Ellenzék, 1936. október (57. évfolyam, 227-253. szám)
1936-10-01 / 227. szám
TAXA POȘTALA PLĂTITĂ IN NUMERAR No. 141.163/1919 ÁRA 3 LEJ MAGYAR POLITIKAI NAPILAP ALAPÍTOTTA: BARTHA MIKLÓS Előfizetési árak: havonta 70, negyedévre 210, félévre 440, évente 840 lej. — Magyarországra: negyedévre 10, félévre 20, évente 40 pengő. A többi külföldi államokba csak a portókülönbözettel több LVII. ÉVFOLYAM, 227. SZÁM. CSÜTÖRTÖK 1936 OKTÓBER 1. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Cluj, Calea Moţilor 4. Fiókkiadóhivatal és könyvosztály: Piaţa Unirii 9. szám. — Telefonszám: 109. — Levélcím: Ckij, postafiók 80. A városi tagossá döntött a községi választás ügyében. A kisebbségi magyar választó közönség önálló lajstrommal indul a politikai csatába, melyre több mint három év után szomjasan epekedett a választó közönség többi részével együtt. Nemzetiségi különbség nélkül erkölccsi és anyagi áldozat volt az átmeneti bizottságok rendjének a közigazgatási „egyeduralmában“ senyvedni és ezeknek a bizottságoknak se lehetett kellemes az ellenőrzés, meg a felelősség hiánya, mely óhatatlanul súlyos gazdasági, politikai, szellemi és lelki vívódásokat okoz és ellenérzés szenét gyűjti a bölcs fetekre. El kell azonban ismernünk, hogy városunk interimár bizottsága és főleg annak elnöke, tiszteletet szerzett magának jószándékú és korrekt működésével. Nemsokára, ha ugyan el nem halasztják a választást, mely lakldozásra pártpolitikai szempontok már több helyi és bizonyára alapos megfontolás után késztették a kormányt, megkezdődhetik a kortézia, melynek hosszú szünete valósággal már bátortalanná és tapasztalatlanná tett bennünket és oda járulhatunk áhítattal a lyukas dobozokhoz, amelyekbe bedobott lajstromoideal kifejezhetjük: kikkel kívánjuk kormányoztatni magunkat minden nagypolitika kikapcsolásával, a kizárólagos városi érdek süllemében. Az önálló lajstrom . . . Súlyos elhatározás ez ma, mikor Európaszerte a többnyelvű és több nemzetiségű országokban az uralkodó nép kizárólagos hatalmának és boldogságának, érzelmeinek és ösztöneinek a jelszavával, a totalitással a kisebbségek teljes elszigetelésére, fölszívására, eltokosítására, kivonulására biztatnak vagy törekszenek. A főbenjáró helyzetben a politikai belátás és az életösztön a sors vagy érdektársak szövetségét jazaalhatná. A kisebbségi magyarság valóban több helyt szövetkezett is már a nemzeti perasztpárttal, amely a nemzeti elfogultság e dermesztő korában nem sok kisebbségpolitikai reményt nyújt ugyan, de mégis csak megőrzött valamit a szabadelvű és népuralom elveiből, szövetkezett a hasonló veszélyben forgó zsidósággal és szövetkezett a szocialistákkal, mert gondjuk és sorsuk szinte azonos a mienkkel. Viszont nem szövetkezik vagy szövetkezhet a szászokkal és svábokkal. Igaz, hogy ezek meg az erő, az elv, a taktika érdekéből jobbára önálló listával indulnak, ott a hatalom vagy a dicsőség. . . De hisszük, hogy a városi tagozat vezérlete alaposan mérlegelte a helyzetet és az akaratlan kényszerben az önálló listát, mint legjobb utat választotta. Elvégre az önálló lista szűztiszta minden melléktekintettől, pl. a népfront és szélsőbaloldalság vádjától, amellyel a társadalom-elvű párttal vagy a paraszt államról álmodozókkal való szövetkezés esetén illették volna és csak a törzsértelmet képviseli, a magyarság az arány számának megfelelő természetes képviseletre törekszik és ő elsősorban ellenzéke minden áramlatnak, mely a kisebbségi jogállapot eddigi maradványait meg akarja semmisíteni. Most már ismerjük a lajstromot is: a ,,képhordozóink“ nevét. A demokratikus haladás szempontjából örvendetes, hogy a lajstromvezető egyszerű földész, hogy általában a kis embereket alapos szemügyre vették, s hogy a különböző foglalkozási ágak érdekeit igyekeztek gondosan kiegyensúlyozni. Helyes, hogy a fiatalságnak az eddigiekkel szemben meglepően széles kaput nyitottak és a női képviseletre is ügyeltek valamennyire. Azonban jelentékeny hibát nem bírtak elkerülni. A lajstrom nem elég súlyos. A politikai sze- ■ replés, tapasztalat és főleg az államnyelv tudása szempontjából vannak