Előre, 1909. május (5. évfolyam, 18-22. szám)

1909-05-01 / 18. szám

2­ ­2-ik folytatás.) A marxista e kérdésre — úgy hisszük — következőkép felelne. Elsősorban is a gazdasági viszonyokat veszi szemügyre. Nem azért, mintha mindent kizárólag a gazdasági tényezőtől, a technika, a ter­melőviszonyok, az egész gazdasági struk­túra automatikus fejlődésétől tenne füg­gővé. Tudja, hogy ahhoz, hogy a gazda­sági alapon annak megfelelő felülépít­mény keletkezzék, szükséges a tömegek akarása, tudatos cselekvése. De azt is tudja, hogy a gazdasági fejlődés oly tör­vényszerűségnek van alávetve, a­mely kö­nyörtelenül határozott útra tereli. Meg­győződése, hogy a szocializmus csak akkor valósítható meg, ha a munka produktivi­tása oly fokot ért el, a­mely fölöslegessé teszi a kemény munkakényszert és ha az üzemek oly formákat öltöttek, a­melyek megfelelnek a szocializált termelési pro­cesszusnak. Az ipari burzsoázia feladata, hogy a termelés ezen fokot elérje. A szo­cializmus útja a burzsoá régime-en visz keresztül. Ezért azt kell mondania: ha nincs ka­pitalizmus, nincs szocializmus. Mert ha nincs kapitalizmus, a munka tökéletes produktivitása ki nem fejlődhetik és a szocializált termelés sem. És a kapitaliz­mus nélkül ipari bérmunkás proletáriátus sincsen. A szocializmust nem csinálhatják sem a parasztok, sem a kézművesek, sem az intellektuellek. Mert ez nem az ő dol­guk. Az ipari bér­munkásság dolga. Ezen fölismerésből következik, hogy a proletárságnak az aktuális politikai kér­désekhez és m­agához a politikához való állásfoglalását az ország gazdasági fejlő­désfokához kell alkalmaznia. A proleta­riátus nem nézheti egykedvűen a kapita­­lista gazdaság fejlődési szimptómáit és a burzsoá regime -eseményeit. Minthogy a kapitalizmus a szocializmus előfutára, már ma, a kapitalista társadalomban ér­dekli mindaz, a­miről úgy látszik, hogy a szocializmus felé való fejlődés szempont­jából jelentőséggel bír. Három főcsoportba oszthatók ama álta­lános, társadalmi jellegű jelenségek, a­melyek a szocializmus felé való fejlődés tekintetében a munkásosztály szempont­jából különös fontossággal bírnak. Ezek 1. gazdasági, 2. politikai, 3. intel­lektuális jellegűek. 1. A proletárság legelső érdeke minden egyes ország gyors ipari fejlődéséhez fű­ződik. Első­sorban és főképen azért, mert maga a szocialista társadalmi rend csak a szocializált munka magas produk­tivitása mellett lehetséges, ez pedig nem érhető el egyedül mezőgazdaság, még ke­­vésbbé a kapitalizmus előtti kisüzem út­ján. De fontos körülmény még az ipari fejlődés gyorsaságának foka is. Nemcsak azért, mert az óhajt, hogy közvetlen utó­daink s talán már mi is jobb létföltételek közé kerüljünk, ez­által gyorsabb megva­lósulás reménye kecsegteti — minek foly­tán a harci kedv s az áldozatkészség emel­kedik — hanem leginkább azért, mert sok­szor megfigyelt tény, hogy a kedvező gazdasági konjunktúrák s a fölfelé törő ipari fejlődés ideje egyúttal azon idő is, a­mikor a munkásság forradalmi szelleme a legélénkebb s osztályharca a legerélye­sebb. A szocializmusnak igen lényeges pszichikai előföltétele, hogy a munkássá­got minél gyakrabban s minél tartósab­­ban tartsa a forradalmi hangulat lelki tré­ningjében, hogy lelkébe oltsa a lázadás álandó szellemét, a­melyet semmi körül­mény közt se nyomhasson el a szolgaság szelleme. Ebből azonban egyáltalában nem kö­vetkezik, hogy a munkásosztály “a gyor­sabb ipari fejlődés érdekében” úgyneve­zett