Ellenzék, 1929. június (50. évfolyam, 120-145. szám)

1929-06-01 / 120. szám

4. oldal ­ELLENZÉK Mihály .Dénes a képrádió és a tökéletes beszélőfilm világhírű feltalálója azt tartja mégis a legfontosabbnak, hogy mindezek a csodák székely-magyar agyvelőben születtek Berlin. (Az Ellenzék tudósító­jától.) Az automobil még meglehetősen újszerű do­log volt akkor, amikor a motoros jármű­vekről egy igen komoly és érdekes szak­könyv jelent meg a magyar piacon. A könyvet egyik el­kelő budapesti kiadócég hozta forgalomba, a mű nagy feltűnést keltett a technika iránt egyre jobban ér­deklődő nagyközönség rétegeiben is, de csak igen kevesen tudták, hogy a vaskos kötet szerzője egy fiatal magyar diák, bi­zonyos Mihály Dénes nevű reáliskolai ta­nuló. A mű azóta sok kiadást ért el, de az első kiadás honoráriuma fontos és nagy­jelentőségű volt nemcsak a fiatal diák szá­mára, hanem az egész emberiségre nézve is. Mihály Jénes ebből a pénzből külföldre utazott és Münchenben alkalma volt Korn professzor képtávíró készülékét tanulmá­nyozni. A technikus világ, élén természe­tesen a kitűnő professzorral, a legnagyobb elragadtatás hangján beszélt erről a masi­náról, amely valóban csodaszámba is ment akkor, de nem volt olyan nagy csoda még sem, hogy a Mihály-gyerek éles kritikáját is el tudta volna hallgattatni. A diák nem titkolta el véleményét a készülék fogya­tékosságait illetően még a tudós profesz­­szor előtt sem, aki sértődötten tiltakozott, majd kijelentette, hogy a képtávírás terén soha nem lehet több eredményt elérni, mint amit ő elért és a fiatalember jobban tenné, ha szor­galmasan tanulna, hogy egyáltalán meg­érthesse, milyen nagy jelentőségű dolog a fekete vonalak, háromszögek és egyéb mértani figurák alig sejthető, szétfolyó te­­legrafálása. A jelenet tanúi elmosolyodtak, megveregették a diák vállát. Amit a kis fiatalember akar, képet, vagy mozgóképet, sőt személyi, tehát mozgást eredeti jelen­ségeiben telegrafálni, nem más, mint a hevülékeny fantázia csodabogara. Tíz év múlva Mihály Dénes pedig vállat vont és visz­­szament az iskolába tanulni, de nem azért, hogy megérthesse Korn tanár talál­mányát, hanem, hogy megvalósíthassa a­­ csodabogarat. Alig tíz esztendő telt el. És ma itt, Berlinben, a népvilág közép­pontjában a technika legkitűnőbb előharcosai meg ide tőd­ve állnak a magyar Mihály Dénes távolbalátó készüléke előtt. Egy kis fekete láda, egy motor, va­lami sebesen forgó körlemez, csillanó üveglencsék, villanyvezetékek, pár furcsa csavar és egy üveglap itt, — és egy má­sik ilyenféle gépezet, messze valahol, harminc, száz, vagy ezer kilométerre. Ott megáll valaki a gép előtt, rávetstik a fényt, bekapcsolják az áramot és itt lát­hatod, hogy az illető kinyitja a száját, ne­vet, beszél, mintha filmet néznél. Az üveglemezen megjelenik a kép, az élő ember képe, amelyet elektromos rezgések alakjában továbbított ide a leadó állomás. Mondjuk tehát, hogy az angol király trón­beszédet tart a felvevőkészülékkel szemben. A mikrofon hozza a hangját, a Mihály­­telekoz pedig hozza, amit­ látni lehet. Az üveglemezen végignézhetjük a new­­yorki színházak előadását, külföldi ese­ményeket, versenyeket, utcákat, termé­szeti szépségeket, mindent, ami elé csak oda lehet állítani a telebort. Talán csak hónapok kérdése, hogy a rádió fölé sze­relt