Előörs - Szabadság, 1932 (5. évfolyam, 1-44. szám)

1932-01-10 / 1-2. szám

társadalmi fejlődés irányában. S ha tár­sadalom- és államszervezeti vonatkozásban ezt megállapítjuk, némi örömmel és elég­tétellel, nem hallgathatjuk el a mi igazsá­gunk, a magyar igazság külpolitikai vo­natkozásait sem, melyek szintén — úgy látszik — lassan jobb csillagzat alá kerül­nek. Mit mondott Bethlen István gróf, Ká­rolyi Gyula gróf, vagy­ Benes Eduárd a dunavölgyi kérdésre, a magyar-osztrák és magyar-cseh viszony fejlődésére vonatko­zólag, talán nem is annyira fontos, mint amilyen jelentős dolognak érezzük, hogy az Európa fölött valósággal uralkodó fran­cia nemzeti akarat külpolitikai félhivata­los szócsöve, a Le Temps, behatóan foglal­kozott a dunavölgyi kérdéssel s nem rej­tette véka alá azt a kívánságát, hogy a Dunavölgy népei, elsősorban Csonka-Ma­­gyarország, Ausztria és Csehország keres­sék és találják meg legalább a gazdasági kooperáció módjait és eszközeit. A mi du­navölgyi százszor hangoztatott igazságaink m­egpecsételése ez a francia kívánság. De nem hallgathatjuk el, hogy a legnagyobb aggodalommal nézzük a vigéckedésnek és a lefelé való alkudozásnak, stílustalan to­longásnak azokat a jelenségeit, melyek a dunavölgyi gondolat realizálásának a leg­első lépéseit kísérik mindenfelé. Nem kétséges, hogy magyar szempont­ból a legideálisabb kezdő lépés az osztrák­magyar vámszövetség volna, melynek ter­mészetes gazdasági adottságait olyan pom­pás érveléssel és verhetetlen számadatok­kal támasztotta meg most megjelent köny­vében Ajtay József. De a magyar nemzet mai szorongatott helyzetében nem válogat­hat táncmesteri útmutatások szerint túlsá­gos fínyássággal a lépéseiben. Ha az oszt­rák-magyar vámszövetség nem jöhet létre Franciaország és más irányadó hatalmas­ságok aggodalmai folytán elsőnek, egy szé­lesebb dunavölgyi koncepció elől sem zár­kózhat el a magyarság. Csak azt ne várja és követelje tőlünk senki, hogy kellő fel­tételek és garanciák híján egyszerűen be­leolvadjunk a kisantantba és egyszerűen Benes úr karmesteri pálcája alá rendeljük magunkat, mikor tudván tudjuk, s a Le Temps említett cikke is közvetve ennek bi­zonysága, hogy a benesi dunavölgyi kon­cepció tökéletesen és véglegesen meg­bukott. A magyar—cseh megegyezés hármas föltétele: Rendben van, hagyjuk a nagy politikai koncepciókat egyelőre, ahogy Benes cseh külügyminiszter ajánlja, keressük csak a kis gazdasági érdekek összehangolását. De akkor is, — szerintem — három föltételt kell előbb teljesíteni, hogy a csonka ma­gyar nemzet őszintén és teljes erejével belefeküdjön a Duna-völgye pacifikálásá­nak és újjárendezésének roppant felada­tába­ : 1. a felvidéki magyar kisebbség jogai­nak, szabad fejlődésének intézményes biz­tosítása az elszakított Felvidék autonómiá­jának kereteiben; 2. a „rutén földön” a békeszerződés kérdéskomplexusában biztosított, szabad népszavazásnak végrehajtása kellő nemzet­közi ellenőrzés mellett, mely csak a Ma­gyarországhoz való csatlakozást eredmé­nyezheti ; 3. a legnélkülözhetetlenebb határkiigazí­tás, legalább a Millerand-féle kísérőlevél szellemében­ és mértékében s egyben egy teljesebb békerevízió lehetőségének nyitva­­hagyása. Azokkal pedig, akik egy mindenáron való és minden jogunkat és történelmi igé­nyünket feladó dunarendezést hirdetnek, élesen és határozottan szembe kell szálla­­nunk.