Ellenzék, 1930. október (51. évfolyam, 220-246. szám)

1930-10-01 / 220. szám

---------1— 1 ■ I ■ N­­ г 4 ' 1 7 -Г"*" ч -^- ■-T.,?vsr-T..r.. g----L | I­4 oldal. ELLENZÉK • 'i ■.... I———........... ....—................................................. .................. .■——————— ----LJ—L!_' .AUJ!------—1^ A legrégibb és legújabb Ford-kocsi az autóversenyen Miklós herceg kívánságára nem mindennapi Ford-kuriózum ver­seny volt az autóverseny érdekessége Kolozsvár, szeptember hó. Amikor Miklós herceg a kolozsvári állomásra megérkezett, a kijáró előtt jó néhány autó várakozott arra a tiszteletre, hogy a királyi vendéget behozza. (A főherceg autói ugyanis csak később érkeztek meg). Miklós főherceg a sok autó közül a 881. Clj. számú Ford autót választotta, ame­lyet a kolozsvári Perry cég küldött a hercegi különkocsi vendégei elé. A fő­herceg választása nem véletlen volt, mert hallották a körülállók, amint odaszólt Pais comandornak, a szárnysegédének: —­ Ez az én kedves kocsim, az új Ford... És valóban: még akkor is, amikor már az Alfa Rómeója is megérkezett, a város­ban a CJj 881-es Ford kocsin hajtott igen sokat a főherceg. Az Automobil Clubban érdekesnek találta valaki megkérdezni, hogy miért szereti any­­nyira a főherceg a populáris Ford-autót. Miklós főherceg erre ezt válaszolta: — Mert egyszerű, jó, szolid gyártmány, kitűnő a fékszerkezete, minden szituációban uralható. A Ford-gyártmánynak egyébként a főher­cegi elismerés mellett egy másik igen érde­kes kuriózum sikere is volt az autóverseny alkalmával. Miklós herceg, aki, amint lát­juk, nagy kedvelője ennek a gyártmánynak, megtudta, hogy Rosescu tű­zoltófőparancs­­noknak van egy igen régi, csaknem húsz­éves Ford-kocsija, amely még mindig üzem­ben van. Miklós herceg kívánságára meg­mutatták neki a tűzoltófőparancsnok csak­nem negyedszázados Ford-kocsi­ját, amelyet nagy érdeklődéssel alaposan megtekintett. Majd az a különös ötlete támadt, hogy ezt az öreg Ford-kocsit beállítja a versenyzők közé. —­ Igen érdekes lesz — mondotta — va­lóságos sport szenzáció, ha ez a kocsi felka­paszkodik a Feleki tetőre. Majd mosolyogva biztatta Rosescut: — Ne féljen, főparancsnok úr, az időt nem fogjuk stoppolni. A tűzoltófőparancsnok erre a magas ki­tüntetésre alaposan munkába vette a Ford­­kocsit és már vasárnap, a verseny előtti na­pon megkezdte a tréninget. A főherceg leg­nagyobb bámulatára a régi Ford-kocsi fel­kapaszkodott a Feleki tetőre — azaz, de­hogy kapaszkodott: hat perc, harminc má­sodperc alatt tette meg az utat, amit vég­eredményében az első helyezett, Stuck két perc harminc másodperc alatt futott be. Amilyen szerencséje volt azonban a vén Ford-kocsinak, a tréning alkalmával, annál kínosak helyzetbe jutott a versenynél: fél­időn kiolvadt egy csapágya és ezzel felsora­kozott ő is a lemaradottak glédájába. Rosescu tűzoltófőparancsnok még így sem panaszkodik. Azt mondja, neki megte­szi ez a Ford még húsz esztendő után is, el­végre nem kell minden nap a Feleki tetőre járni, a városban pedig éppen olyan kitű­nően használható, mint akár egy új autó. Az öreg Ford-kocsi lemaradását szépen helyre pótolta azonban az új Ford-típusú versenyautó, amely a Corsa versenyen a harmadik díjat nyerte. Szakértők azt mondják: nem is ez a ver­senytípus a Ford-kocsik igazi terrénuma. A takarékossági verseny és a kitartás verseny — ezeken szerepelnek különösen az új Ford-kocsik, szinte páratlan sikerrel. Perry úr, a kolozsvári Ford-gyártmányok reprezentánsa pedig büszkén állott a Feleki teteőn: egyaránt büszke volt a régi, húsz­­esztendős és a legújabb kétesztendős Ford­­kocsikra, amelyek a főherceg érdekes ini­­cratívájára így együttesen vonultak fel a nemzetközi versenyen. Ш ARÁNYOSSÁGI MÓDSZER, amelynek alapján, ha 250.000-ből kiveszünk 245.000-et, marad: 250.000 lej — adósság Egy árverés története. — Hogyan semmisül meg egy nagy vagyon ? Sirvalakad az utcán egy jómódú iparos Marosvásárhely. (Az Ellenzék tudósi­tójától.) A Bólyaiak városában az embe­rek különös szeretettel figyelnek min­den matematikai fejlődést. Ezért kelt általános érdeklődést annak a végrehaj­tási eljárásnak az eredménye, amelyet egy nagybirtokos ingóságának dobper­­géses vételárát úgy osztották el, hogy a befolyt 280.000 lejből kifizettek 245.