Ellenzék, 1934. június (55. évfolyam, 121-145. szám)

1934-06-30 / 145. szám

TAXA POSTALA PLATITE IN NUMERAR NO. 141.163/1929. szerkesztőség, kiadóhivatal, nyomda: Cluj, Str. I. G. Duca No. 8. Fiókkiadó hivatal és könyvosztály: Piata Unirii 9 szám. — Telefonszám: 109. — Levélcím: Cluj, postafiók 80. LV. ÉVFOLYAM, 14­5. SZÁM. SZOMBAT MAGYAR POLITIKAI NAPILAP ALAPÍTOTTA: BARTH­A MIKLÓS ÁRA 3 Előfizetési árak: havonta 70, negyedévre 210, félévre 420, évente 840 lej. — Magyarországra: negyedévre 14, félévre 27, évente 53 pengő. A többi külföldi államokba csak a portókülönbözette­ több JÚNIUS 30. Tengeri kígyóPapdlóültet és шш&Жй hoteleseit román nyelven végezni a nemzeti munkavédelem módosított törvény­­javaslatában megjelölt üzemek és intézetek BUKAREST. (Az Ellenzék tudósítójától.) A nemzeti пципка védelméről szóló törvény­­ja­vas­lat szenátusi vitája után­,­­módosításo­kat eszközöltek. A módosítások a román állampolgároknak, a vállalatokná­l való al­­kaln­azá­sá­ra vonatkoznak. Az első szakasz­hoz hozzáillesztettek egy új bekezdést, mely szerint az id­egeneémek az országba való be­engedése az 1930-ban életbeléptetett ,­a haza munka védelmiéről és a bevándorlás szabá­lyozásáról" szóló törvény intézkedései sze­rint történik. A harmadik szakasz utolsó­­bekezdését úgy szövegezték meg, hogy végrehajtási utasítás­sal fogják megállapítani mindenféle válla­latnál azokat a működési területeket, ame­lyek a törvény által fentebb elősorolt osz­­tá­lyolatba esnek. A vezér, ügyvezető és ke­reskedelmi igazgatói állásokat idegenek is betölthhetik, de a vállalat felsőfokú személy­zete nem haladhatja meg velük együtt a 20 százalékot. A negyedik­­szakasz úgy módosul, hogy a kereskedelmi törvény rendelkezésétől eltérően a jelen törvény első szakaszában megjelölt vállalatok kötelesek román nyelven vezetni az iktatókönyvet, a naplót, a lel­tárt, a főkönyvet és egész belföldi levele­zésüket. Az ötödik szak­ ezt is módosították, még­pedig olyan értelemben, hogy az állam biz­tonságának érd­ekében, minden olyan ipari vállalatnál, amely természete szerint­­közvet­len­ összeköttetés ijén van a nemzetvédelem­mel, az egész idegen és román személyzet beosztását az ipar és kereskedelmi miniszté­rium felhatalmazásával lehet csak elvégezni. Ezt a felhatalmazást egy bizottság jelentése alapján adják meg, amely bizottságban he­lyet foglalnak a­­min­­iszterel­nök­s­é­g, az ipar és­­kereskedelem, a fa­unkaügyi miniszter és a n­agyvezér­kar képviselői. Ebbe az osztály­ba tartozik a bányai­par, a szállítási eszkö­zök, a hadianyagok és lőszer készítéséihez alkalmas fémipar, gáz -és­­robbanószerek gyártására alkalmas kémiai üzemek, volta­m­­int a hajtóerő fejlesztő­­ipar, Antonescu a rendeleti kormányzásról A kormányrendeletek kibocsátására felha­talmazást adó törvényjavaslattal kapcsolat­ban, amelyet lapunk más helyén ismertetünk, Antonescu igazságügyminiszter az este nyilat­kozott az újságíróknak. — Ez a jav­aslat, — mondotta — melyet egyesek a teljhatalom vagy törvényrendeletek javaslatinak neveznek, nem más, mint a köz­­szolgálat és bizonyos sürgős gazdasági és pénz- s­ügyi intézkedésekre vonatkozó javaslat. Az a célja, hogy újra felvegye és az 1932-es Miro­­nescu-féle törvény intézkedéseit, amely felha­talmazta volt a kormányt az országgyűlés jóváhagyásának feltétele mellett, hogy felül­vizsgálja a jövedékek és az önkormányzattal bíró intézetek költségvetéseit, amelyek köz­vetlen összeköttetésben állanak az általános költségvetéssel. A felülvizsgálás célja már­­ak­kor is az volt, hogy megtakarításokat eszkö­zölhessenek. A dolgok mai állása mellett senki sem akar arra gondolni, hogy újabb terheket rójjanak az adófizetők villáira. A jövedelmek kiegyensúlyozása a közkiadá­sokkal nem jöhet létre, csak a kiadások csök­kentése