Energiagazdálkodás, 1992 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1992-01-01 / 1. szám

A környezetgazdálkodás és kritikus területei Dr. Bakonyi Árpád oki. vegyészmérnök, oki. gazdasági mérnök Ipari és Kereskedelmi Minisztérium A környezetgazdálkodás abban különbözik a környezetvédelemtől, hogy preventív.Számol a ter­mészetes és az épített környezet adottságaival, és aszerint gondolkodik és tervez létesítményeket, hogy lehetőleg a környezet ne károsodjon, az élet­minőség ne romoljon, hanem — ha­ lehet — javul­jon. Ez a fajta közelítésmód mindenképpen jobban megfelel a kor követelményeinek, mint egy olyan defenzív magatartás, amelyet bizonyos értelemben a „környezetvédelem” megfogalmazása sugall, amikor is már bekövetkezett dolog ellen kell vé­dekezni. Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium egyik funkcionális szervezete a Környezetgazdálkodási és Biztonságtechnikai Főosztály. A környezetgaz­dálkodásban érintett munkatársak semmiféle kom­promisszum idő előtti megkötésére nem kötelezet­tek. Ez lehetővé teszi, hogy karakterisztikusan alakítsák ki elképzeléseiket a jövendő iparpoliti­káról és a kitűzendő célokról. A problémákat igye­keznek pragmatikusan kezelni. Elhatárolják magu­kat attól a nézettől, hogy vagy környezetvéde­lem, vagy fejlődés, vagy ipar, vagy környezetvé­delem. Ez ugyanis teljesen tarthatatlan a mai kö­rülmények között. Ezzel szemben olyan gazdaság­­politikát és olyan iparpolitikát tekintenek magu­kénak, ahol a környezetgazdálkodás szempont­­rendszere maximálisan érvényesül. A fejlett ipari országok gyakorlatában nem ne­héz olyan példákat találni, amiket végül is úgy fogalmaznak meg, hogy a „fenntartható fejlődés” elvei. Ez lényegében megfelelő esélyt ad még egy olyan közepesen fejlett orsz­ág számára is, mint Magyarország. Ebből következően célszerű megfo­galmazni, hogy milyen elvek és szempontok szerint látszik célszerűnek az ipar fejlesztése, az iparszer­kezet átalakítása, tágabban értelmezve a termelési szerkezet átstruktúrálása. Ideje megvalósítani azt a célkitűzést, hogy lehetőleg olyan termelési technológiákat, termelési kultúrákat kell előtérbe helyezni, amelyekről elmondható, hogy környezetbarátok, azaz szennyezésmentesek vagy szennyezésszegények, vagy ha hulladékos termi­nológiában gondolkodunk, akkor hulladékmente­sek, hulladékszegények. Világosan kell azonban látni, hogy ez a nagyon szép elv még a fejlett ipari országok gyakorlatában is csak korlátozottan ér­vényesül, hiszen a technológiáknak, a ma ismert termelési kultúráknak a döntő része nem igazán felel meg ennek a kívánalomnak. Természetesen ettől teljesen eltérő kérdés, hogy egyes fejlett és nagyon gazdag országok lényegében a termelési kul­túrákból kit tudták választani a maguk számára azo­kat, amelyek minimális szennyezést jelentenek, ame­lyekről elmondható, hogy környezetbarátok. Ennek viszont az az ára, hogy más térségbe helyezték át azo­kat a technológiákat, amelyek nem felelnek meg ezeknek a kritériumoknak. Sajnos szennyezés, hulladék kisebb-nagyobb arányban az iparban és a nemzetgazdaság más te­rületein is keletkezik. Fokozni kell erőfeszítéseinket a hulladékoknak a termelési folyamatokba való visszajuttatására, vagyis a recycling technológiára. Ennek kapcsán meg kell említeni, hogy nemcsak a fejlett országok ipari gyakorlatához képest va­gyunk nagyon lemaradva, hanem a saját lehetősé­geinkhez képest is. Tudjuk, hogy energiahordozók­ban és nyersanyagban szegény ország vagyunk, ugyanakkor igen nagy mennyiségű hulladékot ter­melünk, de ennek csak kis részét visszük vissza a termelésbe. Pedig ha pl. aluminium hulladékból termelünk készterméket, akkor huszadannyi ener­giára van szükség, mint ha ugyan­tt bauxit, tim­földgyártás, aluminiumkohászat, félgyártmány, készgyártmány termelési vertikumon visszük ke­resztül. Ehhez még azt is hozzá kell tenni, hogy aluminium „nagyhatalom” vagyunk. Az egy főre jutó aluminiumfogyasztásban a világon a legjob­bak közé tartozunk. Érthető ezért ha az a vélemény alakult ki, hogy a hulladék­hasznosítás kormányzati szintre emelése elengedhetetlenül fontos kérdés. Vannak olyan melléktermékek, olyan hulladé­kok is, amelyek semmiféle termelési kultúra szem­pontjából már nem jelentenek másodnyersanya­got, nem hasznosíthatók, tehát valamilyen formá­ban gondoskodni kell az ártalmatlanításukról, különösen azokban az esetekben, amikor nem tel­jesen ártalmatlan anyagokról, hanem különleges kezelést igénylő vagy veszélyes hulladékokról van szó. Ilyen esetben elsősorban a technológiához szo­rosan kapcsolódó megoldásokon célszerű gondol­kodni, és csak abban az esetben kell központi lé­tesítményeket, tehát veszélyes hulladék­égetőket építeni, ha ez elkerülhetetlenül szükséges. A nem­zetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a két stratégia kombinációját valósítják meg minden fejlett or­szágban. Amikor és ahol csak lehet, a technológi­ához igazítják ezeket az ártalmatlanító berendezé­seket, ha ez nem megy, akkor viszont központi létesítményeket hoznak létre. A környezetvédelem szemszögéből nézve van egy az előbbiekkel egyenértékűen fontos kérdés. Kormányzati szintű erőfeszítéseket kell tenni an­nak érdekében, hogy Magyarországon m­nd jelen­tősebbé váljon az az iparág, amely környezetvédel­mi javakat és szolgáltatásokat bocsájt a nemzet­­gazdaság rendelkezésére. Hazánk ugyanis belátha­tó időn belül nem lesz olyan gazdag, hogy ilyen javakat tömegszerűen importáljon. Ennek az új iparágnak az a szerepe, hogy a tömegesen jelent­kező igényekre javakat és szolgáltatásokat bocsás­son rendelkezésre. Természetesen ameddig egy-két Energiagazdálkodás XXXIII. évf. 1992. 1. szám

Next