iparfejlesztési politikát űzzön, hogy pártolja a szubvenciókat és a prémiumo­kat, a gyarmatpolitikát s az exportpoliti­kát, sőt mi több , a­mit különösen Fran­cia-, Olasz- és Magyarország és egyéb ipa­rilag hátramaradott országokban nem­­egy szocialista (bár gyakran csak szemér­mes célzás formájában) a munkásságnak ajánlott , hogy a gyönge iparnak kimé­­leti időt engedjen hogy akadálytalan fej­lődésének érdekében ideiglenes fegyver­­szünetet kössön a kapitalistákkal. Fejte­getéseink távolról sem akarják az ipari békét, ezt a legújabb jelszót, a­melyet ma nemcsak polgári ajkakról hallunk, új érvekkel támogatni. És ellenkezőleg. Ha a harc — az in­dividuális vagy a csoportos harc — a természetes fejlődés mozgató ereje, akkor egyúttal a társadalom fejlődésének is fő­rugója. “Minden eddigi társadalom tör­ténete osztályharcok története.” Sehol sincs igazi, viruló gazdasági fejlődés, a­hol a gazdasági osztályok azt tartják, hogy harcukat kölcsönös szívességekkel, gazdasági és politikai csereüzletekkel, ál­lami protekcióval helyettesíthetik. Nézzük ama országok iparának fejlődését, a­hol az ipari burzsoáziának nem volt bátorsá­ga, hogy komolyan nekitámadjon a feu­dális nagybirtoknak. Még oly hatalmas rendszabály, mint a védővám —■ az az ezerjófű, a­melyet a nagybirtok saját ér­dekében az iparnak is szívesen engedé­lyez — sem segíthet sokat rajta. Ma még nagyon kérdéses, hogy a védővám csak egyetlen esetben is teremtett volna ipart. A keleteurópai országok tapasztalatai nem támogatják ezt a föltevést. Az azonban bizonyos, hogy a már fennálló ipari vál­lalatokra többnyire elernyesztő hatással van, mert a vállalkozókat fölmenti a kény­szerűség alól, hogy iparáguk fejlődésének érdekében folytonosan széles látókörrel és friss vállalkozási szellemmel dolgozzanak. Franciaország szolgálhat példaképen.Még nagyobb mértékben áll ugyanez a prémiu­mokról és a szubvenciókról, a­melyek be­folyásos, hatalmas iparosok csoportjai­nak, sőt néha egyes embereknek szánt személyes ajándékoknál többnyire nem je­lentenek egyebet. Ezáltal hathatósabb módon léphetnek föl munkásaikkal szem­ben, illetve ezzel rekompenzálhatják a veszteségeket, a­melyek őket a munkás­­mozgalom következtében érték, viszont a­­zonban egyenesen meggátolják, hogy e veszteségeiket a termelési mód javításá­val igyekezzenek kiegyenlíteni. A­mi vé­gül a sztrájkokat illeti: ha a sztrájk és a szabadság és függetlenség szellemének fo­kozódása a kedvező gazdasági konjunktú­rák szubjektív reflexe, akkor maguk a sztrájkok a frissebb ipari fejlődés szük­ségszerű tünetei. A sztrájkok hiánya és az ipar hanyat­lását jelzi s a sztrájkok épen nem teszik tönkre — a­mint ezt néhány szocialista is állítja — az ipart. A munkásságnak ilyenformán semmi oka, hogy a gazdasági harcot ú. n. béké­sebb formákba szorítsa. És ellenkezőleg: fő célja legyen hogy e harcot élessze, hogy a legnagyobb energiával s a legnagyobb kíméletlenséggel vigye, nemcsak saját köz­vetlen, de nem kevésbbé ama gazdasági fejlődés érdekében, a­melynek gyorsított menete az egész társadalmat gyorsabban viszi jobb rendszer felé. És kell, hogy a munkásság az­­ összes különleges eszkö­zeivel iparkodjék meggátolni, hogy a mun­káltatók ne lassíthassák s ne tartó­ztathas­sák föl állami védelemmel — saját kényel­műk s a munkásosztály közvetlen és köz­vetett kárára — ezt a fejlődést. 