­ Hogy ma minderről beszélhetünk, hogy mindez érlelődik az idők méhében, hogy nagy belső és külső politikai reformok irá­nyában egészséges konszenzus felé tapoga­tóznak a legjobb elmék és, a becsületes em­berek, hogy a mi nemzeti radikalizmusunk ilyen előkelő s barátságos szellemi, poli­tikai, gazdasági környezetben, új érvekkel megtámogatva indul a maga második esz­tendős útjára: ez a mi legigazibb elégtéte­lünk és reménységünk. A mi eszméink győzelme föltartóztatha­tatlan és bizonyos! Országszerte keltett igen nagy és ért­hető feltűnést vitéz Bajcsy-Zs­inszky Endre országgyűlési képviselőnek a parla­ment december 11-iki ülésén a jánosházi vásárjog ügyében elmondott interpelláció­ja, amelyben az egész képviselőház osztat­lan helyeslése közben mutatta, ki, hogy a földesúri vásárjog, a középkornak ez a fennmaradt csökevénye, milyen megdöb­bentő, elítélendő, fonák és sürgősen meg­szüntetendő helyzeteket teremt az egyes vidékeken. Higgadtan, a legszigorúbb tár­gyilagossággal felhozott adatokkal, meg­dönthetetlen tényekkel mutatott rá többek között arra, hogy Jánosházán, Vas megyé­ben, háromnegyedrészben Erdődy Sándor gróf, egynegyedrészben pedig a község gyakorolja a vásárjogot s ebben a község­ben 1931-ben az egész lakosságra 107.362 pengő állami és községi adó rovatott. Eb­ből Erdődy Sándor grófra 1506 katasztorá­­lis hold után ki volt róva 9185 pengő, a község lakosságára pedig nem is egészen kétszer annyi föld után ki volt róva 98.677 pengő, vagyis a kisemberek 600 százalék­kal fizetnek több adót, mint a nagybirtok. A földesúr adójában benne van 2554 pengő házadó 17 községbeli ház után, úgyhogy ennek az összegnek a levonásával a nagy­birtok 6631 pengő adót fizetett — volna, de nem fizetett, mert vásárjog címén — megjegyzendő, hogy az Erdődy grófok vá­sárjogának jogcíme ismeretlen — ez a nagybirtok, amelynek amúgy is mindössze 6631 pengőt kellene adóban fizetnie, 7963 pengőt kapott a községtő. Végeredmény­ben tehát a nagybirtok nemcsak hogyll nem­­fizetett egy fillér adót sem, de még a köz­ség lakossága fizetett reá több, mint ezer pengőt. A miniszter egyetért az interpelláló képviselővel. A képviselőház tagjai megdöbbenve hall­gatták a förtelmes és vérlázító adatokat , hogy vitéz Bajcsy-Zsilinszky Endrének mennyire igaza volt s mennyire a legneme­sebb értelemben vett közérdeket szolgálta interpellációjával, mutatja az is, hogy a Ház december 17-iki ülésén Kenéz Béla kereskedelmi miniszter, válaszolva az in­terpellációra, igen nobilis és határozott hangú beszédben jelentette be, hogy a já­nosházi ügyben a vizsgálatot már meg is indította. Beszéde végén pedig ezeket modotta: — Abban tökéletesen egyetértek az igen­t, interpelláló képviselő úrral.­, hogy a ma­gánkézben lévő vásárjog ma már anakro­nizmus és én a középkornak ezt a marad­ványát annál inkább megszüntetendőnek vélem, mert amúgy is súlyos helyzetben lévő községeinknek nagy kárára van. Éppen ezért a vezetésem alatt álló minisztérium­ban már készen is van egy törvényterve­zet, amely törvénnyé válása esetén először is abszolút akadályt állít az elé, hogy ma­gánember vásárjogot kaphasson, azután pedig megadja a módot arra, hogy a köz­ségek a magánkézben lévő vásárjogokat méltányos úton, ha kell, kisajátítás útján is megszerezhessék. Addig is, amíg ez be­következik, ha valami visszaélés történik e tekintetben, azt meg fogom vizsgálni és meg fogom szüntetni. Ha pedig olyan ter­mészetű lenne a jogvita, hogy közigazga­tási úton el nem intézhető, a per nyitva áll és ebben a perben a községeket támogatni fogom. A főszolgabíró meg a miniszternél is nagyobb úr. Olyan válasz ez, amelynél nobilisabbat, tárgyilagosabbat, miniszter nem adhatott. Elismerte benne a panasz jogos voltát s bejelentette a középkori csök­evénynek tör­vényhozási úton való