aggályaink. De annyi év után az önálló lajstrommal és ilyen lajstrommal a kísérletezés nem hiábavaló. Olaszország törzskedelmi forgalmában szintén változtat pénzrendszerén 30 százsalékosi értékcsökkentéssel. — Morgenthau amerikai pénzügyi államtitkár bizakodó nyilatkozata a háromhatalmi együttműködésről. — Indítvány a kontingens-rendszer eltörléséről A francia szenátus pénzügyi bizottsága elfogadta a franikeéptésscsökkentési javaslatot A francia frank értékcsökkentése által megindított nagy pénzügyi világi hullámzásnak ma újabb eseménye van. Amint Rómából jelentik, az olasz minisztertanács részletesen foglalkozott a francia pénzegység aranytól való elszakadásának következményeivel s jólértesült körök szerint megfelelő lépésekre határozta el magát az olasz gazdasági élet megvédésének érdekében. Ez az elhatározás, amint megbízható hírek mondják, egy újfajta lírának, az „export-lírának megteremtésében áll. Értékét még pontosan nem határozták meg, mert a francia—angol—amerikai megegyezés által védett pénznemeknek, valamint a svájci franknak és a holland forintnak végleges értékkialakulásától teszik függővé. Valószínűnek látszik azonban, hogy az export-líra 30 százalékkal lesz alacsonyabb értékű a belföldi líránál. Az olasz pénzrendszernek e terv megvalósítása esetén tehát három fizetési egysége lesz: a belföldi líra, az idegenforgalmat szolgáló turisztikai lra, mely már eddig is érvényben volt ,és mint harmadik, újabb olasz pénzegység az export-kra. Az olasz pénzrendszer, e terv megvalósítása esetén, bizonyos fokig hasonlítani fog a német pénzrendszerhez, az új adottságok által szükségessé tett "változtatásokkal. Az angol—francia—amerikai pénzügyi együttműködés következményeit általában jóval reménykedői!) módon ítélik meg Londonban és Newyorkban, mint Parisban, ahol az egész gazdasági élet átalakulásának nem lebecsülendő nehézségeivel állanak még szemben. Az amerikai pénzügyek vezetője, Morgenthau államtitkár tegnap újra rendkívül bizakodó hangú nyilatkozatot tett. Az új rendszert olyan erőteljes gyermekhez hasonlítja, aki most kezd járni. Ma csak két lépést tesz, holnap újra két lépést, de rövidesen kitűnően fog járni és a legerőteljesebb ifjú lesz belőle. Angol politikai körök és az angol sajtó szintén a legteljesebb bizalom hangján üdvözlik a háromhatalmi valutaegyezményt, mint a világ pénzügyi és gazdasági bajainak az adott körülmények között leghatályosabb gyógyszerét, mely nemcsak a jólét visszatéréséhez, hanem a nemzetközi politikai viszonyok javulásához is elvezethet. Az aranyfedezet feladása, az angolok szerint, új világvaluta-rendszer kezdetét jelentheti, melynél az eddigi hullámzásokkal szemben a nagy jegybankok szoros és tervszerű együttműködése fogja a pénzegységek értékszilárdságát biztosítani. A francia kormány nehéz belpolitikai küzdelmet folytat átértékelési javaslatának parlamenti elfogadtatása érdekében. Eddigi jelek szerint a törvényhozás két házában ez a küzdelem már megnyertnek is tekinthető. A kamara 350 szavazattal 221 ellen általánosságban elfogadta a kormány javaslatát. A szenátus még nem döntött, de pénzügyi bizottsága, melyben a felsőház legkiválóbb szakértői foglalkoztak a kormány javaslataival, szintén elfogadta már ezt a javaslatot. Ebben a bizottságban különösen nehéz volt a Blum-kormány küzdelme, mert az értékcsökkentés mellett állást foglaló régi kormányok egész sor volt pénzügyminiszterének bírálatát kellett kiállnia. A bizottság élén pedig Gaillaux áll, akit a francia politikai élet legkiválóbb pénzügyi szakértőjének tartanak. A kormány képviselői a vita folyamán újra erősen hangoztatták, hogy a frank értékcsökkentésének nemcsak nemzeti, hanem nemzetközi szempontból is rendkívüli jelentősége van. A pénzügyi bizottság, miután megállapította, hogy az értékcsökkentésben fifejezett ténnyel áll szemben, amelyen változtatni már nem is lehet, elfogadta a kormányjavaslatot, de megbízta előadóját, hogy a javaslatok egy részére vonatkozólag új szövegezésről tárgyaljon a kormánnyal. Gaillaux volt miniszterelnök, a bizottság elnöke pedig a kormány képviselőjének beleegyezésével