2. A munkásosztály politikai napi ér­dekei már kevésbbé fontosak ama érde­keknél, a­melyek a kapitalista társadal­mon belül a gazdasági fejlődéshez fűződ­nek. Ha a munkásmozgalommal kapcsolat­ban politikáról beszélnek, akkor Nyug­at- Európában általában és a szocialisták is leginkább ez alatt egyet­értenek: a par­lamenti akciót. Úgy hisszük, fölösleges annak taglalá­sa, hogy a parlamentarizmus egyáltalán nem fedi a politika fogalmát. A parla­menti akció csak része a politikainak. Politika alatt ama tevékenységek összessé­gét értjük, a­melyek az államnak és szer­veinek befolyásolására irányulnak. A fogalmi meghatározás szempontjából mel­lékes, vajjon ezen befolyásolás közvetlen vagy közvetett-e és pozitív vagy negatív intézkedést céloz-e, a lényeges az, hogy mindenkor a közhatalomról, az államról, a törvényhozás és végrehajtás szerveiről van szó. Ezen fogalmak meghatározása egyálta­lában nem szőrszálhasogatás. Úgy hisz­­szük, hogy a szindikal­izmust sok tévedés­től — melyek sokszor sodorták ferde hely­zetekbe — óvta volna meg, ha a parla­mentarizmust, a politikát s az államot nem azonosították volna némelyek oly durva kézzel. Anarkista minta szerint a politikával elvből mitsem törődni, mert a parlamentarizmus része a politikának, nem jelent egyebet, mint a realitásról ,tu­domást venni — nem akarni. De csak nem­ akarni, mert ha cselekvésre kerül a sor, már más a helyzet: maga az állam — sajnos — realitás és csak oly munkás­mozgalom volna képes, hogy lépésről-lé­­pésre beléje ne ütközzék, a­mely munkás­­mozgalom — maga nem realitás. A munkásosztálynak kétféle fontos ér­deke fűződik a közhatalom szervezeté­hez. (Folyt. köv.) Szindikalizmus és szociáldemokrácia. IRTA: SZABÓ ERVIN. ELŐRE Május ünnepén. Úgy mondja egy görög rege: A’titánok­nak Japetusnak és feleségének, Clymené­­nek fiuk született, ki a Prometheus nevet kapta. Ő volt az emberiség megteremtő­je, más monda szerint az emberek őszinte barátja, kik a világot kormányzó Zeus (Jupiter) főisten alatt nyomorult életet éltek. Mert az istene az isteneknek, dur­ván elhanyagolta a föld lakóit, nem jut­tatott nekik semmit mindazon javakból, melyek fölött rendelkezett. Prometheus kiben az emberiség szomorú élete szánal­mat fakasztott, elhatározta magában, hogy erejét, bölcseségét latba veti, meg­menti őket ama súlyos bilincsektől, me­lyekbe a zsarnok Zeus által taszítva let­tek. Legelőbb felrázta az emberek tompa, re­ménytelen gondolatait, megtanította őket bízni saját erejükben, szétrombolta az ön­­kivületi állapotot, melyben azok állatok­hoz hasonlóan sorvadtak, kultúrát terjesz­tett, annak áldását hirdetve közöttük. Zeus, a dolgok ilyen folyását bizalma­­­­matlansággal, haraggal figyelte. S midőn Prometheus egy ügyes fordulattal az is­teneknek hozott áldozatok bemutatásánál, azoknak az elégett csontok illatát juttat­ta, míg a húst az embereknek adta oda, akkor Zeus haragja fenyegető magasság­ra szállott, s elhatározta, hogy ezért meg­­boszulja magát Prometheuson és az embe­riségen. Egy szép nőt, Pandora asszonyt terem­te meg, kinek különféle csábító tulajdon­ságokon kívül egy szelencét is adott, mely­ben minden lehető kínok, szenvedések vol­tak elzárva. Pandora asszonynak kellett volna Pro­metheus feleségének lenni, ez azonban nem hagyta magát becsapni, hanem ki­bújt a házasság kényszere alól. Erre bátyja, Epimetheus kötött frigyet a szép asszonnyal. Ekkor Pandora asszony ki­nyitotta a szelencét, melyből számtalan kin, szenvedés tört elő, elborítván a földet és annak