kioperálását. Ám hiába a miniszter jóindulata, ha jó a fő­szolgabíró, már­pedig a főszolgabíró köz­­tudomás szerint, még a miniszternél is na­gyobb úr. Mert a miniszter Jánosházától messzi van, de a főszolgabíró úr köze­ van. S mégis csak az történik, amit a fő­szolgabíró úr akar. Ebben az esetben pedig a főszolgabíró úr nagyon is akart valamit. Meghallotta, hogy az Előőrs ama számából, amely a já­nosházi interpellációt közölte, a községben több példány forog közkézen. Nosza, a cell­­dömölki főszolgabíró úr, név szerint Ger­­lics Elek, kiadta az utasítást a csendőrség­nek, hogy indítson nyomozást ismeretlen tettesek ellen illetéktelen lapterjesztés (!) címén. Meg is mozdult az egész csendőr­apparátus, embereket hallgattak ki s akik­nél Előőrsöt találtak, elkobozták a lapot. Azt a lapot, amely törvényes rendelkezések alapján korlátlanul megjelenhetik az or­szág legeldugottabb házaiban is s olyan cikk miatt, amely képviselőházi, felszólalást tartalmazott a képviselőházi hivatalos napló alapján, amely cikk miatt tehát a sajtótörvény értelmében még akkor sem, indítható eljárás, ha a beszéd elejétől vé­gig téves adatokat tartalmazott volna, tám pedig, mint ez, első betűjétől az utolsóig való tényeket. Községi közgyűlés csendőrfedezettel. Ez azonban a főszolgabíró úrnak még nem volt elég. A községi képviselőtestületi közgyűlésre, amelynek tárgysorozatán az ominózus vásárjog ügye is szerepelt, csend­­őrséget rendeltek ki s a csendőrség a köz­gyűlés egész tartama alatt a közgyűlési terem melletti szobában tartózkodott. De nemcsak a csendőrség érdeklődött a vásár­jog ügye iránt, hanem érdeklődött maga a főszolgabíró úr is, aki meglepetés­szerűen személyesen szállt ki a Celldömölk­­től 18 kilométerre fekvő Jánosházára, csak azért, hogy a vásárjog fölötti vitát meghallgassa. Ez a szokatlan érdeklődés mélyen meghatotta a jánosházi derék ma­gyarokat, annál is inkább, mert a főszolga­bíró úr még a közgyűlés előtt behivatta magához Kiss Ferenc községi bírót s meg­kérdezte tőle, tetszett-e neki a parlamenti interpelláció ? — Hát hogyne­­tszett volna! — hang­zott a független m­ magyar ember egyenes válasza, mire a főszolgabíró úr a már ke­vésbé független Egressy főjegyzővel kez­dett tárgyalni. Hogy mi volt a beszélgetés tárgya, nem tudjuk, azt sem kutatjuk, van-e valami összefüggés a bizalmas kon­­ventikulum és a későbbi események között, tény azonban, hogy a főszolgabíró úr köz­vetlen alárendeltje, a különben igen derék, egyenes és a községben mindenki által sze­retett Egressy főjegyző a vásárügy tár­gyalásánál a következő indítványt terjesz­tette a közgyűlés elé: — Mondja ki a közgyűlés, hogy az in­terpellációra senkit fel nem kért, erre fel­hatalmazást senkinek nem adott s az in­terpelláló képviselő egész felszólalásával nem azonosítja, magát. Vegyék le a vásár­jog kérdését a napirendről és igyekezze­nek Erdődy Sándor gróffal egyességileg elintézni az ügyet. Forduljon bírósághoz a község. Kovács Imre dr. jánosházi orvos, kép­viselőtestületi tag, válaszolt először az el­hangzott indítványra s rámutatva arra, hogy az elhangzott interpelláció szerint Erdődy Sándor gróf vásárjogának jogcíme is ismeretlen, az 1928. évi alispáni jelen­tésből kitűnőleg, indítványozta, hogy for­duljon a község a bírósághoz s bízzák meg Majláth Ferenc dr. jánosházi ügyvédet a­­jogi képviselettel. Minthogy pedig egy per mindig bizonyos anyagi rizikót tartalmaz, kérjék fel az ügyvédet, hogy ezt a pert le­hetőleg költségmentesen vigye. Kovács dr. indítványát jogi vonatkozá­saiban azután Majláth Ferenc dr. ügyvéd indokolta