Uj Előre, 1923. január (19. évfolyam, 3760-3789. szám)

1923-01-30 / 3789. szám

MINDEN HATALMAT A MUNKASOKNAK UJ ELŐRE Eatartd tts xacond clasx rnattar Anjruxt 17. 1S21. at the Post Oíflca of Xoti York, N. Y., under tlie Act of March 3rd, 1179. Published «vary day In the year by the S. B. S. Publishing; Company, I««» S3 First Street. New York. N V. GEORGE rP.Erj.1-ER, Business Mitnaper. Subscription rates: One year, S6.00; six months. {*09: three months. 1 one month, t—.75. — Foreign Courtrles: One year. *00: six months, »o.ewi three months. *3.60: on# month. ifl.SO. SINGLE COPIES- DAILY 2 CENTS, SUNDAYS 6 CENTS- Kiadja at év m'nden napján ax S. B. S Publiablng Company, Ia*- 23 Fhet Street. New York, N. Y E­.Oflector! árak: Egy évre {8.00, hat hónapra {3.00, három hónapra SETS) egy hónapra {--.76. — Külföldre: E­gy évre {12.00, hat­ hónapra Si.VO­­rom hónapra (3.50, egy h­ónapra. (1.00. TOTEL SZÁM­ÁRA: HATKÖZNAP 2 CENT. VASARNAP 5 CENT. 11Inden e.hekk. money order, stb. ez alábbi névre állítandó W1 "UJ ELŐRE", 33 FIRST STREET, NEW YORK. N. Y. “MI VAN A FELSZÍN ALATT?” Egy idő óta a polgári közvélemény érdeklődésének központjába került, s az osztálytudatos munkásság figyel­mét is magára vonta két modernista pap: W. M. Brown püspök és P. S. Grant, a new yorki Feltámadás-templom lelkésze. Mind a két pap olyan tanokat hirdet,­­amelyek­től hideg fut át a jámboran kérődző papszamarak hátán. Brown püspök, akinek korszakalkotó művét Kommuniz­mus és Kereszténység” címmel folytatásban közli, s nem­sokára könyvalakban is kiadja lapunk, teljesen búcsút, mond minden tételes vallásnak, és elvi álláspontját a kö­vetkezőkben foglalja össze: Száműzzétek, az isteneket az égből s a tőkéseket a földről!. . .Fiatalabb társa, Grant tiszteletes még nem ilyen merész, egyenlőre csak Krisztus isten­ voltát cáfolja, és ezzel valóságos homousion-vitát készül az episcopális egyházra zúdítani. Mint valamikor a középkorban tízezreket öltek le akörül való vitában, hogy Jézus Krisztus azonos-e az istenséggel, vagy csak hasonló természetű, úgy most is valóságos egyházi­­hábo­rúság kerekedik Grant pártolói és üldözői között. Egy ré­szük támogatja, másik cáfolja Grantet, de mindenképen olyan vita indul, amely egyházszakadás magvát rejti ma­gában. Felületes szemlélő első pillanatra talán nem ér­ti, hogy minő fontossága van az élő, lüktető világ számára ezzel a vitával törődni, amely elvégre is csak valami egy­házi dogma-kérdés körül kavarog. Mi köze ahoz az osz­tálytudatos munkásságnak, hogy néhány “hittudós” való­ságos istennek, vagy csak isteni természetűnek, avagy minden istenség nélkül valónak ismeri-e el a bethlehemi ács fiát? A mai fölvilágosodott, vagy egyenesen forradal­mi gondolkodású munkásember azzal törődik, hogy mi­lyen ,a munkapiac, a munkabér, van-e sztrájk, vagy kizá­rás, és végső­ fokon azzal, hogy meddig bírja még a kapi­talizmus Mi köze van ehez Grant tiszteletes hitvitájának? Hát nem egészen így áll a dolog! Hogy nem, azt­ bi­zonyítja első­sorban maga Grant, aki vasárnapi prédiká­ciójában arról beszélt, hogy “mi van a felszín alatt? ” El­mondta, hogy forrongó elégedetlenség rázza a mai társa­dalmi ér­itmény alapjait, és ezen nem is lehet csodálkozni, mert a felszín alatt irtóztató erővel ráfekszik az emberek elejér­e-halálára néhány hatalmas gazdasági korporáció,­­ melynek tűrhetetlen nyomása állandó