vetítőfelületen bárki a szobájából néz­hesse végig, amit eddig csak hallgatni le­hetett. Ez volna az egyik csodabogár. A tökéletesen beszélő film A másik a beszélő film, amelyet Mihály nem kevesebb zsenialitással oldott meg. Az eddigi hangfilmek leküzdhetetlennek látszó hibája az volt, hogy hangot, ugyan adtak, de nem — emberi hangot. És nem zenei hangot, nem azt a hangot, amelyet a filmképből várt a néző. Tehát nem — illúziót. Baj van a kép és mozgás szinkro­nizálásával, egyesítésével is. Egy énekes például azt énekli, hogy: „imádom“. Ami­kor az „á“-nál tart, „i“-t énekel a film és amikor „o“-ra csucsor­tja a száját a ké­pen, teli torokkal bömböli a film a látott „á“ hangot. Mihály egyszerűen a filmszalag szélére fotografálja a hang­rezgést, amely ennélfogva teljesen meg­felel a hangadó objektum, vagy személy képének. Így a hang a képpel tökéletesen egy idő­ben kell, hogy megjelenjék. Amikor a he­gedűs vonója megindul, megszólal a hegedű és nem történik meg az a derűs kis gixer, ami harsány nevetésre ragadja a közön­séget, hogy a vonó már régen a levegőbe libbent, amikor, mintha mi sem történt volna, nyugodtan tovább szól a hegedű. Ilyen fajta zavarok teszik egyelőre élve­z­hetetlenné a hangfilmet. De nem a Mihály hangfilmjét. Az e találmány­nak titka az, hogy az átvilágított filmkocka vetülete és az ugyanezen a filmkockán fölvett hang­rezgés százszázalékosan szinkronikus, egy­­bevá­g. Magának a hangnak pedig annyira tiszta a csengése, hogy még a rádióban, gramofonon zavarosan keletkező sziszegő mássalhangzók, a c, cs, s, sz is hibátlanul hallatszanak. Az elektromosság apostola Mihály, aki alig harminc éves ember, életének javarészét ezekre a találmányokra s­zentelte. Nem hiába. Elérte, amit akart. És nagyot akart. Most ő a rádió, a hang­film, a távolbalátó legfőbb szaktekintélye. Tagja a német ál­amvasutak technikai vezetőségének. A legnagyobb gyárak ta­nácsadó főmérnöke. Az elektromosság apostola. És a legközvetlenebb, a leg­­derűsebb ember. Fiatal, vidám, tiszta, kék szeméből szinte gyerekes kedély sugárzik. Titkára összeszedte a róla megjelent újság­cikkek egy részét, valamivel többet, mint nyolcszázat, ezek között a legrégibb alig két hónapos keletű. Német, francia, angol, spanyol, olasz világlapok kivágásai. Fény­képek, technikai leírások és mindenütt ott a ritka jelző, „magyar“. „Magyar vagyok“ Igen, mondja Mihály, ehhez az egyhez ragaszkodom. Ha újságíróval beszélek, csak ezt az egyet kérem tőle, hogy ki ne felejtse. írjon, amit akar, amit látott a laboratóriumomban, amit hallott a szak­emberektől, hallgasson el, amit akar, de azt írja oda, hot­y magyar vagyok. Apám, anyám székelyek. Én végigkü­lötöm a háborút, igaz, egy részét a Kriegmini­tórium technikai mű­helyeiben, mert alapo­an megtámadta a tüdőmet az a másfél óra, amit egy kelle­m­e­len alkalommal a félig befagyott Sambor vizében töltöttem. Schleier­áborszernagy és Stoeger-Steiner hadügyminiszter tették lehetővé, hogy kísérleteimet végezhessem. Aztán a pesti telefongyárban dolgo­sa­n, onnan kerültem Berlinbe. A többi túl­ságosan szép ahhoz, hogy elmondhassam. Siker... És egyike legnagyobb sikereim­nek, hogy a telehort mindenki számára hozzáférhetővé tehettem. Mert a távolba­látó készülék már régen meg volt, de horribilis péénzekbe került volna minden egyes készülék. A