üist­­jéből frissen mentette elő és olyan lehelletet fújt beléjük, mintha ember­ '■kfd- ле^м. vudLtC f vrty*4i ? i4 AZ. ' Á\ , -n*-— í A*­­'i, VW -* - Л 1гг-*л**С* * ^АЛА*. А» г— £*;, , i+jjl р ‘л ргт*Г*^' л •** kxf ’U+J.d*, tj£ .«>/ «...A. i / А. 'КлааЖ* *^L^y (foX. Mu^A., U'< /< ^ju-Лу f '** fi*#1 /uilb* .Í « C. .^1 imty 'if - /á Ui-4- &4VMA OC+. L ъ 2. •А*Л- / ivjtA e / Uirt , в. 1 HÖFEF дувртеИ hintőpor, сбои lila dobozban yalddi.

Next