izgalomban tartja a politikai és társadalmi felépítményt. Ez van a társadal­mi elégedetlenség felszíne alatt, ez van azonban Grant atya privát elégedetlenségének a felszíne alatt is. Grant már hosszabb ideje éles ellentétben van fölöttesével, Man­ning püspökkel. Míg a püspök a Wall Street kedvelt házi­­papja és ideológiai kiszolgálója, aki mindig úgy tolmácsol­ja isten akaratát, hogy az egybehangzó legyen a pénz­mágnások akaratával is, addig Grant valamiféle liberális, dogmapusztító vallásreformot készül keresztülvinni, ha ellenfelei, vagy a körülmények levonatják majd vele a végső konzekvenciákat. M­indez, amit eddig mondtunk, bizonyítja már, hogy a modernista papok föllépése nem belső ügye az egyház­nak, még kevésbé hitágazatok fölött való elméleti vita,­ hanem materiális alapja van: a gazdasági erőviszonyok­nak az egyházi felépítésben való megnyilvánulása. A legfőbb észrevenni való azonban még mindig nem ez, hanem az a tény, hogy ezek a papi reformátorok épen most léptek föl. Az emberiség elmúlt történelmének tanulmányozása azt mutatja, hogy a vallási eszmék különös érzékenység­gel követik a gazdasági változásokat, sőt, hogy a hit for­­radalm­a meg szokta előzni a politikai eltolódásokat. A­mikor egy termelési rend kiélte magát, helyébe készül állani egy új. De még mielőtt a politikai és társadalmi el­tolódás megtörtént volna, kirobban egy új hit, a jövő gaz­dasági­­rendjének megfelelő. A rabszolga­ rendszer össze­omlása előtt megszületett a krisztusi kereszténység, s a­mikor a csirázó polgári világ először kezdte feszegetni a feudális rendszer szűkre vált kereteit, az első megnyilvá­nulása akkor sem a polgári forradalom volt, hanem a hierarchiával szembeszálló protestáns reformáció. Az em­berek eleinte azt hitték, hogy más, jobb, emberségesebb hitre van szükségük, s csa­k később ébredtek tudatára annak, hogy nem vallásos reform segít rajtuk, hanem nagyobb politikai, és főleg gazdasági szabadság kell nekik.­­ A történelmi materializmusnak, s általában a marxiz­musnak a szemszögletéből, ebből az egyedül helyes szem­pontból nézve a hullámzásba jött amerikai hitharcokat, észre kell vennünk a következőt: A papság értelm­esebbjei, akik nem temették el fejü­ket tökéletesen a holt könyvek tömegei közé, s akik nem adták el magukat teljesen az uralkodó osztálynak, érzik,­ hogy valami nincs rendben, hogy állandó izgalom fesze­geti az állami és társadalmi rend túlfűtött kazánját, ösz­­tönszerűleg megérzik ezt és kivetítik abba a gondolatkör­be, melyben otthon vannak: a vallástudomány terére. Itt akarnak segíteni, változtatni, vagy legalább is ennek a nyelvén keresztül. Egyik óvatosabban, másik merészeb­ben, ahogy a vérmérséklete kivonja és a gazdasági, társa­dalomtudományi ismeretei engedik. Brown püspök égé­ ,­szén levonja a konzekvenciákat, amikor a krisztusi ke­reszténység helyett a marxi kommunizmushoz szegődik. — Grant atya még hátrább tart, amikor csak Krisztus is- ] fenségének dogmáját döntögeti, és a felszín alatt csatázó , gazdasági erőkről beszél.­­ Az osztálytudatos forradalmi munkás természetesen­­ nem e pap urakhoz megy iskolába, hanem nélkülük tudja,­­ hogy mi jön és mit kell tennie. A készülő, sőt küszöbön­­ álló társadalmi változásnak azonban e modernista papok * fellépése egy újabb, ékesen szóló bizonyítéka.