Batizfalvi István: Magyarország története Olvasókönyvül a magyar nép számára. Első füzet (Pest, 1864)

V. Árpád fejedelmei utódai

Az­ ősi vallás legszebb hitágazatai közé tartozott a lélek halhatatlanságának, a till világi megjutalmazásnak hite. A lelket isten lehel­­etének tartották, mely a halál után tüstént a mennybe ment, hol az életet a legna­gyobb boldogság közepette folytatá [52]. Az istent imádkozás­, ének- és áldozatokkal tisztelték. Hogy az ének és ima az istentiszteleti szertartások közé tartozott, annak számos nyomai találhatók a régi történet­­iratokban. Áldozati tárgyak voltak a lovak, ökrök, juhok, kecskék. Szokásban volt még a föld, fű és víz feláldozása vagyis inkább felajánlása istennek, mely utóbbi tárgyak fel­ajánlásuk alkalmával a magasba vetettek föl. Az isten tisz­teletére szánt épületeik, templomaik nem lévén, az isten tisz­teletet szabad ég alatt, hegyeken, berkekben, erdőkben, for­rások, patakok, folyók mellett végezték [53]. 51. Őseink a fák környékét szent helyekül tekintették. Rend­szerint erdőkben, berkekben helyezték el az áldozóköveket s mutatták be istennek áldozataikat. Különös tiszteletben állott pedig a diófa, melynek nyoma dalaink­, közmondásaink­, és népmeséinkben mai napig megmaradt. 52. A régi magyarok oly helynek tartották a mennyet, hol életök napjai a vadászat és fegyvergyakorlatok s diadal­mas csaták örömei között fognak lefolyni, és hol az életük­ben legyőzött ellenségeik szolgálni fogják őket. De ezen mennyei boldogság csak a csatákban elesett hősöket illeté. A kórágyon való meghalálozás méltatlannak tekintetett, s kiket e sors ért, testüket haldoklás közben megsebesítik, hogy vité­zül elesett bajnokokhoz méltóan jelenjenek meg a más világon., 53. Az áldozatra kiszemelt szent helyre egy nagy lapos oldalú kő helyeztetett, ez az á­l­d­o­z­ó k­ő volt , más pogány népeknél az oltár. Ha pedig sirhalmon tartották az áldozatot, ez esetben áldozó­ kőül a sirt fedő kőlap szolgált. — Áldozati szent edények voltak a kupa és a kürt, mely utóbbi ivó-

Next