legújabb mordel­em pár márkáért előállítható, és­­ látta, hogy működik... Úgy működik, hogy e zártkörű bemu­tató­ö­zönsége, többek között Joe May, Erich Pommer, az UFA mérnöki kara, technikai és művészeti vezetői össze-vissza ölelgették Mihályt. És nézték, tapogatták a gépeket, tapsoltak, dado­tak és lökdös­­ték egymást. Bizony, ami eddig volt, az nem volt hangfilm és ha felszerelik a Mihály telebort, nemcsak a színházak elő­adásait, hanem a filmeket is bevetíthetik fénnyel, hanggal akárhová, drót nélkül... a levegőn keresztül. Mihály szerényen magyarázza el a tele­koz lényegét: „Csalás az egész■ — Tulajdonképen csalás az egész. Az em­beri szem tehetetlenségével élek vissza. Azt tudjuk, hogy az emberi szem megfelelő gyorsasággal egymásután következő és egy bizonyos mozgásról készült képeket össze­olvadva, tehát mozgóképnek­­ lát. Ez a film lényege. Az én gépem az átvitelre kerülő képet egy gyorsan forgó, spirális vonalban elhelyezett négyzetekkel át­­lyukaszgatott­­tárcsa segítségével szétbontja, vagyis a másodpercnek egy-egy kis töre­déke alatt egy-egy képpontot vetít a fel­vevő lemezre. Alig egy nyolcadmásodperc alatt a lyukasztott tárcsa minden képpon­tot szabaddá tesz a vetítőlemez számára. Ezen a lemezen tulajdonképen minden pont más időben jelenik meg, de a szem mégis egy képnek látja az egészet Az egyes fényhatásokat egy ú­tnevezet fotocella fogja fel, amely a fényhatást elektromos rezgéssé változtatja. Ez az elek­tromos e­z akár vezetéken, akár a r­oió elvei alapján továbbítódik a felvevőkészü­lékhez, amely ugyancsak fotocella segít­ségével fényhatássá vál­oztatja az elektro­mos rezgést. Ez a fényhatás a továbbított képet adja. Ennyi az egész... Ennyi csak és még valami, aminek je­lentőségét, perspektíváit még Mihály sem láthatja, még ezer kilométerekre látó tele­­korjával sem... Ormos László. szédítő sebesség MEGLEPŐ SZÉPSÉG BÁMULATOS ELLENÉRTÉK H­athengeres motor, magától értetődő nagy erővel,­­ sima zajtalan sebesség - villámgyors felgyorsulás. Hydraulikus belső expanziós fékei csúszásmentesen, azonnal mű­ködnek. Tökéletes biztonság. Könnyed kor­mányzás. Nagy kényelem. A kapcsolók a legcélszerűbben elrendezve. Egyedül a Chrysler művek tudták hatalmas segédforrásaikkal ezt a kocsit megteremteni, amely áráért ilyen nagy ellenértéket nyújt. Próbálja ki a De Soto-t. Vezesse a kocsit. Vezesse hegynek fel, hegynek le, jó és rossz utakon. Rendeljen árjegyzékeket és tegyen egy vételkényszer nélküli próbautat. DE SOTO SIX EGy CHRYSLER GYÁRTMÁNy Roadster » Touring » Coupé » Luxus Coupé Coach (2 ajtós) » Sedan (4 ajtós » Luxus Sedan „Elbe“ Cluj, Stp. Memopandului De Soto Motor Cars, Division of Chrysler Motors Detroit, Michigan. 55. 4*. 170. *t4m nil ftafigsssunft meg? PÉNTEK, MÁJUS 31. Idő keleteurópai Budapest mai műsorát 10-15 órakor a házitrió klasszikus zeneszerzők szerzemé­nyeiből adott műsorával kezdi. Délben 13-05 órakor világhírű művészek (Jeritza, Fléta, Kiepura, Galli, Curci s­b.) lemezei­ből gramofon hangverseny. Délután 17 órakor dr. Hohenberg József népszerű egészségügyi előadása a dohányzás rom­boló hatásáról, az előadás befejeztével Rigó Jancsi és cigányzenekara játszik. 