­100 lejt és mégis fenmaradt 250.000 lej­t adósság. Kivonás, osztás és az adósság mégis fennmarad Zarándi Knöpfler Albert maroskereszturi birtokos az áldozata ennek az uj arányos­sági módszernek. A birtokos egy hagyatéki pör kapcsán, melybe a saját jogtanácsosai­nak tévedése sodorta, hatalmas adósságokat volt kénytelen csinálni. Ingatlanaira millió­kat kebeleztek be, amelyeknek kamatai is százezreket tesznek ki. Így magánhiteleket vett igénybe, napi szükségleteinek fedezése végett. Mintegy háromszázezer lej ilyen ,a ba­­gatell adósság miatt perelték kisebb hitele­zői. Elsősorban ingóságaira tűztek árverést, majd eladatták ökreit, sertéseit, gazdasági berendezéseit. Természetesen mindeniket kü­­lön-külön sorrendben. Úgyhogy, végösszeg­ben 280.000 lej folyt be az árverések révén. Most történt meg ennek az összegnek a bírói felosztása. a) ügyvédi költségekre L. 87.940 b) sorrendi tárgyalásért „ 10.000 c) zárgondnoknak „ 15.000 d) községi adóra „ 40.000 e) állami adóban „ 47.000 f) betegsegélyzőnek „ 5.200 g) apró címeken . „ 38.360 összesen 243.360 lejt fizettek ki azoknak a hitelezőknek, akik Knöpfler Alberttel csak a végrehajtási eljárás alapján ismer­kedtek meg, míg a hitelezők csupán 36.500 lejt kaptak negyedmillión felüli követelé­sükből. Úgy, hogy a 280.000 lej árverési vé­telárból mintegy 245.000 lejt fizettek ki és mégis fönmaradt Knöpfler Albert terhére 250.000 lej adósság... . Természetesen, a ki nem elégített hitelezők tovább folytatják a bírói eljárást a szerencsétlen birtokos ellen, akinek most az ingatlana is rámegy erre az új arányossági módszerre ... Így kótyave­­tyélődnek el milliós értékek, messze alul a napi forgalmi áron s őrlődnek fel a befolyt összegek adóban, perköltségben, anélkül, hogy az adósságtól mentesülne a végrehaj­tást szenvedett. Akinek, ha ingatlan vagyo­na is van, azt sem tudja menteni a fokoza­tos rámenő eljárás folytán, amely ismét per­költséggel, végrehajtási költségtöbblettel, kamattal és biztos tönkremenéssel jár.... Ahol a saját ügyvédek is, mint jelzáloghi­telezők szerepelnek — az új arányossági módszer révén. . . . Negyven évi munkásság eredménye... Keresett, szorgalmas, ismert iparos volt Ma­rosvásárhelyen Godt Adolf bádogosmester. A legjobb építőiparosok dolgoztak vele, munkáját becsülték és jól fizették a vállala­tok és háztulajdonosok. Tagja volt minden jótékony egyesületnek, tevékeny munkája egyházi, társadalmi szervezetnek ... Itt el­nök, amott titkár és gazda ... — Negyven évig dolgoztam, mint a rab­igába fogott gályarab .. . reggeltől estig ro­botoltam, mint egy gépezet.. . Még egy po­hár bort is sajnáltam magamtól... És eb­ben az esztendőben nem dolgoztam tízezer lej­áró munkát, mert nem volt építkezés ... És a könnyei hullanak visszatarthatatlanul ennek a derék, talpig becsületes embernek. Panaszát, kétségbeesését nem tudja elfoj­tani ... Egy cselédet nem tartottam ... a felesé­gem és leányaim agyondolgozták magukat... úgy tudtam egy kis hajlékot szerezni öreg napjaimra . .. Most ez is kockán forog. Mert a nevemet nem engedem sárba rántani! — törnek elő könnyei, amelyek szétfolynak be­csületes munkában mélyült arcbarázdáin... Azt sírja el, hogy annyit sem keresett, ami­ből az egyházi adóját kifizesse. És most az adóhivatal szorongatja. ... A torkán csuk­lik a panasz, elfelejtkezik arról, hogy az ut­cán van és peregnek könnyei... Akár a terhelt birtokon pereg a dob ... (gy. zs.) Szilágyság! fIlITÓBU­SZ-IRERETKERD Zalau—Zimleul­ Silvaniei—Cáréi: Indul Érkezik Érkezik Indul Csúcsán bevárja az összes nappali vonatokat. Мера & Comp. I. 11. III.