lakóit. A doboz fenekén ült a Remény s mielőtt az kijöhetett volna. Pandora asszony újból bezárta a szelen­cét s igy megtartotta azt az egyedüli jót, a mit a doboz tartalmazott. Mindez a főisten, Zeus parancsára tör­tént, a­ki Prometheusnak szigorúan meg­tiltotta, hogy az üldözött emberiséget to­vábbra is segítse, ellenkezőleg, hagyja azo­kat a végromlásba jutni. Prometheus nem hajlott a kemény tilalomra, hanem erejét összeszedve, azon mesterkedett, hogy az emberiség elviselhetetlen sorsán könnyítsen, így megmentette őket a borzalomtól, hogy haláluk idejét előre tudják, miáltal nyugalom szállta meg az embereket. Az­tán elhozta nekik a Pandora szelencéjébe bezárt Reménységet. Végül még egy dolog hiányzott az em­berek boldogságához: a tűz. Prometheus vérző szívvel látva ezt, újabb lépésre határozta el magát. Vul­kán isten kovácsműhelyéből, Lemnos szi­getén, hol a villámokat, mennyköveket gyártották, ellopott egy szikrát s azt az emberek közé hozva, megismertette őket ezzel az isteni tulajdonnal is. Zeus, a mindenható, e kihivó cselekedet­e fölött féktelen haragba tört ki. Elfogat­­­­ta Prometheust s a Kaukázusi hegyek kö­zé hurcolva, egy kiálló sziklacsúcshoz ko­vácsol­tatta. Mellén keresztül vastag éket vertek, vállai, kezei, lábai elszakít­hatten láncokkal valának a sziklához erősítve, így csüngött Prometheus sok időkig él­ve, az idők vih­arának kitéve, míg egyszer egy irtózatos földrengés a mélységbe dob­ta. De miután még ekkor sem tagadta meg a sorsüldözött emberiség iránti szeretetet, újra visszakerült a sziklákra láncolva. Kínjainak fokozására egy óriási ölyv tá­madta meg, s elevenen vájta ki a májat Prometheus testéből, mely minden har­madnap­ megnőtt s az ölyv véres, kegyet­len munkáját újra meg újra folytatta. Évezredekig tartott a rettenetes kínzás, évezredekig szenvedett Prometheus azon forró vágyáért, hogy az elnyomott, szen­vedő emberiséget boldoggá tegye, míg végre egy sokáig őrzött titok megnyilvá­nulása szétzúzta kötelékeit, neki szabad­ságot s munkás életet biztosított. Ekkor visszatért az Olympusra, az istenek lakó­­­helyére és továbbra is csak a régi módon cselekedett. .. Ez röviden, vázlatosan a történet az emberszerető Prometheusról. A görög hit-­­ rege nagyszerű formájában mutatja be az­­ emberiség örök harcát a boldogság és sza­badságért. * S midőn mi a verőfényes május elsejét­­ a munka ünnepének ezen magasztos nap­ját nevéhez méltóan megüljük, tör elő uj­­j­ból Prometheus isteni szikrája, mely ál­landóan, a műhelyi munkánál a sokat ül­­l­dözött proletariátus kohóinál izzik s új­ra hatalmas lángokba csap föl. Újból megkísérli a munka, mely a si­vár, gondteli köznapokon egy jobb jövő fáradsággal felépített otthonán dolgozik, hogy tudtára adja a világnak azt a meg­ingathatatlan nézetét, hogy a szabadság­ért, boldogságért mindenre kész, semmitől sem riad vissza, hogy azt mint a legfőbb jót igazsággá varázsolja s a vele szembe­szállókat, az azt eltiporni akaró­ hatalma­sokat fékezze, leverje. Ma nincs, legalább a modern munkás­tömegek nem hisznek azon mondaszerü is­tenben, ki valahol az Olympuson trónol, ki ellen a feltörekvő emberiség nyilai irá­­nyitják, mert az gonosz hanyagságból azok javát figyelmen kívül hagyja. A szervezett munkástömegek rég eltér­tek attól, hogy minden bajnak, szenvedés­nek forrását a felhők fölött keressék. Va­lóban prometheusi fejek egy­más okát fe­dezték fel a dolgoknak. S ezt nap nap után bemutatják, igazolják