meg. Azt, hogy a vásárjog mint „királyi kisebb haszonvétel” kit illet, ezt a független magyar bíróság előtt, mint tiszta magánjogi kérdést, vita tárgyává tehetné, nézete szerint nemcsak a köz­­gyűlés, de bármely érdekelt polgár, akitől hely­pénzt kérnek. A magyar bíróság a fennálló tömények és rendeletek értelmé­ben fog a vitás kérdés fölött dönteni. Az alispáni jelentés szerint a jogcím ugyan ismeretlen, de maga sem tartja való­színűnek, hogy egy szép napon a grófi uradalom minden előzmény nélkül vásáro­kat tartott és helypénzt szedett volna. Va­lahol tehát valami okmány bizonyára lesz, kérdés azonban, hogy az eredeti adomány­­levél óta eltelt időben mennyiben változott a jog gyakorlati formája. Lehetségesnek, sőt valószínűnek tartja, hogy ilyen válto­zás tényleg történt is, mert különben tel­jesen érthetetlen volna, hogy az eredetileg teljes jogcímű birtokos miért, milyen kö­rülmények között, vagy milyen események hatása alatt, osztozik ma 3­% arányban a községgel. Lehet továbbá, hogy az ura­dalom bizonyos feltételeket vállalt, melye­ket nem teljesített. Ilyenre elég példa van az életben , hogy ez a gondolat gyakor­lati tapasztalatokra támaszkodik, ennek jellemző példája ép­pen a mostani eset, mi­kor a grófi uradalomnak módja van egy tisztára magánjogi vita körül főszolgabí­­róságot és csendőrséget mozgósítani. Ugya­n ki törődött azzal évtizedeken ke­resztül, hogy a földesúri jogok összes vo­natkozásaikban szabályszerűen lettek-e gyakorolva? Mit jelentene a községnek a vásárjog? Maga a joggyakorlás ellentétes a XX. század jogérzékével, gazdaságilag pedig ér­zékeny hiányt jelent a község háztartásá­ban, mert amennyiben a község élvezné kizárólag a vásárjog anyagi előnyeit, úgy abból a 8000 pengőből, melyet most a grófi uradalom von el, pótadóját tetemesen le­­csökkenthetné, esetleg fedezetet találna a régóta vajúdó polgári iskola építésére, vagy más közhasznú és szintén rég esedé­kes kérdést lehetne vele megoldani, így ennek a majdnem 5000 lakosú, nagy ke­reskedelmi forgalommal bíró községnek még ma sincs járdája, csatornázása, víz­vezetéke. Annak illusztrálására, hogy a középkori törvények egyes csökevényei mily későn nyertek szabályszerű rendezést, felemlí­tette Majláth dr. Car­ylnek a francia for­radalom történetében leírt példáját, mikor a francia főnemesség 1793 augusztus 3—4-re virradó éjszakán előjogairól le­mondott, ezen előjogok közé tartozott töb­bek között az is, hogy télvíz idején egy­szerre csak két jobbágyuknak hasíthatták fel a gyomrát, hogy vadászatok alkalmá­val abban lábukat melegítsék. Nobilis ügyvédi ajánlat a község részére. Beszéde végén kijelentette, hogy kész­séggel vállalja a község képviseletét. He­lyesebb lenne ugyan, ha Erdődy Sándor hajlandó volna a jogi vitát a bíróság előtt költségmentesen lefolytatni, hiszen évi fi­zetéssel alkalmazott jogtanácsosa van. Miután azonban az uradalmat képviselő főintéző ezt az indítványt ott nyomban visszautasította, kijelentette Majláth dr., hogy nemcsak költségmentesen folytatja a­ pert, de az ellenfél költségeit is viseli s nehogy valami egyéni ambíciókkal vádol­hassa: eleve lemondott a megítélendő per­költségekről a vitéz­i Bajcsy-Zsál­miri Főszolgabíró, csendőrség, uradalom és plé­bánia védi már a jánosházi gráf vásárjogát Csendőrök kobozták el Jánosházán az Előőrsöt Községi közgyűlés a vásárjog ügyében csendőri fedezet mellett —­rást mond a kereskedelemügyi miniszter és mit csinál a főszolgabíró? Az esperess plébános a grófi kegyúr védelmében már „felforgató tendenciákkal” kikövezett utakról beszél előőrs .

Next