­­ IV. I. 11. III. IV. 630 715 1031 Ц101315 135518 1840 Zalau Varsói­ 8ю 730 910 830 1330 1250 19 1820 745 915 1440 16 19 Crasna Cucea 745 915_ —1850 730 9­10 цзи 1415 1545 1645 19 Simleul-Silv. Tasnad Cáréi 710 530 430 810 1230 18 16 15 Érkezik Indul Károlyból vonat indul Ém­ihályfalva és Debreczen felé 10--kor, Szatmár, M.-Sziget felé 1108 és 1714 órakor. Ciucea—Zalán—Simleul—Silvaniei—­Cáréi : Indul Érkezik I. 11. III. I. II. III. 7716 Ю'Зэ 1l20 1140 17 1810 1820 Ciucea Crasna Vádol­ 915 745 730 16 1435 1420 1850 1835 810 1330 19 Zálau 630 1315 18 9 10 730 12°5 1545 1645 19 Simleul-Silvaniei Tárnád Cáréi 710 530 430 14 1815 16 15 Szerda, 1930 aktébar 1. „A jó tanács aranyat ér!“ Az Ellenzék e hó 3. számában székely­­udvarhelyi tudósítónknak „A tanács ara­nyat ér“ címen cikke jelent meg. A cikk ténybeli állításaira vonatkozólag Papp Antal máréfalvi lakos ügyvédje, dr. Jodál Gábor utján a következő nyilatkozatnak közzétételét kérte: 1. Papp Antal sohasem volt Bálint Dezső­nek — ki egyébként nem „oláhfalvi ember“, hanem máréfalvi rom. kath. kántortanitó —, jogtanácsosa, vagy jogi tanácsadója. 2. Bálint Dezső szabályszerű ügyvédi kép­viselettel jártatta le özv. Nagy Sándorné szül. Lukács Zsuzsával szemben megindult, ingatlan tulajdonjoga iránti perét,­­ anél­kül, hogy a per előtt vagy a per során Papp Antal valamelyes követelését Bálint Dezső­vel szemben bekebeleztette volna. 3. Nem való az, hogy Papp Antal Bálint Dezsőtől a megynyert perért 15.000 lej vagy akár egyetlen báni jutalmat kért volna, ellenben az az igazság, hogy Papp Antal az említett pert jóval megelőzően Bálint Dezsőnek 450.000 lej készpénzt tényleg köl­csön adott s a fenti per befejezése után Bá­lint Dezső ingatlanaira a tkvi hatóságnál jelzálog­­bekebelezést eszközölt s egyidejű­leg (i. é. augusztus hóban), a kölcsönösszeg megtérítése iránt a nevezett ellen keresetet is indított. 4. Nem igaz az, hogy Bálint Dezső pert tett volna folyamatba Papp Antal ellen „hogy a feltételesen eladományozott birtoka ismét ténylegesen birtokába kerüljön“. Egy ilyen perre annál kevésbé volt szükség, mert Papp Antal a Bálint Dezső birtokát soha nevére nem kebeleztette s azt soha nem is bírta. Kiváló tisztelettel: Dr. Jodál Gábor ügyvéd. — ­mi ■! Újra féláron és egyham­ad vízummal lehet Budapestre átazni ! A MÁV-on újra féláru jegy és egyharmad vizumkedvez­­mény van érvényben­­. évi szeptember hó 27-től október hó 7-ig a határtól Bu­dapestre és vissza. Nem szükséges a ví­­zum­ot előre megszerezni, a határt vizum nélkül lehet átlépni és azt utólag Buda­pesten,­­a Fő­ utca 1. sz. alatt lehet 4 pengő, azaz 120 lejes áron megkapni. A féláru utazásra jogosító igazolvány ára 150 lej, a vizumigazolvány ára 90 lej. Ezen igazol­ványok kaphatók az ELLENZÉK könyv­osztályánál, Főtér. Az igazolványokat azok árának és 11 lej portaköltség beküldése ellenében az ELLENZÉK könyvosztálya postán is megküldi. Figyelmeztetési A féláru vasúti jegyet csak az használhatja, aki 3 napon belül vissza is utazik. Vi­­zumigazolványt az utazási igazolvány nél­kül is lehet használni és annak alapján 2 hónapi időtartamra adnak Budapesten vízumot. Utazáshoz, ♦ BUDAPEST, Vil­., Kisstáció­ u. 9. szám, földszint 1. Válasibélyeg, SB házasságkötéshez, gjs honosítás, vissza- 33 honosítás, illetőség­ig hez stb. stb. szüksé- 33 ges hatósági, vala­­,gis mint egyéb magán- SS okmányokat külföldi 4a megbízás alapján M Magyarország tertt­­­­­letéről gyorsan és ‘•*3 pontosan beszerez­i és rendeltetési he­­­ lyére juttat Szekér­­ András nyugalma­­,ф zott miniszteri taná­cs csal, hatóságilag en­­gedélyezett okmány­­ok beszerző irodája MEGNYÍLT! ИОУШШШ MEGNYÍLT! újonnan átalakított cipőkü­lönlegességek áruháza CL&3. Garca Regele Ferdinand nr. 19. — Telefon interarban 11—05. MEGNYÍLT! MEGNYÍLT!

Next