­­] Ez van a felszín­ alatti ** - \ A SZERETETT HAZA Irta: Gábor Andor (Folytatás és vége.) . I S az áldozat azt feleli, hogy I igen, mert tudja, hogy ha azt mondaná, hogy most hallja elő­ször a pelsöci Szabó István ne­vét, akkor folytatnák a tortúrát. És a detektív jegyzőkönyvbe veszi, a “vallomást”­ és a pelsöci Szabó István, aki valamelyik csóti zárkában várja, hogy az ártatlansága kiderüljön, már nem szabadul, mert most már­­bizonyíték van ellene... A fekete könyv. Csak amikor a hadifoglyot már így “megdolgozták”, akkor né­zik meg a nagy fekete könyvet, hogy abban, előzőleg hazatértek bemondása alapján, mi van róla fölírva. A detektívek azért csi­nálják ezt így, mert meg akarják mutatni, hogy könyv nélkül is ki tudják verni az áldozatból az “igazat“. Sok a gyilkosság Csóton, de még több az öngyilkosság. Egész sora az’ önérzetes embe­reknek választotta inkább a ha­lált (ha megszökni nem tudott), semhogy ezen a megaláztatáson menjen át, hosszú éveknek a sze­retett hazáért elszenvedett gyöt­relme után. A fekete könyv adatai azoktól a tisztektől származnak, akik Oroszországban az ellenforra­dalmakban vettek részt, vagy pedig — ez a gyakoribb eset —­­ lelkes konjunktúra-forradalmá­rok voltak, a leghangosabb vö­rös­ katonák, s akik otthon de­­nunciálással intézik el a maguk kontóját. De vannak másféle denunci­­ánsok is. Tisztek és altisztek, akik odakint a fronton a legény­ség meglopásából, kincstári sik­kasztásokból gyarapodtak, s ké­sőbb a hadifogságban­­is, mert ott is a legénység fölé voltak rendelve, ugyanezt cselekedték. Némely esetben az ilyen tiszte­ket később, a forradalmak kitö­­­­résekor, a legénység felelősség­re vonta. S ha a legénységnek nem volt annyi esze, hogy agyon­­­verte, vagy fölakasztotta volna azonnal az ilyen gazembert s az hazakerülhetett, akkor odahaza rettenetes bosszút állt a felelős­­ségrevonóin. Tücsköt-bogarat, összehazudott róluk a fekete­könyv számára, így kerültek olyan hadifoglyok börtönbe, vagy internáló táborba, akik még a nevét sem tudták an­nak az állásnak, amelynek betöltése miatt a börtönt rájuk srófolták, védekezés a legénység számára nincs. . . Tanukat mellette nem hab­oatnak ki. Ha hivatkozik va­laki olyanra, aki mentő­tanúja lehetne, akkor azt mondják, hogy az már nem magyar állam­polgár, hanem valamelyik utód­állam területén szerelt le. A főőrségen. Akiből kivertek valamit, vagy lakb­ól állt valami a fekete könyv­­ben, azt a főőrségre viszik át, ahol a "vizsgálati fogság” ide­­jét tölti. A főőrség egyetlen szo­lba, ahol állandóan ötven-hatvan 1­ő ember van összezsúfolva és vár­­j­­ja vagy a szabadulását (amihez] [legritkábban jut), vagy az inter- ■ mnálást (ez a leggyakoribb) vagy­­ azt, hogy a katonai törvényszék]­elé kerljön (ami azonban csak akkor történik meg vele, ha egész légió hamis tanút tudnak fölsorakoztatni ellene). A főőrségen mindenesetre ad­dig marad az áldozata, mig Csót­­ra újabb fogolytranszport érke­­zik, s megint kell a hely annak­­ az ötven-hatvan gyanúsnak, kit az újabb transzportból is lekap­csolnak. Addig “a vizsgálati foglyok” ingyen-kényszermunkát végez- s nek a táborvezető “ezredes ura;­ nak” és a törzstiszt uraknak, s akik télen-nyáron- egyképen el­­ tudják látni munkával a rab-­­ szolgáikat. Télen favágás, fűre-,­­ szelés, víz-szivattyúzás van,­­ nyáron szántás-vetés. A fogoly­­ ebben a kényszermunkában tet­t szi tönkre azt az egy szál ruhá­ját, amiben érkezett, azt az egy­­ pár cipőt, ami