számtalan eset­ben a kutató, gondolkodó agy­velő előtt, hogy minden bajnak, kínnak okozója sen­ki más, mint maguk a felhők alatt élő em­berek. Az a vonal, mely az ég és föld között — mondaszerűen — létezett, a természet­­búvárkodás kisugárzó fényénél, a­mely a világot az ő összes napjaival, csillagjai­val mint egy egészet fogja fel, eltűnt, az­az alászállott az emberiség soraiba s áll ember emberrel szemben. Emberek tehát azok, kik embertársaik felett uralkodnak. S ha már akarunk egy istent, a­kit okoljunk a kínokért, úgy ez Mammon ő felsége, a rettenetes, ki a népek szabadságát, boldogságát önző em­bertelenségből gátolja. A kínokkal teli Pandora szelencét kiszórja reánk, iszonyú bőkezűséggel, melynek nyomában beteg­ség, gond, bánat, szenvedés soha meg nem­­ szűnő folyamata fakad s az emberiség­­ legnagyobb részére a földet siralomvölgy-­­­gyé változtatja. A természettel, mely a tavasszal virrad, hogy üdeségével, virágaival díszítse a vi­­­­lágot, karöltve ébred a munka is, hogy­­ művelői részére emberi jogokat, s a föld­­­nek mindazon javait követelje, melyek ál­tala termeltettek. Hozzájuk szegődik a­­ Reménység, mely a legádázabb ellensége­­ minden zsarnokságnak, elnyomatásnak. A vigasztalónk nehéz napjainkban, a bátorság anyja és buzdító társnő az élet harcaiban. A nélkül mindnyájunkat ólom­súlyú köd nyomna a földre. Abban a pilanatban, midőn a Szocia­lizmus a tompa gondolatokat felrázta, a munkásokat gondolkodni tanította, reszke­tett a dühtől a tőke ő­felsége és hitvány­­ társai, tudván, hogy csak addig létezhet­nek, míg türelmes rabszolgaházak hordoz­zák őket. A szervezkedés gondolata nőtt ki az ő­­ modern alakjában, mint gyümölcse a meg­ismerésnek, hogy csak az a mienk, a­mit­­ magunknak kiküzdünk. És így bontotta ki a mi Prometheusunk az elnyomott, dolgozó millióknál a tuda­tot, hasonlóan a mondabeli alakhoz, har­colni az emberiség jóvoltáért, boldogsá­gáért. Hasonlatunk nem lenne teljes, ha elfe­lejtenék a követést a mi Prometheusunk és a mondában levő között. Nézzük csak a minden országban forrongó, zajló mun­kásmozgalmakat, akkor egy számtalan so­kasága a leláncolt harcosoknak vonul el szemeink előtt. Látjuk ott az uralkodó hatalmasokat, a mint könyörtelenül gá­zolva, irtó háborút indítanak az új gondo­lat követői, hirdetői ellen. Látjuk, a mint családok ezrei zuhannak a nyomor vérta­­nuságának poklába, láncot csörgetnek a­­zok, kik az emberiség jogaiért síkra száll­nak, kenyér nélküli, éhező munkások só­haja, átka hallatszik, valamint a bosszú­­állás ölyve is állandóan munkában van. Vájjon meddig tart még? Reméljük, nem sokáig. Addig pedi­g dolgozzunk vállvetve a mindent alkotó proletár munkás emberi­ség felszabadításáért s igyekezzünk szét­zúzni láncait. Sorakozunk tehát a győzelmet hozó munkára, ünnepeljük május elsejét. S szivünkben biztató reménységgel da­loljuk a költővel. Kiderül majdan az ég. Ragyog a napsugár. Nem lesznek elnyomók. S nem lesz proletár. Székány Dezső. KLVT ABL AKI—Pártoljuk az “KVK­t" hirdet fiit Szik .téri teteink beszerzősénél. He dakozfidAsnál herztsvre fél az “Elors” hir­­detfiit In emlittük meg az “Elfirit.” Minél tfihb a birds tónk, annál erősebb lom • I*­­fntmnk. 