útján. Ezért a folyó évi költségvetés mintegy nyolc­százmilliós takarékosságra szá­mít és ezt a számot nem lehet másként el­érni, csak a közigazgatási szervezet egyszerű­sítése útján. Az egyszerűsítés munkálatain már külön bizottság dolgozik. Négymilliárdos lesz a belső kölcsön A belső kölcsön felvételéről szóló törvény­­javaslatot, amelyet Slavescu pénzügyminisz­ter tegnap terjesztett be a legfőbb törvény­hozó tanács elé, kedvező véleménnyel fogad­ták. A törvényjavaslat négymilliárdos belső kölcsön kibocsátásáról szól és valószínűleg még a jelenlegi rendkívüli ülésszakban meg­szavazzák. A javaslat nem szab határozott időt a kölcsön kibocsátására, csak általános felhatalmazást ad a pénzügyminiszternek, hogy véleménye szerint a legkedvezőbb időpont­ban, a belföldi pénzpiac alkalmas állását fel­használva, bocsássa jegyzésre a belső kölcsönt. lett az évek során át egy valamikor ha­talmas székely-magyar közös vagyon hányattatásaiból és úgy látszik, az ma­rad. A Csikmegyei Magánjavak név alatt ismert, 62.000 hold erdei birtokot, városi ingatlanokat, egyéb értékeket ma­gában foglalt, a békeidőben 106 millió aranykoronánál becsült vagyonról van szó, amely a csikmegyei volt határőr családok leszármazottait illette meg és a székely nép kulturális és gazdasági cél­jait volt hivatva szolgálni a tulajdonosok kö­zös vagyonkezelése mellett. Idestova öt éve, hogy a tulajdonosok az állami birtok címén történt elvétel miatt a genfi rögös útra léptek. Idestova ké­rve, hogy a genfi fórum meghozta határozatát, amely visszaadni ígéri — az elvett vagyont? De hogy! Jó genfi szo­kás szerint annak — egy ötödét. S még ez az egy ötödrészre menő ígéret is, úgy látszik, csak ígéret marad. Mert olyan feltételek mellett akarják visszaadni azt az egy­ötödet is, amineket a genfi hatá­rozat nem ismer és amiket a tulajdono­sok nem fogadhatnak el. Az történt ugyanis, hogy két évi hallga­tás után most terjesztették be azt a tör­vényjavaslatot, amely némi nagyzással azt állítja magáról, hogy a genfi hatá­rozatnak a végrehajtása. Lássuk csak kissé, minő végrehajtása? Vannak biz annak némi szépséghibái. Olyanformák, mondjuk, mintha valakinek a fél lába le van amputálva. Elvégre attól még jár­hat is, amennyire­­ a mankó engedi. Ezt a hatalmas vagyont az osztrák önkényuralom elkobozta annak megtorlá­sául, hogy a székelyek a szabadságharc­ban szintén részt vettek. Amikor pedig az alkotmányosság helyreálltával Ferencz József, már mint megkoronázott magyar király, az egész vagyont — és nem an­nak egy­ötödét — visszaadta, a visszaadó okmányba beletette, hogy az a vagyon a székely nemzet boldogulását és előmene­telét van hivatva szolgálni. Úgy is volt megszervezve a vagyon igazgatása, hogy ez a cél elévessék és a­ kezelésbe illeték­telenek ne avatkozhassanak. A vagyonigazgatás szervei a megyei közgyűlés és az ez által választott igaz­gató tanács — ennek elnöke az alispán — voltak. De nem mint megyei szervek, mert a vagyon nem volt megyei vagyon. Ki volt mondva az­­alapszabályokban, hogy a közgyűlési tagok és az alispán csak abban faiz esetben vehetnek részt a vagyon iga­zgatásában, ha a vagyonhoz jogosult, a megyében illetékes, székely polgárok. Sőt kimondja az a régi alap­szabály egyenesen, hogy ez a szervezet csak az akkori megyerendszer fennállá­sáig marad meg és ha az megszűnne, ak­kor a tulajdonosok egy húsz tagú önálló bizottságot választanak a vagyon keze­lésére. A genfi határozatban pedig az áll, hogy­­a Magánjavak igazgatósága az alapszabályok szerint állíttatik vissza. Ilyen kicsiségekkel a javaslat nem tö­rődik. Megteszi egyik igazgatási szervül egyszerűen a megyei közgyűlést, tehát olyanokat is, akik lehet, hogy széke­lyek, de a vagyonhoz joguk nincs, vagy éppen nem is székely­ magyarok, mind­két esetben tehát