a lábán van, de­­ mikor már minden tagja kilóg a s szétrongyolt ruhából, akkor sem t­­d helyette neki senki másikat, s süt, ha nagyritkán egyik-másik fogoly kap egy papir­ inget a ‘ajándékba”, azt százszor meg k­­ell köszönnie a kegyesszivü t­örzstiszt urak valamelyikének, la Reggel héttől este hatig folyik ez az ingyenmunka, amit csak­­ napi ellátással honorálnak, s ez a napi ellátás a baromi munkát végző embernek: 50 deka ke­nyér, 6 deka hús és főzelék-leves s reggel­ este fekete kávé. A munka szigorú katonai fegyelem alatt folyik, tehát nincs kénye­lem, vagy pihenő. S aki megbetegszik, azt nem viszik kórházba, hanem dolgoz, látják tovább, amíg végkép ösz­­sze nem roskad. Dolgozott ve­lünk negyven fokos láza tifusz­­beteg is... • A napi munka után vissza az ötven-hatvan emberrel zsúfolt szobába, ahol a patkányok százai futkosnak éjjel s a bolha, polos­ka és tetű ezrei hemzsegnek, úgy, hogy éjszakai nyugalomról csak akkor lehet szó, mikor az ember már egészen érzéketlen lett nyomorúságában ezekkel az élősdiekkel szemben. A Fodor Lajosok. Hogy ki mennyi időt tölt a vizsgálati fogságban, az külön­böző. Van, akit azért fog vissza az "ezredes úr”, mert a munká­ját szereti. így volt ott egy elv­társ, akinek nyolvan esztendős öreg anyját kellett volna eltar­tania, de már egy éve patkolja a vizsgálati fogságban az ezredes úr lovait, mert nagyon jó kovács. Talán Csóton fog meghalni is. Az anyja közben biztosan éhen vesz. Volt ott egy Fodor Lajos ne­vű infanterista, aki először ki­lenc hónapot töltött vizsgálat­ban, aztán hazaeresztették, de visszahozták, hogy tovább nyo­mozzanak az ügyében. A fekete könyvben ugyanis föl van írva, hogy egy Fodor La­jos nevű magyar hadifogoly csekista lett volna (az orosz rendkívüli büntető bizottságnak a tagja), s ezért Csóton minden Fodor Lajost lefognak és válo­gatott kínzásnak vetnek alá. Be kell neki bizonyítani, hogy nem azonos azzal a F­odor Lajossal. Ez a boldogtalan Fodor Lajos talán ebbe fog belepusztulni. Nem mondják ugyan rá határo­zottan, hogy ő az a Fodor Lajos (hiszen akkor haditörvényszék elé állítanák), hanem, mert nin­csen semmi protekciója, hagy­ják elrothadni a vád alatt. Akit Fodor Lajosnak hívnak, az legjobb, ha be sem teszi a lá­bát Magyarországon. A megokolás. Sz. Lajos mindössze négy hó­napot töltött a csóti purgató­­riumban. Szerencséje volt. Ha­mar került Zalaegerszegre. Alább közlöm szó szerint a végzést, amelynek alapján egy hadifogoly Zalaegerszegre jött, ha egyáltalán semmi komoly nincs ellene. Tessék ezt figye­lemmel elolvasni és aztán meg­gondolni, hogy lehet-e, szabad-e embernek, aki két lábon jár, Ma­gyarországon élnie. “A 4352­ 320. int. rendelet alapján , lefolytatott nyomozás folyamán kihallgatott tanuk hi­­telt érdemlő vallomásából, vala­mint részben beismerésből meg­állapítást nyert, hogy Sz. Lajos belépett az orosz vörös hadse­regbe és tagja volt a kommunis­ta pártnak. Mint politruk (poli­tikai munkás) Permben fejtett ki tevékenységet, ahol felolvasá­sokat és előadásokat tartott. A kommunista párt később neve­zettet a magyarországi kommu­nista párt megszervezésében va­­ló közremködésre vonatkozó kü­lön utasítással hazaküldte. A ha­­lifogoly szállítmányból Wiem­­­en lemaradt. A hazatérők ellen e folytatott eljárásokból fénykép nyert megállapítást, hogy a po­­ltikai munkási tisztséggel való megbízás alapja a kom­mün szempontjából való föl­tétlen megbizhatóság volt. Sz. Lajos ■zen megbízatásnak­­megfelelni i­gyekezett. Különös sulival esik mérlegbe az a tény, hogy Sz. -a jós a fogoly-szó­l­ítmányból A­ienben lemaradt s ott haza-­­­nos ideig tartózkodott, holott - semmi bizonyíték nem merült f­öl arra, hogy se.