1909 május 1. A forradalom napján. IRTA: EUGENE V. DERS. Ez az első és egyetlen nemzetközi mun­kás ünnepnap. A munkásosztály ünnep­­je ez és a forradalomnak van szentelve. Ma a világ minden munkása hosszú és fáradságos robotolásában megpihen; a tü­dők tágulnak a tiszta levegőtől; szivünk rípes a pihenés e napján, midőn ujjong­va üdvözöljük az eljövendő Szabadságot. Üdv néked, munkások nagy napja, má­jus elseje ! Te vagy a proletárok tiltakozásának napja! Te vagy a szilárd elhatározás napja! Te vagy a nemes vágyak napja! Emeljétek e napon magasra a Forrada­lom vérvörös zászlaját! A munkás zászlót, a szabadság zászla­ját. • A rabszolgának, még a legutolsómat is — ha néma és kétségbeesett is — lelké­ben nagyszerű vágyak lakoznak. Ha bár szárnyát szegik vágyainak ezerszer is, so­ha kitépni azt nem tudja senki sem. Ko­vácsoljátok csak láncaikat, hatalom urai, bánjatok csak gazul rabszolgáitokkal, szi­veikben él a szabadság utáni törhetetlen vágy. A modern rabszolgák felfedezték végre rabságuk okát és azt, hogy szolgaságuk­ból csak önmaguk szabadíthatják fel ma­gukat. Ez szolidaritásuk titka; reménye­ik lüktető, éltető szíve; a lelkesedés, mely megacélozza izmaikat. Rabláncokban sínylődnek meg, de szi­veikben bátrak már; kiemelkedtek az el­nyomatás sorából és emelt fővel, mint em­berek haladnak a kitűzött cél felé — elő­re ! Növekvő hatalmuk tudatában a jövő reménye várja őket kitárt karjaival.­­ A­mint a munkásság rabszolgasága —­­nemzetközi, úgy fel­szabadítási küzdelmük is nemzetközi. A mai napon az egész világ minden népe, nemzete — ezernyi nyelven — üd­vözli rabszolga­társát. Milliónyi szolga ma öntudatra ébredt. S bár évezredeken át szenvedés volt sor­suk, a nyomor és szenvedés keserű kely­­hét fenékig ürítették, ma a szabadság ne­­dűjét ízlelik meg, az hevíti őket. Mert ma végre a múlt szomorú törté­netének utolsó lapjához értünk és már pirkadóban a hajnal, mely egy uj világ felkelő napját sejteti. * Vérvörös, mint szívünk vére —­ a mi nemzetközi testvériségünk jele. Láttára a zsarnokok reszketnek a féle­lemtől és haragtól. Mi pedig e napon megújítjuk szövetsé­günket — jöjjön bár élet avagy halál — a Forradalom vérvörös zászlajához. # Testvéri üdvözletünket küldjük a világ minden szenvedő, öntudatra ébredő pro­letárjának. Éljen a Forradalom! A világ minden nyelvén a legnagysze­rűbben hangzik e szó — Forradalom! Úgy rezeg át a lelken, úgy lelkesíti a szivet. Zsarnokok és a kislelkű szolgák megremegnek hallatára, de az öntudatos millióik gyönyörtől eltelve ü­dvözlik. A trónusok meginognak, valahányszor e szó­t harsogja a munka elnyomott népe, de elő száll a karokba, bizalom a szívek­be, ha a nyomor rabszolgái hallják azt. Ünnepeljük ma a múlt idők forradal­mait és üdvözöljük az eljövendő idő leg­nagyszerűbb forradalmát, mely felszaba­dítja, boldoggá, széppé teszi a munka gyermekeit, mely az év minden napjából május elsejét varázsol a földre a szenve­dő emberiség megváltására !... GYERMEKEK SZTRÁJKJA. Az alsóbajori iparfelügyelőségnek e na­pokban megjelent jelentésében a követke­ző igen érdekes részt találjuk: “Alburg­­ban a tű­z által elpusztított házak újra­építésénél iskolaköteles gyermekek — a törvény által meg nem engedett módoza­tok mellett — alkalmaztattak. A gyerme­kek munkája az első napon 60 pfenniggel díjaztatott. A gyermekek azonban egy­öntetűen a munkát beszüntették és elha­tározták, hogy csak akkor veszik föl újra, ha 80 pfenniget kapnak naponként. Ezen követelés teljesíttetett, mire a gyermekek újra fölvették a munkát.” Nálunk, Ma­gyarországon bizonyára, dacára hogy a gyermekek alkalmaztatása törvényellenes, csendőrökkel kényszerí­tették volna a mun­ka fölvételére.

Next