vállalkozott a javaslat egyik pontjának olyan újabb megszövegezésére, mely a drágulással szemben hatályosabb eszközöket ad a kormány kezébe. Ezekre a hatályosabb eszközökre nyilvánvalóan szükség is van, mert amint Párisból jelentik, úgy a nagykereskedelemben, mint a kiskereskedelemben teljes erővel indult meg már a drágulási folyamat. A nagy pénzügyi átalakulás majdnem teljesen háttérbe szorított minden érdeklődést a népszövetségi közgyűlés iránt, ahol az egyes államok külügyminiszterei fejtik ki álláspontjukat a szövetségi alapokmány reformjának főleg Eden beszéde által fölvetett kérdésével szemben. Különösen Litvinovnak tegnapelőtt elmondott beszéde ad alkalmat erőszakra. A francia jobboldali sajtó azzal vádolja az orosz külügyi népbiztost, hogy hátmögött és demagóg módon támadja az angol—francia külpolitikát s a Népszövetséget egységesen szeretné szembeállítani Németországgal. Bizonyos feltűnést kelt, hogy Krofta csehszlovák külügyminiszter, aki tegnap mondta el beszédét, egyáltalán ki sem tért a kisebbségi kérdésbe. Krofta szerint az alapokmány 19-ik paragrafusának módosítására nincs szükség és területi kérdések a tagállamok együttműködésének veszélyeztetése nélkül nem hozhatók a Népszövetség elé. Genfben elterjedt hírek szerint franciák és angolok a nemzetek közötti kereskedelem akadályainak megszüntetése érdekében nemzetközi értekezlet összehívását tervezik Bázelbe. szakkörök tényleg a kontingentációs és kompenzációs rendeletekben látják, melyet megváltoztatandónak tartanak. Ezt a tényt — mondja a Reuter — egyébként a Népszövetség gazdasági tanácsa is megállapította már. Népszövetségi beszédek GENF. (Szeptember 30.) A Népszövetség legutóbbi ülésén Kanada megbízottja beszélt s a brit birodalom helyzetére hivatkozva, arra szólította fel a Népszövetség tagállamainak képviselőit, hogy Anglia példáját vegyék szemük elé és azt az együttműködést kövessék, amely Anglia és a gyarmatai között van. A kanadai megbízott beszédében államának hűséges odaadásáról biztosította a Népszövetséget. Ausztria megbízottja dr. Schmidt Guido röviden ismertette Ausztria viszonyát a Népszövetséghez és biztosította a Népszövetséget arról is, hogy Ausztriának egyetlen célja az igaz és tartós béke. Az osztrák megbízott beszédében felhívta a Népszövetség figyelmét az Ausztria függetlenségét biztosító osztrák—német egyezményre is és kijelentette, hogy az egyáltalán nem a Népszövetség ellen irányult, hanem épen ellenkezőleg a Népszövetségnek szolgált. Delbos francia külügyminiszter a kisantant és a Balkánszövetség államainak külügyminiszterei részére díszebédet adott. Az ebéden Románia részéről Antonescu külügyminiszter vett részt Angol-francia pénzfügyri Javaslat GENF. (Szeptember 30.) Népszövetségi körökben hire jár, hogy a Népszövetség gazdasági értekezletére a franciák és angolok közös javaslatot nyújtanak be. A javaslat a kompenzációs és kontingentálási rendszerek haladéktalan megszüntetését ajánlja, mert enélkül a gazdasági fellendülés lehetetlen. A kérdés gyakorlati megoldását a francia—angol terv a Nemzetközi Fizetések Bankjára bízná. Az angol Reuter-iroda cáfolja a közös javaslat hírét, de genfi levelezője szerint a jelenlegi rossz gazdasági helyzet okát Hó ess?’ Cseh sarlós? ! hiábaes PRÁGA. (Az Ellenzék távirata.) Az elmúlt napok folyamán különösen Csehszlovákia déli részein rendkívül hűvösre fordult az időjárás, aminek következtében gyakori volt az éjjeli fagy is és a magasabb helyeken már lehullott a hó is. A cseh időjáráskutató intézetek jelentése szerint továbbra is hideg időjárásra van kilátás. Pénzügyi együttműködésre készülnek a Balkán-államok BUCUREŞTI. (Az Ellenzék tudósítójától.) A Balkán-szövetség gazdasági tanácsának kezdeményezésére a szövetséghez tartozó államok jegybankjainak kormányzói elhatározták, hogy értekezletre ülnek össze. Ez az értekezlet előreláthatólag Bucurestiben ül össze és jelentősége túl fog menni a szokásos ilyen értekezletek fontosságán. Ugyanis ennek az értekezletnek az a célja, hogy pénzügyi együttműködést készítsenelő Románia, Törökország, Jugoszlávia és Görögország között