­ire tényleg s­züksége lett volna, m­int ahogy­­ visszatért hadifoglyoknak se­te ívre tényleg nem is volt szü­k­­ége. Wienben való huzamos tar­ózkodása is azt igazolja, hogy kommün iránti hajlandóságát­­ még akkor is megőrizte, midőn az orosz viszonyok kényszerítő hatása alól fölszabadult. Mind­ezekből kifolyóan Sz. Lajost az állami és társadalmi rendre néz­ve oly mértékben kellett veszé­lyesnek minősíteni, hogy vele szemben a rendőri felügyelet alá helyezés elegendő preventív in­tézkedésnek nem­­ tekinthető. Ezen tényállás alapján föntneve­­lettnek internálását a 43-521920. int. sz. rendelet ls. paragra­fusának c) pontja alapján, a hi­vatkozott rndelet 2. paragrafu­sának alkalmazásával elrendelni ,s az őrizetbevételt föntartani kellett.” Sz. Lajost tehát négy hónapig tartották vizsgálati fogságban Sióton és aztán határidő nélkül (tehát éhenhalásig) Zalaeger­szegre vitték, anélkül, hogy bár­miféle cselekménnyel még csak vádolták volna is. Csak föltételeztél­ róla,­­hogy kommunista, különben nem lett volna a vörös hadsereg tagja és Bécsben nem szállt volna ki a vonatból! Hogy mit élt meg Zalaeger­szegen, azt majd a máskor mesél­­tetem el vela, o­tt Augiott és Lincoln nézegetik a mai A­merika képeskönyvét. Aki a véleményét megmondja, fegyházba kerül, a szabad szólást Daugherty Revolverrel hallgattatja el, a sztrájkolót leszúrják, a radi­kális külföldit deportálják. Egyszerre csak megszólal “a haza atyja”: Te, Abe, elvégre mi is forradalmárok voltunk a magunk korá­ban! De jó, hogy nem ma élünk!. . . IJJ ELŐRE Kommunizmus és Kereszténység Írta: WILLIAM MONTGOMERY BROWN püspök (Fclyv :'s.) II. Könyvem tartalmát a következő vallási és politikai és hitvallomásaimban foglalom össze: I. Vallásos hitem tizenkét pontja: I. Legyen minden embernek célja minél hosszabbá és boldogabbá tenni­­életét és min­denki segítsen másokat is hasonló cél elérésé­ben. 2/Bár a szülők öntudatlanul tovább élnek gyermekeikben s mindenki tovább él azokban, akikre bármilyen hatást gyakorol, azonban az embernek tudatos, egy­éni élete csak földi élet, mennyei élet nincs. 3. A tudás a világ megváltója. A természet­feletti vallások megváltó­ istenei csakis ennek a szimbólumai lehetnek. 4. A tudatlanság a világ sátána. A termé­szetfeletti vallások pusztító istenei csakis en­nek a szimbólumai lehetnek. 5. A tudás a tényeknek és igazságoknak is­meretéből áll. Minden igazi tény vagy igazság egy-egy szava a világ egyetlen evangéliumá­nak. 6. Tény az, amit az anyag, az erő, a mozgás öntudatlanul művel, nem pedig amit egy isten tudatosan akar. Más tény nincs. 7. Az igazság valamely ténynek olyan értel­mezése, mely az embernek segítséget nyújt, hogy minél jobban élje életét. Más igazság nincs. 8. A legnagyobb emberek a tudósok, akik ér­telmezik a tényeket s rábeszélik az embereket, hogy a tények szerint éljenek. Ha valaki azt mondaná, hogy az anyák még nagyobbak, mint a tanítók, elfogadom az állítást, azzal a módo­sítással, hogy egy anya akkor áll hivatása ma­gaslatán, ha egyúttal tanító is. 9. Az erkölcs abból a vágyból és törekvésből áll, hogy megismerjük és­­értelmezzük a ténye­ket és a tényeknek megfelelően éljünk. 