Szabó Károly: Szabó Károly kissebb történelmi munkái 1. (Budapest, 1873)

VI. A hét magyar nemzetségről

176 A HÉT MAGYAR volta, és igy az Árpád alatti magyar állodalmi szer­kezetet teljes erejében fönn­állottnak csak Gyeres ve­zér idejéig mondhatjuk, ki kezdette hazánkban a keresztyénséget terjeszteni, s egyszersmind az ebben gátul szolgáló állodalmi szerkezetet átalakítani; ekkor a község vagy is nemzetgyűlés jogai bizonyosan sző­kébb korlátok közzé szorittattak, mit ismételve igazol Kézai, midőn beszéli, hogy a magyarok Etel király czimerét, melyen a magyarul turul­unak nevezett ma­dár, fején koronával, vala ábrázolva, zászlaikon tábo­rozásaikban magokkal hordák, míg magokat községben kormányozták, Gyercs vezér idejéig !) , de az ősi ko­rántsem tisztán egyeduralmi alkotmánynak tökéletes átalakítását s ezzel együtt a vérségi szerkezetnek mint országos intézménynek megsemmisítését csak első ki­rályunknak Szent Istvánnak tulajdoníthatjuk, ki ha­zánkban nem csak a keresztyén vallásnak, hanem az európai egyeduralmi elveken nyugvó újdon szervezett vagy utánhangzó nélkül Gyejcs nevet ad. Hasonlóan a XII. századi hinnamosz realitiy leírása másnak mint Gyercs-nek nem olvasható; az ugyanő­ nála előjövő alat tag, valamint a nyugati évkönyvekben található s Comidesnél, Vindiciae Ano­nymi 59. 60. l. elősorolt Goutso, Goutsko, Joitsko, Jonotsa nevek pedig, bár az eredeti hangoztatástól elütnek is, de annyit kétségen kívülivé tesznek, hogy e nevet cs hanggal kell ej­tenünk. ") Illud banerium Huni usque ad tempora Ducis Geyche, dum se regerent pro communi (a budai évkönyvben Podhradczky kiad. 19. 1. dum se regerent per communitatem) in exercitu semper secum gestavere. Kézai I. könyv. 3. fej. e. h. 33. I.

Next