Előörs, 1929 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1929-08-31 / 35. szám

★ mit mond Klebelsberg és mit mond a szovjet a vasárnapi Pesti naplóban? poféra»­üöüfire innen is túl a trianoni n­atárc­löpödim­ A Pesti Napló vasárnapi számában gróf Klebelsberg Kunó kultuszminiszter írt vezércikket az 1930. évi nép­­számlálásról. Ugyanennek a lappéldánynak harmadik oldalán „a berlini orosz követség egyik magasállású funkcionáriusa” tesz ajánlatot Magyarországnak az it­teni olaj­fogyasztás monopóliumának megszerzése érde­kében. Nem lepődünk meg azon, hogy a Pesti Napló le­adta az utóbbi nyilatkozatot, mert már évek óta meg­szoktuk, hogy az orosz szovjet e napilap útján adagolja be mondanivalóját a magyar közvéleménynek, legfeljebb az a meghökkentő, hogy a nyilatkozat pontosan ugyan­abban a számban jelent meg, amelyben publicisztikában amatőrködő kultuszminiszterünk cikke. Vagy talán ez se, — az aktív miniszter cikke jó palást, amelynek árnyéká­ban bátorságosabb a kiruccanás az északi vérvörös vi­zekre. Maga a szovjet nyilatkozat korrekt, közgazdasági ösz­­szeköttetést szorgalmazó. Kizárólagos monopóliumot kér az olaj­fogyasztás ellátására, de később annak se lenne „semmi akadálya, hogy ez a gazdasági közeledés az áru­cserének egyéb területeire is kiterjedjen”. A szovjet aján­latot tesz Klebelsberg beidzsum­álja útján Magyarország fogyasztásának bérbevételére. Nincs ebben semmi,­­ a lapok a rendszer belpolitikai kiszolgálása ellenében ré­gen szabad kezet kaptak sok mindenre, ami nehezen egyeztethető össze a magyarság érdekeivel. Legfeljebb azért lehet kényelmetlen a helyzet a vasárnapi vezércikk­­író szempontjából, mert ugyanez a lap évek óta kivá­lasztott szócsöve a szovjetnek és válságos napokban, pél­dául a Rákosi-féle összeesküvés előtt, különleges szol­gálatot tett Moszkvának. Reméljük, hogy módunk lesz utóbbi kijelentésünket bíróság előtt bizonyítani. No, de mit írt Klebelsberg a vasárnapi vezércikkébe? Mint cikkírót — úgymond — az a veszedelem fe­nyegeti, hogy az olvasók a statisztika szótól megborzad­nak és sokan abbahagyják cikkének olvasását. Ebben a tekintetben megnyugtatjuk. Olvasói sokkal elszántabb re­gények, sorain nem azért vergődnek keresztül, hogy ér­dekességeket, vagy szellemi gyöngyöket gyűjtsenek, ha­nem a tünetek megfigyelése kedvéért. A cikk semmit­­mondása, sivársága, felszínessége, önleleplezése minden egyébnél izgatóbb, végre is ugyanez a szellem irányítja Magyarország kultúrpolitikáját. — Hasztalan haladunk, alkotunk és produkálunk a rákövetkező tíz években, tíz évig (az 1930. népszámlálás után) politikailag az lesz igaz, amit 1930 végén rólunk és más népekről a statisztika ünnepélyesen megállapít. — írja a miniszter, majd folytatja, hogyha kapna iskolán­­kívüli népművelődési célokra egymilliót, akkor a hatvan évnél fiatalabbakat külön törvénnyel kötelezhetné 1929. novemberétől 1930 márciusáig írás- és olvasástanulásra és így még a népszámlálási kapuzárás előtt lenyomhatná az analfabéták számát. Természetesen Trianon revíziója érdekében kell ez a kirakat-kultúra, a közművelődési Potemkin-falvak káprá­­zata. Ha csak ilyen ál­érveket sorakoztathatunk fel Tria­non ellen, ha ezért egy élősködő, a nemzet életműködésén kívül álló látszat-kultúrát kell teremtenünk, ha csak ilyen eszközöket veszünk igénybe, akkor előre mondjunk le minden reményről. A kultuszminiszter eszmemenete hat­ványozottan illeszkedik bele a mai revíziós propagan­dába, amely csak másodlagos eszközöket mozgósít az új Magyarországért, amilyen másod-, vagy harmadrendű eszköz a külföld felvilágosítása. Ez