Kerékgyártó Árpád: Magyarország mivelődésének története, különös tekintettel az anyaország, úgy szinte Erdély, Horvát- és Tótország államélete kifejlésére I. kötet (Pest, 1859)
XIII. Egyház
432 xn. egyház. 887—1000. től egyig legszebb mythosi eszméink s képzeteinkre vihetők vissza. 2) Azon csillagnevek közöl, melyeknek hitregei értelem és jelentőség tulajdoníttatik, nevezetesebbek a következők: Gönczöl szekere. Ipolyi hivatkozik a néphitre, mely szerint ez azon Gönczöl német császár szaladó szekere lenne, kit a Taksony korabeli magyarok kivégeztek. Struve szerint Konrádot a német pór Günze nek nevezi és Kresznerics szótára Gönczölt Konrádnak is fordítja. A krónikáinkban fentartott hagyomány szerint az augsburgi szerencsétlen csata után Lél magyar vezér, mielőtt Regensburgban felakasztatnék, kürtjével Konrád császárt halálosan agyba sújtotta 29); és habár 955-ben I. Ottó volt is német császár, de annyit a germán krónikák is erősítenek , hogy elődeink egyik ádáz ellenségét Konrád lothringeni herczeget az augsburgi csatában egy magyarnak jól röpített nyila elejtette. E néphit — mond Ipolyi — megegyez krónikáink nemzeti hagyományával, hogy őseink vallása szerint a hősök által leölt ellenek a másvilágon szolgáikká lesznek, és hogy a hősök a másvilágon a csillagokban szekereznek s legyőzött elleneik őket szolgálva szekerezik. 3°) — Máskép értelmezi e csillagnevet Lugossy, szerinte: „a Gönczöl név világosan appellativum, s bár e névalak égi jelenetre szoritkozásával gyökrokonaitól magát elkülönözte, s közéletbeni további alkalmazásától korán elvonta — mi egyébiránt csak ősz régiségét bizonyítja —, lehetetlen mindazáltal benne a gö m vagy gö n gyököt s ettől öröklött igaz értelmét a tengely körüli csendes körbenfordulást föl nem ismerni.“ 31) Hadakuta. Ennek körülményes értelmezését Lugossynak köszönjük. Fejtegetéseként: „a székelynél a tejkörnek saját neve lévén hadakuta, mely sem más népeknél nem találtatik, sem nálunk más fogalomra alkalmazva elő nem fordul, föl vagyunk jogosítva — mond — ezt czélzatosb jelentőségben fogni fel, melyre vagy magában is utal a név, vagy a rege arany szája figyelmeztet. Így magán véve is bajnok népre mutat ez, férfias kebellel élénk abból kimaradt a Keresztcsillag (kis és nagy) s a tejuti nevek közöl Szent Mihál útja. 50) M. mythol. 266—8. 20) Turóczi II, 25. 30) M. Mythol. 268-9. 31) Uj magy. muz. i. h. 144.