19 50 órakor francia nyelvoktatás haladók részére, utána 20-25 órakor a stúdió dísz­előadása , a „Hősök ünnepe“. Közremű­ködnek: Hettyei Aranka és Petheő Attila, a Nemzeti Színház tagjai, Nagy Margit operaénekesnő, Sovánka Nándor és ci­gányzenekara és a stúdió zenekara. A napi műsort 22-45 órakor kezdődő Bach­­mann jazz-band hangversenye fejezi be. Bécs 18-20 órakor az Akadémia hegedű, ének és zongora-tanszakos növendékeinek hangversenyét rendezi meg. 20-30 órakor olasz nyelvlecke haladók részére. 21 óra­kor a Zenetársaság nagy hangversenye következik, Mozart F-dúr Divertimento és Haydn Es-dur szimfónia műsorravételé­­vel. 22-30 órakor finn zeneszerzők ének, hegedű és hárfa-szerzeményeiből rendez hangversenyt a stúdió. Négy operaelőadás van ma este mű­sorra tűzve: Prága 20-30 órakor a párisi Opera Comique társulatát látja vendégül, akik Smetana „Eladott menyasszonyáét játszák, ezt az előadást az összes cseh állomások is közvetítik. Langenberg 21 órakor a dortmundi operaház előadását hozza át, műsoron Offenbach „Hoffmann meséi“ című operája szerepel. Érdekes ál­dozat hallható 22-35 órakor Daventry expó­­ban, amidőn Covent Gardenben előad­ott Puccini, Turandot II. felvonását hozzák át. München (Nürnberg) 20 30 órakor a Nem­zeti Színház előadásában színre kerülő Verdi „Rigolettó“-ját közvetít. Csaknem valamennyi ma esti hangver­senyt a zenekari számok uralják: Josef Haydn halálának 130 éves évfordulója al­kalmából ma Königsberg ad 21­ 30 órakor a nagy klasszikus zeneszerző tiszteletére ünnepi hangversenyt, a Megváltó-nyitány, D-dúr zongoraverseny, Oboakoncert és IV. szimfónia műsorravételével. Lo­­din (Da­­ventry) 21 órakor Mendelsohn emléké­nek szentel egy hangversenyt, kiemelkedő számuk a skót szimfónia és olasz szimfónia. Rövidhullámú vevőkészülékkel rendelke­zők 21-10 órakor a híres Guarneri vonós­négyesnek Hamburgban megtartott hang­versenyét élvezhetik. Műsoruk: Haydn G-dur és Gliére A-dur kvartettje. Stock­holmban (Mi­tala) 20-45 órakor a götte­­burgi filharmonikusok vendégszerepelnek Mozart: G-moll szimfónia, Haydn: cselló­koncert zenekari kísérettel, Brahms: aka­démiai ünnepi nyitány — műsorral Varsó (Kattovitz) a Filharmonikus Tár­saság nagy hangversenyét közvetíti, akik francia zeneszerzők — Saint-Savns, Caesar Franck, Bizet — műveiből játszanak. Könnyűzene kedvelői Stuttgartban 2145 órakor Hervé bájos kis opere­tte „Mamzell Nnouche“ mellett szórakozhatnak. A SZOMBAT ESTI KIVONATOS MŰSOR: Budapest 10-15 Hangverseny. 13­05 Ci­gányzene. 17 Cserkészelő­dás. 1810 Szo­ciális Misszió Társulat előadása. 19 Zene­kari hangverseny. 20-10 Ka­onazene. 21-15 Huszka „Lili bárónő“ c. Operette előadása. 23-45 Gramofonzene. Bécs 19-40 Kamara­zene. 21-20 Operetteelőadás. Turin 2155 Zenekari konzert. Koppenhága (Kalund­­borg Motala) 20-30 Ünnepi előadás. Lipcse 21 Zenekar-Varieté. Frankfurt 21-15 Bizet „Djamileh“ c. operája. Ráma 22 Katona­zene. Berlin 20-30 Haléwy „Blaubart“ c. operája. Diventry exp. 22 Birminghami zene­kar hangversenye. Hidegvér — Ha nem takarodik azonnal el, — üvölti a bankvezér a tolakodó ügynök­nek — ,ét kirúgom, hogy gyorsvonati sebességgel repül le a lépcsőn. — Talán adhatnék hozzá egy menet­rendet ? Kezdődik a strand A szórakozott profeszor kimegy a strandra fürdeni. Itt egy urat lát, aki félmeztelenül áll a zuhany bőven hulló vize alatt. — Megbocsát uram, — mondja neki — látom, hogy szüksége van rá, nem ajánl­hatnám föl az esernyőmet?

Next