is kell, de akik külső erőktől várják csak az új honalapítást, azok légüres térbe építenének. Nagy-Magyarország nemcsak külföldi új­­ságlepedőkön, beszédeken és propagandakönyveken épül fel, hanem elsősorban fiainak erején, szervezőképességén és harckészségén. Az új, nagy országot nekünk kell föl­építenünk, téglát tégla mellé raknunk, kegyelmes, méltó­­ságos és alacsonyabbrendű kezeinkkel a maltert kever­nünk. Tudja ezt mindenki, tudja ezt Klebelsberg is, csak akinek nincs bátorsága az építőmunkához, az vár csodát a külföldtől és a­­ statisztikától. A kultuszminiszter szerint Románia, Szerbia és Cseh­ország serényen dolgoznak, hogy utolérjenek bennünket a kultúrfölényben és épen a népszámlálás előtti évben, a „finisben”, utolsó tartalékaikat is beledobják a ver­senybe. Szédítő ez a kultúrverseny a balkáni vérivó far­kasok és Klebelsbergünk közt! Mint mindenben, ebben is van egy szikrányi igazság. A balkáni kormányférfiaknak is ugyanaz a fontos, ami kultuszminiszterünknek és rendszerének: a hatalom kézbentartása. A hatalom e biztosításánál furcsa szerep jut a kultúrának. A jugoszláviai magyarság példája a mai kultúrpolitika tekintetében a legeklatánsabb. Mert az elszakított magyarságnak is nyújt „kultúrát” a szerb Klebelsberg. Ez a kultúra az elnyomatás és a kizsákmá­nyolás energiavezetője, a tömegek életakaratának elalta­­tója, a titkos kerítő, amely kiszedi a tömegek kezéből az ellenállás fegyvereit, végül ez a kultúra a viszály magva, amely megbontja a kiszemelt áldozatok, a magyarok, egységét. A trianoni határ el van zárva, de ami férc­munka, selejtes dugárú, pornografikus szépirodalom vagy giccs megterem Budapesten a művészeti alvilág pincéi­ben, mindez előtt felpattannak a trianoni kapuk, mindez bizton eljut a trianoni határon túli magyarsághoz, hogy átjárja, mint a méreg és alélttá tegye akkor, amikor lété­ért küzd. Ez az a kerítő-„kultúra”. A magyarok színházat kap­tak annak fejében, hogy lemondanak politikai jogaikról, végeredményben az önrendelkezés jogáról és a nagyszerb pártra szavaznak. A választás után a szerbek elkergették a színtársulatot. Folyton a kultúrát kínálta Belgrád a magyaroknak, föltéve, hogy annak ellenében megválnak a lét eszközeitől, magyar nyelvű íródeákjaival és igricei­­vel azt íratta, hogy a föld nélkül maradt magyarok ne követeljenek földet, ez már túlhaladott álláspont, föld már nincs, hanem lássanak a kulturális építőmunkához, amivel a szerbek két kézzel segítenek nekik. Végered­ményben a nagy kultúrmunkában a magyarság halottai maradtak a csatatéren, csak a szenzárok és közvetítők lakmároztak. Ez a „kultúra” volt a pokoli eszköz, amellyel meg­bontották a magyarság egységét. A föld nélkül maradt volt gazdasági cselédet hiába táplálták kenyér helyett ezzel a kultúrával, mégis odakerült az őrlő malom véres kövei közé, amelyek a föld alá fektették, esetleg kivetet­ték a Rigómezőre, vagy Braziliába. A magyarság fel­sőbb társadalmi osztályainak azonban voltak megóvni való, tényleges kulturális javaik. Igyekeztek is megvédeni azokat és cserben hagyták a földnélküli parasztságot, amely mindennapi életéről küzdött. A szerbek olykor el­szedték e kulturális javakat, iskolákat és egyebeket, oly­kor materiális ellenértékért visszaszolgáltatták azokat, a játékot addig folytatták, míg a felsőbb társadalmi osztá­lyok a magyar földnélküliek szintjére kerültek és őket is összeroppantották a kisebbségőrlő malom kerekei. Valami távoli akaratlan hasonlóság ködlik e párhu­zam mögött: az a gyökértelen, potemkini magyar kultúr­politika, mely ime most a statisztika boszorkányos meg-

Next