10. Az erkölcs a legnagyszerűbb dolog, mert ez az igazi vallás és az igazi politika. 12. A szabadság, amely még az erkölcsnél is nagyszerűbb, abból áll, hogy megismerhessük, értelmezhessük, taníthassuk a tényeket, a té­nyeknek megfelelően f élhessünk; e szabadság nélkül az ember lehet erkölcs­ nélküli gyermek vagy erkölcstelen képmutató, de nem lehet er­kölcse, ami nélkül az emberi élet értéktelen. II. Politikai hitvallásomat a következő tizen­két pontban foglalom össze: 1. Amint általában a világegyetem önmagá­ban él, önmagát fentartja és kormányozza, úgy az ember is, aki csak egyik tüneménye a világegyetemnek, önmagában hordja saját éle­tének minden lehetőségét, tehát minden ember kimondhatja magáról, amit Jézussal mondat-­­­tak, akik őt alkották: Én és atyám egyek va-1 2. Az ember ideális civilizációt tűzött ki cé­­lul magának s utat tör magának hozzá saját felfedezéseivel, saját erejére támaszkodva, te­hát nem tartozik hálával e természetfeletti vallások egyik istenének sem, sem a cél kitű­zéséért, sem a haladásért, melyet a c­él felé tett. 3. Nem tartozik az emberiség hálával a ve­zetőinek sem azért a haladásért, melyet a civi­­záció felé tett, mert nyilvánvaló, hogy ha is­tenei nem lettek volna, sokkal előrehaladottab­­bak lennénk, semmint egy angol-német háború ] bekövetkezhetett volna; már pedig ezeket az isteneket vak vezéreitől kapta a vak emberi­­­­ség. 4. Az emberiség nem tartozik hálával a ci­­­­vilizációhoz való közeledésért "tudósainak sem,­­ mint ahogy szellemi prófétáinak nem tartozik­­ hálával, mert a tudósok azoknak javára dol­­­­goztak, mint ahogy a próféták azoknak javára prédikáltak, akik a gazdasági rendszerekből hasznot húztak. A gazdasági rendszerek voltak­­ a fő, vagy talán az egyedüli okozói a háború­nak és a világháború nem következhetett vol­­­­na be borzalmaival a tudomány n­élkül. 5. A civilizáció története tehát a gazdasági rendszerek következtében lett azzá, ami, nem­­ pedig istenek akaratából, sem azért, mert az embereknek felfedezéseik voltak. Marx kimu­tatta, hogy a civilizációt nem égi istenek s­­ nem földi emberek teremtették meg, hanem a gazdasági rendszerek. A gazdasági rendszerek teremtették az istenségeket ,és a vezéreket s nem az égi istenek és a földi vezérek a gazda­sági rendszereket. 6. Az emberiség történelmében eddig min­­­­den civilizációnak a szabadság volt az alapja és a rabszolgaságnak három formája volt, —­­ az ősi rabszolgaság, a hűbéri rabszolgaság és­­ a kapitalista .A rabszolgaság, melyeknek külön­böző volt a civilizációjuk is. A rabszolgaság­­ mindegyik formája alapul szolgált a saját ci­­­­vilizációjának, mely egy bizonyos történelmi korszak sajátsága volt. A rabszolgaság három­­ formája alapja volt az ősi, a középkori­­és a­­ modern civilizációnak. Marx második nagy felfedezése az volt, hogy a kapitalizmus bér­rabszolgasága, a rabszolgaság formái közt a­­ legrosszabb, ami az értéktöbbletnek tulajdonít­ható. 7. Minthogy a civilizáció nyilvánvalóan a vallásos és politikai intézményekben testesül meg (egyházakban és államokban s minden másban, ami ezekkel együtt jár.) materializ­musomat jogosan terjesztem ki a vallásról a politikára is, mert a vallás és politika két al­kotó része egy és ugyanazon valóságnak, a ci­vilizációnak. (Folytatjuk) gyű­ük.

Next