nem lehet joguk az igazgatásba beleszólni. Megteszi másik szervnek a megye által választott volt magyar alispán helyett, akinek szintén a vagyonhoz jogosult székely polgárnak kellett lenni, a kormány által kinevezett és az ő exponenseként szereplő prefek­tust. Hát igen, a „székely polgár“ prefek­ tus és az ő szája ize szerint alakított me-­­ gyei interimár — mert hiszen ez a rend-­­ szer, a választott megyei tanács a kivé­tel — fogják ezentúl a székely nem­zet boldogulását és előmenetelét szolgál­ni. Vígan haladhatnak a boldog széke­lyek ezen az úton, már amennyire a pre­fektusi és interimári mankó megengedi. Ezzel azonban még nincs vége, mert a javaslat azt is kimondja, hogy az egy­ötöd vagyont is csak s­kkor kapják meg a székelyek, ha további jogaikról egy-s szers mindenkorra lemondanak. Képtelen i­s kívánság, amiről a genfi határozatban­­ egy betű sincsen. Jogi és erkölcsi lehe­tetlenség. Amikor azt a genfi határozatot meg­hozták, Románia képviselője kifejezte, hogy a román kormány jelentést fog ten­ni a Nemzetek Szövetségének a határo­zat végrehajtásáról. Megjegyzendő, hogy az a határozat nem volt egyéb, mint a Nemzetek Szövetsége által való elfoga­dása annak a javaslatnak, amelyet Ro-I­mániái tett. Ez a javaslat teljesen meg-­s másítja a genfi határozatot. Még van idő megjavítani és bízunk Titulescuban, Ro­mánia méltán büszkeségében, aki ezt a javaslatot egészen bizonyosan nem látta, hogy ez meg is fog történni. Mert külön­ben mit fog a kormány Genfben jelen­teni? Hogy nem a határozatot hajtotta végre, hanem csinált egy egészen más rendezést? Ez olyan képtelenség, amit az állam nemzetközi tekintélye meg nem enged. Letartóztatták a Papén beszédét közzétevő lap munkaterét és kiadóiét óriási feltűnést kelt a két letartóztatás Németországban BERLIN. (Az Ellenzék távirata.) A né­met politikai életnek újra szenzációja van. Alig csendesedett le az izgalom, melyet Papén alkancellárnak a mar­­burgi egyetemen elmondott beszéde oko­zott, ahol éles szavakkal bírálta a nemze­ti szocialista rendszert, most ugyanebben az ügyben újabb szenzáció történt.­­ Tegnap letartóztatták Edgar Jung újságírót, aki Papen beszédét a Führerbriefe ne­vű konzervatív hetilapban közzétette és letartóztatták vele együtt Walter Schot­­tét, a hetilap kiadótulajdonosát. Mindkettőről köztudomású dolog, hogy igen közel állanak az alkancellárhoz és Jungnak állítólag szerepe is volt az al­­kancellá­r nagy feltűnést keltő beszédének összeállításában. A letartóztatások híte hatalmas szenzá­ció Németországban. Papen alkancellár már második hete elmondta beszédét, azóta támadások érték több miniszter­­társai részéről, főleg Goebbels propagan­­damimiszter mondott több éleshangú be­szédet a veszedelmes bírálgatókiról, ami­vel minden kétséget kizáróan az alkan­cellárra célzott. Papen beszédének ter­jesztését is betiltotta a­ propagandaminisz­ter. Az alkancellár azonban továbbra is a kormányban maradt, sőt nyilvános ün­nepélyeken Goebbelssel együtt jelent meg. Papient német politikai körökben Hin­­denburg elnök bizalmasának tekintik, akinek közbelépése elősegítette annak ide­jén a nemzeti szocializmus uralomra ju­tását. Mindenki azt hitte, hogy a kor­mányban való szilárd helyzete is, melyet a marburgi támadás sem ingathatott meg, ennek a bizalomnak tekinthető. Papent a német konzervatív nagybir­tok és a rajnai nagyipar képviselőjének is tekintik a birodalmi kormányban. Az ellene intézett támadás tehát ezeket a köröket is érinti. Most érthetően nagy ér­deklődéssel várják, hogy a birodalmi kormányban megindult belső harc hogy fog végződni. Egy hasonló esetben, mi­kor a német nemzetiek vezéréről, Huggen­bergről volt szó, az összeütközés Huggen­­berg bukásával végződött, aki azóta tel­jesen el is tűnt a politikai küzdőtérről.

Next