Márkus Dezső (szerk.): Magyar Törvénytár 1000-1895. Werbőczy István Hármaskönyve - Corpus Juris Hungarici. Millenniumi emlékkiadás 2. (Budapest, 1897)

Az előbeszédben

Élőbeszéd. 2. ezim. 23 2. Az igazság másképen ismét a léleknek az a tulajdonsága, a mely (a közönséges jónak megoltalmazásával) kinek-kinek megadja méltóságát. És ekkép a léleknek az a megfelelő állapotja, a mely minden egyes ügyet he­lyesen ítél meg. Mert, Szent Gergely bizonyságtétele szerint, az emberi dol­gokban a legfőbb jó: az igazságnak gyakorlása és mindenki jogának meg­­védelmezése. Mert a­hol igazság van, ott minden egyéb erénynek egysége van. Mert, (a­mint Hieronymus mondja) az erényeknek minden nemét az igazság egy neve foglalja magában. Bizonyítja ezt Hesiodusnak eme versecs­­kéje is: «Justitia in sese virtutes continet omnes».(1) Mely legdicsőbb erény a halandók szemeit olyan fényben ragyogtatja, milyenben Aristoteles állítása szerint sem az est-, sem a hajnalcsillag nem tündöklik. 3. Az igazság pedig kétféle , tudniillik: természeti és törvényi. A termé­szeti az az állandó és örökkétartó akarat, a mely, (a­mint előbb mondom) mindenkinek a maga jogát megadja. És e nélkül senkié sem lehet istennek országa. Törvényinek pedig mondjuk a törvényt, mely gyakran változik, mely nélkül sem nemzetek, sem országok sokáig fönn nem állhatnak. Innen azt is, hogy valami igazságos, kétféleképen értjük: egyszer magánál a dolog termé­szeténél fogva, a­mit természeti jognak mondunk, máskor az emberek közt létesült valamely megállapodásnál fogva, a­mit tételes jognak nevezünk. 2. CZÍM. A jogról és a jognak felosztásairól. A jog pedig, a mennyire czélunkat illeti, annyi, mint: helyes vagy igaz­ságos, a mi az igazságtól származik. És czélunkhoz képest úgy veszszük, mint a mi akár írásba foglalt, akár írásba nem foglalt szokásainkat.1 (2) * 4­5­­. §. A hesmét a jog általános elnevezés, és a törvény faja a jognak.'3’ Mert minden jog törvényekből és szokásokból, azaz: írt és nem írt jogból áll/4’ A melyet Tullius® így határoz meg: a jónak és igaznak mestersége vagy tudo­mánya, a mely szerint minket papoknak, azaz: a szent törvényeket és akárki részére a maga jogát kiszolgáltatóknak neveznek.­ 2. Másképen pedig a jogot a törvényes parancsolatok gyűjteményének mondjuk, a­melyek minket a jónak és igazságosnak követésére, vagyis a hasz­nosságra, méltányosságra, vagy az igazságot jelző valóságra szorítanak. 3. §. A jog tehát kétféle. Az egyik ugyanis közjog, a másik pedig magán­jog. A közjog az, a­mely főként az uralkodásra és országok igazgatására meg a közhaszonra c­éloz és a­mely szent dolgokra, papokra és tisztségekre tar­tozókat ölel magába. Innen, a­ki a papokat vagy szent dolgokat, avagy a tiszt­ (1) Magyarul: Az igazság minden erényt magában foglal. (2) V. 5. alább az élőbeszéd 10. és 11. czímét. Márkus. 13) V. 6. Gratianus (Concordia discordantium canonum ac primum de jure natural et constitutionis) distinctio I. C. II. (Isidorus): Ius genus, lex species eius est. [A kánonjogi idézetek forrása: Corpus Juris Canonici. Ed. Lipsiensis secunda post Аегп. Lud. Richteri curas ad libr. manu­script. et ed rom. lidem recognovit et adnost. critica instruxit Rem. Friedberg (Tauchnitz, Lipsiae 1879.)] Márkus. (4) Megegyezik .1.1. 2. 2. ez. 3. §-ával: Constat autem jus nostrum aut ex scripto, aut ex non scripto ..., a mit ismétel a S­igesták I. 1. 1. cz. (Ulpianus libro I. Institutionum) 1. §. Márkus. (5) T. i. M. Tullius Cicero. • Márkus. U.) V. Ö. Digesták I. 1. 1. cz. 1. (Ulpianus libro I. Institutionum). Juri operam daturum prius nosse oportet, unde nomen juris descendat. Est autem a justitia appellatum; nam, ut eleganter Celsus delinit, jus est ars boni et aequi. Márkus.

Next